eitaa logo
کلام وحی
3 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴آیه ای که به تشکیل نفت اشاره دارد 📍بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّىٰ وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَىٰ وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَىٰ فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَىٰ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى (سوره اعلی آیات ۱ تا ۵) 📍ﻧﺎم ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺮﺗﺮ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺕ ﺭﺍ ﻣﻨﺰّﻩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﺑﺪﺍﺭ . ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪ ، ﭘﺲ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ، ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﭼﺮﺍﮔﺎﻩ ﺭﺍ ﺭﻭﻳﺎﻧﻴﺪ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﺎﺷﺎﻛﻲ ﺳﻴﺎﻩ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ.✳✳✳ 📍کاملا محتمل است که کلمه "مرعی" به معنی "چراگاه یا مرغزار" اشاره     می کند به مواد اوکانیگ  ((مواد حاصل از موجودات زنده )) که در تشکیل نفت خام نقش دارند . دومین کلمه ذکر شده در آیه " احوی " برای توصیف رنگهای سیاه وتیره ، سبزتیره یا سیاه متمایل به سبز بکار می رود . این کلمه را می توان توصیفی از تبدیل رنگ بقایای گیاهان سبزانباشته شده در زیر زمین به رنگ سیاه تفسیر کرد ؛ زیرا این کلمات توسط واژه " غثاء " مورد تاکید قرار گرفته اند . کلمه " غثاء" ترجمه شده به " خاشاک " همچنین می تواند به معنای  گیاهان سیلابی ( گیاهان اورده شده توسط مواد زائد که در اطراف دره ها انباشته می شوند ، زباله ، برگهاو اسفنج ) نیز می باشد . علاوه بر معنای ضمنی " برگشت داده شده " که به این کلمه اطلاق شده است می تواند به "مواد پس داده شده از سیلاب " نیزترجمه گردد و بیان می کند که زمین نفت خام را پس می دهد . (استفراغ نفت توسط زمین )✴✴✴
🔴 هرچه خدا بخواهد همان است 📍مَّا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (سوره فاطر آیه ۲) 📍ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﺭحمتی ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻣﺮﺩم ﺑﮕﺸﺎﻳﺪ ، ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍی ﺑﺮﺍی ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﺩ ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﻩ ﺍی ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﻭ ﺍﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎی ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ.✳✳✳ 📍 ﺧﻠﺎﺻﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻤﺎم ﺧﺰﺍﺋﻦ ﺭﺣﻤﺖ ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻟﺎﻳﻖ ﺑﺒﻴﻨﺪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺣﻜﻤﺘﺶ ﺍﻗﺘﻀﺎ ﻛﻨﺪ ﺩﺭﻫﺎﻯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﺸﺎﻳﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺟﻤﻠﻪ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻫﻢ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻭ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺒﻨﺪﻧﺪ، ﻳﺎ ﺩﺭﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﮕﺸﺎﻳﻨﺪ، ﻫﺮﮔﺰ ﻗﺎﺩﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺷﺎﺧﻪ ﻣﻬﻤﻰ ﺍﺯ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺸﺄ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ.✴✴✴
🔴وا حسرتا بر مسخره کننده گان 📍يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ (سوره یس آیه ۳۰) 📍ﺍی ﺩﺭﻳﻎ ﻭ ﺍﻓﺴﻮﺱ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮی ﺑﺮﺍی ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻣﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ✳✳✳ 📍ﻭﺍﻯ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺭﻳﭽﻪ ﻫﺎﻯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻯ ﺧﻮﺩ ﺑﺴﺘﻨﺪ! ﺍﺳﻔﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﭼﺮﺍﻏﻬﺎﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺷﻜﺴﺘﻨﺪ! ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﻭ ﻣﺤﺮﻭم ﺍﺯ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﮔﻮﺵ ﻫﻮﺵ ﺑﻪ ﻧﺪﺍﻯ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﻧﺪﻫﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍ ﻭ ﺳﺨﺮﻳﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺧﻴﺰﻧﺪ، ﺳﭙﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩم ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺑﮕﺬﺭﺍﻧﻨﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺷﻮم ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻰ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺩﺭﺩﻧﺎﻛﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮔﻮﺵ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻋﺒﺮﺗﻰ ﻧﮕﺮﻓﺘﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﺍﺩﻯ ﮔﺎم ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﻧﺪ.✴✴✴
🔴حفظ آسمان توسط شهاب سنگها 📍إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ وَحِفْظًا مِّن كُلِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ لَّا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَىٰ وَيُقْذَفُونَ مِن كُلِّ جَانِبٍ (سوره صافات آیات ۶تا۸) 📍ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻳﻮﺭ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺁﺭﺍﺳﺘﻴﻢ؛ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺣﻔﻆ ﻛﺮﺩﻳﻢ ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻜﺮم ﻭ ﺷﺮﻳﻒ ﮔﻮﺵ ﻓﺮﺍ ﺩﻫﻨﺪ ، ﻭ [ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﺮﺧﻴﺰﻧﺪ ] ﺍﺯ ﻫﺮ ﺳﻮ [ ﺷﻬﺎﺏ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺸﺎﻥ ﭘﺮﺗﺎﺏ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.✳✳✳ 📍 ﻣﻠﺎ ﺍﻋﻠﻰ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺎﻟﺎ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ" ﻣﻠﺎ" ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻧﻈﺮ ﻭﺍﺣﺪﻯ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﭼﺸﻢ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻰ ﻭ ﻭﺣﺪﺕ ﭘﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻭ ﺍﻋﻴﺎﻥ ﻭ ﺍﻃﺮﺍﻓﻴﺎﻥ ﻣﺮﺍﻛﺰ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ" ﻣﻠﺎ" ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﻭﺿﻊ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﭼﺸﻢ ﭘﺮﻛﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺑﻪ" ﺍﻋﻠﻰ" ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﻛﺮﺍم ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭﺍﻟﺎ ﻣﻘﺎم ﺣﻖ ﺍﺳﺖ. " ﻳﻘﺬﻓﻮﻥ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻗﺬﻑ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﺮﺗﺎﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺗﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﻣﻜﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻃﺮﺩ" ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ" ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ" ﺷﻬﺐ" ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪﺍ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﻭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺣﺘﻰ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﻣﻠﺎ ﺍﻋﻠﻰ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﻮﻧﺪ.✴✴✴
🔴آفرینش بی هدف پندار کافران است. 📍وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا ذَٰلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ (سوره ص آیه ۲۷) 📍ﻭ ﻣﺎ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ، ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﻧﻴﺎﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺍﻳﻦ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺯﺥ.✳✳✳ 📍ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻣﻬﻤﻰ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﺣﻘﻮﻕ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻫﺪﻓﺪﺍﺭ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻠﻘﺖ ﺍﺳﺖ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻴﻨﻰ ﺧﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﻭﺳﻴﻊ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﻧﺸﺪﻩ، ﺑﻠﺎﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻫﺪﻑ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﻳﻢ، ﻫﺪﻓﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻠﻤﻪ ﻫﺎﻯ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻭ ﭘﺮ ﻣﺤﺘﻮﺍﻯ" ﺗﻜﺎﻣﻞ" ﻭ" ﺗﻌﻠﻴﻢ" ﻭ" ﺗﺮﺑﻴﺖ" ﺧﻠﺎﺻﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻳﻢ ﻛﻪ ﺣﻜﻮﻣﺘﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺧﻂ ﮔﺎم ﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪ، ﭘﺎﻳﻪ ﻫﺎﻯ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺭﺍ ﻣﺤﻜﻢ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻣﺎﻳﻪ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻣﻌﻨﻮﻯ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺷﻮﻧﺪ.✴✴✴
📍 ﺃﻟﻠَّﻪُ ﻳَﺘَﻮَﻓَّﻲ ﺍﻟْﺄَﻧﻔُﺲَ ﺣِﻴﻦَ ﻣَﻮْﺗِﻬَﺎ ﻭَﺍﻟَّﺘِﻲ ﻟَﻢْ ﺗَﻤُﺖْ ﻓِﻲ ﻣَﻨَﺎﻣِﻬَﺎ ﻓَﻴُﻤْﺴِﻚُ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﻗَﻀَﻲ ﻋَﻠَﻴْﻬَﺎ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕَ ﻭَﻳُﺮْﺳِﻞُ ﺍﻟْﺄُﺧْﺮَﻱ ﺇِﻟَﻲ ﺃَﺟَﻞٍ ﻣُّﺴَﻤّﻲً ﺇِﻥَّ ﻓِﻲ ﺫَﻟِﻚَ ﻟَﺂﻳَﺎﺕٍ ﻟِّﻘَﻮْمٍ ﻳَﺘَﻔَﻜَّﺮُﻭﻥَ (سوره زمر آیه ۴۲) 📍ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻣﺮﮔﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ (ﺟﺎﻥ) ﺁﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻧﻤﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮﺍﺏ (ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ)، ﭘﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﮒ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻗﻄﻌﻲ ﺷﺪﻩ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ (ﻛﻪ ﻣﺮﮔﺶ ﻓﺮﺍ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ) ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺪّﺗﻲ ﻣﻌﻴﻦ (ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺁﻧﺎﻥ) ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ. ﺑﻲ ﺷﻚ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ (ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭ ﺩﺍﺩﻥ ﺭﻭﺡ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮﺍﺏ ﻭ ﺑﻴﺪﺍﺭﻱ)، ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﻓﻜﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺰﺭﮒ (ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ) ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.✳✳✳ 📍ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍی ﻋﺰﺭﺍﺋﻴﻞ «ﻣﻠﻚ ﺍﻟﻤﻮﺕ» ﻳﺎﻭﺭﺍنی ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ می ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺍﻭ می ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﺨﺼﺎً ﻗﺒﺾ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﺤﻮﻳﻞ می ﺩﻫﺪ. ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ می ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮﺍﺏ ﺭﻭﺡ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﺪ ﻭلی ﻧﻔﺲ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ می ﺭﻭﺩ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻧﻔﺲ ﻭ ﺭﻭﺡ ﻣﺜﻞ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﺷﻌﺎﻉ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻣﺮﮔﺶ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺭﻭﺡ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺟﺪﺍ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻔﺲ می ﭘﻴﻮﻧﺪﺩ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﻧﻔﺲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﻭ ﺑﻪ ﺭﻭﺡ ﻣﻠﺤﻖ می ﺷﻮﺩ.✴✴✴
🔴بر قلب متکبر جبار مهر زده میشود 📍الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَاتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ وَعِندَ الَّذِينَ آمَنُوا كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ (سوره غافر آیه ۳۵) 📍ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ بی ﺁﻧﻜﻪ ﺩلیلی ﺑﺮﺍی ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﻭ ﺳﺘﻴﺰﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ [ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺯﺷﺘﺸﺎﻥ ] ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻧﺰﺩ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﺎﻳﻪ ﺩشمنی ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ ; ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺩﻝ ﻫﺮ ﮔﺮﺩﻧﻜﺶ ﺯﻭﺭﮔﻮیی ، ﻣُﻬﺮ [ ﺗﻴﺮﻩ بختی ] ﻣﻰ ﻧﻬﺪ. ✳✳✳ 📍ﻟﺠﺎﺟﺘﻬﺎ ﻭ ﻋﻨﺎﺩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﻖ ﭘﺮﺩﻩ ﺍﻯ ﻇﻠﻤﺎﻧﻰ ﺑﺮ ﻓﻜﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ ﻭ ﺣﺲ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﻛﺎﺭ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻰ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﻗﻠﺐ ﺍﻭ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻳﻚ ﻇﺮﻑ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ ﻣﻬﺮ ﺷﺪﻩ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ ﻛﻪ ﻧﻪ ﻣﺤﺘﻮﺍﻯ ﻓﺎﺳﺪ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺤﺘﻮﺍﻯ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺟﺎﻧﭙﺮﻭﺭﻯ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ﺁﺭﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺻﻔﺖ ﺯﺷﺖ" ﺗﻜﺒﺮ ﻭ ﺟﺒﺎﺭﻳﺖ" ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺣﻖ ﺑﺎﻳﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻭﺍﻗﻌﻴﺘﻰ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﻧﺸﻮﻧﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﻭﺡ ﺣﻖ ﻃﻠﺒﻰ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺩﺭ ﺫﺍﺋﻘﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻠﺦ، ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ.✴✴✴
🔴 خوش گفتار کیست؟ 📍وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ (سوره فصلت آیه ۳۳) 📍ﻭ ﺧﻮﺵ ﮔﻔﺘﺎﺭﺗﺮ ﺍﺯ کسی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ﻭ ﮔﻮﻳﺪ : ﻣﻦ ﺍﺯ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺷﺪﮔﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺣﻜﺎم ﺧﺪﺍ ] ﻫﺴﺘﻢ ، ﻛﻴﺴﺖ؟✳✳✳ 📍 ﮔﺮﭼﻪ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺳﺘﻔﻬﺎم ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﭘﻴﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺳﺘﻔﻬﺎم ﺍﻧﻜﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻰ ﻫﻴﭽﻜﺲ ﺳﺨﻨﺶ ﺍﺯ ﺩﺍﻋﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻟﻠَّﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﺩﻳﺎﻥ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻨﺎﺩﻳﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺧﻮﻳﺶ ﺩﻋﻮﺕ ﺯﺑﺎﻧﻰ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻭ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺑﺎ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﻖ ﺑﺮ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺧﻮﻳﺶ ﺻﺤﻪ ﻣﻰ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﺎ ﺻﺮﺍﺣﺖ، ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﮔﻮﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻣﻌﺮﻓﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﻭﺻﻔﻨﺪ: ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﺍﻟﻠَّﻪ، ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ، ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﻖ.✴✴✴
🔴آنکه تو را آفرید 📍الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ فِي أَيِّ صُورَةٍ مَّا شَاءَ رَكَّبَكَ (سوره انفطار آیات ۷و۸) 📍ﻫﻤﺎﻥ کسی ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﻭ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻧﻘﺶ ﻭ ﺻﻮﺭتی ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻛﺮﺩ .✳✳✳ 📍 شیرازی در کتابش، با سند خود نقل کرده است که حسن بن علی بن ابی طالب(ع) درباره آیه شریفه مذکور فرمود: خدای سبحان، علیّ بن ابی طالب(ع) را در صلب ابوطالب، به صورت محمّد(ص) آفرید.  از این رو، شبیه‌ترین مردم به رسول خدا(ص) علی(ع) بود، و حسین بن علی(ع) شبیه‌ترین مردم به فاطمه(س) است و من شبیه‌ترین مردم به خدیجه کبری(س) هستم.✴✴✴
🔴انسان کشاورز 📍مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ (سوره شوری آیه ۲۰) 📍ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺯﺭﺍﻋﺖ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ، ﺑﺮ ﺯﺭﺍﻋﺘﺶ ﻣﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﻴﻢ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺯﺭﺍﻋﺖ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ، ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ، ﻭﻟﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻫﻴﭻ ﺑﻬﺮﻩ ﻭ ﻧﺼﻴﺒﻲ ﻧﻴﺴﺖ .✳✳✳ 📍ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺟﺎﻟﺐ ﻭ ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ: ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻫﻤﮕﻰ ﺯﺍﺭﻋﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺰﺭﻋﻪ ﻣﺎﺳﺖ، ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺎ ﺑﺬﺭﻫﺎﻯ ﺁﻥ، ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺍﻟﻬﻰ ﺑﺎﺭﺍﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺑﺎﺭﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺬﺭﻫﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ، ﺑﻌﻀﻰ ﻣﺤﺼﻮﻟﺶ ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ، ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻰ ﻭ ﺩﺭﺧﺘﺎﻧﺶ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺧﺮم ﻭ ﺳﺮﺳﺒﺰ ﻭ ﭘﺮ ﻣﻴﻮﻩ، ﺍﻣﺎ ﺑﻌﻀﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺗﺶ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻛﻢ، ﻋﻤﺮﺵ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻭ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ، ﻭ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎﻳﻰ ﺗﻠﺦ ﻭ ﻧﺎﮔﻮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ. ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ" ﻳﺮﻳﺪ" (ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ) ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻧﻴﺘﻬﺎﻯ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ.✴✴✴
🔴عاقبت ایمان به آیات خدا 📍الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُونَ يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَأَنتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (سوره زخرف آیات ۶۹تا ۷۱) 📍ﻫﻤﺎﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ ؛ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺧﻮﺷﺤﺎلی ﻭ ﺷﺎﺩﻣﺎنی ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺭﺁﻳﻴﺪ؛ ﻇﺮﻑ ﻫﺎیی ﺍﺯ ﻃﻠﺎ ﻭ ﺟﺎم ﻫﺎیی [ ﺯﺭﻳﻦ ﻛﻪ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﺏ ﻃﻬﻮﺭ ﺍﺳﺖ ] ﮔﺮﺩﺍﮔﺮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻝ ﻫﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻟﺬّﺕ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ ، ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺷﻤﺎﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﻳﺪ.✳✳✳ 📍ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻟﺬﺕ ﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﻯ ﺯﻧﺎﻧﺸﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺩﻧﻴﺎ ﺷﺮﻳﻚ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﺷﺎﺩﻯ ﺁﺧﺮﺕ ﻧﻴﺰ ﺷﺮﻳﻚ ﺑﺎﺷﻨﺪ." ﺻﺤﺎﻑ" ﺟﻤﻊ" ﺻﺤﻔﺔ" (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﺻﻔﺤﻪ) ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﺻﺤﻒ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﮔﺴﺘﺮﺩﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻇﺮﻓﻬﺎﻯ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻭﺳﻴﻊ ﺍﺳﺖ. " ﺍﻛﻮﺍﺏ" ﺟﻤﻊ" ﻛﻮﺏ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻇﺮﻭﻑ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻯ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺍﻣﺮﻭﺯ" ﺟﺎم" ﻳﺎ" ﻗﺪﺡ" ﺍﺳﺖﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﻛﻪ" ﻟﺬﺕ ﻧﻈﺮ" ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻟﺬﺍﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺗﺮ ﻭ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﻳﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮ ﻛﻪ ﺟﻤﻠﻪ" ﻣﺎ ﺗﺸﺘﻬﻴﻪ ﺍﻟﺎﻧﻔﺲ" ﻟﺬﺍﺕ ﺫﺍﺋﻘﻪ ﻭ ﺷﺎﻣﻪ ﻭ ﺳﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﻟﺎﻣﺴﻪ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭﻟﻰ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻠﺬ ﺍﻟﺎﻋﻴﻦ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻟﺬﺕ ﭼﺸﻢ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
🔴 آیا در زمین گردش کرده اید؟ 📍أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَٰكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ (سوره حج آیه ۴۶) 📍ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﺮﺩﺵ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎیی [ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻭ ﺑﻴﻨﺎ ]ﭘﻴﺪﺍ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ ﻳﺎ ﮔﻮﺵ ﻫﺎیی ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ [ ﺍﻧﺪﺭﺯﻫﺎ ﺭﺍ ] ﺑﺸﻨﻮﻧﺪ ؟ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻳﺪﻩ ﻫﺎ ﻛﻮﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺩﻝ ﻫﺎیی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎﺳﺖ ، ﻛﻮﺭ ﺍﺳﺖ.✳✳✳ 📍ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ، ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮﺩﻯ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮﺩﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﻗﻰ ﻛﻪ ﺩﻝ ﻋﺒﺮﺕ ﺑﻴﻦ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺍﻳﻮﺍﻥ ﻣﺪﺍﺋﻦ ﻭ ﻗﺼﺮﻫﺎﻯ ﻓﺮﺍﻋﻨﻪ ﺭﺍ ﺁﺋﻴﻨﻪ ﻋﺒﺮﺕ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﮔﺎﻫﻰ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﺟﻠﻪ ﺳﺮﻯ ﺑﻪ ﻣﺪﺍﺋﻦ ﺯﻧﺪ ﻭ ﮔﺎﻩ ﺳﻴﻠﺎﺑﻰ ﺍﺯ ﺍﺷﻚ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﺟﻠﻪ ﺑﺮ ﺧﺎﻙ ﻣﺪﺍﺋﻦ ﺟﺎﺭﻯ ﺳﺎﺯﺩ. ﺍﺯ ﺩﻧﺪﺍﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﻗﺼﺮﻫﺎﻯ ﻭﻳﺮﺍﻥ ﺷﺪﻩ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺟﺒﺎﺭ ﭘﻨﺪﻫﺎﻳﻰ ﻧﻮ ﻧﻮ ﺑﺸﻨﻮﺩ، ﻭ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﺍﻳﻦ ﺫﺭﺍﺕ ﺧﺎﻙ ﺍﻳﻦ ﻧﻐﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﺟﺎﻥ ﺩﺭﻳﺎﺑﺪ ﻛﻪ" ﮔﺎﻣﻰ ﺩﻭ ﺳﻪ ﺑﺮ، ﻣﺎ ﻧﻪ، ﺍﺷﻜﻰ ﺩﻭ ﺳﻪ ﻫﻢ ﺑﻔﺸﺎﻥ"! ✴✴✴