⚡ فقر معرفتی در عدالت و ولایت
✏ سیدفرید حاجیسیدجوادی/ استاد حوزه
🔹 بحثهایی که این سالها بر سر نسبت میان حکومت ولایی و عدالت بر سر منابر و نیز در رسانهها پیدا شده، اگر چه جذابیت رسانهای بالایی دارد، اما غالبا فاقد محتوای معرفتی درخور توجه است. حامیان سویه ولایت، معمولا با استناد به مطلقه بودن ولایتفقیه، هرگونه کنش و جنبش اجتماعی و سیاسی را در چارچوب و امتداد پذیرش ولایت رهبری میپسندند و هرگونه تکاپوی کنشگران را که نشانههای واضحی از همسویی و تایید در بیانات رهبری نداشته باشد، انحراف در ولایتپذیری قلمداد مینمایند.
🔹 در سوی مقابل عدالتطلبان، فلسفه برپایی حکومت اسلامی و یکی از مهمترین اهداف آن را اقامه قسط در جامعه میدانند و بر این باورند که کارنامه جمهوری اسلامی در زمینه عدالت نیازمند بازخوانی و نقد اساسی است تا راهی برای اصلاح روندهای حکمرانی به سوی عدالت گشوده شود. مطالبه گران عدالت طیف گستردهای را از دلدادگان انقلاب تا دلبستگان به اندیشههای نومارکسیستی در بر میگیرند. با وجود گستردگی دامنه، جمعیت کنشگران آنها چندان پرشمار نیست و محدودیت حضور خود در رسانههای جمعی را با تلاش و تکاپو در رسانههای اجتماعی جبران می کنند.
🔹 فراسوی منازعات رسانهای، شیعیان، «ولایت» و «عدالت» را به عنوان دو اصل مذهبی متمایز خود از عامه مسلمانان میشناسند. طبعا برای اجتناب از تقابل میان این دو اصل بنیادین مذهب، لازم است تبیین و تقریر نظری مناسبی از آنها ارائه شود که همسازی اصول مذهب را اثبات و تثبیت نماید. شوربختانه باید گفت منازعاتی این چنین، که عالمان دینی میتوانند با حضور موثر خود، افکار و اندیشههای آحاد جامعه را به سرچشمههای هدایت رهنمون شوند، در بازار مجادلات قدرت و سیاست به تهدیدی برای باور دینی تبدیل شدهاست. واقعیت غیرقابل انکار آن است که ادبیات معرفت دینی ما در بنیادهای نظریِ چنین موضوعاتی رشدی متناسب با پیدایش مسائل و ابهامها نداشته و در سالیان اخیر بیشتر به میوهچینی از تبیینها دلخوش کردهایم که در دهههای گذشته ارائه شدهاند.
🔹 در سالهای پس از انقلاب، درباره عدالت چه در معنای الهیاتی آن و چه در ساحت اجتماعی آن محصول علمی درخور توجهی نداشتهایم، که پسندیده اصحاب اندیشه باشد. هنوز هم خوشهچین آثار شهید مطهری ماندهایم که عدل الهی را در پاسخ به پرسشها و نیازهای فکری آن سالها ارائه شده بود. امتداد حکومتی مباحث ولایت نیز که امام خمینی – ره – ۵۰ سال قبل در ۱۳ جلسه تدریس فرمودند در سالیان پس از آن چندان بسط و تفصیل نیافت. آنچه امام تدریس فرمودند در اثبات اصل تشکیل حکومت به دست فقیه جامعالشرایط در عصر غیبت بود، اما بسیاری از مسائل و فروعات آن باقی ماند که در سالیان پس از انقلاب با کممهری حوزههای علمیه مواجه شد. شاید مهتمرین و مبسوطترین مباحث حکومت در اسلام همان درسهای آیتﷲ منتظری در دهه ۶۰ باشد که با تغییر مناسبات ایشان با نظام مهجور ماند.
🔹 تا زمانی که ولایت و عدالت را در تراز فروعات فقهی و با مراجعه به شواهد تاریخی درنظر آوریم راهی برای تبیین نسبت میان این دو بنیاد مذهب تشیع گشوده نمیشود، چنانکه توحید و نبوت نیز با روشهای فقهی و تاریخی قابل شناخت و تبیین نیستند. استناد به برخی شواهد تاریخی برای تقدم عدالت بر ولایت یا بالعکس، مناسب جدالهای رسانهای و سیاسی است، اما نیاز جامعه امروز ما بازشناسی نسبت میان این دو در حوزه اندیشه و معرفت است. جالب آنکه در سلسله نشستهای «اندیشههای راهبردی» که در محضر رهبر انقلاب برگزار میشد، یک جلسه به عدالت اختصاص یافت و آنجا نیز معلوم بود، نظریه ای درباره عدالت در چنته نداریم.
🔹 امید آنکه، در پایان این منازعات که نشانهای بود بر مساله خیز بودن عدالت در حکومت اسلامی، از رخوت فکری گذشته در این عرصه به نشاط و تکاپویی معرفتی برآییم.
http://mobahesat.ir/22915
13990302_39448_192k.mp3
3.05M
🎙 کلیپ صوتی | نمایندگان مجلس، حتی یک روز را از دست ندهند
🔻حضرت آیتالله خامنهای: «. وقت مجلس محدود است؛ شما چهار سال بیشتر که وقت ندارید، باید از ذرّهذرّه و لحظهلحظهی این وقت استفاده کرد.» ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
💻 @Khamenei_ir
🔻آیت الله جوادی آملی
قرآن فرمود إِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ، انسان خيالزده و خيالباف که خيال می کند مقامی دارد لذا مطابق همين خيال، نسبت به ديگران #فخرفروشی می کند، محبوب خداوند نيست. اگر عاقل بود نه مختال است نه فخور، بلكه متواضع است و مؤدّب.
✅ @mehrostad_ir
هدایت شده از خبر فوری
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوره آموزشی سواد رسانه ای
با حضور دکتر #سید_بشیر_حسینی
و مدیران چند استارتاپ موفق کشور
🔺اگر دوست دارید در دوره مجازی مدیران موفق رسانهای کشور شرکت کنید اینجا ثبت نام کنید👇
@jebreil10 یا jebreil1.ir/tmsr
🔺این دوره مجازی با ارائه دو مدرک همزمان از وزارت علوم و فنیحرفه ای خواهد بود
@jebreil1
🔻آیت الله جوادی آملی
آوردهاند که اگر کسی سوار اسبی شد این چندین حق را دارد: بر عهده صاحبش بار زائد بر آن تحمیل نکند، او را بر آب عرضه کند، به صورت اسب نزند، صورت اسب محترم است. این ها جز #آداب است. وقتی این دین اجازه نمیدهد که آدم به یک اسب اهانت کند چگونه اجازه میدهد با قلم و بیان #آبروی کسی را ببرد!
✅ @mehrostad_ir
سال 88 شهردار وقت تهران آقای قالیباف از حقیر در اداره اسلامی شهر تهران کمک خواست طرح امامت و امارت را پیش نهاد دادم تا حدودی هم پیش رفتیم وبرای پایلوت،شهر آفتاب را مناسب تشخیص دادم ایشان موافقت نکرد ولی بعدها خداوند پردیسان را داد بسی مناسب تر از شهر آفتاب و پایلوتی بسیار موفق برای امامت و امارت . امیدوارم ایشان در موقعیت جدید از این پایلوت حمایت قانونی نماید و مرکز پژوهشها را در این جهت فعال کند و نیز مرکز فقهی مجلس را که در قم مستقر است
این کار آن سابقه منفی را از یاد خواهد برد .(همکاری ما کمتر از یکسال بود و من از قم امور را سامان میدادم )✍️
@Qavami
#وبینار
#تعاملات_علمی_بین_المللی
🔺توسط گروه های عرفان و فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و اداره تعاملات علمی بین المللی پژوهشگاه برگزار می شود:
🔰 سلسله نشستهای #انتقال_دانش
♦️ مسئولیت اجتماعی در #عصر_کرونا و #پساکرونا
🎙 با ارائه:
آیتالله #رضا_رمضانی
پروفسور #جوزف_گوتز
حجت الاسلام #عبدالحسین_خسروپناه
دکتر #سیده_زهرا_حسنین
دکتر #استفان_شفر
🎙 دبیرعلمی:
حجت الاسلام #امینی_گلستانی
📅 دوشنبه 12 خردادماه 99 / ساعت 14
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/rynee6yBovHq
📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09191541744 (آقای روحانی نژاد)
🆔 @iictchannel
🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
🆔https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢 آیت الله شبیری زنجانی در اصول نظریات نو و ابتکاری دارند/ تقریباً همه مصادر، منابع فقهی و حدیثی یک مسئله را بررسی میکنند
https://b2n.ir/421994
✔️ حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری، از شاگردان نزدیک آیت الله شبیری زنجانی:
🔹 آیت الله شبیری، در ریشه یابی مسائل فقهی و بررسی تاریخی و شأن صدور روایات همچنین در توجه به علم رجال و مسائل رجالی و تتبع کافی در اقوال فقهای شیعه و سنی، بیشتر از آیت الله بروجردی تاثیر پذیرفتهاند.
🔹 خیلی از فتاوی ایشان با مشهور معاصرین تفاوت دارد و این نتیجه ی توجه ویژه به حدیث و تتبع در همه احادیث است. آن مقدار که دیگر بزرگان میخواهند همه چیز را با قواعد اصولی حل کنند، آیت الله شبیری این چنین نیستند و درست مثل مسلک آیت الله بروجردی، قبل از هر چیزی، روایات و شواهد را در نظر میگیرند و در نهایت اگر نشد، دست به دامن اصول عملیه میشوند و اصول را آنقدرها به عرش نمیبرند که شأنش اجل از همه علوم باشد.
🔹 ایشان در اصول نظریات نو و ابتکاری دارند و خیلی وارد عمق مطلب میشوند و برخی از طلبهها که سطحی اند، متوجه نکات دقیق علمی نمیشوند لذا اینطور نیست که درسشان خیلی شلوغ باشد بر خلاف درسهایی که لایه ای عادی از مباحث را مطرح میکنند.
🔹 مسلک ایشان در مسائل علمی و سیاسی و اجتماعی، مسلک اعتدالی و پرهیز از افراط و تفریط است.
🔹 ایشان نمیگویند یک فقیهی در قرن پنجم حرفی زده چه کار به ما دارد؛ حضرت استاد همه ی اینها را بررسی و جمع آوری میکنند و از راه جمع قرائن و شواهد به یک نتیجه فقهی یا اصولی میرسند و اینطور نیست که با مراجعه به یکی دو روایت یا نقل قول یکی دو نفر از فقها مثل جواهر و مفتاح الکرامه، اینها را بگذارند کنار یکدیگر و بگویند به فلان نتیجه رسیدم. ایشان تقریباً همه مصادر و منابع فقهی و حدیثی یک مسئله را بررسی میکنند، در روش فقهی، مطمئن ترین راه برای استنباط، همین راه است که از همه قرائن استفاده میکند و حتی از یک قرینه جزئی تاریخی هم نمیگذرد و برای فهم نظر شرع یا استنباط احکام فقهی حتی به نسخههای چاپی کتابها هم بسنده نمیکند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻«عید» بهمعنیِ بازشدنِ درهایِ خوشگذرانی نیست! «عید» روزی است که درهای غیب الهی و برکات الهی باز میشود.
🔻«عید» را انبیای الهی تعریف میکنند و مشخص میکنند.
✔️استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«آدمها، ملل و اقوام، خوشی و شادی و عيد و عزا دارند، اما تفاوتشان در ريشهٔ عيدهايشان است. خدای متعال پيامبر گرامی را فرستاد که دست ما را بگيرد و از خاک بردارد و ما را به حضرت حق برساند؛ و به پيامبر(ص) میفرمايد من برای امت تو اعيادی قرار دادم.
سؤال اين است که آيا آن عيدها روزهايی هستند که درهای کامجويی دنيا و خوشگذرانی به رويشان باز شده؟ هرگز اين پيغمبر نيامده تا ما را سر سفره دنيا بنشاند. پس چه روزی عيد است؟
اگر اتفاقی از عالم بالا بيفتد و شرايطی باشد که درهايی از عالم رحمت و معرفت الهی و از خيرات و برکات الهی به روی يک امت باز شد و در شرايطی قرار گرفتند که درهای بسته به رويشان باز شد آن وقت میتوانند عيد بگيرند و اين میشود عيد اسلام. عيد اسلام وقتی حاصل میشود که درهايی از معرفت و رحمت و غيب الهی و برکات آسمانی باز شود که آن وقت مؤمنين عيد و جشن دارند و خدای متعال روزهای خاصی را برای مسلمانان عيد قرار داده است. [«الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيدا»... .]» ۹۳/۵/۶
☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از دکتر قدیری ابیانه
10.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺سخنرانی افشاگرانه دکتر قدیری ابیانه نامزد ریاست جمهوری در سال ۹۲ علیه احمدی نژاد و مشایی در ساعت آخر و روز آخر ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری در وزارت کشور.
📺این سخنرانی بلافاصله پس از سخنرانی مشترک احمدی نژاد و مشایی انجام شد.
📺یکی از اعضای ستاد مشایی میکروفونها را به زمین ریخت.
📺این سخنرانی انعکاس بسیار گستردهای در رسانههای گروهی داشت و احمدی نژاد و تیمش را به انفعال کشاند.
🔴 الان همه روسا در معرض امتحانند
♦️امام خمینی (ره):الان همه این رؤسا، رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، رؤسای دادگاه ها، رؤسای همه استان ها، همه اینها در معرض امتحانند و این امتحان از امتحان در نقص اولاد و انفس بالاتر است. امتحان مردم به ریاست، به ریاست در هر مقام، به رسیدن به هر مقام، این امتحان سخت تر است از امتحان در نقص اولاد و انفس و مشکل تر است که انسان بتواند از این امتحان نجات پیدا بکند و درست امتحان بدهد در معرض اعمالی که می کند و در پیشگاه خدا آبرومند باشد.
📚صحیفه نور، جلد 13، صفحه 236