eitaa logo
(کانال حدیث)
110 دنبال‌کننده
917 عکس
29 ویدیو
20 فایل
نشر احادیث اهل بیت علیهم السلام و معرفی منابع حدیثی شیعه @H_Vahidifar
مشاهده در ایتا
دانلود
پایه های قَواعِدُ الإسلامِ سَبعَةٌ : فَأوَّلُها العَقلُ وعلَيهِ بُنِيَ الصَّبرُ ، والثاني : صَونُ العِرضِ وصِدقُ اللَّهجَةِ ، والثالِثَةُ : تِلاوَةُ القُرآنِ على جِهَتِهِ ، والرابِعَةُ : الحُبُّ في اللّه ِ والبُغضُ في اللّه ِ ، والخامِسةُ : حَقُّ آلِ محمّدٍ صلى الله عليه و آله و مَعرِفَةُ وَلايَتِهِم ، والسادِسَةُ : حَقُّ الإخوانِ و المُحاماةُ علَيهِم ، والسّابِعَةُ : مُجاوَرَةُ الناسِ بالحُسنى امیر مؤمنان عليه السلام : شالوده هاى اسلام هفت تاست: اولين آنها خِرد است و بر آن بنا شده است ؛ دوم : آبرودارى و راستگويى ؛ سوم: قرآن، به گونه صحيح؛ چهارم: و براى خدا ؛ پنجم: حق آل محمّد صلى الله عليه و آله ، و شناخت ولايت آنها ؛ ششم : حق برادران و حمايت از آنها هفتم: حُسن با مردم . 📚تحف العقول : ۱۹۶ 💠کانال حدیث @kanalehadith
مِن هَوانِ الدُّنيا عَلَى اللّه ِ تَعالى أنَّ يَحيَى بنَ زَكَرِيّا عليه السلام اُهدِيَ رَأسُهُ [ إلى ] ما بين المعقوفين إضافة منّا يقتضيها السياق . بَغِيٍّ في طَستٍ مِن ذَهَبٍ ، فيهِ تَسلِيَةٌ لِحُرٍّ فاضِلٍ يَرَى النّاقِصَ الدَّنِيَّ يَظفُرُ مِنَ الدُّنيا بِالحَظِّ السَّنِيِّ ، كَما أصابَت تِلكَ الفاجِرَةُ تِلكَ الهَدِيَّةَ العَظيمَةَ امام زين العابدين عليه السلام : از نشانه هاى بى ارزشى دنيا در نزد خداوند متعال، اين است كه سر يحيى بن زكريّا عليه السلام در تشتى از طلا به يك روسپى پيشكش شد، و اين خود ، مايه تسلّى خاطر هر آزاده بافضيلتى است كه مى بيند يك فرد بى كمال پست ، از دنيا به بهره وافر مى رسد، چنان كه آن روسپى به آن پيشكش گران سنگ دست يافت. 📚تنبيه الخواطر : ج 1 ص 76 💠کانال حدیث @kanalehadith
خیر دنیا و آخرت خدا یا رضای مردم اَنَّ رَجُلاً كَتَبَ اِلى اَبِى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلىٍّ عليه السلام : يا سَيِّدى اَخْبِرْنى بِخَيْرِالدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ فَكَتَبَ عليه السلام بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحيم اَمّا بَعْدُ فَاِنَّ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللّه ِبِسَخَطِ النّاسِ كَفاهُ اللّه ُ اُمورَ النّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النّاسِ بِسَخَطِ اللّه ِ وَكَلَهُ اللّه ُ اِلَىالنّاسِ وَالسَّلامُ؛ امام سجاد عليه السلام : مردى به پدرم امام حسين عليه السلام نوشت: سرورم! مرا از خير دنيا و آخرت آگاه كنيد. امام در جواب نوشتند: به نام خداوند مهر گستر مهربان: هر كس در طلب رضاى خداوند باشد، هر چند با ناخرسندى مردم، خداوند او را از مردم بى نياز مى كند، و هر كس درطلب رضاى مردم باشد، هر چند با ناخرسندى خداوند، خداوند او را به مردم وامى گذارد. والسَّلام 📚بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۲۰۸، ح ۱۷ 💠کانال حدیث @kanalehadith
⛔️درمان با در حدیث است که مردی خدمت حضرت صادق علیه السلام رسید وعرض کرد: دردی دارم که اطبّا برای معالجه آن شراب تجویز کرده اند، آیا می‌توانم بنوشم؟ حضرت فرمود: «چرا آب درمانی نمی کنی؛ آبی که همه چیز به آن زنده است؟ » [۱] عرض کرد: آب با مزاج من سازگار نیست. حضرت فرمود: «چرا از عسل استفاده نمی کنی که شفای دردهای مردم است؟ » [۲] عرض کرد: به عسل دسترسی ندارم. حضرت فرمود: «چرا شیر نمی خوری که گوشت واستخوان بدنت از آن روییده است؟ » عرض کرد: شیر با طبع من نمی سازد. حضرت فرمود: «می خواهی اجازه شراب خواری به تو بدهم! والله هرگز چنین اجازه ای نمی دهم». [۳] ---------- [۱]: منظور آیه ۳۰ سوره انبیاء است. [۲]: سوره نحل، آیه ۶۹. [۳]: تفسیر عیّاشی، ج ۲، ص ۲۶۴، ح ۴۵. حلیة المتقین صفحه 💠کانال حدیث ۴۳۵ باب معالجات @kanalehadith
از ابو سعيد مدائني نقل شده: خدمت امام صادق (عليه السّلام) مشرّف شده، پرسيدم: به زيارت قبر امام حسين (عليه السّلام) بروم؟فرمود: آري برو به زيارت قبر امام حسين (عليه السّلام) فرزند رسول خدا(صلّي الله عليه و آله) نيك ترين نيكان و پاكيزه ترين پاكيزگان، و نيكوكارترين نيكوكاران، و چون آن حضرت را زيارت كني، نزد سر آن حضرت هزار مرتبه تسبيح اميرمؤمنان (عليه السّلام) و نزد پاي آن حضرت هزار مرتبه تسبيح حضرت فاطمه (سلام الله عليها)را بخوان، پس كنار آن حضرت دو ركعت نماز بخوان، و در آن دو ركعت سوره هاي <يس> و <الرّحمن> را قرائت كن، چون اين عمل را بجا آوري ثواب بزرگي براي تو خواهد بود، گفتم: فدايت شوم: تسبيح علي و فاطمه (عليهما السّلام) را به من بياموز، فرمود: باشد اي، ابو سعيد، تسبيح علي(عليه السّلام) اين است: سُبْحَانَ الَّذِي لا تَنْفَدُ خَزَائِنُهُ سُبْحَانَ الَّذِي لا تَبِيدُ مَعَالِمُهُ منزّه است آن كه خزانه هايش تمام نمي شود، سُبْحَانَ الَّذِي لا يَفْنَي مَا عِنْدَهُ سُبْحَانَ الَّذِي لا يُشْرِكُ أَحَداً فِي حُكْمِهِ منزّه است آن كه نشانه هايش نابود نمي گردد، منزّه است آن كه هرچه نزد اوست فنا نمي پذيرد، منزّه است آن كه هيچ كس را در حكمش شريك قرار نمي دهد، سُبْحَانَ الَّذِي لا اضْمِحْلالَ لِفَخْرِهِ سُبْحَانَ الَّذِي لا انْقِطَاعَ لِمُدَّتِهِ سُبْحَانَ الَّذِي لا إِلَهَ غَيْرُهُ منزّه است آن كه براي فخرش از هم پاشيدگي نيست، منزّه است آن كه براي دورانش انقطاعي وجود ندارد، منزّه است آن كه معبودي جز او نيست. و تسبيح حضرت فاطمه (عليها السلام) اين است: ‌سُبْحَانَ ذِي الْجَلالِ الْبَاذِخِ الْعَظِيمِ سُبْحَانَ ذِي الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِيفِ منزّه است صاحب شوكت و والايي و بزرگي منزّه است صاحب عزّت بلند مقام فرازمند، سُبْحَانَ ذِي الْمُلْكِ الْفَاخِرِ الْقَدِيمِ سُبْحَانَ ذِي الْبَهْجَهِ وَ الْجَمَالِ منزّه است صاحب فرمانروايي گرانمايه ازلي، منزّه است صاحب حسن و جمال، منزّه است آن كه خود را با نور و وقار پوشانده، سُبْحَانَ مَنْ تَرَدَّي بِالنُّورِ وَ الْوَقَارِ سُبْحَانَ مَنْ يَرَي أَثَرَ النَّمْلِ فِي الصَّفَا وَ وَقْعَ الطَّيْرِ فِي الْهَوَاءِ منزّه است آن كه جاي پاي مورچه را بر سنگ صاف، و ردّ پاي عبور پرنده را در هوا مي بيند. 💠کانال حدیث @kanalehadith
الأملُ رَحمةٌ لِاُمّتي ، ولَوْلا الأملُ ما أرْضَعَتْ والِدَةٌ وَلَدَها، ولا غَرَسَ غارِسٌ شَجَرا پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : آرزو، براى امت من رحمت است. و اگر آرزو نبود ، هيچ مادرى فرزند خود را شير نمى داد و هيچ باغبانى درختى بر نمى نشاند. 📚بحار الأنوار : 77/173/8 💠کانال حدیث @kanalehadith
دعای چهار کس مستجاب نمی شود! أربعٌ لا يُستَجابُ لَهُم دعاءٌ : الرجلُ جالسٌ في بَيتِهِ يقولُ : يا ربِّ ارزُقْني ، فيقولُ لَهُ : ألَم آمُرْكَ بالطَّلَبِ ؟ ! ورجلٌ كانَت لَهُ امرأةٌ فَدَعا علَيها ، فيقولُ : ألَم أجعَلْ أمرَها بيدِكَ ؟! ورجلٌ كانَ لَهُ مالٌ فأفسَدَهُ فيقولُ : يا ربِّ ارزُقْني ، فيقولُ لَهُ : ألَم آمُرْكَ بالاقتِصادِ؟! ... ورجلٌ كانَ لَهُ مالٌ فأدانَهُ بغيرِ بَيِّنَةٍ فَيَقولُ : ألَم آمُرْكَ بِالشَّهادَةِ ؟! امام صادق عليه السلام : دعاى چهار كس مستجاب نمى شود : مردى كه در خانه اش بنشيند و بگويد: خدايا! روزى مرا برسان. پس خداوند به او مى فرمايد: مگر به تو دستور نداده ام كه در طلب كسب روزى برآيى؟ و مردى كه زنش را نفرين كند ؛ پس خداوند مى فرمايد : مگر كار [طلاق] او را به تو واگذار نكرده ام؟ نيز مردى كه مال و ثروتى داشته باشد و آن را هدر دهد و بگويد : خدايا! مرا روزى ده ؛ پس خداوند پاسخش دهد: مگر به تو دستور ندادم كه صرفه جو باش؟ ... و مردى كه مال خود را بدون مدرك و گواه به كسى وام دهد ؛ پس خداوند به او گويد : مگر به تو دستور ندادم كه [هنگام وام دادن ] گواه [و مدرك] بگيرى؟ 📚الدعوات : 33/75 💠کانال حدیث @kanalehadith
معنی برای از ابو الربيع شامى روايت شده است كه گفت: از امام صادق عليه السّلام در بارۀ معنى قول خداى عزّ و جلّ‌ كه گفت:«وَ لِلّٰهِ‌ عَلَى اَلنّٰاسِ‌ حِجُّ‌ اَلْبَيْتِ‌ مَنِ‌ اِسْتَطٰاعَ‌ إِلَيْهِ‌ سَبِيلاً» سؤال كردند، پس امام عليه السّلام فرمود: مردم در اين باره چه ميگويند؟ گفتند ميگويند: استطاعت كه در اين آيه آمده بمعنى داشتن توشۀ سفر و مركب است، آن حضرت فرمود: امام ابو جعفر عليه السّلام را از اين معنى پرسيدند، پس آن امام فرمود: اگر معنى استطاعت اين باشد در اين صورت مردم هلاك شده‌اند، زيرا اگر هر كسى كه توانائى تهيّۀ توشۀ سفر و مركب را داشته باشد، و اين مبلغ را كه به اندازۀ تأمين قوت عيال و بى‌نيازى از مردم است، در راه تهيّۀ وسائل سفر صرف كند، و بسوى حجّ‌ روانه شود، و آن را از اهل و عيال خود بربايد، در اين صورت مردم خود را بمهلكه افكنده‌اند گفتند: پس مقصود از «سبيل» چيست‌؟ فرمود مقصود فراخى و فراوانى مال است كه شخص با صرف كردن بخشى از آن حج بجاى آورد، و بخشى را براى قوت عيال خود نگاه دارد. آيا نه اينست كه خداى عز و جل زكات را مقرّر داشت، و با وجود اين، آن را جز بر كسى كه دويست درهم داشته باشد فرض نكرده است‌؟. 📚من لا یحضره الفقیه / ترجمه بلاغی و غفاری 💠کانال حدیث @kanalehadith
🌴ارزش و مقام طالب علم دین از امير المؤمنين(عليه السّلام)فرمود كه من نشسته بودم در مسجد پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)داخل شد ابو ذر پس گفت يا رسول اللّٰه جنازه عابد بهتر است بتو يا مجلس عالم پس فرمود رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)اى ابا ذر نشستن ساعتى نزد مذاكره علم دوست‌تر است بخدايتعالى از هزار جنازه از جنازه‌هاى شهيدان و نشستن ساعتى نزد مذاكره علم دوست‌تر است بخدا از قيام هزار شب كه نماز كند در هر شب هزار ركعت و نشستن ساعتى نزد مذاكره علم دوست‌تر است بخدا از هزار جهادو خواندن كل قرآن يا رسول اللّٰه مذاكره علم بهتر است از خواندن قرآن همه فرمود رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)اى ابو ذر نشستن ساعتى نزد مذاكره علم بهتر است بخدا از خواندن كلّ‌ قرآن دوازده هزار بار ملازم باشيد بمذاكره علم از براى آنكه بعلم ميدانيد حلال را از حرام و هر كه بيرون آيد از خانه خود كه طلب كند بابى از علم بنويسد خداى تعالى از براى او بهر قدمى ثواب پيغمبرى از پيغمبران و بدهد او را بهر حرفى كه ميشنود يا مينويسد شهرى در بهشت و طالب علم دوستدارد او را خداى تعالى و دوست دارند او را فرشتگان و دوست دارند او را پيغمبران و دوست ندارد علم را مگر نيكبخت و طوبى از براى طالب علم است در روز قيامت اى ابا ذر نشستن ساعتى نزد مذاكره علم بهتر است از عبادت يك سال كه روزه باشى روزان و قيام نمائى شب آن را و نظر كردن بر روى عالم بهتر است ترا از آزاد كردن هزار بنده و هر كه بيرون رود از خانه خود تا طلب كند بابى از علم بنويسد خدا از براى او بهر قدمى ثواب شهيدى از شهداى بدر و طالب علم حبيب و دوست خدا است و هر كه دوست دارد علم را واجب شود از براى او بهشت و صباح كند و شب كند در رضاى خدا و بيرون نرود از دنيا تا آنكه بياشامد از آب كوثر و بخورد از ميوه بهشت و نخورد كرم بدن او را و باشد در بهشت رفيق خضر عليه السّلام و جميع اين در تحت اين آيه است« يَرْفَعِ‌ اَللّٰهُ‌ اَلَّذِينَ‌ آمَنُوا مِنْكُمْ‌ وَ اَلَّذِينَ‌ أُوتُوا اَلْعِلْمَ‌ دَرَجٰاتٍ‌ » رفيع ميگرداند آنان را كه ايمان آورده‌اند از شما و آنان را كه داده شده‌اند علم را درجه‌ ها 📚جامع الأخبار / ترجمه خویدکی 💠کانال حدیث @kanalehadith
حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمودند؛ إذا صاح النّسر قال: يا بن آدم، عش ما شئت آخره الموت وقتی کرکس میخواند می گوید ؛ ای آدمیزاد هر چه می خواهی زندگی کن که آخرش مرگ است. 📚مناقب ابن شهر آشوب بنقل از تفسیر ثعلبی 💠کانال حدیث @kanalehadith
إذا صاح الغراب قال: إنّ في البعد عن النّاس أنس حضرت امام حسین علیه السلام فرمودند ؛ وقتی کلاغ می خواند می گوید؛ در دوری از مردم آرامش و انس است. 📚مناقب ابن شهر آشوب بنقل از تفسیر ثعلبی 💠کانال حدیث @kanalehadith
و إذا صاح القنبر قال: اللّهمّ، العن مبغضي آل محمّد حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمودند ؛ وقتی چکاوک می خواند می گوید ؛ خدایا دشمنان آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین را از رحمتت دور کن. 📚مناقب ابن شهر آشوب بنقل از تفسیر ثعلبی 💠کانال حدیث @kanalehadith