eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
9.1هزار ویدیو
582 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ 🔷️🔸️ وجود های نورانی🔸️🔷️ 🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی 🆔️ @mohsenaraki_ir
قدرِ «قدر» در نظم جامعه (رویکردی الهیاتی ـ اجتماعی به موضوع «لیله القدر»)   واژگان و مفاهیم مرتبط با مقولۀ «نظم» در قرآن متعدد هستند که از آن جمله می توان به واژگان ذیل اشاره کرد: «ساعه» «عدل»، «اختلاف»، «تفریق»، و «قدر». اینکه کدامیک از این مفاهیمِ قرآنی می‌تواند نقطه عزیمت مناسبی در تحلیل نظم از منظر قرآن باشد، بستگی به غایت و هدف از برقراری نظم در جامعه دارد. اگر هدف از نظم، ایجاد سلسله مراتب در نظام اجتماعی و یا «امت اسلام» باشد، می‌توان در مفهوم نظم بر مفهوم «ترتیب» و «صف» تأکید کرد، اگر تحفظ بر زمان و صرفه‌جویی در آن در سطح جهان اسلام و یا جامعه اسلامی مورد نظر باشد، بالطبع مفاهیمی مانند «وقت» و «ساعت» اهمیت پیدا می‌کند؛ اگر ایجاد آشتی و دوستی از برقراری نظم منظور باشد، باید مفاهیمی مانند «عفو» و «احسان» و پرهیز از «اختلاف» و «تنازع» مورد تأکید قرار بگیرد؛ و اگر غایت از ایجاد نظم، ایجاد جامعه‌ و یا تمدنی مبتنی بر اندازه‌ها و ظرفیت‌ها باشد، آنگاه مفاهیمی مانند «قدر»، «عدل» و «حد» را می‌توان در نظر آورد. واژه قدر در قرآن، هم به معنای اندازه گیری حجمی به کار رفته است مانند آیه «و فجرنا الارض عیونا فالتقی الماء علی امر قد قدر (قمر/12)، و هم به معنای اندازه‌گیری طولی استفاده شده، مانند «وجعلنا بینهم و بین القری التی بارکنا فیها قری ظاهره و قدرنا فیها السیر سیروا فیها لیالی و ایاما آمنین (سبا/18)؛ گاهی نیز به معنای اندازه گیری زمانی به کار رفته، مانند (یدبر الامر من السماء الی الارض صم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون (سجده 5))؛ گاه هم به معنای اندازه‌گیری (و حد و حدود) انسان (من نطفه خلقه فقدره (عبس/19)، یا (الذی خلق فسوی و الذی قدر فهدی (اعلی 2-3)، اندازه‌گیری و تحدید جهان (و الشمس تجری لمستقر لها ذلک تقدیر العزیز العلیم و القمر قدرناه منازل حتی عاد کالعرجون القدیم (یس 38-39)، اندازه‌گیری روزی (و جعل فیها رواسی من فوقها و بارک فیها و قدر فیها اقواتها فی اربعه ایام سواء للسائلین (فصلت/10)، اندازه‌گیری هلاکت (الا امراته قدرناها من الغابرین، نمل 57)، منزلت داشتن و منزلت دادن (و ما قدروا الله حق قدره، 65/زمر)، و به معنای قدرت و سلطه داشتن (فظن ان لن نقدر علیه 87/ انبیاء) مورد استعمال قرار گرفته است. همین معنا در روایات متعدد نیز مورد استفاده واقع شده است. این سخن که «رحم الله امرء عرف قدره و لم یتعد طوره»، «رحم الله امرء عرف قدر نفسه فوقف عنده» یا اینکه «هلک امرؤ لم یعرف قدره»، «العالم من عرف قدره و کفی بالمرء جهلا الا یعرف قدره»، و همین‌طور احادیث دیگری که در مورد «اندازۀ نفس» به کار رفته است، مانند «رحم الله امرء عرف قدر نفسه»، هر یک می‌تواند نقطه عزیمتی برای شکل‌گیری نظم اجتماعی در جامعه باشد. ادامه 👇👇👇 @Habibollah_Babai
آنچه از مجموعه آیات روایات در مورد قدر و اندازه می‌آید که هر چیزی در خلقت قدر و اندازه‌ای دارد، و هر فردی و هر جامعه‌ای در مسیر زندگی خود باید بر اندازه‌ها و حد و حدود خود مراقبت کرده و در قملروِ اندازه‌هایش حرکت کرده و از آن تعدی نکند. اکنون پرسش این است که آیا نظم اجتماعی باید بر ترتیب‌ها (و صف‌ها) باید بنا گردد، یا نظم اجتماعی باید بر اندازه‌ها و حدود هر فرد و هر جامعه ساخته می‌شود؟ آیا نظم اسلامی از ترتیب بیرون می‌آید و یا نظم اسلامی ازاندازه‌ها بوجود می‌آید؟ در هر ترتیبی ضرورتا قدر واندازه وجود ندارد، لیکن در هر قدر و اندازه‌ای، ترتیبی وجود خواهد داشت، چرا که «ترتیب» حاصل «اندازه» است و اگر بر اندازه‌ها مراقبت شود، «ترتیب» در جامعه بوجود می‌آید، ولی ضرورتا «اندازه‌» از «ترتیب» بیرون نمی‌آید. اساسا، گاهی ترتیب‌ها برآمده از نظام عادلانه نیست، بلکه برخاسته از یک نظام ظالمانه است. از سوی دیگر، در «قدر» و «اندازه» نوعی از جامعیت وجود دارد که در «ترتیب» وجود ندارد. قدر نه فقط به نظم زمانی توجه می‌کند و حد و حدود زمان و شرایط زمانی را پاس می‌دارد، بلکه نظم مکانی را نیز مورد توجه قرار داده و حدود مکانی و جغرافیایی را نیز در نظر می‌گیرد. همین‌طور «قدر» نه تنها به نظم انسانی که ارادی است توجه می‌کند، به نظم تکوینی و الهی و اندازه‌های هستی نیز می‌پردازد. به بیان دیگر در قدر، نه فقط قدر زمانی و مکانی لحاظ می‌شود، بلکه قدرهای وجودی نیز ملحوظ واقع می‌شود، در حالی که در ترتیب، صرفا تقدم و تأخر زمانی و مکانی در نظر گرفته شده و در آن (ترتیب) تأکید و تکیه بر تکوین و هستی نیست. در این نگاه، هر «قدر» و «اندازۀ» انسانی، متناسب با قدر و اندازه در هستی تنظیم می‌گردد. همچنین قدر و اندازه بر خلاف مفهوم ترتیب، اندازه‌ها در رزق و روزی را نیز شامل می‌شود. از سوی دیگر، اندازه و قدر، مقولات سلبی مانند نقمت، ضلالت، و شرّ را نیز معلوم کرده و حد و حدود آن را روشن می‌نماید. در چنین نظمی که برآمده از تحدید داشته‌هاست، جلوی طغیان انسانی در تجاوز از حدود و اندازه‌ها گرفته می‌شود. از سوی دیگر، هر میزان هر فردی بر حد و اندازه خود آگاه می‌شود و بر ظرفیت‌ها و داشته‌های نفس خود معرفت پیدا می‌کند (معرفت النفس اجتماعی)، بالطبع در رشد خود و پرورش ابعاد شخصیتی خود آگاه‌تر و موثرتر عمل می‌کند. در حفظ اندازه‌ها، نه فقط همه چیز به موقع رخ می دهد، بلکه هر چیز در محل خود واقع می‌شود. با تحفظ بر اندازه‌ها، مناسبات انسانی نظم و نسقی پیدا می‌کند و مهم‌تر اینکه، هر فردی در حد و اندازۀ خود، می‌تواند حدود و اندازه‌های دیگران را توسعه ببخشد. ادامه 👇👇👇 @Habibollah_Babai
نکته حیاتی و حائز اهمیت اینکه، نگاه «قدرمحور» صرفا بر حدود و مرزهای فردی و اجتماعی تأکید نمی‌کند.  چنین نیست که هر فردی  در خود فرو رود و دامن خود را برچیند تا نظمی بوجود آید. اساسا در آگاهی به اندازه‌های خود و توسعۀ حدودِ (شاید بی‌نهایت) خود، هر فردِ محدود مسیر رشد و توسعه خود را بهتر می‌شناسد، در ایجاد ارتباط و مرابطه (یا ایها الذین آمنوا اصبروا، و صابروا و رابطوا و اتقوا الله) با دیگران نیز موثرتر می‌تواند عمل کند. به دیگر بیان، تحفظ بر اندازه‌ها، صرفا ایجاد محدودیت نیست، بلکه علاوه بر جنبه های سلبیِ حدود و اندازه‌های خود، شناخت اندازه‌ها، تربیت و توسعۀ اندازه‌ها نیز هست. در چنین رویکرد سلبی، با تحفظ (یا تقوی) بر مرزها و خط‌ها (قدر به مثابه حدّ)، امکان تضاد و تصادم از بین می‌رود؛ و در رویکرد ایجابی با تأکید بر داشته‌ها (قدر به مثابه ظرفیت) امکان وحدت و اتصال و انسجام فراهم می شود. به بیان دیگر، نظم به مثابه قدر، صرفا در حل اختلافات و کنترل خشونت نیست، بلکه در یکی شدن، بزرگ شدن، و توسعه یافتگی انسانی نیز هست. قدر صرفا حدّ ایجاد نمی‌کند، بلکه گنجایش درست می‌کند. در توسعه گنجایش‌ها و اندازه‌ها، توجه به اندازه‌های دیگران، تعارف اندازه‌ها (لتعارفوا)، و استفاده از اندازه‌ها برای توسعه اندازه خود (تعاون در اندازه‌ها) اهمیت می‌یابد. قدرها در کنار یکدیگر ظرفیت های بیشتری ایجاد می‌کنند و هر میزان ظرفیت‌ها فزونی می‌گیرد، هماهنگی‌ها و هم افزایی‌ها بیشتر شده و نظم قوی‌تر و متقن‌تری بوجود می‌آید. بدین‌سان در ایجاد نظم اجتماعی از یک  سو، تقوی لازم است تا از حد و اندازه‌ها تجاوزی صورت نگیرد، و از سوی دیگر، تعارف و تعاون در اندازه‌ها لازم است تا قدرها و حدها از محدودیت درآید و هر کسی در مسیر خود، نامحدود شود. آنگاه در رویکردی الهیاتی ـ اجتماعی به موضوع «لیله القدر» می‌توان در پی کارکردهای دیگری هم بود و از شب‌های قدر نه تنها قدر معنوی را جستجو کرده و از نفحات قدریه برای تعالی و سلوک روحی بهره برد، بلکه می‌توان از این شبها در راستای تقدیر اجتماعی  و آنگاه پی‌ریزی نظمی متفاوت اندیشه کرده و از آن بهره‌‌ای و حظّی در راستای صورت‌بندی نظمی خودآگاه و خودخواسته در جامعه داشت.  @Habibollah_Babai
💠 فرایند پایه‌گذاری امت و پی‌ریزی تمدن 🔻 آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر: قرآن مانند دیگر کتاب‌ها نیست که برای آموزش و پژوهش علمی تألیف شده باشد. این کتاب، فرایند دگرگون‌سازی کامل و همه‌جانبه عقلی، روحی و ارادی انسان و فرایند پایه‌گذاری امت و پی‌ریزی تمدن است. ممکن نیست که این مهم به یک‌باره انجام ‌شود، بلکه ماهیت چنین کاری، نیازمند فعالیتی تدریجی است؛ از‌این‌رو باید قرآن کریم به‌تدریج نازل می‌شد تا کار سازندگی را استحکام بخشد و پایه‌های آن را یک‌به‌یک بنا کند و رسوب‌های جاهلیت را با حکمت و پایداری ریشه‌کن سازد. به‌دلیل همین بردباری و حکمت در فرایند دگرگون‌سازی و سازندگی، اسلام در چاره‌جویی مشکلات فردی و اجتماعی و درمان ریشه‌ای نابسامانی‌ها راه تدریج را در پیش گرفته و در برابر برخی از آنها در چندین مرحله مقاومت کرده تا بتواند آن را ریشه‌کن کند. داستان تحریم شراب‌خواری و اعلان تدریجی آن نمونه‌ای از این امر است. اگر قرآن به یک‌باره همه احکام و تعالیم جدیدش را نازل می‌کرد، مردم از آن می‌گریختند و این کتاب نمی‌توانست انقلاب عظیمی را که در تاریخ برپا کرد به ثمر رساند. 🔸علوم قرآن، ص٣٢. 🆔 @shahidsadr
➕/🔻واقعیت منطقه‌الفراغ 🔻منطقه‌الفراغ عبارت است از منطقه و محدوده خالی از تشریع حکم الزامی از سوی شارع مقدس. شهید صدر(ره) می‌گویند یک منطقه‌ای وجود دارد که در آنجا حکم الزامی نداریم. به‌بیان‌دیگر؛ منطقه‌الفراغ را در حوزه مباحات مطرح می‌کند. منطقه‌الفراغ یعنی پهنه جواز و اباحه بالمعنی الاعم که شامل احکام تکلیفی استحباب، کراهت و اباحه بالمعنی الاخص می‌شود؛ نه منطقه خالی از احکام شریعت به‌طورکلی. منطقه‌الفراغ دلالت بر نقص در صورت تشریعیه و قانون‌گذاری اسلام ندارد. ایشان می‌گوید اگر شریعت بخواهد در اصول مختلف همپای عصرها و مکان‌ها پیش برود باید دارای عناصر انعطافی باشد. عنصر انعطاف شریعت همین وجود منطقه‌الفراغ است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/feqh-nezam/
➕/🔻شبی برتر از هزار ماه 🔻شب‌های قدر، فرصتی الهی برای جبران مافات. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/ghadr_naseri/
🔰فهم دیروز با تحولات امروز 🔴چرا امیرالمومنین علی علیه السلام در بین همه اصحاب و یاران بزرگوارش ، مهمترین عهدنامه تمدنی و حکومتی را به نام اصلی ترین سردارش یعنی مالک اشتر قرار داد؟ 🔵قرن هاست "عهدنامه مالک اشتر " شناسنامه عدالت و حریت و منشور اساسی شیعه گردیده است ۰ 🔴با فهم منزلت و تاثیر شهادت حاج قاسم سلیمانی رمز این نامگذاری تاریخی شاید کمی وضوح بیشتری پیدا نماید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ما باید در ارکستر سمفونیک آمریکا بنوازیم؟ در مبانی برنامه چهارم نوشته شده بود که دنیا مانند یک ارکستر سمفونیک هست که رهبر آن آمریکاست @KanooneQarbshenasiAndisheIslami 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺چند هزار آقازاده در خودروسازی ایران مدیر هستند! مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو در برنامه شبکه افق به فساد در خودروسازی ایران اشاره می‌کند. او می‌گوید هر مقامی که بازنشسته می‌شود، یک سمت در خودروسازی می‌گیرد، بس که این سفره خوشگل و سودآور است. به عقیده مصطفوی، 70 درصد مدیران خودروسازی ایران آدم‌های سیاسی هستند و همه تصمیمات سیاسی آنها، تاثیر خود را روی قیمت تمام شده نشان می‌دهد. 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺منظور از دولت اسلامی چیست؟ رهبر انقلاب میفرماید :«هدف هر مسلمان امروز، باید ایجاد تمدن اسلامی نوین باشد...ایجاد تمدن عظیم اسلامی ، هدف نهایی ماست» منظور از تمدن نوین اسلامی در فرمایشات رهبری چیست؟ 🆔 @ofogh_tv
13990224_38445_128k.mp3
2.69M
🎙 کلیپ صوتی | حق کارگر را بدهید 🔻یکی از نکاتی که در باب کارگران و به مناسبت هفته‌ی کارگر خوب است روی  آن تکیه بشود، مسئله‌ی رعایت حقّ نیروی کار است. حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت بشود... 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺خودروسازها می‌خواهند وام‌های عقب افتاده را از جیب مردم بپردازند! علی لو نماینده اسبق مجلس که در برنامه سخن می‌گفت می‌گوید: در ایران خودرو و سایپا بیش از 700 نفر مدیرعامل و عضو هیئت مدیره هستند که حقوق‌های بالا می‌گیرند، همان سفارش‌ شده‌ها! او معتقد است هزینه‌های مالی که در همه خودروسازهای دنیا نهایتا 4 درصد است در ایران به 18 درصد می‌رسد ⏯ تماشای کامل برنامه «چوب خط» با موضوع آشفتگی بازار خودرو را در آپارات ببینید 🆔 @ofogh_tv
کلام جدید۱۴.mp3
13.6M
🔰 تدریس کلام جدید استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع حقیقت ایمان دینی 🔻 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر | ۱۹رمضان ۱۴۴۱ 🆔 @khosropanah_ir
🔶 برنامۀ «سخنرانی و احیاءِ» توسط استاد میرباقری ⬅️ شب ۲۱، مسجد مقدس جمکران (ساعت ۲۳:۳۰، پخش مستقیم از شبکۀ ۴) ⬅️ شب ۲۳، حرم مطهر حضرت معصومه (سلام ‌الله ‌علیها) (ساعت ۲۳:۳۰، پخش مستقیم از شبکۀ ۲ و شبکۀ نور) ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نوح(ع) تنها پیامبری نیست که در معرض توهین و تحریف هالیوود قرار گرفته است هالیوود و سایر سیستم‌های تفریحی و سرگرمی در دنیای غرب، داستان‌هایی را به تصویر می‌کشند که با حقیقت زندگی پیامبران الهی در تضاد است، از «نوح» آرنوفسکی که ارتباط با وحی ندارد و صرفا بر اساس توهم مواد روان‌گردان تصمیم می‌گیرد تا عیسی(ع) و موسی(ع) که زندگی آنها صرفا دستمایه‌ای برای تقدیس قوم یهود شده است تحلیلی داشته است بر این رویه سینما و تلویزیون در غرب، آنجا که داستان زندگی پیامبران تنها آمیزه‌ای است از معنویت و پول 🆔 @ofogh_tv
.... { } این خبر را برسانید به عشاّق نجف بوی سجاّدھ خونین کسے می آید... 🔜 @talabe_graph
🔴ظلم به انقلاب 🔹بزرگترین ظلم به یک انقلاب اصیل این است که افراد کم مایه با تفکرات التقاطی و مشهور به انقلابی‌گری به‌واسطه هنرمندی تبلیغاتی، متفکر انقلاب محسوب شوند و در کنار متفکران اصیل جا زده شوند و اشتباهات فکری و خرابکاری‌های آنها به پای انقلاب جریان اصیل انقلابی نوشته شود و اگر کسی منصفانه و یا غیر منصفانه آنها را نقد یا تخریب کرد، نقد و تخریب آنها را در عرصه عمومی و با جنجال رسانه‌ای نقد و تخریب انقلاب جا زده شود. 🔹در حالی که نقد و افشای جریان التقاط نزد مردم و شناسایی هوچیگری و خراب کاری این افراد به اسم انقلاب و اصلاح و یا عدالت یکی از موهبت های وصف ناپذیر به جریان انقلابی اصیل است تا مسیر خود را از تفکرات التقاط و سلبریتی‌های_سیاسی جدا کند و به بازسازی عقلانی خود بپردازد. 🔹هر انقلابِ اصیلی را فقط و فقط با رهبران و متفکران اصیل آن که به مبانی، آرمانها، اهداف و اصول راهبردی و عملیاتی ان معتقدند و به تفسیر ناب و اصیل آن می‌پردازند باید شناخت و هر شخص مدعی دیگری اعم از منبری و غیر منبری، سلبریتی_سیاسی و فعال رسانه‌ای ... را باید با آنها مقایسه و تطبیق کرد و به میزان نزدیکی به جریان اصیل محترم دانست و به میزان جدایی و افتراق فکری و تمایز رفتاری، نقد جدی و عالمانه شوند و در صورت اصرار بر آن تفکرات متفاوت و رفتارهای متمایز به همان میزان به تبیین انحرافات و اشتباهات آنها پرداخت. 🔹راز دوام و بقای هر انقلاب اصیل اجتماعی و مکتب فکری، در فکر و اندیشه و عمق نظری رهبران و متفکران آن انقلاب است. به هر میزان و به هر بهانه‌ای که ساده‌اندیشی، التقاط، انحراف و هوچیگری و ... در جریان اصلی آن نفوذ کند و جای تفکر اصیل و متفکران حکیم آن را بگیرند، انقلاب با زخم‌ها و مشکلات و بحرانهای اجتماعی روبرو خواهد شد و دشمنان و رقیبان نیز از این ضعف فکری سوء استفاده می‌کنند و با بهره گیری از ان زخم‌ها، خطاهای فکری و اشتباهات رفتاری به انقلاب ضربه می‌زنند. 🌹 https://eitaa.com/andishe1399
🌹دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان🌹 💢بسم الله الرحمن الرحیم💢 🔹️«اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین. »🔹️ 🔹️«خداوندا، در این روز درهای بهشت‌ها را به روی من بگشا و درهای آتش دوزخ را ببند، مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما، ای نازل‌کننده آرامش در دل‌های مؤمنان. »🔹️ @ramezanisho
4_5900061922442610259.mp3
29.19M
🎧 استاد میرباقری | شب ۱۹ ماه رمضان ۹۹ | حسینیه آیت‌الله حق‌شناس(ره) ☑ @mirbaqeri_ir
➕/🔻اخبات و انکسار باطنی است که انسان را به وصال رحمت حق می رساند. 🔻اگر روزى به ما بگویند آیا حاضرى نبى یا امامی را بکشى؟ جواب ما منفى است و حتى از این سؤال، وحشت هم مى کنیم. احساس مى کنیم که این گناهان، گناهان ما نیست و بین ما و آنها، حائل ها و واسطه هاى زیادى وجود دارد. اما حقیقت این است که انسان از هیچ یک از ذنوب و سیئات و گرفتارى ها دور نیست؛ آدمى با هیچ یک از اینها فاصله اى ندارد. 🔻اعتقادم این است که ما هنوز در فضاى این گناهان قرار نگرفته ایم. هنوز مجبور نشده ایم که به خاطر محبوب هامان دست به هرکارى بزنیم. همه فرعونیم، فقط مصرهاى ما کوچک و بزرگ مى شود. من در محدوده خانه ام، مادر و پدرم، فرزند و عیالم، فرعونى هستم و «أَنَا رَبُّکُمُ الاعْلى» را در آن حد دارم و در این زمینه قدم برمى دارم. ما باید این حالت را براى خود تصور کنیم که ممکن است در همین مجلس، شرایط طورى شود که تصمیم بگیریم ولىّ خدا را تکه تکه کنیم. 🔻اگر این معنا را از خود دور ندیدیم، این سؤال مطرح مى شود که پس چه چیزى ما را سر پا نگاه مى دارد و به ما استقامت مى دهد؟! 🔰دریافت درسگفتار : http://afaghehekmat.ir/course/ekhbat_safaee/
🛑 شما هر چیزی را که فکر کنید در جهان اسلام و تمدن اسلامی، ریشه‌اش در شخصیت و حقیقت گستری علی بن ابیطالب(ع) است. () مشروح بیانات استاد محمدعلی مهدوی‌راد در مورد "شخصیت امیرالمومنین ع در نگاه دیگران" در دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران 👇👇👇
🛑 شما هر چیزی را که فکر کنید در جهان اسلام و تمدن اسلامی، ریشه‌اش در شخصیت و حقیقت گستری علی بن ابیطالب(ع) است. () مشروح بیانات استاد محمدعلی مهدوی‌راد در مورد "شخصیت امیرالمومنین ع در نگاه دیگران" در دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران 👇👇👇
به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی راد در ابتدای نشست علمی "انعکاس شخصیت مولا علی(ع) در نگاه دیگران" به‌عنوان یکی از سلسله نشست‌های "کرونا و زندگی مؤمنانه" که چهارشنبه‌شب به همت دانشگاه پردیس فارابی و جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، گفت: سخن گفتن درباره امام علی(ع) بسیار دشوار است و جاحظ از استوانه‌های ادبیات و نابغه‌ای است از نوابغ جهان اسلام به‌درستی گفته‌ که سخن گفتن درباره شخصیت علی بن ابی‌طالب محنت است؛ اگر کسی بخواهد حقش را ادا کند به غلو می‌افتد و اگر بخواهد کمی کوتاه بیاید نتیجه‌اش این می‌شود که  از جایگاه شایسته سخن گفتن فرود آید. وی ادامه داد: از دورترین روزگاران در تاریخ اسلام و تمدن اسلامی درباره حوادث و جریان‌های مرتبط با امام علی(ع) و هم درباره شخصیت ایشان آثار بسیار فراوانی رقم خورده است که بخشی به‌جا مانده و بخش بسیار زیادی هم ازمیان‌رفته است؛ در میان آثار تفسیری، آثار تاریخی  و مخصوصاً آثار کلامی شخصیت امام علی(ع) انعکاس گسترده‌ای دارد. عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: صحابیان بزرگواری مانند ابن عباس و ابن مسعود معتقد بودند آیات فراوانی درباره امام علی(ع) در قرآن وجود دارد و چون ماه رمضان ماه قرآن است و علی(ع) به‌واقع قرآن ناطق است؛ بنده سعی می‌کنم در این نشست به دانش قرآنی مولا از نگاه وحی، رسول‌الله، خود امام علی(ع) و اصحاب و عالمان و متفکران در طول تاریخ بپردازم. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی راد با اشاره به آیه ۴۳ سوره رعد، «وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا ۚ قُلْ کَفی‏ بِاللَّهِ شَهیداً بَیْنی‏ وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ»، ابراز کرد: کتاب، رسالت رسول الله و پیامبری ایشان همیشه در چالش با مشرکان بوده و پیامبر استدلال کرده و دلیل می‌آوردند و آنان معارضه می‌کردند که خداوند در چنین بستری فرمودند: با آنان که مشرک و کافر هستند و می‌گویند شما مرسل نیستی بگو من دو گواه دارم که پیامبر هستم یکی خداست و دیگری علی بن ابیطالب(ع). وی ادامه داد: به روایات بسیار زیاد در مکتب شیعه مصداق این آیه حضرت علی(ع) است و در میان منابع اهل سنت نیز کم‌وبیش روایت داریم و نکته مهمی است که محمدتقی شریعتی که مفسر بزرگی بودند و شیفته عجیب حضرت علی(ع) بودند به بنده می‌فرمودند من همیشه درباره فضائل انعکاس یافته حضرت علی(ع) در قرآن می‌اندیشیدم که برترین و مهم‌ترین کدام است؟ همیشه نظرم عوض می‌شد تا اینکه بعد از مدت‌ها به این نتیجه رسیدم که آیه ۴۳ سوره رعد مهم‌ترین منقبت و فضیلت قرآنی علی(ع) است که این صحبت را در سخنرانی علی(ع) شاهد رسالت مطرح کرده‌اند و فرمودند: این اواخر به روایتی برخورد کرده‌ام که خود امام علی(ع) هم نظرشان همین است در این روایت آمده فردی از امام علی(ع) سؤال می‌کند برترین منقبت قرآنی شما کدام آیه است؟ که حضرت همان آیه ۴۳ سوره رعد را تلاوت کردند و بعد فرمودند آیه مرا قصد کرده و مراد از «من عنده علم» من هستم. این پژوهشگر قرآنی با تأکید بر اینکه دانش قرآن با همه ژرفایی در سینه مطهر علی(ع) است و مؤیدات روایی فراوانی دارد، گفت: از واقدی نقل کرده‌اند شخص علی بن ابیطالب و وجود علی بن ابیطالب(ع) معجزه رسول‌الله است همان‌گونه که عصا برای موسی و زنده کردن مردگان برای عیسی بن مریم معجزه است؛ استاد شریعتی در همان سخنرانی که عرض کردم تحلیل می‌کنند چگونه شخصیت معتقد تربیت‌شده در یک مکتبی گواه حقانیت آن مکتب و شهادت بر استواری رسالت رسول آن مکتب است. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی راد یادآور کرد: علامه طباطبایی بر اساس همان تفسیر قرآن به قرآن در مصداق "من عنده علم" فرمودند: سوره با موضوع خاصی آغاز می‌شود و با بیانات مختلف که درون‌مایه و جان‌مایه آن یکی است ادامه پیدا می‌کند و با این آیه نتیجه‌گیری می‌شود و غیر این نمی‌تواند باشد؛ اگر علی(ع) مصداق این آیه نباشد این روند به هم می‌خورد و در ادامه می‌فرمایند این حقیقت همان چیزی است که آیات هم آن را تأیید می‌کنند.