eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
588 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 بررسی روایات نصح مومن و مستشیر/ امر به معروف، از مصادیق نصح و واجب است 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📌 در ، حکم مشاوره دادن در صورت درخواست آن مطرح است که در فقه از آن به «نصح مستشیر» تعبیر می‌شود. ✅ دلیل اول: دلالت آیه سوال، بر وجوب مشاوره پذیرفته نشد. ✅ دلیل دوم: روایات 1️⃣ دسته اول: روایات نصح مومن: شش روایت در کتاب کافی وجود دارد، مانند: «يَجِبُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أَنْ يُنَاصِحَهُ/ لِيَنْصَحِ الرَّجُلُ مِنْكُمْ أَخَاهُ/ مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ النَّصِيحَةُ». روایات، دال بر وجوب نصیحت بوده که شامل مشاوره دادن هم می‌شود. 🔸 اشکالات: این روایات مشتمل بر: 1- امور اخلاقی بوده و حمل بر استحباب می‌شوند؛ 2- عمل به آن مستلزم عسر و حرج است؛ 3- ضرورت فقهی و سیره قطعیه متشرعه بر عدم وجوب است. 🔸 بررسی: فتوای قدماء و متاخرین به وجوب، در ادعای ضرورت و سیره متشرعه، ایجاد تردید می‌کند. امر به معروف، یکی از مصادیق نصح و واجب است. 2️⃣ دسته دوم: روایات نصح مستشیر: «[من]اسْتَشَارَنِي ثُمَّ قَبِلْتُ ذَلِكَ مِنْهُ لَأَدَّيْتُ إِلَيْهِ الْأَمَانَةَ/ أَدِّ الْأَمَانَةَ لِمَنِ ائْتَمَنَكَ وَ أَرَادَ مِنْكَ النَّصِيحَةَ». 🔸 اشکال: دلالت روایات ناظر به لزوم امانت داری در ارائه نظر صحیح و کارشناسی در صورت اقدام به مشورت است، نه اصل لزوم آن. 🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
25 🎬 این قسمت: آزاد اندیشی حوزه، از ادعا تا واقعیت! حجت‌الاسلام والمسلمین اکبرنژاد: 🔻 سرعت کم تغییرات حوزه، نشان از مردن خلاقیت دارد. 👈 اگر فضای آزاداندیشی واقعی وجود داشت، تولیدات علمی را در حوزه شاهد بودیم. ▪️این سخن که بعد از چندین سال، کتابی برای جایگزینی مثلاً شرح لمعه نداریم، توهین به تمام فقها می باشد. 🆔@tahavol_howze
⚡️ یکی از کارهای شیطان، بدل‌سازی است. « در جامعه و در ارواح اينچنين القاء مي‌کند که اين پيغمبر و اين انبياء چه دارند؟! اين اوصياء چه امتيازي دارند و مگر بقيه هيچ کاره هستند؟! و کم‌کم کنار آنها درست مي‌کند... [مثلاً] کنار اميرالمومنين(ع)، يک بدل‌سازي‌اي کرده که و اينچنين القا مي‌کند که «بایهم اقتدیم اهتدیتم» (به هر کدام اقتدا کنید هدایت می‌شوید!)... اگر انبياء دست گذاشتند و دعوت به معنويت و توحيد کردند، در مقابل آن، درست مي‌شود! اگر انبیا دعوت به تفکر و تعقل و معرفت‌الله کردند، کنار دستگاه آنها دستگاه‌هاي عقلاني پيچيدهٔ بي‌سروسامان درست مي‌شود. انبياء آمدند تا براي مردم يک زندگي‌اي در همين دنيا بسازند، اما مي‌بينيد در مقابلش چه طبقات و دستگاه‌های و مثل و فلسفه‌هاي مادي و دانش‌هاي مادي درست مي‌شود... [این بدل‌سازی کار شیطان است]». ☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 تا ساعتی دیگر ✅ نشست علمی “جایگاه و الزامات در عرصه حکمرانی ” 🎙 با حضور: 🏢 تهران l سالن فرهنگ پژوهشگاه 📡 همچنین به صورت مجازی در اسکای روم ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 https://www.skyroom.online/ch/alef22/majles 🆔 @iictchannel
🔶 با حضور خانواده استاد و : 🔰 آیین رونمایی از مجموعه ارزشمند برگزار می شود ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/rsabzevari 🆔 @iictchannel
30.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه ضیافت رضوی - شبکه ۴ سیما ✅دکتر نجفی : 🔴تقسیم بندی فرهنگی - سیاسی دوران امامت حضرت امام رضا علیه السلام 🔵آثار برتری فرهنگی امامت بر خلافت در اواخر قرن دوم http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ماهيت امامت، با ماهيت سلطنت، مغاير و متفاوت و متناقض است. اين دو ضدّ همند. امامت، يعنى پيشوايىِ روحى و معنوى و پيوند عاطفى و اعتقادى با مردم. اما سلطنت، يعنى حكومت با زور و قدرت و فريب؛ بدون هيچ‌گونه علقه معنوى و عاطفى و ايمانى. اين دو، درست نقطه مقابل هم است. امامت، حركتى در ميان امت، براى امت و در جهت خير است. سلطنت، يعنى يك سلطه مقتدرانه عليه مصالح مردم و براى طبقات خاص؛ براى ثروت‌اندوزى و براى شهوترانى گروه حاکم. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
🔘 چه ویژگی هایی از امامان بشناسیم؟ 9️⃣ پیراستگان از خطا و لغزش 🔸قرآن کریم به صراحت از اهل‌بیت(ع) سخن گفته است، آنجا که می‏فرماید: «إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا. خدا فقط می‏خواهد آلودگی را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» 🔸 ذیل این آیه که به « » معروف شده است، روایات فراوانی از شیعه و سنّی نقل شده است که مشخص می‏سازد، مخاطب آیه تنها اهل‏بیت پیامبراعظم(ص) هستند و اشخاص دیگری در شمول این آیه وارد نمی‏شوند. 🔸ائمه اطهار(ع) در موارد متعددی به عصمت خود تصریح کرده‏اند. از جمله در روایتی که از امام علی(ع) نقل شده است، چنین می‏خوانیم: 🔸 خداوند، ما را پاکیزه داشته و از خطا حفظ کرده است. او ما را گواه بر آفریدگان خود قرار داده است. 🔸 (ره) در کتاب درباره این اعتقاد می گوید: 🔸 به اعتقاد ما، پیامبران، رسولان، امامان و فرشتگان ـ صلوات خدا بر همه آنها باد ـ هستند و از هر گونه آلودگی پیراسته‏اند. آنها هیچ گناهی، چه کوچک و چه بزرگ، مرتکب نمی‏شوند و با آنچه خدا به آنها امر فرموده است، مخالفت نمی‏ورزند و به آنچه به آن امر شده‏اند، عمل می‏کنند. 📚 برگرفته از کتاب , ج 2: ؛ اثر . 📬 خرید از یاران شاپ https://b2n.ir/darsnameh از کتابراه: https://b2n.ir/504402 از فراکتاب: https://b2n.ir/790748 از طاقچه: https://b2n.ir/878540 @mouood_org
32.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹پاسخ استاد انصاریان به سروش: عاشق عنوان «روضه خوان» هستم در پی اهانت های اخیر عبدالکریم سروش به برخی وعاظ، مداحان و سخنرانان مذهبی، استاد حسین انصاریان با انتشار ویدئویی به این سخنان پاسخ داد. @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
🔰 عدالت‌خواهی جوکری... ✍️حمیدرضا باقری 🔸نظام سرمایه‌داری که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد. شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخه‌ای برای کشورهای ما و عراق و... است. 🔹فرصتی شد تا فیلم جوکر را ببینم، یک دلقک شکست‌خورده که زیر چرخ‌های نظام اقتصادی و اجتماعی سرمایه‌داری له شده است و حالا تصمیم می‌گیرد دست به انتقام و آشوب بزند، اول با کشتن چندنفر که به او حمله کرده‌اند طعم انتقام و قدرت را می‌چشد و احساس حقارتی که به او تحمیل شده بود را به کمک قدرت یک اسلحه جبران می‌کند و دست به آشوب می‌زند. کارگردان اگرچه تلاش کرده است تا آشوب او و انتقام خواهی او را موجه جلوه دهد اما نتوانسته غرق شدن او در این آشوب را پنهان کند. 🔸جوکر اول از همه از زنی که با او ارتباط دارد و جز محبت از او ندیده است آغاز می‌کند و بعد از آن مادرش را می‌کشد و به سرعت داستانش به اوج می‌رسد و با کشتن یک مجری که او را تحقیر کرده است، در برنامه زنده تلوزیونی کل جامعه به هیجان و آشوب در می‌آید. 🔹اما چرا نظام سرمایه‌داری که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد به شما اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد؟ شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخه‌ای برای کشورهای ما و عراق و... است. 🔸اما خیر، نظام سرمایه‌داری ابتدا با سرگرم کردنتان به موسیقی و ورزش و شکم و زیرشکم شما را کوچک می‌کند و به بی‌تفاوتی می‌کشاند اما این اوضاع دوام نخواهد داشت و فشارها بر شما آنقدر زیاد خواهد شد که از یک جا به بعد هیچ چیز توجه شما را از فشار سیستم و بی‌عدالتی آن منحرف نمی‌کند. 🔹نظام سرمایه‌داری برای موج سواری جدیدش بر طبقه ضعیف، نسخه جدیدی به اسم آشوب و کشتار دارد، چرا که بازنده این بازی جدید هم باز خود مردم هستند. 🔸باطل حیاتش در افراط و تفریط است، تفریط بی‌تفاوتی یا افراط آشوب‌طلبی، وقتی فضای اعتراض به بی‌منطق کشیده شد و هرکس هرطور خواست عمل کرد و انتقام گرفت، اولین قربانیش عدالت است، در انقلاب اسلامی هم گروه‌های چپ سبک کارشان همین‌گونه بود و هرکس اراده می‌کرد تصمیم به ترور و بمب‌گذاری می‌گرفت اما نسخه حضرت امام اعتراض مسالمت‌آمیز و نافرمانی مدنی بود. 🔹بعد از انقلاب هم باز ماجرا از همین قرار است عدالت‌خواهانی که در ابتدای انقلاب زمانی افراطی بودند، بعداً خود به بخشی از طبقه سرمایه‌داری تبدیل شدند که مردم را به تفریط و بی‌تقاوتی دعوت می‌کردند؛ جریان عدالت‌خواه نوپدید در بستر انقلاب نیز چندسالی است در این برزخ مانده است، سوق دادن عدالت‌خواهی به سوی گفتمان‌سازی،‌ تصمیم‌سازی و فضای مطالبه‌گری همراه با منطق یا یک عدالت‌خواهی سوق یافته به سوی آنارشیسم و بی‌منطق؛‌ یک اعتراض هیجانی و صرفاً برای تخلیه هیجان یا یک اعتراض منطقی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود. ⚜️ @taammolat74
📢 : التهابات اخیر در اقتصاد کشور ⏰ امروز دوشنبه ۲ تیر ساعت ۲۲ از شبکه افق 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باران کوثری : ما گول خوردیم ، و به بازی گرفته شدیم امروز حتی عقب تر از قبلیم لینک کانال 👇👇👇👇👇 🆔️ @Antiliberalism