🔴مضطر واقعی کیست؟
📍ﺃَﻣَّﻦ ﻳُﺠِﻴﺐُ ﺍﻟْﻤُﻀْﻄَﺮَّ ﺇِﺫَﺍ ﺩَﻋَﺎﻩُ ﻭَﻳَﻜْﺸِﻒُ ﺍﻟﺴُّﻮءَ ﻭَﻳَﺠْﻌَﻠُﻜُﻢْ ﺧُﻠَﻔَﺂءَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﺃَءِﻟَﻪٌ ﻣَّﻊَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻗَﻠِﻴﻠﺎً ﻣَّﺎ ﺗَﺬَﻛَّﺮُﻭﻥَ
(سوره نمل آیه ۶۲)
📍ﻛﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍی ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺑﺪی ﻭ ﻧﺎﺧﻮشی ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻥ (ﺧﻮﺩ ﺩﺭ) ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ؟ ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻌﺒﻮﺩی ﺍﺳﺖ؟ ﭼﻪ ﻛﻢ ﭘﻨﺪ می ﭘﺬﻳﺮﻳﺪ.✳✳✳
📍ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻭ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ ﻧﺪﻳﺪم ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ی ﺗﻠﺎﻭﺕ ﺁﻳﻪ ی ٦٢ ﺑﺮﺍی ﺍﺳﺘﺠﺎﺑﺖ ﺩﻋﺎ نقشی ﺑﺎﺷﺪ، ﻟﻜﻦ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻣﺤﺘﻮﺍی ﺁﻳﻪ ﺗﺒّﺮﻛﺎً ﺁﻥ ﺭﺍ میی ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﻣﺎنعی ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ ﺑﺎ ﺧﺪﺍی ﺳﺒﺤﺎﻥ ﻭ ﺭﺍﺯ ﻭﻧﻴﺎﺯ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻛﺎﺭی ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ، ﺩﻋﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺍﻭ ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺧﺼﻮﺻﺎً ﻫﻨﮕﺎم ﺩﺭﻣﺎﻧﺪگی، ﺑﺮﺍی ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺿﺮﻭﺭی ﺍﺳﺖﺍﺟﺎﺑﺖِ ﻣﻀﻄﺮّ، ﻛﺎﺭی ﺍلهی ﺍﺳﺖ ﻭلی ﺳﻨّﺖ ﺍلهی ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ نمی ﺩﻫﺪ. ﻣﺜﻠﺎً ﺳﻨّﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﻧﺤﻮب ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺮﻭﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ی ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ی ﺍﺣﺘﻀﺎﺭ، ﻣﻀﻄﺮّﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﻫﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﺮﮒ ﺭﺍ ﻟﻐﻮ ﻛﻨﺪﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ می ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻧﻤﻮﻧﻪ ی ﻣﻀﻄﺮّ ﻭﺍقعی، ﺍﻣﺎم ﺯﻣﺎﻥ (ﻋﺠّﻞ ﺍﻟﻠّﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻓﺮﺟﻪ ﺍﻟﺸﺮﻳﻒ) ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺳﻮء «ﻭ ﻳﻜﺸﻒ ﺍﻟﺴﻮء»، ﺳﻠﻄﻪ ی ﻛﻔّﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺮﻃﺮﻑ می ﺷﻮﺩ ﻭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ی «ﻳﺠﻌﻠﻜﻢ ﺧﻠﻔﺎء» ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺻﺎﻟﺤﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
#کلام_وحی
🔴با هم همکاری کنید
📍يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُوا وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
(سوره مائده آیه ۲)
📍ﺍی ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ!ﺷﻌﺎﻳﺮﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﺎﻩ ﻫﺎی ﺣﺮﺍمﻭ ﻗﺮﺑﺎنی بی ﻧﺸﺎﻥﻭ ﻗﺮﺑﺎنی ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺭ ﻭ ﻗﺎﺻﺪﺍﻥ ﺑﻴﺖ ﺍﻟﺤﺮﺍم ﺭﺍ ﻛﻪ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩی ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻃﻠﺒﻨﺪ ﺣﻠﺎﻝ ﻣﺸﻤﺎﺭﻳﺪ وﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﺍﺣﺮﺍم ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻳﺪ ﺷﻜﺎﺭ ﻛﻨﻴﺪو ﻛﻴﻨﻪ ﺗﻮﺯی ﻭ دشمنی ﮔﺮﻭهی ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯﻣﺴﺠﺪ ﺍﻟﺤﺮﺍم ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭﺍﺩﺍﺭﺗﺎﻥ ﻧﻜﻨﺪ ﻛﻪﺗﻌﺪّی ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻛﻨﻴﺪﻭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭﻫﺎی ﺧﻴﺮ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭی ﻳﺎﺭی ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ﻭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻳﺎﺭی ﻧﺪﻫﻴﺪ وﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﺨﺖ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﺳﺖ .✳✳✳
📍ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﻳﻚ ﺍﺻﻞ ﻛﻠﻰ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻭ ﺣﻘﻮﻗﻰ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﻗﻰ ﻭ ﺳﻴﺎﺳﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﻣﻴﮕﻴﺮﺩ، ﻃﺒﻖ ﺍﻳﻦ ﺍﺻﻞ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﻧﻴﻚ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﻯ ﻛﻨﻨﺪ ﻭﻟﻰ ﻫﻤﻜﺎﺭﻯ ﺩﺭ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ، ﻣﻄﻠﻘﺎ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺁﻥ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ.ﺟﺎﻟﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ" ﺑﺮ" ﻭ" ﺗﻘﻮﺍ" ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﻛﻪ ﻳﻜﻰ ﺟﻨﺒﻪ ﺍﺛﺒﺎﺗﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻔﻴﺪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺟﻨﺒﻪ ﻧﻔﻰ ﺩﺍﺭﺩ.✴✴✴
#کلام_وحی
🔴متخلفان آماده طلب
📍سَيَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ إِذَا انطَلَقْتُمْ إِلَىٰ مَغَانِمَ لِتَأْخُذُوهَا ذَرُونَا نَتَّبِعْكُمْ يُرِيدُونَ أَن يُبَدِّلُواگ كَلَامَ اللَّهِ قُل لَّن تَتَّبِعُونَا كَذَٰلِكُمْ قَالَ اللَّهُ مِن قَبْلُ فَسَيَقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنَا بَلْ كَانُوا لَا يَفْقَهُونَ إِلَّا قَلِيلًا
(سوره فتح آیه ۱۵)
📍ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻏﻨﺎﻳﻤﻰ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ ، ﻣﺘﺨﻠﻔﺎن ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﻔﺖ : ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﺪ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺎﻳﻴﻢ.ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻭﻋﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﻨﺪ . ﺑﮕﻮ : ﻫﺮﮔﺰ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﺎ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺁﻣﺪ ; ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺯﻭﺩی ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﻔﺖ : ﺷﻤﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺣﺴﺪ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻳﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﺰ ﺍﻧﺪکی ﻧﻤﻰ ﻓﻬﻤﻨﺪ .✳✳✳
📍ﻏﺎﻟﺐ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ" ﻓﺘﺢ ﺧﻴﺒﺮ" ﺍﺳﺖ.
ﻃﺒﻖ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﺍﺯ" ﺣﺪﻳﺒﻴﻪ" ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺒﻴﻪ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺑﻪ" ﻓﺘﺢ ﺧﻴﺒﺮ" ﺩﺍﺩ ﻭ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﻜﺎﺭ ﻓﻘﻂ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﻏﻨﺎﺋﻢ ﺟﻨﮕﻰ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺗﺨﻠﻒ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺼﻴﺒﻰ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻏﻨﺎﺋﻢ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ! ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﺗﺮﺳﻮ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﺋﻦ ﻓﻬﻤﻴﺪﻧﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻨﮕﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺩﺍﺭﺩ ﻗﻄﻌﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻏﻨﺎﺋﻢ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻰ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺳﭙﺎﻩ ﺍﺳﻠﺎم ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺍﻓﺘﺎﺩ، ﺍﺯ ﻓﺮﺻﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ، ﺧﺪﻣﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ" ﺧﻴﺒﺮ" ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ! ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺭ ﻧﻴﺰ ﻣﺘﻮﺳﻞ ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺧﻄﺎﻯ ﮔﺬﺷﺘﻪ آمده ایم، ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺳﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻓﺎﺵ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩ.✴✴✴
#کلام_وحی
🔴خداوند کریم و عادل
مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
(سوره قصص آیه ۸۴)
📍ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ نیکی [ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍ ] ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ، ﭘﺎﺩﺍشی ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍی ﺍﻭﺳﺖ ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﺑﺪﻱ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ [ ﭘﺲ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ] ﺟﺰﺍ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ . ✳✳✳
📍ﺍﻳﻦجا دو مرحله داریم:
ﻣﺮﺣﻠﻪ" ﺗﻔﻀﻞ" ﻳﻌﻨﻰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻣﺮﺩم ﺗﻨﮓ ﭼﺸﻢ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻋﺪﺍﻟﺖ، ﺳﻌﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﺰﺩ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻋﻤﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭ ﮔﺎﻩ ﺻﺪﻫﺎ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭ ﮔﺎﻩ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺑﺮﺍﺑﺮ، ﺍﺯ ﻟﻄﻒ ﺑﻰ ﻛﺮﺍﻧﺶ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻋﻤﻞ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺣﺪ ﺍﻗﻞ ﺁﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﺖ.
و ﻣﺮﺣﻠﻪ" ﻋﺪﻝ" ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺫﺭﻩ ﺍﻯ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻴﻔﺮ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ.
ﺟﺎﻟﺐ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻴﻔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
#کلام_وحی
🔴خانه سست
📍مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
(سوره عنکبوت آیه ۴۱)
📍ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎی ﺧﺪﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﺎنی ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺍی ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﻨﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻭ بی ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺳﺴﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ ﺍﺳﺖ ، ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ.✳✳✳
📍ﻟﺎﻧﻪ ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻌﺪﺍﺩﻯ ﺗﺎﺭﻫﺎﻯ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺯﻙ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻧﻪ ﺩﻳﻮﺍﺭﻯ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﻪ ﺳﻘﻔﻰ، ﻧﻪ ﺣﻴﺎﻃﻰ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭﻯ، ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ.
ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺁﻥ ﺑﻘﺪﺭﻯ ﺳﺴﺖ ﻭ ﺑﻰ ﺩﻭﺍم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﻴﭻ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺍﻯ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ.
ﻣﻌﺒﻮﺩﻫﺎﻯ ﺩﺭﻭﻏﻴﻦ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﻴﺰ ﻧﻪ ﺳﻮﺩﻯ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺯﻳﺎﻧﻰ، ﻧﻪ ﻣﺸﻜﻠﻰ ﺭﺍ ﺣﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺑﻴﭽﺎﺭﮔﻰ ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻩ ﻛﺴﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻧﻴﺰ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻰ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﻜﻴﻪ ﮔﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮔﺮﺩﺩ.
ﻭﻟﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻮﻛﻞ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻜﻴﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺳﺪ ﭘﻮﻟﺎﺩﻳﻦ ﺩﺍﺭﻧﺪ.✴✴✴
#کلام_وحی
🔴هشداری به دنیا پرستان
📍أَو َلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً و َأَثَارُوا الْأَرْضَ وَ عَمَرُوهَا أَكْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ و َلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
(سوره روم آیه 9)
📍آيا در زمين سير نكردند و ببينند عاقبت كساني كه قبل از آنها بودند چگونه شد؟، آنها نيروئي بيش از اينان داشتند، و زمين را (براي زراعت و آبادي) دگرگون ساختند، و بيش از آنچه اينان آباد كردند، عمران نمودند، و پيامبرانشان با دلائل روشن به سراغشان آمدند (اما آنها انكار كردند و كيفر خود را ديدند) خداوند هرگز به آنها ستم نكرد، آنها به خودشان ستم مي كردند.✳✳✳
📍در این آیه خداوند اشاره بـه اقوامى مى كند كه نسبت به مشركان معاصر پيامبر برترى چشـمگيرى از نظر قدرت و نيروى جسمى و مالى داشتند، و سرنوشت دردناك آنها را درس عبرتى براى اينها قرار مى دهد. البته این یک قانون کلی است. شاید ظالمان در حال حاضر تسلیحات موثرتری داشته باشند، اما واقعیت این است که چارچوب های حکمرانی آن ها بر مردمان به دلایل مختلف از جمله نفوذ رسانه ها لرزان تر است.✴✴✴
#کلام_وحی
🔴صدای بلند مثل صدای خر است.
📍وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِير
(سوره لقمان آیات ۱۸ و ۱۹)
📍ﻣﺘﻜﺒﺮﺍﻧﻪ ﺭﻭﻱ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﻣﮕﺮﺩﺍﻥ ، ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎ ﻧﺎﺯ ﻭ ﻏﺮﻭﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺮﻭ ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﺧﻮﺩﭘﺴﻨﺪ ﻓﺨﺮﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻨﺖ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﻭ ﺑﺎﺵ ، ﻭ ﺍﺯ ﺻﺪﺍﻳﺖ ﺑﻜﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪﺗﺮﻳﻦ ﺻﺪﺍﻫﺎ ﺻﺪﺍﻱ ﺧﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ.✳✳✳
📍 ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺻﻔﺖ، ﻧﻬﻰ، ﻭ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺻﻔﺖ، ﺍﻣﺮ ﺷﺪﻩ:
" ﻧﻬﻰ" ﺍﺯ" ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺗﺮ ﺑﻴﻨﻰ"، ﻭ" ﺧﻮﺩﭘﺴﻨﺪﻯ"، ﻛﻪ ﻳﻜﻰ ﺳﺒﺐ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺗﻜﺒﺮ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺳﺒﺐ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺪ ﻛﻤﺎﻝ ﭘﻨﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺩﺭﻫﺎﻯ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺭﺍ ﺑﺮﻭﻯ ﺧﻮﺩ ﺑﺒﻨﺪﺩ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻧﻜﻨﺪ.
ﮔﺮ ﭼﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺻﻔﺖ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺗﻮﺃﻣﻨﺪ، ﻭ ﺭﻳﺸﻪ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭﻟﻰ ﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ.
ﻭ" ﺍﻣﺮ" ﺑﻪ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺩﺭ" ﻋﻤﻞ" ﻭ" ﺳﺨﻦ"، ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻜﻴﻪ ﺭﻭﻯ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﻳﺎ ﺁﻫﻨﮓ ﺻﺪﺍ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
#کلام_وحی
🔴اگر خدا بخواهد ...
📍أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْمَاءَ إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا تَأْكُلُ مِنْهُ أَنْعَامُهُمْ وَأَنفُسُهُمْ أَفَلَا يُبْصِرُونَ
(سوره سجده آیه ۲۷)
📍ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺁﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻲ ﮔﻴﺎﻩ ﻣﻰ ﺭﺍﻧﻴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺯﺭﺍﻋﺘﻲ ﺭﺍ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺍم ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ؟ ﭘﺲ ﺁﻳﺎ [ ﺁﺛﺎﺭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ] ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ؟✳✳✳
📍" ﺟﺮﺯ" (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻣﺮﺽ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺑﺮﻳﺪﻥ ﺍﺳﺖ.
ﮔﻮﻳﻰ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﮔﻴﺎﻩ ﺍﺯ ﭼﻨﻴﻦ ﺯﻣﻴﻨﻰ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ، ﻭ ﻳﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺧﻮﺩﺵ، ﺁﻥ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺟﺎﻟﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ ﻧﺴﻮﻕ ﺍﻟﻤﺎء (ﺁﺏ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺭﺍﻧﻴﻢ) ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺁﺏ ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﺎﻯ ﺳﻨﮕﻴﻨﻴﺶ ﺍﻳﺠﺎﺏ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺩﺭ ﮔﻮﺩﺍﻟﻬﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﺎﻯ ﺭﻭﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺶ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻋﻤﺎﻕ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ ﺭﻭﺩ، ﻭﻟﻰ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﺑﺨﺎﺭ ﺳﺒﻜﻰ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻭﺯﺵ ﻧﺴﻴﻢ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﻮ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.✴️✴️✴️
#کلام_وحی
🔴بهترین الگو کیست؟
📍ﻟَﻘَﺪْ ﻛَﺎﻥَ ﻟَﻜُﻢْ ﻓِﻲ ﺭَﺳُﻮﻝِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺃُﺳْﻮَﺓٌ ﺣَﺴَﻨَﺔٌ ﻟِّﻤَﻦ ﻛَﺎﻥَ ﻳَﺮْﺟُﻮﺍْ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻭَ ﺍﻟْﻴَﻮْمَ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَ ﻭَﺫَﻛَﺮَ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺜِﻴﺮﺍً
(سوره احزاب آیه ۲۱)
📍ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺩﺭ (ﺳﻴﺮﻩ ی) ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺍﻟﮕﻮ ﻭ ﺳﺮمشقی ﻧﻴﻜﻮﺳﺖ، (ﺍﻟﺒﺘّﻪ) ﺑﺮﺍی ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ می ﻛﻨﻨﺪ.✳✳✳
📍«ﺍُﺳﻮﺓ» ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ تاسی ﻭ ﭘﻴﺮﻭی ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﺧﻮﺏ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ مب ﺭﻭﺩ. ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﻭﺑﺎﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ی ﺩﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﻟﺸّﺄﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: یکی ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﺩﻳﮕﺮی ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ. ﺟﺎﻟﺐ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺍُﺳﻮﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺋﺖ ﺍﺯ ﺷﺮﻙ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺳﻮﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩگی ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛
ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻳﺎﺕ ﺟﻨﮓ ﺍﺣﺰﺍﺏ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻣّﺎ ﺍﻟﮕﻮ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺟﻨﮓ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ی ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎ، ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺍﻟﮕﻮ ﺑﺮﺍی ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
#کلام_وحی
🔴 خداوند چه نیازی به امتحان ما دارد؟؟؟
📍وَمَا كَانَ لَهُ عَلَيْهِم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْهَا فِي شَكٍّ وَرَبُّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ
(سوره سبا آیه ۲۱)
📍ﻭ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﺷﺎﻥ ﻛﻨﺪ ] ﻫﻴﭻ ﺗﺴﻠﻄﻲ ﻧﺒﻮﺩ [ ﺟﺰ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﺍﻩ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ، ﻫﻴﭻ ﺳﺒﺒﻲ ﻧﺪﺍﺷﺖ ] ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺗﺮﺩﻳﺪﻧﺪ ﻣﺸﺨﺺ ﻛﻨﻴﻢ ; ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺍﺳﺖ.✳✳✳
📍ﺑﺪﻳﻬﻰ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﺯﻝ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﺗﺎ ﺍﺑﺪ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ" ﻟِﻨَﻌْﻠَﻢَ" ﻣﻔﻬﻮﻣﺶ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻚ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪﻧﺪ ﻧﻤﻰ ﺷﻨﺎﺳﻴﻢ، ﺑﺎﻳﺪ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻯ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻳﺪ ﺗﺎ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﺤﻘﻖ ﻋﻴﻨﻰ ﻋﻠﻢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﻋﻠﻤﺶ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻦ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮔﺮﺩﺩ، ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻯ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﻭ ﻫﻮﺍﻯ ﻧﻔﺲ ﺷﺮﻭﻉ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺎ ﻛﻤﺎﻝ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻳﺰﺩ، ﻭ ﻋﻠﻢ ﺧﺪﺍ ﺗﺤﻘﻖ ﻋﻴﻨﻰ ﻳﺎﺑﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﻋﻤﻠﻰ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺸﻮﺩ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻕ ﺛﻮﺍﺏ ﻭ ﻋﻘﺎﺏ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ.✴✴✴
#کلام_وحی
🔴آیه ای که به تشکیل نفت اشاره دارد
📍بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى
الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّىٰ
وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَىٰ
وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَىٰ
فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَىٰ
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى
(سوره اعلی آیات ۱ تا ۵)
📍ﻧﺎم ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺮﺗﺮ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺕ ﺭﺍ ﻣﻨﺰّﻩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﺑﺪﺍﺭ .
ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪ ، ﭘﺲ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ،
ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩ،
ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﭼﺮﺍﮔﺎﻩ ﺭﺍ ﺭﻭﻳﺎﻧﻴﺪ،
ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﺎﺷﺎﻛﻲ ﺳﻴﺎﻩ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ.✳✳✳
📍کاملا محتمل است که کلمه "مرعی" به معنی "چراگاه یا مرغزار" اشاره می کند به مواد اوکانیگ ((مواد حاصل از موجودات زنده )) که در تشکیل نفت خام نقش دارند . دومین کلمه ذکر شده در آیه " احوی " برای توصیف رنگهای سیاه وتیره ، سبزتیره یا سیاه متمایل به سبز بکار می رود . این کلمه را می توان توصیفی از تبدیل رنگ بقایای گیاهان سبزانباشته شده در زیر زمین به رنگ سیاه تفسیر کرد ؛ زیرا این کلمات توسط واژه " غثاء " مورد تاکید قرار گرفته اند . کلمه " غثاء" ترجمه شده به " خاشاک " همچنین می تواند به معنای گیاهان سیلابی ( گیاهان اورده شده توسط مواد زائد که در اطراف دره ها انباشته می شوند ، زباله ، برگهاو اسفنج ) نیز می باشد . علاوه بر معنای ضمنی " برگشت داده شده " که به این کلمه اطلاق شده است می تواند به "مواد پس داده شده از سیلاب " نیزترجمه گردد و بیان می کند که زمین نفت خام را پس می دهد . (استفراغ نفت توسط زمین )✴✴✴
#کلام_وحی
🔴 هرچه خدا بخواهد همان است
📍مَّا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
(سوره فاطر آیه ۲)
📍ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﺭحمتی ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻣﺮﺩم ﺑﮕﺸﺎﻳﺪ ، ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍی ﺑﺮﺍی ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﺩ ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﻩ ﺍی ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﻭ ﺍﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎی ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ.✳✳✳
📍 ﺧﻠﺎﺻﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻤﺎم ﺧﺰﺍﺋﻦ ﺭﺣﻤﺖ ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻟﺎﻳﻖ ﺑﺒﻴﻨﺪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺣﻜﻤﺘﺶ ﺍﻗﺘﻀﺎ ﻛﻨﺪ ﺩﺭﻫﺎﻯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﺸﺎﻳﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺟﻤﻠﻪ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻫﻢ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻭ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺒﻨﺪﻧﺪ، ﻳﺎ ﺩﺭﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﮕﺸﺎﻳﻨﺪ، ﻫﺮﮔﺰ ﻗﺎﺩﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺷﺎﺧﻪ ﻣﻬﻤﻰ ﺍﺯ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺸﺄ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ.✴✴✴
#کلام_وحی