🔻آیتالله اعرافی:
✅ تفسیر رهبری از اندیشه امام(ره) حجت است
◻️ اگر دیدید از امام(ره) چند تفسیر ارائه میشود آن تفسیری که رهبری به آن اشاره میکنند دقیقتر و برای پیروان انقلاب اسلامی حجت است و یک منظومه فکری جذاب و عمیق برآمده از فکر امام و تفسیر کننده اندیشه امام است.
◻️ از هنرها و اندیشه بالنده امام خمینی(ره) این بود که ملیت را به معنای درست به همراه اسلامیت تعریف کردند.
◻️ امام(ره) مدیر بحرانها بود و از هر تهدیدی، فرصت میساخت.
در شرایط طاغوت هیچ کس تصور نمیکرد کسی بتواند این جریان را به کنار بزند، حتی برای بسیاری از بزرگان نیز قابل تصور نبود، قدرت راهبردی شگرفی داشت که همه را مبهوت میکرد، حرکت ایشان نمادی از بعثت بود و ایشان با قدرت رهبری امام، بعثت و اسلام ناب محمدی(ص) را به جهان نشان داد.
hawzahnews.com/news/904211
✅ برگزاری کارگاه آموزشی "فلسفه سیاست گذاری" در پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی
🔹 با حضور دکتر ابوتراب یغمایی و دکتر مهدی عاشوری
🔸 زمان: چهارشنبه 21 خرداد 1399
ساعت 8 الی 12 و 13 الی 17
🔻مکان: تهران، ولنجک، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری
🔻عامل انحراف انسان
آیت الله جوادی آملی:
انسان دو عامل دارد او را سرگرم می کند، بعضیها بسيار ضعيفاند هم خودشان زود به طرف لذّتها میروند غَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا هم غرور و شيطان و #دوست_بد اينها را فريب میدهند كه میگويند: يَا وَيْلَتَی لَيْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاَناً خَلِيلاً.
✅ @mehrostad_ir
8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ غارت فروشگاه معروف نایک NIKE با ماشین های آخرین مدل در #آمریکا
❌بر خلاف تصور برخی عزیزان ماشین هایی که مردم آمریکا سوار می شوند نه نشانه وضع مناسب صاحبان آنها است (اجناس با ارزش در کشورهای مختلف متفاوت است به خصوص زمانی که قسطی باشد) و نه اثبات می کند این افراد #رشد_فرهنگی کرده اند.
❌ در آمریکا درست مانند طفیلی ۶۰ ساله اخیر آن #ژاپن فقط در زیر چکمه های حکومت پلیسی شاهد نظم هستیم و با کاهش فشار #واقعیت ها خودنمایی می کنند.
❌ اما ریشه این #عقب_افتادگی_فرهنگی از کجاست؟ در کلیپ بعدی خواهید دید....
🔷️ کانال ۲۰۲۵ را به دوستان خود معرفی کنید تا برای اولین بار خارج را بدون فیلتر ببینند.
#تبعیض #ناکارآمدی_حاکمیت
@kharej2025
📕 مؤلفههای اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب/ افق انقلاب، ایجاد نظام جهانی اسلامی است.
💢 آیتالله محسن اراکی در گفتوگویی بیان کرد؛
🔻 مؤلفههای اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب
1️⃣ ایدئولوژی به طور کلی مرزناپذیر است. زیرا ایدئولوژی مبتنی بر مجموعهای از بینشها و ارزشهای کلی است که فراتر از جغرافیا و نژادند.
2️⃣ اسلام اساساً پیام و رسالتی جهانی دارد. طبیعی است انقلابی که مبتنی بر اسلام باشد پیام و رسالتی جهانی دارد و صدور انقلاب به معنای صدور این پیام و رسالت است.
3️⃣ انقلاب اسلامی نهضتی عظیم بود که علیه یک نظام جهانی قیام کرد.
4️⃣ وظیفه انسانی - اسلامی ملت ایران در برابر مستضعفین جهان و منطقه است که به این اقدام ضرورت میبخشد.
🔻 دیدگاههای مخالف دیدگاه حضرت امام(ره) در موضوع صدور انقلاب
🔹 قسم اول، کسانی هستند که اساساً اعتقادی به اسلام و مبنای فکری امام(ره) ندارند.
🔹 قسم دوم: کسانی هستند که به اسلام معتقدند ولی اطلاعی از نظام سیاسی اسلام و فقه سیاسی ندارند.
🔹 قسم سوم: کسانی هستند که در مقام ادعا خود را پیرو امام(ره) میدانند اما تحت تأثیر جریانهای فکری مخالف امام(ره) قرار دارند.
🔹 قسم چهارم: دشمنانی هستند که هدفی جز مخالفت با امام ندارند و کاری به حق و باطل بودن موضع خود یا موضع امام ندارند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
🆔 @mohsenaraki_ir
نبرد قدرت در ایران.jpg
52.1K
📙در سال ۱۳۵۷ توفانی سرکش در مدت کوتاهی کشور را درنوردید و فرزندانِ ایرانِ مدرن، که شب و روز در میانشان شاهدوستی و غربگرایی ترویج شده بود، بساط شاهنشاهی را برای همیشه برچیدند و به این ترتیب، از میان همهی نیروهای سیاسی ایران، از چپگرایان گرفته تا روشنفکران لیبرال، هُمای قدرت بهناگاه بر شانهی روحانیت نشست؛ اما چرا و چگونه؟ چه منطقی بر اذهان ایرانیان حاکم بود و چه شد که آنان با پشتکردن به مظاهر نوگرایی، «جمهوری اسلامی» را ترجیح دادند؟ چرا جامعهی ایرانی راهی برخلاف سکولاریسم، موج غالب جهانی، در پیش گرفت؟ چرا مردم ایران از میان همهی مخالفان رژیم پهلوی، که در میان آنان سیاستمداران کارکشته، متخصصان برجسته و مبارزان باصداقت و وطنپرست از چپ و راست بودند، روحانیان و نظام پیشنهادی آنان را برگزیدند؟ و سرانجام این که نبرد قدرت در این سرزمین به چه سویی خواهد رفت؟ در این کتاب تلاش شده است با تکیه بر روشهای علمی و فارغ از نگاههای ایدئولوژیک به این پرسشها پاسخ داده شود.
محفل زمانه شناسی
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📙در سال ۱۳۵۷ توفانی سرکش در مدت کوتاهی کشور را درنوردید و فرزندانِ ایرانِ مدرن، که شب و روز در میانش
📋گزارشی جامع از کتاب
کتاب نبرد قدرت در ایران؛ چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟ نوشتة دکتر محمد سمیعی، دانشیار و مدیرگروه مطالعات ایران دانشکدة مطالعات جهان در ۸۰۷ صفحه در قطع وزیری در سال ۱۳۹۷ با شمارة شابک ۰-۵۴۶-۱۸۵-۹۶۴-۹۷۸ توسط نشر نی منتشر شده است که از کتابهای پرفروش سال بود.
پس از مقدمة مؤلف، ۹ فصل، بههمراه فصل نتیجهگیری، فهرست منابع، پینویسها و نمایه، کالبد کتاب را تشکیل میدهد. کتاب با نثری آراسته و زبانی گویا به بررسی و تحلیل تاریخی و اجتماعی ایران و روحانیت از زمان صفویان تا پیروزی انقلاب اسلامی میپردازد. در طول بحث، نیروهای سیاسی مختلف در ایران از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، با حفظ انسجام بررسی شده است. نویسنده در مقدمه و در جایجای کتاب تأکید دارد که با نگاهی جامع و تحلیلی علمی و فارغ از نزاعهای ارزشی و ایدئولوژیکی و با تکیه بر پایگاه نظری سعی در تحلیل معادلات قدرت میان نیروهای سیاسی در دورههای مختلف داشته است و مینویسد: «روشی که این کتاب ترجیح داده و در پیش گرفته، مبتنی بر تحلیل رفتار نیروها و بازیگران سیاسی بر اساس تحلیل موقعیت است. … این روش یک تحلیل واقعگرایانه است و با توجه به اینکه مبتنی بر مستندات و وضعیتهای عینی است، همواره امکان نقد و بررسی بیشتر را برای محققان بعدی فراهم میآورد» (ص ۱۶-۱۷).
فصل اول کتاب، با عنوان «شاه در خواب»، مروری است بر وقایع سالهای پایانی حکومت محمدرضاشاه و آغازي است براي مباحث مبسوطي كه پس از آن خواهد آمد. پایان این فصل به معرفی و نقد نظریة هانتینگتون دربارة انقلاب اختصاص دارد. با طرح نواقص نظریة هانتینگتون، فلسفة سیاسی لاکلائو تبیین شده است. از آنجا که بحث بر سر «قدرت» مطرح است، نویسنده به میشل فوکو هم گریزی زده و در آخر به تحلیل گیدنز و نقش توأم ساختار و کارگزار میپردازد.
در فصل دوم، با عنوان «آرایش سیاسی در فراز و فرود صفویان»، با تکیه بر تقسیمبندی چهارگانة محقق سبزواری، نیروهای سیاسی در دوران صفویه و جایگاه اهل قلم، اهل شمشیر، اهل معاملات و اهل زراعت در آن عصر تحلیل شده است. نظر به ناتواني اهل معاملات و اهل زراعت از نظر سياسي در دوران صفویه، آن دو گروه چندان بررسی نشده است، ولي اهل قلم، به دو گروه، تقسیم و بحث با بررسی اهل شمشیر، دیوانسالاران و روحانیان شیعه ادامه مییابد. به باور نویسنده، روحانیان شیعه برای نخستین بار در تاریخ ایران با حکومت صفویان وارد عرصة سیاسی و حکومتی شدند.
در فصل سوم با عنوان، «نیروهای سیاسی در دوران متلاطم قاجار»، دوران نيمهاستعماري نامیده شده و نقش روسیه و بریتانیا در منطقه و بیکفایتی شاهان قاجار در برابر آنها بررسی شده است. علاوهبر بررسی نیروهای سیاسی مطرح در دوران صفویه، چهار نیروی سیاسی شامل دولتهای خارجی، تودههای مردم، روشنفکران و چپگرایان نیز در تحلیل وارد شده است. به باور نویسنده، استقلال روحانیان در این دوران بیشتر شد و آزادی عمل بیشتری یافتند.
فصل چهارم، با عنوان «نبرد قدرت در انقلاب مشروطه» در چهار پرده تبیین شده است: پردة انقلاب (با مشاركت و كاميابي روحانیت، روشنفکران، دولت انگلیس، بازاریان و تودة مردم)، پردة تشكيل مجلس قانونگذاری ملی در ایران، پردة دوران استبداد صغیر، و پردة فتح تهران.
فصل پنجم، با عنوان «رؤیای تجدد در کابوس دیکتاتوری»، به تحلیل دوران رضاشاه اختصاص دارد که چینش نیروهای سیاسی را با تغییرات زیادی همراه کرد و نفوذ قدرتهاي خارجي در ايران تغيير شكل داد و پديدهاي با عنوان «استعمار در سایه» شکل گرفت كه براي نخستين بار در اين كتاب مطرح شده است.
در فصل ششم، با عنوان «نفسی تازه در فضای سیاسی ایران»، و در نخستين نيمه از دوران محمدرضاشاه، سه جناح قدرت نخبگان، تودهها و دولتهای بیگانه و در طبقة نخبگان درباریان و نیروهای همپیمان آنان، روحانیان، روشنفکران و چپگرایان بررسی شده است.
فصل هفتم، با عنوان «نبرد قدرت در نهضت ملی ایران» به تحلیل اقدامات مصدق و ناکارآمدی وی در مدیریت تودهها و در نهایت سقوط او و اقدامات آیتالله کاشانی و واکنش انگلستان و روی کار آمدن مجدد شاه با حمايت آمریکا اختصاص دارد.
فصل هشتم، با عنوان «صفآرایی نیروهای سیاسی برای انقلاب» مهمترین فصل براي زمينهسازي در پاسخ دادن به سؤال اصلی کتاب است: «چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟» و در آن سه گروه نخبگان (شاه و نیروهای همپیمانش، روحانیان، روشنفکران و چپگرایان)، تودهها و دولتهای خارجی بر پایة الگوی مطالعة تاریخی و استقرایی بررسی شده است.
در فصل نهم، با عنوان «نبرد قدرت در انقلاب اسلامی ایران» راهبرد دوگانة شاه در مبارزه با انقلاب و نقش پررنگ تودهها و در پیروزی انقلاب و برتری روحانیت از نظر سرمایههای فرهنگی و اجتماعی و امتیازات سیاسی و منابع اقتصادی تبیین شده است.
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📋گزارشی جامع از کتاب کتاب نبرد قدرت در ایران؛ چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟ نوشتة دکتر محمد سمیعی،
نویسنده در فصل نتیجهگیری، انقلاب اسلامی ایران را پیروزی اسلامگرایان در ایران و مصداق عینی خیزش مجدد دین عنوان میکند که نگاه به دین را در جامعه و در خاورمیانه و در جهان متحول کرد و بر اهمیت دین در تحولات جهانی تأکید دارد. وی پیدایش نیروهای القاعده و داعش را دنبالهروی نگرش سکولاریستی میشناسد که سعی در تضعیف دینمداری دارد. همچنین، یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی را کنارزدن و حذف نیروهای سیاسی دولتهای خارجی میداند. و در آخر نیز به وضع نیروهای سیاسی نخبه اعم از چپگرایان و گروههای مارکسیستی (از جمله حزب توده، سازمان فداییان خلق و کمونیسم)، روشنفکران (از جمله مجاهدین خلق، روشنفکران دینی لیبرالمنش و روشنفکران دینی انقلابی، و روشنفکران غیردینی) و تودهها پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.
وی در بیان چشمانداز نبرد قدرت به جدایی کامل نهادهای آموزش سنتی و مدرن اشاره دارد که این دوگانگی خطر عوامگرایی را تقویت میکند. به گفتة نویسنده رقابت سالم در فضای باز میان نخبگان، بهترین تضمینکنندة توسعة پایدار در همة زمینههاست. همچنین، وجود شبکههای اجتماعی و فضای مجازی را با پوشش دموکراسی در تقویت عوامگرایی بررسی میکند. وی آشتی میان سه عامل سیاست، عقل و دین را راهگشای خروج از بحرانهای جدی و امروز کشور میداند و در خاتمه میافزاید: «درس مهم تاریخ معاصر ایران به ما این است که هیچ یک از جناحهای نخبگان بهتنهایی قادر به حذف دیگران نیست. اگر یکی دیگری را بهطور موقت از عرصة قدرت حذف کند، مایة تطهیر آن جناح از پیرایههای قدرت میشود و ناخواسته بخت قدرتیافتن دوبارهاش را افزایش خواهد داد» (ص ۶۸۴).
✍ زهرا جلالزاده
کارشناسارشد زبانشناسی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📙در سال ۱۳۵۷ توفانی سرکش در مدت کوتاهی کشور را درنوردید و فرزندانِ ایرانِ مدرن، که شب و روز در میانش
📖مطالعه مقدمه کتاب ؛ و خرید نسخۀ الکترونیکی از فیدیبو با تخفیف به قیمت کمتر از نصف پشت جلد.
https://fidibo.com/book/80261-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺👥 گفتگو با مولف کتاب، نبرد قدرت در ایران
https://www.aparat.com/v/GmQeo
چراغ مطالعه (قسمت چهاردهم) | گفتگو با دکتر محمد سمیعی
چراغ مطالعه (قسمت پانزدهم) | گفتگو با دکتر محمد سمیعی (2) https://www.aparat.com/v/cqUiz
محفل زمانه شناسی