eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فردی که به اتهام جاسوسی برای ایران در رژیم صهیونیستی دستگیر شد... 🆔 @Kavoshmedia
🔸 دوره علمی کشوری آشنایی با " و روانشناسی اسلامی" 🔰 چالش ها و فرصت های یک تحول 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه 📆 زمان برگزاری : 26تیر تا 14 مرداد 1400 🆔 @iictchannel
💗شهید؛ شفیعی است که در آخرت به درد آدم میخورد 🔻رهبرانقلاب: همین الان هم کسانی که در دنیا هستند، بعضی‌ها که با شهدا اُنس بیشتری دارند، در زندگی متوسّل به شهدا میشوند و شهدا جواب میدهند. 🔹در این شرحِ­‌حال­هایی که ما میخوانیم از خانواده‌ی شهدا، ازاین­‌قبیل زیاد هست که همسر شهید، پدر شهید، مادر شهید دچار یک مشکلی میشوند، به شهید متوسّل میشوند؛ میگویند «تو که دستت باز است، تو که میتوانی، کمکمان کن»، و او کمک میکند. در برزخ هم همین‌جور است. 🔹شماها میروید دیگر؛ شماها هم که ماندنی نیستید؛ من و شما همه رفتنی هستیم؛ ما هم همین عالم برزخ را، همین دالان را، همین وادی را در پیش داریم، به آنجا خواهیم رسید. 🔺وقتی‌که رفتید، آنجا گرفتاری‌ها زیاد است؛ اگر انسان آنجا بتواند شفیعی داشته باشد که این به درد آدم بخورد، خیلی قیمت دارد. این شهید، شفیع شماها است. ۹۶/۰۳/۲۸ 🌷 پنجشنبه‌ها؛ مجموعه
🔰 | حضور مسئولان میان مردم به شناخت مسائل کمک می‌کند 🔻رفتن بین مردم را ترک نکنید. این کارِ بسیار خوب و مهمی است و برکات زیادی دارد... 📜 مطالعه نسخه کامل خطِ۲۹۶: farsi.khamenei.ir/news-content?id=48261
🔰 | مردم و قدرت ایمان پشتیبان دولت است 🔻جلب نظر مردم از اموری است که لازم است. پیغمبر اکرم (ص) جلب نظر مردم را می‌کرد. دنبال این بود که مردم را جلب کند... 📜 مطالعه نسخه کامل خطِ۲۹۶: farsi.khamenei.ir/news-content?id=48261
🔰 | هرجا تکلیف الهی ایجاب کرد خدمت کنید 🔻همه باید آماده باشید. در هرجایی که هستید، باید آماده‌ی خدمتگزاری باشید... ۱۳۷۰/۶/۲۷ 📜 مطالعه نسخه کامل خطِ۲۹۶: farsi.khamenei.ir/news-content?id=48261
⛔️به لغزشگاه‌ها نزدیک نشوید 🔻رهبرانقلاب: جاهایى هست که انسان پایش مى‌لغزد: «چوگل بسیار شد، پیلان بلغزند»؛ آدمها که جاى خود دارند. 🔹جاهایى لغزشگاه است. به آن‌جاها نزدیک نشوید. لغزشگاه‌ها انواعى دارد. هر کس نقطه ضعفى دارد. یکى نقطه ضعفش پول است؛ یکى نقطه ضعفش و رفاقت است؛ یکى نقطه ضعفش کردن است؛ یکى نقطه‌ى ضعفش است؛ یکى نقطه ضعفش سورچرانى و شکم‌چرانى است. 🔹هر کس نقطه ضعفى دارد. آدم خودش نقطه ضعف خودش را خوب مى‌فهمد. به آن نزدیک نشوید. اگر نزدیک شدید، براى خودتان خطر درست کرده‌اید. 🔹علاوه‌بر نزدیک نشدن به نقطه ضعفها، باید در تقویت معنوى خودتان کوشا باشید. 🔺اول قدمش این است که همین نمازى را که در شبانه روز پنج نوبت مى‌خوانید، با توجه بخوانید. ۷۱/۵/۱۹ 🌹چهارشنبه‌ها؛ مجموعه
حسینیه معرفت با حضور: دکتر ترشیزی (تدبر در قرآن کریم) دكتر خانی (سخنرانی) محمد نصراوی (معرفی کتاب امید در آستانگی: بررسی انسان شناختی سه زیارت سانتیاگو کامپوستلا حج و اربعین) جمعه 25 تیرماه ساعت 11:30-13 پیوند جهت ورود: https://vc.isu.ac.ir/ch/arbaeen-isu
﷽ 💠 تکامل و آتئیسیم ۲ ✅ آتئیست‌ها چگونه تکامل را به نفع خود مصادره کردند؟ با حضور: 👤 دکتر یوسف دانشور 📌 دکتری فلسفه دین از دانشگاه تورنتو 🕔 جمعه ۲۵ تیر ساعت ۱۷ تا ۲۰ به وقت ایران برای شرکت در جلسات گفتگوهای معرفتی، هم اندیشی‌ها و مناظره‌ها کلاب را در کلاب هاوس دنبال نمائید. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ گرمای شدید، آتش سوزی گسترده و خشکسالی کالیفرنیا را در برگرفته...! ☑️ @Kavoshplus
📚 🔻صاعقه‌ی گناه 👈🏻 جدیدترین کتاب انتشارات انقلاب اسلامی 📥 از آدرس زیر تهیه کنید👇🏻 https://farsi.khamenei.ir/book-content?id=48274
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 🔰همایش ملی جنگ بیولوژیک: ماهیت، ابعاد، پیامدها 🔰برای اولین بار همایش ملی توسط حوزه‌های علمیه خواهران استان سمنان، در پایگاه استنادی جهان اسلام ISC نمایه شد. مهلت ثبت نام:۱۴۰۰/۷/۳۰ مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۴۰۰/۸/۱۵ مهلت ارسال اصل مقالات: ۱۴۰۰/۸/۳۰ 🗓 تاریخ برگزاری: دیماه ۱۴۰۰ 🌐 سایت همایش: pfdconf.ir ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ ↪️@pajoohesh_semnan ┗━━🌺🍃━━━━━━━┛
برای روز مبادا چه «بايد»ها كه از بيم «مبادا»ها «نبايد» شدند. هزار «بايد» را سر بريديم تا در روز« مبادا» زندگی ادامه يابد. كجايند دليرمردان بايدشناس! كجايند شيفتگان حقيقت كه در پيشگاه بايد، سر و دستار ندانند كه كدام اندازند! جوانی را در كلبهٔ خيالات فرسوديم و تا اكنون از تركش‌ آن خواب‌ آشفته نياسوديم. حقيقت چيست؟ كجا است؟ چگونه است؟ نزد كيست؟ چه طعم و رنگ و بويی دارد؟ آيا او نيز توهم است؟ آيا جز مرگ، راهی به آن نيست؟ باور كنيم دعوی مرگ را و نويدهای دلبرانه‌اش را؟ كسي نيست كه آبی بر سر و روی اين خواب گران بپاشد؟ بيدارم يا خواب؟ خير نبيند آن‌كه بيدار است و بيدارم نمی‌كند! در غارهای رياضتْ جستمش، نيافتم. عرفان، بی‌رياترين عضو خاندان دروغ بود، و فلسفه، زحمت بی‌حاصل. شعر را دوست دارم؛ آنسان كه كودكانْ عروسك‌های معصوم را. از منطق گريزانم، كه جز بزرگی ارسطو را ثابت نمی‌تواند كرد. كتاب‌ها و دفترها، زبانم را گشودند، اما چشمم را نه. ديگر كجا را می‌توان جست كه نجستيم؟ سخت گرفتيم؛ خنده‌دار شد. آسانش شمرديم؛ خون‌مان ريخت. آخر چيست آنچه بايد بدانيم و نمی‌دانيم؟ چيست آنچه می‌دانيم، اما نبايد می‌دانستيم؟ مغز‌هايی كه اتم می‌شكافند، چرا گره از كار فروبسته ما نمی‌گشايند؟ چرا كسی وحشت نمی‌كند از اين همه ندانستن و نتوانستن؟ چگونه است كه بودن را تاب می‌آوريم، بی‌آن‌كه بدانيم چرا هستيم و در اين دير كهن به چه كار آمده‌ايم؟ گناه آدم، گندم نبود؛ رفتن به زير بار امانت بود. اين تحفه را آسمان برنداشت؛ كوه برنتافت؛ زمين نخواست؛ اما آدم را فريفت و روحش را باردار كرد. اكنون ماييم و آرزوهايی كه اگر نبودند، ما هم نبوديم. ماييم و هزار گره، كه از سر بيكاری بر عيش و عشق و آغوش‌های رايگان بسته‌ايم. الهي، كيستم من كه روزی می‌پرستمت، و روزی رعيت بی‌مزد شيطانم؟ مبادا حقيقت در خانهٔ من است و من در كوچه‌های آگاهی می‌جويمش؟ كجا است باورهای كودكانهٔ من كه هر شب با من سر به بالين بگذارند و صبح با نگاه من بيدار شوند؟ دزدان بی‌شرم! بازگردانيد عروسك‌های مهربانم را. خندهٔ آنان، شما را چه زيان داشت كه از من دريغشان كرديد؟ با شما رازی بگويم: راز آن نيست كه نمی‌دانيد و شايد روزی بدانيد؛ راز، همان‌هايی است كه می‌دانيد، اما نمی‌دانيد كه می‌دانيد. گمراه‌تر از جهل مركب، علم بسيط است؛ يعني جهل به دانش؛ يعنی گدايی در شهری كه خشت‌خشت آن مال ما است؛ يعنی چشم خود را نديدن، پای خود را لگد كردن، كلاه از سر خود برداشتن؛ يعني نقش‌های قاليچه‌ای كه هر روز لگدش مي‌كنی، اما دلفريبی رنگ‌هايش، هرگز تو را از رفتن و نديدن باز نداشته است. راز، در ميان مجهولات ما نيست؛ در پيشانی معلومات ما می‌درخشد. انكار نبايدش كرد تا راز بودنش را بنمايد: راز جز با رازدان انباز نيست راز در گوش منكر راز نيست مردم! بدانيد كه چيزی را از ما پنهان می‌كنند. ماجراها است در پشت ديوارهای اين اتاق بی در و پنجره. گوش بگذاريد و چشم بماليد كه شايد چيزكی بشنويد يا ببينيد. بنگريد صداقت قرآن را: و ما اوتيتم من العلم الا قليلا؛ شما را از علم نصيبی نيست، مگر اندكی. الهی، قطرهٔ دانش كه بخشيدی ز پيش متصل گردان به درياهای خويش رضا بابایی
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
🎥 بورژوازی و تکوین علم مدرن 🔺دکتر حسین #کچویان @goftman_ir
[In reply to گفتمان] 📜بورژوازی و تکوین جهان مدرن 🟥 طی سده‌های آغازین هزاره دوم (پیش از رنسانس)، در لایه‌های درونی جامعه فئودالی تغییرات تاریخی بزرگی در حال تکوین بود. این تغییرات به چشم نمی‌آمدند، ولی مدام و به طور بی بازگشت در جریان بودند. جنگلها تسطیح و زمین‌های بایر آباد می‌شدند، خیش‌های شکافنده‌تری ساخته می‌شد، کارخانه‌های نیرومندی به وجود می‌آمد که به برکت وجود آنها فلز سخت و بی‌انعطاف به اشکال مطلوب در می‌آمد. نتیجه نهایی این تغییرات آن بود که به صورت بطئی و تدریجی بازده تولید کشاورزی افزایش یافت. این افزایش به معنای رشد چشمگیر محصول مازاد بر مصرف بود. ظهور مازاد با رونق مبادله و تجارت همسایه است و گسترش تجارت و بازرگانی لاجرم به رشد شهرنشینی و ایجاد اجتماعات بزرگ شهری می‌انجامد. مناطق گوناگون اروپا، محصولات متنوعی را تولید می‌کردند و مبادله اندک اندک بالا می‌گرفت. توسعه تجارت مستلزم این بود که اقتصاد پولی به جای اقتصاد مبادله پایاپای، که در قرون وسطا معمول بود، رایج شود. خیلی زود در شهرهای ایتالیا و آلمان بانکها و بانکداران پدید آمدند و روش اعتباری به وجود آمد. با رونق بیشتر این تجارت، برات، حواله، و نظام اقتصادی پیشرفته‌تر شد و برای نخستین بار در تاریخ بشر، تجار این ناحیه از دنیا احساس کردند که می توانند به صورتی پیش‌بینی پذیر تجارت کنند. بدین ترتیب، در درون شهرهای تجاری نوبنیاد اروپا، طبقه اجتماعی جدیدی به وجود آمد که خود مولود و مولد این تغییرات بود؛ طبقه‌ای که به واسطه انتساب به شهر و شهرنشینی، بورژوازی(شهرنشینان آزاد) نام گرفت. بورژوازی متشکل از بازرگانان، بانکداران، پیشه‌وران، ماهیگیران، و معدنکارانی بود که در شهرهای نوپا مجتمع شده بودند. جنبش رنسانس، در دامن همین شهرهای نوپا پرورش یافت و ادبا و هنرمندان انسان‌گرا از متن بورژوازی برخاستند. تناسب معناداری میان مفاهیم و ارزش های مورد تأکید انسان گرایان چون زندگی فعال، میل به کامیابی دنیاگرایی، ریسک پذیری، و اعتلاجویی با احوال و امیال بورژوازی در حال رشد وجود دارد. جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📕کتاب "تجددشناسی و غرب شناسی: حقیقت‌های متضاد" نوشته حسین 📗کتاب" اروپا مولود قرون وسطی (بررسی تاریخی فرایند تکوین اروپا)»" نوشته ژاک لوگوف ترجمه بهاءالدین بازرگانی 📘کتاب "درآمدی بر فهم جامعه مدرن" دوره سه جلدی ویراستاران استوارت هال وبرم گیبن @goftman_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📺 ⭕️ این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی مجید عزیزی ساخته شده و با روایتی از چگونگی شکل‌گیری جریان‌های راستگرای افراطی در اروپا مهمان خانه مخاطبین خواهد بود. ✅ جمعه 25 تیر ساعت 17:00 ❎ تکرار روز بعد 12:00 ‏🆔 @ofogh_tv
📺 ⭕️ فیلم سینمایی حاجی واشنگتن به کارگردانی علی حاتمی در سال 1361 ساخته شده است. 📱 خلاصه داستان: این فیلم داستان زندگی غم‌انگیز حسین قلی خان صدر السلطنه نخستین سفیر ایران در بلاد «آمِریک» را روایت می‌کند. ✅ جمعه 25 تیر ساعت 18:00 ‏🆔 @ofogh_tv
رنسانس و عقلانیت مشترک.mp3
20.89M
🎧 گفتمان دکتر سید محمد تقی با موضوع رنسانس و عقلانیت مشترک @goftman_ir