فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 امام خمینی (ره):حفظ #اسلام زحمت دارد...
✳️بخشی از نظرات علامه طباطبایی در علّت غایی
🟢نظر بدوی :
فاعلی که کاری را انجام می دهد :
اگر کاری انجام می دهد و فعلی دارد ، در واقع به خاطر غایتی است که در آن کار و فعل است و با فعل به دنبال آن غایت می گردد .
✔️الف ) از اینرو گاهی فعل ، غایتی غیر از خودش ندارد و لذا وقتی فاعل ، می خواهد آن کار را انجام دهد به حقیقت آن فعل ( وجود برترِ آن ) نگاه می کند و آن کار را انجام می دهد . حقیقتِ آن فعل ( وجودِ برتر آن ) ، غایتی است که آن فعل ، در فاعلِ خود دنبال می کند و فاعل هم به خاطر آن حقیقت که غایتِ فعل است ، کار را انجام می دهد . در واقع حقیقتِ فعل در فاعل است و فاعل ، اگر آن فعل را ایجاد می کند به خاطر حقیقتِ آن است که در خودِ فاعل می باشد و به عبارتی خودِ فاعل می باشد . از اینرو حقیقه الفعل ، که در فاعل است ، غایه الفعل است و در عین حال غایه الفاعل فی فعله ( غایت فاعلی = علّت غائی ) یعنی اگر بگویند چرا فاعل آن کار را انجام داد ؟ می گویند به خاطر حقیقتِ فعل که خودِ فاعل باشد .
✔️ب ) اگر فعل غایتی غیر از خودش دارد اینجاست که فاعل ، وقتی می خواهد آن کار را انجام دهد به غایت آن فعل نگاه می کند و کار را به خاطر آن انجام می دهد و اگر بگویند چرا این کار را کردی می گوید چون غایتی دارد که به خاطر آن کار را انجام دادم . این غایه الفعل که المترتب علی الفعل است ، علت برای فعل فاعل می باشد .
🟢در نظر دقیق :
فاعلی که کار را انجام می دهد به خاطر خودش کار را انجام می دهد و در واقع مراد و مطلوب اش خودش می باشد.
✔️الف ) فاعل ناقص و مستکمل ، چون خود را مستکمل می بیند کار انجام می دهد : اگر آن فاعل ، ناقص و مستکمل باشد ؛ خودش را که کامل نیست ،کامل می بیند و به عبارتی خودش را که فاعل کار خاص نیست مثلاً نویسنده نیست ؛ فاعل ( یعنی نویسنده ) می بیند و می خواهد خودش را در این موقعیت بیاید ازا ینرو اگر کاری را انجام می دهد ، غایت کار را اولا و بالذات نمی خواهد و بلکه غایت کار را به جهت این می خواهد که خودش را کامل بییند و با آن خودش را کامل کند پس این کار را انجام می دهد به خاطر خودش و علّت کار و دلیل کار ، چیزی جز خودش نمی باشد. و به خاطر خودش است که کار را انجام می دهد .
✔️ب ) فاعلِ کامل ، چون خود را کامل می بیند ، کار را انجام می دهد : اگر آن فاعل ، کامل باشد چون کامل است کار را انجام می دهد . اگر کامل باشد چون حقیقه الفعل در خودش هست و به عبارتی خودش حقیقت و وجود برتر فعل است از اینرو کار را انجام می دهد ؛ یعنی اگر پرسیده شود فاعل چرا این کار را کرد و چرا این فعل را پدید آورد ؟ گفته می شود که چون کامل است و خودش را کامل دید ؛ دقیقا در مقابل فاعل مستکمل که اگر گفته شود که چرا این فعل را پدید آورد ؟ گفته می شود که چون خودش را مستکمل دید . فاعل کامل ، خودش را کامل می بیند و کار را انجام می دهد و فاعل مستکمل، خودش را مستکمل می بیند و کار را انجام می دهد .
چند مقبره توسط وهابیت تخریب شد؟
در قبرستان بقیع ۱۰ بقعه قرار داشت که همگی تخریب شدند. تخریب بقیع توهین به جهان اسلام (از جمله شیعه و سنی) است چرا که بسیاری از بقعهها مربوط به بزرگان اهل سنت است.
▪️◾️ امروز هشتم شوال سالروز تخریب قبور ۴تن از ائمه ع بزرگوار شیعه و صحابی و همسران پیامبر ص در قبرستان بقیع میباشد.
009_02.10.27 فلسفه علوم انسانی،رابطه عام و دین.mp3
13.52M
#فلسفه_علوم_انسانی
رابطه علم و دین
جلسه نهم
010_02.10.29 فلسفه علوم انسانی،رابطه علم و دین.mp3
7.77M
#فلسفه_علوم_انسانی
رابطه علم و دین
جلسه دهم
011_02.11.10فلسفه علوم انسانی،نسبت علم و دین و اقوال و نظریات آن .mp3
10.77M
#فلسفه_علوم_انسانی
نسبت دین و اقوال و نظریات
جلسه یازدهم