🔵 سخنانِ استاد #پیروزمند و پرفسور #درخشان
دربارۀ اندیشههای علمی و اقتصادیِ #علامه_حسینی
در برنامۀ مصیر، شبکه چهار سیما (۹۹/۳/۱۸):
▶️ www.telewebion.com/episode/2291195
🔴 دکتر مسعود درخشان (استاد اقتصاد):
سید منیرالدین حسینی، به معنی واقعی کلمه، یک #متفکر_اقتصاد بود. رویکرد ایشان در اقتصاد با رویکردهای دیگران کاملاً متفاوت بود. ایشان استقلال فکری داشت و نظاممند فکر میکرد. وزارت علوم باید همان سالها به منیرالدین حسینی یک #کرسی_تدریس_فلسفه در بهترین دانشگاههای ایران میداد تا محققان را به پژوهش و تفکر بکشاند؛ همچنانکه در دنیا به نوابغ و فیلسوفان کرسی تدریس میدهند و به آنها بسیار احترام میگذارند. امروز باید بر روی اندیشههای منیرالدین حسینی کاوشهای فکری صورت گیرد.
🔵 قسمتهای پیشین برنامه مصیر:
🔹قسمت #نوزدهم با موضوع بررسي «انديشه و عملِ» علامه حسيني (با حضور استاد سید #معزالدين_حسيني و استاد سيد داوود #ساجدي):
▶️ www.aparat.com/v/rqCN3
🔹 قسمت #بيستم با موضوع بررسي «طرح کلیِ» انديشههاي علامه حسيني (با حضور استاد سید محمدمهدی #ميرباقري):
▶️ www.aparat.com/masir.tv4
🔹 قسمت #بیستویکم با موضوع بررسي «اندیشه فقهی و اصولیِ» علامه حسينی (با حضور استاد سید محمدمهدی #ميرباقري):
▶️ www.aparat.com/v/96LD1
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از مجتمعنا
امت واحده، تمدن نوین اسلامی و تعاملات نهادهای علمی جهان اسلام
1. با طرح بحث تمدن نوین اسلامی، به تبع، نگاه به دستاوردهای تمدنیِ بشر و شرایط و لوازم شکل گیری یک تمدن، از موضوعاتی است که توجه به آن، ناگزیر است. اگر به سه تجربۀ تمدنی دورۀ آل بویه، دورۀ صفویه و دورۀ مدرن در غرب توجه کنیم، یک ویژگیِ مشترک قابل رویت است و آن، نقشِ گفتگوهای علمی-فرهنگی میان کلان مسائل آن تمدن است.
2. در نمونۀ تمدن اسلامی در سده های دوم تا پنجم هجری (قبل از حملۀ مغول در قرن هفتم)، یکی از وجوه موثر در تکوین تمدن اسلامی، شکل گیری گفتگوهای علمیِ گسترده میان علما و نهادهای علمیِ رایج در آن بوده است. آثار دانشمندان این دوره از جمله ابونصر فارابی، ابن سینا، شیخ مفید، شیخ طوسی و ... نشان می دهد که آنها ترکیبی متلائم از علوم مختلف را گردِ هم آورده بودند و نهادهای علمی نیز با یکدیگر دادوستد علمی داشته و با این ترکیب های علمی، مسائل مبتلابه مسلمین از نیازهای مادی تا معنوی را برآورده می ساختند. نمونۀ بسیار خوب آن، به لحاظ گفتگوهای نظری، آثاری همچون احصاء العلوم فارابی در طبقه بندی علوم زمانۀ خودش و همچنین توضیح ابن سینا در چگونگی تکوین الاهیات شفا در مواجهه با متافیزیک ارسطویِ یونانی و به لحاظ گفتگوهای نهادی، گفتگوهای مکتب قم (ری) و بغداد و نقش آنها در تکوین کتب حدیثی شیعه در اوج اختناق عباسیان است؛ فی المثل تامل در نحوۀ تکوین کتاب شریف کافی، از قم و ری تا بغداد، بسیار قابل تامل است.
3. در نمونۀ دوم یعنی در تمدن مدرنِ غربی نیز از دورۀ رنسانس، چنین گفتگوهایی شکل می گیرد. نیکولاس کوزانوس، جوردانو برونو و گالیله ایتالیایی، کپلر، لایب نیتس، کانت و هگل و مارکس آلمانی، کوپرنیک لهستانی، دکارت، ولتر، کنت و دورکیم فرانسوی و هابز، لاک، هیوم و نیوتن و داروین انگلیسی، در طول سده های 14 تا 19، بر سر دقیق ترین مسائل علمی با یکدیگر گفتگو کردند و در ورای تضادهای ناسیونالیستی، یک ترکیب متلائم به نام مدرنیتۀ غربی که بر سر چگونگی گسست از سنت و شرق تفاهم داشت را تکوین بخشیدند. شواهد این مورد آنقدر مشهور است که نیازی به ذکر نیست. اذعان کانت به تاثیر از هیوم انگلیسی یا توضیح انقلاب کوپرنیکی توسط کانت یا تاثیر دکارت از گالیله یا تمجید مارکس از داروین و بسیاری از موارد دیگر.
3. در نمونۀ سوم، تمدن اسلامی در دورۀ صفویه است که در آثار افرادی مانند ملاصدرای شیرازی، شاهد تلاش او برای حل مناقشات بین عرفان و فلسفه و قرآن (کلام) هستیم. در اینجا نیز گفتگو بر سر دقیق ترین مسائل، باعث ایجاد ترکیبی متلائم می شود و تاثیر بسیار زیادی بر تفکر امروز ما گذاشته است؛ هرچند تبعید او در زمان حیاتش و مهجور ماندنِ نگاهش بعد از فوتش، نشانگر آن است که این بی توجهی در نهایت نه تنها به افول صفویه، بلکه به افول تمدن اسلامی نیز منتهی شد. از قضا شروع این افول، همزمان با صعود و اوج گیری تمدن غربی بود که از دکارت یعنی فیلسوف هم عصر ملاصدرا اوج گرفت. به تعبیر دیگر "شاید" بتوان گفت افول تمدن های اسلامی (چه در دورۀ اول و چه در دورۀ دوم)، اگر نگوییم در یک تابعِ علی-معلولی، حداقل "همزمان" با افول نگاه تعاملی میان علمای مسلمان یا به حاشیه رفتنِ گفتگوهای علمی رخ داده است. هرچند اگر تحلیل دکتر ابراهیمی دینانی را دربارۀ خواجه نصیر بپذیریم، خواجه طوسی نیز فیلسوف گفتگو است و با همین هنر بود که توانست بر حملۀ ویرانگر مغول، افسار بزند و میراث اسلامی را از خلال آتش سوزاننده و ویرانگر مغول، به دورۀ بعد منتقل سازد.
4. ما امروزه بعد از حدود 150 سال از آشنایی ناگزیر با تمدن غرب که در وضعیت ضعف تمدنی رخ داد، کمابیش به این درک نائل آمده ایم که نظام های فلسفی، ناظر به فهم مسائل زمانه و ناظر به حدود عقل بشر در یک موقعیت تاریخی هستند. در پرتو این درک، ما اکنون دستکم سه نظام فلسفیِ مهم در تاریخ اسلامی بعد از دورۀ غیبت را احصا کرده و با آن آشنا هستیم: نظام فلسفیِ مشاء، نظام فلسفیِ اشراق و نظام فلسفیِ حکمت متعالیه. این تکثر نظام های فلسفی خود نشانگر آن است که نظام های فلسفی، بیانگر مسائل زمانه اند و هرچند منحل در نگاه تاریخی نیستند، اما نسبتی با زمان و مکان خود دارند. از این منظر، حکمت متعالیه همانطور که توسط بزرگان گفته شده است، تلاشی جهت هماهنگی و وحدت بخشی میان علوم مختلف زمانۀ خود بوده و از یک منظر تمدنی، تلاش کرده میان این شاخه های مختلف علوم، گفتگو و تلائم برقرار سازد.
هدایت شده از مجتمعنا
5. با این نگاه، اکنون مهمترین پرسشی که پیشِ روی دغدغه مندان انقلاب اسلامی به مثابه انقلابی که در مسیر نیل به تمدن نوین اسلامی قصد دارد گام بردارد، هماهنگی و تلائم میان نظام های علمی و دانشیِ فعلی ماست. در حالی که نظام دانشگاهی کشور البته به تبعیت از نظام علمیِ دانشگاه های جهانی و مخصوصاً اروپایی-امریکایی، سامانه و نظام علمی منسجم و نسبتاً متلائمی را ایجاد کرده اند، پرسش از حوزه های علمیه کشور به عنوان نهاد مادرِ انقلاب اسلامی (مانند حوزۀ قم و مشهد و تهران و اصفهان)، حوزه های علمیۀ جهان تشیع (مانند نجف و سامرا و کربلا و ...) و حوزه های علمیۀ جهان اسلام (مانند مصر و تونس و مراکش و ...)، آن است که چه میزان از تلائم، هماهنگی و گفتگو یا حتی انسجام ساختاری و اداری را در بردارند تا بتوانند نیازهای تمدنیِ انقلاب اسلامی را برآورده سازند؟ آیا در فقدان این انسجام محتوایی و ساختاری، گرایش جوانان مسلمان به نظام دانشگاهی متاثر از غرب یا مهاجرت به غرب، اتفاقی عجیب است؟
https://eitaa.com/mojtamaona
کلام جدید۳۳.mp3
16.48M
#بشنوید
🔰 تدریس کلام جدید استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع علم و دین(۲)
🔻 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر
#جلسه_سی_و_سه
🆔 @khosropanah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطارنسل سرنوشت به خانه مشروطیت رسید
🔷️ چهارمین جلسه از نشست های گفتمانی 🇮🇷"نسل سرنوشت"🇮🇷
🔶️ با محوریت: مروری برفلسفه سیاسی بنیانگذار انقلاب
💎 با حضور #استاد_موسی_نجفی دکتری علوم سیاسی
#معاونت_مطالبه_گری_و_گفتمان_سازی
#معاونت_فرهنگ_سازی
#نسل_سرنوشت
#فلسفه_سیاسی_بنیانگذار_انقلاب
#استاد_موسی_نجفی
تفسیر رو چهاردهم. نحل120.mp3
8.03M
🎙 غرب چگونه مسلمانان را تحقیر میکند و راه مقابله با آن چیست؟
✨إنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا✨
✨لئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدينَة لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَل ✨
#سوره_نحل(120)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(14)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
🔰بحران در غرب
🔹هنری کیسینجر، استراتژیست و مشاور یهودیالاصل رئیسجمهور سابق آمریکا: آیتالله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامهریزی مواجه کرد، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناختهشده در دنیا، سخن میگفت و عمل میکرد، گویی از جایی دیگر الهام میگرفت.
✅ @EMAM_COM
برنامۀ مصیر _ شبکۀ ۴ .mp3
31.98M
🎧 فایل صوتیِ برنامۀ مصیر | چهارمین ویژهبرنامۀ معرفی اندیشههای علامه سید منیرالدین حسینی، ۹۹/۳/۱۸
◀️ با حضور استاد #پیروزمند و پرفسور #درخشان
⚡️ بررسی اندیشههای علمی و اقتصادی #علامه_حسینی
⚡️ علامه حسینی، به معنی واقعی کلمه، یک #متفکر_اقتصاد بود.
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شباهت عجیب این روزهای قدرتمندترین کشور دنیا با مرلین مونرو!
مرلین مونرو بازیگر مشهور و افسانهای سینمای هالیوود، نماد زیبایی و آرامش زندگی در آمریکا بود ولی کمتر کسی است که از پشت پرده زندگی او آگاه باشد، واقعیتی که سرانجام به خودکشی او منجر شد، خیلیها میگویند حال و احوال این روزهای ایالات متحده، مثل مرلین مونرو است، زیبا و در عین حال پوسیده از درون.
ویژه برنامه تلویزیونی «عصر» به بررسی وضعیت امروز آمریکا و دلایل شکلگیری اعتراضات شدید در این کشور اختصاص یافت، تحلیلی کوتاه و جامع از زمینههای شعلهور شدن آتش خشم معترضان که در پی کشته شدن یک سیاهپوست به دست نیروی پلیس روشن شد
aparat.com/v/Tg120
🆔 @ofogh_tv
🔻آیت الله جوادی آملی
#سنت_جاهلی اين بود كه تصديق و تكذيبشان، فعل و ترك گذشتگانشان بود، اگر چیزی را گذشتهها انجام دادند برای اينها صحيح بود و اگر چیزی را انجام ندادند برای اينها باطل بود. اين سنّت جاهلی را دين برداشت و فرمود شما #عقلمحور نخواهيد بود.
✅ @mehrostad_ir
🔻آیت الله جوادی آملی
قرآن فرمود: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ بپرهيزيد از كسي كه شما را آفريد و میپروراند وَاخْشَوْا يَوْماً از روزی بهراسيد كه #نزديکترين فرد به انسان، كمترين كمک را به انسان نمیكند نه پدر مشكل پسر را حل میكند و نه پسر میتواند مشكل پدر را حل كند.
#قیامت
✅ @mehrostad_ir
⚠️ هشتاد درصد!
🔷 وقتی گرايشها از مصلحت عمومی به مصلحت شخصی تغيير جهت پيدا میكند، هركس كه در فضايی آكنده از اين گرايش زندگی میكند، مجبور میشود كه فقط به خودش و دفاع از خودش و حفظ خودش فكر كند و اينچنين میشود كه هشتاد درصد از توان و امكاناتمان را در درگيریهای داخلی و درونگروهی هزينه میكنيم؛ درحالیكه اگر به اخلاق انسان عامل متخلق بوديم و به ديگر سخن، اخلاق فداكردن مصلحت شخصی برای مصلحت عمومی در وجودمان بود، میتوانستيم اين هشتاد درصدی را كه در درگيریهای داخلی صرف میشود، در راه خدا بهكار بيندازيم؛ برای حمايت از كل مجموعه و برای تثبيت و تقويت و رشد كل اين مجموعه، بهكار بگيريم. با اين كار خودمان هم بهره میبرديم، اگر عقلمان را بهكار میانداختيم، میديديم- حتی براساس معيارهای دنيايی و زودگذر- بیشتر بهره میبردیم.
📚 بارقهها، ص۴۹۳
🆔 @shahidsadr
محفل زمانه شناسی
📌 وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود!
تا ما نیرو و برنامه برای تربیت فضلای حوزه، جهت توانمندی در پژوهش نداشته باشیم، نیازهای جامعه هم برطرف نمیشود.
وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود؛ چون در این کار تربیتی، طلبه متأثر از روحیات و تواناییهای استاد است. اگر استادی در دانشگاه مقاله علمی-پژوهشی منتشر نکند، نه تنها پیشرفت نمیکند، حتی بعدها از دانشگاه اخراج هم میشود. بنابراین باید کار پژوهشی بکند. چرا در حوزه استادان را رتبهبندی نمیکنیم؟ نمیگویم به پیروی از دانشگاه، استادان را با عنوانهای مربی، استادیار و استاد تمام رتبهبندی کنیم؛ بلکه حوزه باید برای خودش عنوان درست کند و ارتقای اساتید براساس کارهای پژوهشی اساتید باشد. کار پژوهشیشان هم باید در راستای نیازهای پژوهشی جامعه باشد، نه مسائلی که گرهای از جامعه باز نمیکند.
📚گفتگوی حجت الاسلام خسروپناه با رهنامه، ش۶، ص ۲۸_۲۷
🆔 @khosropanah_ir
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 ممنوع برای زیر ۱۷ سال
❌حاوی صحنه های دلخراش
❌جرج فولویدها در آمریکا زیاد هستند. فقط کافی است کمی سرچ کنید.
❌ کوچک ترین مقاومت در برابر پلیس آمریکا مجوز گلوله مستقیم است.
❌ پلیس های قاتل در دادگاه تبرئه شدند.
#آزادی_در_زندان #رفاه #امنیت #آرزوهای_بر_باد_رفته
@kharej2025
♨️.ویروسِ #غیبت
امام صادق(ع):
سرعت اثر غیبت در ویرانی دین و ایمان بیش از اثر ویرانکنندهی جذام در درون انسان است!
📙اصول کافی ج۴ ص۵۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ وقتی قبله ملتی غرب باشد
🔺امام خمینی(ره): اگر ما یک همچو [استقلال فکری] پیدا بکنیم، و از این تمدن مفسد و فاسد پشت بکنیم به آن، خودمان کم کم #خودکفا خواهیم شد. آنچه که ما را نمیگذارد به اینکه در هر قشری که داریم خودکفا باشیم، بستگی، وابستگی است که ما به آنها داریم. وقتی بنا شد که قبله یک ملتی غرب شد، رو به آنجا میایستد و حرف میزند.
✅ @EMAM_COM
🛑 جایگاه تمدنی #فقه و #فقاهت در تاریخ مسلمین در لسان روشنفکران دینی
💢هیچ کسی نمیتواند نقش فقاهت در تمدن اسلامی را منکر شود
✔️استاد سید مصطفی محقق داماد:
🔹قانون مدنی که از فقه گرفته شد، با این فلسفه تدوین گردید که اختلاف آرا کم شود و هر کسی براساس اجتهادات خود رأی ندهد، در این شرایط نقش فقاهت بسیار کمرنگ شد ولی بعد از انقلاب باز نقش فقاهت پر رنگ گردید.
🔹تا قبل از تشکیل مشروطیت و تنظیم قانون مدنی و تشکیل حقوق مدون در ایران، فقه تقریباً نقش ابزاری برای حل و فصل مخاصمات داشت و اصلاً قرار نبود که قانون مدونی وجود داشته باشد.
🔹کسانی که با تاریخ تمدن اسلامی آشنایی داشته باشند، میدانند که یکی از عناصر بسیار فعال و مؤثر در تشکیل این تمدن عظیم، دانش فقه بوده است؛ هیچ کسی نمیتواند اصل وجود این تمدن بزرگ را منکر شود و هیچ کسی نمیتواند نقش فقاهت را در تمدن سازی این تمدن بزرگ مورد تردید قرار دهد. حتی ممکن است که تا این اندازه هم گفته شود که اصلاً به وجود آمدن این دانش بدین خاطر بوده است که در کنار تمدنی که تشکیل شده، نقش خود را ایفا کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
محفل زمانه شناسی
♦️روشنفکر واقعی کیست ⁉️
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«روشنفکر کسی است که در سير خودش، به دغدغۀ تکامل اجتماعي ميرسد و به دنبال راههاي رشد جامعه به سمت کمال و سعادت حرکت ميکند. قاعدتاً درک چنين انسانهايي از جامعه و حوادث اجتماعي و آسيبهايي که در جامعه وجود دارد، عميقتر از حدّ متعارف ميشود. کمکم به لايههاي عميقتر جامعه و حوادث اجتماعي توجّه ميکند و يک نوع احساس مضاف بر احساس عمومي نسبت به جريانات اجتماعي، پيدا ميکند. گويا لايههاي پنهاني جريانات اجتماعي هم با حسّ او درگير ميشود و احساسي از جريانهاي باطني جامعه در او شکل ميگيرد؛ لذا آسيبهاي اجتماعي و مسير حرکت اجتماعي و حتي حرکت آينده جامعه را بر اساس احساس خودشان بهتر ميشناسند، تحليل ميکنند، حتّي نسبت به آينده به پيشبينيهايي ميرسند؛ بنابراين، اين دغدغهها از او شخصيت نسبتاً ممتازي ميسازد که درکش از حوادث اجتماعي و مسير حرکت جامعه و آسيبها و آيندۀ جامعه يک درک جامعتر، عميقتر و توأم با نوعي احساس، نسبت به حوادث پنهان شکل ميگيرد، گويا يک محسوساتي بالواسطه دارند که آن محسوسات، از حوزه درک ديگران خاج است.
اين روشنفکري اگر همهجانبهنگر باشد آرامآرام دغدغهاش، به اصطلاح امروزي، تا حدّ مباحث تمدّني پيش ميرود؛ يعني به فکر دگرگوني تمدّني جامعه ميافتد و دستکم دغدغه پيدا ميکند که جامعه را وارد تحوّلات تمدني کند و مسير جامعه را به سمت يک تحوّل تمدّني همه جانبه هدايت ميکند.
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
♦️روشنفکر واقعی کیست ⁉️ 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «روشنفکر کسی است که در سير خودش، به دغدغۀ
👈 اين روشنفکري اگر توأم با دغدغۀ خداپرستي و بندگي خداي متعال نباشد، تبديل ميشود به جرياني که بر اساس انگيزههاي مادّي به دنبال اصلاح جامعه است که در طول تاريخ اين نوع انسانها کم نبوده است. واقعاً اين نوع فداکاري چقدر ارزش دارد و چه دستاوردهايي براي بشريت داشته؟ کاملاً واضح است که نگاه ما نسبت به اين نوع روشنفکري، نگاه مثبتي نيست.
اگر روشنفکري توأم با دغدغههاي ديني باشد - يعني توأم با انگيزه پرستش خداي متعال باشد توانست با همان نگاه و گرايش، جامعه را آسيبشناسي کند، جريانهاي باطني جامعه را بشناسد، به دنبال رفع آسيبهاي اجتماعي و حرکت جامعه به سمت نقطههاي کمال باشد، قاعدتاً به يک تحليل جديد و سازوکارهاي جديدي ميرسد که بين «دين» و «تکامل اجتماعي» ميخواهد نسبت برقرار کند. در اين جريان فکري «دغدغه تکامل اجتماعي» با «دغدغه دينداري» به هم گره ميخورد؛ يعني از بستر دينداري تکامل اجتماعي دنبال ميشود و ترکيب بين اين دو منظور نظر قرار ميگيرد.
اما کسانی که مسير هدايت جامعه را جداي از انبيا و قرب و پرستش خداي متعال قلمداد ميکنند اين گروه روشنفکر ديني به شمار نميروند.
افرادي با شاخصههاي روشنفکري ديني در طول تاريخ ما وجود داشته است. در سدههاي و دهههاي اخير نيز نمونههاي فراواني را ميتوان برشمرد. گاهي در بين جامعه روحانيت از اين گونه افراد را ميبينيد و گاهي نيز در بيرون از جامعه روحانيت.
ولي يک تحوّل جدي بعد از انقلاب اسلامي در فضاي روشنفکري ديني، پيدا شد. از آنجا که بعد از انقلاب اسلامي مقياس مطالبات و دغدغههاي ديني گوناگون گسترده شد و چنانکه در طول تاريخ تشيع تجربههاي از آن ديده شده است.
به عنوان مثال، بر خلاف تفکّر برخي، شخصي مثل مرحوم مجلسي، به نظر من يک روشنفکر ديني است. زيرا دغدغه بازسازي جامعه تشيع را بعد از شکلگيريِ يک حکومت شيعي دارد، طبيعتاً دغدغه او دغدغه ايجاد يک حکومت ديني نبود؛ ولي دغدغه اصلاح داشت و ميخواست به مجموعه تفکر شيعه سر و سامان بدهد شيعهاي که بعد از قرنها زندگي پاتيزاني به دولت رسيده، مرکزيت جغرافيايي پيدا کرده، اقتدار اجتماعي يافته و لو اين که اين اقتداري نيست که انگيزه جاريسازي همۀ شئون مکتب اهل بيت (عليهمالسلام) را در جامعه داشته باشد؛ ولي بالأخره دغدغه کلي صيانت از مرزهاي فرهنگي تشيع را دارد.»
محفل زمانه شناسی