eitaa logo
کلام وحی
4 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 یوسف گمگشته باز آید به کنعان ... 📍فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا (سوره شرح آیه ۵) ﭘﺲ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺎ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ .✳✳✳ 📍ﮔﺮﭼﻪ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻓﻘﺮ ﻣﺎﻟﻰ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﺳﻠﺎم ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﮔﺴﺘﺮﺩﮔﻰ ﻣﻔﻬﻮم ﺁﻳﺎﺕ ﻫﻤﻪ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﻰ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺹ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻴﺰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻛﻠﻰ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺗﻌﻠﻴﻠﻰ ﺑﺮ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺳﺎﺑﻖ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﻯ ﻣﺆﻣﻦ ﻣﺨﻠﺺ ﻭ ﺗﻠﺎﺷﮕﺮ ﻧﻮﻳﺪ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺳﺨﺘﻴﻬﺎ ﺁﺳﺎﻧﻴﻬﺎ ﺍﺳﺖ، ﺣﺘﻰ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ" ﺑﻌﺪ" ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ" ﻣﻊ" ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﻰ ﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.✴✴✴
🔴اللهم عجل لولیک الفرج 📍وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ (سوره انبیا آیه ۱۰۵) 📍ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺩﺭ ﺯﺑﻮﺭ ﻧﻮﺷﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ .✳✳✳ 📍 ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﻠﻤﻪ" ﺻﺎﻟﺤﻮﻥ" ﻛﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻭ ﻭﺳﻴﻌﻰ ﺩﺍﺭﺩ، ﻫﻤﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻴﻬﺎ ﺑﻪ ﺫﻫﻦ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ؛ هنگاﻣﻰ که ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻴﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺳﺎﺯﻧﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﻛﻤﻚ ﻭ ﻳﺎﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻴﻨﻰ ﻣﺴﺘﻜﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ، ﺩﺳﺘﻬﺎﻯ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻣﻴﺮﺍﺛﻬﺎﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﺮﺩﻧﺪ. ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻨﻬﺎ" ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﺑﻮﺩﻥ" ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﺑﺮ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﺴﺐ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻴﻬﺎ، ﻭ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎ ﺩﺍم ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺍﺻﻞ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺭﺳﻴﺪ. ✴✴✴
🔴نجات یک انسان نجات هزاران نفر است... 📍مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ (سوره مائده آیه ۳۲) 📍ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺒﺐ ﺑﺮ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻟﺎﺯم ﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻖ ، [ ﻗﺼﺎﺹ ] ﻳﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻧﻜﻪ ﻓﺴﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺑﻜﺸﺪ ، ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻪ ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺑﺮﻫﺎﻧﺪ ﻭ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ ، ﮔﻮﻳﻲ ﻫﻤﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ [ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺣﻖّ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ] ﺯﻳﺎﺩﻩ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ .✳✳✳ 📍ﺍﻟﻒ: ﻗﺘﻞ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ، ﻛﻴﻔﺮﻱ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻗﺘﻞ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ. ﺏ: ﺣﺮﻣﺖ ﻗﺘﻞ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻗﺘﻞ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺮﺩم ﻧﺰﺩ ﺷﻤﺎﺳﺖ. ﺝ: ﻗﺘﻞ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ، ﺑﻲ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﻘﺎم ﺍﻧﺴﺎﻧﻴّﺖ ﺍﺳﺖ. ﻩ : ﻗﺘﻞ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ، ﺳﻠﺐ ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ. ﻭ: ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻱ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﻳﻚ ﭘﻴﻜﺮﻧﺪ، ﭘﺲ ﻗﺘﻞ ﻳﻜﻲ ﻗﺘﻞ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﺖ. ﺯ: ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺩﻭﺯﺧﻲ ﻗﺎﺗﻞ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ، ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺎﺗﻞ ﻫﻤﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺡ: ﻗﺘﻞ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ، ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﻗﺘﻞ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﺖ. ﻁ: ﻳﻚ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻱ ﻳﻚ ﻧﺴﻞ ﺑﺎﺷﺪ، ﭘﺲ ﻗﺘﻞ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻱ ﻗﺘﻞ ﻳﻚ ﻧﺴﻞ ﺍﺳﺖ. (ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ).✴✴✴
🔴 صبر کن 📍فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا (سوره معارج آیه 5) 📍پس صبر جمیل پیشه كن.✳✳✳ 📍(صبر جمیل ) به معنى شكيبائى زيبا و قابل توجه است ، و آن صبر و استقامتى است كه تداوم داشته باشد، ياءس و نوميدى به آن راه نيابد، و تواءم با بيتابى و جزع و شکوه و آه و ناله نگردد و در غیر اين صورت جميل نيست . صبر جمیل از ویژگی های انسان های بزرگ است . توقعی است که خداوند از اولیاءش دارد. همان طور که در این آیه به پیامبر بزرگ اسلام دستور می دهد در برابر آزارهایی که از ناحیه مشرکان و دشمنانش می بیند و سختی هایی که با آن مواجه می شود صبر جمیل پیشه کند. یعنی صبر کند و دم بر نیاورد.✴✴✴
🔴 مقام بالای حیوانات در جهاد 📍وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا (سوره عادیات آیه ۱) 📍ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﺳﺒﺎﻥ ﺩﻭﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻫﻤﻬﻤﻪ ﻛﻨﺎﻥ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺟﻨﮓ ] ﻣﻰ ﺗﺎﺯﻧﺪ. ✳✳✳ 📍" ﻋﺎﺩﻳﺎﺕ" ﺟﻤﻊ" ﻋﺎﺩﻳﺔ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻋﺪﻭ" (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﺻﺒﺮ) ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﮔﺬﺷﺘﻦ ﻭ ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ، ﺧﻮﺍﻩ ﻗﻠﺒﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ" ﻋﺪﺍﻭﺕ" ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺣﺮﻛﺖ ﺧﺎﺭﺟﻰ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ" ﻋﺪﻭ" (ﺩﻭﻳﺪﻥ) ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ، ﻭ ﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﻣﻠﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ" ﻋﺪﻭﺍﻥ" ﻣﻰ ﻧﺎﻣﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻭﻳﺪﻥ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺍﺳﺖ. " ﺿﺒﺢ" (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻣﺪﺡ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺻﺪﺍﻯ ﻧﻔﺴﻬﺎﻯ ﺗﻨﺪ ﻭ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﺳﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﻭﻳﺪﻥ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ. ﻧﺨﺴﺖ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﺳﺒﻬﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻬﺎﺩ ﭘﻴﺶ ﻣﻰ ﺭﻭﻧﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﺍﻣﺮ ﻣﻘﺪﺳﻰ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮ ﻣﻘﺪﺱ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺭﺯﺵ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺩﻳﮕﺮ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﺘﺮﺍﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﺮﻳﻀﻪ ﺑﺰﺭﮒ ﺣﺞ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻮﺍﻗﻒ ﻭ ﺍﻣﺎﻛﻦ ﻣﻘﺪﺱ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻗﺪﺍﺳﺘﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺳﻮﮔﻨﺪ.✴✴✴
🔴 تقابل دو رویکرد در رابطه مسائل جنسی 📍وَ اللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا (سوره نساء آیه 27) 📍{درباره احکام ارتباطات جنسی با توجه به محتوای آیات قبل} خدا مى‏ خواهد تا بر شما ببخشايد و كسانى كه از خواسته ‏ها[ى نفسانى] پيروى مى كنند مى‏ خواهند شما دستخوش انحرافى بزرگ شويد.✳✳✳ 📍 در این آیه اشاره می شود که هدف خداوند از وضع احکام و محدودیت ها در این خصوص این است که نعمت ها و برکاتی را که به دلیل آلودگی انسان به شهوات قطع شده است به او باز گرداند، در حالی که شهوت پرستانی که خود در منجلاب گناه فرو رفته اند، به دنبال این هستند که شما هم مانند آن ها به گناه آلوده شوید و انحراف عظیمی در مسیر شما در رسیدن به سعادت ایجاد شود. حال محدودیت منتهی به سعادت و آرامش دو دنیا بهتر است یا آزادی و بی بندوباری همراه با آلودگی، نکبت و انحطاط؟ چرا که آزاديهاى بى قيد و شرط جنسی سرابى بيش نيست ، و نتيجه آن انحراف عظيم از مسير خوشبختى و تكامل انسانى و گرفتار شدن در بيراهه ها و پرتگاه ها است و این حقیقتی است که امروز تمدن غرب نیز آن را تأیید می کند. ✴✴✴
🔴 حکم شایعه سازان 📍مَلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلًا (سوره احزاب آیه 60) 📍و از همه جا طرد مي‏ شوند، و هر جا يافته شوند گرفته خواهند شد و به قتل خواهند رسيد.✳✳✳ 📍در آیه قبل از آیه مورد بحث امروز خداوند از افرادی به نام "مرجفون" صحبت کرده است. افرادی که اباطیل به هم می بافند، منتها شایعه هایی که می سازند آنقدر اثرات مخربی در اجتماع دارد که انگار لرزه بر تن جامعه می اندازد! در این آیه خداوند از نحوه برخورد جامعه اسلامی با آن ها سخن می فرماید. حکم اولیه مطابق آیه قبل طرد از اجتماع است. سپس خداوند تاکید می فرماید که آن ها نباید در هیچ کجا احساس امنیت کنند. بله! مرگ سزای کسانی است که با شایعات و اباطیل جامعه را به لبه پرتگاه سقوط سوق دهند.✴✴✴
🔴 پول پرستی و دوری از دین 📍أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ حَتَّىٰ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ (سوره تکاثر آیات ۱و۲) 📍ﻣﺒﺎﻫﺎﺕ ﻭ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺑﺮ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ [ ﺑﻪ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻛﺜﺮﺕ ﻧﻔﺮﺍﺕ ] ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﻳﺎﺩ ﺁﺧﺮﺕ ] ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺖ ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﮔﻮﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﻛﺮﺩﻳﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﺒﺎﻫﺎﺕ ﻭ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﻧﻤﻮﺩﻳﺪ ! ! ]✳✳✳ 📍 ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻰ ﻉ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻠﺎﻭﺕ" ﺃَﻟْﻬﺎﻛُﻢُ ﺍﻟﺘَّﻜﺎﺛُﺮُ ﺣَﺘَّﻰ ﺯُﺭْﺗُﻢُ ﺍﻟْﻤَﻘﺎﺑِﺮَ" ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﺷﮕﻔﺘﺎ! ﭼﻪ ﻫﺪﻑ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﻭﺭﻯ؟ ﻭ ﭼﻪ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻏﺎﻓﻠﻰ؟ ﻭ ﭼﻪ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﻣﻮﻫﻮم ﻭ ﺭﺳﻮﺍﻳﻰ؟ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﭘﻮﺳﻴﺪﻩ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﺧﺎﻙ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺁﻧﻬﻢ ﭼﻪ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻯ؟ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﻭﺭ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﻮﺩﻯ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺸﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﻧﺎﺑﻮﺩﻯ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﺍﻳﻦ ﺍﺟﺴﺎﺩ ﭘﻮﺳﻴﺪﻩ ﺍﮔﺮ ﻣﺎﻳﻪ ﻋﺒﺮﺕ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﮔﺮﺩﻧﺪ"!✴✴✴
🔴 انسان زیانکار 📍إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ (سوره عصر آیه ۲) 📍[ ﻛﻪ ] ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻳﺎﻥ ﻛﺎﺭﻱ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺍﺳﺖ.✳✳✳ 📍انسان ها ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻫﺎﻯ ﻭﺟﻮﺩﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻳﺎ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ، ﺳﺎﻋﺎﺕ ﻭ ﺍﻳﺎم ﻭ ﻣﺎﻫﻬﺎ ﻭ ﺳﺎﻟﻬﺎﻯ ﻋﻤﺮ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻰ ﮔﺬﺭﺩ، ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﻯ ﻣﻌﻨﻮﻯ ﻭ ﻣﺎﺩﻯ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ، ﻭ ﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ﺁﺭﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻋﻈﻴﻤﻰ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺑﻰ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﺨﺸﻰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ، ﺍﻳﻦ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺳﺖ، ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺯﻳﺎﻥ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺪﺍﻭم! ﻳﻚ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﻴﻨﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺿﺮﺑﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭﻗﺘﻰ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﻭ ﺗﻮﺍﻥ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﮔﺮﻓﺖ ﻗﻠﺐ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺍﻳﺴﺘﺪ، ﺑﻰ ﺁﻧﻜﻪ ﻋﻴﺐ ﻭ ﻋﻠﺖ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﻗﺒﻠﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻔﺘﺪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﺎﻳﺮ ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎﻯ ﻭﺟﻮﺩﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻫﺎﻯ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎﻯ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﻭ.✴✴✴
🔴بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 📍إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ 📍ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺧﻴﺮ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ [ ﻛﻪ ﺑﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﻧﺴﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ] ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ . ﭘﺲ [ ﺑﻪ ﺷﻜﺮﺍﻧﻪ ﺁﻥ ] ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻭ ﺷﺘﺮ ﻗﺮﺑﺎﻧﻲ ﻛﻦ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺩﺷﻤﻦ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ] ﺗﻮ [ ﺯﺧﻢ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﻰ ﺯﻧﺪ ] ﺧﻮﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺒﺎﺭ ﻭ ﻧﺴﻞ [ ﻭ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺧﻴﺮﺍﺕ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺕ ] ﺍﺳﺖ .✳✳✳ 📍 ﺍﻋﺠﺎﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺳﻪ ﭘﻴﺸﮕﻮﻳﻰ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ: ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ ﺍﻋﻄﺎء ﺧﻴﺮ ﻛﺜﻴﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻧﻮﻳﺪ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ . ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺧﺒﺮ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺹ ﺑﻠﺎ ﻋﻘﺐ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﻧﺴﻞ ﻭ ﺩﻭﺩﻣﺎﻥ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ. ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺳﻮم ﺧﺒﺮ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﻭ ﺍﺑﺘﺮ ﻭ ﺑﻠﺎ ﻋﻘﺐ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ. " ﻛﻮﺛﺮ" ﻳﻚ ﻣﻌﻨﻰ ﺟﺎﻣﻊ ﻭ ﻭﺳﻴﻊ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺁﻥ" ﺧﻴﺮ ﻛﺜﻴﺮ ﻭ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ" ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺁﻥ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻋﻠﻤﺎﻯ ﺷﻴﻌﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺭﻭﺷﻨﺘﺮﻳﻦ ﻣﺼﺪﺍﻗﻬﺎﻯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺒﺎﺭﻙ" ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ" (ﺳﻠﺎم ﺍﻟﻠَّﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ) ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺷﺎﻥ ﻧﺰﻭﻝ ﺁﻳﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺁﻧﻬﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺹ ﺭﺍ ﻣﺘﻬﻢ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻠﺎ ﻋﻘﺐ ﺍﺳﺖ، ﻗﺮﺁﻥ ﺿﻤﻦ ﻧﻔﻰ ﺳﺨﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﻣﺎ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻛﻮﺛﺮ ﺩﺍﺩﻳﻢ".✴✴✴
🔴 غیبت ممنوع 🚫 📍وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ (سوره همزه آیه ۱) 📍ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻋﻴﺐ ﺟﻮﻱ ﺑﺪﮔﻮﻱ !✳✳✳ 📍 ﺑﻌﻀﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ" ﻫﻤﺰﻩ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻏﻴﺒﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ" ﻟﻤﺰﻩ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻋﻴﺒﺠﻮ ﺍﺳﺖ. ﺑﻌﻀﻰ ﺩﻳﮕﺮ" ﻫﻤﺰﻩ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﺕ ﺩﺳﺖ ﻭ ﺳﺮ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ" ﻟﻤﺰﻩ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﺑﻌﻀﻰ" ﺍﻭﻟﻰ" ﺭﺍ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﺭﻭﺑﺮﻭ، ﻭ" ﺩﻭﻣﻰ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ. ﺑﻌﻀﻰ ﺍﻭﻟﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﺁﺷﻜﺎﺭ، ﻭ ﺩﻭﻣﻰ ﺭﺍ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺍﺑﺮﻭ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻭ ﮔﺎﻩ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻟﻘﺎﺏ ﺯﺷﺖ ﻭ ﺯﻧﻨﺪﻩ ﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪﻭ ﺑﺎﻟﺁﺧﺮﻩ ﺩﺭ ﺳﺨﻨﻰ ﺍﺯ" ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ" ﺁﻣﺪﻩ: " ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﭼﻴﻨﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺟﺪﺍﻳﻰ ﻣﻰ ﺍﻓﻜﻨﻨﺪ، ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﻴﻮﺏ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ" . ﮔﻮﻳﺎ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺹ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ.✴✴✴
🔴 وای بر توی نمازگزار 📍فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ (سوره ماعون آیات ۴و۵) 📍ﭘﺲ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﻏﺎﻓﻞ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺳﻬﻞ ﺍﻧﮕﺎﺭﻧﺪ .✳✳✳ 📍ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﻧﻤﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ" ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺳﻬﻮ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ" ﭼﻮﻥ ﺳﻬﻮ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ" ﺍﺯ ﺍﺻﻞ ﻧﻤﺎﺯ ﺳﻬﻮ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ" ﻭ ﻛﻞ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻰ ﻣﻰ ﺳﭙﺮﻧﺪ. ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺍﮔﺮ ﻳﻚ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺑﻴﻔﺘﺪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻗﺼﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻣﺎ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻰ ﻣﻰ ﺳﭙﺎﺭﺩ، ﭘﻴﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥ ﺍﻫﻤﻴﺘﻰ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﻳﺎ ﺍﺻﻠﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﮔﻬﮕﺎﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﺳﺎﻫﻮﻥ" ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﻟﺎ ﮔﻔﺘﻴﻢ ﺗﻔﺴﻴﺮﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻧﻴﺰ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺯ ﻭﻗﺖ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺍﺳﺖ.✴✴✴