#درس_خارج
#علوم_تربیتی
💢 بررسی روایات نصح مومن و مستشیر/ امر به معروف، از مصادیق نصح و واجب است
📝 حجتالاسلام والمسلمین #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
📌 در #فقه_تربیت، حکم مشاوره دادن در صورت درخواست آن مطرح است که در فقه از آن به «نصح مستشیر» تعبیر میشود.
✅ دلیل اول: دلالت آیه سوال، بر وجوب مشاوره پذیرفته نشد.
✅ دلیل دوم: روایات
1️⃣ دسته اول: روایات نصح مومن: شش روایت در کتاب کافی وجود دارد، مانند: «يَجِبُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أَنْ يُنَاصِحَهُ/ لِيَنْصَحِ الرَّجُلُ مِنْكُمْ أَخَاهُ/ مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ النَّصِيحَةُ». روایات، دال بر وجوب نصیحت بوده که شامل مشاوره دادن هم میشود.
🔸 اشکالات: این روایات مشتمل بر: 1- امور اخلاقی بوده و حمل بر استحباب میشوند؛ 2- عمل به آن مستلزم عسر و حرج است؛ 3- ضرورت فقهی و سیره قطعیه متشرعه بر عدم وجوب است.
🔸 بررسی: فتوای قدماء و متاخرین به وجوب، در ادعای ضرورت و سیره متشرعه، ایجاد تردید میکند. امر به معروف، یکی از مصادیق نصح و واجب است.
2️⃣ دسته دوم: روایات نصح مستشیر: «[من]اسْتَشَارَنِي ثُمَّ قَبِلْتُ ذَلِكَ مِنْهُ لَأَدَّيْتُ إِلَيْهِ الْأَمَانَةَ/ أَدِّ الْأَمَانَةَ لِمَنِ ائْتَمَنَكَ وَ أَرَادَ مِنْكَ النَّصِيحَةَ».
🔸 اشکال: دلالت روایات ناظر به لزوم امانت داری در ارائه نظر صحیح و کارشناسی در صورت اقدام به مشورت است، نه اصل لزوم آن.
🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دیده_بان_تحول 25
🎬 این قسمت: آزاد اندیشی حوزه، از ادعا تا واقعیت!
حجتالاسلام والمسلمین اکبرنژاد:
🔻 سرعت کم تغییرات حوزه، نشان از مردن خلاقیت دارد.
👈 اگر فضای آزاداندیشی واقعی وجود داشت، تولیدات علمی را در حوزه شاهد بودیم.
▪️این سخن که بعد از چندین سال، کتابی برای جایگزینی مثلاً شرح لمعه نداریم، توهین به تمام فقها می باشد.
🆔@tahavol_howze
⚡️ یکی از کارهای شیطان، بدلسازی است.
«#شیطان در جامعه و در ارواح اينچنين القاء ميکند که اين پيغمبر و اين انبياء چه #امتيازي دارند؟! اين اوصياء چه امتيازي دارند و مگر بقيه هيچ کاره هستند؟! و کمکم کنار آنها #بدل درست ميکند...
[مثلاً] کنار اميرالمومنين(ع)، يک بدلسازياي کرده که و اينچنين القا ميکند که «بایهم اقتدیم اهتدیتم» (به هر کدام اقتدا کنید هدایت میشوید!)...
اگر انبياء دست گذاشتند و دعوت به معنويت و توحيد کردند، در مقابل آن، #دستگاههاي_عرفانی_ساختگي درست ميشود!
اگر انبیا دعوت به تفکر و تعقل و معرفتالله کردند، کنار دستگاه آنها دستگاههاي عقلاني پيچيدهٔ بيسروسامان درست ميشود.
انبياء آمدند تا براي مردم يک زندگياي در همين دنيا بسازند، اما ميبينيد در مقابلش چه طبقات و دستگاههای #موازي و #مستقل مثل #عرفانهاي_کاذب و فلسفههاي مادي و دانشهاي مادي درست ميشود... [این بدلسازی کار شیطان است]».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
#نشست
#فضای_مجازی
🔴 تا ساعتی دیگر
✅ نشست علمی “جایگاه و الزامات #مجلس_شورای_اسلامی در عرصه حکمرانی #فضای_مجازی”
🎙 با حضور:
#رضا_تقی_پور
#نصر_الله_پژمان_فر
#لطف_الله_سیاهکلی
#عزیز_نجف_پور_آقابیگلو
🏢 تهران l سالن فرهنگ پژوهشگاه
📡 همچنین به صورت مجازی در اسکای روم ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
https://www.skyroom.online/ch/alef22/majles
🆔 @iictchannel
#رونمایی
#ادبیات_اندیشه
🔶 با حضور خانواده استاد #حمید_سبزواری و #اهالی_قلم:
🔰 آیین رونمایی از مجموعه ارزشمند #این_بانگ_آزادی برگزار می شود
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/rsabzevari
🆔 @iictchannel
30.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه ضیافت رضوی - شبکه ۴ سیما
✅دکتر نجفی :
🔴تقسیم بندی فرهنگی - سیاسی دوران امامت حضرت امام رضا علیه السلام
🔵آثار برتری فرهنگی امامت بر خلافت در اواخر قرن دوم
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ماهيت امامت، با ماهيت سلطنت، مغاير و متفاوت و متناقض است. اين دو ضدّ همند. امامت، يعنى پيشوايىِ روحى و معنوى و پيوند عاطفى و اعتقادى با مردم. اما سلطنت، يعنى حكومت با زور و قدرت و فريب؛ بدون هيچگونه علقه معنوى و عاطفى و ايمانى. اين دو، درست نقطه مقابل هم است. امامت، حركتى در ميان امت، براى امت و در جهت خير است. سلطنت، يعنى يك سلطه مقتدرانه عليه مصالح مردم و براى طبقات خاص؛ براى ثروتاندوزى و براى شهوترانى گروه حاکم.
#کتاب_سوم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_ولایت_فقیه
#فصل_سوم
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
🔘 چه ویژگی هایی از امامان بشناسیم؟
9️⃣ پیراستگان از خطا و لغزش
🔸قرآن کریم به صراحت از #عصمت اهلبیت(ع) سخن گفته است، آنجا که میفرماید:
«إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا.
خدا فقط میخواهد آلودگی را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.»
🔸 ذیل این آیه که به « #آیه_تطهیر » معروف شده است، روایات فراوانی از شیعه و سنّی نقل شده است که مشخص میسازد، مخاطب آیه تنها اهلبیت پیامبراعظم(ص) هستند و اشخاص دیگری در شمول این آیه وارد نمیشوند.
🔸ائمه اطهار(ع) در موارد متعددی به عصمت خود تصریح کردهاند. از جمله در روایتی که از امام علی(ع) نقل شده است، چنین میخوانیم:
🔸 خداوند، ما را پاکیزه داشته و از خطا حفظ کرده است. او ما را گواه بر آفریدگان خود قرار داده است.
🔸 #شیخ_صدوق (ره) در کتاب #الاعتقادات درباره این اعتقاد #شیعه می گوید:
🔸 به اعتقاد ما، پیامبران، رسولان، امامان و فرشتگان ـ صلوات خدا بر همه آنها باد ـ #معصوم هستند و از هر گونه آلودگی پیراستهاند. آنها هیچ گناهی، چه کوچک و چه بزرگ، مرتکب نمیشوند و با آنچه خدا به آنها امر فرموده است، مخالفت نمیورزند و به آنچه به آن امر شدهاند، عمل میکنند.
📚 برگرفته از کتاب #درسنامه_فرهنگ_مهدویت_و_انتظار, ج 2: #او_را_بشناسیم؛ اثر #ابراهیم_شفیعی_سروستانی .
📬 خرید از یاران شاپ https://b2n.ir/darsnameh
از کتابراه: https://b2n.ir/504402
از فراکتاب: https://b2n.ir/790748
از طاقچه: https://b2n.ir/878540
#امام_زمان_شناسی
@mouood_org
32.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹پاسخ استاد انصاریان به سروش: عاشق عنوان «روضه خوان» هستم
در پی اهانت های اخیر عبدالکریم سروش به برخی وعاظ، مداحان و سخنرانان مذهبی، استاد حسین انصاریان با انتشار ویدئویی به این سخنان پاسخ داد.
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
🔰 عدالتخواهی جوکری...
✍️حمیدرضا باقری
🔸نظام سرمایهداری که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخدندههای پیشرفت عدهای سرمایهدار است، وقتی میخواهد اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را میآموزد. شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخهای برای کشورهای ما و عراق و... است.
🔹فرصتی شد تا فیلم جوکر را ببینم، یک دلقک شکستخورده که زیر چرخهای نظام اقتصادی و اجتماعی سرمایهداری له شده است و حالا تصمیم میگیرد دست به انتقام و آشوب بزند، اول با کشتن چندنفر که به او حمله کردهاند طعم انتقام و قدرت را میچشد و احساس حقارتی که به او تحمیل شده بود را به کمک قدرت یک اسلحه جبران میکند و دست به آشوب میزند. کارگردان اگرچه تلاش کرده است تا آشوب او و انتقام خواهی او را موجه جلوه دهد اما نتوانسته غرق شدن او در این آشوب را پنهان کند.
🔸جوکر اول از همه از زنی که با او ارتباط دارد و جز محبت از او ندیده است آغاز میکند و بعد از آن مادرش را میکشد و به سرعت داستانش به اوج میرسد و با کشتن یک مجری که او را تحقیر کرده است، در برنامه زنده تلوزیونی کل جامعه به هیجان و آشوب در میآید.
🔹اما چرا نظام سرمایهداری که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخدندههای پیشرفت عدهای سرمایهدار است، وقتی میخواهد به شما اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را میآموزد؟ شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخهای برای کشورهای ما و عراق و... است.
🔸اما خیر، نظام سرمایهداری ابتدا با سرگرم کردنتان به موسیقی و ورزش و شکم و زیرشکم شما را کوچک میکند و به بیتفاوتی میکشاند اما این اوضاع دوام نخواهد داشت و فشارها بر شما آنقدر زیاد خواهد شد که از یک جا به بعد هیچ چیز توجه شما را از فشار سیستم و بیعدالتی آن منحرف نمیکند.
🔹نظام سرمایهداری برای موج سواری جدیدش بر طبقه ضعیف، نسخه جدیدی به اسم آشوب و کشتار دارد، چرا که بازنده این بازی جدید هم باز خود مردم هستند.
🔸باطل حیاتش در افراط و تفریط است، تفریط بیتفاوتی یا افراط آشوبطلبی، وقتی فضای اعتراض به بیمنطق کشیده شد و هرکس هرطور خواست عمل کرد و انتقام گرفت، اولین قربانیش عدالت است، در انقلاب اسلامی هم گروههای چپ سبک کارشان همینگونه بود و هرکس اراده میکرد تصمیم به ترور و بمبگذاری میگرفت اما نسخه حضرت امام اعتراض مسالمتآمیز و نافرمانی مدنی بود.
🔹بعد از انقلاب هم باز ماجرا از همین قرار است عدالتخواهانی که در ابتدای انقلاب زمانی افراطی بودند، بعداً خود به بخشی از طبقه سرمایهداری تبدیل شدند که مردم را به تفریط و بیتقاوتی دعوت میکردند؛ جریان عدالتخواه نوپدید در بستر انقلاب نیز چندسالی است در این برزخ مانده است، سوق دادن عدالتخواهی به سوی گفتمانسازی، تصمیمسازی و فضای مطالبهگری همراه با منطق یا یک عدالتخواهی سوق یافته به سوی آنارشیسم و بیمنطق؛ یک اعتراض هیجانی و صرفاً برای تخلیه هیجان یا یک اعتراض منطقی با استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود.
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باران کوثری : ما گول خوردیم ، و به بازی گرفته شدیم
امروز حتی عقب تر از قبلیم
لینک کانال #آنتی_لیبرالیسم
👇👇👇👇👇
🆔️ @Antiliberalism