فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | تریبون مقاومت
🔺️ مروری اجمالی بر خط مقاومت و ایستادگی ملت در چهل سال بیانات رهبر انقلاب در خطبههای نماز جمعه تهران
📥 سایر کیفیتها👇
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=44683
🔸«طب اسلامی» و حفرههای دین/دانش رسمی 🔸
✍️محسنحسام مظاهری
1
انتشار فیلمی از آتشزدن کتاب طب هاریسون توسط شیخ عباس تبریزیان، همانطور که انتظار میرفت، با واکنشهای تندی مواجه شد. بلافاصله شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی متعددی به تقبیح این اقدام پرداختند و در رد آن مطالب فراوانی نوشتند و گفتند. برخی این اقدام را مایهی وهن دین دانستند و برخی هم یادآور جریانهای افراطی اندیشهستیز، از نازیسم تا سلفیت. همچنین در اقدامی کمسابقه، مدیریت حوزه علمیه نیز رسماً بیانیهای در محکومیت این اقدام صادر کرد. بعید نیست این جریان محکومیتها ادامه یابد و نهایتاً به برخورد قضایی با عاملان اقدام مذکور بیانجامد.
2
این ماجرا، اما از منظری دیگر نیز قابل تأمل است؛ تبریزیان (که هوادارانش او را «آیتالله» و «پدر طب اسلامی» میخوانند) در کنار حسین روازاده و چند نفر دیگر، چهرههای شاخص جریان موسوم به «طب اسلامی» محسوب میشوند؛ جریانی که معتقد به مخرببودن پزشکی مدرن و تجویز داروهای شیمیایی بوده و بهجای آن بر روشها و تجویزهایی مبتنی بر احادیثی با مضامین طبی از معصومین تأکید میکند.
جریان طب اسلامی، باوجود مخالفان بسیاری که در جامعهی پزشکی و نیز در حوزههای علمیه دارد، در سالهای اخیر با اقبال مخاطبانی روبهرو شده و میتوان آن را یکی از «جریانهای دینی حاشیهای» بهشمار آورد. پیشتر در یادداشت «به نام دین، به کام قدرت» جریانهای دینی حاشیهای را تعریف کردهام.
3
برگردیم به کلیپ منتشرشده از مراسم کتابسوزان. به چهرهی افراد حاضر در مراسم نگاه کنید؛ از آن دختربچه با مانتوی فرم مدرسه، تا دو جوان جینپوش کنار آتش تا پیرمردی که حین فیلمبرداری از صحنه با موبایل «برای بهپایانرسیدن داروهای شیمیایی» طلب «اجماعاً صلوات» میکند و آن دو سه خانم چادری میانسال که عقبتر روی صندلیها نشستهاند و دیگران. سروشکلها، لباسها، تیپها، کاملاً معمولی است؛ همین مردم معمولی کوچه و بازارند. کسانی که درد و رنج بیماری آنها را نزد شیخ کشانده است؛ وگرنه منازعهی طب هاریسون و طب الرضا برایشان هیچ موضوعیتی ندارد. و مسئله دقیقاً همینجاست.
👇👇👇 ادامه در پست بعدی 👇👇👇
4
یکی از ویژگی مشترک جریانهای حاشیهای همین است که مطرود جریان رسمی دانش/دین اند. هیچکدام توسط حوزهی رسمی دانش/دین و نخبگان به رسمیت شناخته نمیشوند. اما این طرد و عدمرسمیت، خللی که در فعالیت آنها وارد نمیسازد هیچ، حتی نوعاً امتیاز آنان محسوب میشود و بر جذابیتشان میافزاید. ریشهی این جذابیت کجاست؟ چرا این جریانها با وجود تبلیغات منفی رسانهای علیهشان باز در تودهی مردم مخاطبانی دارند که مؤمنانه بر حمایت از ایشان پافشاری میکنند؟
دلیلش آن است که این جریانها درست پاسخگوی آن نیازی از مخاطبانشان هستند که جریانهای رسمی علم/دین به آن توجهی ندارند. این جریانها درست در محل حفرههای گفتمان رسمی پدید میآیند و ازجمله نوعاً «عامهپسند»اند؛ دغدغهشان، محور فعالیتشان، زبان و ادبیاتشان، همه و همه آنگونه است که عامهی مردم میپسندند. کالایی را به مشتری عرضه میکنند که بهشدت نیازمند آن است و در دکان نخبگان و منابع رسمی دین پیدا نمیشود. کالایی که برای برخی، عرفان عامهپسند است، برای برخی اخلاق عامهپسند، برای برخی الاهیات عامهپسند، برای برخی سیاست عامهپسند و برای برخی هم طبابت عامهپسند. مهم همین خصلت «عامهپسندی» است.
جریان «طب اسلامی»، محل تلاقی دو جریان حاشیهای است که یکی در حاشیهی گفتمان دانش رسمی (پزشکی) شکل گرفته و دیگری در حاشیهی گفتمان دین رسمی.
5
از منظر مخاطبان و مشتریان این جریان، دین آن چیزی نیست که منابع دینی و مفسران رسمی میگویند؛ بلکه دین آن چیزی است به کار امروز ما بیاید و به درد زندگی روزمرهمان بخورد. بنابراین مهم "اصالت" کالایی که به نام دین عرضه میشود نیست؛ مهم "کارآمدی" آن کالاست. (نک: سخنرانی «عاشورای نخبگان ـ عاشورای تودهی مردم»)
مخاطبان تبریزیان، مخاطبان "دکتر" رسول جعفریان یا "آیتالله" اعرافی رییس حوزه یا "آیتالله العظمی" جوادی آملی نیستند. برای آنها مهم نیست که احادیث طبی را مؤسسهی «دارالحدیث» تأیید میکند یا نه و نظر مراجع تقلید قم درباب «طب اسلامی» چیست. مخاطبان تبریزیان، مردم معمولیاند که خودشان یا آنطور که دیده و شنیدهاند دیگرانی مثل خودشان با تجویزهای وی بیماریشان بهبود یافته و مرض لاعلاجشان رفع شده یا لااقل چنین میپندارند که دلیل بهبودی آن بوده است. برای همین حتی اگر همهی فضلای حوزوی هم تبریزیان را محکوم کنند، و اگر همهی مراجع او را تکفیر کنند، و اگر همهی پزشکان عالم جمع شوند و قسم بخورند که او شیاد و دروغگو است، و اگر دادگاه ویژه روحانیت دوباره تبعید یا خلع لباسش کند، باز تردیدی در دل مخاطبان و مشتریان اصلی او ایجاد نمیشود. آنها آنچه را میبینند باور دارند و منابع معرف
تیشان و حتی منابع خبریشان اساساً متفاوت است از نخبگان.
6
برخورد قضایی با جریانهای دینی حاشیهای، متعارفترین و البته سادهترین و کمهزینهترین نوع مواجهه با آنهاست. نمونههای قبلی نشان میدهد که این جنس برخوردها، شاید مصرف رسانهای داشته باشد، اما مانا نیست و اصل پدیده را از بین نمیبرد. تنها ادامهی حیات این جریانها را زیرزمینی میکند که بهمراتب مخاطرات بیشتری دارد.
برای فهم و حل مسئله بهجای پرداختن به تبریزیان و غفاری و ابطحی و آقامیری و دیگر نمایندگان جریانهای دینی حاشیهای، به زمینهی اجتماعی ـ فرهنگی و دینیای باید پرداخت که چنین جریانهایی در آن پدید آمده و بهسرعت رشد میکنند. همچنین فراموش نکنیم که بخشی از رونق دکان جریانهای حاشیهای و عامهپسند، ریشه در افول منابع معرفتی "رسمی" در جامعه دارد؛ چه عرفان نظری باشد، چه اسلام فقاهتی باشد و چه پزشکی مدرن.
1398/11/5
محسن حسام مظاهری
https://t.me/mohsenhesammazaheri
کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔸 ۵ بهمن ۹۸ | #ظریف در مصاحبه با اشپیگل آلمان : ایران حتی پس از ترور #سردار_سلیمانی مذاکره با آمریکا را غیر محتمل نمیداند، به شرط آنکه آمریکا تغییر رویه دهد و تحریمها را بردارد.
🔹۵ بهمن ۹۸ | ترامپ: وزیر امور خارجه ایران می گوید ایران خواستار #مذاکره با ایالات متحده است اما می خواهد که #تحریم ها برداشته شود. نه، مرسی!
#غربپرستی
پ.ن:
🔶 در مباحث غرب شناسی و گفتمانی اصطلاحی هست به نام « #غربزدگی» اما برای دولت #جناب_روحانی باید از اصطلاح « #غربپرستی» استفاده کرد.
🔻در طول تاریخ ایران معاصر این جماعت سرآمد خودباختگی هستند.
الحق و الانصاف که روی تقی زاده ها رو سفید کردند.
🔷 این جماعت یا #اسلام را نمی شناسند یا #غرب را، که ظاهراً هر دو را نمی شناسند!
🔻در #ضرورت_مباحث_غربشناسی برای تک تک دانشجویان و طلاب عملکرد همین دولت کافی است.
#باید_قوی_شویم
کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
#جلال_آل_احمد
#جواد_آل_ذلت
خدا رحمت کند جلال آل احمد را که، «کتاب #غربزدگی» را نوشت.
اگر الان زنده بود احتمالا «کتاب #غربپرستی» را می نوشت!
#No_Thanks
#نه_مرسی!
🌐کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
🌐واکنش فعالان فضای مجازی به طرح دوباره مذاکره با آمریکا
#مذاکره_با_تروریست
🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
📚 پیشنهاد مطالعه برای ایام فاطمیه:
کتاب "فدک در تاریخ"
اثر بینظیر نابغهی جهان تشیع، علامه شهید آیتالله سید محمدباقر صدر
خرید تلفنی:
02537846080
خرید اینترنتی:
https://bookroom.ir/book/73582
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سوگ چادر خاکی مادر...🏴
#تسلیت و التماس دعا🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تربیت شدگان #غرب
🔶خودمان باید خودمان را اداره کنیم
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
نشست حجیت الگوی پیشرفت-خبرگزاری حوزه-8بهمن1398.mp3
28.79M
🔉 نشست تخصصی حجیت الگوی پیشرفت - ۸ بهمن ۱۳۹۸ - خبرگزاری حوزه های علمیه!
#حجیت_الگوی_پیشرفت
#فقه_آینده
@olgou4
پیاده فوری نشست تخصصی حجیت الگوی پیشرفت ۹۸۱۱۰۸.pdf
2.5M
🗞نشست تخصصی حجیت الگوی پیشرفت - ۸ بهمن ۱۳۹۸ - خبرگزاری حوزه های علمیه!
#حجیت_الگوی_پیشرفت
#فقه_آینده
@olgou4
✍دکتر #هدایت_خواه و ویژگی های مجلس تراز انقلاب اسلامی]
🔴 حداقل ویژگی های #مجلس تراز
انقلاب اسلامی از دیدگاه
دکتر هدایت خواه
1: #ولایت_مدار باشد: به این معنا که
همه ی ساز وکارهای لازم رو برای
اجرایی شدن سیاست های ابلاغی
مقام معظم رهبری در عرصه
های اقصادی ،فرهنگی ،اجتماعی
و سیاسی فراهم بکند.
2: #بصیر، #شجاع و دشمن ستیز
باشد:یعنی مواضع صریح و جدی
درمقابل دشمن داشته باشد
و مصوبات موثر برای مقابله با
توطئه های دشمن در مجلس
تحقق پیدا کند.
3: #تمدن_ساز باشد:
یعنی برای حرکت به سمت
ایجاد تمدن نوین اسلامی( ظهور)
اقدامات قانونی لازم برای
تحقق بیانیه گام دوم که منشور
تمدن سازی ما هست روفراهم بکند.
4: #عدالت_خواه و #فساد_ستیز
باشد:
هم همکاری جدی با قوه قضائیه
درمبارزه با فساد داشته باشد
وهم قوانین ضد فساد تصویب بکند
و هم نظارت جدی اول بر کار
مجلس و بعد در کار سایر کارگزاران
داشته باشند.
5: وپنجم اینکه این مجلس باید
دولت ساز باشد:
یعنی برای تحقق #دولت_اسلامی
تلاش بکند ، ریل گذاری بکند و
با اولویت حل مشکلات کنونی
کشور در حوزه (اقصادی
معیشتی)مثل تورم و بیکاری و
همین طورمسائل فرهنگی کشور
برنامه ریزی وقانون گذاری بکند.
#مجلس_انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دموکراسی در #فرانسه
#حقوق_کدام_بشر؟
#سلبریتیها چرا ساکتند؟
#شبکههای_ماهوارهای چطور؟
متن زیر از علی علیزاده:
اینهایی که پلیس فرانسه اینطور سبعانه کتک میزند نه مهاجر مسلمانند، نه چپ انقلابی و آنارشیست، نه دشمن امنیت.
#آتشنشانند.
قهرمانانی که جانشان را برای شهر به آتش میاندازند.
جرم؟ تقاضای افزایش دستمزد.
دولت مکرون، پلیس را به جان آتشنشان انداخته.
یک بخش حکومت مقابل بخش دیگر. مثل جنگی داخلی. تا در بودجه صرفهجویی کند.
تا سرمایهداران و بانکها و شرکتهای چندملیتی هر روز فربهتر شوند. دموکراسی به روایت امانوئل مکرون.
تا وقتی حکومتها پادوها و بادیگاردهای سرمایه داران هستند، چیزی به اسم دموکراسی ممکن نیست.
#علی_علیزاده
🌐کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 فایل تصویری از #شهید_مطهری:
▪️پرسشی درباره حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها:
چرا انسانی معصوم با چنان مقام قدسی برای بازپسگیری فدک اقدام کرد؟
▪️حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر زورگوییها ایستاد.
✅ فرهنگ مقاومت در برابر ظلم
#مقاومت
▪️به تاریخ قمری، استاد شهید مطهری در ایام فاطمیه دوم (چهارم جمادی الثانی) حدود یک ماه پس از مصاحبه بالا به فیض عظیم شهادت نائل آمد.
🌐کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمه_الگوی_مقاومت
#فاطمه_الگوی_شهیدان
شعرخوانی پرمعنی به زبان زیبای #آذری برای #حضرت_زهرا سلام الله علیها در محضر #مقام_معظم_رهبری
✅با زیرنویس فارسی
پیشنهاد دانلود
#فاطمیه
#ترکی
🌐کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
❌ با ساخت کلیدواژه کار درست نمیشود!
✅ باید حقیقت اسلام را معرفی کنیم
🔻آیت الله مصباح یزدی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری:
🔸 ما هرچه فکر کنیم که کلاهی سر #شیطان بگذاریم، شیطان هم سابقه بیشتری دارد و هم احاطهاش بر کارها و قشرهای مختلف بیشتر است. بنده که زورم نمیرسد بساط ابلیس را به هم بزنم. هر طرفی بیندازیمش هوا، چهار دست و پا میآید زمین.
🔹عامترین واژهای که در جامعه ما به عنوان معیار استفاده میشود، واژه اسلام است، اما شیطان با این واژه نیز بازی میکند و به اسلام صحیح برچسب #اسلام_کهن میزند و به مسیر باطل مدال #اسلام_پویا و نو را میبخشد. به همین خاطر این واژهها خیلی کار ساز نیست و هر واژهای بگذاریم دشمن میتواند با این الفاظ بازی کند.
🔸شاید مهمترین کار این باشد که آدمی مغز و ریشه #اسلام را معرفی کند. حتی اگر دشمن با این الفاظ بازی کند، لااقل ما کار خودمان را کرده باشیم و حقیقت اسلام را معرفی کرده باشیم. البته باید فکر کنیم که با هر قشری چطور صحبت کنیم و از چه ادبیاتی استفاده کنیم، اما باید هدف این باشد که اسلام معرفی شود.
۹۸/۱۱/۶
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
❌ با ساخت کلیدواژه کار درست نمیشود! ✅ باید حقیقت اسلام را معرفی کنیم 🔻آیت الله مصباح یزدی در دیدار
💥 آیتالله مصباح یزدی: تجربه ما بعد از یک عمر طولانی آن است که انسان باید یک چهارچوبی را برای معاشرت با دیگران معین کرده و خطوط قرمزی را مشخص کند تا از مرزها تجاوز نکند، اما در درون این محدوده باید انعطاف داشت و راهی جز این نیست.
🔴 آیت الله مصباح یزدی در دیدار حجتالاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری، ۱۳۹۸/۱۱/۶:
🔹 چیزی که میتواند مایه امید ما باشد این است که خدا یک سرمایه رایگانی به ما داده است و آن هم #محبت پیغمبر اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) و همه کسانی است که از این خاندان بهرهای دارند.
🔹 ما خرجی برای کسب این محبت نکردهایم، بلکه خدا مجانی به ما داده است، اما بیخود نیست، این برای روزی است که از آن استفاده کنیم. و الا چیزهای دیگر خیلی قابل #اعتماد نیست.
🔹 در تجربه هشتاد و چند سالهمان به این نتیجه رسیدهایم اگر آدم توقع داشته باشد که تنها با افراد همفکر و موافق و مورد پسند و بینقص #معاشرت کند، دایره معاشرتش محدود میشود به تعداد معصومین علیهم السلام. چرا که علیرغم عیبهایی که خودمان مبتلا به آنها هستیم، کم کسی پیدا میشود که نقطه ضعفی نداشته باشد و اگر بخواهیم خودمان را محدود کنیم ناچار مجبور میشویم #انزوا یی اختیار کنیم و در کوه و بیابان زندگی کنیم. از آن طرف اگر آدمی بخواهد با هر انسانی بدون هیچ گونه محدودیت معاشرت کند، این هم معلوم است که کار آدمی را به کجا میکشاند.
🔹 سؤالی مطرح میشود که با عبارات قرآن کریم و روایات اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) در توصیه به #وحدت و جلوگیری از #تفرقه چه باید کرد؟ اگر فقط وحدت با آن کسانی است که صددرصد خالص هستند، خیلی خیلی کم پیدا میشود و همیشه اینگونه بوده است. پس با چه کسی وحدت و #همدلی داشته باشیم؟ اگر نخواهیم وحدت داشته باشیم مبتلا به نهی این آیه شریفه میشویم که فرمود: «وَ لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا ...» (آل عمران/۱۰۵)
🔹 تجربه ما بعد از یک عمر طولانی آن است که آدمی باید یک چهارچوبی را برای معاشرت با دیگران معین کرده و خطوط قرمزی را مشخص کند تا از مرزها تجاوز نکند، اما در درون این محدوده باید #انعطاف داشت و راهی جز این نیست.
🔹 اگر نخواهیم آزاد آزاد معاشرت کنیم و از آن طرف به #انزوا کشیده نشویم راهی جز این نیست.
🔹 انسان که باید در حوزهای، با افرادی خاص و در چهارچوبی خاص #معاشرت کند، در یک فضا و محیط دیگری باید در یک چهارچوب وسیعتری معاشرت کند.
🔹 این بستگی به تشخیص #انسان دارد که مخاطبش در چه چهارچوب و موضوعی قرار میگیرد و چگونه باید با او برخورد کرد.
🔹 اما این بخش تئوری مسئله است، اما برای اجرای آن و تشخیص درست نوع رفتارها راهی بهتر از #توسل نیست. ما ندیدهایم هیچ عامل دیگری به این اندازه اثر کند. برای اجرای صحیح چهارچوبهای معاشرتی باید خدمت #حضرت_معصومه سلام الله علیها گدایی کرد.
🔹 بر اساس برخی روایات سه نفر تا دوازده نفر در طول تربیت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نمره خوبی آوردند و ما بقی با اختلاف مراتب لغزشهایی داشتهاند. در زمانه خودمان هم کسانی که امیدها به آنها داشتیم لغزشهایی داشتند.
🔹 حرکت امام(ره) شبیه #اعجاز بود، چه از لحاظ منش و رفتار امام و چه از لحاظ انتخابها و کارهایی که انجام میداد. بعدها معلوم شد رفتارهای امام چه جهات حسنی داشته است و همه اینها هم به تأیید الهی بود و الا اینگونه رفتارها با فکرهای ساده ما قابل تشخیص نیست.
🔹 اما با این وجود و با وجود آن برکاتی که دوست و دشمن در تمام عالم متوجه آن شدند، در عین حال نزدیکانشان چقدر اختلاف سلیقه داشتند و چه اشتباهاتی مرتکب شدند.
🔹 #امام هم خیلی از آنها را میفهمید و میدانست و خیلی از آنها را هم به روی این افراد نمیآورد. اگر میخواست به روی آنها بیاورد باید رها میکرد و میرفت، آنوقت با چه کسی کار میکرد؟
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 واکنش آیت الله میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری به تعطیل شدن جهان آرا، ثریا و عصرانه؛
🔷در صداقت مسئولان صداوسیما تردید ندارم اما از نفوذ در تصمیم سازی مسئولان صداوسیما هم تردید ندارم!
🔶در لابی های تصمیم ساز مدیران صداوسیما "نفوذ جدی" وجود دارد
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️دکتر نوآم چامسکی:
📌طبق نظرسنجی گالوپ، #آمریکا بزرگترین تهدید علیه جهان است!
🔻تسلیحات ایران صرفاً #بازدارنده است
🔻کسانی بازدارندگی ایران را برنمی تابند که بخواهند از #زور استفاده کنند.
🛑@Analysts
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان ناصر اولیایی رئیس صنف قماش چی (پارچه فروش) های ایران پیش از انقلاب در جمع یهودیان ایرانی مقیم امریکا حاوی نکات بسیار مهمی است
این شبکه پیچیده و مسلط بر اقتصاد ایران پس از انقلاب چه شد؟
آیا یهودیان مخفی موسوم به آنوسی ها و شبکه بهائیان مخفی هنوز هم فعالند؟
#شبکه_نفوذ
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 منطقی ترین احتمال چیستی #دجّال و ظهور آن در آخرالزمان
#استادمسعودعالی
کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
☘ شهید سلیمانی؛ وجه امتیاز «دینداری انقلابی» از «دینداری عافیتطلبانه» و «انقلابیگری سکولار» است.
✔ گفتاری از دکتر جمیله سادات علمالهدی (عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی)
🔹ما در یک موقعیت تاریخی خاصی قرار داریم که در آن انقلاب اسلامی از گام اول به گام دوم گذر میکند و باید برای این گام دوم طراحی داشته باشیم. در برههای قرار داریم که موعد ارزشگذاری دستاوردهای انقلاب اسلامی رسیده است. در چنین زمانی که دستاوردهای انقلاب اسلامی زیر سؤال میرود، شهادت معجزهگونه سردار قاسم سلیمانی واقعاً یک نقطه عطف است، چون برجستهترین و قلهی دستاوردهای انسانی و معنوی چهل سال اول انقلاب اسلامی را نشان میدهد؛ انسانی که تا بالاترین سطوح قابل تصور توانسته طی طریق کند.
🔹از این رو لازم است در برنامهریزی تربیتی برای گام دوم، به سه مؤلفه مطرح شده در بیانات حضرت آقا نسبت به این شهید عزیز تکیه کنیم. ایشان شهید سلیمانی را تربیت یافتهی «اسلام» و «مکتب امام خمینی» معرفی کردند، پس ملاحظه آموزههای امام در قالب یک مکتب تربیتی مهم است. بعد رهبری خود این شهید را فراتر از یک فرد بلکه یک مکتب معرفی کردند. پس باید دید «مکتب سلیمانی» چیست؟
🔹️اصولاً تعلیم و تربیت اسلامی دو حوزه «ارزشهای شخصی» و «ارزشهای اجتماعی» را در برمیگیرد و چهبسا دومین حوزه مهمتر باشد. بر این اساس باید به مؤلفههای اصلی مکتب امام (ره) که بر همین نگاه استوار است، بازگشت؛ مکتبی که در آن عرفان، فقه، فلسفه و سیاست و حتی مبارزه با ظلم و جهاد یک جا جمع می شود. اسلام فقط به ارزشهای اخلاق شخصی و تجربههای معنوی فرد تقلیل نمییابد، بلکه نظام ارزشهای اجتماعیاش به جدّ مورد توجه و عنایت است.
🔹شهید سلیمانی به عنوان شاگرد این مکتب توانست جامع ارزشهای اخلاق فردی و اجتماعی باشد و این امر اهمیت بسیار زیادی دارد، چون این وجه امتیاز «دینداری انقلابی» از «دینداری عافیتطلبانه» و هم از «انقلابیگری سکولار» است. ایشان نمونه موفقی از جمع بین معنویت دینی و جامعهگرایی ارائه کرده، عرفان را با سیاست و مبارزه گره زده است و در مقام عمل آن را در حوزه نظامی نیز اعمال میکند.
🔹️همچنین حاج قاسم «سرباز بدون مرز» است. ایدهی «جهانوطنی» که آن را میتوان در اندیشه امام خمینی و رهبری دید. شهادت شهید سلیمانی نشان داد که قلمرو اثر او از ایران و حتی جهان شیعه و اسلام فراتر رفته است. به فرموده رهبری او و دیگر سربازان انقلاب اسلامی هر جایی که امر مقدسی در خطر است و یا ظلمی صورت میگیرد، وارد میشوند. یعنی گستره حضور ما هر جایی است که ارزشهای کلیدی «قداست» و «عدالت» به خطر بیافتد.
🔹این بیان رهبر معظم انقلاب ما را دعوت میکند که در گستره جهانی فکر کنیم و طراحیها و برنامهریزیهای تربیتی را به این سو بکشانیم. زمانی سقف فکر ما طرح بحث «اتحادیه بینالادیانی» بود؛ اما اکنون حتی فراتر از ادیان، به برنامهریزی تربیتی برای جهان دعوت میشویم.
باید بدانیم که شهادت سردار قاسم «سوخت حرکت اجتماعی» ماست و نشاط و تحرک را به دنبال باید داشته باشد، نه افسردگی اجتماعی و نه سرخوشی. اشکهای سرازیر شده برای ایشان نشان از دلبستگی مردم به اوست که فرصتی را برای آغاز این حرکت با نشاط فراهم میکند. این اشکها و سوختنها، نه فقط سوخت حرکت موشکهای ماست که سوخت تحرک و نشاط جامعه ما برای تحقق عدالت و پرورش چنین کسانی است.
برنامهریزی تربیتی در گام دوم باید به دنبال شناسایی چگونگی محقق ساختن مکتب امام (ره)، با رویکرد سلیمانی یعنی «جهاد بدون مرز» است.
🔹حال سؤال این است که برجسته کردن و تبیین و تبلیغ این مکتب، بر عهده کیست؟ و راه آن چگونه است؟ جهاد ما همین فهمیدن و فهماندن و کشف همین چگونگیهاست و این کار «پژوهشگران تربیتی» و «معلمان» است.
*مراسم اختتامیه دوره حیات طیبه. 8 بهمن 1398/ بنیاد تربیتی حیات طیبه
🔰 کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami