eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 یادداشت حجت الاسلام دکتر در روزنامه صبح نو؛ 🔰 مروری بر سال‌های رهبری آیت‌الله / تکمیل 📣 هم اکنون در صفحه روزنامه بخوانید: 🌐 sobhe-no.ir/newspaper/947/13 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندان های آمریکا، پنجمین شهر پر جمعیت دنیا! 🔺مجموعه با مدت زمان هر قسمت 90 تا 120 ثانیه روایت‌گر مشکلاتی هستند که در جامعه آمریکا وجود دارند و دولت ایالات متحده سعی در کتمان آنها دارند. در موشن‌گرافیک‌های آمریکا 20- به این واقعیت توجه شده که بر خلاف ادعای غربی‌ها، یک واقعیت اساسی وجود دارد و آن، افول موریانه‌وار آمریکا بر اساس شاخص‌ها و رتبه‌بندی‌های جهانی و رژیم‌های سنجش افکار است. 🌐 مشاهده این فیلم با کیفیت HD در صفحه آپارات شبکه افق: ©️ آپارات: https://aparat.com/v/uyjVn 🆔 @Ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ایالت‌هایی که دیگر متحد نیستند! کوردن داف افسر سابق اطلاعاتی آمریکا می‌گوید بسیاری از ایالت‌های این کشور به دنبال جدایی از آمریکا هستند زیرا هیچ انسجامی در ایالات متحده وجود ندارد. او از فروپاشی سیاسی در رژیم صهیونیستی می‌گوید و اینکه این روند در آمریکا هم شکل گرفته است. 🆔 @ofogh_tv
۱۳ توصیه مهم جامعه مدرسین به نمایندگان مجلس 🔹جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم در نامه‌ای به رئیس مجلس ۱۳ اولویت مهم کشور را به نمایندگان متذکر شدند. 📝در لینک زیر بخوانید👇 tn.ai/2280249 @TasnimNews
علامه متفکر آیت‌الله شهید سید محمد ‌باقر‌ صدر علل افت فرهنگ غرب، جدایی و بریدگی زمین از آسمان است. آن چیزی که مغرب زمین را امروزه به این حالت رسانده، این است که زمین و ساکنان این کره خاکی تصمیم گرفتند آگاهانه رابطه خودشان را با آسمان قطع کنند. به‌دنبال این بریدگی، یک احساس استغنا و بی‌نیازی از مراقبت وحیانی در میان انسان‌های غربی پدید آمد. محفل زمانه شناسی
🛑 مشکلاتی که امروز در وجود دارد، این قانونهای ابلهانه و خباثت‌آمیزی که اینها در زمینه‌ی مسائل جنسی دارند میگذرانند، اینها را به ته درّه دارد حرکت میدهد. این انحطاط، قابل جلوگیری هم نیست؛ اینها محکوم به سقوطند. تمدن غربی چه بخواهد، چه نخواهد، دیگر قادر نیست جلوی این سقوط را بگیرد. ترمز این وسیله بریده است، جاده هم بشدت لغزنده و سراشیب است. اینها گناه کردند آن وقتی که ترمز را بریدند و آمدند خودشان را در لب این پرتگاه قرار دادند؛ لذا محکوم به شکستند. ، مثل سر برآوردن تمدنها، یک امر است - - و این تدریج دارد اتفاق می‌افتد و گمان نمیکنم از چشم این نسل یا نسل بعد از این نسل دور بماند؛ خواهند دید که چه اتفاقی می‌افتد. آیت الله سید علی حسینی خامنه ای بیانات در دیدار جمعی از مداحان  1392/02/11 محفل زمانه شناسی
📝 در باید کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه باشد 🔻 حجت‌الاسلام دکتر در درس‌گفتار «اصول فقه حکومتی» بیان داشت؛ 🔸 در گذشته، مشهور میان اصولیین در رابطه با اصول فقه این بوده که ادله اربعه یعنی کتاب، سنت، اجماع و عقل به این عنوان که ادله استنباط احکام هستند موضوع علم اصول می‌باشند. 🔹 مرحوم آخوند خراسانی می‌فرمایند موضوع علم اصول، یک کلی است که با موضوعات همه مسائل متحد است. هر یک از مسائلی که در علم اصول مطرح شده برای خودشان موضوعی دارند. 🔸 امام خمینی(ره) قائل بودند وجود یک موضوع جامع برای علم، نه تنها امکان ندارد بلکه اصلاً نیازی به چنین موضوع جامعی برای علم نداریم که منطبق بر موضوعات مسائل بشود. 🔹 اگر قائل شویم که علوم، موضوع می‌خواهند و موضوع علم، حجت در فقه یا ادله مشترک است، باید قائل شویم که موضوع اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی، ادله مشترکه استنباط در فقه حکومتی است. 🔸 اگر قبول کنیم که معیار، کفایت سنخیت مسائل است، در اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظام‌مند، سنخیت با فقه حکومتی معیار خواهد بود. 🔹 غایت و هدف علم اصول فقه یک غایت و هدف ذاتی همانند علم فقه نیست. ما اصول فقه را برای اینکه بتوانیم به استنباط درست احکام فقهی بپردازیم به کار می‌گیریم. 🔸 با توجه به آلی بودن اصول، همواره در مسائل اصول فقه باید کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه واقع شود. 🆔 @iictcahnnel
💢 انتظاری که از علم داریم را نمی‌توان از دین داشت/ حوزه سکولار را قبول ندارم/ قوانین فعلی حاصل میدان‌دار نبودن فقه در تدوین آن‌هاست ✔️ استاد علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد: 🔹 حوزه باید اوّلاً به صوم و صلاة و زکات بپردازد. و ثانیاً اینکه در پرداختن صوم و صلاة دارد منطق فهم دین را توسط استاد و شاگرد یاد می‌گیرد و این طلبه‌ای که می‌خواهد در حوزه‌ دیگری هم ورود پیدا کند در فهم دین باید با این ابزار تجهیز و مجهز بشود. 🔹 جمود به فهم گذشته نباید باشد، به این معنا که با همه دقت‌های طاقت‌فرسایی که فقهای معظم، علمای دین در فهم آموزه‌های اسلامی کردند فکر کنیم که دیگر حرف آخرین و اوّلین را گذشتگان ما زدند. مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/059901 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 💟 فیلسوف عزیز و شاگرد علامه طباطبایی"ره" ؛دکتر غلامحسین دینانی دوست داشتنی،در این ۲ دقیقه آسیب شناسی خیلی فنی و فوق العاده ای از زاویه نگریستن ما انجام دادند.       ☆---🍃🌼🍃--🍃🌼🍃---☆ پیام رسان ایتا http://eitaa.com/tahavole
📕 معرفی کتاب غرب شناسی انتقادی مسلمین به همت جمعی از نویسندگان و به کوشش ذبیح الله نعیمیان @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
📕 معرفی #کتاب کتاب غرب شناسی انتقادی مسلمین به همت جمعی از نویسندگان و به کوشش ذبیح الله نعیمیان @
🔰 «غرب شناسی» در میان ایرانیان معاصر تنوع بسیاری داشته و تطورات مختلفی را پشت سر گذاشته است. در آغازین قدم ها، غرب شناسی در ایران با رویکردی غرب باورانه و در قالب های غرب ستایی رونق گرفت و غربزدگی بر فرهنگ ایرانیان سایه انداخت. به رغم تنگناهای حاصل از غربزدگی، «غرب شناسی اصالت گرا» با گام های تدریجی به رقابت با «غرب شناسی های تجدد باور» برخاست. آنگاه با پیدایی نهضت اسلامی امام خمینی (ره) در دهه چهل نوعی از «غرب شناسی چند ضلعی» به وجود آمد و بازنگری در غرب اندیشی و غرب شناسی را باعث گردید. سرانجام «ارتقای غرب شناسی» در «افق انقلاب اسلامی» ظرفیت های مهمی را در افق گشایی برای «غرب شناسی تمدنی» موجب گشت. این دفتر عهده دار مطالعه بخشی از تجربه فکری اندیشمندان معاصری است که غرب شناسی شان با رویکردی اصالت گرا و انتقادی شکل گرفته است. «درآمدی بر فرایندشناسی تکوین و تطور غرب شناسی در ایران معاصر»، «چندگونه غرب، گونه های غرب شناسی / محمد مهدی شیرمحمدی»، «ماهیت غرب در اندیشه سید جمال الدین اسدآبادی / مجتبی کاظمی»، «غرب از دیدگاه علامه اقبال لاهوری / محمد ملک زاده»، «مبادی علم در تجدد متعالیه و بنیادهای سکولاریسم علمی در مدرنیته با تأکید بر اندیشه های امام خمینی (ره) / مجتبی زارعی»، «بازاندیشی غرب شناسی در افق رهبریِ فرهنگیِ امام خمینی (ره) / ذبیح الله نعیمیان»، «بررسی نقدهای سید احمد فردید بر لیبرالیسم و غرب / عبدالرحمن حسنی فر و عماد افروغ»، «ماهیت تمدن غرب و روش شناخت آن از نگاه استاد مطهری (ره) / نادعلی علی نیا»، «ماهیت غرب و فرآیند تکوین آن از منظر دکتر شریعتی / حسنعلی سلمانیان»، «غرب شناسی سید حسین نصر / عباس حیدری پور»، «غرب و غرب زدگی در اندیشه دکتر داوری با تکیه بر ملاحظات اخذ و اقتباس مقولات غرب جدید / رضا دهقانی»، «غرب شناسی ایرانیان بر اساس نظرات دکتر کریم مجتهدی / عبدالرحمن حسنی فر»، «تحلیل غرب از منظر استاد سید منیرالدین حسینی (ره) / مصطفی جمالی»، «جلوه های ماهیت تمدن غرب از دیدگاه شهید سید مرتضی آوینی / علی رمضانی»، «جهان اسلام، غرب و جهانی شدن از نگاه حسن حنفی / علی اکبر علیخانی»، «ناکارآمدی تمدن شناسی غربی: واکاوی کارنامه نظام معنایی غرب در فهم نظام تمدنی اسلام / احمد رهدار»، «بازشناسی ماهیت غرب در افق فرایندشناسی عرفی شدن / صادق گلستانی»، «موازنه روش شناسی های غربی و روش بایسته در مواجهه مسلمانان با غرب / احمد رهدار» و «غرب شناسی تمدنی: به مثابه تلاشی الگوپردازانه نظری – روشی در طراز انقلاب اسلامی» از مباحث مطروحه در این کتاب است.   محفل زمانه شناسی
کلام جدید۳۱.mp3
15.16M
🔰 تدریس کلام جدید استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع اسلام و عقلانیت مدرن 🔻 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 : کدام منافع ملی؛ کدام مستضعفین؟ نگاهی به کارنامه جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مستضعفین جهان میهمانان: 🔸محسن پاک آیین سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان 🔸مهدی فیروزکوهی استاد دانشگاه گفت‌وگو با مسعود شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن پیرامون وضعیت مسلمانان چین و نیز آیتم سرمقاله با موضوع بررسی وضعیت حمایت از مستضعفان جهان به ویژه سیاهپوستان در آفریقای جنوبی در مبارزه با رژیم آپارتاید و تاریخچه حمایت ایران از ملت‌های تحت ظلم و ستم نژادپرستان، میان برنامه‌هایی هستندکه در قالب «گذرنامه» پخش خواهد شد. ⏰ برنامه گذرنامه امشب ۱۷ خرداد ساعت ۲۲ از شبکه افق ، بازپخش فردا ۱۶:۳۰ 🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جمعیت انقلابی ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢⭕️ ⭕️💢 🎥دیدن‌این‌فیلم‌به‌شدت‌توصیه‌‌میشود👆 🇺🇸حقیقت غرب و آمریکا چیست؟ 🇺🇸سرنوشت آمریکا چه خواهد شد؟ ⛔️بروز واقعیات پنهان‌ شده در آمریکا..! ❓پاسخ‌سوالات‌ از زبان‌ مقام‌معظم‌رهبری (مدّظله‌العالی)👆
🛑 سخنرانی تاریخی امام خمینی پیرامون تاریخ: ۷ آبان ۱۳۵۸ شمسی / ۷ ذی الحجه ۱۳۹۹ قمری مکان:قم 🔴موضوع: ؛ بیماری مزمن در ایران 👥👤حضار: دانشجویان انجمن اسلامی مدرسه عالی ترجمه مفیدی‌ 📖شناسه ارجاع: جلد ۱۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۸۸ تا صفحه ۳۹۴ محفل زمانه شناسی
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
🛑 سخنرانی تاریخی امام خمینی پیرامون #غرب‌زدگی تاریخ: ۷ آبان ۱۳۵۸ شمسی / ۷ ذی الحجه ۱۳۹۹ قمری مکان:
بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏بیماری مزمن غرب زدگی‏ مَثَل کشور ما مَثَل بیماری است که لااقل پنجاه و چند سال بیماری کشیده است، و همۀ‏‎ ‎‏قشرها به بیماری او دامن زدند، و الآن از بار قشرهایی که دامن به بیماری او می زدند فارغ‏‎ ‎‏شده است، لکن بیمار است. از بیماری که پنجاه و چند سال به بیماری او کمک کردند و‏‎ ‎‏خائنین دامن زدند، نباید متوقع بود که به مجرد اینکه ‏‏[‏‏اینها‏‏]‏‏ دامنْ زنها خارج شدند، بیمار‏‎ ‎‏فوراً صحیح بشود. پیدا شده است، از ممالک‏‎ ‎‏خارجی که می خواستند همه چیزمان را ببرند، این بیماری غربی را توقع نداشته باشید که‏‎ ‎‏با هشت ماه یا با هشت سال یا با بیست سال رفع بشود. اینهایی که در دانشگاهها هستند‏‎ ‎‏ـ بعضیشان البته ـ پنجاه سال اینها از غرب به مغزهای آنها بیماری تزریق شده و تربیت‏‎ ‎‏شدند اینها به همان تربیتهای غربی؛ و آنها اینها را هم آماده کردند برای اینکه جوانهای ما‏‎ ‎‏را آنطوری بار بیاورند. شما بخواهید که فوراً این بیمارها سالم بشوند، یا این بیمارها را‏‎ ‎‏کنار بگذارید و سالم پیدا بکنید، . من می دانم که در همۀ‏‎ ‎‏قشرها، و خصوصاً در مراکز تعلیم و تربیت که بیشتر خارجیها عنایت داشتند به نگهداری‏‎ ‎‏آنها در یک سطح معینی، یا منحرف کردن آنها از آن راهی که باید بروند. ‏ خیانت رژیم شاه در ترویج غرب زدگی‏ ‏‏     آن قدری که به آنها عنایت داشتند که نگذارند رشد بکنند، بلکه آنها را به‏‎ ‎‏مسیر دیگری ببرند، به راه دیگری ببرند، شاید به جاهای دیگر این قدرها عنایت‏ نداشتند. در یک همچو مسیری که آنها عمال خودشان را وادار کردند و جوانهای ما را به‏‎ ‎‏مسیر دیگری بردند، شما متوقع نباشید که فوراً آنها از آن مسیر برگردند و به مسیر ملت‏‎ ‎‏بیایند، لکن مأیوس نباشید. ملت راه خودش را پیدا کرده است، شما جوانها راه خودتان‏‎ ‎‏را پیدا کردید. اگر امروز نشود تصفیه، فردا تصفیه می شود. ناچار از این تصفیه است؛‏‎ ‎‏یعنی یک ملتی که فهمیده مرضش چیست. ابتدای هر چیزی فهم این است که ما‏‎ ‎‏گرفتاریمان چیست. در این پنجاه سال ما را از اینکه بفهمیم گرفتاریمان چیست اغفال‏‎ ‎‏کرده بودند. ما آن میکروبهای فاسد را و مُفسِد را برای خودمان درمان می دانستیم! ما‏‎ ‎‏آنهایی که ما را به تباهی می کشیدند برای خودمان معالج می دانستیم. ما را اینطور درست‏‎ ‎‏کرده بودند، با آن تبلیغات دامنه دارشان به ما اینطور حالی کرده بودند که شما باید هر چه‏‎ ‎‏که می خواهید، باید برای شما‏‎ ‎‏بیاید، خودتان ندارید.‏  ‏‏[‏‏با‏‏]‏‏ این افکار پوسیده ای که اینها تزریق کردند به وسیلۀ قلمهای فاسد و به وسیلۀ‏‎ ‎‏گفتارهای منحرف کننده، ما را همچو بار آوردند و جوانهای ما را همچو بار آوردند که‏‎ ‎‏آنکه زهر مُهلِک برای جامعۀ ما بود خیال کند دوای دردش است! الآن هم همین‏‎ ‎‏فاسدها، بعضی از همین فاسدها، در جامعۀ ما هستند، در همه جا هستند، در دانشگاه هم‏‎ ‎‏هست، در همه جای مملکت ما هست. و توقع این را نداشته باشید که یک درد پنجاه و‏‎ ‎‏چند ساله به چند روز و چند ساعت و چند وقت و چند ماه و چند سال معالجه بشود. شما‏‎ ‎‏ملاحظه کنید، یک کسی که یک ربع ساعت سرماخوردگی برایش پیش می آید یک ماه‏‎ ‎‏گاهی احتیاج به معالجه دارد. و یک جامعه ای که دو هزار و پانصد سال زیرِ یوغ اشخاصی‏‎ ‎‏بوده است که برای خودشان می خواستند جاه و مقام درست کنند و ظلمشان بر جامعه از‏‎ ‎‏همه طرف بوده است.‏
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏بیماری مزمن غرب زدگی‏ مَثَل کشور ما مَثَل بیماری است که لااقل پنجاه و چن
آنکه ما یادمان است ‏‏[‏‏در این‏‏]‏‏ پنجاه و چند سال، بدترین اوقات را مملکت ما گذراند،‏‎ ‎‏بدترین اوقات تاریخ ما بود؛ یعنی از همه اطراف به ما هجوم آورده بودند، به مملکت ما‏‎ ‎‏هجوم آورده بودند. همۀ قشرها را بعد از مطالعه در خدمت گرفته بودند؛ و ما را از‏ خودمان بکُلی تهی کرده بودند. باید ما، نه ما تنها، شرق باید، شرق که خودش را که گم‏‎ ‎‏کرده پیدا کند. اینها با تبلیغات خودشان ما را همچو به غرب برگرداندند و غربزده کردند‏‎ ‎‏که همه چیز خودمان، همۀ مفاخر خودمان، یادمان رفت، برای خودمان دیگر چیزی قائل‏‎ ‎‏نیستیم. همین چند روز پیش از این یک آقایی ـ که من نمی شناسمش ـ آمد اینجا نشست‏‎ ‎‏همچو تُند تُند هِی شروع کرد گفتن که آقا ما محتاجیم به آنها، ما محتاجیم به آنها، ما از‏‎ ‎‏آنها همه چیز باید بگیریم! من اصلاً جوابش را ندادم. یک همچو مغزهایی است! ما تا‏‎ ‎‏نفهمیم که محتاج به آنها نیستیم، نفهمیم که آنها محتاج به ما هستند نه ما محتاج به آنها،‏‎ ‎‏نمی توانیم اصلاح بشویم. شرق همه چیز دارد. فرهنگش از فرهنگ غرب بهتر است،‏‎ ‎‏فرهنگ غرب از شرق رفته است، همه چیزش از غرب بهتر است، فقط تُهیش کردند از‏‎ ‎‏خودش. فقط تبلیغات دامنه داری که به وسیلۀ نوکرهای اینها ـ که الآن هم موجودند در‏‎ ‎‏مملکت ما، الآن هم با صورتهای مختلف در مملکت ما موجودند، و مع الأسف‏‎ ‎‏اشخاصی دامن می زنند به اینکه اینها را بزرگ کنند ما را از خودمان تهی کردند به طوری‏‎ ‎‏که ما خیال می کنیم هر چیز که هست از آنجاست. ما تا خودمان را پیدا نکنیم، تا شرق‏‎ ‎‏خودش را پیدا نکند، تا این گمشده پیدا نشود، نمی توانیم سر پای خودمان بایستیم. باید از‏‎ ‎‏مغزهای ما اسم «غرب» زدوده بشود، در مقابلِ آن وقت که هر خیابانی که می خواستند‏‎ ‎‏بیشتر ترویجش کنند ‏‏[‏‏اسمش را می گذاشتند‏‏]‏‏ خیابان «روزولت»! خیابان نمی دانم‏‎ ‎‏زهرمار! هِی از آنها. هر دواخانه ای که می خواستند بیشتر مشتری پیدا بکند، یک اسمی از‏‎ ‎‏خارجی رویش می گذاشتند. هر دوایی را که می خواستند، دوا را خودشان درست‏‎ ‎‏می کردند، لکن می خواستند ترویج بشود، یک اسمی از آنها رویش می گذاشتند. هر‏‎ ‎‏پارچه ای را که می بافتند، اصفهان پارچه می بافت، لکن اسمِ آنها را رویش می گذاشتند!‏‎ ‎‏ما همه چیزمان را باختیم. حالا دزدها را بیرون کردیم، اما خودمان را پیدا نکردیم. 
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
آنکه ما یادمان است ‏‏[‏‏در این‏‏]‏‏ پنجاه و چند سال، بدترین اوقات را مملکت ما گذراند،‏‎ ‎‏بدترین اوق
استقلال در گرو رهایی از غرب و غربزدگان‏‏ ‏ ‏‏     باید خودمان را پیدا کنیم. شرق باید درِ غرب را ببندد؛ در غرب را به روی خودش ببندد. تا غرب راه به اینجا دارد، شما به استقلال خودتان نمی رسید. و تا این غربزده هایی‏‎ ‎‏که در همه جا موجودند از این مملکت نروند یا اصلاح نشوند، شما به استقلال نخواهید‏‎ ‎‏رسید. اینها نمی گذارند، ما باید خودمان را پیدا کنیم تا بتوانیم سرِ پای خودمان بایستیم و‏‎ ‎‏بفهمیم ما هم موجودی هستیم.‏ ‏‏     غرب به ما یک چیزی که مفید به حال ما باشد نخواهد داد و نداده است. غرب هر چه‏‎ ‎‏به این طرف فرستاده آنهایی بوده که برای خودش مفید نبوده است؛ حالا مُضرِّ به حال ما‏‎ ‎‏باشد یا نباشد مطرح نیست.‏ ‏‏     من این را مکرر گفته ام، و از بس متأثر شده ام این را باز مکرر می کنم، که در چند روز‏‎ ‎‏پیش از این، چند وقت پیش از این، در مجله، در روزنامه، خواندم که دواهایی که در‏‎ ‎‏امریکا قدغن شده است که استعمال بکنند آنجا لکن مجازند که به دنیای ثالث‏‎[1]‎‎ ‎‏بفرستند! شما ببینید با ما اینها چه نظری به ما می کنند! ما را مثل یک موجود زنده شاید‏‎ ‎‏فرض نمی کنند! والله برای هر موجود زنده، انسان اینطور حاضر نیست که یک دوایی که‏‎ ‎‏مُضر است بفرستد و به حیوان بدهد. شما ببینید که ما با چه موجوداتی مقابل هستیم! با چه‏‎ ‎‏موجودات کثیفی در امریکا ما مواجه هستیم. امریکا و ـ ملت را نمی گویم، دولت را‏‎ ‎‏می گویم ـ دولتهای ابرقدرت با ما چه معامله می کنند. و ما باز خاضع آنها هستیم! باز برای‏‎ ‎‏آنها کار می کنیم.بشکند قلمهایی که برای اینها دارد کار می کند! و بشکند زبانها و بِبُرَّد‏‎ ‎‏زبانهایی که به نفع اینها دارد صحبت می کند و ملت را می خواهد تباه کند! شما فکر کنید‏‎ ‎‏که دوایی که آنجا نباید استعمال بشود، بفرستند به دنیای ثالث، بفرستند پیش ما. جهنم! ما‏‎ ‎‏هر چه به سرِمان آمد از آن دواها مانع ندارد؛ آنها پولش را بگیرند! از اول همین بوده‏‎ ‎‏است. چیزهایی که به حال ما مفید باشد به ما ندادند. غرب و امریکا منشأ تمام گرفتاریهای شرق‏‏ ‏ ‏‏     آقا! تمام گرفتاریهای شرق از این اجانب است؛ از این غرب است؛ از این امریکاست.‏ الآن تمام گرفتاری ما از امریکاست. تمام گرفتاری مسلمین از امریکاست. از این‏‎ ‎‏امریکایی است که صهیونیسم را آنطور تقویت کرده است و آنطور دارد تقویت می کند،‏‎ ‎‏و برادرهای ما را فوج فوج می کُشند.‏
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
استقلال در گرو رهایی از غرب و غربزدگان‏‏ ‏ ‏‏     باید خودمان را پیدا کنیم. شرق باید درِ غرب را ببن
بازگشت به خویشتن در گرو استقلال فکری‏‏ ‏ ‏‏     ما تا تمام حیثیت خودمان را نفهمیم، نفهمیم ما چی بودیم، ما در تاریخ چه بودیم، چه‏‎ ‎‏هستیم، چه داریم، تا اینها را نفهمیم، استقلال نمی توانیم پیدا کنیم. تا فکر شما مستقل‏‎ ‎‏نباشد، کشور شما مستقل نمی شود. بروید دنبال اینکه فکرتان را مستقل کنید. دانشگاهها‏‎ ‎‏بروند دنبال اینکه جوانهای ما را مستقل بجا بیاورند، تربیت کنند که بفهمند خودشان یک‏‎ ‎‏فرهنگ دارند؛ یک فرهنگ بزرگ دارند. بفهمند فرهنگ از اینجا صادر شده است به‏‎ ‎‏خارج. بفهمند که ما هم یک چیزی در عالم هستیم؛ و ما خودمان می خواهیم خودمان را‏‎ ‎‏اداره کنیم، باید اینطور تربیت بشود حالا، باید تصفیه بشود از این مغزهای پوسیده ای که‏‎ ‎‏عاشق امریکا هستند و عاشق غرب هستند، باید تصفیه بشود از این موجودات. باید‏‎ ‎‏ادارات ما تصفیه بشود از آن خائنهایی که الآن هم به نفع رژیم سابق یا کم عمل می کنند،‏‎ ‎‏یا عمل نمی کنند، یا ضدش را عمل می کنند. تصفیه می خواهد این مملکت، و البته تصفیه‏‎ ‎‏وقت می خواهد، باید بشود، اما یکدفعه نمی شود.‏ ‏‏تکلیف همگانی‏‏ ‏ ‏‏     تکلیف ما چیست؟ تکلیف هر یک از ما و هر یک از افراد ملت این است که آن کاری‏‎ ‎‏را که می کند خوب انجام بدهد. شما متوقع این نباشید که استاد چه جور هست. آن را هم‏‎ ‎‏باید دنبالش باشید، اما نایستید به اینکه او عمل خوب بکند. خودت اول عمل خوب را‏‎ ‎‏بکن، اول خودمان، از خودمان شروع بشود، تا برسد به جامعه مان.‏
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
بازگشت به خویشتن در گرو استقلال فکری‏‏ ‏ ‏‏     ما تا تمام حیثیت خودمان را نفهمیم، نفهمیم ما چی بود
اصلاح از اول باید از خود آدم شروع بشود، تا برساند به اینکه دیگری را اصلاحش‏‎ ‎‏کند. خوب کار بکنید، جدی کار بکنید، کشاورزهایمان جدی کار بکنند، کارگرهایمان‏‎ ‎‏جدی کار بکنند. گول اینهایی که می خواهند ما را دوباره برگردانند به حال سابق، به حال‏ اینکه وابسته همه چیزمان وابسته به خارج باشد، گول اینها را نخورند، گول تبلیغات اینها‏‎ ‎‏را نخورند.‏ ‏‏ تکلیف ما این است که اولاً هر کاری که محوَّل به ماست خوب انجام بدهیم.‏‎ ‎‏محصِّلید، خوب تحصیل کنید. معلِّمید، خوب تعلیم کنید. استادید، خوب استادی کنید.‏‎ ‎‏کارگرید، خوب کار بکن. کشاورزید، خوب کشاورزی بکن. ملایی، خوب ملایی بکن.‏‎ ‎‏هر چی هستی، همان کاری که به تو محوَّل است او را خوب انجام بده. اگر یک ملتی یک‏‎ ‎‏همچه هوشیاری برایش پیدا شد که هر شخصی کار خودش را خوب انجام بدهد، یک‏‎ ‎‏ملت اصلاح می شود؛ زود هم اصلاح می شود. اما اگر من بنشینم برای اینکه یکی دیگر‏‎ ‎‏کار بکند، شما بنشینید که من کار بکنم، من بنشینم شما کار بکنید، نه من کار انجام‏‎ ‎‏می دهم، نه شما انجام می دهید. منتظر نباشید دیگران برای شما کار بکنند. این انتظاری‏‎ ‎‏بود که ما منتظر باشیم امریکا برای ما دلسوزی بکند؛ منتظر باشیم که امریکا به ما اسلحه‏‎ ‎‏بدهد. اسلحه هایی به ما دادند که به دردمان نمی خورد؛ به ضررمان بود! قراردادهایی با ما‏‎ ‎‏کردند که همۀ قراردادهایشان به ضرر ما بود، یا اکثرش. آنها برای ما کار نمی کنند.‏ ‏‏لزوم همیاری آحاد مردم در اصلاح امور‏ ‏‏ ننشینید دیگران برای شما کار کنند. خودتان کار کنید. ملت خودش کار بکند. هم‏‎ ‎‏خودش عملی را که می خواهد انجام بدهد خوب انجام بدهد؛ هم به رفیقش بگوید‏‎ ‎‏خوب انجام بده؛ هم به جامعه ‏‏کُلُّکُمْ رَاعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسْئُولٌ‏‎[2]‎‏ همین است.‏ ‏‏ ‏‏همه مسئولیم در مقابل ملت؛ و مسئولیم در مقابل خودمان. خودم را اصلاح کنم،‏‎ ‎‏دیگران را هم اصلاح کنم؛ به هر مقداری که می توانید. باز ننشینید به اینکه من اهل منبر‏‎ ‎‏نیستم نمی توانم یک جامعه ای را دعوت کنم؛ من اهل خطابه نیستم. نخیر، شما همان‏‎ ‎‏مقداری که می توانی خودت عمل بکن؛ به رفیقت هم با همان زبانی که داری بگو که‏ خوب عمل کن. او هم خودش عمل کند، به رفیقش بگوید. اگر یک همچو حسی در‏‎ ‎‏یک مملکت پیدا شد، مملکت زود اصلاح می شود. ما ننشینیم که دیگران برای ما کار‏‎ ‎‏بکنند. ما ننشینیم که از غرب برای ما وارد بشود. ما خودمان کار بکنیم و خودمان‏‎ ‎‏کارهایمان را انجام بدهیم. غرب را فراموش کنیم. خداوند ان شاءالله همۀ شما را حفظ‏‎ ‎‏کند؛ موفق و مؤید به پیش بروید.‏