eitaa logo
کلام وحی
3 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴خانه سست 📍مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ (سوره عنکبوت آیه ۴۱) 📍ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎی ﺧﺪﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﺎنی ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺍی ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﻨﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻭ بی ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺳﺴﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ ﺍﺳﺖ ، ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ.✳✳✳ 📍ﻟﺎﻧﻪ ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻌﺪﺍﺩﻯ ﺗﺎﺭﻫﺎﻯ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺯﻙ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻧﻪ ﺩﻳﻮﺍﺭﻯ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﻪ ﺳﻘﻔﻰ، ﻧﻪ ﺣﻴﺎﻃﻰ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭﻯ، ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ. ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺁﻥ ﺑﻘﺪﺭﻯ ﺳﺴﺖ ﻭ ﺑﻰ ﺩﻭﺍم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﻴﭻ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺍﻯ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. ﻣﻌﺒﻮﺩﻫﺎﻯ ﺩﺭﻭﻏﻴﻦ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﻴﺰ ﻧﻪ ﺳﻮﺩﻯ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺯﻳﺎﻧﻰ، ﻧﻪ ﻣﺸﻜﻠﻰ ﺭﺍ ﺣﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺑﻴﭽﺎﺭﮔﻰ ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻩ ﻛﺴﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻧﻴﺰ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻰ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﻜﻴﻪ ﮔﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮔﺮﺩﺩ. ﻭﻟﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻮﻛﻞ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻜﻴﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺳﺪ ﭘﻮﻟﺎﺩﻳﻦ ﺩﺍﺭﻧﺪ.✴✴✴
🔴هشداری به دنیا پرستان 📍أَو َلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً و َأَثَارُوا الْأَرْضَ وَ عَمَرُوهَا أَكْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ و َلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (سوره روم آیه 9) 📍آيا در زمين سير نكردند و ببينند عاقبت كساني كه قبل از آنها بودند چگونه شد؟، آنها نيروئي بيش از اينان داشتند، و زمين را (براي زراعت و آبادي) دگرگون ساختند، و بيش از آنچه اينان آباد كردند، عمران نمودند، و پيامبرانشان با دلائل روشن به سراغشان آمدند (اما آنها انكار كردند و كيفر خود را ديدند) خداوند هرگز به آنها ستم نكرد، آنها به خودشان ستم مي‏ كردند.✳✳✳  📍در این آیه خداوند اشاره بـه اقوامى مى كند كه نسبت به مشركان معاصر پيامبر برترى چشـمگيرى از نظر قدرت و نيروى جسمى و مالى داشتند، و سرنوشت دردناك آنها را درس عبرتى براى اينها قرار مى دهد. البته این یک قانون کلی است. شاید ظالمان در حال حاضر تسلیحات موثرتری داشته باشند، اما واقعیت این است که چارچوب های حکمرانی آن ها بر مردمان به دلایل مختلف از جمله نفوذ رسانه ها لرزان تر است.✴✴✴
🔴صدای بلند مثل صدای خر است. 📍وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِير (سوره لقمان آیات ۱۸ و ۱۹) 📍ﻣﺘﻜﺒﺮﺍﻧﻪ ﺭﻭﻱ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﻣﮕﺮﺩﺍﻥ ، ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎ ﻧﺎﺯ ﻭ ﻏﺮﻭﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺮﻭ ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﺧﻮﺩﭘﺴﻨﺪ ﻓﺨﺮﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻨﺖ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﻭ ﺑﺎﺵ ، ﻭ ﺍﺯ ﺻﺪﺍﻳﺖ ﺑﻜﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪﺗﺮﻳﻦ ﺻﺪﺍﻫﺎ ﺻﺪﺍﻱ ﺧﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ.✳✳✳ 📍 ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺻﻔﺖ، ﻧﻬﻰ، ﻭ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺻﻔﺖ، ﺍﻣﺮ ﺷﺪﻩ: " ﻧﻬﻰ" ﺍﺯ" ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺗﺮ ﺑﻴﻨﻰ"، ﻭ" ﺧﻮﺩﭘﺴﻨﺪﻯ"، ﻛﻪ ﻳﻜﻰ ﺳﺒﺐ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺗﻜﺒﺮ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺳﺒﺐ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺪ ﻛﻤﺎﻝ ﭘﻨﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺩﺭﻫﺎﻯ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺭﺍ ﺑﺮﻭﻯ ﺧﻮﺩ ﺑﺒﻨﺪﺩ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻧﻜﻨﺪ. ﮔﺮ ﭼﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺻﻔﺖ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺗﻮﺃﻣﻨﺪ، ﻭ ﺭﻳﺸﻪ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭﻟﻰ ﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ. ﻭ" ﺍﻣﺮ" ﺑﻪ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺩﺭ" ﻋﻤﻞ" ﻭ" ﺳﺨﻦ"، ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻜﻴﻪ ﺭﻭﻯ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﻳﺎ ﺁﻫﻨﮓ ﺻﺪﺍ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
🔴اگر خدا بخواهد ... 📍أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْمَاءَ إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا تَأْكُلُ مِنْهُ أَنْعَامُهُمْ وَأَنفُسُهُمْ أَفَلَا يُبْصِرُونَ (سوره سجده آیه ۲۷) 📍ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺁﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻲ ﮔﻴﺎﻩ ﻣﻰ ﺭﺍﻧﻴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺯﺭﺍﻋﺘﻲ ﺭﺍ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺍم ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ؟ ﭘﺲ ﺁﻳﺎ [ ﺁﺛﺎﺭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ] ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ؟✳✳✳ 📍" ﺟﺮﺯ" (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻣﺮﺽ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺑﺮﻳﺪﻥ ﺍﺳﺖ. ﮔﻮﻳﻰ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﮔﻴﺎﻩ ﺍﺯ ﭼﻨﻴﻦ ﺯﻣﻴﻨﻰ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ، ﻭ ﻳﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺧﻮﺩﺵ، ﺁﻥ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺟﺎﻟﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ ﻧﺴﻮﻕ ﺍﻟﻤﺎء (ﺁﺏ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺭﺍﻧﻴﻢ) ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺁﺏ ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﺎﻯ ﺳﻨﮕﻴﻨﻴﺶ ﺍﻳﺠﺎﺏ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺩﺭ ﮔﻮﺩﺍﻟﻬﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﺎﻯ ﺭﻭﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺶ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻋﻤﺎﻕ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ ﺭﻭﺩ، ﻭﻟﻰ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﺑﺨﺎﺭ ﺳﺒﻜﻰ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻭﺯﺵ ﻧﺴﻴﻢ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﻮ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.✴️✴️✴️
🔴بهترین الگو کیست؟ 📍ﻟَﻘَﺪْ ﻛَﺎﻥَ ﻟَﻜُﻢْ ﻓِﻲ ﺭَﺳُﻮﻝِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺃُﺳْﻮَﺓٌ ﺣَﺴَﻨَﺔٌ ﻟِّﻤَﻦ ﻛَﺎﻥَ ﻳَﺮْﺟُﻮﺍْ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻭَ ﺍﻟْﻴَﻮْمَ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَ ﻭَﺫَﻛَﺮَ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺜِﻴﺮﺍً (سوره احزاب آیه ۲۱) 📍ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺩﺭ (ﺳﻴﺮﻩ ی) ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺍﻟﮕﻮ ﻭ ﺳﺮمشقی ﻧﻴﻜﻮﺳﺖ، (ﺍﻟﺒﺘّﻪ) ﺑﺮﺍی ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ می ﻛﻨﻨﺪ.✳✳✳ 📍«ﺍُﺳﻮﺓ» ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ تاسی ﻭ ﭘﻴﺮﻭی ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﺧﻮﺏ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ مب ﺭﻭﺩ. ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﻭﺑﺎﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ی ﺩﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﻟﺸّﺄﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: یکی ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﺩﻳﮕﺮی ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ. ﺟﺎﻟﺐ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺍُﺳﻮﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺋﺖ ﺍﺯ ﺷﺮﻙ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺳﻮﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩگی ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻳﺎﺕ ﺟﻨﮓ ﺍﺣﺰﺍﺏ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻣّﺎ ﺍﻟﮕﻮ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺟﻨﮓ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ی ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎ، ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺍﻟﮕﻮ ﺑﺮﺍی ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
🔴 خداوند چه نیازی به امتحان ما دارد؟؟؟ 📍وَمَا كَانَ لَهُ عَلَيْهِم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْهَا فِي شَكٍّ وَرَبُّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ (سوره سبا آیه ۲۱) 📍ﻭ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﺷﺎﻥ ﻛﻨﺪ ] ﻫﻴﭻ ﺗﺴﻠﻄﻲ ﻧﺒﻮﺩ [ ﺟﺰ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﺍﻩ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ، ﻫﻴﭻ ﺳﺒﺒﻲ ﻧﺪﺍﺷﺖ ] ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺗﺮﺩﻳﺪﻧﺪ ﻣﺸﺨﺺ ﻛﻨﻴﻢ ; ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺍﺳﺖ.✳✳✳ 📍ﺑﺪﻳﻬﻰ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﺯﻝ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﺗﺎ ﺍﺑﺪ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ" ﻟِﻨَﻌْﻠَﻢَ" ﻣﻔﻬﻮﻣﺶ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻚ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪﻧﺪ ﻧﻤﻰ ﺷﻨﺎﺳﻴﻢ، ﺑﺎﻳﺪ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻯ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻳﺪ ﺗﺎ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﺤﻘﻖ ﻋﻴﻨﻰ ﻋﻠﻢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﻋﻠﻤﺶ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻦ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮔﺮﺩﺩ، ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻯ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﻭ ﻫﻮﺍﻯ ﻧﻔﺲ ﺷﺮﻭﻉ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺎ ﻛﻤﺎﻝ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻳﺰﺩ، ﻭ ﻋﻠﻢ ﺧﺪﺍ ﺗﺤﻘﻖ ﻋﻴﻨﻰ ﻳﺎﺑﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﻋﻤﻠﻰ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺸﻮﺩ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻕ ﺛﻮﺍﺏ ﻭ ﻋﻘﺎﺏ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ.✴✴✴
🔴آیه ای که به تشکیل نفت اشاره دارد 📍بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّىٰ وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَىٰ وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَىٰ فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَىٰ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى (سوره اعلی آیات ۱ تا ۵) 📍ﻧﺎم ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺮﺗﺮ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺕ ﺭﺍ ﻣﻨﺰّﻩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﺑﺪﺍﺭ . ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪ ، ﭘﺲ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ، ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﭼﺮﺍﮔﺎﻩ ﺭﺍ ﺭﻭﻳﺎﻧﻴﺪ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﺎﺷﺎﻛﻲ ﺳﻴﺎﻩ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ.✳✳✳ 📍کاملا محتمل است که کلمه "مرعی" به معنی "چراگاه یا مرغزار" اشاره     می کند به مواد اوکانیگ  ((مواد حاصل از موجودات زنده )) که در تشکیل نفت خام نقش دارند . دومین کلمه ذکر شده در آیه " احوی " برای توصیف رنگهای سیاه وتیره ، سبزتیره یا سیاه متمایل به سبز بکار می رود . این کلمه را می توان توصیفی از تبدیل رنگ بقایای گیاهان سبزانباشته شده در زیر زمین به رنگ سیاه تفسیر کرد ؛ زیرا این کلمات توسط واژه " غثاء " مورد تاکید قرار گرفته اند . کلمه " غثاء" ترجمه شده به " خاشاک " همچنین می تواند به معنای  گیاهان سیلابی ( گیاهان اورده شده توسط مواد زائد که در اطراف دره ها انباشته می شوند ، زباله ، برگهاو اسفنج ) نیز می باشد . علاوه بر معنای ضمنی " برگشت داده شده " که به این کلمه اطلاق شده است می تواند به "مواد پس داده شده از سیلاب " نیزترجمه گردد و بیان می کند که زمین نفت خام را پس می دهد . (استفراغ نفت توسط زمین )✴✴✴
🔴 هرچه خدا بخواهد همان است 📍مَّا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (سوره فاطر آیه ۲) 📍ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﺭحمتی ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻣﺮﺩم ﺑﮕﺸﺎﻳﺪ ، ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍی ﺑﺮﺍی ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﺩ ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﻩ ﺍی ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﻭ ﺍﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎی ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ.✳✳✳ 📍 ﺧﻠﺎﺻﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻤﺎم ﺧﺰﺍﺋﻦ ﺭﺣﻤﺖ ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻟﺎﻳﻖ ﺑﺒﻴﻨﺪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺣﻜﻤﺘﺶ ﺍﻗﺘﻀﺎ ﻛﻨﺪ ﺩﺭﻫﺎﻯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﺸﺎﻳﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺟﻤﻠﻪ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻫﻢ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻭ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺒﻨﺪﻧﺪ، ﻳﺎ ﺩﺭﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﮕﺸﺎﻳﻨﺪ، ﻫﺮﮔﺰ ﻗﺎﺩﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺷﺎﺧﻪ ﻣﻬﻤﻰ ﺍﺯ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺸﺄ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ.✴✴✴
🔴وا حسرتا بر مسخره کننده گان 📍يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ (سوره یس آیه ۳۰) 📍ﺍی ﺩﺭﻳﻎ ﻭ ﺍﻓﺴﻮﺱ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮی ﺑﺮﺍی ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻣﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ✳✳✳ 📍ﻭﺍﻯ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺭﻳﭽﻪ ﻫﺎﻯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻯ ﺧﻮﺩ ﺑﺴﺘﻨﺪ! ﺍﺳﻔﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﭼﺮﺍﻏﻬﺎﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺷﻜﺴﺘﻨﺪ! ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﻭ ﻣﺤﺮﻭم ﺍﺯ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﮔﻮﺵ ﻫﻮﺵ ﺑﻪ ﻧﺪﺍﻯ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﻧﺪﻫﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍ ﻭ ﺳﺨﺮﻳﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺧﻴﺰﻧﺪ، ﺳﭙﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩم ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺑﮕﺬﺭﺍﻧﻨﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺷﻮم ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻰ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺩﺭﺩﻧﺎﻛﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮔﻮﺵ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻋﺒﺮﺗﻰ ﻧﮕﺮﻓﺘﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﺍﺩﻯ ﮔﺎم ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﻧﺪ.✴✴✴
🔴حفظ آسمان توسط شهاب سنگها 📍إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ وَحِفْظًا مِّن كُلِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ لَّا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَىٰ وَيُقْذَفُونَ مِن كُلِّ جَانِبٍ (سوره صافات آیات ۶تا۸) 📍ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻳﻮﺭ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺁﺭﺍﺳﺘﻴﻢ؛ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺣﻔﻆ ﻛﺮﺩﻳﻢ ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻜﺮم ﻭ ﺷﺮﻳﻒ ﮔﻮﺵ ﻓﺮﺍ ﺩﻫﻨﺪ ، ﻭ [ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﺮﺧﻴﺰﻧﺪ ] ﺍﺯ ﻫﺮ ﺳﻮ [ ﺷﻬﺎﺏ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺸﺎﻥ ﭘﺮﺗﺎﺏ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.✳✳✳ 📍 ﻣﻠﺎ ﺍﻋﻠﻰ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺎﻟﺎ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ" ﻣﻠﺎ" ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻧﻈﺮ ﻭﺍﺣﺪﻯ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﭼﺸﻢ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻰ ﻭ ﻭﺣﺪﺕ ﭘﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻭ ﺍﻋﻴﺎﻥ ﻭ ﺍﻃﺮﺍﻓﻴﺎﻥ ﻣﺮﺍﻛﺰ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ" ﻣﻠﺎ" ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﻭﺿﻊ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﭼﺸﻢ ﭘﺮﻛﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺑﻪ" ﺍﻋﻠﻰ" ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﻛﺮﺍم ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭﺍﻟﺎ ﻣﻘﺎم ﺣﻖ ﺍﺳﺖ. " ﻳﻘﺬﻓﻮﻥ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻗﺬﻑ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﺮﺗﺎﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺗﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﻣﻜﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻃﺮﺩ" ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ" ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ" ﺷﻬﺐ" ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪﺍ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﻭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺣﺘﻰ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﻣﻠﺎ ﺍﻋﻠﻰ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﻮﻧﺪ.✴✴✴
🔴آفرینش بی هدف پندار کافران است. 📍وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا ذَٰلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ (سوره ص آیه ۲۷) 📍ﻭ ﻣﺎ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ، ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﻧﻴﺎﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺍﻳﻦ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺯﺥ.✳✳✳ 📍ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻣﻬﻤﻰ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﺣﻘﻮﻕ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻫﺪﻓﺪﺍﺭ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻠﻘﺖ ﺍﺳﺖ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻴﻨﻰ ﺧﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﻭﺳﻴﻊ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﻧﺸﺪﻩ، ﺑﻠﺎﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻫﺪﻑ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﻳﻢ، ﻫﺪﻓﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻠﻤﻪ ﻫﺎﻯ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻭ ﭘﺮ ﻣﺤﺘﻮﺍﻯ" ﺗﻜﺎﻣﻞ" ﻭ" ﺗﻌﻠﻴﻢ" ﻭ" ﺗﺮﺑﻴﺖ" ﺧﻠﺎﺻﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻳﻢ ﻛﻪ ﺣﻜﻮﻣﺘﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺧﻂ ﮔﺎم ﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪ، ﭘﺎﻳﻪ ﻫﺎﻯ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺭﺍ ﻣﺤﻜﻢ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻣﺎﻳﻪ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻣﻌﻨﻮﻯ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺷﻮﻧﺪ.✴✴✴
📍 ﺃﻟﻠَّﻪُ ﻳَﺘَﻮَﻓَّﻲ ﺍﻟْﺄَﻧﻔُﺲَ ﺣِﻴﻦَ ﻣَﻮْﺗِﻬَﺎ ﻭَﺍﻟَّﺘِﻲ ﻟَﻢْ ﺗَﻤُﺖْ ﻓِﻲ ﻣَﻨَﺎﻣِﻬَﺎ ﻓَﻴُﻤْﺴِﻚُ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﻗَﻀَﻲ ﻋَﻠَﻴْﻬَﺎ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕَ ﻭَﻳُﺮْﺳِﻞُ ﺍﻟْﺄُﺧْﺮَﻱ ﺇِﻟَﻲ ﺃَﺟَﻞٍ ﻣُّﺴَﻤّﻲً ﺇِﻥَّ ﻓِﻲ ﺫَﻟِﻚَ ﻟَﺂﻳَﺎﺕٍ ﻟِّﻘَﻮْمٍ ﻳَﺘَﻔَﻜَّﺮُﻭﻥَ (سوره زمر آیه ۴۲) 📍ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻣﺮﮔﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ (ﺟﺎﻥ) ﺁﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻧﻤﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮﺍﺏ (ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ)، ﭘﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﮒ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻗﻄﻌﻲ ﺷﺪﻩ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ (ﻛﻪ ﻣﺮﮔﺶ ﻓﺮﺍ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ) ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺪّﺗﻲ ﻣﻌﻴﻦ (ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺁﻧﺎﻥ) ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ. ﺑﻲ ﺷﻚ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ (ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭ ﺩﺍﺩﻥ ﺭﻭﺡ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮﺍﺏ ﻭ ﺑﻴﺪﺍﺭﻱ)، ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﻓﻜﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺰﺭﮒ (ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ) ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.✳✳✳ 📍ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍی ﻋﺰﺭﺍﺋﻴﻞ «ﻣﻠﻚ ﺍﻟﻤﻮﺕ» ﻳﺎﻭﺭﺍنی ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ می ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺍﻭ می ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﺨﺼﺎً ﻗﺒﺾ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﺤﻮﻳﻞ می ﺩﻫﺪ. ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ می ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮﺍﺏ ﺭﻭﺡ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﺪ ﻭلی ﻧﻔﺲ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ می ﺭﻭﺩ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻧﻔﺲ ﻭ ﺭﻭﺡ ﻣﺜﻞ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﺷﻌﺎﻉ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻣﺮﮔﺶ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺭﻭﺡ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺟﺪﺍ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻔﺲ می ﭘﻴﻮﻧﺪﺩ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﻧﻔﺲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﻭ ﺑﻪ ﺭﻭﺡ ﻣﻠﺤﻖ می ﺷﻮﺩ.✴✴✴