فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 خاطره استاد سیدمصطفی محقق داماد چند روز قبل از ترور متفکر شهید مرتضی مطهری
در دانشگاه مفید قم
https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
💥 #بیانیه_گام_دوم از اندیشههای اجتماعیِ #شهید_مطهری جلوتر است.
«در #بیانیه_گام_دوم، هم «مبانی اسلامی» کاملاً ملحوظ است و به هیچ وجه عدول از مبانی، یا تحلیل و تفسیر غلط از مبانی در آن مشاهده نمیشود و در عین حال، «تکامل اجتماعی» ـ آنهم در مقیاس رقابت با جامعۀ جهانی و ایجاد یک #تمدّن_اسلامی ـ مورد توجه قرار دارد.
میتوان گفت که این #بیانیه معدّل روشنفکری اصیل دینی را یک پله ارتقاء داده است. من یکموقعی عرض کردم که مرحوم #شهید_مطهری معدّل روشنفکری اصیل دینی هستند. به نظر من، این بیانیه، مقیاس روشنفکری دینی را از سطح اندیشههای مرحوم استاد شهید مطهری، یک گام ارتقاء بخشیده است؛ چون اندیشههای استاد شهید مطهری، در حد تئوریزه کردن رفتار جامعۀ اسلامی برای رسیدن به تمدّن اسلامی نیست؛ البته انتظاری هم از ایشان نبود. آثار ایشان عمدتاً مربوط به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است و آثار بسیار فاخری هم هستند، ولی بهدنبالِ تئوریزه کردن حرکت عمومی جامعۀ مؤمنین در قبل از ظهور بهسمتِ تمدّن اسلامی نیستند.
این بیانیه، #معدّل_روشنفکری_اسلامی است. جریان روشنفکری جامعۀ دینی ما باید بهسمتِ دیگری حرکت کند و این #بیانیه میتواند چراغ راهی برای این حرکت باشد.»
(منبع: کتاب #عصر_جدید)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
Voice 008.m4a
31.35M
مطهری، هویت ملی و ناسیونالیسم
۲۹فروردین۱۳۹۷
@hparsania
💢حقیقت اخلاق در نگاه شهید مطهری و
اختلاف ایشان با استاد مصباح، در راهبرد ارتقاء اخلاق جامعه💢
🔹از مباحث بسیار مهم در اندیشه مرحوم شهید مطهری، تحلیل ایشان از #اخلاق است که آثار گستردهای در تحلیلهای #انسانشناسانه و #جامعهشناسانه ایشان دارد.
🔹در تعريف اجمالي، استاد شهید مطهري معتقد است آنچه #مشخصه_اصلي_فعل_اخلاقی ميباشد، #ترك_منيّت و #خودمحوري است و همين عامل، گرايشهاي مقدس را از گرايشهاي حيواني متمايز ميكند و در همه اوصاف پسنديده فردي مانند شجاعت، عزت، خوشخُلقي و نيز اوصاف پسنديده اجتماعي مانند خدمت، ايثار، «خروج از خوديت و انانيت» به نحوي وجود دارد:⬇️
"در تمام اين نظريهها يك مطلب مورد اتفاق همه است و آن اينكه اخلاق بالاخره #خروج_از_حوزه_خودي و فردي است؛ يعني هر كاري كه به منظور ايصال نفعي به خود و يا دفع ضرري از خود باشد مسلم اخلاقي نيست". (تعليم و تربيت در اسلام، ص 101)
🔹ایشان معتقد است که انسان به حسب فطرت، کارهای اخلاقی را #شرافتمندانه_و_شریف می داند، در حالی که با منطق طبیعی (و جلب منفعت خود) سازگار نیست. (تعليم و تربيت در اسلام، ص 101 ) از طرفی دیگر بیان میکند که همهی كارهايي كه افراد بشر آنها را تقديس و ستايش ميكنند و شرافتمندانه و مافوق كارهاي طبيعي ميدانند، از #مقولهی_پرستش هستند. بر اين اساس و با توجه به اينكه حقيقت فعل اخلاقي، پرستش خداوند متعال است بايد گفت كه آنچه در مرتبه اول قابل تحسين و آفرين ميباشد، پرستش خداوند است و كسي كه فعل اخلاقي از وي صادر ميشود به دليل اينكه به نوعي در حال پرستش و عبادت است، تحسين ميشود.
🔹 شهید مطهری در #تعریف_پرستش میگوید:⬇️
➖ "يكى از پايدارترين و قديمىترين تجلّيات روح آدمى و يكى از اصيلترين ابعاد وجود آدمى، حسّ نيايش و پرستش است." (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان در قرآن)، ج2، ص: 278)
➖ "پرستش آن حالتي را گويند كه در آن انسان يك توجهي ميكند از ناحيه باطني خودش به آن حقيقتي كه او را آفريده است و خودش را در قبضه قدرت او ميبيند." (اسلام و مقتضيات زمان، ج 1، ص 292)
➖ "در عبادت {و پرستش}، خارج شدن از محدودة كوچك خودي و خارج شدن از محدودهی آمال و تمنيات كوچك محدود و موقت است. در عبادت التجاء هست. انقطاع هست. در عبادت استعانت و نيرو گرفتن و كمك خواستن هست؛ معني تقرب هم همين است." (فلسفه اخلاق ص 104)
🔹ايشان #دیدگاه_نهايي خود در تحليل ماهیت افعال اخلاقي را در كتاب فلسفه اخلاق بدين صورت بيان مينمايد: ⬇️
كسي كه كار اخلاقي ميكند حتي آن كسي كه در شعور آگاه خودش خدا را نميشناسد و به وجود خدا اعتراف ندارد و يا فرضاً اعتراف دارد، ولي در شعور آگاه خود اين كار را براي رضاي خدا انجام نميدهد و با اين كار خدا پرستي نميكند، كار اخلاقي او #يك_نوع_خداپرستي_و_پرستش_ناآگاهانه است». (همان، 117)
🔹 از لوازم دیدگاه ایشان در خصوص #اخلاق و #پرستش این است که کارهای که عموم مردم بر اساس گرایشات فطری خود مانند شجاعت، عزت، خوشخُلقي، احترام به والدین، محبت مادر به فرزند، خدمت و ... انجام میدهند همه از مقوله پرستشِ ناخودآگاه خدای متعال و دارای #ارزش_اخلاقی است؛ این در حالی است که در #نظریه_استاد_مصباح زیدعزّه در خصوص ماهیت فعل اخلاق، به علت شمردن شدن #نیت_تقرب به خدای متعال، به عنوان یکی از #مقومات_فعل_اخلاقی، هیچ یک از افعال فوق تا مادامی که فرد، تقرب الهی را به عنوان کمال نهایی را نشناسد و این افعال را به نیتِ رسیدن به تقرب الهی انجام ندهد، فعل وی، ارزش اخلاقی نخواهد داشت.
⏺ این اختلاف، #دو_راهبرد_متفاوت، در #اخلاقی_کردن و #توحیدی_کردن جامعه را پیش روی حاکمیت دینی قرار میدهد. مبتنی بر نظریه استاد مصباح، اخلاقی شدن جامعه میبایست از بستر ارتقاء عقل نظری و اعتقادات توحیدی افراد عبور کند تا کمال نهایی شناخته شود، ولی مبتنی بر نظریه استاد مطهری، هرچند ارتقاء عقل نظری افراد لازم است، ولی اولویت اول، تبدیل ناخودآگاههای پرستش خدای متعال، به شعور خودآگاه است. این تفاوت زمانی بیشتر برجسته خواهد شد که توجه شود که شهید مطهری، ناخودآگاههای فطری ـ اخلاقی را عقلی نمیداند، بلکه از جنس گرایش و احساس میداند؛ البته گرایش و احساسی دائمی و کلی که مبتنی بر #من_علوی آن را توضیح می دهد(ر.ک نقدي بر مارکسيسم، ص208) و از اینرو اصطلاح #حسن_و_قبح_عقلی را نادرست و اصطلاح #حسن_و_قبح_قلبی را درست بر میشمرد. (يادداشتهاى استاد مطهرى، ج11، ص: 121)
#یادداشت_ششم_شهید_مطهری
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#هماندیشیها
#اخلاق
#پرستش
#راهبرد_اخلاق_جامعه
#شهید_مرتضی_مطهری
❇️تاریخ نگارش:1399/2/12
سالگرد شهادت آیتالله شهید مرتضی مطهری
https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
💢رسالت انبیاء {و حکومت دینی}:
1ـ تبدیل اخلاق به پرستش خودآگاه و 2ـ تعمیم پرستش خودآگاه به افعال طبیعی💢
🔹شهید مطهری معتقد است که خدا دو نوع قانون دارد. يك نوع قوانين، قوانيني است كه در فطرت انسان ثبت و ضبط است (اسلام فطری) و نوع ديگري قوانيني كه در فطرت انسان نيست، بلكه از همان قوانين فطري منشعب ميشود و تنها به وسيله انبياء بيان گرديدهاند. مبتني بر اين مطلب، انبياء دو وظيفه دارند:
1️⃣اول آمدهاند تا آنچه را در فطرت هست، تأييد کنند و پرستش ناآگاهانه انسان ـ مثل انصاف، خدمت، ترحم به تيمم و غيره ـ را به پرستشي آگاهانه مبدَّل سازند تا انسان بداند كه عمل به دستورات و الزامات اخلاقي فطرت، پرستش و بندگي خدا است.
2️⃣ وظيفه دوم انبياء نيز «بيان» است؛ بيان آنچه در فطرت نيست، ولي براي تقرب و كمال لازم ميباشد، مثل نماز خواندن. البته عمق روح و فطرت انسان، همانطور که ناآگاهانه خدا را ميشناسد، اين قوانين را نيز ميشناسد:⬇️
"در حديث هم هست كه يكى از مكارم اخلاق انسان، انصاف دادن به رقيبهاست. اين حالت كه در انسان هست ناآگاهانه، بدين جهت است كه انسان خدا را مىشناسد و يك سلسله مسائل است كه بالفطره و ناآگاهانه آنها هم #اسلامِ_خدا يعنى #قانون_خداست. اسلام يعنى تسليم به قانون خدا. خدا #دو_نوع_قانون دارد: يك نوع قوانينى كه آن قوانين را در فطرت انسان ثبت كرده است و نوع ديگر قوانينى كه در فطرت انسان نيست، بلكه از همان قوانين فطرى منشعب میشود و تنها به وسيله انبيا بيان شده است. انبيا علاوه بر اينكه قوانين فطرى را #تأييد مىكنند، يك قوانين اضافه هم براى انسان مىآورند. آن عمق روح انسان، آن فطرت انسان، آن عمق قلب انسان، با يك شامّه مخصوص، ناآگاهانه همينطور كه خدا را مىشناسد اين قوانين خدا را مىشناسد؛ رضاى خدا را مىشناسد و كار را بالفطره در راه رضاى خدا انجام مىهد، ولى خودش نمىداند كه دارد قدم در راه رضاى خدا برمىدارد." (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه اخلاق)، ج22، ص: 548)
🔹بنابراين در نگاه شهيد مطهري انبياء دو رسالت مهم بر عهده دارند. يکي اينکه با #تأييد_و_تأکيد_قوانين_فطري، «پرستش ناآگاهانه و فطري را به پرستشي آگاهانه تبديل کنند» و ديگر اينکه با #بیان_قوانین_متکامل_اخلاقی»، «دامنه پرستش خداي متعال را حتي تا افعال طبيعي گسترش دهند»، تا جايي که به تعبير قرآن همه اعمال و رفتار انسان مانند خوردن و خوابيدن نيز به قصد تكليف و براي رضاي خدا انجام شود؛ « قُلْ إِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحْيايَ وَ مَماتي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ».( انعام ، 162) (همان، ص552)
⏺ البته لازم است که رابطه این تکامل اخلاق و پرستش با مسئله مهم عدالت و آزادی اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد که ان شاء الله در یادداشتهای بعد بدان خواهم پرداخت.🌺
#یادداشت_هفتم_شهید_مطهری
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#هماندیشیها
#اخلاق
#پرستش
#نقش_انبیاء_در_تعالی_انسان
#شهید_مرتضی_مطهری
❇️تاریخ نگارش:1399/2/12
سالگرد شهادت آیتالله شهید مرتضی مطهری
https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
✅ #درس_گفتار امامت در اندیشه اسلامی
🔸شب های ماه مبارک رمضان ، ساعت ۲۲
⭕ پخش زنده از آپارات و اینستاگرام
🌐 https://www.aparat.com/ayatollah.araki/live
🌐 https://instagram.com/ayatollah.araki
#علوم_سیاسی
@religionsience
20120419191214-8036-2.pdf
585.6K
⭕️ جایگاه شورا در انتخاب حاکم اسلامی
🔹آیت الله محسن اراکی
#علوم_سیاسی
@religionsience
20120419191228-8036-15.pdf
543.1K
⭕️ خاستگاه مشروعیت قدرت
🔹آیت الله محسن اراکی
#علوم_سیاسی
@religionsience
شخصيتي شهيد مطهري به عنوان يك انديشمند پويا.pdf
70.7K
شاخصههاي شخصيتي شهيد مطهري به عنوان يك انديشمند پويا
✍ دکتر حمیدرضا آیت اللهی
این متن خلاصه مطالب ارائه شده در کنفرانس جهانی حکمت مطهر است که در تهران، سالن همایشهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به همراه چند دانشگاه مهم ایران در اردیبهشت 1383 برگزار گردیده است
🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
معرفی کتاب آیت افسون گری نویسنده: سید مهدی موسوی 👇👇
#معرفی_کتاب
📘 آیت افسون گری
نویسنده: سید مهدی موسوی
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام سید مهدی موسوی نویسنده این کتاب با اشاره به اینکه هدف از تدوین چنین اثری بررسی گوشهای از تاریخ انقلاب اسلامی است اظهار کرد:باید انقلاب را با تفسیرهایی از ملاصدرا و علامه طباطبایی مورد بررسی قرار داد و بر همین اساس کتاب را بر اساس روش شناسی تفکر اسلامی نوشته شده است.
وی با اشاره به اینکه برای نگارش این کتاب 900 صفحه مطلب گردآوری شده است افزود: در کتاب آیت افسونگری زمینههای فکری عبدالکریم سروش و پیدایش حلقه کیان مورد بررسی قرار گرفته و این تفکرات بر اساس نظر اندیشمندانی از جمله شهید مطهری، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی پرداخته شده است.
موسوی با اشاره به بررسی آسیبهای انقلابیون و افراطیگریهای صورت گرفته تصریح کرد: این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که نیروهای انقلاب همیشه در معرض خطر افراد و تفریط هستند.
در بخش اول کتاب آیت افسونگری پس از پرداختن به مفهوم روشنفکری این پدیده را در چهار سطح شامل روشنفکری در غرب و آثار آن در جهان اسلام، ایران و سپس جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار میدهد.
بخش دوم این اثر به شناسایی سیر تطور فکری عبدالکریم سروش و نحوه شکلگیری حلقه کیان پرداخته و سیر تطور فکری حلقه کیان و کشمکشهای روشنفکرانه در کیهان فرهنگی و نشریه کیان در دهه 1360 و 1370 موضوع این کتاب است.
این اثر میکوشد زنجیره روشنفکران در شرق و جهان اسلام را نیز به مخاطب نشان دهد، زنجیرهای که قرابت فکری زیادی با هم دارند و به طور معمول افکارشان با الگوهای بومی فاصله دارد.
کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔶 سخن مرحوم دکتر علی شریعتی
درباره ی واقعیت #لیبرالیسم
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📔کتاب «فلسفه تحول تاریخ» به قلم دکتر موسی نجفی و با پیشگفتاری از دکتر رضا داوری اردکانی با موضوع رو
فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 26 و 27) - فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا : فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا
http://sccsr.ac.ir/journal/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C/book/584
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢عدالت اجتماعی، شرط و قانون تکامل توحیدی انسان💢
🔹شهید مطهری در کتاب وحی و نبوت، درباره رابطه #توحید_فردی با #عدالت_اجتماعی میفرماید:⬇️
1️⃣ نمیتوان ثنویت و دوگانگی را در اهداف انبیاء پذیرفت که این «شرک لایغفر» است.
2️⃣ این دو مورد یعنی شناخت خداوند و تقرب به او (توحید نظری و توحید عملی فردی) و همچنین برقراری عدل و قسط در جامعه (سعادت دنیوی)، به تصریح در قرآن كريم به عنوان اهداف انبیاء شمرده شده است.
3️⃣ هدف اصلى، شناختن خدا و نزديك شدن و رسيدن به اوست و توحيد اجتماعى، مقدّمه و وسيله وصول به اين هدف عالى است. وجه مقدمیت هم این است که انسان مدنی بالطبع است و بخشی از نیازها و استعدادهای آن، #به_وسیله_جامعه و با #در_جامعه_بودن تأمین و متبلور میشود.
4️⃣ ارزشهاى اجتماعى و اخلاقى با اينكه مقدّمه و وسيله وصول به ارزش اصيل و يگانه انسان يعنى خداشناسى و خداپرستى هستند، فاقد ارزش ذاتى نيستند، چرا که رابطه این مقدمه و ذی المقدمه چنين نيست كه اگر انسان به معرفت كامل حق و پرستش حق رسيد، وجود و عدم راستى، درستى، عدل، كرم، احسان، خير خواهى، جود، عفو علىالسویه باشد، زيرا اخلاق عالى انسان نوعى خدا گونه بودن است (تخلّقوا باخلاق اللّه) و در حقيقت، درجه و مرتبه اى از خداشناسى و خداپرستى است و لو به صورت ناآگاهانه.
(ر.ک مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج2، ص: 169 تا 175)
🔹 هرچند شهید مطهری در جاهای متعددی از جمله در کتاب #عدل_الهی به تعریف «عدل» پرداخته است، ولی بهترین تعریف ایشان از #عدالت_اجتماعی را که مبتنی بر #اصیل_بودن_جامعه و #شخصیت_داشتن_جامعه است، میبایست در کتاب فلسفه تاریخ در ضمن بررسی سوسیالیسم جستجو کرد. ایشان در ذیل عنوان #نظریه_ما میگوید:
1️⃣ جامعه داراى يك شخصيت و يك عينيت است و جامعه در تمام جنبههاى خودش يك حقيقت متحول و متكامل است.
2️⃣ جامعه يك حالت تعادل دارد مثل هر موجود زندهاى كه يك تركيب است. هر تركيبى اگر بخواهد باقى بماند يك حالت تعادل دارد و حالتهاى افراط و تفريط (انحراف) دارد كه تا يك حد معينى انحراف را از اين طرف و تا يك حد معينى انحراف را از آن طرف مىپذيرد و اگر از آن حد معينها بيرون رفت مساوى است با مرگ آن تركيب.
4️⃣ يك اصطلاحى حكماى قديم ما دارند كه كلمه #مزاج از اين اصطلاح پيدا شده. مىگويند اگر عناصر با يكديگر تركيب شوند و امتزاج پيدا كنند و روى يكديگر اثر بگذارند، يك #كيفيت_متوسط پيدا مىشود كه «مزاج» ناميده مىشود. بعد مىگويند اين مزاج يك عرض عريض دارد، يعنى در ميان دو حد نوسان دارد. اگر مزاج از يك حد معين پايينتر بود موجود مرکب مىميرد و اگر از حد معين ديگرى بالاتر بود باز هم موجود مرکب مىميرد.
4️⃣ جامعه يك تركيبى است از افراد. اين ترکیب، يك #حالت_تعادل دارد كه البته خود آن حالت تعادلش باز يك نوسانى دارد. براى اينكه جامعه باقى بماند بايد آن تعادل در جامعه به وجود بيايد. اگر تعادل جامعه چه در جهت افراط و چه در جهت تفريط بهم بخورد اين جامعه #متلاشى مىشود؛ مسئله عدالت در جامعه همين است.
5️⃣ #عدالت_اجتماعى كه میگوييم و مىگويند؛ يعنى جامعه تركيبى است از افراد، بايد در اين تركيبْ تعادلى برقرار بشود. البته اين تعادل جنبههاى روحى و جنبهاى مادى دارد. مثلًا استثمار فرد فرد ديگر را، جامعه را از تعادل میاندازد. اين استثمارها اگر زياد بشود اصلًا جامعه را به نابودى مىکشاند. اينكه مىگويند كه #ظلم، جامعه را به فنا میکشاند: «الْمُلْكُ يَبْقى مَعَ الْكُفْرِ وَ #لايَبْقى_مَعَ_الظُّلْمِ». چرا لا يَبْقى مَعَ الظُّلْمِ؟ براى اينكه ظلم، تركيب جامعه را از اعتدال خارج كردن است و اين خارج كردن از اعتدال اگر به يك حد معينى برسد منجر به انفجار جامعه میشود.
6️⃣ بر این اساس، عدالت اجتماعی، همان #اصل_وحدت_اجتماعی است که برخلاف سوسیالیسم که آن را منوط به مرحلهای از مراحل تکامل جامعه میداند، اصلی است که از بدو تشکیل جامعه تا نهایت تکامل جامعه، با آن #همراه است و اساساٌ میتوان ادعا کرد که وحدت و عدالت، #شرط_تكامل_جامعه و قانون_تکامل_جامعه است؛ نه مرحله مشخصى از تاريخ جامعه.
(ر.ک همان، ص742 تا 748)
🔹🔹🔹جمع بندی اینکه: ⬇️
عدالت اجتماعی، شرط و قانون وحدت یافتن و تشکیل جامعه است که با توجه به مدنی بالطبع بودن و لزوم در جامعه بودن انسان، در صورت عدم وجود آن، اساساً جامعهای تشکیل نخواهد شد که انسان بتواند به ارزشهای اخلاقی و کمالات معنوی نائل بیاید. و این است #سرِّ_مقدمیتِ عدالت اجتماعی نسبت به توحید فردی.
#یادداشت_هشتم_شهید_مطهری
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#هماندیشیها
#عدالت_اجتماعی
#پرستش_و_کمال_انسانی
#شهید_مرتضی_مطهری
❇️تاریخ نگارش:1399/2/13
https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺روزی که دانشجویان دانشگاه تهران مثل طلبهها پای درس استاد مطهری نشستند
شهید مطهری در سن ۳۵ سالگی حوزه قم را رها کرد و راهی مدرسه مروی تهران شد، البته این سرآغاز ورود او به دانشگاه هم بود.
#مجاهد روایتی از اندیشه و زمانه شهید مطهری، ویژه برنامهای به مناسبت دوازدهم اردیبهشت روی آنتن شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺چرا شهید مطهری شیفته امام خمینی(ره) شد؟
پاسخ این سوال را باید در ویژگیهای عملی و رفتاری امام راحل جستجو کرد، مردی که وقتی پسرش شهید میشود بی تابی نمیکند ولی در ۱۵ خرداد ۴۲ فریاد میزند و میگوید علمای اسلام، به داد اسلام برسید
🆔 @ofogh_tv
🏴🏴ویژه سالروز شهادت استاد شهید آیتالله مرتضی مطهری
➕/🔻روایت مطهر
.
🔻روایت مطهر(چارچوب فکری و زوایای مهم آثار شهید مطهری) ارائه توسط حجت الاسلام دکتر سوزنچی
🔻امکان ارائه نظام فکری شهید مطهری، ارائه توسط حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی
🔻روایت مطهر(معرفی مجموعه 4 جلدی در تبیین زوایای پنهان تفکر شهید مطهری)
🔻معرفی اجمالی آثار استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری(ره)
.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/revayat_motahar/
مجلة تاریخ علوم انسانی فرانسه در شماره اخیر خود پرونده ای در مورد آخرین مطالعات و روی کرده به حوزة فمینیسم کار کرده است. مقالات تمام متن قابل دسترسی است. جهت استفاده علاقه مندان: https://journals.openedition.org/rhsh/3810
27.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸دکتر رضا داوری اردکانی در مورد استاد شهید مطهری می گوید...
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔷 #درس_گفتارهای ارائه شده پیرامون علم دینی
1⃣ فلسفه اخلاق، استاد خسروپناه
https://eitaa.com/religionsience/121
2⃣ مبانی فلسفی علوم انسانی، استاد پارسانیا
https://eitaa.com/religionsience/144
3⃣ ساختارهای منطقی علم دینی، استاد علی فرحانی
https://eitaa.com/religionsience/149
4⃣ اصول فقه نظام، آیت الله اراکی
https://eitaa.com/religionsience/203
5⃣ علم الاجتماع سیاسی، آیت الله اراکی
https://eitaa.com/religionsience/246
6⃣ ((المدرسة القرآنیة))، استاد ملک زاده
https://eitaa.com/religionsience/338
7⃣ علم دینی، استاد سوزنچی
https://eitaa.com/religionsience/366
8⃣ حکمی سازی علوم اجتماعی، استاد خسروپناه
https://eitaa.com/religionsience/397
9⃣ آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی، استاد پارسانیا
https://eitaa.com/religionsience/440
0⃣1⃣ مبانی هنر اسلامی، شهید آوینی
https://eitaa.com/religionsience/484
1⃣1⃣ تبیین نظریه فقه نظامات، آیت الله محسن اراکی
https://eitaa.com/religionsience/513
2⃣1⃣ انسان شناسی اسلامی و مبانی معرفت دینی، استاد سوزنچی
https://eitaa.com/religionsience/572
3⃣1⃣ فقه شهرسازی، استاد خسروپناه
https://eitaa.com/religionsience/517
4⃣1⃣ نسبت حکمت و هنر، استاد خسروپناه
https://eitaa.com/religionsience/518
5⃣1⃣ مبانی حکمت متعالیه، استاد عبد الرسول عبودیت
https://eitaa.com/religionsience/630
https://eitaa.com/religionsience/655
https://eitaa.com/religionsience/693
https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ در جامعه مؤمنین، هیچ صدایی نباید بالاتر از #صدای_ولیّ_جامعه باشد، «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ».
⚡️ فیلسوفان مدرن میگویند دورۀ #خبر_انبیای_الهی گذشته و حالا ما #صاحبخبر هستیم!
اینها در مقابلِ انبیای الهی، #رفعت_صوت ایجاد کردهاند.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
#نشر_حداکثری
🏡 خانه طلاب جوان برگزار می کند:
🌀 سلسله نشستهای معرفتی صراط (سیر مطالعاتی منظومه فکری مقام معظم رهبری) 🌀
📢 پای درس خمینیِ مشهد 📢
📗 واکاوی کتاب ((طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن))
🎙 با حضور حجج اسلام:
استاد #یزدان_پناه
استاد #پارسانیا
استاد #امینی_نژاد
استاد #فلاح_شیروانی
استاد #عالم_زاده_نوری
استاد #رهدار
استاد #ثقفی
استاد #جلالی
استاد #عبداللّهی
استاد #موسوی
استاد #دانش
استاد #مهدیان
📌 این جلسات بدون حضور مخاطب برگزار خواهد شد و در آینده صوت و مکتوب آن عرضه خواهد شد.
#سیر_مطالعاتی_صراط (منظومه فکری مقام معظم رهبری)
#پای_درس_خمینیِ_مشهد
#طرح_کلی_اندیشهٔ_اسلامی_در_قرآن
📚📚 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
4_5861844049312352533.pdf
994.2K
#معرفی_کتاب
@Allah4all
✳️ فیزیک دانان غربی و مسئله خداباوری
🔹دکتر مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف ﺗﺤﺼﯿﻼﺕ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻋﺰﯾﻤﺖ ﺑﻪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ، ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۳۹ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﺍﺧﺬ ﺩﺍﻧﺸﻨﺎﻣﻪ ﻟﯿﺴﺎﻧﺲ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﺷﺘﻪ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺷﺪ . ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺭﻫﺴﭙﺎﺭ ﺍﯾﺎﻻﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۴۸ ﻫـ . ﺵ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺑﺮﮐﻠﯽ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺩﺭ ﺭﺷﺘﻪ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺑﺎ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺫﺭﺍﺕ ﺑﻨﯿﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺩﺭﺟﻪٔ ﺩﮐﺘﺮﯼ ﻧﺎﺋﻞ ﺁﻣﺪ
🔸چکیده
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ ﺩﺭﺑﺎﺭﮤ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺍﺟﻤﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﯾﻦ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﯿﺰﯾﮑﺪﺍﻧﺎﻥ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻏﺮﺑﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺳﻪ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ :1- ﻋﺪﻡ ﺗﻌﺎﺭﺽ ﻣﯿﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﯾﻦ 2- ﺍﺻﺎﻟﺖ ﻋﻠﻢ ﯾﻌﻨﯽ ﻓﻬﻢ ﺩﯾﻦ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻋﻠﻢ ﻓﯿﺰﯾﮏ 3- ﻫﻤﺰﯾﺴﺘﯽ ﻣﺴﺎﻟﻤﺖ ﺁﻣﯿﺰ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﯾﻦ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻓﯿﺰﯾﮑﺪﺍﻧﺎﻥ ﻏﺮﺑﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all