eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بررسی تطبیقی معیار ارزش‌های اخلاقی در اندیشه و شهید 🔸معیار ارزش‌های اخلاقی، در فلسفۀ اخلاق با رویکردهای کلی غایت‌گرایی، وظیفه‌گرایی و فضیلت‌گرایی مواجه است. از جملۀ معروف‌ترین نظریه‌های وظیفه‌گرایانه، نظریۀ ایمائوئل کانت است که به دلیل نادیده‌گرفتن کامل نتایج در سنجش اخلاقیِ افعال، وظیفه‌گراییِ حداکثری نامیده می‌شود. در مقابل نظریه‌هایی وجود دارند که در کنار وظیفه، به غایت نیز توجهی ویژه دارند. دیدگاه شهید سید محمدباقر صدر از جملۀ این نظریات است. 🔹شهید صدر و کانت در مسیر کشف معیار ارزش‌های اخلاقی روشی مشابه را در پیش گرفته و هر دو سعی کرده‌اند با روش تحلیلی و قهقرائی به بررسی درک عمومی و وجدانی از اخلاق پرداخته و با استفاده از روش ترکیبی یافته‌های خود را مدلّل کنند. نتیجۀ حاصل از این روش، عبور هر دو متفکر از رویکرد غایت‌گرایان است و توجه ویژۀ آنان به «نقش نیت و انگیزۀ فاعل در ارزش اخلاقی» است. البته صدر با تحلیل عمیق‌تر از گروهی از افعال که در علم اصول فقه، تجرّی نام می‌گیرند، در این مسیر گامی جلوتر نهاده و نشان می‌دهد عنوان هر عملی را باید متناسب با نیت آن تعیین کرد. 🔸با وجود نقد غایت‌گرایان توسط کانت و صدر، اما باز هم غایت در هر دو اندیشه، به نحوی ورود پیدا کرده است. از نظر کانت، انسان به عنوان غایت بالذات و مستقل، در صورت دوم امر مطلق، نقش ایفا می‌کند. اما از نظر صدر، «رضوان الهی» به عنوان معیاری غایت‌گرایانه در کنار معیار وظیفه‌گرایانه مطرح است؛ معیاری که نقدهای کانت نسبت به غایت‌گرایی، آن را مورد خدشه قرار نمی‌دهد. شباهت‌های بسیار و تفاوت‌های در خور توجه کانت و صدر در معیار وظیفه‌گرایانه و همچنین نقد غایت‌گرایی محض، زمینه را برای تعامل و گفتگو میان این دو متفکر فراهم کرده و می‌توان از تطبیق دیدگاه‌های آنان، یافته‌هایی را در مسیر تعمیق اندیشۀ اخلاقی استفاده کرد. 🔹براین مبنا در پژوهش حاضر، بعد از تبیین دیدگاه‌های هر دو متفکر، توضیح می‌دهیم که چگونه براساس دیدگاه صدر می‌توان: ۱- تحلیل دقیق‌تری از نقش نیت در ارزش اخلاقی بیان کرد. ۲- معیاری غایت‌گرایانه به دور از اشکالات کانت ارائه نمود و ۳- مثال‌های نقضی که دیدگاه کانت را مخالف فهم عمومی از اخلاق نشان می‌دهد را به خوبی تحلیل و پاسخ داد. 🔸در مقابل بیان می‌کنیم مسیر کانت در تحلیل قانون اخلاق و صورت‌بندی امر مطلق، می‌تواند دیدگاه اخلاقی صدر را از جهت‌گیری درونی بیرون آورده و راهی جدید برای امتداد آن بگشاید. راهی که شهید صدر به دلیل تکیه بر معیار رضوان الهی در اخلاق، به آن توجهی نکرده و یا خود را بی‌نیاز از آن دیده است. @shahidsadr @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
➕/🔻فلسفه علوم انسانی 🔻ماهیت علوم انسانی همواره محل مناقشات فراوان بوده است. آگاهی از کم‌وکیف این مناقشات، علاوه بر آنکه پرتویي بر این ماهیت مي‌افکند، مي‌تواند درباره‌ی علوم انسانی بومی نیز، راهی پیش روی ما بگذارد. در اين درسگفتار، دکتر معين‌زاده سير تاريخي شکل‌گيري علوم انساني را بيان کرده و مباني تفکري چهار رويکرد مختلف به علوم انساني (پوزیتیویسم، هرمنوتیک، مکتب فرانکفورت و رئالیسم انتقادی) را توضيح و شرح مي‌دهد. همچنین نظرات شلايرماخر، ديلتاي، وبر، وينچ، هايدگر، گادامر، هابرماس و... در باب علوم انساني در اين جلسات بيان شده است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/falsafe_oloom_ensani_moeinzade/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مهاجرت اجباری برای مصونیت از اصلاحات رضاخانی 👈🏻رضاشاه برای دور کردن هرچه بیشتر مردم ایران از ریشه‌های دینی نقشه های مختلفی را اجرایی کرد که یکی از مهمترین آنها کشف حجاب اجباری بود؛ درست همان زمانی که همسر بانو امین هم نامه شرکت در مجلس کشف حجاب را دریافت کرده بود. آنها برای اینکه در این مهمانی شرکت نکنند مهاجرت اجباری را انتخاب کردند و از اینجا بود که زندگی بانو امین و همسرش در قم آغاز شد. 🎥مستند روایتی از زندگی بانو امین نخستین مجتهده ایرانی است؛ سیده نصرت‌بیگم امین معروف به که از جمله علما و مجتهدان دینی معاصر کشورمان به شمار می‌رود ⏯ تماشای فایل کامل این مستند در یوتیوب : https://youtu.be/-JpSO8st514 ⏯ تماشای فایل کامل این مستند در آپارات : https://aparat.com/v/8EtXI 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استاد دانشگاه دفاع ملی واشنگتن: 📍ایران از یک هویت ملی نیرومند برخودار است/برتری ژئوپولیتیک این کشور مایه نگرانی است...! 🆔 @Kavoshmedia
🔴 [کوپرنیکی] و لوازم آن در فلسفه از جمله مفاهیم بسیار مهم که می‌توان در دستگاه فلسفی وی به آن اشاره کرد که رسیدن به مابعدالطبیعه درون‌ماندگار [Immanente] نیز از مسیر این مفهوم معنا می‌یابد، مفهوم انقلاب کوپرنیکوسی کانت است. کانت برای تشریح این مفهوم از مثالی استفاده می‌کند، این مثال از گالیله راجع به آزمایش‌هایی که وی انجام می‌داد، می‌باشد. آن چه که در این آزمایش‌ها برای وی حاصل شده است، چیزی است که خِرَد مطابق با طرح خود خلق می‌کند؛ گالیله ُدریافت که خِرَد باید با اصول داوری‌های خود و مطابق با قانون‌های ثابت پیش رود و طبیعت را ملزم سازد که به این پرسش‌ها پاسخ گوید؛ نه این که فقط به وسیله‌ی طبیعت به این سو و آن سو کشیده شود، زیرا در غیر این صورت، مشاهده‌های تصادفی که مطابق با هیچ نقشه‌ی از پیش طرح‌شده‌ای انجام نگرفته باشد، به هیچ روی در یک قانون ضروری به یکدیگر نمی‌پیوندند(کانت، نقد خرد محض، BXIII - BXIV). وی در ادامه اضافه می‌کند، خِرَد در یک دست باید اصل‌های خود را، که فقط پدیدارهایی (Erscheinung) که با آن‌ها تطابق داشته باشند و می‌توانند اعتبار قانون بیابند، داشته باشد؛ و در دست دیگر، آزمایش‌هایی را که خرد بر پایه‌ی همان اصل‌ها براندیشیده است، سپس به سوی فهم طبیعت رهسپار شود. در نتیجه انسان؛ نه در مقام یک شاگرد دبستان که می‌گذارد هر آن چه آموزگار می‌خواهد به او بیاموزاند، بلکه در مقابل، هم‌چون قاضی رسمی که شاهدها را ملزم می‌سازد که به پرسش‌هایی پاسخ گویند که او خود در برابر ایشان می‌دهد(همان، B XIV). لذا خِرَد آن چه را که از پیش اندیشیده است، می‌تواند در طبیعت نیز بیابد. از این رو، به دنبال استنطاق از امور است، به‌سان قاضی در دادگاه که سوال‌هایی را طرح می‌کند و به دنبال استنطاق آن‌ها از شاهدها می‌باشد. این انقلاب کانتی در مقابل حکمت قرار دارد و معنای آن چنین است که انسان، قانون‌گذار طبیعت است، در اینجا شاهد هستیم و انگاره نقادانه کانتی در مقابل این مفهوم قدیمی قرار می‌گیرد. لذا به جای نظریه هماهنگی میان ذهن و عین، اصل تبعیت ضروری عین از ذهن قرار می‌گیرد(ژیل دلوز، فلسفه نقادی کانت، 41). نکته‌ی دیگر این که با شکل‌گیری این چرخش و تلاش برای ترسیم مابعدالطبیعه درون‌ماندگار، مفاهیم ذات یا بود و نمود، جای خود را به مفاهیم نومن و فنومن می‌دهد. فنومن چیزی است که پدیدار می‌شود، از آن جهت که پدیدار می‌گردد، لذا می‌توان گفت که بر کسی پدیدار می‌شود، هیچ پدیداری به ذاتی در پَسِ خود ارجاع ندارد، بلکه به شرط‌هایی که خودِ پدیدار شدن‌اش را مشروط می‌سازد، ارجاع دارد. شروطِ پدیدارها همان صورت‌هایی است که پدیدارها در ذیل آن‌ها پدیدار می‌شوند؛ مانند صورت‌های مکان، زمان و مقولات(ژیل دلوز، انسان و زمان‌آگاهی مدرن درسگفتارهای ژیل دلوز درباره کانت). لذا نقد خرد محض، شرایط این پدیدارها را بیان می‌کند، شرایط ایجابی و سلبی آن. مقصود از اصطلاح استعلایی نیز همین بحث از شرایط ایجابی و سلبی است،‌ این شرایط در دستگاه هگلی ثابت نیستند، بلکه صیرورت بر آن حاکم است، هر چند که در دستگاه فلسفی کانت، ثابت فرض شده است. لذا ایده‌های کانت، امر ثابت‌اند و ایده‌های هگل، واجد صیرورت‌اند. کانت متناسب با چنین انقلاب کوپرنیکوسی، دو نوع شناخت خرد را از هم متمایز می‌سازد. کانت دو نوع شناخت خرد را از هم متمایز می‌کند، شناخت نظری خرد و شناخت عملی خرد. وی در توضیح این دو اصطلاح معتقد است که شناخت خرد به دو شیوه به متعلق خود مربوط می‌شود؛ یا صرفاً متعلق را متعین (Determination: Bestimmung) می‌کند؛ یا آن را به فعلیت می‌رساند.
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
🔴 #انقلاب_کوپرنیکوسی [کوپرنیکی] #کانت و لوازم آن در فلسفه از جمله مفاهیم بسیار مهم که می‌توان در د
شناخت تألیفی پیشینی کانت، از جنس علم حضوری و نیز تقدم علم حضوری بر علم حصولی نیست، بلکه این مسأله را باید در سپهر کانت ملاحظه نمود. همان‌طور که در کوپرنیک شاهدیم که محوریت از زمین به خورشید انتقال می‌یابد، لذا در چرخش کانتی نیز محوریت از منتقل می‌شود؛ و سوژه همانند خورشید با نور خود که در فاهمه است، امور را متشخص و متعین می‌سازد، این خودانگیختگی سوژه در فاهمه است که بنیاد امور و نفس‌الامر است. از این رو، آگاهی سوژه، مساوق وجود است؛ و این امر غیر از انسان در حکمت متعالیه است که در فقر وجودی به سر برده و عین‌الربط وجود حقیقی است. آگاهی نیز از آنِ بسیطالحقیقه‌ای است که عین و علم را محقق می‌سازد. حکمت متعالیه، علم را مساوق وجود می‌داند، مقصود از آن، علم و وجود انسانی نیست، بلکه منظور علم و وجود حقیقی است؛ و نه وجود مجازی. مقصود کانت نیز از اصطلاح استعلایی، عبارت است از امکانات ذاتی موجودی که نحوه‌ی وجودش، متناهی است؛ و سوژه استعلایی همان نحوه‌ی وجود متناهی است. کانت از ماهیت سوژه صحبت نمی‌کند، بلکه در توجه قرار می دهد. نحوه‌ی وجود سوژه، همان امکانات ناب و محض آن؛ و به تعبیر دیگر، همان شرایط استعلایی است که شناخت یقینی تحت آن شرایط امکان‌پذیر است. نحوه‌ی وجود متناهی یا سوژه استعلایی نیز مقتضی دریافت اشیاء در زمان و مکان است. دانسته شد که بنیاد مکان نیز زمان است؛ و ، به دلیل وضعیت تناهی که از آن برخوردار است. این توضیحات، از لوازم چرخش کانتی است که . @philosophyofsocialscience @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
36.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما - تیر ماه ۱۳۹۹ ✅موسی نجفی : پرسش عباس میرزا از ژوبر فرانسوی و تحلیل و نقد آن به عنوان نخستین پرسش جدی ایرانیان درباره تجدد و فرنگ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
♦️افزایش اختیارات سازمان سیا برای عملیات سایبری علیه ایران 🔹برخی منابع آگاه مدعی شدند دونالد ترامپ طی دستوری به سازمان سیا اختیارات بیشتری برای انجام عملیات سایبری علیه ایران داده است. 🔹یاهو نیوز به نقل از مقامات سابق آمریکا گزارش داد، این مجوز محرمانه به سازمان جاسوسی آمریکا آزادی عمل بیشتری را برای اقدامات خود، هم از بُعد نوع عملیات سایبری و هم از نظر اهداف، می دهد و محدودیت‌های پیشین را رفع می کند. این مجوز به سازمان سیا این اختیار را داده که در فضای مجازی به نحوی آسانتر عملیات سری خود را انجام دهد 🔹بدین ترتیب دستور ترامپ، سازمان سیا را از اخذ مجوز از کاخ سفید برای عملیات سایبری محرمانه خود معاف می کند/ صداوسیما @AkhbareFori
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺محمد علی کلی بوکسور افسانه‌ای و قهرمان مشهور آمریکایی، به واسطه دوستی و آشنایی با مالکوم ایکس، به دین اسلام گروید، تغییری که نقطه عطفی در زندگی او به شمار می‌رفت. مالکوم ایکس رهبر مسلمانان آمریکایی، پدربزرگ لطیف شباز است، جوان سیاه‌پوستی که در زندان، با افکار پدربزرگش آشنا شد و تصمیم گرفت راه او را ادامه دهد. 🎥مستند روایتی است از زندگی لطیف شباز و داستان پر فراز و نشیب مبارزات او ⏯ تماشای فایل کامل مستند در یوتیوب : https://youtu.be/S2igHojNwKQ ⏯ تماشای فایل کامل مستند در آپارات : https://aparat.com/v/Y6omx 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استاد دانشگاه پرینستون: 📍متهم به کفرگویی میشوم اما بدانید آمریکا بهشت رؤياها و نمونه دموکراسی نیست...! 🆔 @Kavoshmedia
سلسله نشست های علمی چرایی دانش اجتماعی مسلمین 🔷 آشنایی با رشتۀ دانش اجتماعی مسلمین 📆 از 24 تا 31 تیرماه 1399 لینک ورود 👇👇👇 http://elc.razavi.ac.ir/razavi_public/
اطلاع‌نگاشت | جهش تولید
📝 ♦️ راسل و ترجمه از سر تفنن 🔶دو ویژگی تاریخ : 1️⃣ نثرِ شیوا، روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند. 2️⃣ راسل تنها به نقلِ آراء واَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است. ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفه راسل دانسته‏اند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1072 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
📝 #یادداشت ♦️#تاریخ_فلسفه راسل و ترجمه از سر تفنن 🔶دو ویژگی تاریخ #فلسفه_غرب_راسل: 1️⃣ نثرِ شیوا،
📝 ♦️ راسل و ترجمه از سر تفنن 🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸ سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است. 🔹 رییس جمهور اسبق گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ فلسفه غرب راسل می‌خواند. 🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفه غرب راسل موافقان و مخالفان سخن بسیار گفته‌اند. 🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن، جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با آشنا کند. 🔹نکته مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه غرب آشنا کند؟ 🔹تاریخ فلسفه راسل توسط مترجم نامور نجف دریابندری که چند روزی است رُخ در نقابِ خاک کشیده است، به زبان فارسی درآمده است. 🔹گفته‌اند و نوشته‌اند که دریابندری زبان انگلیسی را به صورت خودآموز، فرا گرفته است، به نظر نگارنده این مسئله چندان اهمیتی ندارد، کارنامه فرد و آثار او مهم است. 🔹در روزگار ما تاریخ فلسفه را به صورت گروهی می‌نویسند و چه خوب کاری می‌کنند. 🔹این کار محاسن بسیاری دارد یکی از آنها این است که دقت و وثاقت کار را افزایش می‌دهد. 🔹من امّا از خواندنِ تاریخ فلسفه‌ای که یک نفر از آغاز تا انجام آن را نگاشته باشد بیشتر لذت می‌برم و از جهاتی آن را مخصوصا برای کسی که آموختن فلسفه را تازه اغاز کرده مفیدتر می‌دانم. ✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1072 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net محفل زمانه شناسی
📙 کتاب «تاریخ فلسفه غرب» نوشته‌ی «برتراند راسل» و ترجمه‌ی «نجف دریابندی» است. این مجلد شامل متن کامل سه کتاب «فلسفه‌ی قدیم»، «فلسفه قرون وسطی» و «فلسفه جدید» است. در مقدمه در باب فلسفه آمده است: «آن تصوری از زندگی و جهان که "فلسفی" نامیده می‌شود محصول دو عامل است یکی تصورات دینی و اخلاقی که ما به ارث برده‌ایم، دیگری آن نوع تحقیقی که می‌توان علمی نامید به شرط آن‌که این کلمه را به وسیع‌ترین معنایش به کار بریم. در مورد نسبت دخالت این دو عامل در دستگاه‌های فلسفی نظر فلاسفه بسیار متفاوت است اما وجود مقداری از این دو عامل است که صفت مشخص فلسفه را تشکیل می‌دهد.» در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «امروزه دو طرز نگاه به یونانیان رواج دارد. یکی آن که از زمان رنسانس تا همین زمان‌های اخیر تقریبا در سراسر جهان معمول بود و آن احترام کمابیش خرافی بود نسبت به یونانیان، به عنوان مبدع و مخترع بهترین چیزها و صاحب نبوغ فوق بشری که مردم جدید را نمی‌رسد سودای رسیدن به مقام و مرتبه‌ی آنان را در سر بپرورانند.» این کتاب را انتشارات «آوند دانش» منتشر کرده است. @KANOONEQARBSHENASIANDISHEISLAMI
🔰 اطلاع‌نگاشت | مجلس امید و انتظار 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط تصویری با مجلس شورای اسلامی (۲۲/۰۴/۹۹) توصیه‌هایی را خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم بیان کردند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR این موارد را در این اطلا‌ع‌نگاشت مرور میکند. 💻 @khamenei_ir |
رهبر انقلاب: من وقتی میبینم بعضی‌ها همین ماسک را نمیزنند، من از آن پزشک و پرستار واقعاً خجالت میکشم که آنها آن جور دارند فداکاری میکنند، آن وقت این آدم، جوان یا غیر جوان، حاضر نیست یک ماسک بزند. ۹۹/۴/۲۲ ❣ @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قیام زنانه در برابر استبداد رضاشاه قانون کشف حجاب تنها منحصر به برداشتن حجاب از سر زنان نبود بلکه محدودیت‌های زیادی را بر سر راه دین مداران گذاشت؛ در این شرایط بانو امین قیام عملی در برابر استبداد رضاخانی را رقم زد و با تأسیس مدارسی با محوریت آموزش مسائل دینی، در برابر طاغوت زمانه خود ایستاد. 🎥مستند روایتی از زندگی بانو امین نخستین مجتهده ایرانی است؛ سیده نصرت‌بیگم امین معروف به که از جمله علما و مجتهدان دینی معاصر کشورمان به شمار می‌رود ⏯ تماشای فایل کامل این مستند در یوتیوب : https://youtu.be/-JpSO8st514 ⏯ تماشای فایل کامل این مستند در آپارات : https://m.aparat.com/v/8EtXI 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 جذاب «دلایل سقوط آندلوس» 👤 استاد رائفی‌پور ⛔️ ماجرای آندلوس یک هشدار تاریخیه ‼️ 📌آندلوسیزه کردن ایران، پروژه‌ایه که هم اکنون در حال اجراست. 📌 چه شد که مسلمانان پس از «800» سال آندلوس رو از دست دادند⁉️ ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ 🔰پرسش و درخواست یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم خواستم بدونم دلائلی که آقای رائفی پور برای سقوط آندلس میاره چقدر سندیت و اعتبار داره با شخص ایشون کار ندارم خواستم اعتبار خود استدلال رو بدونم (منظورم اینکه با ایشون خصومت شخصی ندارم)👆👆👆 🔵جواب: 🔴نجفی :👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
جواب پرسش 👆👆👆 با تشکر از دوست عزیز اول از همه عرض کنم من در این کانال معمولا در این موارد اظهار نظری نمی کنم اما پرسشگر عزیزی که این مطلب را ارسال نمودند تا به حال سه مرتبه و با سماجت خاصی اصرار به پاسخ دارند ؛ با این وصف از سر ناچاری جواب می دهم۰ 🔵مطلب ارسالی اجمالا مطلب خوب و مفیدی است و عواملی که ذکر شده کم و بیش در کتب مربوط به سقوط اندلس آورده شده است و از این نظر فکر نمی کنم به سخنران محترم نقدی وارد باشد ۰ اما من در این موارد کمی در تحلیل هایم سخت گیر تر و پیچیده تر نگاه می کنم و برخی ملاحظات خاص خودم را دارم مثلا : 🔴هر چند سقوط اندلس یکی از وقایع درد آور تاریخ اسلامی است ، ولی دقت کنیم پایه گذاری اسلام در اندلس از همان اول توسط امرا و خلفای فاسد و در ادامه چند دهه بعد توسط بقایای فراری بنی امیه گذاشته شد؛ در حقیقت با قلع و قمع امویها توسط عباسی ها ، شاخه ای از این خاندان منحوس به اروپا و همین اندلس می روند این اتفاق در اوایل قرن دوم روی داده و درست در زمان کم و نزدیک قبل ازسقوط بنی امیه در سال ۱۳۲ هجری قمری رخ داده است ۰ 🔵نکته دیگر در ماهیت این فتوحات توسط مسلمین و حرص خلفا در این کشورگشایی هاست۰ البته این فساد در حکومت و رقابت در قدرت در اندلس دلیل بر رد سلحشوری قهرمانان تاریخی این فتوحات نیست و جنایات زشت صلیبیون وحشی و اروپاییان متجاوز در قرون بعدی و نسل کشی آنان در اندلس قابل توجیه نبوده و نیست ؛ مطلب ما آسیب شناسی حکومتی در درون تمدن مغرب اسلامی است و این مسئله از،ارزشهای والای تمدن اسلامی مغرب اسلامی کم نمی کند ۰ مطلب دیگر اطلاعات اندک ما از بسیاری از ماجراهای مغرب اسلامی است ما ایرانیان و حتی بسیاری از ممالک مشرق اسلامی در مورد مغرب اسلامی حساسیت و نگاه ويژه‌ای نداشته و نداریم ۰ در مورد برخی از وقایع مهم تاریخی دیگر هم همینطور است ؛ چنانکه ما ایرانیان نسبت به جنگهای صلیبی تقریبا هیچ علقه و روایت و یا شاهد تاریخی بومی مهمی نداشته و نداریم و قهرمانان و دشمنان این جنگها را تقریبا در سطح ملی نمی شناسیم ۰ در مورد فتح قسطنطنیه هم که تقریبا نیم قرن قبل از صفویه هست مطلب درست همینطور است ؛ لذا جنگهای صلیبی و فتح قسطنطنیه و سقوط اندلس در "وجدان تاریخی" ما ایرانیان در سطح والایی نبوده و هنوز هم نیست ۰ 🔶البته این مطلب برای این نیست که بگویم اینها مهم نیستند بلکه میخواهم این نکته را متذکر شوم که این وقایع مهم تاریخی در سرنوشت قرون گذشته ایران تاثیر مستقیمی نداشته است و برای همین هم متفکران و چشمان تیز بین ایرانی به این وقایع توجه ننموده و اهمیت درخوری به آن ندادند۰ 🔷من سقوط اندلس را از عوامل شمرده شده مذکور در فیلم ارسالی بسیار ریشه دارتر می دانم و سه واقعه تاریخی : و و را به هم مرتبط و در یک خط سیر تاریخی می بینم و عوامل برشمرده شده در کلیپ مثل شرابخواری و زنا و قمار را هر چند از عوامل انحطاط اندلس می دانم ولی این عوامل نه "علت" بلکه "معلول" علل عمیق تری است که انشاالله در فرصت مناسب به آن خواهم پرداخت ✅نکته مهم آخر آنکه نگاه ما شیعیان به تحولات رسمی جهان اسلام ، بخاطر نقد به "نظریه خلافت" و عدم مشروعیت آن و نداشتن قداست حکومت خلفا با نظر رسمی مورخین گروه مقابل تفاوت های مهمی را نشان می دهد و این مسئله در (تحلیل و حساسیت و نسبت ) ما با مسائل مرتبط با این حوزه تاثیر گذاشته است ۰ این مهم را در تطبیق های تاریخی مان با مسائل امروز حتما باید رعایت نماییم ۰ ضمنا این نکته را هم در نظر داشته باشید تحلیل مسائل مهم تحولات تاریخی با برشمردن صرفا "عوامل تاریخی" یک مطلب است و بردن بحث به سطح "" امر دیگری است ۰ موفق باشید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi محفل زمانه شناسی
📢 مستند «به نام قانون » 👈نگاهی به تاریخچه تشکیل و فعالیت شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ⏰ امروز پنجشنبه ۲۶ تیر ساعت ۲۰ از شبکه افق ↩️ تکرار جمعه ساعت ۰۳:۰۰ بامداد 🆔 @ofogh_tv
جلسه۴فلسفه علوم اجتماعی.mp3
18.31M
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع فلسفه علوم اجتماعی موسسه فقه و علوم اسلامی، ۲۵ تیر ۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
یا حق عمده غم ماجرا برای من در سیاسی‌کاری‌های کثیف نیست؛ در این هم نیست که فردی را که «جرم» او در دادگاه ثابت شده هنوز «متهم» یا «معترض» می‌خوانند؛ در تأکید بر «اعتراضات آبان» هم نیست؛ در هم‌نوایی جیره‌خوران بیت‌المال با قاتل حاج قاسم و منافقین هم نیست؛ در مخالف اعدام شدن طرف‌داران اعدام پدر رومینا هم نیست... غم بزرگ این است که چه راحت «حکم» می‌دهیم و هیچ دغدغه‌ی این را نداریم که حق حکم‌دادن داریم یا نه؛ علم حکم دادن داریم یا نه؛ اطلاعات لازم برای حکم دادن داریم یا نه؛ حکم‌مان با حکم خدا سازگاری دارد یا نه... خواه طرف‌دار باشیم یا . در روایت داریم که اجرای یک حد از چهل شبانه‌روز بارش باران بهتر است (خشکی محیط صدور این روایت و ارزش یک ساعت باران در آن را دقت کنید!) ؛ در روایات از فتوای بدون علم نهی شده و سخت‌گیری‌های عجیبی راجع به قضاوت داریم. از روایات بگذریم؛ در دو آیه‌ی پشت سر هم قرآن (آیات ۴۴ و ۴۵ سوره‌ی مائده) افرادی که بر طبق «ما أنزل الله» حکم ندهند «کافر» و «ظالم» خوانده شده‌اند... شاید بتوان از این دو آیه استفاده کرد که این رفتارهای بچه‌گانه‌ی ما نه‌تنها با «دین» که با «انصاف» هم بی‌ارتباط است... و بعد از یک آیه، یعنی در آیه‌ی ۴۷ خداوند افراد دارای همین ویژگی را با صفت «فاسقون» نواخته... پ.ن. یک. لعنت به این فضای مجازی که پخش چرندیات را چنین راحت کرده؛ چرندیاتی که معمولا برد بیش‌تری نسبت به حرف حساب دارند. پ.ن. دو. گاهی که فکر می‌کنی در چه وضعی، چه دنیایی، چه فرهنگی گرفتاری چه‌قدر می‌توان راحت آرزوی مرگ کرد... اللهم عجل لولیک الفرج @garmseer