جشنوارۀ آنلاین فروش ویژۀ کتابهای نشر ترجمان
تا 50% تخفیف
فقط تا فردا
https://cutt.ly/MyPddbP
💢 مجازات پدر در برابر کشتن فرزند
✔️ دیدگاه و نظر/ سیدمصطفی محققداماد:
🔹 ماجرای قتل دختر نوجوان تالشی توسط پدرش در شبکههای اجتماعی با بازتابهای گستردهای مواجه شده است. خبر این است: رومینا دختر ۱۴ ساله تالشی به دلیل فرار با دوست پسرش به شکل فجیعی با داس توسط پدرش در خواب به قتل رسید.
🔹 به نظر میرسد که در مباحث مجازاتها، مادام که اجتهاد شیعی به شکل «منسدّ» و متوقف باشد و هرگز بازاندیشی فقهی صورت نگیرد این گونه جنایات را، آن هم به نام «غیرت دینی» به نحو مکرر مشاهده خواهیم کرد.
📜 در این نوشتار به موارد زیر پرداخته شده است🔻
🔹 نظر فقیهان امامیّه و دلایل آنان:
🔸 روایات
🔸 اجماع
🔹 نظر فقیهان اهل سنّت:
🔸 نظر مشهور
🔸 نظر مالکیّه
🔹 نقد و بررسی
تفصیل مطالب👈 https://b2n.ir/738078
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻آیت الله جوادی آملی
رسول خدا (ص) فرمود عقل را عقل گفتند برای اينكه زانوهای شتر جموح و چموش شهوت و غضب و وهم و خيال را عقال می کند. اگر آدم عادت بكند هر حرفی را بزند و هر حرفی را بشنود ديگر در نماز #حضور_قلب ندارد، همه اين خاطرات جمع می شود تا يك وقت حمله بكنند و آن حالت #نماز است.
✅ @mehrostad_ir
⚡️ امواج ابلیسی از سر هزار عارف و عامی میگذرد.
«وادی عبودیت، وادی بسیار پیچیده و لطیفی است. اینطور نیست که بگویید: "به طرف خدا رفتن که کاری ندارد! سرم را زیر میاندازم و پیش میروم"!
هزار نکتۀ باریکتر زِ مو اینجاست. کسی که راهرو نیست و در این امواج نیفتاده، نمیداند که چه خبر است! خیال میكند که با شنا کردن میتواند به آن طرف برسد. یا حتی خودش را نجاتغریق میداند! گردابها و موجهای چهلمتری را که کشتی را فرو میبرد، ندیده است! چنین آدمی ممکن است بگوید پیغمبر یعنی چه و امام(ع) برای چه میخواهیم! ما با پای خودمان به طرف خدا میرویم! مگر او «أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» نیست!
امواجی که ابلیس میفرستد از سَرِ غیرمُخلَصین (إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ) عبور میکند و همه را غرق میکند. همه باید متمسِّک به امام(ع) باشند؛ «مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ».
امواج ابلیسی از سر هزار عارف و عامی میگذرد. چه بسیار عرفایی که سجادۀ عبادتشان لانۀ شیطان شده است («فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِي صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِي حُجُورِهِمْ فَنَظَرَ بِأَعْيُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِم»)؛ از طریق اَلسنه آنها شکارگاه تاریخی برای خودش درست کرده. گاهی میبینید بعضیها شکارگاه عظیم و تاریخی ابلیس هستند؛ از افق پانصدساله، افراد را جذب خودش میکند و به دهان و جهاز هاضمه ابلیس وارد میکند.
اینها واقعیتهای عالم تکوین است. کسی که این جریانهای پیچیده را در عالم را نمیبیند، میگوید خدا هست و به ما هم نزدیکتر است؛ خودمان راه میافتیم و میرسیم!»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ اگر كسی خیال كرد كه خودش میتواند بایستد و با شیطان مقابله كند، تردید نكنید كه تسخیر شیطان میشود.
«اگر كسی خیال كرد كه خودش میتواند بایستد و با #شیطان مقابله كند، تردید نكنید كه تسخیر شیطان میشود. خداوند متعال بر اساس مصلحتی او را آفریده و دستش هم در دنیا تا یك دورهای باز گذاشته و این همه امكانات به او داده. او ما را كنترل میكند، همچون دستگاههای جاسوسی که بخواهند یك نفر را كنترل كنند. به او اجازه كنترل داده شده. به اندازه یك #لشگر برای یك مؤمن میچیند. گاهی اوقات هم برای درگیری با مؤمن، لشگر میفرستد و وقتی حریف نمیشوند خودش به میدان میآید؛ آنجایی كه كار سخت میشود لشگرها كنار میروند و خودش بیپرده میآید.
در مقابل این شیطان و دشمن توانا و ماهری كه دو ركعت نمازِ چهارهزارساله خوانده و بسیاری از زوایای وجود ما را هم میداند و میتواند در زوایای جسم ما و قلب ما نفوذ كند، خداوند متعال به ما چه چیز داده؟ چه پناهگاهی به ما داده كه پناه ببریم تا دیگر شیطان در آنجا راه نداشته باشد؟ آن #پناهگاه چیست که اگر كسی آنجا رفت دیگر مأمون است و شیطان نمیتواند درونش نفوذ كند؟»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ حاملان مأموریتهای بزرگ، بیش از همه نیاز به تهذیب نفس دارند، چون شیاطینشان قویترند.
«اكنون كه دشمنان اسلام برای گسترش و تثبیت فرهنگ مادی در همه ابعاد زندگی بشر برنامهریزی كردهاند، عدهای باید خود را وقف مقابله با این تهاجم كنند و از دوستان اهل بیت (ع) پشتیبانی و دستگیری کنند.
بیشك كسانی كه در این وادی قدم می گذارند با شیاطینی مواجه خواهند شد که موكل گمراهی آنها شده و به تناسب بالا بودن اهمیت كار آنها قویترند؛
بنابراین حاملان مأموریت های بزرگ، بیش از همه نیاز به تهذیب نفس دارند تا بتوانند با شیطان قدرتمندِ مربوط به خودشان مقابله کنند».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
امواجِ فتنههای ظلمانیِ طواغیت و شیاطین، با سفینةالنجاةِ امام حسین #طی_میشود؛
با شناگری و معلمِاخلاقبودن و رياضتکشيدن #طی_نمیشود.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از ظهور بسیار نزدیک است
⁉️ آیت الله العظمی کیست ⁉️
🏔 و رُوِيَ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ مِنْ وَرَاءِ قَافٍ عَالَماً لاَ يَصِلُ إِلَيْهِ أَحَدٌ غَيْرِي وَ أَنَا اَلْمُحِيطُ بِمَا وَرَاءَهُ وَ عِلْمِي بِهِ كَعِلْمِي بِدُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ أَنَا اَلْحَفِيظُ اَلشَّهِيدُ عَلَيْهَا وَ لَوْ أَرَدْتُ أَنْ أَجُوبُ اَلدُّنْيَا بِأَسْرِهَا وَ اَلسَّمَاوَاتِ اَلسَّبْعَ وَ اَلْأَرَضِينَ فِي أَقَلَّ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ لَفَعَلْتُ لِمَا عِنْدِي مِنَ اَلاِسْمِ اَلْأَعْظَمِ وَ أَنَا اَلْآيَةُ اَلْعُظْمَى وَ اَلْمُعْجِزُ اَلْبَاهِرُ.
✍🏻 از ابن عباس روايت شده كه #امیرالمومنین عليه السّلام فرمود:
⛰ بدرستی که پشت قاف جهانيست كه جز من بدان نمي رسد،و من احاطه دارم به هر آنچه كه در پس آنست و من مانند اين دنياى شما آن را مي دانم، و منم نگهبان و گواه بر آن، و اگر بخواهم همۀ دنيا و سراسر هفت آسمان و هفت زمين را در كمتر از يك چشم به همزدن بگردم مي توانم، براى اسم اعظمى كه نزد من است، و منم آيت عظمى، و معجزه خیره کننده.
📚 بحارالأنوار (جلد ۵۴ تا ۶۳) / ترجمه کمره ای / ج1 / ص257
#امام_زمان (عج)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 لوح | تلاش فکری و عملی مجلس، برای معیشت طبقات ضعیف
🔻رهبر انقلاب: در حال حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویّتهای کشور است. در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمدهی مشهود، باید اذعان کنیم که در دههی پیشرفت و عدالت، نمرهی مطلوبی درباب عدالت به دست نیاوردهایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابهی اولویت، وادار سازد. ۹۹/۳/۷
💻 @Khamenei_ir
⚡ فقر معرفتی در عدالت و ولایت
✏ سیدفرید حاجیسیدجوادی/ استاد حوزه
🔹 بحثهایی که این سالها بر سر نسبت میان حکومت ولایی و عدالت بر سر منابر و نیز در رسانهها پیدا شده، اگر چه جذابیت رسانهای بالایی دارد، اما غالبا فاقد محتوای معرفتی درخور توجه است. حامیان سویه ولایت، معمولا با استناد به مطلقه بودن ولایتفقیه، هرگونه کنش و جنبش اجتماعی و سیاسی را در چارچوب و امتداد پذیرش ولایت رهبری میپسندند و هرگونه تکاپوی کنشگران را که نشانههای واضحی از همسویی و تایید در بیانات رهبری نداشته باشد، انحراف در ولایتپذیری قلمداد مینمایند.
🔹 در سوی مقابل عدالتطلبان، فلسفه برپایی حکومت اسلامی و یکی از مهمترین اهداف آن را اقامه قسط در جامعه میدانند و بر این باورند که کارنامه جمهوری اسلامی در زمینه عدالت نیازمند بازخوانی و نقد اساسی است تا راهی برای اصلاح روندهای حکمرانی به سوی عدالت گشوده شود. مطالبه گران عدالت طیف گستردهای را از دلدادگان انقلاب تا دلبستگان به اندیشههای نومارکسیستی در بر میگیرند. با وجود گستردگی دامنه، جمعیت کنشگران آنها چندان پرشمار نیست و محدودیت حضور خود در رسانههای جمعی را با تلاش و تکاپو در رسانههای اجتماعی جبران می کنند.
🔹 فراسوی منازعات رسانهای، شیعیان، «ولایت» و «عدالت» را به عنوان دو اصل مذهبی متمایز خود از عامه مسلمانان میشناسند. طبعا برای اجتناب از تقابل میان این دو اصل بنیادین مذهب، لازم است تبیین و تقریر نظری مناسبی از آنها ارائه شود که همسازی اصول مذهب را اثبات و تثبیت نماید. شوربختانه باید گفت منازعاتی این چنین، که عالمان دینی میتوانند با حضور موثر خود، افکار و اندیشههای آحاد جامعه را به سرچشمههای هدایت رهنمون شوند، در بازار مجادلات قدرت و سیاست به تهدیدی برای باور دینی تبدیل شدهاست. واقعیت غیرقابل انکار آن است که ادبیات معرفت دینی ما در بنیادهای نظریِ چنین موضوعاتی رشدی متناسب با پیدایش مسائل و ابهامها نداشته و در سالیان اخیر بیشتر به میوهچینی از تبیینها دلخوش کردهایم که در دهههای گذشته ارائه شدهاند.
🔹 در سالهای پس از انقلاب، درباره عدالت چه در معنای الهیاتی آن و چه در ساحت اجتماعی آن محصول علمی درخور توجهی نداشتهایم، که پسندیده اصحاب اندیشه باشد. هنوز هم خوشهچین آثار شهید مطهری ماندهایم که عدل الهی را در پاسخ به پرسشها و نیازهای فکری آن سالها ارائه شده بود. امتداد حکومتی مباحث ولایت نیز که امام خمینی – ره – ۵۰ سال قبل در ۱۳ جلسه تدریس فرمودند در سالیان پس از آن چندان بسط و تفصیل نیافت. آنچه امام تدریس فرمودند در اثبات اصل تشکیل حکومت به دست فقیه جامعالشرایط در عصر غیبت بود، اما بسیاری از مسائل و فروعات آن باقی ماند که در سالیان پس از انقلاب با کممهری حوزههای علمیه مواجه شد. شاید مهتمرین و مبسوطترین مباحث حکومت در اسلام همان درسهای آیتﷲ منتظری در دهه ۶۰ باشد که با تغییر مناسبات ایشان با نظام مهجور ماند.
🔹 تا زمانی که ولایت و عدالت را در تراز فروعات فقهی و با مراجعه به شواهد تاریخی درنظر آوریم راهی برای تبیین نسبت میان این دو بنیاد مذهب تشیع گشوده نمیشود، چنانکه توحید و نبوت نیز با روشهای فقهی و تاریخی قابل شناخت و تبیین نیستند. استناد به برخی شواهد تاریخی برای تقدم عدالت بر ولایت یا بالعکس، مناسب جدالهای رسانهای و سیاسی است، اما نیاز جامعه امروز ما بازشناسی نسبت میان این دو در حوزه اندیشه و معرفت است. جالب آنکه در سلسله نشستهای «اندیشههای راهبردی» که در محضر رهبر انقلاب برگزار میشد، یک جلسه به عدالت اختصاص یافت و آنجا نیز معلوم بود، نظریه ای درباره عدالت در چنته نداریم.
🔹 امید آنکه، در پایان این منازعات که نشانهای بود بر مساله خیز بودن عدالت در حکومت اسلامی، از رخوت فکری گذشته در این عرصه به نشاط و تکاپویی معرفتی برآییم.
http://mobahesat.ir/22915