🔰دو خط موازی در صورت مسئله ما و غرب
و مسئله انتخابات سال۱۴۰۰
دکترموسی نجفی :
✅خط اول : تفسیر مدرن و یا دمکراتیک از اسلام شاخه ای از "عصری کردن دین " در ذیل عالم و تمدن جدید غرب است ؛ و در نهایت دین را در وضعیت مساوی و یا پایین تر از مدرنیته قرار می دهد۰
خط دوم : در حالی که بنیان و شالوده اصلی انقلاب اسلامی را " دینی کردن عصر " می داند ؛ بر پایه برتری اسلام و خروج از دایره بسته عالم مدرن در وضعیت "تصرف" در مفاهیم نو و به استخدام درآوردن آن، خطوط فکری خود را در جامعه و سیاست بازنمایی می نماید ۰
🔴 این دو خط موازی صورت مسئله مهم و اصلی و مناقشه بر انگیزی است که ابعاد آن در همه جامعه و اندیشه ها و حتی جریانات و جناح های سیاسی قابل بررسی و بازیابی است۰ تقلیل این موضوع به عناوینی جذاب چون توسعه و نوگرایی و پیشرفت و تکنیک و تکنولوژی میوه چیدن از درختی است که تنه و ریشه اش دیده نمی شود !
این صورت مسئله در افق "اندیشه ترقی" با "اندیشه تعالی " جوابهای متفاوتی خواهد داشت؛ از خط اولی نظریه "پایان تاریخ" و از خط دوم نظریه " منازعه ایده ها" در می آید ۰
🔵دولت غربگرا - لیبرال تدبیر و امید با لایه فکری محافظ اصلاح طلبان نماد خط اول است ؛ لذا هر دولتی که در آینده بخواهد خط مشی مخالف سیاست این دولت داشته باشد، بایستی به پشتوانه های نظری گفته شده در خط دوم به عنوان مسیر حرکت نگاه کند؛ در غیر این صورت (هر جناحی که باشد) شاخه ای از نو لیبرال اسلامی و خواهر خوانده اصلاحات و برادر خوانده دولت فعلی می شود۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ طرح نابودی تل آویو و حیفا آماده است، دستور برسد با خاک یکسان میشوند...!
#عربی
🆔 @Kavoshmedia
📢 برنامه زنده «جهان آرا»
👈🏻 یمن؛ شمارش معکوس برای پیروزی
🔰 با حضور :
🔹دکتر سعدلله زارعی
(کارشناس مسائل بینالملل)
⏰ دوشنبه ۱۸ اسفند ماه ساعت ۲۲:۰۰ از شبکه افق سیما تکرار روز بعد ساعت ۱۴:۳۰
🆔 @JahanaraOfoghtv
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
♦️برای آشنایی با اندیشه های شهید صدر و اطلاع از اخبار مربوط، ما را در فضای مجازی دنبال کرده و این کانال را به دیگران نیز معرفی کنید.
❇️ پژوهشگاه شهیدصدر در فضای مجازی
ایتا و تلگرام:
🆔 @shahidsadr
سایت:
www.mbsadr.ir
اينستاگرام:
https://www.instagram.com/shahidsadr/
🔻عضویت🔻
🆔 @shahidsadr
52.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | روایتی از سفرهای استانی رهبر انقلاب به کردستان
🔺️ پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت انتشار تقریظ حضرت آیت الله خامنهای بر کتاب «عصرهای کریسکان» در این نماهنگ مروری بر حضور رهبر انقلاب در جبهههای کردستان و سفرهای استانی ایشان به کردستان در سالهای ۱۳۶۷ و ۱۳۸۸ داشته است.
💻 @Khamenei_ir
#بازنشر
#فعالیت_اعضا
🔻 به صورت مجازی؛
🔶 با حضور حجتالاسلام #علی_محمدی_جورکویه عضو هیات علمی گروه #فقه_و_حقوق:
🔰 #جُرم_سیاسی از منظر فقه کیفری اسلام بررسی شد
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/jormesyasi
🆔 @iictchannel
⚫️ سالروز شهادت حضرت باب الحوائج، امام موسی بن جعفر علیه السلام تسلیت باد!
✅ شیعه ما چنین است
🔹شخصی به امام کاظم علیه السلام گفت: شیعیانِ شما در فلان جا زیاد هستند، چنین و چنان هستند. حضرت فرمود: اینها که از ایشان تعریف میکنی در چه حد هستند؟ گفت: خیلی مثلًا مؤمناند خیلی چناناند.
🔹 فرمود: آیا در این حد هستند که اگر یکی از اینها به پول احتیاج پیدا کند نیازی نباشد از دیگری اجازه بگیرد، برود پول از جیب او بردارد و خرج کند و او هم هیچ ناراحت نشود، مثل این که خودش خرج کرده؟ گفت: نه، در این حد که نیست. فرمود: پس اینها با یکدیگر برادر نیستند.
📗 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۳، ص۳۲۳
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
برنامه 19 اسفند همایش بین المللی
«سید جمال الدین اسد آبادی و فکر معاصر جهان اسلام»
لینک ورود به وبینار:
https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/nogaraei
لینک اسکایب جلسه دکتر محمود حیدر (به زبان عربی):
https://join.skype.com/dnfucSFOJrXB
این وبینار به صورت مجازی برگزار خواهد گردید.
لطفاً جهت صدور گواهینامه حضور:
1. نام و نام خانوادگی و کد ملی و مقطع و محل تحصیلات خویش را به سامانه 10001000001404 ارسال نمایید.
2.هنگام ورود به وبینار نام و نام خانوادگی خویش را جهت احراز حضور به شکل دقیق مرقوم فرمایید.
3.صدور گواهی نامه حضور منوط به شرکت در 15 جلسه از مجموع 17 جلسه همایش خواهد بود.
کانال ایتای انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه رضوی:
@razavi_anjoman
صفحه اینستاگرام:
http://Instagram.com/razavi_social
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔶 اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری گروه آموزشی فقه سیاسی برگزار می کند:
💠 وبینار تخصصی«سفیر فقیه؛ طرحی نو برای کارآمدی دیپلماسی دولت اسلامی »
🎓 ارائه دهنده : حجت الاسلام محمد صادق آسیم
📆 سه شنبه ۱۹اسفند ۹۹
ساعت 10 الی 12
🔗لینک وبینار
https://b2n.ir/586481
اداره پژوهش
@bouresearch
#نشست
#نقد_کتاب
🔻 به صورت مجازی
🔶 توسط گروه #کلام پژوهشگاه برگزار می شود:
🔰 نشست بررسی و نقد کتاب “درآمدی بر مبانی کلامی #علم_دینی"
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/elmedini-2
🆔 @iictchannel
#کرسی_ترویجی
📣 به صورت مجازی؛
🔰 توسط گروه #منطق_فهم_دین پژوهشگاه برگزار میشود:
🔸 کرسی ترویجی "قلمروشناسی #علوم_انسانی_اسلامی از منظر قرآن"
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/ghalamro
🆔 @iictchannel
#نشست
#نقد_کتاب
🔻 به صورت مجازی
🔶 توسط گروه #کلام پژوهشگاه برگزار می شود:
🔰 نشست بررسی و نقد کتاب “درآمدی بر مبانی کلامی #علم_دینی"
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/elmedini-2
🆔 @iictchannel
🔆نزاع دو اسلام!
🔅نزاع امام کاظم(ع) با هارون الرشید، نزاع دو اسلام بود: اسلام در قول و عمل مدافع پابرهنگان، مقابل اسلام مرفهین بی درد!
عروسی میلیاردی هارون و زبیده و آن تجملات کنارش موقوفات هم داشت! زبیده خیّر هم بود!
آن کاخ ها و شب نشینی ها، ۱۰۰ندیمه ی حافظ قرآن هم همیشه کنار زبیده داشت! در حرم تا بیت الله پیاده رفتن را هم داشت!
اسلام موسوی، مقابل این اسلام لاکچری و قارونیِ هارون بود!
🔅اسلام هارون الرشید پیشرفت را داشت اما عدالت نداشت. اوج پیشرفت علمی و فناوری و شهرسازی و معماری بود. یک ساعت دیواری بزرگ اعجاب انگیزی را به شارلمانی پادشاه فرنگ(فرانسه امروز) هدیه داد که همه دست به دهن شدند. شهر رویایی بغداد سربرآورد و اختراعات نوآورانه از شیشه تا عدسی و چشم پزشکی.
اما ابوالعتاهیه شاعر که رسانه آنروز بود در شعرش از گرانی و خانه های خالی از طعام یتیمان و از پا افتادگان می گوید.
امام کاظم(ع) عایله و نان خور خود را ۵۰۰نفر شمرد یعنی به تنهایی همه آن نادارها را تامین میکرد.
🔅عجیب تر قدرت بازتولید آن اسلام مستکبر و مرفه در یاران امامِ مبارز است!
برخی وکلا و نمایندگان آن امام انقلابی و دائم در زندان و تبعید، در اموال و وجوهات طمع کردند و توقف در امامت (یعنی توقف در اسلام راستین و مبارزه با ستمگران) را پایه گذاری کردند!
حیّان سراج ۳۰هزار دینار وجوهات مردم به امام را بالا کشید و برای خودش خانه آنچنان و باغ و زراعت خرید!
عثمان بن عیسی هم ۶کنیز و وجوهات را حرمسرای خود کرد!
خطر بازتولید اسلام مرفهین بی درد و توقف در مقاصد ولایت را باید جدی گرفت.
(گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام قنبریان شب شهادت امام کاظم/ مسجددانشگاه تهران۹۹/۱۲/۱۸)
☑️ @m_ghanbarian
سه جمهوری.mp3
10.21M
💢سه جمهوری در یک جمهوری!
🎤حجت الاسلام قنبریان
۹۹/۱۲/۱۴
▫️دو رویکرد: بازگرداندن مردم یا برگشت به مردم؟!
▫️جمهوری اول: معروف
▫️جمهوری دوم: مغفول
▫️جمهوری سوم: مهجور
❓امام برای استقرار حکومت مردمی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش چه چیزی را از ضرورتهای ج.ا.ا دانست؟!
❗️امام تئوریِ انحصار سیاست ورزی به دست مجتهدین و ۵۰۰ملّا را بدتر از توطئه جدایی دین از سیاست سابق خواند!
❗️خصوصی کردن بازرگانی خارجی، موجب تشکیل پارلمان خصوصی شد و در پارلمان عمومی اثر کرد اما شوراهای قسط برای جمعیت های ۱۱و ۱۵میلیونی، شایسته تشکیل نشد !
❓چگونه میشود که طبقه فرودستان احساس می کنند در بازی نیستند و رأی دادنشان بی اثر است؟!
📢این قصه را بشنوید!
#گفتمان_بازگشت_به_مردم
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ « نور دیده »
به مناسبت #شهادت_امام_موسی_کاظم «علیهالسلام»
⚫️ عرض تسلیت به محضر صاحب الزمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف
#یا_باب_الحوائج
🔰رسالت بورژوازی در تاریخ
🔸فلسفه ترقی ناشی از ظهور انسان جدیدی بود که «بورژوازی» نامیده میشد؛ آنها شهرنشینان شهرهای نوپایی بودند که تازه قدرت یافته و دارای روحیه سرمایهداری و سودجویی و کشف مکانهای ناشناخته بودند. روشنفکران بورژوازی به فکر ترویج آرمانهای گروه تازه به قدرترسیده و صدور ارزشهای آن در کل جهان بودند.
🔹به عبارت دیگر، نهضت روشنگری از متن طبقه بورژوا برخاست، از طرفی بسیاری از اندیشمندان روشنگری دستی در کار تجارت و سوداگری داشتند؛ برای نمونه، ولتر، فیلسوف و مورخ شهير فرانسوی این عصر، در سفتهبازی و کسب و کار زبردست بوده است.
🔻انقلابهای صنعتی نیمه قرن هجدهم چهره اروپا را متحول کرد و به شکلگیری وضعیت اقتصادی - اجتماعی جدید منجر شد که بعدها «نظام سرمایهداری» نام گرفت. روشنگران به همین دلیل سیر حرکت تاریخ را همراه با صعود و ترقی درک میکردند، چون در رویدادهای نزدیک خود جز صعود و ترقی نمیدیدند.
🔺ماکس هورکهایمر متفکر آلمانی در مقاله «سپیدهدمان فلسفه تاریخ بورژوایی» میگوید: «غایت و هدف تاریخ» در نوشتههای هابز و اسپینوزا و فیلسوفان دایرهالمعارف، «جامعه بورژوایی» است و همه تاریخ جهان باید در خدمت آن جامعه و تاریخ بورژوایی باشد. این اندیشه روح فلسفه تاریخ عصر مدرنیسم و جانمایه مدرنیته و تجدد بورژوایی است، سازماندهی جامعه جدید روح فلسفه تاریخ مدرن و کلاسیک غربی را تشکیل داده و یوتوپیاهای بزرگ رنسانس نیز هدف خود را تحقق جامعه بورژوایی قرار دادهاند.
📖 کتاب آدرس را عوضی دادهاند، نوشته غلامعلی سلیمانی، ص ۴۲ و ۴۳
#فلسفه_تاریخ
#بورژوازی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
31.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ تحلیل استاد #مهدی_طائب از آخرین لحظات امام موسی کاظم علیهالسلام در زندان
◾️تعبیرات #امام_کاظم در آخرین زندان مبنی بر طلب مرگ از خداوند، به معنای درخواست انتقال امامت به حضرت رضاعلیهالسلام است.
◾️هنگامی که فشارهای بیرونی، اثرگذاری امام را به صفر رساند، ایشان #کمال خود و جامعه را در امامت حضرت رضا میدید. زیرا امام رضا آن محدودیتها را نداشتند.
◾️شهادتطلبی و خود را در معرض تغییر روند تاریخ قرار دادن، تأسی #شهدا به امام کاظم علیه السلام است. درست همانند رفتن حاج قاسم به بغداد، درحالی که میدانست به #قتلگاه میرود.
➕ به کانال #تحلیلTv بپیوندید👇
🆔 @Tahlil_Tv
📝پاسخی به یادداشت جناب سروش محلاتی درنقد رهبری!
✏️آقای سروش محلاتی به اتکای خبرگزاری ها که از رهبرانقلاب نقل کرده اند:"وقتی آمریکا از برجام خارج شد، #دستور قرآن این است تو هم تعهد را رها کن"؛ نقدی بر رهبرانقلاب نوشته اند که اینجا(آیه۵۸انفال)، فعل امر "فَانبِذ" دلالت بر وجوب و دستور ندارد و صرفا بر جواز و اباحه دلالت دارد. استشهاداتی هم از فقهاء آورده و در آخر بر تعبیر صاحب جواهر فرود آمده که: اینگونه قرار دادها تابع مصلحت است و امام مسلمین به اقتضای مصلحت عمل می کند. http://www.ensafnews.com/284461
🔹گرچه امکان نقد آزادانه حاکم اسلامی، افتخاری برای حکومت اسلامی است؛ اما کاش ایشان اقلا برای نقد منصفانه اصل کلمات رهبر انقلاب را که در رسانه ها پخش شد می شنیدند بعد دست به قلم می شدند! چون بر قبری می گریند که مرده ای ندارد! رهبر انقلاب کلمه ای دال بر وجوب و دستور نگفتند!
❗️اگر گفته بودند نیز تطبیق معیار نقل شده از صاحب جواهر می شد: امام مسلمین مصلحت را ترک قرارداد دیده بود!
🔹از انسان محقق بیش از شنیدن اصل آن یک جمله هم انتظار است. آیت الله خامنه ای در مباحث فقهی "مهادنه" مفصل و اجتهادی به این آیه پرداخته اند و پیش از ایشان این استظهار را خود کرده اند. بلکه فقیهانه بین "نقض کردن عملی" و "اعلام نقض معاهده" فرق نهاده اند(۱)
اگر این بحث فقهی ایشان را می دیدند چنین نقدی نمی نوشتند.
🔘چند نکته مهم درباره آیات مورد بحث(۵۶تا۵۸انفال):
1⃣آیات دو حالت متفاوت با احکام متفاوت را تصویر می کنند:
الف)"نقض عهد آشکار" اهل معاهده: آیه۵۷ سخت گیری برآنان در جنگ، طوری که مایه عبرت دنبالهروها شود را بیان می کند.
ب)"خوف از خیانت" اهل معاهده(بدون نقض علنی و آشکار): اینجا "فَانبِذ الیهم" دارد. یعنی افکندن معاهده جلویشان و اعلام عدم پایبندی!
🔺در مورد(ب)فقهاء بزرگ بین "صرف احتمال خیانت"، "خطور قلبی خیانتِ دشمن" با "علائم و اماراتی که استشمام خیانت از آنها میشود" فرق گذاشته اند و حکم "فانبذ "را مربوط به این قسم دانسته اند.
❓برجام کدامیک است؟! توهم خیانت اروپائیان داریم یا علائم موجّه برای خوف خیانت؟! یا اصلا نقض عملی هم اتفاق افتاده(مفاد آیه قبل)؟!
2⃣"امَّا تَخَافَنَّ" مفید چند تاکید است: "اِن"، شرطیه و "مَا"، زایده و برای تاکید شرط است. "نون تاکید" در فعل نیز، برای تاکید دوباره است. "فَانبِذ"، جواب شرط است. به لحاظ اصولی و فقهی در این سیاق دلالت بر "جواز عام" می کند. یعنی: "#عدم_حرمتِ اعلان خروج از معاهده با خوف خیانت؛ حتی اگر خیانت آشکار و عملی از سوی دشمن رخ نداده باشد".
برفقیه واضح است #جواز_عام ، شامل "وجوب" هم می شود و منحصر در اباحه نیست!(۲)
نقد آقای محلاتی خالی از این دقت فقیهانه است.
واضح است تطبیق مورد (که اعلام خروج از پیمان، آیا واجب است یا مستحب یا مباح؟) برعهده امام مسلمین است؛ چنانچه از جناب صاحب جواهر نقل کردند!
⬅️پس اگر آیت الله خامنه ای براساس این آیه، دستور و وجوب را هم درمورد برجام تصریح میکردند، مطابق قواعد بالا بود و اشکالی وارد نبود!
3⃣ فقهای بزرگ در استعمال این آیه بین "اهل ذمه" و "اهل معاهده از کفار حربی" فرق موثری گذاشته اند: برای اهل ذمه، به صرف خوف خیانت، "تعهدِ ذمه" نقض نمی شود؛ اما در معاهده با کفار حربی، با صرف خوف خیانت، جواز نقض هست(۳). یکی از دلایل لطیف این تفاوت چنین بیان شده که: تعهدِ ذمه، "یک حق" برای اهل کتاب در کشور اسلام است که به صرف خوف خیانتشان نباید شکسته شود. اما معاهده با کفار حربی، "بخاطر مصلحت مسلمین" است لذا در صورت خوفِ فوتِ مصلحت(با خوف خیانت آنان)، باید خروج از پیمان اعلام شود(۴).
جالب تر اینکه در صورت خروج از پیمان، حق استیفای حقوق فوت شده از سوی کفار توسط امام مسلمین محفوظ است(۵)
❓آیا برجام مصداقی از این نیست؟! بخاطر خیانت عملی یا خوف خیانت اروپائیان با وقت کُشی و عدم انجام تعهدات، مصلحت ایران اقتضاء نمی کند با اعلام خروج تدریجی از تعهدات، آنها را وادار به وفاداری کنیم؟! حتی اسیفای حقوق فوت شده را مطالبه کنیم؟!
4⃣معصوم این آیه را کجا استعمال کرده است؟!
امیرالمومنین پس از جمل، عبدالله بن عباس را جای خود در بصره نهاد و به استناد این آیه(۵۸انفال)، جریر بن عبدالله را نزد معاویه فرستاد(۶). به جریر نوشت:" وقتی نامه من به تو رسید معاویه را وادار تا کار را یکسره کند و تردید را کنار بگذارد. آنگاه او را میان جنگی آواره ساز و صلحی ذلت بار مخیّر گذار.اگر جنگ را برگزید به او اعلام جنگ کن(فَانبِذ اِلَیه) واگر تسلیم شدن را برگزید از او بیعت بگیر"(۷).
⬅️امیرالمومنین خوف خیانت از معاویه برده بود وقبل از شروع به لشکر کشی معاویه، به استناد این آیه، "امان" را از او برداشت که مثل مسلمین بیعت کند و از حکومت شام کنار برود یا آماده جنگ شود.
📝محسن قنبریان ۹۹/۱۲/۸
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝پاسخی به یادداشت جناب سروش محلاتی درنقد رهبری!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید
☑️ @m_ghanbarian