eitaa logo
گوهر مراد
706 دنبال‌کننده
860 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 متأسفانه استاد مهدی پیشوایی مرحوم شدند. کانال گوهر مراد رحلت این محقق برجسته در تاریخ اسلام را تسلیت می‌گوید. 📚 از آثار ارزشمندی که زیر نظر ایشان انجام شد، مقتل جامع سیدالشهداء -علیه السلام- است. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
مرید پیر مغانم ز من مرنج ای‌ شیخ چرا که وعده تو کردی و او بجا آورد 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما در ره عشق نقض پيمان نکنيم گر جان طلبد دريغ از جان نکنيم دنيا اگر از يزيد لبريز شود ما پشت به سالار شهيدان نکنيم 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 طریقه قدماء متکلمین امامیه حکیم لاهیجی در پایان مقدمه گوهر مراد با جمع‌بندی مکاتب گوناگون، کلام امامیه را برای عموم مردم پیشنهاد می‌کند. 🔵 کلام مشهور که به اشعری و معتزلی تقسیم می‌شود، قابل اعتماد نیست؛ زیرا در تحصیل معارف یقینی مبتنی بر غیر یقینیات است. طریق حکمت به دلیل تحقیق و تدقیق بسیار و تمایزی که میان مفهومات معقوله و تصورات موهومه از یک‌سو و امور نفس‌الأمری و اعتباریات محض از سوی دیگر قرار می‌دهد، قابل اعتماد است؛ اما مقدور و میسور اکثر مردم نیست. 🔵 پس طریق دیگری باید که برای اکثر مردم آسان باشد و آن طریقه تمثیل است؛ یعنی تصویر حقایق معقوله به صور اعیان محسوسه و تبیین معانی کلیه به تعیین امثله جزئیه. و این طریقه انبیاء و اوصیای انبیاء است. البته باید توجه داشت که هر معنایی را نمی‌توان به صورت تمثیل بیان کرد. و تمثیل انبیاء و اوصیاء در صورتی معتبر است که صدق ایشان اثبات شود؛ در انبیاء به معجره و در اوصیای ایشان به واسطه نصّ. پس مقدماتی که به طریق تمثیل از معصوم گرفته می‌شود به منزله اولیات در قیاس برهانی است که مفید یقین است: - این مقدمه، گفته معصوم است. - و هرچه گفته معصوم است، حق است. - پس این مقدمه، حق است. ✏️ این طریق که تحصیل معارف از دلیلی است که منتهی به گفته معصوم می‌شود، کلام مؤدی به صواب است که با طریقه حکمت در یقین‌آور بودن مشترک است. تفاوت در این است که طریقه حکمت، افاده یقین تفصیلی می‌کند و این طریقه، افاده یقین اجمالی. و این، طریقه قدماء متکلمین امامیه است؛ مثل هشام بن الحکم. این‌که در روایات وارد شده که کلام مأخوذ از ما (اهل بیت) ممدوح است و غیر آن مذموم، اشاره به این معنای کلام دارد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
PWQ_Volume 9_Issue زمستان 96 - مسلسل 34_Pages 7-32.pdf
667.7K
⭕️ باز نشر یک مقاله به مناسبت فوت مرحوم آقای محمد رضا حکیمی👆👆👆 ⭕️ چیستی و حجیت عقل از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی ( موسس مکتب تفکیک) ⭕️در ضمن این مقاله، به نقد برخی اندیشه های آقای حکیمی و نیز به برخی تشابهات مکتب تفکیک و تفکر اخباری گری هم اشاره شده است. ✍️ محمد جعفری 🆔@meshkatnoor
جایگاه خداباوری ... - دکتر گلشنی 1.mp3
44.75M
💥فایل صوتی جلسه جایگاه خداباوری در دهه های اخیر در غرب (نسخه ای برای تعمیق خداباوری در دانشگاه های ایران) 🎤پروفسور مهدی گلشنی ۱۴۰۰/۶/۸ 🔵 به نقل از: @kashkolenab 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 دو الگوی قلمی حوزویان 📝 بررسی قلم شهید استاد مطهری و مرحوم استاد حکیمی 🖋 ابوالفضل طریقه‌دار 🔸 دو استاد گرانمایه، مطهری و حکیمی از جنبه‌های مختلفی برای عالمان دینی، اسوه و الگویند، که بی‌تردید یکی از آن‌ها «روان‌نویسی» در عرصه نگارش فارسی است. حوزویان، معمولا پیچیده می‌نوشتند و خواننده، هنگام مطالعه دو کار دشوار داشت: یکی فهم مطالب علمی و دیگری باز کردن کلاف پیچیده‌ی جمله‌ها و عبارت‌ها. 🔹 استاد مطهری و حکیمی یاد دادند که چگونه روان و ساده بنویسیم. اما این دو استاد، در عین روان‌نویسی، یک تفاوت اساسی هم داشتند و آن، سبک نگارش بود؛ بدین توضیح که‌: 🔺 استاد مطهری در نثر علمی تواناتر بود؛ یعنی در نگارش ایشان، واژه‌ها مستقیما بر معانی خود، دلالت دارند. نمونه بارز این نوع نثر را می‌توان در شرح «اصول فلسفه و روش رئالیسم» دید. قبل از ایشان کسی نتوانسته به زبان فارسی روان، مفاهیم دشوار و اندیشه‌سوزی چون: حرکت جوهری، وحدت وجود، علت و معلول، جبر و اختیار و دیگر مقوله‌های فلسفی را به قلم فارسی روان بنویسد. از میان همه آثار استاد، بنده نظرم به همان کتاب است، که بسیار سرراست، روان و بدون پیچیدگی، قلم بر کاغذ آورده است. 🔹 هیچ‌کدام از اساتید برجسته‌ی معاصر همانند: جوادی آملی، حسن‌زاده آملی، محمدتقی جعفری، که فارسی نویسند، نتوانستند به این سادگی و روانی بنویسند. 🔹 اما در نثر ادبی، استاد حکیمی، زیبا، شورانگیز و شاعرانه می‌نوشت و از عناصر خیال چون: تشبیه، استعاره و کنایه، فراوان بهره می‌گرفت و زبان نثر را به زبان شعر نزدیک می‌کرد. 🔻 ولی نکته این‌جاست که موضوعات علمی را نباید با قلم ادبی نگاشت، چون خواننده دچار ابهام می‌شود و باید وقت زیادی صرف کند تا مراد نویسنده را دریابد و گاه معنایی خلاف مقصود او را برداشت می‌کند؛ برای مثال کتاب «مکتب تفکیک» یا «دانش مسلمین» دو موضوع علمی‌اند و نوشتن در این فضا باید به نثر علمی باشد؛ حال آنکه استاد حکیمی این دو را هم به سبک ادبی، نگاشته است. 🔹 برخی اساتید خوش‌قریحه در مجله وزین «حوزه» و نیز سرمقاله‌های مجله‌ی ارزشمند «آینه پژوهش»، که از شاگردان و علاقه‌مندان استاد حکیمی بودند، متأثر از قلم ایشان هستند؛ یعنی گرایش‌ آنها به نثر ادبی است. 📌 بنده در یادداشتی با عنوان «سبک نگارش علامه حکیمی» این موضوع را مفصل‌تر و با ذکر نمونه‌هایی شرح داده‌ام. ✅ به هر جهت در موضوعات علمی، نثر استاد مطهری (آنجا که خودشان قلم زده‌اند، نه کتاب‌هایی که از سخنرانی‌ها جمع‌آوری شده) الگوست و در نثرهای ادبی، آثار استاد حکیمی. 🔵 به نقل از: @Manahejj 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a