گزارش تصویری
#شب_شعر_عدالت_خواهی
به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد شهادت شهید مزاری و یارانش.
قم، تالار شهید آوینی
۱۴۰۱/۱۲/۱۹
#کانون_ادبی_فرهنگی_کلمه
@kanonkalame 🌱
https://www.instagram.com/p/CpoxGSRqqZy/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
گزارش تصویری
#شب_شعر_عدالت_خواهی
به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد شهادت شهید مزاری و یارانش.
قم، تالار شهید آوینی
۱۴۰۱/۱۲/۱۹
#کانون_ادبی_فرهنگی_کلمه
@kanonkalame 🌱
https://www.instagram.com/p/CpqT_odKP4Y/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
گزارش تصویری
#شب_شعر_عدالت_خواهی
به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد شهادت شهید مزاری و یارانش.
قم، تالار شهید آوینی
۱۴۰۱/۱۲/۱۹
#کانون_ادبی_فرهنگی_کلمه
@kanonkalame 🌱
https://www.instagram.com/p/CpqT_odKP4Y/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
کانون ادبی فرهنگی کلمه برگزار میکند:
ویژه برنامه #به_استقبال_بهار و
پنجشنبههای دوست داشتنی داستان
اختتامیه #پنجشنبههای_دیاسپورایی
گاه: پنجشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ تا ۱۲/۳۰.
جایگاه: قم، خیابان انقلاب (چهار مردان)، انتهای کوچه ۱۷، ساختمان حوزه هنری، طبقه دوم
#کانون_ادبی_فرهنگی_کلمه
@kanonkalame 🌱
در آخرین هفته از پنجشنبههای دیاسپورا داستان "شام خانوادگی" از نویسنده ژاپنی-بریتانیایی معروف و برنده نوبل، کازئو ایشیگورو را را خواهیم خواند.
آکادمی نوبل درباره رمانهای ایشی گورو گفته که ورطهای را خلق کرده تا ارتباط وهمالود ما با جهان را نشان دهد. در واقع او اغلب به کارکردهای ذهنی راویاش میپردازد و مخاطب با ناخودآگاه، خاطرات راوی مواجه است و هیچ چیز در ابتدا خود واقعیاش را نشان نمیدهد که در داستانی که این هفته میخوانیم هم خواهیم دید.
ایشی گورو که از خردسالی به همراه خانوادهاش ژاپن را ترک کرده و به زبان انگلیسی مینویسد، در ابتدا از اینکه برچسب نویسنده ژاپنی بودن بخورد، فرار میکرده اما روابطی که به واسطه والدینش با ژاپن پیدا کرد و درگیری ذهنیاش در رابطه با ژاپن بعد از جنگ و فاجعههایی که در آن اتفاق افتاد، این هویت را خواه ناخواه به او الحاق کرده است. او در پاسخ به سوالهایی که درباره ملیت و هویت فرهنگی او پرسیده میشود گفته "من گذشتهی متفاوتی دارم. متفاوت فکر میکنم و جهان بینیام اندکی متفاوت است. بنابراین نمیشود گفت چقدر انگلیسی و چقدر ژاپنیام. خلق و خو، شخصیت و جهان بینی را نمیتوان به این شکل تقسیم بندی کرد. آدم بعد از گذشت مدتی، به مخلوط یکدست بامزهای تبدیل میشود و این چیزی است با گذشت زمان بیشتر و بیشتر در حال رایج شدن است؛ آدم هایی با پس زمینه های فرهنگی و نژادی ترکیبی. جهان دارد به این سمت می رود."
@kanonkalame 🌱
کانون ادبی کلمه برگزار میکند:
«به استقبال بهار»
🔶 در آخرین پنجشنبه سال، همراه اختتامیه دوره «داستانخوانی دیاسپورایی»، به استقبال بهار و نوروز باستانی میرویم.
- داستانخوانی
- شعرخوانی
- موسیقی
- سخنرانی احمد مدقق
- سخنرانی محمدی شاری
🔻پنجشنبههای دوست داشتنی داستان
🔺پنجشنبههای دوست داشتنی شعر
گاه: پنجشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ تا ۱۲/۳۰.
جایگاه: قم، خیابان انقلاب (چهار مردان)، انتهای کوچه ۱۷، ساختمان حوزه هنری، طبقه دوم
#کانون_ادبی_فرهنگی_کلمه
@kanonkalame 🌱
گزارش تصویری
«به استقبال بهار»
در آخرین پنجشنبه سال، همراه اختتامیه دوره «داستانخوانی دیاسپورایی»، به استقبال بهار و نوروز باستانی رفتیم.
#کانون_ادبی_فرهنگی_کلمه
@kanonkalame 🌱
یاداشت هفته🔻
درآخرین پنجشنبه سال، اختتامیه دوره «داستانخوانی دیاسپورایی»، و ویژه برنامهی به استقبال بهار و نوروز باستانی برگزار شد.
#پنجشنبههای_دیاسپورایی 🔻🔻
🔹شام خانوادگی داستان بازگشت مرد جوانی از امریکا به خانه پدری در ژاپن است. زمانی که دیگر معشوقهای در امریکا ندارد و در ژاپن مادرش با خوردن ماهی فوگو مرده، پدرش ورشکسته شده و شریک پدر، خود و خانوادهاش را کشته است. اینها همه مقدمهای است بر اصل داستان که صرف شام راوی با خانوادهاش است.
🔹شامی که اتفاقا ماهی است و پدر بدون اشاره به نوع آن میگوید: فقط ماهی! توصیفات راوی از این شب، در واقع نه واقعیت که چیزهایی است که او میبیند و حس میکند. چهرهی پر ابهت پدر که در سایهای میان سیاهی و روشنی است، باغی که دیگر خورشید بر آن نمیتابد، اتاقهای تو در تو با دیوارهای لخت و فضایی خالی! همهی اینها توهم راوی از اینکه امشب قربانی یک کشتار خانوادگی است را بدون هیچ اشاره مستقیمی به مخاطب هم منتقل میکند.
🔹هرچند انتقال این خیال راوی، داستان را به داستان خوبی بدل کرده اما ایشی گورو داستان را در این سطح باقی نمیگذارد و با استفاده از سمبولهایی روابط بین چند نسل در یک خانواده ژاپنی را روشنتر هم میکند. برای مثال، استفاده از امریکا به عنوان نمادی از مدرنیته برای پسری که به آنجا رفته و دختری که احتمالا برود. در برابر ژاپن نماد اصول و سنت برای پدر است که به خون سامورایی در رگهایش افتخار میکند.
🔹امریکا درست نقطه مقابل این اصالت، از نظر پدر است که حضورش در جنگ جهانی هم نشاندهنده اوج این تقابل است.
🔹مادر در کیمونو سفید درست شبیه روحی که راوی در کودکی دیده نماد اوج توهم مخاطب از این است که او هم چون مادر با ماهی خواهد مرد.
🔹نماد دیگر در این داستان، چاه است که عمق سیاه روابط این خانواده را نشان میدهد که در پایان محو میشود. درست زمانی که راوی دیگر خیالش از اینکه امشب کشته نخواهد شد، راحت میشود.
#معصومه_امیری
#کانون_ادبی_فرهنگی_کلمه
@kanonkalame 🌱
نکوداشت سه دهه تلاش ادبی «حمید مبشر»:
نهادهای فرهنگی و ادبی «کانون ادبی- فرهنگی کلمه، مؤسسه فرهنگی دُرِّ دَری و خانه ادبیات افغانستان» از امسال، سلسلهنشستهایی با عنوان «عکس یادگاری» برای قدردانی از خدمات فرهنگی، هنری و ادبی فعالان افغانستانی این عرصهها برگزار میکنند.
نخستین برنامه، با عنوان اختصاصی «#شرح_آیینه» جهت نکوداشت سه دهه تلاش ادبی «حمید مبشّر» و با همکاری مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری و عمارت بلخ برگزار میشود.
حمید مبشّر، یکی از شاعران بسیار خوب ادبیات مهاجرت افغانستان است که در طول سه دهه تلاش پیوسته خود، چندین کتاب شعر منتشر کرده است. در این برنامه، کارشناسان افغانستانی و ایرانی؛ ابوطالب مظفری، دکتر محسن سعیدی، دکتر محمدصادق دهقان و زهرا زاهدی درباره ادبیات مهاجرت افغانستان و جایگاه ادبی حمید مبشّر سخن میگویند. شماری از شاعران دو کشور از شهرهای مختلف در این نشست فرهنگی شعر میخوانند و عارف جعفری نیز با الهامگیری از اشعار مبشّر، موسیقی اجرا میکند. در پایان با اعطای سپاسنامه و هدیه از این شاعر قدردانی میشود.
ویژهنامهای با عنوان «شرح آیینه» برای نکوداشت جناب مبشر تهیه شده است.
زمان: پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت/ ثور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ تا ۱۸
📍تهران، خیابان سمیه، تقاطع حافظ، حوزه هنری، سالن مهر
♦️ حضور همه علاقهمندان به ادب، فرهنگ و هنر در این نشستها آزاد است.