eitaa logo
کلام وحی
4 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 صبر زیبا 📍فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا (سوره معارج آیه ۵) 📍پس صبر جمیل پیشه كن.✳✳✳ 📍 صبر جمیل به معنى شكيبائى زيبا و قابل توجه است ، و آن صبر و استقامتى است كه تداوم داشته باشد، ياءس و نوميدى به آن راه نيابد، و تواءم با بيتابى و جزع و شکوه و آه و ناله نگردد و در غیر اين صورت جميل نيست . صبر جمیل از ویژگی های انسان های بزرگ است . توقعی است که خداوند از اولیاءش دارد. همان طور که در این آیه به پیامبر بزرگ اسلام دستور می دهد در برابر آزارهایی که از ناحیه مشرکان و دشمنانش می بیند و سختی هایی که با آن مواجه می شود صبر جمیل پیشه کند. یعنی صبر کند و دم بر نیاورد.✴✴✴
🔴اهل دانش تعقل میکند.. 📍وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ (سوره عنکبوت آیه ۴۳) 📍ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺜﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻣﻰ ﺯﻧﻴﻢ ، ﻭﻟﻲ ﺟﺰ ﺍﻫﻞ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻌﻘّﻞ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ .✳✳✳ 📍ﻣﺜﺎﻝ ﻫﺎﻱ ﺣﻜﻤﺖ ﺁﻣﻴﺰ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ؛ ﭼﻮﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﺜﺎﻝ ﻫﺎ ﺗﻔﻜﺮ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻙ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.ﺁﺭﻱ؛ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻣﺜﺎﻝ ﺑﻪ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﻭ ﻛﻮﭼﻜﻲ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺜﺎﻝ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﻄﺒﺎﻕ ﺁﻥ ﺑﺮ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﻇﺮﺍﻓﺖ ﻫﺎﻱ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ؛ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻳﺎ ﺣﺘﻲ ﺣﺸﺮﻩ ﺍﻱ ﻣﺜﻞ ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ ﻫﺪﻓﻲ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ، ﻛﺎﺭ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺜﺎﻝ ﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻴﺎﻥ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
🔴 اثر صلاحیت پدر در سعادت فرزند 📍وَ أَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَ كَانَ تَحْتَهُ كَنزٌ لَّهُمَا وَ كَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا فَأَرَادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَ يَسْتَخْرِجَا كَنزَهُمَا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ وَ مَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي ذَلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَيْهِ صَبْرًا (سوره کهف آیه ۸۲) 📍{توضیحات خضر به موسی:} و اما آن دیوار، از آن دو نوجوان یتیم در آن شهر بود; و زیر آن، گنجى متعلق به آن دو وجود داشت; و پدرشان مرد صالحى بود; و پروردگار تو مى‏ خواست آنها به حد بلوغ برسند و گنجشان را استخراج كنند; این رحمتى از پروردگارت بود; و من آن (كارها) را خودسرانه انجام ندادم; این بود رازكارهایى كه نتوانستى در برابر آنها شكیبایى به خرج دهى!»✳✳✳ 📍 مطابق این آیه صالح بودن پدر می تواند عاملی جهت جلب رحمت و حمایت الهی به سوی فرزندان و در نتیجه نیکبختی فرزندان شود. پس چه بسیار کامیابی هایی که به خاطر صلاحیت پدرانمان در زندگی به ما رسیده است، بی آنکه ما از منشأ آن با خبر باشیم و به خاطرش از پدر قدردانی کنیم. ✴✴✴
🔴 تغییر قبله 📍قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (سوره بقره آیه ۱۴۴) 📍ﻣﺎ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪﻥ ﺭﻭﻳﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻴﻢ ; ﭘﺲ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻗﺒﻠﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﺴﻨﺪﻱ ﺑﺮﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ ; ﭘﺲ ﺭﻭﻳﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻟﺤﺮﺍم ﮔﺮﺩﺍﻥ ; ﻭ ﻫﺮ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ، ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺁﻥ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ . ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻗﺒﻠﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ .✳✳✳ 📍 ﺁﻳﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻗﺒﻠﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺧﺸﻨﻮﺩﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩ؟ ﺟﻤﻠﻪ" ﻗﺒﻠﺔ ﺗﺮﺿﺎﻫﺎ" (ﻗﺒﻠﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﻮﻯ) ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﻫﻢ ﺭﺍ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺧﺸﻨﻮﺩﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ، ﻭﻟﻰ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﻫﻢ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﻛﻪ ﺑﻴﺖ ﺍﻟﻤﻘﺪﺱ، ﻗﺒﻠﻪ ﻣﻮﻗﺖ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺍﻋﻠﺎم ﻗﺒﻠﻪ ﻧﻬﺎﻳﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻛﺸﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺻﺪﻭﺭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ ﺯﺑﺎﻥ ﻃﻌﻦ ﻳﻬﻮﺩ ﺍﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻗﻄﻊ ﻣﻰ ﺷﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻮﺟﺒﺎﺕ ﻋﻠﺎﻗﻤﻨﺪﻯ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺩﺭ ﻣﺮﺩم ﺣﺠﺎﺯ ﻛﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎﺻﻰ ﺑﻪ ﻛﻌﺒﻪ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺁﺋﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﻰ ﺳﺎﺧﺖ، ﺿﻤﻨﺎ ﺍﻋﻠﺎم ﻗﺒﻠﻪ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﺍﺛﺮ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻳﻚ ﺁﺋﻴﻦ ﻧﮋﺍﺩﻯ ﺑﺎﺷﺪ ﺟﺪﺍ ﻛﺮﺩ، ﺑﻌﻠﺎﻭﻩ ﻗﻠﻢ ﺑﻄﻠﺎﻥ ﺑﺮ ﺑﺘﻬﺎﻯ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻌﺒﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩ.✴✴✴
🔴 یاد سرای آخرت وسیله ای برای رسیدن به اخلاص 📍إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ   (سوره ص آیه ۴۶) 📍ما آنها را با خلوص ويژه‏ اي خالص كرديم، و آن يادآوري سراي آخرت بود.✳✳✳ 📍خداوند در این آیه درباره پیامبرانی که از آنها در آیه پیشین یاد کرده است، می فرماید: (ما آنها را با خلوص ويژه اى خالص كرديم و آن يادآورى سراى آخرت بود). آرى آنها پيوسته به ياد جهان ديگر بودند و افق ديد آنها در زندگى چند روزه اين دنيا و لذات آن مـحـدود نمى شد. بنابراين منظور از (الدار) (سـرا) كـه به طور مطلق ذكر شده سراى آخرت است، گوئى غير از آن سرائى وجود ندارد، و هر چه غير از آن است گذرگاهى به سوى آن...✴✴✴
🔴 هر صبح و شام ذکر خدا بگو ... 📍وَلَهُ الْحَمْدُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَعَشِيًّا وَحِينَ تُظْهِرُونَ (سوره روم آیه ۱۸) 📍ﻫﻤﻪ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﺷﺐ ﻭ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻇﻬﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ [ ﻧﻴﺰ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻳﻴﺪ . ]✳✳✳ 📍 ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﺎﻧﻪ ﻓﻮﻕ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻭﻗﺘﻬﺎﻯ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﺭﺍ ﭘﺎﺳﺦ ﻧﮕﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﭼﺮﺍ ﺑﺠﺎﻯ ﭘﻨﺞ ﻭﻗﺖ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﻭﻗﺖ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ (ﻭ ﺍﺯ ﻭﻗﺖ ﻋﺸﺎ ﺳﺨﻨﻰ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ). ﻭﻟﻰ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﻭﻗﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﻭ ﻋﺸﺎء ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻳﻚ ﺍﻟﻰ ﻳﻚ ﺳﺎﻋﺖ ﻭ ﻧﻴﻢ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻳﻚ ﺟﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻭﻗﺖ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻇﻬﺮ ﻭ ﻋﺼﺮ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺯﻳﺎﺩ ﻭ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻋﺖ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻭ ﺣﻤﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻭﺳﻴﻊ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻓﻮﻕ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻯ ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﻪ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ ﺍﺯ ﻣﺼﺪﺍﻗﻬﺎﻯ ﺭﻭﺷﻦ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
🔴 دستگیره محکم الهی 📍وَمَن يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ وَإِلَى اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (سوره لقمان آیه ۲۲) 📍ﻭ ﻫﺮﻛﺲ ﻫﻤﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﺤﻜﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮﻩ ﭼﻨﮓ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﻭ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﻫﻤﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ .✳✳✳ 📍ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ص) ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﻋُﺮﻭﺓ ﺍﻟﻮثقی» ﺍﻣﺎم علی ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﺩﻭستی ﺑﺎ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ (ص)ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮم ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﺳﺖ. ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭ ﺑﺨﺶ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩب ﻭ عملی ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻫﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺳﺎﺯﺩ، ﺑﻪ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮﻩ ی ﻣﺤﻜﻢ ﺍلهی ﭼﻨﮓ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺗﻤﻨﺪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.✴✴✴
🔴اجر نیکو برای انفاق نیکو 📍إِنَّ الْمُصَّدِّقِينَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ كَرِيمٌ (سوره حدید آیه ۱۸) 📍ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺍم ﻧﻴﻜﻮ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ،[ ﻭﺍﻣﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍ ] ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺷﻮﺩ ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﺎﺍﺭﺯﺷﻲ ﺍﺳﺖ .✳✳✳ 📍ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﻗﺮﺽ ﺍﻟﺤﺴﻨﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ" ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻭ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻭﺍم ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺎﺯﻯ ﺑﻪ ﻭﺍم ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺍﻳﻦ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﻭﺍم ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻴﺎﻕ ﺁﻳﺎﺕ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﻗﺮﺽ ﺍﻟﺤﺴﻨﻪ" ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻫﻤﺎﻥ" ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻓﻰ ﺳﺒﻴﻞ ﺍﻟﻠَّﻪ" ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻭﺍم ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺍﻓﻀﻞ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﺮﻓﻰ ﻧﻴﺴﺖ. ﻓﺎﺿﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ" ﻛﻨﺰ ﺍﻟﻌﺮﻓﺎﻥ" ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺮﺩﻩ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺻﺎﻟﺢ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .✴✴✴
🔴 روغن زیتون در قرآن 📍وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاءَ تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِينَ (سوره مومنون آیه ۲۰) 📍ﻭ [ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ] ﺩﺭﺧﺘﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﻮﺭ ﺳﻴﻨﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ [ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ] ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ، ﺭﻭﻏﻦ ﻭ ﻧﺎﻥ ﺧﻮﺭﺷﻲ ﻣﻰ ﺭﻭﻳﺎﻧﺪ .✳✳✳ 📍 ﻃﻮﺭ ﺳﻴﻨﺎء ﺟﻨﺒﻪ ﺗﻮﺻﻴﻔﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ" ﻛﻮﻩ ﭘﺮ ﺑﺮﻛﺖ" ﻳﺎ" ﻛﻮﻩ ﭘﺮ ﺩﺭﺧﺖ" ﻳﺎ" ﻛﻮﻩ ﺯﻳﺒﺎ" ﺍﺳﺖ (ﭼﻮﻥ" ﻃﻮﺭ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﻮﻩ ﻭ" ﺳﻴﻨﺎء" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﺮ ﺑﺮﻛﺖ ﻭ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﻣﺸﺠﺮ ﺍﺳﺖ). ﻭﺍژﻩ" ﺻﺒﻎ" ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺭﻧﮓ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻏﺬﺍ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﻧﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺭﺷﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﺩ ﺭﻧﮕﻴﻦ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎم ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﺎﻥ ﺧﻮﺭﺷﻬﺎ،" ﺻﺒﻎ" ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﻛﻠﻤﻪ ﺻﺒﻎ، ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﻏﻦ ﺯﻳﺘﻮﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﺎﻥ ﺧﻮﺭﺷﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ.✴✴✴
🔴 همه ی امور بالا میرود 📍يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ (سوره سجده آیه ۵) 📍[ ﻫﻤﻪ ] ﺍﻣﻮﺭ ﺭﺍ [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ] ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺗﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻭ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭﺵ ﺷﻤﺎ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ .✳✳✳ 📍 ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ، ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺧﺎﺻﻰ ﻧﻈﻢ ﺑﺨﺸﻴﺪﻩ، ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺯﻧﺪﻩ ﻟﺒﺎﺱ ﺣﻴﺎﺕ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻩ، ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﻰ ﭼﻴﻨﺪ، ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺗﺎﺭﻳﻚ ﻭ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺑﻰ ﻓﺮﻭﻍ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻗﺮﺁﻥ، ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻃﻮﻣﺎﺭﻯ ﺩﺭ ﻣﻰ ﻧﻮﺭﺩﺩ.✴✴✴
🔴 عید مبعث مبارک ... 📍هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا (سوره فتح آیه ۲۸) 📍ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺣﻖ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ [ ﺑﺮ ﻭﻗﻮﻉ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ .✳✳✳ 📍 ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﺍﺳﻠﺎم ﺹ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: :" ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﺳﻨﮓ ﻭ ﮔﻞ، ﻳﺎ ﺧﻴﻤﻪ ﻫﺎﻳﻰ ﺍﺯ ﻛﺮﻙ ﻭ ﻣﻮ، ﺑﺎﻗﻰ ﻧﻤﻰ ﻣﺎﻧﺪ، ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﻠﺎم ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ"! ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺟﻊ ﺿﻤﻴﺮ ﺩﺭ" ﻟﻴﻈﻬﺮﻩ"" ﺍﺳﻠﺎم" ﺍﺳﺖ ﻳﺎ" ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ" ﺹ؟ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺩﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﻗﺮﺍﺋﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻳﻦ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻨﺪﻯ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﺑﻪ ﺿﻤﻴﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻫﻢ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﺩﻳﻦ ﺑﺮ ﺩﻳﻦ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺩﺍﺭﺩ ﻧﻪ ﺷﺨﺺ ﺑﺮ ﺩﻳﻦ.✴✴✴
🔴 پناه بر خدا از شر ظالمان 📍فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (سوره قصص آیه ۲۱) 📍ﭘﺲ ﻣﻮﺳﻲ ﺗﺮﺳﺎﻥ ﻭ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ [ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺗﻠﺨﻲ ﺭﺍ ]ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﺸﻴﺪ ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻓﺖ ، [ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﺎﻝ ]ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺪﻩ .✳✳✳ 📍امام حسین(ع) در شب یک‌شنبه بیست و هشتم ماه رجب، هنگام خروج از مدینه و رهسپار شدن به سوى مکّه که فرزندان، برادرزادگان و برادرانش نیز با بیشتر خاندانش همراه او بودند جز برادرش محمّد ابن حنفیّه؛ این آیه شریفه را قرائت فرمود ؛ ﻣﻦ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻢ ﺁﻧﻬﺎ ﻇﺎﻟﻢ ﻭ ﺑﻴﺮﺣﻤﻨﺪ، ﻭ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﻣﻈﻠﻮﻣﺎﻥ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻢ ﻭ ﺍﺯ ﻇﺎﻟﻤﺎﻥ ﺑﻴﮕﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩم، ﻭ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﻘﺪﺭ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻰ ﺷﺮ ﻇﺎﻟﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻈﻠﻮﻣﺎﻥ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍم ﺗﻮ ﻧﻴﺰ ﺍﻯ ﺧﺪﺍﻯ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﺮ ﻇﺎﻟﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﻓﻊ ﻧﻤﺎ.✴✴✴
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 زندگی واقعی در آنجا است! 📍يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي (سوره فجر آیه ۲۴) 📍مي گويد: اي كاش براي اين زندگي چيزي فرستاده بودم.✳✳✳ 📍در قیامت هنگامى كه انسان مجرم حقایق را مى بيند، هاله اى از غـم و انـدوه وجـودش را مـى گیرد، نـگـاهـى بـه گـذشـتـه خـويـش مى كند، و از اعمال خود سخت پشيمان مى شود. آرزو مى كند بازگردد و گذشته تاريك را جبران كند. مى خواهد توبه كند اما زمان توبه سپرى شده است. مى خواهد اعمال صالحى بـجـا آورد تا اعـمـال بدش را تـلافـى كـنـد امـا نمی تواند. اينجا اسـت كـه فريادش بلند مى شود: ای كـاش اعمال صالحى بـراى زنـدگـى فـرسـتـاده بـودم! جالب ترین نکته آیه این است که نمى گويد بـراى زنـدگـى آخـرتـم بـلكه مى گويد براى  زندگی ام گـويى زندگی واقعی آنجا است، و زندگى زودگذر آميخته با انواع مصائب در دنيا زندگى محسوب نمى شود!✴✴✴
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴وارثان اموال دشمنان 📍وَأَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَدِيَارَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ وَأَرْضًا لَّمْ تَطَئُوهَا وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرًا (سوره احزاب آیه ۲۷) 📍ﻭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﺸﺎﻥ ﻭ ﺩﻳﺎﺭ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﻭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻗﺪم ﻧﮕﺬﺍﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩﻳﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﺩﺍﺩ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ .✳✳✳ 📍ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﻋﻬﺪﺷﻜﻨﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺩﺷﻤﻦ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﺮﺧﻴﺰﺩ، ﺳﺰﺍﻱ ﺍﻭ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﻭ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﺖ. ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻭﺣﺸﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﻱ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻗﻠﻌﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺤﻜﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺼﺮﻑ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ. ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎم ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﻪ ﺍﻣﺪﺍﺩﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻧﺒﺮﺩ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﻨﮕﺮﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﭘﻲ ﺑﺒﺮﻳﺪ.✴✴✴
بسم الرحمن الرحیم 🔴السلام علیک یا ابا عبدالله 📍وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنصُورًا (سوره اسرا آیه ۳۳) 📍ﻭ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻛﺸﺘﻨﺶ ﺭﺍ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﻜﺸﻴﺪ ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﻈﻠﻮم [ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ]ﻛﺸﺘﻪ ﺷﻮﺩ ، ﺑﺮﺍﻱ ﻭﺍﺭﺛﺶ ﺗﺴﻠّﻄﻲ ﺑﺮ ﻗﺎﺗﻞ [ ﺟﻬﺖ ﺧﻮﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ، ﺩﻳﻪ ﻭ ﻋﻔﻮ ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﭘﺲ ﻭﺍﺭﺙ ﻣﻘﺘﻮﻝ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻛﺸﺘﻦ ﺯﻳﺎﺩﻩ ﺭﻭﻱ ﻛﻨﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ [ ﺑﺎ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﭼﻮﻥ ﺩﻳﻪ ﻭ ﻗﺼﺎﺹ ] ﻣﻮﺭﺩ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍست. 📍ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻗﺘﻞ ﻳﺎ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﻮﺩ، ﺍﺣﺘﺮﺍم ﺧﻮﻥ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻛﺸﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﻌﺪﻱ، ﻗﺼﺎﺹ ﺷﻮﺩ.ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺸﺘﻦ ﻗﺎﺗﻞ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻦ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻣﻲ ﻧﺎمد. سلام بن مستنیر از امام باقر علیه‌السّلام در مورد این آیه فرمود: او حسین بن علی است که مظلوم کشته شد و ما ولی او هستیم و قائم ما وقتی قیام کند به خونخواهی حسین علیه‌السّلام اقدام می‌کند.✴✴✴
🔴 شایسته کردار شوید تا او بیاید 📍وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ (سوره انبیا آیه ۱۰۵) 📍ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺩﺭ ﺯﺑﻮﺭ ﻧﻮﺷﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ .✳✳✳ 📍ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ. ﻗﺎﻧﻮﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺻﺎﻟﺤﺎﻥ(ﻭ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﻬﺪﻱ «ﻋﺞ ﺍﻟﻠّﻪ »)ﻧﻮﺭ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﻝ ﻋﺎﺑﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺧﻲ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻭ ﺳﻨّﺖ ﻫﺎﻱ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺗﺎ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻭﺍﺭﺙ ﺯﻣﻴﻦ ﺷﻮﻳﺪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﮔﺮﺩﻳﺪ.✴✴✴
🔴 وعده ای که تحقق آن نزدیک است. 📍إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا * و َنَرَاهُ قَرِيبًا  ( سوره معارج / آیات ۶ و ۷) 📍زيرا آنها آن روز را دور مي ‏بينند. * و ما آن رانزدیک می بینیم .✴✴✴ 📍 قرآن تصریح می کند که کافران زمان قیامت را دور می پندارند و در واقع بعید می دانند که این واقعه رخ دهد. حال آنکه از دید خداوند و مومنان، قیامت نزدیک است. نزدیک دانستن قیامت یعنی انسان هر لحظه برای واقع شدن این وعده حق الهی آماده باشد و خدایی شدن خود را به آینده ای نا معلوم موکول نکند. در مورد ظهور هم دقیقا همین دسته بندی صادق است. عده ای که در شرایط فعلی به خور و خواب و خشم و شهوت خود سرگرم هستند و نیازی به تغییر در شرایط فعلی حس نمی کنند، ظهور را دیر می پندارند. اما مومنان آنچنان که در دعای عهد (همین آیات را) می خوانند ظهور را نزدیک می بینند و خود را برای آن آماده نگه می دارند.✴✴✴
🔴خیرخواهی همراه با امانت داری؛ 📍أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي و َأَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ (سوره اعراف آیه۶۸) 📍{هود خطاب به قومش:} رسالتهاي پروردگارم را به شما ابلاغ ميكنم و من خيرخواه اميني براي شما هستم.✳✳✳ 📍 در این آیه خداوند از قول هود پیامبر می فرماید : من وظيفه دارم رسالت هاى پروردگارم را به شما ابلاغ كنم ، آن هم در نهايت دلسوزى و خيرخواهى و در نهايت امانت و درستكارى. از آیه استفاده می شود دلسوزی و امانت داری، دو شرط اصلی در تربیت و تبلیغ است و باید این دو ویژگی توامان در فرد وجود داشته باشد. چرا که اگر دلسوزی همراه با امانت نباشد خطرناک است، چون ممکن است به خاطر دلسوزی، حقوقی نادیده گرفته شود یا قوانینی زیر پا قرار گیرد.✴✴✴
🔴 خدا را در طبیعت بشناسید 📍أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَّا كَانَ لَكُمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَٰهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ (سوره نمل آیه ۶۰) 📍[ ﺁﻳﺎ ﺁﻥ ﺷﺮﻳﻜﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﻲ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻧﺪ ] ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺁﺑﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺑﺎﻍ ﻫﺎﻳﻲ ﺧﺮم ﻭ ﺑﺎﻃﺮﺍﻭﺕ ﺭﻭﻳﺎﻧﺪﻳﻢ ، ﻛﻪ ﺭﻭﻳﺎﻧﺪﻥ ﺩﺭﺧﺘﺎﻧﺶ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ ; ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﺴﺖ [ ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ ؟ ﻧﻪ ، ﻧﻴﺴﺖ ] ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺍﻧﺪ [ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺷﺮﻳﻚ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ . ] ✳✳✳ 📍ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻛﻴﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻭ ﮔﻴﺎﻩ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻭ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺷﻨﺎﺳﻲ، ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺱ ﺷﻮﻳﺪ. ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﺻﺤﻨﻪ ﻱ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺟﺴﺖ ﻭﺟﻮ ﻛﻨﻴﺪ(ﺗﺎ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ). ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ(ﺍﺯ ﺣﻖ)ﻋﺪﻭﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.✴✴✴
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴جنیان هم خوب و بد دارند؛ 📍َو اَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ و َمِنَّا دُونَ ذَلِكَ كُنَّا طَرَائِقَ قِدَدًا   (سوره جن آیه ۱۱) 📍و اين كه در ميان ما افرادي صالح و افرادي غير صالح اند، و ما گروههاي متفاوتي هستيم.✳✳✳ 📍این آیه بخشی از گفتار جنیان مومن به هنگام تبليغ قوم گمراه خويش است با این مضمون که در ميان ما افراد صالح و افراد غير صالحى وجود دارد و ما گروههاى مختلف و متفاوتى هستيم. ايـن جـمـله را احتمالا به اين منظور گفتند كه مبادا وجود (ابليس) در ميان طايفه جن، اين توهم را براى عده اى از آنها به وجود آورد كه طبيعت جن بر شر و فساد و شيطنت است. مؤمنان جن با اين سخن روشن مى سازند كه اصل اختيار و آزادى اراده بر آنها نيز حاكم است. ✴✴✴
🔴هنر بی نظیر خدا در خلق انسان 📍اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَتَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ (سوره غافر آیه ۶۴) 📍ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺍﻣﻦ ﻭ ﺁﺳﺎﻳﺶ ﺁﻓﺮﻳﺪ ، ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻨﺎﻳﻲ [ ﻣﺤﻜﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ]ﺳﺎﺧﺖ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺻﻮﺭﺗﮕﺮﻱ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﻜﻮ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻫﺎﻱ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ [ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺷﻤﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺍﺳﺖ ] ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩ . ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ، ﭘﺮﺑﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ✳✳✳ 📍ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﭘﺮﺩﺍﺯﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺧﺪﺍ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺁﺭﻱ؛ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﺎﻣﻠﺎً ﻣﻮﺯﻭﻥ، ﻣﺴﺘﺤﻜﻢ ﻭ ﺩﻝ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺧﻮﺵ ﺭﻭﺗﺮ ﻭ ﺧﻮﺵ ﺍﻧﺪﺍم ﺗﺮ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﺯﻳﺒﺎ ﺩﺍﺭﺩ، ﺳﻴﺮﺗﻲ ﭘﺮ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﻭ ﺯﻳﺒﺎ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻃﻴﺒﺎﺕ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﭼﻴﺰﻫﺎﻱ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ، ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻏﺬﺍ، ﻫﻤﺴﺮ، ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﻫﺎﻱ ﻣﻌﻨﻮﻱ، ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻋﻠﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺭﺯﺍﻧﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
🔴سمت خانه به سوی قبله باید باشد 📍وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ وَأَخِيهِ أَن تَبَوَّآ لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتًا وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (سوره یونس آیه ۸۷) 📍ﻭ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻣﺼﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺑﺮﻭﻱ ﻫﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﭼﻨﮕﺎﻝ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ] ﻣﮋﺩﻩ ﺩﻩ .✳✳✳ 📍جهان هستی با اندازه‏ گیری دقیق و حکیمانه و نظم و تناسب‏ و هماهنگی آفریده شده. آفریننده آن یکی و او همان شکل ده، نظم‌آفرین و هماهنگ‏ کننده اجزای آن است. اساس صلاح و حکمت همان صفت تقدیر و تناسب‏ با فعل خارجی است مانند مهندس که نظر اساسی بر درستی تقدیر و اندازه‏ گیری خواهد داشت و در مرحله تقدیر حسن تدبیر و اتقان نظام پایه‏ گذاری می‌شود. همان‌طور که در قرآن اشاره شده، نحوه جهت‌گیری خانه باید به سمت قبله باشد؛ هم‌چنین رعایت هندسه و تناسبات نیکو به تبعیت از نظام هماهنگ آفرینش امری ضروری است.✴✴✴
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 سرانجام ابلیس 📍قَالَ فَالْحَقُّ و َالْحَقَّ أَقُولُ * أَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ (سوره ص آیات ۸۴ و ۸۵) 📍{خداوند} فرمود: به حق سوگند، و حق مي‏ گويم.* كه جهنم را از تو و پيروانت همگي پر خواهم كرد.✳✳✳ 📍خداوند در این بخش از آیات سوره ص که به شرح نکاتی از آفرینش انسان و واکنش ابلیس به آن می پردازد، پاسخش به ابلیس را در برابر وعده اغوای آدمیان ذکر می فرماید. خداوند به حق سوگند ياد مى كند و حق مى گويد كه جـهـنـم را از شـيـطـان و پـيـروانـش پـر مـى كند تا در برابر تهدید ابليس در مورد اغواى انـسـانـهـا كـه بـا قاطعيت ادا شد، پاسخ قاطعى بيان فرموده باشد و تكليف همه را روشن كند. به هـر حـال ايـن دو جـمله مشتمل بر تاكيدات فراوانى است تا كسى كمترين ترديد و شكى در اين بـاره بـه خـود راه ندهد كه براى شيطان و پيروانش راه نجاتى نيست و ادامه خط آنها به جهنم منتهی می گردد.✴✴✴
🔴 ماه مهمانی 📍شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (سوره بقره آیه ۱۸۵) 📍ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ، ﻗﺮﺁﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﺍﺳﺮﺵ ﻫﺪﺍﻳﺘﮕﺮ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺩﻟﺎﻳﻠﻲ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻭ ﻣﺎﻳﻪ ﺟﺪﺍﻳﻲ [ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ] ﺍﺳﺖ . ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﻩ [ ﺩﺭ ﻭﻃﻨﺶ ] ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ ، ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺍﺳﺖ ، ﺗﻌﺪﺍﺩﻱ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﻭﺯﻩ ﻫﺎﻱ ﻓﻮﺕ ﺷﺪﻩ ، ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ ] . ﺧﺪﺍ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﻭ ﺭﺍﺣﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻪ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ . ﻭ [ ﻗﻀﺎﻱ ﺭﻭﺯﻩ ] ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ : ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﺬﺭ ﺷﺮﻋﻲ ﺍﻓﻄﺎﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ] ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﻤﺎﺭﻳﺪ ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ .✳✳✳ 📍«ﺭﻣﻀﺎﻥ» ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ «ﺭَﻣﺾ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻥ ﺍﺳﺖ. ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﻭﺩ ﻭ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭﺟﻪ ﺗﺴﻤﻴﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ، ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ، ﻣﺎﻩ ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺎﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﺶ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺗﻤﺎم ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ، ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ.
ﺿﻤﻦ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻣﻮﺟﻮﺩ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﺻﻞ ﻛﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺗﺠﻠﻴﻞ ﻛﺮﺩ. «ﻓﻴﻬﺎ ﻫُﺪﻱً ﻭ ﻧﻮﺭٌ» ٢- ﮔﺮﭼﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺑﺮ ﻣﻮﺳﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ؛ ﻭﻟﻲ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻭ ﻋﻠﻤﺎﻱ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻃﺒﻖ ﺁﻥ ﺣﻜﻢ ﻛﻨﻨﺪ.