هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
آموزش فلسفه اسلامی و مراحل آن
آموزش فلسفه مانند بسیاری از رشتههای تخصصی، مقدمات و پیشنیازهایی دارد که فلسفهآموز قبل از ورود به فلسفه باید آنها را کسب کند؛ مانند ادبیات عربی و فارسی، زبانهای خارجی، روش تحقیق، منطق قدیم و جدید، اجمالی از علوم طبیعی و انسانی جدید و آشنایی با معارف دینی و اصول اعتقادی.
پس از تأمین این مقدمات، سیر آموزش فلسفه با محوریت فلسفه اسلامی در حوزههای علمیه را میتوان در ده مرحله ارائهشده در دو سطح ارشد و دکتری بهصورت مراحل زیر پیشنهاد کرد:
مرحله اول: آموزش یک متن ساده فلسفی در حد دو واحد برای آشنایی اجمالی و اولیه با چیستی فلسفه، شاخههای فلسفه، مفاهیم کلیدی در فلسفه اسلامی، مکتبهای اصلی در فلسفه اسلامی و تاریخ اجمالی فلسفه؛
مرحله دوم: آموزش متونی مانند بدایة الحکمة و نهایة الحکمه و آموزش فلسفه؛
مرحله سوم: کلام اسلامی؛ فلسفه اسلامی مرتبط با کلام اسلامی و متأثر از آن و در موارد بسیاری ناظر به آن است. ازاینرو آشنایی با کلام، بهویژه مکتبهای کلامی اشعری و معتزلی و ماتریدی و شیعی لازم است.
مرحله چهارم: آموزش گزیدههایی از متون اصلی و سنتی فلسفه اسلامی مانند الشفا، الإشارات و التنبیهات، حکمت الاشراق و الأسفار الأربعة؛
مرحله پنجم: آموزش یک دوره تاریخ تحلیلی فلسفه اسلامی؛
مرحله ششم: نگارش پایاننامه در سطح ارشد در زمینه فلسفه اسلامی؛
مرحله هفتم: عرفان نظری؛
ازآنجاکه بین فلسفه اسلامی متأخر و عرفان نظری پیوند نزدیکی برقرار است و عرفان نظری یکی از منابع الهام حکمت متعالیه و اثرگذار بر آن است، آشنایی با عرفان نظری نیز برای فهم عمیقتر فلسفه اسلامی ضروری است.
مرحله هشتم: تاریخ تفصیلی فلسفه غرب از یونان باستان تا امروز و همچنین فلسفههای هند و چین؛ و خواندن برخی از متون فلسفی غرب از فیلسوفان اثرگذار مانند افلاطون، ارسطو، آکوئیناس، کانت، هگل، هایدگر و ویتگنشتاین؛
مرحله نهم: آموزش تخصصی برخی از شاخههای اثرگذار فلسفه بهصورت تطبیقی، مانند معرفتشناسی، فلسفه ذهن، فلسفه علم و فلسفه دین؛
مرحله دهم: نگارش پایاننامه تحقیقی و اجتهادی، همراه با نوآوری در موضوعی فلسفی. این موضوع میتواند با رویکرد محض فلسفه اسلامی یا رویکرد تطبیقی بین فلسفه اسلامی و دیگر مکتبهای فلسفی باشد.
خوب است متناسب با رشته انتخابشده در فلسفه، دانشپژوه با رشتههای علمی مرتبط با آن شاخه از فلسفه نیز بیگانه نباشد؛ مثلاً اگر علمالنفس و فلسفه ذهن میخواند، با شعبی از روانشناسی و علوم ادراکی آشنا شود. با طی موفقیتآمیز این مراحل میتوان به اجتهاد فلسفی درخور این عصر دست یافت و سخنی برای گفتن داشت. پس از این مرحله، شخص میتواند به تدریس و پژوهش آزاد در رشته تخصصی خود بپردازد.
برگرفته از کتاب تفکر فلسفی، تألیف محمد فنائی اشکوری، ص 158.
http://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از مفتاح
🌹سه شهید در یک قاب.
🌸شهید حاج قاسم سلیمانی
🌺شهید سید علی هاشمی که در حادثه ۸ مهر زاهدان بشهادت رسیدند
🌸شهید حجت الاسلام سجاد شهرکی امام جماعت مسجد امیرالمومنین علیهالسلام زاهدان که امشب بدست عوامل تکفیری بشهادت رسیدند.
#مفتاح
#جهادتبیین
#وهابیت_تکفیری
#داعش
•┈┈••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2594242724C59f039f0a0
✳️ کرسی ترویجی
🔰 گروه کلام پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میشود:
✅ موضوع: چیستی خدا از دیدگاه مهدی اصفهانی
🗓 یکشنبه ۱۵ آبانماه ۱۴۰۱ ⏰ ۱۰
🔸پخش زنده
🌐 iki.ac.ir/live
🏢 قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
#کرسی #اجتهاد_عقل_گرا
🆔 @iictchannel
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی (ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ
از این تعبیر قرآن مطالب زیر استنباط میشود:
الف. مرگْ نیستی و نابودی و فنا نیست؛ انتقال از عالمی به عالم دیگر و از نشئهای به نشئه دیگر است و حیات انسان به گونهای دیگر ادامه مییابد.
ب. آنچه شخصیت واقعی انسان را تشکیل میدهد و «من» واقعی او محسوب میشود، بدن و جهازات بدنی و هر چه از توابع بدن به شمار میرود نیست؛ زیرا بدن و جهازات بدنی و توابع آنها به جایی تحویل نمیشوند و در همین جهان تدریجا منهدم میگردند. آن چیزی که شخصیت واقعی ما را تشکیل میدهد و «من» واقعی ما محسوب میشود، همان است که در قرآن از آن به «نفس» و احیانا به روح تعبیر شده است.
ج. روح یا نفس انسان که ملاک شخصیت واقعی انسان است و جاودانگی انسان به واسطه جاودانگی اوست از نظر مقام و مرتبه وجودی در افقی مافوق افق ماده و مادیات قرار گرفته است.
📖 مجموعه آثار، ج ۲ (مقدمهای بر جهانبینی اسلامی)، ص ۵۰۶.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
JIT_Volume 30_Issue 117_Pages 1-34.pdf
967.3K
#مقاله
🔶 تفقه در دین و تحصیل معرفت دینی از نگاه قرآن کریم و روایات
✏️ استاد علی ربانی گلپایگانی
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از رسانه علوم انسانی اسلامی
فلسفه دین 1400.9.23.mp3
22.73M
#فایل_صوتی
💠نشست علمی
"خدای دین و خدای فلسفه ؛ مغایرت یا این همانی"
🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی، عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🕰 گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
هدایت شده از مفتاح
12.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم کوتاه و بسیار زیبای «عَلَمَک»!
🌹عمامهٔ شیخ، اینگونه پرید...🌹
🔹حتما ببینید و منتشر کنید...🔹
@basaerrazavi
🙏کانال مفتاح را به دوستان خود معرفی کنید.
#مفتاح
#جهادتبیین
#احترام_عالم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2594242724C59f039f0a0
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
#نشست_علمی
موضوع:
آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟
🔰ارائه دهندگان: 🔹احسان کردی اردکانی(عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان)
🔹احمد شه گلی(عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران)
🔹ناقد: دکتر محمد جواد فلاح( عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی)
🔹دبیر علمی: روح الله سوری ( عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی)
⌚️زمان: شنبه 21 آبان ساعت 13
🔸حضوری و مجازی
آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71)
📌لینک کرسی 👇
🆔www.irip.ac.ir/u/136
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion