eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
460 ویدیو
146 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱۸) 💠ادعیه اجازه نمی دهد که سرِ ما کلاه رود. 🔹این بد سلیقگی ماست که در دنیا حداقلی ترین چیزها را می خواهیم؛ 🔹آن قدر هیجانات دنیایی چشم ما را می گیرد که گمان می کنیم بدون آنها زندگی غیر قابل امکان است و فکر ما این شده است که اگر خیلی از اینها در زندگی ما نباشد، نمی شود نام زندگی بر این روز و شب کردن گذاشت و اگر هم نام زندگی بشود بر آن گذاشت، زندگی مردگان بیش نیست و بی نشاط تر از این زندگی تصویر ندارد. 🔹ما زندگی بی شهرت، بی موسیقی را تصویر نداریم؛ زندگی بی اتلاف وقت را معنادار نمی دانیم؛ زن بی آرایش را زن نمی دانیم و همین است که می بینید فیلم سازان ما با همین اندیشه به پیش می روند و فیلم هایی ارائه می کنند که نیازها و دغدغه ها را در همین جهات خلاصه می کنند و پیامی جز لاابالی گری به ارمغان نمی آورند. 🔹این از یک طرف است ولی از طرفی نمی توان به طلب معنویت هم که برخاسته از نیاز فطری معنوی است، بی توجه ماند؛ از یک جهت تقاضای معنویت است که در درون انسان ندایی سر می دهد ولی چون به آن نپرداخته ایم و برای آن وقت صرف نکرده ایم، صدایی از دور به گوش ما می رساند؛ 🔹از یک جهت آدم های کوتاه بین و سطحی نگر نشاط را در ابالی گری و اتلاف وقت و رسیدن به لذت ها و مبارزه نکردن می دانند و پای منبر فیلم ها می نشینند که دلقک ها بر روی آن به جای عرضۀ حقیقت، با هیچ و پوچ می خندانند ولی ارضاء نشاط نمی کنند؛ 🔹حال این انسان وقتی خنده اش تمام می شود، آن تقاضای معنویت که نیاز اصیل بود و جوابی دریافت نکرد به صحنه می آید و چون از طرفی راهی پیدا نکرده ام که چگونه جواب را بدهم و در راه ها فقط لاابالی گری را یاد گرفته ام، در جوابگویی به معنویت هم بی راهه می روم و به جای اینکه به سمت ادعیه و عبادات بروم، به سمت عرفان نوظهور می روم چون این معنویت را بالاخره می خواهم و نمی توانم از آن دست بردارم؛ هر چند کلاهی سرما گذاشتند و آن قدر به معنویت ها حمله ور شدند که یادمان رفت تشنگی در این حوزه هم داریم ولی بالاخره سرمان که خلوت بشود معنویت می آید و جواب می خواهد که متأسفانه جوابی وجود ندارد و شاید دیگر روی سعادت را نبینم چون که مسیر را به کلی غلط پیمودم. 🔹حال ادعیه هنرشان این است که نیازها را به صحنه می آورند تا بتوانیم زندگی متفاوت را در دنیا برای خود رقم بزنیم؛ زندگی ای که نیازهایش، دغدغه هایش، آرمان هایش، آینده اش بسیار متفاوت با زندگی است که در فیلم ها و پیام های بازرگانی و ..... به ما ارائه می دهند و توصیه می کنند . 🔹این است که اگر اُنس با ادعیه در زندگی ما حاصل شد و توانستیم با خدا به بهترین وجه ممکن سخن بگوییم که در ادعیه چنین است، آن موقع نیازهایمان را با خدا از زبان معصوم درمیان می گذاریم و زندگی را وسیله ای برای خرج آن نیازها قرار می دهیم؛ 🔹 اینجاست که سرِما کلاه گشادی - که اهل غفلت با ابزارهای مختلف قصد دارند بر سر ما بگذارند – نمی رود و متذکر عالَم دیگر و عهدی دیگر هستیم که آمده ایم در دنیا « بَلی » و « لبیک » بگوییم و برویم. @mtabeen @kanoon_tafakor
🍃چکیده جلسه ۳۶ تفسیر المیزان سوره حمد 💠موضوع جلسه: صبر مانعی در وروط جنبه های طبیعی مذموم انسان،در حوزه تصمیم گیری 🔹شکل گیری نظام عبودی به عون الهی نیاز دارد و تا زمانی که عون الهی شامل نشود آن نظام عبودی شکل نمی گیرد؛ ایاک نعبد و ایاک نستعین. طبق آیات ۴۴و ۴۵ سوره بقره راه این که انسان مشمول عون الهی شود، راهبرد صبر و صلاه است؛ و استعینوا بالصبر و الصلاه. اگر راهبرد صبر و صلاه در زندگی توامان شود، آن گاه است که خداوند متعال مع الصابرین می شود و راه های بعدی مثل استعانت و توکل و..‌.باز می شود‌. 🔹 صبر زمانی محقق می شود و باکیفیت عالی می شود که مصلین به صحنه بیایند. این صبر انسان را مشمول عون و مددالهی می کند؛ این صبری که در اثر ارتباط با خدا حاصل می شود، این صبر امداد الهی را برای انسان رقم می زند. 🔹صبر بر این اساس است که انسان ها راحت طلب هستند سراغ راحت طلبی می رود و به انسان می گوید این راحت طلبی تو را زمین می زند. انسان ها باطن بین نیستند،سراغ آن رفته و می گوید این باطن بین نبودن تو، تو را اذیت می کند. انسان از عجله خلق شده است وباید این روحیه را به گونه ای مدیریت کند. "خلق الانسان عجولا "،"خلق الانسان هلوعا"،"خلق الانسان من عجل". 🔹انسان ها دارای بعضی از ویژگی ها هستند که آن ها را صد در صد زمین می زند. این خاصیت انسان است که کوچک ترین مشکل رابزرگترین مصیبت می بیند و بزرگ ترین راهبرد برای حل آن صبراست. 🔹انسان نمی تواند باطن ببیند،پس ممکن است پشت صحنه چیزی باشد که نمی تواند ببیند، اگر راهبردی مثل صبر داشته باشد کم کم بزرگ می شود و می تواند پشت صحنه را ببیند. 🔹انسان تصور می کند که اگر مطابق میل خود پیش برود می تواند خوب زندگی کند، در حالی که اشتباه است چرا که انسان در دنیای پر از فراز و نشیب زندگی می کند.لذا برایش نسخه ی صبر می دهند. 🔹با بررسی این که انسان از نظرطبیعت چگونه است (نه از نظر روح خداوندی) می توان پی برد که چرا برای او نسخه ی صبر تجویز می شود. 🔹ادبیات صبر دقیق است؛ صبر فرار نیست، صبر در وادی خیال و توهم رفتن نیست. 🔹 صبر یعنی انسان بفهمددر کجا قرار دارد، بفهمد چیست، باید دنیا را شناخت. دنیا نهایت راحتی و بهشت نیست بلکه پایین ترین مرتبه ای است که انسان می تواند در آن زندگی کند. دنیا یعنی نمی شود همه چیزرا بخواهی و بشود، دنیا یعنی چیزهایی را که نمی خواهی بشودوگریزی از آن نیست. 🔹صبر مدیریت می خواهد و دست بر روی دست گذاشتن نیست.صبر یعنی پذیرش واقعیت، یعنی واقعیت را می بینم،می پذیرم و مدیریت می کنم و سعی می کنم از این واقعیات به نتیجه ی دلخواه خود برسم. صبر یعنی تبدیل تهدیدها به فرصت یعنی هر چیزی که چاه توست بشود سکوی پرتاب عزیز مصری تو و هر چه ته گودال قتلگاه است بشود اوج رشدتو. 🔹جریان خضر و موسی را ببینید تا متوجه شوید چه باید کرد.در عالم زندگی شما خضری هست و موسایی وموسی فقط دریک حالت می تواند خود را به خضر بسپارد و آن زمانی است که صبر کند و اگر صبر نکند خضر زندگی موسی را پس می زند و موسی می گویدچرا؟خضرمی گوید صبر نداری. 🔹 اگر باطن زندگی دستت هست بیا وسط میدان و اگر نه، حرف نزن، نق نزن. اگر باطن زندگی دستت هست حرف بزن.بسیاری از انسان ها هیچ اطلاعی از باطن وآینده ی زندگی خود ندارند و پر از ادعا هستند، پراز فریادهستند، پر از نق، اشکال و نقدهستند. 🔹 واقعیاتی هست؛ می توان نق زد ومی توان تفسیر دیگری از واقعیت داشت و با نق زدن واقعیت تغییر نمی کند ولی اگر به گونه ای دیگر نگاه شود شایدحل شود. 🔹صبر در کمیت و کیفیت کار موثر است. در روایت آمده است: اگر صبر کردی قدرهای الهی بر تو جاری می شود و تو ماجور هستی، به نتیجه ای که می خواهی می رسی و پاداش می گیری ولی اگر جزع و فزع کردی قدرها بر تو جاری می شود و تو ماجور نیستی و مازور هستی یعنی پر از مصیبت و مشکل هستی‌. 🔹 یوسف جان تو که ته چاه افتاد، حداقل باید کاری بکند، یک داد را باید بزند.انسان در هر کاری باید کارش را دنبال کند ولی باصبر مثلا اگر بیمار است دنبال درمان برود. 🔹زمانی که روحیه ی عجله ای انسان می خواهد به صحنه بیایدصبر اجازه نمی دهد و می گوید برو تا عقل به صحنه بیاید.صبر مانع از این می شود که روحیه ی جزع و فزع انسان به صحنه بیاید چون می داند هریک از این روحیه ها که به صحنه بیاید عقل را تحت تاثیر قرار می دهد. صبر اجازه ی به عقل است،اجازه ی به قلب است، اجازه ی به جان است تا بتواند خوب تصمیم بگیرد. 🔹 اگر روحیه ی عجله، روحیه ی جزع وفزع، روحیه ی حرص را به مملکت وجودت راه دادی حق نداری بگویی چراحال من این چنین است. زندگی انسان با حرص، بابی تدبیری وواقع بین نبودن مدیریت نمی شود، واقعیات را بفهم، حرص تو مانع از فهم واقعیات است. 🔹صبر یعنی اجازه ندادن به خیلی از چیزهایی که می خواهد انسان را زمین بزند و میدان دادن به آن چه که می خواهدانسان را بالا ببرد
1_306202806.mp3
24.63M
موضوع : ضرورت انس با ادعیه در زندگی جلسه دوم حجه الاسلام والمسلمین استاد منصوری @kanoon_tafakor
17.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️بازارها باز و تمام کارها دائر آیا روا باشد حرم اینگونه بی زائر ♦️پیداست از بی اعتقادی ها، زبانم لال تنها حرم نا امن میباشد علی الظاهر 🌹شعر زیبای سید رضا نریمانی در انتقاد به بسته ماندن حرم های مطهر @kanoon_tafakor
💠حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم : 🍃 إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفَتَّحُ فِی أَوَّلِ لَیْلَهٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَیْلَهٍ مِنْه‏🍃 درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى ‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. 🔹بحار الانوار(ط-بیروت) ج ۹۳، ص ۳۴۴ @kanoon_tafakor
1_308139392.mp3
34.11M
جلسه سوم موضوع : ادعیه حس اعتماد انسان ها را می‌بیند ، بافت و زمینه ادعیه اعتماد به خدای متعال است. 💠حجه الاسلام والمسلمین استاد منصوری @kanoon_tafakor
💠قال الباقر عليه السلام: 🍃بنى الاسلام على خمسة اشياء، على الصلوة و الزكاة و الحج و الصوم و الولايه.🍃 🔹فروع كافى، ج 4 ص 62، ح 1 @kanoon_tafakor
99.2.9(ج۳)تفاوت های علم حصولی و حضوری.mp3
9.35M
الحکمه _تفاوت های علم حصولی و علم حضوری _اقسام علم حضوری جلسه سوم
💠مروری برکتاب 🍃"درسنامه ی غناء و موسیقی" در س خارج فقه مقام معظم رهبری🍃 🔹توسط حجت الاالسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری🔹 @kanoon_tafakor 👇👇👇
جلسه اول، مروری بر کتاب غنا و موسیقی 1 1.mp3
4.07M
حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری جلسه اول
مروری بر کتاب غنا و موسیقی،جلسه دوم.mp3
3.94M
حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری جلسه دوم