هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
❓ مفهوم الغای خصوصیّت از طریق مفهوم موافق چیست؟
📣پاسخ:
🔊مفهوم موافق از نوع الغاء خصوصيت: يعنى آن معنايى كه به دلالت التزامى از كلام فهميده مى شود به اين صورت كه حكم مذكور در منطوق كه براى موضوع در منطوق آمده است را براى موضوع ديگر كه با موضوع در منطوق مساوى است را اثبات مى كنيم. مثلا در منطوق گفته شده:(شلوار به سبب بر خورد با خون نجس مى شود)ما مى آييم حكم را كه(نجس شدن)است براى موضوع ديگر كه در منطوق نيست اثبات مى كنيم به اين صورت مى گوييم كه بين(شلوار)و(پيراهن)هيچ تفاوتى در اين حكم نيست زيرا در شلوار ويژگى خاصى نيست كه سبب اختصاص اين حكم به آن شود در نتيجه مى گوييم:(پيراهن به سبب برخورد باخون نجس مى شود).
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
❓ چرا زمان فعل 《احیا》ماضی است؟ ...
📣پاسخ:
🔊در عبارت(رحم الله عبدا أحيا امرنا)، جمله ى(احيا امرنا)ماضى است كه در موضع فعل مضارع واقع شده يعنى:(رحم الله عبداً يُحيي امرنا)و چون امام عليه السلام مصداق(احياء)را(يتعلم علومنا و يعلمها الناس)معرفى مى كند و اين دو فعل مضارع دلالت بر استمرار دارند در نتيجه(احياء)يك امر مستمر مى گردد چون مصداق آن يك امر مستمر است.و تعليم و تعلم هم شامل استاد و هم شامل شاگرد مى گردد.
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
❓ لقب اصولی یعنی چیه؟
📣پاسخ:
🔊لقب اصولى يعنى هر لفظى كه جزء اركان كلام باشد يعنى موضوع در كلام باشد كه شامل مبتدا و مفعول به و... مى شود.
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
❓آیا میتوان مصداق بارز علوم اهل بیت (علیهم السلام) را علوم ادبی دانست؟
📣پاسخ:
🔊گفته شد یکی از ابزاری که تفسیر متن (اعمّ از متن روایی و غیر آن) را بر عهده گرفته است، #علوم_ادبی (صرف، نحو و بلاغت) می باشد و همچنین گفته شد یکی از علومی که محاسن و ظرائف کلامِ اهل بیت را منعکس می کند، علوم ادبی می باشد، به همین جهت نتیجه می شود که یکی از مصادیقِ روایت امام رضا(علیه السلام) که فرمود: 《علومنا》، علوم ادبی است و در این #زمینه روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شد که به عنوان #مویّد بر این که علوم ادبی، مصداقِ 《یتعلّم علومنا و یعلّمها الناس》 می باشند، بوده است؛
✋با این وجود شاید بتوان، یکی از مصادیقِ #بارز علومی که محاسن کلام اهل بیت را منعکس کند را علوم ادبی دانست؛ #گرچه می بایست در این زمینه بیشتر و بیشتر تامّل کرد زیرا شاید نتیجه معکوس داشته باشد فتدبّر.
کانون ادبیات عرب
👥رفقای تازه وارد، حتماً مطالعه کنند: 👇
📝فرازی از خطبه غدیر خم در #بوته نقدِ ادبی (لُغَوی، صرفی، نحوی و بلاغی)
🏴 #بسیار_عالی:🏴
⬛️) بیانِ پرسش شماره: ۲۱:👇
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊰ #یا_علی⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۲۱
─━━━━⊰ #یا_علی⊰━━━━─
❓❔👈 طبقِ پرسشِ شماره: ۲۰، کشف گردید که بدون لحاظ ادبیاتِ عرب، نمی توان به تفسیر کلام وحی الهی و همچنین روایاتِ اهل بیت(علیهم السّلام) پرداخت؛ اکنون گفته می شود: #آیا #ممکن است با لحاظِ فرازی از خطبه غدیرِ خم، کاربرد، فائده و عظمتِ ادبیاتِ عرب را در قالبِ بررسی ادبیِ مطرح کنید؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊰ #یا_علی⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۲۱ ─━━━━⊰ #یا_علی⊰━━━━─ ❓❔👈 طبقِ پرسشِ شماره:
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱👏⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۲۱
─━━━━⊱👏⊰━━━━─
❓❔👈 در مقام پاسخ گفته می شود:👇
هدایت شده از کتابیتا
🔰#مقالات🔰
🔴حتماً خوانده شود؛ ✅ #بحثِ_ادبیِ_مناسبتیِ_غدیر
👥 #مجموعه_کانون_ادبیات_عربِ مدرسه علمیّه امام مهدی موعود(عج) به همراه دانش پژوهانِ گروه بحث جنجالی طلبگی برگزار میکنند:👇
🔸در عصر حاضر متاسفانه یکی از مسائلی که به شدّت موردِ غفلت واقع شده است، بحث از #عدم انعکاسِ #کاربرد و #فایده علومِ شریفِ ادبیاتِ عرب در روایات اهلُ البیت(علیهم السّلام) و کلام وحی الهی می باشد و این سبب شده است که مراجع عظام(حفظهم الله) سخنِ خویش را به صورتِ متقن در این باره بیان نمایند به عنوان نمونه مقام معظّم رهبری(مد ظله العالی) فرموده اند:《در زمینه آموزش اگر بخواهیم به معنایِ واقعی کلمه، تحوُّل ایجاد کنیم، تحوُّل به این است که درس، #فایده محور باشد، #عمقی باشد، #کاربردی باشد》؛
👆👈 روشن است، ادبیاتِ عرب، به عنوان یکی از اساسی ترین #ابزارِ تفسیرِ متن، به طور مستقیم در مسیر فهم آیات قرآن کریم و روایات اهلُ البیت(علیهم السّلام)، ارتباط دارد؛ #این_سخن را زمانی می توان درک نمود و به صحّت آن اذعان کرد که مطلبی در دست باشد تا دانش آموختگان با خواندن آن، پی به ارتباطِ مستقیمِ بینِ ادبیاتِ عرب و روایات، ببرند؛
🔍👥به همین جهت به مناسبت عید #غدیر_خم، در نظر داریم ، فرازی از بیانات نبیّ مکرّم اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را از #حیثِ_ادبی ( #لُغَوی، #صرفی، #نحوی و #بلاغی) مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا ضمنِ انعکاسِ عظمت و ارتباطِ ادبیات عرب در روایات، ان شاء الله قدمی در احیای این روزِ شریف و لو اندک برداشته باشیم.
👌عموم #طلّاب و #دانشجویان با ما همراه باشند.
🔺👏🔺🔺 #توجُّه🔺🔺👏🔺
👇👏👇👇 #توجُّه👇👇👏👇
هدایت شده از کتابیتا
فرازی از خطبه غدیر خم در بوته نقد ادبی (لغتی، صرفی، نحوی و بلاغی).pdf
1.75M
🔰#مقالات🔰
📝 #موضوعِ_بحث:
☝️👈فرازی از خطبه غدیر خم در #بوته نقدِ ادبی (لُغَوی، صرفی، نحوی و بلاغی)
━━─⊱ غدیر خم ⊰─━━
📖 #تعدادِ_صفحات: ۲۸ صفحه A4
━━─⊱ غدیر خم ⊰─━━
👥 #کاری از: مجموعه کانون ادبیات عربِ مدرسه علمیّه امام مهدی موعود(عج) به همراه دانش پژوهان گروه بحث جنجالی طلبگی
━━─⊱ غدیر خم ⊰─━━
👥کانون ادبیاتِ عرب #واحد پژوهش:
🔸 eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
📌#کپی فقط با ذکر منبع مجاز است
#بحثِ_ادبیِ_مناسبتی
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید:
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c