eitaa logo
گوهر مراد
706 دنبال‌کننده
858 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
Davkinz.mp3
32.46M
♦️صوت کامل نشست بررسی انتقادی خوانش الحادی داوکینز از نظریه فرگشتی 🎙با حضور: استاد حمیدرضا دکتر محمد حامد ساجدی ⏰ ‌یکشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۰ ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
🔶 حدیث دوازده خلیفه این روایت که به تعداد جانشینان رسول خدا -صلی الله علیه و آله- اشاره دارد، با طرق متعدد و در منابع معتبر و با متن‌های شبیه به هم نقل شده است. به یک نمونه آن توجه فرمایید. مسلم در صحیح، کتاب الإمارة، باب الناس تبع لقریش و الخلافة فی قریش چنین نقل می‌کند: «لا يَزالُ الإسلامُ عَزيزًا إلى اثنَيْ عَشَرَ خَليفةً». ثم قالَ كَلِمَةً لم أفهَمْها، قالَ: قُلتُ لِأبي: ما قالَ؟ قالَ: «كُلُّهم مِن قُرَيشٍ». پیامبر فرمود: «اسلام با وجود دوازده خلیفه همواره عزیز است». راوی می‌افزاید: پیامبر مطلبی فرمود که من متوجه نشدم؛ از این‌رو از پدرم سؤال کردم که پیامبر چه فرمود؟ پدرم گفت: پیامبر فرمود: «تمام آن دوازده خلیفه از قریش است». در گزارش‌ها آمده که بعد از بیان این مطلب که عزت اسلام به دوازده خلیفه است، بگومگویی در جلسه روی داده و همین سبب شده که فراز پایانی شنیده نشود. 🔵 درباره فراز پایانی سه احتمال وجود دارد: ۱. پیامبر اصلا فراز پایانی را نفرمودند. ۲. پیامبر فرمودند: «کلهم من بنی هاشم»؛ اما به «کلهم من قریش» تبدیل و در واقع تحریف شده است. (در کتاب ینابیع المودة به صورت «کلهم من بنی هاشم» نقل شده) ۳. فراز پایانی همان «کلهم من قریش» است. با فرض اخیر آیا تمام طایفه‌های قریش مراد است؟ در صحیح مسلم، کتاب الفضائل، باب فضل نسب النبی -صلی الله علیه و آله- روایتی از پیامبر نقل شده: «إنَّ اللهَ اصْطَفَی كنَانَةَ مِنْ وُلْدِ اسْمَاعِیلَ وَ اصْطَفَی قُرَیشاً مِنْ كنَانَةَ وَ اصْطَفَی هاشِماً مِن قُرَیشَ وَ اصْطَفَانِی مِنْ بَنِی‌هَاشِم». از این روایت استفاده می‌شود که از میان قریش، بنی هاشم افضل است و با وجود افراد شایسته از بنی هاشم، به دیگران نوبت نمی‌رسد. 📖 برای مطالعه بیشتر درباره حدیث دوازده خلیفه می‌توان به کتاب «دوازده جانشین پژوهشی در باب احادیث خلفای اثنی عشر» تألیف غلامحسین زینلی مراجعه کرد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📚 کتاب برهان‌های اثبات وجود خدا در الهیات اسلامی و مسیحی ✍️استاد علی ربانی گلپایگانی 🔸 این کتاب چهارده فصل دارد. در فصل اول بدیهی یا نظری‌بودن شناخت خداوند و در فصل دوم خردورزی و دل‌آگاهی در خداشناسی بررسی شده است. دوازده فصل دیگر کتاب به تبیین و بررسی دوازده برهان بر اثبات وجود خداوند که در الهیات اسلامی و مسیحی مطرح شده، پرداخته است. این برهان‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: 🔹۱. برهان‌های مشترک در کلام اسلامی و مسیحی که عبارتند از: برهان امکان، برهان حدوث، برهان حرکت، برهان نظم و برهان وجودی؛ 🔹۲. برهان‌هایی که به الهیات اسلامی اختصاص دارند که عبارتند از: برهان فطرت و برهان صدیقین؛ 🔹۳. برهان‌های مختص به الهیات مسیحی که عبارتند از: برهان اخلاقی، برهان تجربه دینی، برهان اجماع عام، برهان معجزه و برهان درجات کمال. 🔸 در پایان هر فصل پرسش‌هایی برای خودآزمایی طرح شده و منابعی برای مطالعه بیشتر معرفی گردیده است. 🔸 چاپ اول کتاب در سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات رائد انجام یافته است. 📳 09197463133 ☎️ 02532812900 @kalamcenter 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
www.noorsoft.org 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لینک شرکت در جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
Tabiaat Garaei.mp3
21.12M
💯🔊 🔸 صوت کامل کرسی بررسی و نقد طبیعت‌گرایی روش‌شناختی 🎙 با حضور: ⏰ ‌شنبه 20 آذر ماه 1400 🆔 @iictchannel
1_1359386859.m4a
44.36M
🔶 صوت نشست علمی ضرورت و جایگاه فلسفه در کلام استاد حسن رضایی ✅ قرآن و برهان و عرفان از هم جدا نیست. ✅ کلام در اثبات موضوع، در زیرساختها و برخی مسائل به فلسفه متکی است. ✅ عقل و نقل دو بال معرفت دینی است. عقل پایه نقل را تحکیم کرده و نقل، عقل را دستگیری می‌کند. @kalamcenter 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اَللَّهَ. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
گوهر مراد
🔶 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي
«بخاری» روایت نموده است در شش‌هفت‌ جا از صحیحش که تا فاطمه زنده بود، صحابه رعایت خاطر علی می‌نمودند، و چون فاطمه رفت، دانست که ایشان، تا قتل همراهند، بعد از شش ماه بیعت نمود با ابوبکر. اگر چه شش ماه بیعت را غلط روایت کرده است، و لیکن روایت کرده است که حضرت فاطمه با ابوبکر سخن نگفت و با او در غضب بود تا از دنیا رفت، و در شب آن حضرت را دفن نمودند که مبادا ابوبکر بر او نماز گذارد، و همین سخنان «بخاری» در همه صحاح سته هست، و همه، این را از حضرت سید المرسلین روایت نموده‌اند که: «فاطمه پاره تن من است. هر که آزار او کند، آزار من کرده کرده است و هر که مرا بیازارد، خدا را آزرده است و خداوند عالمیان فرموده است که: «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا» یعنی به تحقیق که آن جماعتی که آزار می‌دهند خدا و رسول او را، لعنت کرده است ایشان را حق -سبحانه و تعالی- در دنیا و آخرت و مهیا ساخته است از جهت ایشان عذابی خوار کننده ایشان در جهنم. 📖 لوامع صاحبقرانی، ج ۱، ص ۹۱. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 دعوتی که اجابت نمی‌شود بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین چند سالی است در ایام فاطمیه و سوگواری صدیقه طاهره سلام الله علیها دو جریان، مقابل هم قرار می‌گیرد: جریانی که عصبانی از تحلیل تاریخ است، آن راحرام می‌داند (ر.ک: محمد بن عبدالله الوهیبی –مترجم اسحاق بن عبدالله دبیری عوضی «دیدگاه اهل سنت در مورد اصحاب»، ص ۴۴و ۴۵) و دوست دارد از آن چه بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله تا زمان شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها گذشت، چیزی گفته نشود. برخی از این گروه، گاه، بدون این که بتواند خشم خود را فرو برد، رفتاری از خود نشان می‌دهد. نمونه آن را می‌توان گفتار امام جمعه شهر خاش در سال گذشته در همین ایام دانست که –برخلاف تصریح متون خود عالمان اهل سنت– عموم ماجراها و ناراحتی‌های وارد بر دخت نبی مکرم خاتَم صلی الله علیه و آله را انکار کرد و به نوعی همه دیگران را بدهکار نمود. نمونه دوم سخنان امام جمعه سابق اهل سنت آزادشهر در سال جاری بود که در ادامه به آن می‌پردازیم. گروه دوم اما به دلیل حساسیت حوادث ۷۵ یا ۹۵ روزه آن ایام معتقد است در هنگامی که تحریف تاریخ صورت می‌پذیرد، نباید مسلمانان را از آن چه در آن ایام گذشت، بی‌خبر گذاشت و صد البته نباید آتش فتنه را افروخت، به باورها، مقدسات و مقدس انگاشته‌ها حمله کرد. بحث‌ها را باید در حد علمی و تحلیل تاریخ نگه داشت و به شدت باید مصلحانه و دلسوزانه ادب گفتگو را رعایت کرد، چنان که نباید –به دلیل نیاز امت اسلام به اعتصام به حبل الله و فساد در اختلاف و دعوا– از تاکید پررنگ، جدی و سرنوشت ساز بر مشترکات قطعی امت اسلام چون قرآن، سنت نبوی، مودت اهل بیت، اخلاق و اعتقادات مشترک، در همه حال و همه دوران غفلت کرد. متاسفانه –چنان که اشاره شد– امسال نیز تقابل مزبور خود را به گونه‌ای ناخوشایند نشان داد. سخنانی تحریک‌کننده از سوی امام جمعه سابق اهل سنت آزادشهر درخطبه‌های نماز جمعه در تاریخ ۱۹/۰۹/۱۴۰۰ صادر شد. پاسخ‌های متعددی از سوی عالمان شیعه و حتی از جامعه اهل سنت از داخل و خارج ایران به آن داده شد. خود وی نیز به گمان خویش، به توجیه سخنان خود پرداخت، عذرخواهی کرد، لکن این همه نتوانست از بخش عظیمی از التهابی که ایجاد شده بود، جلوگیری کند. سوالی که در این میان رخ می‌نماید، این است که به راستی آیا سخن مزبور آن هم در جامعه ایران که به شدت نسبت به آن چه در مورد اهل بیت –علیهم السلام– گفته می‌شود، حساس هستند، معقول و حکیمانه بود؟! آیا نمی‌شد اگر وی از برخی حرکات یا سخنان ناراحت است آن را در قالب غیر تحریک‌کننده بیان نماید؟! با این گونه گفته‌ها، چه کسانی بهره می‌برند، و چه کسانی زیان می‌بینند؟ غافل نشویم: با کاشتی که در همسایگی شرقی ما شده و جمعیتی سر کار آمده که جز تیر و تبر، طرد و تشر نمی‌شناسد، منطقه، مستعد فتنه، افراط‌گرایی، خشونت و خون است؛ و هر حرکت یا سخن ناصحیح –که نه بر مذهب خود قائل، قابل دفاع است و نه بر مذهب طرف مقابل– دمیدن در صور شقاق است، جمعیت‌هایی را در مقابل هم قرار می‌دهد که ده‌ها نسل در کنار هم زندگی کرده و مناسک خویش را انجام داده‌اند و ده‌ها نوع پیوند با هم دارند. در این جا است که توجیه، توبه و عذرخواهی نمی‌تواند مشکل ایجاد شده را به راحتی و در وقت معقول و مطلوب حل کند. در پایان به عنوان مسئول کرسی‌های نقد، نوآوری و نظریه‌پردازی علوم نقلی از دلسوزان دین، آیین، قرآن، امت اسلام، ممالک اسلامی و ایران دعوت می‌کنم: اگر سخنی قابل طرح و گفتگو دارند و به وزانت حداقلی آن، معتقدند، می‌توانند آن را در کرسی‌های فوق مطرح کنند تا بی‌طرفانه در اطراف آن صحبت شود، مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از خروجی آن استفاده شود. در آن جا ناقدان و داوران با همفکری خود صاحبان سخن انتخاب می‌شوند تا بر اتقان و اطمینان کار افزوده شود و مخاطبان حال و آینده به اقناع برسند. البته می‌توان جلسات مزبور را در غیر قالب فوق نیز برگزار کرد، لکن آن را به کف کوچه‌ها و خیابان‌ها نکشاند. خداوند متعال همگان –به ویژه عالمان و فرهیختگان از هر قوم، ملت و مذهبی– را به وظایف عظیمی که بر دوش دارند، آشنا سازد و توفیق عمل نیک عنایت فرماید. اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین و من امور الناس اجمعین آمین یا رب العالمین قم –حوزه علمیه– ابوالقاسم علیدوست ۲۸/۰۹/۱۴۰۰ @alidost_fiqh 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
منطق برای همه، ج ۲۵.mp3
3.52M
جلسه ۲۵ 📚 تصدیقات اقسام قضیه حملیه به اعتبار موضوع: شخصیه، طبیعیه، مهمله و محصوره 🔶 برای دوستانی که علاقه دارند با مباحث منطقی آشنا شوند یا رفقایی که مایلند منطق را دوره کنند. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a