eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.6هزار ویدیو
591 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مسئولیتِ روشنِ انسان مسلمان ایمان به غیب، انسان مسلمان را به‌گونه‌ای می‌پرورد که وی احساس کند در رقابتی ناپیدا قرار گرفته است. این احساس، گاه در شعور خودآگاه مسلمانِ پرهیزگار، خود را به‌صورت یک مسئولیت روشن در برابر خداوند متعال نشان می‌دهد و گاه در ذهن یک مسلمان دیگر به‌شکل وجدانی مشخص و جهت‌دار نمایان می‌گردد. به‌هرحال، ایمان به غیب، انسانِ جهانِ اسلامی را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی بدان‌گونه که انسان اروپایی احساس می‌کند دور می‌نماید. احساس محدودیتی درونی و مبتنی بر یک پایۀ اخلاقی به‌نفع جامعه‌ای که فرد مسلمان عنصری از اوست، سبب می‌شود که انسان مسلمان، به‌جای اندیشۀ مبارزه که بر تفکر انسان اروپایی جدید چیره است، احساس کند که پیوندی ژرف، او را با جامعه‌ای که به آن وابسته است گره می‌زند و میان او و جامعه‌اش هماهنگی کامل وجود دارد. 📚 اقتصاد ما، ج١، ص٢٩ 🆔 @shahidsadr
ریشۀ آسیب‌ها.mp3
11.39M
🎧 استاد میرباقری | قطعه صوتی با عنوان «ریشۀ آسیب‌های پیشِ روی انقلاب اسلامی» (آذرماه ۱۳‌۹۹) 💥 ما در مواجهۀ با مدرنیته، در چارچوبۀ در ایستاده‌ایم! به‌اقتضاءِ هویت دینی و تاریخیِ خودمان، نه حاضریم مدرنیته را بپذیریم و مدرن بشویم، و نه حاضریم به‌طرف ظرفیت‌های تمدنیِ خودمان بیاییم و آن را متناسب با اقتضائات اسلامی بسازیم. 💥 جامعۀ ما دچار یک است. از یک سو، در عمق جامعۀ دینی ما فرهنگ اسلام و فرهنگ مکتب اهل‌بیت(ع) و فرهنگ عاشورا و فرهنگ مهدویت، عمیقاً نفوذ دارد؛ ولی از طرف دیگر، جامعۀ ما به‌نسبتی احساس وابستگی و تعلق نسبت به جامعۀ مدرن و جامعۀ بازار دارد. تعارض و تنازعِ بین این هویت‌ها، جامعه را دچار آسیب‌ها و ناهنجاری‌هایی در حوزۀ «سیاست فرهنگ و اقتصاد» کرده است. ریشۀ اصلیِ آسیب‌های اجتماعی، همین و تشتتِ هویتی و همراستا نشدنِ هویت‌هاست. 💥 اگر بر اساس ، به‌دنبال استحالۀ هویت مدرن در هویت اسلامی نباشیم و سازوکارها و نهادهای مدرن را در جهاز هاضمۀ فرهنگ اسلام منحل نکنیم، طبیعتاً منفعل خواهیم و نخواهیم توانست که به‌سمت تمدن‌سازی حرکت کنیم. استراتژی «مدرنیزاسیون (غرب‌پذیری)» و «مدرنیته اسلامی (غرب‌گزینی)» ما را از چالش‌های هویتی و ناهنجاری‌های اجتماعی نجات نمی‌دهد. 💥 اصلِ انگیزۀ عدالت‌خواهی ناشی از هویت اسلامی است و نباید این پرچم را رها کنیم و نباید بگذاریم که این پرچم به دست دیگران بیفتد، اما جریان عدالت‌خواهی هم گرفتار تعارض‌های هویتی شده است و حتماً باید تلاش کند که از این هویت دوگانه رهایی پیدا کند. ☑️ @mirbaqeri_ir
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 خطایی همگانی هنگام دعا به درگاه الهی 🔸 دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
7.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 سینما و فرهنگ عمومی در برابر نگاه علمی 👈 نگاه غلط مردم به نحوه رفتار بیماری‌های واگیردار می‌تواند به بحران‌های این قبیل بیماری‌ها دامن بزند. 🔰 🔰 🆔 @ofogh_tv
🔰 لوح | ملت؛ پرچمدار ایران 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «در دهه‌ی فجر بر سَر در هر خانه‌اى پرچم بزنید، پرچم جمهورى اسلامى را در سطح شهرها و روستاها به اهتزاز در بیاورید. نشان بدهید که ملّت این خاطره را گرامى مى‌دارد.» ۵۹/۱۱/۱۷ 🔺️پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR همزمان با دهه‌ی فجر و چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی، لوح «ملت؛ پرچمدار ایران» را منتشر میکند. 🏷 📥 نسخه قابل چاپ👇 https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=47289
📝 متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش منتشر شد. 🔍 بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47295
⭕️ مختصات شخصیتی آیت‌الله خامنه‌ای/عبدالحسین خسروپناه/روزنامه وطن امروز 🔻... نکته مهمی را درباره شخصیت مقام معظم رهبری نباید هیچ وقت فراموش کرد و آن هم اینکه ایشان به حیطه‌هایی از علم و دانش پا نهادند که معمولا حوزوی‌ها و روحانیت به این وادی‌ها وارد نمی‌شوند. آیت‌الله خامنه‌ای جزو نوادر دوران ما در فهم آثار هنری هستند. ایشان هم خوب هنر را می‌فهمند، هم خوب زوایای گوناگون آن را درک و نقادی می‌کنند و هم خود هنرمند و یک شاعر حاذق هستند. این از آن وادی‌هایی است که کمتر کسی در فضای روحانیت به آن وارد می‌شود و این از خصیصه‌های ممتاز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. 🔻به این ترتیب ما با رهبری مواجهیم که فقط سیاستمدار نیستند، فقط یک دانشمند صرف نیستند، بلکه با یک نظریه‌پرداز و تئوریسین مواجهیم که حوزه وسیعی از دانش علمی و تجربه عملی را با هم ادغام کرده‌اند. این یک موهبت استثنایی بوده که شامل حال ایران‌زمین شده است. به همین خاطر است که وقتی شما سراغ بیانات ایشان می‌روید، با مجموعه پراکنده‌ای از توصیه‌ها و سخن‌ها روبه‌رو نمی‌شوید، بلکه با یک نظام فکری مواجه می‌شوید. مقام معظم رهبری صاحب یک منظومه فکری هستند و هر ۳ رکن نظام بینشی، منشی و کنشی در مجموعه بیانات ایشان به وضوح به چشم می‌خورد. 🔻اگر بخواهم نگاهی بسیار گذرا و اجمالی به منظومه فکری ایشان داشته باشم، باید بگویم توحید، محور و هسته نظامات فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. سپس این اندیشه توحیدی، در شاخه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نظام فکری ایشان تسری پیدا می‌کند. 🔻وقتی آیت‌الله خامنه‌ای در سیاست خارجی موضعی می‌گیرند، این یک موضع مقطعی نیست، بلکه بر اساس یک نظام فکری توحیدمحور بیان شده است. اتفاقا عدم فهم همین موضوع است که موجب می‌شود دیدگاه ایشان در برابر قدرت‌های خارجی بدرستی برای برخی جریانات سیاسی قابل درک نباشد. ایشان وقتی در سیاست می‌اندیشند و سخن می‌گویند بر اساس روح توحیدی حرف می‌زنند، نه بر اساس یک تحلیل و موضع صرفا سیاسی. 🔻در قدم بعدی باید گفت نظام فکری توحیدمحور ایشان، یک نگاه تمدنی نیز هست. یعنی همان روح توحیدی در تفکر ایشان چنان پیش می‌رود که زمینه‌ساز تشکیل یک تمدن توحیدمحور می‌شود. این هم از ویژگی‌های فکری ایشان است، یعنی نگاه‌شان و فکرشان محدود نیست، بلکه یک فرآیند مرحله‌ای به سمت یک قله وسیع و بلند است. همین نگاه است که روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب است و عناصر خودسازی، دولت‌سازی و جامعه‌سازی را برای تحقق زمینه‌های تمدن اسلامی دربر می‌گیرد. 🔻نکته دیگری که درباره رهبر معظم انقلاب مایل هستم به آن اشاره کنم، نقش ویژه ایشان در زمینه پیشرفت‌های گوناگون علمی ایران است. شما فکر نکنید نقش آیت‌الله خامنه‌ای، صرفا یک توصیه به پیشرفت علمی بوده است، خیر! اینگونه نبوده است، ایشان شخصا راهبری و پیشروی حرکت علمی کشور را به دست گرفتند و وضعیت علمی کشور را به نقطه کنونی رساندند. 🔻ما امروز تنها کشور تولیدکننده صنعتی بیوایمپلنت، رتبه هشتم در جهان در صنعت هسته‌ای، رتبه ششم در تولید زیردریایی، رتبه دهم در فناوری لیزر، رتبه هشتم در چرخه کامل فناوری فضایی، رتبه چهارم در علوم باروری و ناباروری، دومین کشور دارای فناوری ساخت پهپاد رادارگریز، دومین ارتش سایبری دنیا، رتبه اول در فناوری نانو و دومین کشور دارای دانش طراحی و ساخت هواپیمای استراتژیک خورشیدی هستیم؛ تمام این پیشرفت‌ها، در تک‌تک این زمینه‌ها، نه صرفا با توصیه مقام معظم رهبری، دقت بفرمایید! نه صرفا توصیه بلکه با راهبری و مدیریت شخص ایشان در ابعاد کلان موضوع به ثمر رسیده است. ایشان شخصا در پژوهشگاه رویان حاضر می‌شدند و از نزدیک پیشرفت دانشمندان ما را در زمینه سلول‌های بنیادین رصد می‌کردند و مدیریت و راهبری کلان اینگونه پروژه‌ها را در دست داشتند. 🔻تازه همه اینها نتیجه تلاش ایشان برای پیشرفت کشور در علوم تجربی و مهندسی است، در حالی که زحمات بی‌نظیر ایشان در رشد علوم انسانی در کشور نیز موضوع جداگانه‌ای برای دقت و تأمل است. مفاهیمی که ایشان در علوم انسانی ابداع و تولید کردند، نهضت‌هایی را که در زمینه‌های مختلف علوم انسانی و اسلامی‌سازی علوم راه‌اندازی کردند، تیزبینی‌هایی که در تحلیل وقایع سیاسی از دریچه علوم انسانی داشتند، مانند مفهوم بیداری اسلامی یا پیچ تاریخی که همگی بر پایه یک نظام فکری منسجم بوده است، همه اینها در کنار هم از شخصیت عظیم علمی و نظریه‌پرداز ایشان پرده‌برداری می‌کند. 🆔 @khosropanah_ir
⭕️ مختصات شخصیتی آیت‌الله خامنه‌ای/عبدالحسین خسروپناه/روزنامه وطن امروز 🔻من به ضرس قاطع می‌گویم اگر رهبر معظم انقلاب نبودند، بسیاری از پیشرفت‌های کنونی ما رقم نمی‌خورد و هر جا پسرفتی داشتیم به خاطر بی‌توجهی به نظام فکری ایشان بوده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عرصه مدیریت امنیت منطقه‌ای، حاج‌قاسم سلیمانی را داشتند و در عرصه مدیریت پیشرفت هسته‌ای، حاج‌محسن فخری‌زاده را؛ ۲ شهید بزرگواری که هم نظام فکری رهبری را بخوبی می‌فهمیدند و هم بخوبی آن را به ثمر می‌نشاندند. اگر در عرصه اقتصاد و سلامت و سایر عرصه‌ها هم، حاج‌قاسم‌ها و حاج‌محسن‌ها داشتند، وضعیت کشور بسیار بهتر و متعالی‌تر از وضعیت کنونی بود و آسیب‌هایی که الان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با آنها هستیم، وجود نداشت. 🔻من یک گلایه‌ای بکنم و آن هم اینکه واقعا اندیشه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کشور ما بخوبی شناخته نشده و نهادهای متولی، کار خود را در این زمینه آنچنان که باید و شاید انجام نداده‌اند. من یک برنامه در صداوسیما ندیده‌ام که منظومه فکری رهبر معظم انقلاب را بدرستی و کامل و جامع به مردم معرفی کند. من وقتی کتاب منظومه فکری امام خمینی را نوشتم، سپس نوشتن کتاب منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای را آغاز کردم، کسی که این ۲ کتاب را بخواند به وضوح می‌بیند اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای امتداد اندیشه امام است. خب! وقتی این نظام و انقلاب بر مبنای اندیشه امام، تأسیس شده است، چطور است که امتداد این اندیشه‌ها را نمی‌آموزیم و معرفی نمی‌کنیم؟ چرا نمایندگان مجلس که می‌خواهند قانون‌گذاری کنند، موظف نمی‌شوند یک دوره مبانی نظری و منظومه فکری امام و رهبری را بخوانند؟ چرا در آموزش‌وپرورش ما به صرف درج یک عکس و یک جمله از حضرت امام و مقام معظم رهبری در ابتدای کتاب‌های درسی اکتفا می‌شود اما جایگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان یک متفکر ایده‌پرداز و یک تئوریسین به دانش‌آموزان و نسل جوان ما معرفی نمی‌شود؟ اینها همه کم‌کاری‌هایی است که در ترویج اندیشه‌های این متفکر بزرگ انجام شده و هر چه سریع‌تر برای رفع این کاستی‌ها باید اقدام کنیم. 🍀 سلامتی مقام عظمای ولایت صلوات، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🆔 @khosropanah_ir
◀️ 🔻 سیاست خارجی🔻 🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/4134666240C9da417fa9d .