🔶 وظيفه كلام چيست؟
🔵 هر علمى از نهان و نهاد خودش بايد حمايت كند؛ چون روى آن تكيه كرده است.
🔵 كلام كه براى اثبات ذات اقدس اله، توحيد اله و صفات ذاتى حق، عينيّت صفات (ذاتى) با هم و عينيّت صفات (ذاتى) با ذات و (اثبات) ديگر صفات الهى (صفات فعلى) برهان عقلى اقامه مى كند؛ بعد، بر اساس حكمت و عنايت و هدايتِ ذات اقدس اله، ضرورت وحى و رسالت را تثبيت مى كند، يقيناً از دين حمايت مى كند، از دين دفاع مى كند، دفاع عقلى هم مى كند.
🔵 اگر او (متكلّم) يك چيزى را كه تثبيت كرده است، نتواند از عهده نقدش به درآيد (يعنى پاسخگوى نقدها باشد)، ديگر اثبات كننده نيست. (متكلّم) از چيزى حمايت مى كند و از چيزى دفاع مى كند كه خود مؤسّس او است، و حتما وظيفه كلام اين است.
📖 كلام جديد؛ مبانى و آموزه ها، ص ٦٥ و ٦٦
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 كلام جديد و كلام قديم
🔵 علم كلام جديد (يعنى در عصر جديد) موضوعش واحد است و با كلام قديم فرقى ندارد و آن، بحث و تحليل عقلى در مسائل ايمانى و اعتقادى و شرح و بسط آنها و دفاع از آنهاست.
🔵 آرى ممكن است كه رقيبان يا دشمنان يا مخالفان كلام در عصر جديد فرق كرده باشد؛ يعنى فى المثل در عصر قديم، مهمترين حريف و هماوردِ كلام، فلسفه آزاد يعنى غير دينى بود و ممكن است در عصر جديد، اين رقيب يا حريف بزرگ براى كلام، علم باشد يا يك ملغمهٔ غريب و ناشناخته و ناشناختنى و متافيزيكى و عجيب و غريب به نام مدرنيته و پست مدرنيته.
🔵 بارى به اعتقاد بنده (استاد خرّمشاهى)، موضوع علم كلام در عصر جديد، همچنان اصلى ترين و اساسى ترين موضوعات كلام در عصر قديم است:
✅ مسئله وجود خداوند، وجود معاد و آخرت، معناى دعوت و پيام انبيا و ماهيت وحى، چگونگى رخداد معجزه، مسئله شرّ و اين گونه مسائل.
📖 كلام جديد؛ مبانى و آموزه ها، ص ٨٦.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#گفتگو
#نقد_و_بررسى
"دين و قدرت" عنوان درس گفتارهاى آقاى دكتر سروش است كه مورد توجه و نقد و بررسى محافل و شخصيت هاى علمى قرار گرفته است.
🔷 آية الله عليدوست از مدرّسان حوزه علميه قم يكى از شخصيت هاى برجسته علمى است كه به بررسى اين درس گفتارها پرداخته است؛ آقاى دكتر سروش به اين بررسى پاسخ داده و اين پاسخ نيز از سوى آية الله عليدوست، بى جواب نمانده است.
📚 علاقه مندان مى توانند اين مباحثه مكتوب را در آدرس هاى ذيل دنبال كنند:
- نقد آية الله عليدوست بر سخنان دكتر سروش با عنوان "دين و قدرت"
hawzahnews.com/news/945286
- واكنش دكتر سروش به نقد آية الله عليدوست
hawzahnews.com/xb4Q5
- پاسخ آية الله عليدوست به دكتر سروش
hawzahnews.com/xb5xR
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#اطلاع_رسانى
#فروش_مجازى_كتاب
📚 آثار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى
Poiict.ir/17943
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#تراث_روايى
#معارف_الهى
#مكتب_اهل_بيت_عليهم_السلام
🔶 مجموعه اى از روايات معارفى اهل بيت عليهم السلام در كتاب شريف "التوحيد" مرحوم شيخ صدوق نقل شده است.
🔶 كتاب در ٦٧ باب تنظيم شده و توضيحات مرحوم شيخ صدوق بر غناى كتاب افزوده است.
🔶 اما نسخه اى كه مؤسسه نشر اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميّه قم منتشر كرده، ويژگى ديگرى نيز دارد و آن تصحيح و تعليقات محقّق برجسته معاصر مرحوم "سيّد هاشم حسينى طهرانى" است. تعليقات ارزشمند ايشان، فهم روايات دشوار را آسان كرده است.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 مرحوم سيّد هاشم حسينى طهرانى در ١٧ شعبان المعظّم ١٣٣٩ قمرى در تهران به دنيا آمد. بعد از تحصيل مقدّمات و بخشى از سطح، به نجف اشرف هجرت كرد و در آنجا از محضر اساتيدى چون ميرزا باقر زنجانى، شيخ حسين حلّى و سيّد ابوالقاسم خوئى استفاده كرد.
🔶 در سال ١٣٣٦ قمرى به تهران بازگشت و پيش از مراجعه مجدّد به نجف اشرف از شيخ رضا قاضى، شيخ محمّد على شاه آبادى، ميرزا ابوالحسن شعرانى، شيخ مهدى الهى قمشه اى، شيخ محمّد تقى آملى و سيّد ابوالحسن رفيعى قزوينى بهره مند شد.
🔶 در قم به محضر علّامه طباطبائى نيز مى رسيد.
🔶 به تاريخ ٩ ذى الحجّة ١٤١١ در ٧٢ سالگى از دنيا رفت و در يكى از حجره هاى مقبره باغ بهشت قم به خاك سپرده شد.
📚 يكى ديگر از آثار ايشان تعليقه بر شرح تجريد الإعتقاد با نام "توضيح المراد" است.
✏️ استاد معظّم حضرت آقاى شيخ محمّد على جاودان -كه خدا سلامت بدارد ايشان را- در زندگى نامه خود نوشت خويش به بهره مندى شان از مرحوم "حسينى طهرانى" اشاره مى كند:
"...قوانين را خدمت ايشان عصرها مى خوانديم و مباحثه مى كرديم... بخشى از شرح منظومه و مقدارى از خلاصة الحساب شيخ بهائى را نيز از ايشان به درس آموختيم."
📖 ره نماى طريق، ص ٢١.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معارف_الهى
#مكتب_اهل_بيت_عليهم_السلام
🔶 منزلت ميان اثبات و نفى!
ناگزير صانع اثبات مى شود؛ توضيح اينكه: اين اثبات از دو جهت ناروا پيراسته است؛ يكى نفى و ديگرى تشبيه.
🔵 اثبات صانع (يعنى خداوند متعال) در برابر نفى صانع است؛ زيرا نفى همان ابطال و عدم است.
🔵 در اثبات صانع، تشبيه روى نمى دهد؛ زيرا تشبيه (شبيه بودن) از صفات مخلوق است به اين معنا كه از خصوصيات مخلوق، تركيب و تأليف است و هر موجود مركّبى (به انواع تركيب) مخلوق است؛ پس همه مخلوقات در مركّب بودن، شبيه به هم هستند.
✅ ناگزير هر مخلوقى مضطرّ و محتاج به صانع است؛ اين صانع چنانچه گذشت، شبيه به هيچ مخلوقى نيست.
❓ آيا با اثبات وجود براى خدا، خدا محدود نمى شود؟
✏️ خير؛ محدود نمى شود. ما نمى توانيم به ذات الهى علم (به معناى احاطه) پيدا كنيم؛ بلكه به وسيله عناوينى چون شىء، موجود، صانع و... تصوّرى از آن حقيقت پيدا مى كنيم.
📚 ...قَالَ اَلسَّائِلُ فَقَدْ حَدَّدْتَهُ إِذْ أَثْبَتَّ وُجُودَهُ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: لَمْ أَحُدَّهُ وَ لَكِنْ أَثْبَتُّهُ إِذْ لَمْ يَكُنْ بَيْنَ اَلْإِثْبَاتِ وَ اَلنَّفْيِ مَنْزِلَةٌ...
📖 التوحيد، باب الرّدّ على الثّنويّة والزّنادقة، ح ١.
🔵 در اين روايت شريف ضمن گفتگويى كه ميان امام جعفر صادق عليه السلام و شخص ديگرى روى داده، وجود و يكتايى صانع اثبات شده است.
🔵 در بخشى از اين گفتگو، شخص به امام مى گويد:
با اثبات وجود براى خدا، خدا را محدود كرديد!
امام در پاسخ مى فرمايد:
خدا را محدود نكردم؛ بلكه او را اثبات كردم؛ چون ميان اثبات (وجود) و نفى (ابطال و عدم)، منزلت و جايگاهى نيست.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
#نِصاب_ديندارى
#افزايش_در_ديندارى
🔶 آية الله جوادى آملى
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اکبر که عطای حیّ سرمد باشد
سر تا قدمش شبیه احمد باشد
هر کس به رخش نظر بیفکند بگفت
یا لَلعجب این جوان محمّد باشد
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 نهى از كلام!
آخرين باب كتاب "التوحيد" با عنوان "نهى از كلام و جدال و مراء درباره خداوند متعال" مشتمل بر ٣٥ روايت است.
🔴 گرچه با مطالعه مجموعه اين روايات هماهنگى عنوان باب (گفتگو و جدلى كه منجر به مراء مى شود) با مضمون برخى روايات مشخص مى شود، سؤالى خودنمايى مى كند:
❓ آيا كلام و متكلّمان (به معناى اصطلاحى) در روايات مورد نكوهش قرار گرفته است؟
❓ آيا مطالعات كلامى ممنوع است؟
🔵 درباره وجه تسميه كلام، ديدگاه هاى گوناگونى وجود دارد؛ از جمله: توانايى بر مناظره (گفتگو، تكلّم و جدل) در عقايد دينى كه هماهنگ با معناى لغوى " كلام" نيز هست.
🔵 روايات باب مذكور با روايات ديگرى كه بر فضيلت هدايت و تعليم و دفع شبهه هاى مخالفين دلالت مى كند، در ظاهر تعارض مى كند.
✅ علامه مجلسى در "مرآة العقول" به مناسبتى به اين تعارض ظاهرى اشاره و شش وجه را براى جمع ميان روايات بيان كرده است.
📚 وجه ششم: رواياتى كه نهى از ورود به گفتگو درباره دين و مسائل اعتقادى مى كند مربوط به كسانى است كه در ارائه مطالب و دفع شبهه ها توانمند نيستند. آنگاه شواهدى براى اين وجه آورده كه يكى از آنها روايت كشّى درباره "محمّد بن حكيم" است:
📚 حضرت امام ابوالحسن (احتمالا حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام) به محمّد بن حكيم دستور مى داد كه با اهل مدينه در مسجد رسول خدا صلّى الله عليه و آله بنشيند و با ايشان گفتگو و مخاصمه كند حتى درباره صاحب قبر (يعنى پيامبر). بعد كه امام با محمّد بن حكيم ملاقات مى كرد از او مى پرسيد:
به ايشان (اهل مدينه) چه گفتى؟
و ايشان به تو چه گفتند؟
و امام به واسطه اين گفتگو از محمّد بن حكيم رضايت داشت.
📖 مرآة العقول، ج ٢، ص ٢٤٣ و ٢٤٤.
✏️ اضافه بفرماييد روايتى از امام صادق عليه السلام را كه فرمودند:
جدال در دين به طور مطلق نهى نشده؛ بلكه جدال غير أحسن نهى شده است.
📚 براى مطالعه بيشتر مى توان به كتاب "درآمدى بر علم كلام" مبحث "جايگاه علم كلام و منزلت متكلّمان" مراجعه كرد.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#در_محضر_استاد
#مشاوره_تحصيلى
❓ به نظر شما آيا طلّاب در شش سال اوّل طلبگى غير از دروس حوزوى بايد مطالعات ديگرى نيز داشته باشند...؟
🔶 وظيفه اوّل يك طلبه، خوب درس خواندن است؛ امّا مسائل مورد نياز او براى تبليغ، بيش از چيزهايى است كه در دروس حوزه فرا مى گيرد. از طرفى اگر بدون كنترل به مطالعه كتب مختلف بپردازد، يقيناً ضرر خواهد كرد و به گمراهى گرفتار خواهد شد؛ زيرا بعضى از كتب، حاوى مغالطاتى است كه فقط با تحصيلات و دقّت كافى مشخّص مى گردد؛ بنابراين شما اطّلاعات منطقى خود را بالا ببريد.
🔶 سى دى تدريس [براى كسانى كه دسترسى به استاد ندارند] كتاب "حاشيه ملّا عبدالله" و "شرح شمسيّه" را تهيّه نموده و خوب بخوانيد. اين دو كتاب كمك خوبى براى بالا رفتن فهم و اطّلاع منطقى شماست و پايه دانسته هاى طلبگى، فلسفى و اعتقادى شماست.
📚 اغلب كتب شهيد مطّهرى كتب مفيدى هستند؛ همچنين مجموعه كتب علّامه عسكرى از جمله كتاب "نقش ائمّه در احياء دين" و كتاب "نقش عايشه در تاريخ اسلام" و "ويژگى هاى دو مكتب" نيز بسيار مورد استفاده هستند؛ سپس كتاب هاى آيت الله مصباح يزدى را مطالعه نماييد.
📖 ره نماى طريق، ص ٢٢٢.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a