طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن.pdf
16.45M
🌟«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌟
🔰#عید_فطر_مبارک
طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن» در کلام #رهبر_معظم_انقلاب
📗 متن PDF کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
(سخنرانیهای مقام معظم رهبری در ماه رمضان ۱۳۵۳).
التماس دعا ...
@corona_bye
🔰 اطلاعنگاشت | ۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «فلسطین»
🔸فلسطین به فضل الهی آزاد میشود
مسالهی فلسطین و مبارزه برای آزادسازی آن از شرِ رژیم غاصب صهیونیستی یکی از موضوعات کلیدی و پرتکرار در بیانات رهبر انقلاب اسلامی و از مهمترین دستورکارهای انقلاب و نظام اسلامی است.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت سخنرانی اخیر تلویزیونی حضرت آیتالله خامنهای پیرامون فلسطین، در این گزیده بیانات مهمترین کلیدواژههای نظام فکری ایشان در این زمینه و جملات برگزیدهی هر موضوع را منتشر میکند.
از اینجا بخوانید: ↙️↙️
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45701
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تکهای از خاک فلسطین که با انقلاب اسلامی به این کشور بازگردانده شد!
اسرائیل و هشدار خطر این غده سرطانی، همیشه یک پای سخنان امام خمینی(ره) بود، خطری که خیلیها بعدا متوجه ابعاد گسترده آن شدند.
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کلید سفارت اسرائیل به نام سفارت فلسطین، به یاسر عرفات داده شد، تکهای از خاک این کشور که به واسطه پیروزی نهضت اسلامی به فلسطینیها بازگردانده شده بود.
گزارشی از تاریخ چهار دهه حمایت مردم ایران از فلسطین در برنامه #گذرنامه شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
⚡️پژوهش های علوم انسانی به اینجا و اکنون تعلق دارند و بیشتر می توانند وضعیت علم در کشور را نشان دهند
✔️رضا داوری اردکانی🔻
🔹علوم اجتماعی دیرتر از علوم پزشکی و مهندسی و فیزیک و زیستشناسی و شیمی به کشور ما آمد. چرا؟ زیرا هر علمی جایی و مقامی و زمانی دارد. علم جدید برای جامعه جدید است و این جامعه با علم و فرهنگ خاص قوام یافته است و مییابد. ما که جامعه به معنی جدید نداشتیم و با نظم تجدد زندگی نمیکردیم، پس علم را برای چه میخواستیم و چرا و چگونه آموختیم؟
🔹فیزیک و حتی قواعد مهندسی را در همهجا به همه کسانی که هوش بالاتر از متوسط داشته باشند، میتوان آموخت؛ ولی آموختن فلسفه و علوم انسانی حتی به صاحبان هوش قوی بسیار دشوار است. علوم انسانی و اجتماعی در قیاس با ریاضی و فیزیک کمتر انتزاعیاند و چون با جهان متجدد تناسب و سنخیت دارند، در جایی که تجدد قوام نیافته باشد، وجودشان وجهی ندارد و اگر باشند، بیشتر انتزاعی و آموزشیاند. در مهندسی و بیومکانیک و فیزیک میتوان برای بشریت پژوهش کرد و مقاله نوشت و افزایش مقالات را نشانه پیشرفت علم دانست، اما پژوهشهای علوم انسانی عمدتاً به اینجا و اکنون تعلق دارد و کار کردش بیشتر میتواند نشانه وضع علم در کشور باشد.
🔹به نظر من هر حکمی که بخواهیم در باب علم کشور بکنیم، ناگزیر باید به وضع علوم اجتماعی توجه کنیم، بهخصوص که تحقیق در باب علم و مقام آن نیز کار فلسفه و علوم اجتماعی است. در این علوم، مقالهنویسی از جهات گوناگون دشوار است؛ زیرا اولاً همه پرسشهایش را از بیرون نمیتوان گرفت، ثانیاً برای نوشتن مطالب این علوم هم نویسنده باید با زبانی که به آن مینویسد، انس داشته باشد، چیزی که در فیزیک و مهندسی ضرورت ندارد؛ و بالاخره ثالثاً پژوهش در این علوم بدون ملاحظه سیاست نمیتواند انجام شود با توجه به این نکات، وضع علم کشور و سیاست علم را با نظر در علوم اجتماعی میتوان شناخت؛ ولی سیاست علم کشور تا کنون چندان توجه و علاقهای به علوم انسانی و اجتماعی نداشته و در باب علم به طور کلی حکم میکرده و تفاوتی میان علوم قائل نبوده و البته نمیپذیرفته است که علوم اجتماعی مظهر وضع علم زمان باشند.
🔹در کشور ما از حدود صد و پنجاه سال پیش بعضی کتابها در فلسفه جدید «کتاب تقریر دکارت» و «اقتصاد سیاسی» اثر سیسموندی ترجمه رضا ریشار و… ترجمه شد، ولی کسی آنها را نخواند؛ زیرا مطالبش قابل فهم نبود و هیچگونه مناسبت و سنخیت با معلومات و عادات فکری و نظام زندگی ما نداشت. اما کمکم که عادات و آداب اروپایی به کشور ما آمد و سازمانهای اداری و قضایی و مدرسه و بانک و دانشگاه و… از روی مدل اروپایی تأسیس شد، روابط به صورتی درآمد که به علوم اجتماعی هم اندکی نیاز پیدا شد. معهذا تألیف و انتشار اولین کتاب جامعهشناسی (علمالاجتماع) تا اواخر دهه ۲۰ قرن حاضر (قرن چهاردهم هجری) به تأخیر افتاد. این اولین کتاب را که «علمالاجتماع» نام داشت، دکتر یحیی مهدوی نوشت. دکتر صدیقی هم جزوه کوچکی در «کلیات جامعهشناسی» فراهم آورده بود که هرگز آن را چاپ نکرد. هر دو دفتر متضمن گزارش مختصری از جامعهشناسی حوزه دورکیم بود.
🔹جامعهشناسی هم مثل روانشناسی در رشته فلسفه دانشکده ادبیات تدریس میشد. حتی اقتصاد هم که چندین درس داشت، رشته مستقل نبود و در سال سوم دانشکده، حقوق از سیاست و حقوق جدا میشد؛ یعنی دانشجویان دانشکده حقوق در دو سال اول دانشکده، درسهای مشترک داشتند و در سال سوم دانشجویان اقتصاد و حقوق و سیاست از هم جدا میشدند. در اقتصاد و سیاست هم کتاب بسیار کم بود. از آغاز دهه ۴۰ جنبشی در ترجمه و تألیف و آموزش و پژوهش علوم انسانی به وجود آمد که مخصوصاً کوششی برای آزادشدن از ادبیات حزب توده بود.
https://cgie.org.ir/fa/news/221319
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🌐 کنفرانس بینالمللی #آوردگاه_کرونا
⁉️ مقایسه آثار تفکر اسلامی و تفکر غربی بر عملکرد دولتها و ملتها
🔖 با حضور اندیشمندان و اساتید برجسته
📝 فراخوان #یادداشت_علمی
✔️ با ارائه گواهی معتبر دانشگاهی
_____________________
🌐 کنفرانس بینالمللی آوردگاه کرونا
🆔️️ @FieldCovid19
🌐 International Conference on the #CoronavirusBattlefield
⁉️ A Comparison of the Performance of Goverments and Nations in the Coronavirus (COVID19) Crisis
🔖 With the Presence of Prominent Thinkers and Professors from Iran and other countries
💻 Webinar and Live broadcast on the Internet
🛡 Certificate of Participation will be awarded
Deadline for submission:
📆 June 01` 2020
✔️ Contact us:
💻 www.fieldcovid19.blog.ir
📧 fieldcovid19@chmail.ir
🆔 @FieldCovid19 (in Bale Messenger)
📞 +98 21 76702445
📞 +98 21 76702510
🇮🇷 "Secretariat of The Expediency Discernment Council"
_____________________
🌐 International Conference on the Coronavirus Battlefield
💻 fieldcovid19.blog.ir
🆔️️ @FieldCovid19
mirbagheri.apk
2.63M
📚 عنوان : نرم افزار مجموعه آثار استاد میر باقری
📖موضوع نرم افزار : مجموعه آثار
#نرم_افزار
#مجموعه_آثار
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
🔰 اطلاعنگاشت | اصلاح اقتصاد؛ اولویت مجلس یازدهم
🔻حضرت آیتالله خامنهای پیامی به مناسبت افتتاحیهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی صادر کردند؛ ایشان ضمن یادآوری مسئله اصلی کشور، توصیههایی در این زمینه بیان نمودند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
💻 @Khamenei_ir
🔰رهبر انقلاب در پیام آغاز به کار مجلس یازدهم تأکید کردند:
🌟تلاش فکری و عملی همگان برای معیشت طبقات ضعیف
🔻رهبر انقلاب: در حال حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویّتهای کشور است. در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمدهی مشهود، باید اذعان کنیم که در دههی پیشرفت و عدالت، نمرهی مطلوبی درباب عدالت به دست نیاوردهایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابهی اولویت، وادار سازد. ۹۹/۳/۷
💻 @Khamenei_ir
🚨#متن_کامل پیام رهبر انقلاب اسلامی
به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دورهی مجلس شورای اسلامی را از اینجا بخوانید:👇
http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=45736
کلام جدید۲۳.mp3
15.02M
#بشنوید
🔰 تدریس کلام جدید استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع شبهات جدید امامت
🔻 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر
#جلسه_بیست_و_سه | ۲۷رمضان ۱۴۴۱
🆔 @khosropanah_ir
🔸نشست «واکاوی فقهی حج در شرایط خطر و بیماری مسری» برگزار شد
آیت الله محمد قائنی:🔻
🔹اگر مقتضی برای وجوب حج باشد ولیکن خوف ابتلاء به بیماری خطرناک نیز وجود داشته باشد تکلیف ساقط است چرا که تکلیف به حج، منوط به استطاعت است و از مقولات استطاعت حج، سلامت و عدم ابتلاء به بیماری است.
🔹مکلفی که به واسطه تلبس به حج، ممکن است به بیماری خطرناکی مبتلاء شود این شخص، نه اینکه استطاعت عرفی حج را ندارد، خیر، بلکه متمکن از فعل نیست؛ عرفا متکمن از فعل کسی است که با انجام فعل به بیماری قابل توجهی مبتلا نشود.
🆔 @vasael_ir
📝 تبیینی از اصل حریت و آزادی در نگاه شهید مطهری
1️⃣ یکی از #مبانی_انسان_شناسی در تعلیم و تربیت اسلامی این است که انسان موجودی دارای اختیار می باشد و مسائل تربیتی فقط وقتی ارزشمند هستند که از روی اختیار باشند یعنی عامل در انجام آنها اختیار داشته باشد. در نتیجه صرفا فعلی انجام که مبتنی بر خواست و اراده انسان باشد ارزشمند خواهد بود.
2️⃣ مبتنی بر این مبنای انسان شناسی یک #اصل مهم در تعلیم و تربیت شکل گرفته است که از آن به نام #اصل_حریت_و_آزادی نام می برند. اصل حریت و آزادی به ما می آموزد که هرکسی برای اینکه واقعا رشد کند و تربیت شود باید در تصمیماتش آزاد باشد و خودش تصمیم بگیرد و با تصمیمات خودش رشد کند، نه اینکه همه چیز را بخاطر تعبد یا اجبار از طرف مربی/والدین انجام دهد. هنر مربی (مثل #پدر_مادر) این است که متربی را به سمتی سوق دهد که با اراده و تصمیم خود، راه صحیح را انتخاب کند.
3️⃣ این اصل یکی از مهمترین اصول تربیتی است که متاسفانه بسیاری از مربیان و متربیان بخاطر دلسوزی های غلط از آن غافل شده اند و گاهی با دلسوزی و گاهی با اجبار بجای متربی تصمیم می گیرند و آنها را از رشد و کمال باز می دارند و در واقع به دوره کودکی و ناتوانی آنها امتداد می دهند. شهید مطهری در کلام خود به این اصل و مبنای تربیتی این چنین اشاره می کنند:
🔰 تربيت اجبار بردار نيست
🔹به زور شلاق مى شود نگذاشت كسى دزدى كند ولى با زور شلاق نمى شود روح كسى را امين كرد و الا اگر كسى مثلًا احتياج داشت به اينكه تهذيب نفس بشود و شخصيت اخلاقى اش خيلى عالى بشود مى بردندش يكصد شلاق به او مى زدند، بعد مى آوردند، تربيتش عالى مى شد. يعنى در مسئله پرورش به جاى همه چيز فقط شلاق مى زدند و مى گفتند براى اينكه اين آقا در عمرش هرگز دروغ نگويد و از دروغ گفتن بدش بيايد يكصد ضربه شلاق به او بزنيد كه بعد از شلاق خوردن از دروغ گفتن تنفر داشته باشد.
🔹همچنين است دوست داشتن. آيا مىشود كسى را با ضرب شلاق وادار كرد كس ديگرى را دوست داشته باشد؟ مهر با زور قابل تحميل نيست. اينها را مى گويند امورى كه زورپذير نيست. اگر تمام نيروهاى عالم را جمع كنند و بخواهند محبتى را به زور در دل كسى قرار بدهند يا محبتى را به زور از دل كسى بيرون بكشند ممكن نيست.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج20، ص: 247
#مبانی_تعلیم_تربیت #اصول_تربیت_اسلامی
#اثرات_تربیتی #تربیت_اسلامی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔰نظریه "انقلاب هویتی" متعالی تر و اصیل تر از "هویت انقلابی" است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
📌 #اطلاعیه_درسی - از سرگیری دروس 📌
🔰 به اطلاع ميرساند دروس خارج آيت الله اراكی از روز یکشنبه 11 خرداد برگزار خواهد شد.
💠 شنبه تا سه شنبه:
⚜️ فقه نظام سياسی ساعت 9:15 صبح؛
⚜️ اصول فقه ساعت 10:15 صبح؛
⚜️ فقه الصلاة ساعت 11:15 صبح برگزار خواهند شد.
💠 پنج شنبه ها:
⚜️ فقه نظام خانواده و فقه فرهنگ 👈 یک ساعت و نیم به اذان ظهر
•┈┈••✾••┈┈•
🔹کانال رسمی آیت الله اراکی
🆔 @mohsenaraki_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مرگ #رومینا بیش از آنکه زاییده رفتار جنون آمیز پدر باشد؛ معلول سبک زندگی ناصوابی است که تهاجم و ناتوی فرهنگی غربزدگان به ویژه فمینیست ها به جامعه تزریق کرد. نقش سینمای دختر کشی مانند #خانه_پدری هم نباید در این پدیده جاهلیت نادیده گرفته شود.
🆔 @khosropanah_ir
💢 از پیشنهاد «شورای رؤیت هلال» آیتالله مکارم تا توضیحات آیتالله سیستانی درباره رؤیت هلال با چشم مسلح (1)
✅ آیت الله مکارم شیرازی:
شرعاً مىتوان نظر اکثریت شوراى رؤیت هلال را که با دقّت کامل همراه باشد، پذیرفت و به آن اعتماد کرد. به یقین حضرت ولى عصر(ارواحنا فداه) راضى نیست که پیروان او در یک چنین امر مهمّى گرفتار تشتّت و تفرقه -حتّى در یک شهر و یک خانه- شوند و قدرت و قوّت آنها به ضعف گراید و در برابر دشمنان سر شکسته گردند.
🔸فقها در تمام ابواب فقه، اطلاقات را منصرف به افراد متعارف مىدانند، مثلاً:
- در باب وضو ...
- در باب مقدار «آب کُر» ...
- در مسأله «حدّ ترخّص» ...
- در ابواب «نجاسات» ...
🔸 بعضى مىگویند معیار در آغاز ماه، «تولّد ماه در واقع» است و رؤیت و مشاهده جنبه «طریقى» دارد نه «موضوعى». بنابر این اگر با وسیله غیر متعارف از تولد ماه آگاه شویم، کافى است.
در پاسخ مىگوییم: به یقین ظاهر روایات این است که قابلیّت رؤیت با چشم عادّى، جنبه موضوعى دارد (تکرار مىکنم قابلیت رویت با چشم عادى) زیرا: اگر معیار تولّد واقعى ماه باشد مشکل مهمّى پیش مىآید که نمىتوان به آن تن درداد و آن این که ...
👈مشاهده متن کامل نوشتار: https://b2n.ir/320431
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 از پیشنهاد «شورای رؤیت هلال» آیتالله مکارم تا توضیحات آیتالله سیستانی درباره رؤیت هلال با چشم مسلح (2)
✅ آیت الله سیدعلی سیستانی:
🔸اعتماد نکردن به رؤیت با تلسکوپ و ابزارهایی نظیر آن در اثبات اول ماه، نه از جهت بیاعتنایی به ابزارهای نوین در تشخیص موضوع حکم شرعی، بلکه از این جهت است که آنچه موضوع حکم شرعی قرار گرفته چیزی است که باید وجود آن برای عموم مردم قابل تشخیص باشد...
🔸 تفکیک میان مواردی که میتوان ابزارهای نوین دید و یا شنود و مانند آن را برای بعضی از آنها به کار گرفت، و مواردی که نباید به آنها توجه کرد، بسته به اختلاف در موضوع حکم شرعی است، و فقیه جز پایبندی و تقیّد به آنچه از ادله استفاده میکند چارهای ندارد.
🔸 بیشتر فقها از تعبیر «مَواقیت للنّاس» برای هلال، در آیه شریفه، این گونه استفاده کردهاند که هلال یک ابزار عمومی سنجش زمان است که تمامیِ مردم میتوانند به آن مراجعه کنند و امور معیشت و دیانت خود را با آن سامان دهند، نه اینکه شاخصی باشد که تنها بعضی از مردم توان استفاده از آن را دارند و بعضی دیگر جز با مراجعه به کسانی که از ابزارهای لازم برای دیدن هلال بهرهمند هستند، نتوانند از آن استفاده کنند.
👈 مشاهده متن کامل نوشتار: https://b2n.ir/320431
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فتوای حضرت آیت الله سیستانی درباره برگزاری نماز جماعت در مساجد با حفظ فاصله
✔️ حضرت آیت الله سیستانی به استفتایی درباره شرایط برگزاری نماز جماعت در مساجد با توجه به حفظ فاصله گذاری اجتماعی در شرایط کرونا پاسخ گفتند که متن استفتاء مطرح شده و پاسخ ایشان به شرح زیر است🔻
❓سؤال: مقامات مسئولان کشور ما (یک کشور عربی) اقامه نمازهای جماعت در مساجد و مانند آن را به رعایت فاصله دو متری بین هر نفر در یک صف منوط دانسته و همچنین از مقابل و پشت سر باید یک صف بین دو صف نمازگزاران خالی گذاشته شود ، آیا نماز جماعت با وصف مذکور در فتوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی منعقد میشود؟
🔸 پاسخ: فاصله ۱۲۰ سانتی متری بین مکان هر مأموم و ماموم دیگر در همان صف، و همچنین بین محل سجده فرد متأخر و محل ایستادن فرد متقدم ایرادی ندارد اما در صورت فاصله ای به اندازه مثلاً دو متری، صحت اقتدا محل اشکال است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 شورای افتای حضرت آیتالله خامنهای به روایت آیتالله سیدجعفر کریمی
✔️ گفتگوی منتشر نشده مرحوم آیتالله سیدجعفر کریمی🔻
🔹 اگر صحبتهای آیتالله خامنهای را در شورای افتاء یادداشت میکردند و چاپ میکردند و منتشر میشد، مجامع علمی که مدعی نقد و بررسی مسائل علمی هستند، میفهمیدند که در گوشهی تهران فقیهی نشسته است که سرآمد بقیه فقهاءست و او نظراتی دارد که از نظرات بقیه فقهاء قویتر است. لکن الان که کسی خبر ندارد و همه خیال میکنند که آقای خامنهای فقط همان ولی فقیه است.
🔹 در این مدت ما از ایشان در اظهارنظر، در مسائل زیادی، مطالبی دیدیم و شنیدیم که الحق خداوند، توفیقی به ایشان عنایت کرده که اگر ایشان مدعی شوند که فقه را بدانگونه که باید فهمید، میفهمند، گزاف نگفته است و درست فرموده است. و حالا اگر باور برخی نمیشود، نشود.
🔹 بعضی به یک چیزهای سطحی عادت کردهاند و خیال میکنند که مجتهد کسی است که چاپ رسالهاش درآمده باشد، در صورتی که اینطور نیست. اعلم کسی است که قضایای آلالبیت ع را بدانگونه که در کتب حدیث هست، و باید فهمید آنگونه بفمهد.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/236945
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
👆👆
🔰کتاب علما و رژیم رضاشاه
✅نویسنده: حمید بصیرتمنش
انتشارات: عروج 1376 ، شامل 600 صفحه
🔴 فهرست: تئوری و عملکرد علمای شیعه امامیه در برابر حکومت، ساختار کلی حکومت رضاشاه، رویدادها تحولات و نهادهای اجتماعی فرهنگی سیاستهای مذهبی حکومت، تغییر پوشش مردان و زنان، روحانیون و تغییر رژیم، علمای عتبات عالیات، علما و روحانیون قم، علما و روحانیون تهران، اصفهان، آذربایجان، فارس، بروجرد، بوشهر، گیلان، مازندران، خراسان، واکنش روحانیون در برابر تغییر لباس و کشف حجاب.
کتاب فوق به بررسی ساختار کلی رژیم رضاشاه و تاثیرات آن بر سیاستهای فرهنگی و مذهبی و واکنشهای روحانیون در طول 16 سال سلطنت حکومت پهلوی اول میپردازد. در این پژوهش نکاتی چون: اهداف کلی سیاستهای فرهنگی و میزان موفقیت رژیم در نیل به این اهداف و واکنش روحانیون در برابر مجموع سیاستهای فرهنگی، تأثیر سیاستهای فرهنگی بر جامعه و به ویژه در رابطه میان مردم و روحانیون مطرح گردیده است.
🔵و همچنین پاسخ این پرسش که «چرا برخلاف جنگ جهانی اول، روحانیون ایران به هنگام ورود متفقین در شهریور 1320 مخالفتی بروز ندادند؟» مورد توجه نگارنده بوده است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔻آیت الله جوادی آملی
در بسياری از ماها اين آلودگی هست كه می گوییم «لو لا فلان لهلكتُ» يا اول خدا دوم #فلان_شخص اين شرك خفیّ است.
✅ @mehrostad_ir
🔻آیت الله جوادی آملی
لقمان حكيم فرمود انسان در زندگی بايد #صابر باشد، برای اينكه نه عالم را برابر ميل ما ساختند نه همه افراد نظير زيراكس و فتوكپيِ يك صفحهاند. افراد، شرايط و سلایق فرق می کنند. انسان زود برنجند و عصبانی بشود با امت اسلامی بودن سازگار نيست. شما صابر باشید خدای سبحان هرگز نمی گذرد.
✅ @mehrostad_ir