eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
💥بایدن در نامه‌ای به کنگره، حمله به سوریه را توجیه کرد! 💢سی‌ان‌ان: جو بایدن در نامه‌ای به رهبران کنگره این کشور گفته است، دستور او به ارتش آمریکا برای حمله به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران بر اساس حق ذاتی دفاع از خود مطابق با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل انجام داد. 🔸او همچنین نوشت:‌ «بنا به مسئولیتی که در حفاظت از شهروندان آمریکا، چه در کشور و چه در خارج دارم، و مطابق منافع سیاسی خارجی و امنیت ملی آمریکا، و اختیاراتم در قانون اساسی به عنوان فرمانده کل قوا، دستور این اقدام نظامی را صادر کردم.» اخبار افول موریانه وار آمریکا را در کانال زیر دنبال کنید🔽 🆔: @America_in_decline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فؤاد ایزدی در مصاحبه با شبکه ویون هند: حمله آمریکا به سوریه نشان داد که دولت بایدن هم مانند دولت ترامپ به قوانین بین المللی پایبند نیست. 🔹 وقتی آمریکا به خاطر اتفاقات عراق به سوریه حمله می‌کند یعنی در عراق ناتوان است. اخبار افول موریانه وار آمریکا را در کانال زیر دنبال کنید🔽 🆔: @America_in_decline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥محمد المسعری، معارض سعودی و دبیرکل حزب تجدد اسلامی در لندن با تمجید از ایستادگی ایران در مقابل آمریکا: 🔸ایران در مقابل آمریکا پیروز خواهد شد همانطور که پیامبر اسلام(ص) در مقابل امپراطور روم پیروز شد اخبار افول موریانه وار آمریکا را در کانال زیر دنبال کنید🔽 🆔: @America_in_decline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس صهیونیست: 📍این یک پیام از جانب ایران بود/هدف با دقت انتخاب شده بود...! 🆔 @Kavoshmedia
🔰 نسخه چاپی ویژه‌نامه شهید پیروز منتشر شد. 📥جهت تهیه به آدرس زیر مراجعه کنید👇 http://book-khamenei.ir/index.aspx?&fkeyid=&siteid=1&pageid=208&description=2327012
🔰 رویدادهای ماه اسفند 📌 معرفی کتاب مباحثه با جان هیک به بهانه مناظره علمی آیت الله با پروفسور جان هیک اسفند ۸۳ محتوای این کتاب به طور عمده در فرایند مذاکرات و مکاتبات انتقادی ده ساله ای که در فاصله سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ میان استاد رشاد و پروفسور جان هیک، صاحب نظریه ، جریان داشته، فراهم آمده است کتاب مباحثه با جان هیک به قلم علی اکبر رشاد از سه بخش صورت بسته که بخش نخست آن شامل سه فصل می باشد: ۱. گزارش فشرده مفاد مناظره ای که در تاریخ دوازدهم دسامبر ۲۰۰۲م (۲۱/۹/۸۱ ش) در دانشگاه بیرمنگام، میان مؤلف و جان هیک، رخ داده است. ۲. گفتار انتقادی مؤلف در نشست علمی ای که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تهران و با حضور هیک و عمدتاً در باب نقد نظریه وی، به تاریخ بیست و یکم فوریه ۲۰۰۵م (۳/۱۲/۸۳ ش)، تشکیل یافته بود. ۳. مقاله و سخنان ارائه شده از سوی جان هیک، که در نشست یاد شده و ناظر به نظرات مطرح شده در این جلسه، بوده است. بخش دوم آن دربردارنده سه فصل در نقد تفصیلی نظریه پلورالیسم دینی، به ترتیب زیر است: ۱. تبیین ابهامات مفهوم شناختی نظریه، ۲. نقد روش شناختی نظریه، ۳. نقد معرفت شناختی نظریه، این سه فصل، بخشی از نقد مشبعی است که مؤلف بنا به تقاضای جان هیک، درباره نظریه نگاشته و برای او ارسال داشته است. پاسخ جان هیک به نقدهای فوق نیز فصل چهارم این بخش را تشکیل داده است. بخش سوم کتاب نیز از مجموعه مقالات و مقالت های مکمل مفاد دو بخش پیشین، و نیز مکاتبات مؤلف و جان هیک، سامان پذیرفته است. 📘 برای تهیه این اثر اینجا کلیک کنید: 🌐 poiict.ir/?p=5714 🆔 @Rashad_
📸 ماه اسفند 🔰 دومین مناظره علمی آیت الله با پروفسور / پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 تهران، اسفندماه ۸۳ 🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل استاد ، نویسنده و پژوهشگر فقه‌حکومتی از نامه اخیر رئیس دولت اصلاحات به رهبر معظم انقلاب 📺 محمد خاتمی، است که در فتنه دفن شد. 📺 هدف خاتمی از دست و پا زدن‌ها، ایجاد وحدت بین جبهه متفرق و ناامید است. 📺 جریان اصلاحات که از سال ۹۲ در اوج ناامیدی و اختلاف قرار دارد و با در قدرت مانده، اگر امیدی به پیروزی داشت، هرگز محتاج اقدامات خاتمی نبود. ➕ به کانال بپیوندید👇 🆔 @Tahlil_Tv
🔸آیت الله در ابتدای درس خارج عنوان کرد: 🔰 ابدی بودن در عالم یکی از تصورات غلط انسان ها است ⚜️ 🌐بیشتر بخوانید http://rashad.ir/darskha @Rashad_ir @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔰احترام امام خمینی(ره) به همسرشان همسر امام در این باره می گوید: 🔺امام همیشه احترام مرا داشتند. هیچ وقت با تندی صحبت نمی کردند. اگر لباس و حتی چای می خواستند، می گفتند: ممکن است بگویید فلان لباس را بیاورند؟ گاهی اوقات هم خودشان چای می ریختند. در اوج عصبانیت، هرگز بی احترامی و اسائه ادب نمی کردند. همیشه در اتاق، جای بهتر را به من تعارف می کردند. تا من نمی آمدم سر سفره، خوردن غذا را شروع نمی کردند. 🔹به بچه ها هم می گفتند صبر کنید تا خانم بیاید. حاضر نبودند که من در خانه کار بکنم. امام در مسائل خصوصی زندگی من دخالت نمی کردند. اوایل زندگی مان، یادم نیست هفته اول یا ماه اول به من گفتند: من کاری به کار تو ندارم. به هر صورت که میل داری لباس بخر و بپوش، اما آن چه از تو می خواهم این است که واجبات را انجام بدهی و محرمات را ترک بکنی، یعنی گناه نکنی. @EMAM_COM
📻 ویژه برنامه رادیویی با موضوع "بررسی نقش در مراقبت از کانون " 🎙با حضور: 🔸 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه 🔸 حجت الاسلام و المسلمین ضو هیات علمی گروه 📻 رادیو سراسری معارف 📅 از روز یازدهم اسفند ماه 99 🔊 دوشنبه تا چهارشنبه ساعت 14:50 دقیقه 🆔 @iictchannel
📣📚 نمایشگاه مجازی کتاب «از کعبه تا حراء» 🔰 به مناسبت ولادت امیرالمؤمنین(ع) و مبعث پیامبر اعظم(ص) 🔻 سازمان انتشارات به مناسبت ولادت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) و مبعث پیامبر اعظم(ص) طرح تخفیف ویژه‌ای برای تمامی آثارش در نظر گرفته است. این نمایشگاه مجازی از تاریخ ۷ اسفند تا ۲۱ اسفندماه در سایت انتشارات به نشانی www.poiict.ir با تخفیف ۲۰ الی ۳۵درصد برگزار می‌شود. در این طرح ارسال برای خریدهای بالای پنجاه هزار تومان رایگان است. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/takhfif1299 🆔 @iictchannel
➕/🔻شرائط امکان علوم‌انسانی مدرن در فلسفه غرب 🔻دکتر طالب زاده در این سخنرانی بنا دارد درباره‌ی ضرورت های تأسیس علوم انسانی در ایران بگوید. محتوای سخنرانی، مملو از پیچیدگی های فلسفی است اما آنچه نهایتا از پس آن مفاهیم پیچیده برمی‌آید، تأکید و توصیه طالب زاده به دقت و طمأنینه در مواجهه با پیچیدگی های علوم انسانی است. او البته نسخه ای نیز برای این توصیه اش دارد و آن بازگشت به بنیان های علوم انسانی است. تأسیس علوم انسانی، دقت می‌طلبد دقتی که بیش از هر محتوای اثباتی، وابسته به منش و فرم دقیق کار علمی است. 🔻این سخنرانی، در همایش «جهان انسانی، حکمت اسلامی»، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و به همت کانون اندیشه جوان و کارگروه فلسفه اسلامی موسسه اشراق ایراد شده است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/sharaet_emkan_oloomensani/
🔹تاسف‌آور است، در کشوری که متوسط دریافتی کارگر بیچاره کمتر از ٢٨٠٠ است، کارمندانی ١٠ برابر بیشتر به صورت قانونی و از منابع عمومی حقوق می‌گیرند. 🔸این جدول به‌خوبی نشان میدهد اگر بودجه تا ۱۲ ماه آینده هم تصویب نشود هیچ فرقی به حال کارگر و اقشار منقطع از بودجه عمومی دولت ندارد. 🔹 مقایسه حقوق کارمندان نفت و گازی‌ها با سایر کارکنان دره عمیق طبقاتی که دولت ایجاد می‌کند را نشان می‌دهد، نجومی بگیرها فقط مختص اینجا نیستند اکثر نهادهای دولتی و حاکمیتی اینگونه حقوق می‌دهند. 🔸بخش بزرگی از بودجه، تقسیم همین منابع هنگفت به این اقشار است، سهم مردم عادی از بیت‌المال، تحمل تورم کمرشکن ناشی از پرداخت این حقوق‌ها در زندگی خود است و این یعنی آش نخورده و دهن سوخته. 🆔@Qasdway
استراتژی تغییر چارچوب‌ها... 💠 @Profderakhshan
قسمت چهل‌وچهارم برنامه تلویزیونی آخرین قسمت از مجموعه قسمت های اندیشه امام خمینی (ره) با موضوع: حکمرانی در اندیشه امام خمینی (ره) با حضور دکتر غلامرضا جمشیدیها، استاد دانشگاه تهران 📅یکشنبه 10 اسفند ماه 🕘ساعت 21 📺شبکه چهار سیما 《محفل زمانه شناسی》
🔵 نظر اسلام درباره مردی که جلوی نامحرمان نام همسرش را می‌برد 🔹 آنچه بعدها حتی در میان متشرعین تحت تأثیر عادات و عرف‌ها پیدا شد مافوق توصیه‏‌های اخلاقیِ اسلامیِ مسلّم است. در عرف‌های متأخر حتی ذکر نام همسر، نوعی کشف عورت [یعنی پرده برداشتن از امری که انسان از آن شرم دارد] تلقی می‌شود. 🔸 پیغمبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) در محاورات خود نام همسرشان را می‌بردند که خدیجه یا فاطمه یا امّ حمیده چنین و چنان کرد؛ ولی امروز اگر یک مرجع تقلید نام همسر خود را بدون تعبیراتی از قبیل «اهل بیت» یا «والده فلانی» یا «خانواده» و امثال اینها ببرد کاری زشت تلقی می‌شود؛ درصورتی که رسول اکرم(ص) از همسرش با کلمه‏ «حمیرا» تعبیر می‌کند که نشان‌دهنده زیبایی و رنگ پوست اوست. 🔹 همچنین امروز یک ملای معروف و مورد توجه عوام اگر همسرش سر تا پا پوشیده نباشد و بخواهد از جلوی جمعی عبور کند امری مستنکر تلقی می‌شود. ستر وجه و کفین به اجماع فقهای فریقین واجب نیست، حداکثر این است که مستحب است؛ اما اگر همسر یک روحانی موجّه میان عوام، ستر وجه و کفین نکند از هر فسقی برای آن روحانی مهمتر جلوه می‌کند. 🔸 شیخ انصاری در «کتاب النکاح» راجع به سیره‏‌های امروز که ارزش چندانی ندارد به موضوع نظر بر محاسن مخطوبه مثال می‌زند و می‌گوید با اینکه قطعاً از نظر شرعی جایز است ولی امروز اگر به شخص محترمی این‌چنین پیشنهاد شود که دخترت را می‌خواهم برای ازدواج ببینم فوق‌العاده مستنکر تلقی می‌شود. 🔹 پس آنچه بعدها رخ داده، بالاتر است از حدود توصیه اخلاقیِ اسلامی. البته خود اعراب، نه اولیای دین، در این جهت بی‏‌تأثیر نبوده‏‌اند. خشونت خاص عُمَری و حلول روح او حتی در مدعیان دشمنی‏‌اش سهم به سزایی در این موضوع داشته است. در آخر کتاب [مسئله حجاب] به این مطلب اشاره شده است. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب‏، ص۱۴ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرا و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
📣📣📣 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار می‌کند: همایش بین‌المللی عقلانیت، خداباوری و خداناباوری 🔹 زمان: 12-11 اسفند 1399 🔹 آدرس اتاق افتتاحیه، اختتامیه و پنل‌های انگلیسی: Skyroom.online/ch/irip/rta2021 🔹 آدرس اتاق پنل‌های فارسی: skyroom.online/ch/irip/rta2021fa 🔹 کسب اطلاعات بیشتر: rta.irip.ac.ir @BouNEWS
کتاب " فرهنگ توصیفی اصطلاحات معرفت شناسی" تالیف آقای دکتر حسن عبدی از چاپ خارج شد. کتاب فوق از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام منتشر شده است. اداره پژوهش @bouresearch
📙 کتاب حماسه امام سجاد(علیه‌السلام) حاوی بیانات رهبر انقلاب رونمایی می‌شود ‌ 🔹 آئین معرّفی و رونمایی از کتاب «حماسه‌ی امام سجّاد(علیه‌السلام)» مشتمل بر گفتارهایی از حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) درباره‌ی مبارزات سیاسی - فرهنگی امام سجّاد(علیه‌السلام) روز چهارشنبه 13/اسفند/99 در مشهد مقدس ساعت ۹ صبح در حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی (ع)، ساختمان شماره یک، دانشگاه علوم رضوی مشهد مقدس برگزار می‌شود. 🔸 این اثر به همّت انتشارات انقلاب اسلامی (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)) و در سه بخش تنظیم گردیده است. 《محفل زمانه شناسی》
⚡️ سفارش شده که وقتي به قبرستان مي‌رويد، بگوييد: «...أَنْتُمْ‏ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَاحِقُونَ»، شما پيشروان قافله هستيد که زود‌تر رفتيد و بارتان را انداختيد، ما هم إن‌شاء‌الله مي‌آييم. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «انسان‌ها در مقابل فناءِ دنيا سه جور هستند: يک عده‌اي هستند که به دنيا دل مي‌بندند؛ مثلاً اگر در بچگي يک جفت کفش گم کرد، تا هشتادسالگي هم وقتي يادش می‌افتد هنوز افسوس می‌خورد؛ در قيامت هم اين غصه‌ها را دارد. عده‌ای ديگر لوطي‌گري مي‌کنند، سرِ سفرۀ دنيا مي‌نشيند، وقتي از زير پايش کشيدند، برايش اهميت ندارد. يک عده‌اي مي‌گويند چرا بايد سر سفره‌اي بنشينيد که جمع می‌شود، بعد لوطي‌گري کنيد؟! چرا سر سفره‌اي مي‌نشينيد که وقتي سفره را جمع کردند، بگوييد جمع شد که جمع شد! يک سفرۀ ديگر هست! هوشيار، کساني هستند که وقتي مي‌دانند اين سفره جمع مي‌شود، سرِ سفره نمي‌نشينند. وقتي مي‌دانند اين ظرفِ عتيقه، يک روز مي‌افتد و مي‌شکند، از اول، دلشان را به اين عتيقه نمي‌بندند که وقتي شکست، افسوس بخورند. سفارش شده که وقتي به قبرستان مي‌رويد، بگوييد «أَنْتُمْ‏ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَاحِقُونَ»، شما پيشروان قافله هستيد، زود‌تر رفتيد و بارتان را انداختيد، ما هم ان‌شاء‌الله مي‌آييم. نگاه انسان بايد به دنيا اين طور باشد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 يک قاعدۀ کلی برای اينکه انسان بتواند از سر سفره دنيا بلند شود، اين است که بايد بتواند پای بنشيند. اين کتابِ خدا، موعظۀ خداست. 💥 چه کسی می‌تواند در سختی‌های مبارزه همراهی کند؟ کسی که راضی به دنيا نباشد و بداند که سرِ سفرۀ دنيا نشستن، اين روی سکه‌اش غفلت و لذت است و آن روی سکه‌اش رنج و عذاب. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «کسي که از دنيا کوچک‌تر است، او تا آخر کار، در دنيا است. هر چه به او مي‌گويند «بيا!»، مي‌گويد «خدا براي چه جنگ راه انداخته؟!». جنگ برای اين است که ما برسيم. خدا که نمي‌خواهد به جايي برسد. خداي متعال احتياج به ما ندارد که ما از دشمنش انتقام بگيريم، «وَ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لاَنْتَصَرَ مِنْهُمْ». خداي متعال که جنگ راه مي‌اندازد، گاهي‌اوقات جنگ را محکم و تثبیت مي‌کند و کار و هدف خودش را جلو می‌برد. هدف خدا چيست؟ «لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْباطِلَ»، خدا مي‌خواهد حق، تثبيت بشود. خداي متعال جنگ را براي اينکه ما برسيم، به راه انداخت، براي انتقام‌گيري که نبود. «وَ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لاَنْتَصَرَ مِنْهُمْ»، خداوند غالب بر همه دشمنان است و احتياجی به ما ندارد. چه کسی مي‌تواند در اين سختي‌ها همراهي کند؟ کسي که اين درس قرآن را گرفته که راضي به دنيا نيست. اين راضي نبودن هم منوط به اين است که انسان نگاه جامع و واسع داشته باشد؛ يعنی دنيا را با فنائش ببيند و ببيند سرِ سفرۀ دنيا نشستن، اين روي سکه‌اش است و آن روي سکه‌اش است. وقتی همه را با هم ديد، خودش را کنار مي‌کشد. وقتي دنيا را در دل عوالم ديد، مي‌فهمد قليل است. يک قاعدۀ کلی براي اينکه انسان بتواند از سر سفره دنيا بلند شود، اين است که بايد بتواند پاي بنشيند. اين کتاب خدا، موعظه خدا است؛ «يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ‏». همه ، در اين قرآن است؛ از موعظه و بيداری تا شفاي بيماري‌هاي دل تا هدايت و راهبري و رحمت‌هاي خاص، بايد سر اين سفره بنشينيم و را گوش کنيم. اگر کسي سر سفره دنيا ‌نشست، گلايه‌مند مي‌شود. خدا مي‌فرمايد: گلايه نکنيد اين پيغمبر آمده، اين کتاب را هم آورده انسان بايد در شبانه‌روز مناجات و انس با قرآن داشته باشد.» ☑️ @mirbaqeri_ir