#نشست
#نقد_کتاب
🔻 به صورت مجازی
🔶 توسط گروه #کلام پژوهشگاه برگزار می شود:
🔰 نشست بررسی و نقد کتاب “درآمدی بر مبانی کلامی #علم_دینی"
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/elmedini-2
🆔 @iictchannel
#کرسی_ترویجی
📣 به صورت مجازی؛
🔰 توسط گروه #منطق_فهم_دین پژوهشگاه برگزار میشود:
🔸 کرسی ترویجی "قلمروشناسی #علوم_انسانی_اسلامی از منظر قرآن"
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/ghalamro
🆔 @iictchannel
#نشست
#نقد_کتاب
🔻 به صورت مجازی
🔶 توسط گروه #کلام پژوهشگاه برگزار می شود:
🔰 نشست بررسی و نقد کتاب “درآمدی بر مبانی کلامی #علم_دینی"
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/elmedini-2
🆔 @iictchannel
🔆نزاع دو اسلام!
🔅نزاع امام کاظم(ع) با هارون الرشید، نزاع دو اسلام بود: اسلام در قول و عمل مدافع پابرهنگان، مقابل اسلام مرفهین بی درد!
عروسی میلیاردی هارون و زبیده و آن تجملات کنارش موقوفات هم داشت! زبیده خیّر هم بود!
آن کاخ ها و شب نشینی ها، ۱۰۰ندیمه ی حافظ قرآن هم همیشه کنار زبیده داشت! در حرم تا بیت الله پیاده رفتن را هم داشت!
اسلام موسوی، مقابل این اسلام لاکچری و قارونیِ هارون بود!
🔅اسلام هارون الرشید پیشرفت را داشت اما عدالت نداشت. اوج پیشرفت علمی و فناوری و شهرسازی و معماری بود. یک ساعت دیواری بزرگ اعجاب انگیزی را به شارلمانی پادشاه فرنگ(فرانسه امروز) هدیه داد که همه دست به دهن شدند. شهر رویایی بغداد سربرآورد و اختراعات نوآورانه از شیشه تا عدسی و چشم پزشکی.
اما ابوالعتاهیه شاعر که رسانه آنروز بود در شعرش از گرانی و خانه های خالی از طعام یتیمان و از پا افتادگان می گوید.
امام کاظم(ع) عایله و نان خور خود را ۵۰۰نفر شمرد یعنی به تنهایی همه آن نادارها را تامین میکرد.
🔅عجیب تر قدرت بازتولید آن اسلام مستکبر و مرفه در یاران امامِ مبارز است!
برخی وکلا و نمایندگان آن امام انقلابی و دائم در زندان و تبعید، در اموال و وجوهات طمع کردند و توقف در امامت (یعنی توقف در اسلام راستین و مبارزه با ستمگران) را پایه گذاری کردند!
حیّان سراج ۳۰هزار دینار وجوهات مردم به امام را بالا کشید و برای خودش خانه آنچنان و باغ و زراعت خرید!
عثمان بن عیسی هم ۶کنیز و وجوهات را حرمسرای خود کرد!
خطر بازتولید اسلام مرفهین بی درد و توقف در مقاصد ولایت را باید جدی گرفت.
(گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام قنبریان شب شهادت امام کاظم/ مسجددانشگاه تهران۹۹/۱۲/۱۸)
☑️ @m_ghanbarian
سه جمهوری.mp3
10.21M
💢سه جمهوری در یک جمهوری!
🎤حجت الاسلام قنبریان
۹۹/۱۲/۱۴
▫️دو رویکرد: بازگرداندن مردم یا برگشت به مردم؟!
▫️جمهوری اول: معروف
▫️جمهوری دوم: مغفول
▫️جمهوری سوم: مهجور
❓امام برای استقرار حکومت مردمی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش چه چیزی را از ضرورتهای ج.ا.ا دانست؟!
❗️امام تئوریِ انحصار سیاست ورزی به دست مجتهدین و ۵۰۰ملّا را بدتر از توطئه جدایی دین از سیاست سابق خواند!
❗️خصوصی کردن بازرگانی خارجی، موجب تشکیل پارلمان خصوصی شد و در پارلمان عمومی اثر کرد اما شوراهای قسط برای جمعیت های ۱۱و ۱۵میلیونی، شایسته تشکیل نشد !
❓چگونه میشود که طبقه فرودستان احساس می کنند در بازی نیستند و رأی دادنشان بی اثر است؟!
📢این قصه را بشنوید!
#گفتمان_بازگشت_به_مردم
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ « نور دیده »
به مناسبت #شهادت_امام_موسی_کاظم «علیهالسلام»
⚫️ عرض تسلیت به محضر صاحب الزمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف
#یا_باب_الحوائج
🔰رسالت بورژوازی در تاریخ
🔸فلسفه ترقی ناشی از ظهور انسان جدیدی بود که «بورژوازی» نامیده میشد؛ آنها شهرنشینان شهرهای نوپایی بودند که تازه قدرت یافته و دارای روحیه سرمایهداری و سودجویی و کشف مکانهای ناشناخته بودند. روشنفکران بورژوازی به فکر ترویج آرمانهای گروه تازه به قدرترسیده و صدور ارزشهای آن در کل جهان بودند.
🔹به عبارت دیگر، نهضت روشنگری از متن طبقه بورژوا برخاست، از طرفی بسیاری از اندیشمندان روشنگری دستی در کار تجارت و سوداگری داشتند؛ برای نمونه، ولتر، فیلسوف و مورخ شهير فرانسوی این عصر، در سفتهبازی و کسب و کار زبردست بوده است.
🔻انقلابهای صنعتی نیمه قرن هجدهم چهره اروپا را متحول کرد و به شکلگیری وضعیت اقتصادی - اجتماعی جدید منجر شد که بعدها «نظام سرمایهداری» نام گرفت. روشنگران به همین دلیل سیر حرکت تاریخ را همراه با صعود و ترقی درک میکردند، چون در رویدادهای نزدیک خود جز صعود و ترقی نمیدیدند.
🔺ماکس هورکهایمر متفکر آلمانی در مقاله «سپیدهدمان فلسفه تاریخ بورژوایی» میگوید: «غایت و هدف تاریخ» در نوشتههای هابز و اسپینوزا و فیلسوفان دایرهالمعارف، «جامعه بورژوایی» است و همه تاریخ جهان باید در خدمت آن جامعه و تاریخ بورژوایی باشد. این اندیشه روح فلسفه تاریخ عصر مدرنیسم و جانمایه مدرنیته و تجدد بورژوایی است، سازماندهی جامعه جدید روح فلسفه تاریخ مدرن و کلاسیک غربی را تشکیل داده و یوتوپیاهای بزرگ رنسانس نیز هدف خود را تحقق جامعه بورژوایی قرار دادهاند.
📖 کتاب آدرس را عوضی دادهاند، نوشته غلامعلی سلیمانی، ص ۴۲ و ۴۳
#فلسفه_تاریخ
#بورژوازی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
31.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ تحلیل استاد #مهدی_طائب از آخرین لحظات امام موسی کاظم علیهالسلام در زندان
◾️تعبیرات #امام_کاظم در آخرین زندان مبنی بر طلب مرگ از خداوند، به معنای درخواست انتقال امامت به حضرت رضاعلیهالسلام است.
◾️هنگامی که فشارهای بیرونی، اثرگذاری امام را به صفر رساند، ایشان #کمال خود و جامعه را در امامت حضرت رضا میدید. زیرا امام رضا آن محدودیتها را نداشتند.
◾️شهادتطلبی و خود را در معرض تغییر روند تاریخ قرار دادن، تأسی #شهدا به امام کاظم علیه السلام است. درست همانند رفتن حاج قاسم به بغداد، درحالی که میدانست به #قتلگاه میرود.
➕ به کانال #تحلیلTv بپیوندید👇
🆔 @Tahlil_Tv
📝پاسخی به یادداشت جناب سروش محلاتی درنقد رهبری!
✏️آقای سروش محلاتی به اتکای خبرگزاری ها که از رهبرانقلاب نقل کرده اند:"وقتی آمریکا از برجام خارج شد، #دستور قرآن این است تو هم تعهد را رها کن"؛ نقدی بر رهبرانقلاب نوشته اند که اینجا(آیه۵۸انفال)، فعل امر "فَانبِذ" دلالت بر وجوب و دستور ندارد و صرفا بر جواز و اباحه دلالت دارد. استشهاداتی هم از فقهاء آورده و در آخر بر تعبیر صاحب جواهر فرود آمده که: اینگونه قرار دادها تابع مصلحت است و امام مسلمین به اقتضای مصلحت عمل می کند. http://www.ensafnews.com/284461
🔹گرچه امکان نقد آزادانه حاکم اسلامی، افتخاری برای حکومت اسلامی است؛ اما کاش ایشان اقلا برای نقد منصفانه اصل کلمات رهبر انقلاب را که در رسانه ها پخش شد می شنیدند بعد دست به قلم می شدند! چون بر قبری می گریند که مرده ای ندارد! رهبر انقلاب کلمه ای دال بر وجوب و دستور نگفتند!
❗️اگر گفته بودند نیز تطبیق معیار نقل شده از صاحب جواهر می شد: امام مسلمین مصلحت را ترک قرارداد دیده بود!
🔹از انسان محقق بیش از شنیدن اصل آن یک جمله هم انتظار است. آیت الله خامنه ای در مباحث فقهی "مهادنه" مفصل و اجتهادی به این آیه پرداخته اند و پیش از ایشان این استظهار را خود کرده اند. بلکه فقیهانه بین "نقض کردن عملی" و "اعلام نقض معاهده" فرق نهاده اند(۱)
اگر این بحث فقهی ایشان را می دیدند چنین نقدی نمی نوشتند.
🔘چند نکته مهم درباره آیات مورد بحث(۵۶تا۵۸انفال):
1⃣آیات دو حالت متفاوت با احکام متفاوت را تصویر می کنند:
الف)"نقض عهد آشکار" اهل معاهده: آیه۵۷ سخت گیری برآنان در جنگ، طوری که مایه عبرت دنبالهروها شود را بیان می کند.
ب)"خوف از خیانت" اهل معاهده(بدون نقض علنی و آشکار): اینجا "فَانبِذ الیهم" دارد. یعنی افکندن معاهده جلویشان و اعلام عدم پایبندی!
🔺در مورد(ب)فقهاء بزرگ بین "صرف احتمال خیانت"، "خطور قلبی خیانتِ دشمن" با "علائم و اماراتی که استشمام خیانت از آنها میشود" فرق گذاشته اند و حکم "فانبذ "را مربوط به این قسم دانسته اند.
❓برجام کدامیک است؟! توهم خیانت اروپائیان داریم یا علائم موجّه برای خوف خیانت؟! یا اصلا نقض عملی هم اتفاق افتاده(مفاد آیه قبل)؟!
2⃣"امَّا تَخَافَنَّ" مفید چند تاکید است: "اِن"، شرطیه و "مَا"، زایده و برای تاکید شرط است. "نون تاکید" در فعل نیز، برای تاکید دوباره است. "فَانبِذ"، جواب شرط است. به لحاظ اصولی و فقهی در این سیاق دلالت بر "جواز عام" می کند. یعنی: "#عدم_حرمتِ اعلان خروج از معاهده با خوف خیانت؛ حتی اگر خیانت آشکار و عملی از سوی دشمن رخ نداده باشد".
برفقیه واضح است #جواز_عام ، شامل "وجوب" هم می شود و منحصر در اباحه نیست!(۲)
نقد آقای محلاتی خالی از این دقت فقیهانه است.
واضح است تطبیق مورد (که اعلام خروج از پیمان، آیا واجب است یا مستحب یا مباح؟) برعهده امام مسلمین است؛ چنانچه از جناب صاحب جواهر نقل کردند!
⬅️پس اگر آیت الله خامنه ای براساس این آیه، دستور و وجوب را هم درمورد برجام تصریح میکردند، مطابق قواعد بالا بود و اشکالی وارد نبود!
3⃣ فقهای بزرگ در استعمال این آیه بین "اهل ذمه" و "اهل معاهده از کفار حربی" فرق موثری گذاشته اند: برای اهل ذمه، به صرف خوف خیانت، "تعهدِ ذمه" نقض نمی شود؛ اما در معاهده با کفار حربی، با صرف خوف خیانت، جواز نقض هست(۳). یکی از دلایل لطیف این تفاوت چنین بیان شده که: تعهدِ ذمه، "یک حق" برای اهل کتاب در کشور اسلام است که به صرف خوف خیانتشان نباید شکسته شود. اما معاهده با کفار حربی، "بخاطر مصلحت مسلمین" است لذا در صورت خوفِ فوتِ مصلحت(با خوف خیانت آنان)، باید خروج از پیمان اعلام شود(۴).
جالب تر اینکه در صورت خروج از پیمان، حق استیفای حقوق فوت شده از سوی کفار توسط امام مسلمین محفوظ است(۵)
❓آیا برجام مصداقی از این نیست؟! بخاطر خیانت عملی یا خوف خیانت اروپائیان با وقت کُشی و عدم انجام تعهدات، مصلحت ایران اقتضاء نمی کند با اعلام خروج تدریجی از تعهدات، آنها را وادار به وفاداری کنیم؟! حتی اسیفای حقوق فوت شده را مطالبه کنیم؟!
4⃣معصوم این آیه را کجا استعمال کرده است؟!
امیرالمومنین پس از جمل، عبدالله بن عباس را جای خود در بصره نهاد و به استناد این آیه(۵۸انفال)، جریر بن عبدالله را نزد معاویه فرستاد(۶). به جریر نوشت:" وقتی نامه من به تو رسید معاویه را وادار تا کار را یکسره کند و تردید را کنار بگذارد. آنگاه او را میان جنگی آواره ساز و صلحی ذلت بار مخیّر گذار.اگر جنگ را برگزید به او اعلام جنگ کن(فَانبِذ اِلَیه) واگر تسلیم شدن را برگزید از او بیعت بگیر"(۷).
⬅️امیرالمومنین خوف خیانت از معاویه برده بود وقبل از شروع به لشکر کشی معاویه، به استناد این آیه، "امان" را از او برداشت که مثل مسلمین بیعت کند و از حکومت شام کنار برود یا آماده جنگ شود.
📝محسن قنبریان ۹۹/۱۲/۸
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝پاسخی به یادداشت جناب سروش محلاتی درنقد رهبری!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
🔹ابتدای سال۲۰۲۰، ترامپ دستور «چاپ» ۳ تریلیون دلار و امروز بایدن دستور چاپ ۱.۹ تریلیون دلار را صادر کرد و آمریکا در این یک سال، به اندازه ۵۰ سال، پول چاپ کرد.
🔹اما تورم در آمریکا همچنان ۱.۴ درصد است.
نمیدانم چرا کمر نظریه مقداری پول رگ به رگ نمیشود.
برخی میگویند کمی صبر کن. جوجه رو آخر پاییز میشمارن. درازمدتهاست که نشان میدهد کدام حرف صحیح است. میگویم در بحران ۲۰۰۸ هم نزدیک ۲ تریلیون تزریق کردند اما هنوز آخر پاییز نشده. میگوید باز هم صبر کن.
🔹نمیدانم چرا کمر دانش اقتصاد رگ به رگ نمیشود با این اقتصاددانان.
🔹همینها هستند که همه تورم در ایران را پولی میدانند و فکر میکنند با تخیلاتی چون استقلال بانک مرکزی و تضییق مکانیسم پولی میتوان تورم را کنترل کرد. کما اینکه انبساط پولی تورمزا نیست، انقباض آن نیز تورم زدا نیست.
🔹میگوید: آمریکا تورم خود را به دنیا صادر میکند. میگویم ژاپن، انگلستان، فرانسه، آلمان، مالزی، سنگاپور و .... تورمهای خود را صادر میکنند؟ میگوید ایران یک چیز دیگر است. در ایران پول تورم میآورد.
🔹میگویم. پس لطفا کتابهای اقتصادی که خواندهای را خمیر کن و برای ایران بنویس.
و اولش هم بنویس: «اقتصاد ایران با همه دنیا تفاوت دارد».
میگوید نه من اقتصاد را در غرب خواندهام. آنجا همینها را میگویند. میگویم آنچه برایت گفتهاند، اقتصاد نیست. مهملاتی است که با آن بتوانی اقتصاد ایران را به اینجا برسانی. اقتصاد غرب را آنجا به تو نگفته اند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🆔@Qasdway
🔰 هماکنون؛ #تیتر_یک سایت رهبر انقلاب
پیام رهبر انقلاب به کنگره ملی هفده هزار زن شهید، آزاده و جانباز
@khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | حفظ محیط زیست، یک فعالیت دینی و انقلابی است
🔺 گزیده بیانات رهبر انقلاب در مراسم درختکاری
📥 فیلم کامل را ببینید:
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=47446
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | تخریب محیط زیست؛ بلای بزرگ
🔺 گزیده بیانات رهبر انقلاب در مراسم درختکاری
📥 فیلم کامل را ببینید:
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=47446
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 شکار انسان، تفریح سربازان #آمریکایی در اوقات فراغت!
🔹 روایتهای تلخ خبرنگار آمریکایی و رئیس حزب کنگره ملی #افغانستان از جنایات آمریکاییها در افغانستان را ببینید. جنایاتی که هیچوقت عاملانش محاکمه نشدند؛ چرا که سربازان آمریکایی در افغانستان مصونیت قضایی دارند.
🔹 تجاوز جنسی به زنان و مردان و کشتار مردم بیگناه در اوقاتی که جنگ در جریان نبود، تنها بخشی از این جنایات است که ثبت شده. خدا میداند در طول این سالها چقدر به مردم افغانستان ظلم شده است.
🔹 ما با موجودی در مقابلمان مواجهیم که از هولناکترین جنایتها هم دریغ نمیکند
@iccbso
#روایت_آمریکا
اخبار افول موریانه وار آمریکا را در کانال زیر دنبال کنید🔽
🆔: @America_in_decline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مناظره کارشناس ایرانی و سعودی
📍سلاح ها توسط ایران به دست انصارالله میرسد/اتفاقات یمن به ایران مربوط نیست، یمن همسایه ما است...!
🔻یمن سال ها در محاصره است امکان انتقال هر محموله ای منتفی است/سعودی ها یمنی ها را کوچک شمرده و اصرار دارند همه اتفاقات را به ایران ربط دهند...!
#عربی
🆔 @Kavoshmedia
⚫ سالروز #شهادت_امام_موسی_کاظم (ع) تسلیت باد
🔰 برای مبارزه نه برای درس!
حضرت موسی بن جعفر(ع) همین طور من باب اتفاق نبود که چندین سال در حبس به سر برد و تبعید بعض ائمه و احضار از مدینه، بردنشان به محل خلیفه، همچو نبود که اینها یک مردم عادی باشند که همین بنشینند و درسی بخوانند و درسی بگویند و مطالعهای بکنند و عبادت خدا را بکنند و در جوار رسول خدا عبادت کنند.
اگر طرز افکار آنها هم این بود، این مذهب یک مذهبی که در مقابل ظلم در طول تاریخ واقع شده است، نبود. این دو رشته از اول خلقت تا حالا بوده است؛ رشته تعهد به اسلام و ایستادگی در مقابل ظلم و ستم و دیکتاتوری و قدرتهای شیطانی و سازش.
📆 امام خمینی (ره)، ۸ تیر ۱۳۶۰
#امام_کاظم
✅ @EMAM_COM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️♨️مسئله شهوت جنسی چگونه در فیلم ها نشان داده شود که تحریک آمیز نباشد؟
استاد #رحیم_پور_ازغدی
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
🔺 بررسی کارنامه اقتصادی سال ۹۹
👈 برنامه تلویزیونی عیار با حضور دکتر سیدشمسالدین حسینی، رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی
⏰ سه شنبه ۱۹ اسفند ساعت ۲۱:۳۰، تکرار روز بعد ساعت ۱۴
🔰 #برنامه_تلویزیونی
🔰 #عیار
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
⭕️ به مناسبت عیدسعید مبعث رسول اکرم محمدمصطفی (ص)، دوازدهمین ویژه برنامه نشست علمی و تخصصی در رواق میقات برگزار میشود.
🗓 روز چهارشنبه ۲٠ اسفندماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱٠ تا ۱۱:۳٠ صبح به صورت زنده به نشانی اینترنتی
🔗 http://live.hajj.ir
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
Z0000003.mp3
33.63M
🎙صوت جلسه
📋عصرانه علمی 42
🔹#مناظره با حضور :
حجت الاسلام سید فرید حاجی سید جوادی( زید عزه)
حجت الاسلام علی محمدی (زید عزه)
🔹موضوع:
ظرفیت شناسی دانش فقه در تولید علوم انسانی اسلامی
🔸مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
@asranehelmi
💠 اندیشۀ صدر
🔻 در چهلویکمین سالگرد شهادت شهیدصدر بهصورت وبینار برگزار میشود:
سلسلهنشستهای علمی «اندیشۀ صدر»
شهید صدر در جایگاه فقیه نظریهپرداز علوم انسانی، دیدگاههای گوناگونی را در شاخههای گوناگون علوم انسانی بیان کرده که هرکدام بهنوعی جریانساز حرکتهای فکری و علمی گستردهای در جهان اسلام شده است. بازخوانی و ترویج این اندیشهها، عمق و دامنۀ علوم انسانی و اجتماعی اسلامی را در میان دانشگاهیان، بهویژه جوانان و دانشجویان گسترش خواهد داد.
🔻 نخستین نشست از جلسات اندیشۀ صدر برگزار میشود:
🔷 بررسی پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی با توجه به متن پیشنهادی شهید صدر
🔹 دکتر محمدمهدی غمامی، عضو هیئتعلمی گروه حقوق دانشگاه امام صادق علیهالسلام،
🔸 چهارشنبه ٢٠ اسفندماه ١٣٩٩، ساعت: ١٩:٠٠
📺 پخش زنده از صفحۀ رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهیدصدر
@shahidsadr
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami