هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
❓منظور از رحمت خاصّ الهی چیست؟
📣پاسخ:
🔊گفته شد که رحمت به دو گونه است: خاص و عامّ؛
🔸رحمت عامّ، شاملِ رحمت بویایی، رحمتِ چشایی، رحمتِ بینایی، رحمتِ شنوایی و حتّی شاملِ اعطای روزیِ مخلوق از طرفِ خالق که خدا باشد، است؛ #عرض شد چنین رحمتی به تمام مخلوقین، ساری و جاری است از حیوانات گرفته تا غیر حیوانات.
🔸رحمتِ خاصّ، امری فراتر از رحمت عامّ می باشد یعنی علاوه بر امور فوق، اموری را در بر می گیرد که رحمتِ عامّ آن ها را در بر نمیگیرد مثلاً بحثِ 《شفاعت》 که در روزِ قیامت محقّق می گردد، یکی از مصادیقِ رحمتِ خاص است که به بندگانی اعطاء می شود که بتوانند چنین رحمتی را به دست بیاورند؛ #عرض شد یکی از راه هایی که عبد با رعایت آن ها، می تواند به رحمت خاصّ الهی نائل شود، تحقّق امر اهل بیت (تعلیم و تعلُّم) می باشد البته عبدی که به دستوراتِ پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) که در حدیث ثقلین بیان داشتند، عمل بنمایید و مصداق عبدِ واقعی باشد.
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
❓ مفهوم و منظور از فتای و فتاتی چیست؟
📣پاسخ:
🔊الفتى:غلام - الفتاة:كنيز.
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
❓ مفهوم الغای خصوصیّت از طریق مفهوم موافق چیست؟
📣پاسخ:
🔊مفهوم موافق از نوع الغاء خصوصيت: يعنى آن معنايى كه به دلالت التزامى از كلام فهميده مى شود به اين صورت كه حكم مذكور در منطوق كه براى موضوع در منطوق آمده است را براى موضوع ديگر كه با موضوع در منطوق مساوى است را اثبات مى كنيم. مثلا در منطوق گفته شده:(شلوار به سبب بر خورد با خون نجس مى شود)ما مى آييم حكم را كه(نجس شدن)است براى موضوع ديگر كه در منطوق نيست اثبات مى كنيم به اين صورت مى گوييم كه بين(شلوار)و(پيراهن)هيچ تفاوتى در اين حكم نيست زيرا در شلوار ويژگى خاصى نيست كه سبب اختصاص اين حكم به آن شود در نتيجه مى گوييم:(پيراهن به سبب برخورد باخون نجس مى شود).
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
❓ چرا زمان فعل 《احیا》ماضی است؟ ...
📣پاسخ:
🔊در عبارت(رحم الله عبدا أحيا امرنا)، جمله ى(احيا امرنا)ماضى است كه در موضع فعل مضارع واقع شده يعنى:(رحم الله عبداً يُحيي امرنا)و چون امام عليه السلام مصداق(احياء)را(يتعلم علومنا و يعلمها الناس)معرفى مى كند و اين دو فعل مضارع دلالت بر استمرار دارند در نتيجه(احياء)يك امر مستمر مى گردد چون مصداق آن يك امر مستمر است.و تعليم و تعلم هم شامل استاد و هم شامل شاگرد مى گردد.
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
❓ لقب اصولی یعنی چیه؟
📣پاسخ:
🔊لقب اصولى يعنى هر لفظى كه جزء اركان كلام باشد يعنى موضوع در كلام باشد كه شامل مبتدا و مفعول به و... مى شود.
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
❓آیا میتوان مصداق بارز علوم اهل بیت (علیهم السلام) را علوم ادبی دانست؟
📣پاسخ:
🔊گفته شد یکی از ابزاری که تفسیر متن (اعمّ از متن روایی و غیر آن) را بر عهده گرفته است، #علوم_ادبی (صرف، نحو و بلاغت) می باشد و همچنین گفته شد یکی از علومی که محاسن و ظرائف کلامِ اهل بیت را منعکس می کند، علوم ادبی می باشد، به همین جهت نتیجه می شود که یکی از مصادیقِ روایت امام رضا(علیه السلام) که فرمود: 《علومنا》، علوم ادبی است و در این #زمینه روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شد که به عنوان #مویّد بر این که علوم ادبی، مصداقِ 《یتعلّم علومنا و یعلّمها الناس》 می باشند، بوده است؛
✋با این وجود شاید بتوان، یکی از مصادیقِ #بارز علومی که محاسن کلام اهل بیت را منعکس کند را علوم ادبی دانست؛ #گرچه می بایست در این زمینه بیشتر و بیشتر تامّل کرد زیرا شاید نتیجه معکوس داشته باشد فتدبّر.
کانون ادبیات عرب
👥رفقای تازه وارد، حتماً مطالعه کنند: 👇
📝فرازی از خطبه غدیر خم در #بوته نقدِ ادبی (لُغَوی، صرفی، نحوی و بلاغی)
🏴 #بسیار_عالی:🏴
⬛️) بیانِ پرسش شماره: ۲۱:👇
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊰ #یا_علی⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۲۱
─━━━━⊰ #یا_علی⊰━━━━─
❓❔👈 طبقِ پرسشِ شماره: ۲۰، کشف گردید که بدون لحاظ ادبیاتِ عرب، نمی توان به تفسیر کلام وحی الهی و همچنین روایاتِ اهل بیت(علیهم السّلام) پرداخت؛ اکنون گفته می شود: #آیا #ممکن است با لحاظِ فرازی از خطبه غدیرِ خم، کاربرد، فائده و عظمتِ ادبیاتِ عرب را در قالبِ بررسی ادبیِ مطرح کنید؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊰ #یا_علی⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۲۱ ─━━━━⊰ #یا_علی⊰━━━━─ ❓❔👈 طبقِ پرسشِ شماره:
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱👏⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۲۱
─━━━━⊱👏⊰━━━━─
❓❔👈 در مقام پاسخ گفته می شود:👇