هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
Elhad Modern.mp3
26.93M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن
🎙 با حضور:
#حمیدرضا_شاکرین
#محمد_جعفری
#نیما_نریمانی
#حامد_ساجدی
⏰ چهارشنبه 30 آذرماه 1401
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#کرسی
🆔 @iictchannel
گوهر مراد
▪️مراسمعزاداریشهادتحضرتزهرا▪️ ⚫️شب دوم ▫️سخنران: حجتالاسلاممحمدحسنبشیری ▫️مداحان: کربلاییج
فاطمیه، دولتآباد، مسجد صاحب الزمان (ع)، ۴ دی ۱۴۰۱.mp3
9.78M
🔶 فَجَعَلَ اللّهُ الإیمانَ تَطهیراً لَکُم مِّنَ ٱلشِّرک
علت غائی بر کون و مکان دانی کیست؟
سبب خلقت پیدا و نهان دانی کیست؟
جان پنهان شده در جسم جهان دانی کیست؟
نقطه دایره رفعت و شان، دانی کیست؟
فاطمه مظهر اجلال خدا جلّ و جلال
فاطمه عصمت کل کنز خفیّ
ازلی
فاطمه عالمه از حق به خفی و به جلی
فاطمه روح نبی همسر و همتای ولی
فاطمه عالیهای کش نبد از زوج علی
فرد و بی مثل بُد آن گونه که حیّ متعال
کاف و نون، کافش کاف کرم فاطمه بود
نون آن حرف نخست از نعم فاطمه بود
نفخه روح در آدم ز دم فاطمه
بود
گل آدم ز تراب قدم فاطمه بود
ورنه آدم شدنش تا به ابد بود محال
طایر وهم که از منظر عنقا گذرد
به یکی پر زدن از گنبد خضرا گذرد
کی به کاخ شرف زهره زهرا گذرد
بلکه جبریل اگر خواست بدانجا گذرد
همچو پروانه ازو پاک بسوزد پر و بال
گرچه خلقان حرمی گشته کنشتی
نشوند دور از نیکی و نزدیک به زشتی نشوند
باز غرقند اگر داخل کشتی نشوند
معترف تا که نگردند بهشتی نشوند
به کنیزی و غلامیش چه نسوان چه رجال
مهر او بهر دل هالک و ناجیست محک
آن بدل گیر که من اَعرَضَ عنها فَهَلک
هست خاک قدمش سرمه چشمان ملک
تا به خاک ره آن بدر زند بوسه فلک
قامت خویش کمان ساخته مانند هلال
ای ترا آسیه و مریم و هاجر، حوّا
خادمه در پی کسب شرف و شان بسرا
در مدیح تو همین بس بود ای سرّ خدا
کابتدا نام تو فرمود ز اصحاب کساء
ز خداوند ملایک چو نمودند سؤال
خواندن واجبت ار خود نبود امکانم
یعنی از کفر بود این که خدایت خوانم
کافرم گر ز خدا بنده جدایت دانم
چه توان گفت که در وصف تو من حیرانم
ای خدا را نظر و جلوه و مرآت و جمال
با چنین جاه و شرف ای شده مات تو عقول
قصد آزار تو کردند چرا قوم جهول
وان سفارش که بحق تو همی کرد رسول
رفتشان سر بسر از یاد و نمودند قبول
بهر خود قهر خدا خشم نبی سوء مآل
خوب گشتند پس از مرگ پدر دلجویت
که زدند امت دون، سیلی کین بر رویت
بشکستند گه از تخته در، پهلویت
زان تطاول که چرا خست عدو بازویت
چون دهم شرح که دل خون بود و ناطقه لال
بر در خانهات ای خاک درت عرش علا
آه کافروخت عدو آتشی آن سان به ملا
که نهانی شررش رفت سوی کرببلا
سوخت خرگاه شه تشنه دل اهل ولا
ساخت سرگشته صحرا ز شه دین، اطفال
🖋 صغیر اصفهانی
🔶 نظر اسلام درباره علم
#کدام_علم؟
«طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ»
چیزی که هست سخن در یک مطلب دیگر است و آن اینکه منظور اسلام از علم، چه علمی است؟ ممکن است کسی بگوید مقصود از همه این تأکید و توصیهها، علم خود دین است؛ یعنی همه به این منظور گفته شده که مردم به خود دین عالم شوند و اگر نظر اسلام از علم، علم دین باشد، در حقیقت به خودش توصیه کرده و درباره علم به معنی اطلاع بر حقایق کائنات و شناختن امور عالم چیزی نگفته و اشکال به حال اول باقی میماند، زیرا هر مسلکی، هر اندازه هم ضد علم باشد و با آگاهی و بالا رفتن سطح فکر و معلومات مردم مخالف باشد، با آشنایی با خودش مخالف نیست؛ بلکه خواهد گفت با من آشنا باشید و با غیر من آشنا نباشید. پس اگر منظور اسلام از علم، خصوص علم دینی باشد، باید گفت موافقت اسلام با علم، صفر است و نظر اسلام درباره علم، منفی است.
برای کسی که درست با اسلام و منطق اسلام آشنا باشد، جای این احتمال نیست که بگوید نظر اسلام درباره علم منحصراً علوم دینی است. این احتمال فقط از ناحیه طرز عمل مسلمین در قرنهای اخیر -که تدریجا دایره معلومات را کوچکتر کردند و معلومات خود را محدود کردند- پیدا شده و الّا آنجا که میفرماید حکمت، گمشده مؤمن است پس آن را به چنگ آورید و لو اینکه بخواهید از دست مشرکان بگیرید، معنی ندارد که خصوص علم دینی باشد. مشرک را با علوم دین چکار؟...
هر علمی که که متضمن فایده و اثری باشد و آن فایده و اثر را اسلام به رسمیت بشناسد، یعنی آن اثر را خوب و مفید بداند، آن علم از نظر اسلام، خوب و مورد توصیه و تشویق است.
📖 بیستگفتار، ص ۱۸۱ و ۱۸۲.
#مجموعه_آثار
#شیخ_بهایی
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#عدالت
🔶 همیشه عدالت به معنای برابری نیست.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
پیام آیت الله سبحانی.pdf
2.71M
🔶 پیام آیة الله سبحانی برای بزرگداشت مرحوم آیة الله مصباح یزدی
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از انتشارات موسسه امام خمینی(ره)
📚 نام کتاب: جریان شناسی اندیشه های کلامی
🖌 نویسنده: جمعی از نویسندگان
📝 چکیده: مکتوب حاضر، با نگاهی فراگیر به جریان های مهم کلامی معاصر و تحولات جاری آنها، بستری مناسب برای بازخوانی و مقایسه اندیشه ها را ذیل چهار محور فراهم می آورد:
1. نومعتزله (مانند فضل الرحمان، محمد ارکون، محمد عابد الجابری، حسن حنفی و نصر حامد ابوزید)؛
2. نواندیشی دینی معاصرِ داخلی (مانند دکتر سروش، مصطفی ملکیان، سیدحسین نصر)؛
3. سلفیه در داخل و خارج ایران؛
4. سایر فرق مانند شیخیه، اسماعیلیه و دیوبندیه.
💰قیمت:3،400،000ریال
💳 تخفیف:20 درصد
📬 سایت فروش:hatif.ir
📲 لینک مستقیم خرید: https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4835
🛰 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/1295646858C46683b9df5
#نشست_علمی
#حکمت_متعالیه
#الحاد_جدید
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
Elhad Jadid.mp3
35.14M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست علمی- ترویجی بازشناسی ظرفیت های حکمت متعالیه در چالش با الحاد جدید
🎙 با حضور:
#عسکری_سلیمانی
#محمد_سربخشی
#محمدحسن_قدردان_قراملکی
#حمیدرضا_شاکرین
#حامد_ساجدی
⏰ چهارشنبه 14دیماه 1401
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
#آزادی_بیان
#فرانسه
شکایت مکرون از عوامل انتشار یک کاریکاتور/ دم خروس وجود آزادی بیان در فرانسه بیرون زد!
🔻در حالی که مقامات دولت فرانسه در پاسخ به اعتراضات به انتشار کاریکاتورهای ضد دینی از سوی نشریه شارلی ابدو، بر وجود آزادی بیان در این کشور تاکید می کنند، شخص امانوئل مکرون رئیس جمهور علیه عوامل انتشار یک تصویر از خودش که در آن به هیتلر تشبیه شده به دادگاه شکایت کرده است.
🔻این تصویر کاریکاتورگونه از مکرون در انتقاد از وی به علت اجباری کردن واکسیناسیون کرونا منتشر شده بود.
🔻 آزادی بیان در فرانسه اینجوریه که شما میتونی به تمام مقدسات مسلمانان توهین کنی ولی اگر راجع به هلوکاست نقدی کنی یا امانوئل مکرون رو بخاطر سیاستهاش به هیتلر تشبیه کنی ۱۰۰۰۰ یورو جریمه میشی و زندان و اخراج هم در انتظارته
#سکولاریسم
#فرهنگ_سکولار
📖 آیین عرفی، جستارهایی انتقادی در بنیادهای سکولاریسم، ص ۷۰.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#فلسفه
#بدایة_الحکمة
#علامه_طباطبایی
🔶 ادامه بحث
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 آغاز ثبتنام در مدرسه زمستانه مباحث پایه در فلسفه ذهن و علمالنفس فلسفی
▫️مدرسه زمستانه مباحث پایه در فلسفه ذهن و علمالنفس فلسفی توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار میگردد.
⏱ زمان ثبتنام: تا ۲۷ دیماه ۱۴۰۱
⏱ زمان برگزاری دوره: ۲۸ دی تا ۱۳ بهمنماه ۱۴۰۱
🖥 جهت ثبتنام به سامانه ثبتنام نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛
http://register.nafahat-eri.ir/
📱جهت بیان سؤالات و دریافت پاسخهای خود میتوانید با پشتیبان معاونت پژوهش به آیدی زیر در پیامرسان ایتا در ارتباط باشید؛
@nafahat_eri_pejohesh
#فلسفه_ذهن
#علم_النفس_فلسفی
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
#وحدت_واجب_الوجود
🔶 کثرت، فرع بر محدودیت است.
همانطور که وجود دو عالم جسمانی غیر متناهی که از نظر ابعاد، غیر متناهی باشد، تصور ندارد زیرا با نبودن حد و مرزی برای عالم جسمانی، هرچه را به عنوان عالم دیگر فرض کنیم، عین همین عالم خواهد بود نه عالمی دیگر غیر این عالم، یعنی غیر متناهی بودن جهان جسمانی سبب میشود که «ثانی» برای آن غیر قابل تصور باشد، هچنین اگر وجودی را مطلق و غیر متناهی تشخیص دادیم، دیگر فرض وجود مطلق دیگر امکان ندارد، بلکه فرض وجودی دیگر که جدا از او و در عرض او باشد و بتوان آن را دومِ این وجود فرض کرد، امکان ندارد، آنچه ما آن را غیر او فرض کنیم، ظهور و تجلّی و شأن و اسم خود اوست نه ثانی و دوم برای او... به هر حال مقصود این است که همانطور که با فرض لایتناهی بودن عالم جسمانی، امکان کثرت و تعدد منتفی است، با فرض وجود مطلق غیر متناهی نیز امکان وجود مطلق دیگر منتفی است...
📖 اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۵، ص ۱۵۲.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 قصیدهای در مدح حضرت فاطمه زهراء و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🖋 امام خمینی رحمة الله علیه
ای ازلیّت، به تربت تو مُخمّر!
وی ابدیّت، به طلعت تو مُقرّر!
آیت رحمت ز جلوهی تو هویدا
رایَتِ قدرت در آستینِ تو مُضْمَر
جودت، همبسترا به فیض مقدّس
لطفت همبالشا به صدرِ مُصَدّر
عِصمتِ تو تا کشید پرده به اجسام
عالَم اجسام گردد عالَم دیگر
جلوهی تو، نور ایزدی را مَجْلیٰ
عِصمت تو، سِرّ مُختفی را مَظهر
گویم واجب تو را، نه آنَتْ رُتبت
خوانم ممکن تو را، ز مُمکِن برتر
مُمکن اندر لباس واجب پیدا
واجبی اندر ردای امکان مُظْهر
ممکن، امّا چه ممکن، علّت امکان
واجب، امّا شعاعِ خالقِ اکبر
ممکن، امّا یگانه واسطهی فیض
فیض به مِهْتر رسد، وزان پس کهتر
ممکن، امّا نمودِ هستی از وی
ممکن، امّا ز مُمکِناتْ فزونتر
وین نه عجب، زانکه نور اوست ز زهرا
نور وی از حیدر است و او ز پیمبر
نور خُدا در رسول اکرم پیدا
کرد تجلّی ز وی به حیدر صفدر
وَ ز وی، تابان شده به حضرت زهرا
اینک ظاهر ز دُختِ موسی جعفر
این است آن نور، کز مشیّت «کُنْ» کرد
عالم، آنکو به عال است مُنوّر
این است آن نور، کز تجلّی قدرت
داد به دوشیزگان هستی زیور
شیطانْ عالِم شدی اگر که بدین نور
ناگفتی آدم است خاک و من آذر
آبِروی مُمْکِناتْ جمله، از این نور
گر نَبُدی، باطل آمدند سراسر
جلوهی این، خود عَرَض نمود عَرَض را
ظِلّش بخشود جوهریّتِ جوهر
عیسیِ مریم به پیشگاهش دربان
موسیِ عمران به بارگاهش چاکر
آن یک چون دیدهبان، فرا شده بر دار
وین یک چون قاپقان، معطّی بر در
یا که دو طفلاند در حریم جلالش
از پی تکمیل نفس آمده مُضطَر
آن یک، «انجیل» را نماید از حفظ
وین یک «تورات» را بخواند از بر
گر که نگفتی: امام هستم بر خلق
موسیِ جعفر ولّیِ حضرتِ داور
فاش بگفتم که این رسول خدای است
معجزهاش می بُوَد همانا دختر
دختر، جُز فاطمه نیاید چون این
صُلْبِ پِدر را و هم مَشیمهی مادر
دختر، چون این دو، از مَشیمهی قدرت
نامد و ناید، دگر هُماره مُقدّر
آن یک، امواج اعلم را شده مبدأ
وین یک، افواج حلم را شده مَصْدر
آن یک، موجود از خطابش مَجْلیٰ
وین یک، معدوم از عقابش مُسْتَر
آن یک، بر فرق انبیا شده تارک
وین یک، اندر سرْ اولیا را مِغفر
آن یک، در عالم جلالت کعبه
وین یک، در مُلک کبریایی مَشْعَر
لَمْ یَلِد م بسته لب و گر نه بگفتم
دختِ خُدایند این دو نور مُطهّر
آن یک، کوْن و مکانْش بسته به مَقْنَع
وین یک، مُلکِ جهانْش بسته به مِعْجَر
چادر آن یک، حِجابِ عصمت ایزد
مِعْجَرِ این یک، نقابِ عفّتِ داور
آن یک، بر مُلک لایَزالی، تارُک
وین یک، بر عرش کبریایی افسر
تابشی از لطفِ آن، بهشتِ مُخَلّد
سایهای از قهر این، جحیم مُقَعّر
قطرهای از جودِ آن، بِحارِ سماوی
رَشْحهای از فیض این، ذخایر اغیر
آن یک، خاکِ مدینه کرده مُزّین
صفحهی قم را نموده، این یک انور
خاک قم، این کرده از شرافتْ جنّت
آب مدینه، نموده آن یک، کوثر
عرصهی قم غیرت بهشت برین است
بلکه بهشتش، یَساولی است برابر
زیبد اگر خاک قم به «عرش» کند فخر
شاید، گر «لوح» را بیابد همسر
خاکی، عجب خاک! آبروی خلایق
ملجأ بر مُسلم و پناه به کافر
گر که شنیدندی این قصیدهی هندی
شاعر شیراز و آن ادیب سخنور
آن یک طوطی صفت همی نسرودی
ای به جلالت ز آفرینش برتر
وین یک قمری نمط هماره نگفتی
ای که جهان از رُخ تو گشته منوّر
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
.
💢 همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها» توسط گروه حکمت عملی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود.
🗓 روزهای ۲۶ تا ۲۸ دیماه ۱۴۰۱
📯 با سخنرانی غلامرضا اعوانی، محمد لگنهاوزن، و سیدیدالله یزدانپناه.
✨ ۲۶ و ۲۷ دیماه: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، پلاک ۴
✨ ۲۸ دیماه: شعبه قم مؤسسه؛ واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱
✅ لینک جهت حضور مجازی:
irip.ac.ir/u/136
📯 به حاضران در همایش، گواهی حضور اعطا خواهد شد.
🆔 @irip_ir