هدایت شده از کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
#پرونده
#سند2030
#همایش_علمی
📙 همایش علمی “چالش های #سند۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش”
🎙 با سخنرانی:
آیت الله #علیرضا_اعرافی
حجت الاسلام دکتر #سعیدرضا_عاملی
حجت الاسلام دکتر #علی_ذوعلم
دکتر #حسین_رمضانی
دکتر #محمود_مهام
📚 همراه با رونمایی از دو کتاب مهم در زمینه #سند ۲۰۳۰
📅 دوشنبه 24 شهریور ماه99 ساعت 10
🏬 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⚜️ پخش زنده از طریق:
🌐 instagram.com/iict.ac_ir
🌐 aparat.com/iictchannel/live
🆔 @iictchannel
❇️ وبینار #نهم #کرونا
🔘 با موضوع: «کرونا از منظر فقه»
🔺 جلسه دوم (ادامه جلسه قبل)
🎙 ارائهدهنده: حجتالاسلام والمسلمین دکتر #احمد_رهدار
🗓 دوشنبه، ۲۴ شهریور
⏰ ساعت ۸ صبح
🌐 به صورت وبیناری 🔻
💡 در ساعت مقرر، از طریق لینک زیر، بهعنوان «مهمان» میتوانید وارد کلاس شوید:
🌐 https://bit.ly/3dFiIb6 👈
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ شهادت امام سجاد علیهالسلام تسلیت باد.
🔻استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
عموم مسلمانان وابستگی عاطفی شدید و دوستی روحانی ژرفی با این امام والا علیهالسلام داشتند و پایگاههای مردمی ایشان در هر جایی از جهان اسلام دامنه یافته بود. جایگاه والای ایشان در نظر حاجیان خانه خدا به این مطلب اشاره دارد؛ وقتی هشام بن عبدالملک حج گزارد و طواف کرد، خواست دست به حَجَر بساید. اما از انبوهیِ جمعیت نتوانست دست به حجرالاسود برساند. بنابراین منبری برایش گذاشتند و او به انتظار نشست.
آنگاه حضرت زین العابدین علیهالسلام آمد و آغاز به طواف کرد. چون به جایگاه حجر رسید، ناگهان انبوهه مردم شکافت و همه کنار کشیدند تا ایشان به حجر دست کشد. این بهخاطر معرفت عمیق و محبتی بود که نسبت به ایشان داشتند، گرچه از سرزمینها و خاندانهای گوناگون بودند. فرزدق این صحنه را در قصیده دلانگیز و پُرآوازه خود ثبت کرده است.
🔸 امامان اهل بیت علیهمالسلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص ۵۷۰.
#امام_سجاد علیه السلام
🆔 @shahidsadr
📖 مطالعه بیشتر | آشنایی با موضوع «حادثه کرونا» در بیانات رهبر انقلاب
📝 یکی از مسائل جامعهی ایرانی در چندماه اخیر مسئلهی شیوع ویروس #کرونا و مشکلات ناشی از آن بوده است. مشکلاتی که در رأس آن تهدید جان و #سلامتی مردم و در دیگر سطوح مواردی چون چالش برای نظام بهداشت و #درمان، ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی، نگرانیهای روحی و روانی و... را شامل میشود. از همان روزهای ابتدایی مطرح شدن این مسئله، رهبر انقلاب اسلامی در میدان مقابله با این #ویروس و کمک به حل مشکلات ناشی از آن حضور داشته، سخنان و رهنمودهای زیادی در این زمینه مطرح و اقدامات گوناگونی را در عالیترین سطح #حاکمیت دنبال و عملی کردهاند.
⏪ شما مخاطبین عزیز جهت آشنایی بیشتر با سخنان حضرت آیتالله خامنهای در این موضوع میتوانید مجموعه فیشهای بیانات ایشان ذیلِ کلیدواژهی #حادثه_کرونا را در این پیوند مطالعه کنید: ↙️
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=25932&npt=12#88556
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 در این چهل منزل امان ز شهر شام
🚩 مرثیهسرائی #حاج_منصور_ارضی در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیهالسلام در حسینیه امام خمینی(ره).
۹۹/۶/۲۴
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
🔻 در شبکههای مجازی آزادی هست!
🔹 البته فقط برای موافقان رژیم آمریكا، برای همجنسبازا، برای سایتهای مستهجن، برای رباتهای توییتری سعودی، برای فحاشهای رجوی، برای دروغپراکنیهای bbc، برای تروریستهای رسانهای منوتو
🔹 نه برای یه خبرنگار آمریکایی با حساب تایید شده توسط فیسبوک که داشته از درگیری موافقان و مخالفان ترامپ، گزارش آنلاین تهیه میکرده و وقتی لایوش تموم میشه، متوجه میشه که حسابش حذف شده!
eitaa.com/joinchat/2884567040C4edcdaf490
📢 قسمت سوم برنامه «لاجورد»
🔷 موضوع برنامه:
👈 معنویت و اخلاق ، مسیر نهایی انقلاب اسلامی
⏰ دوشنبه شب ساعت ۲۱:۰۰ شبکه افق سیما
🔄 تکرار روز بعد ساعت ۰۴:۳۰ و ۱۰:۰۰
🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مشاور سابق وزیر خارجه آمریکا و استاد دانشگاه جرج میسون ویرجینیا:
📍ایران چندین دهه در حال گسترش یک راهبرد بسیار پیچیده است...!
🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مجری CNN:
📍اینجا اقلیم آخرالزمانی کالیفرنیاست، آمریکا از یک بحران وارد بحران دیگه میشه....!
☑️ @Kavoshplus
بیروت.doc
82.4K
🔳 آدرس پاریس نیست؛ بیروت و بغداد است
▫️دکتر سعدالله زارعی
تحلیل دقیقی بر اهانت نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر بزرگ خدا (ص)
#انجمن_مدرسان_گام_دوم
🔳 @ANALYSTS
📸رهبرانقلاب : دلیل پیشرفتهای علمی و صنعتی امریکا در ۱۵۰سال اخیر، بکارگیری #اقتصاد_مقاومتی است.۹۵/۱۰/۱٣
☑️ @Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حدیث اخلاقی بسیار زیبا از امام سجاد علیهالسلام توسط رهبر انقلاب
🏴 سالروز شهادت امام سجاد علیهالسلام تسلیت باد
☑️ @Sh_Aviny
🔶 انتشار کتاب گویای «دو امام مجاهد» براساس۶ گفتار از «رهبر معظم انقلاب اسلامی»
🔷 کتاب گویای «دو امام مجاهد»؛ امام حسن و امام حسین (علیهماالسّلام)، ۶ گفتار از مقام معظم رهبری در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین (علیهماالسّلام) به همت مجموعه ایران صدا در هفت فصل به مدت زمان ۱۷۸ دقیقه تولید شده است.
🔻این کتاب مشتمل بر ۶ گفتار از آیتالله خامنهای (مدّظلّه العالی) است که در سالهای ۵۱ و ۵۲ ایراد شده است. نوع نگاه معظّمٌ له در این ۶ گفتار، بسیار بدیع است و با اینکه در زمان ایراد این بیانات در سنّ ۳۲ و ۳۳ سالگی بوده اند. منابع روایی و تاریخی متعدّدی مورد استفاده ایشان قرار گرفته است که سخنرانی ایشان را بسیار متفاوت از سخنرانیهای معمول آن زمان و حتّی حال حاضر میکند و بیشتر به جلسات علمی و درسی محقّقانه شبیه است.
هماینک این گفتارها پس از ۴۴ سال با امید به افزایش معرفت جامعهی اسلامی نسبت به سیرهی سیاسی ائمّه (علیهمالسّلام) در اختیار عموم مردم انقلابی و متعهّد جامعهی اسلامی قرار میگیرد.
☑️ @Sh_Aviny
#موضوع| بازتولید نظام اجتماعی در انقلاب اسلامی
[بخش اول]
#استاد| دکتر حسین کچویان
تحصیل کرده حوزه علمیه
فارغ التحصیل جامعه شناسی از انگلستان
◽️در مورد انقلاب اسلامی نسبت به سایر انقلابها #استثنائاتی وجود دارد و یکی از مهمترین آنها نوع پیوند این انقلاب با #مردم است. هر انقلابی محصول مردم بوده، یعنی مردم خواستهای برای شکلدهی نظام جدید فرهنگی و سیاسی دارند و به دنبال ارزشهای غایی هستند. در همه انقلابها مردم بعد از مدت کمی از صحنه خارج میشوند، در انقلاب اسلامی هم یکی از بخشهای تنازع نهضت آزادی و مرحوم بازرگان با جریان انقلاب این بود که انقلاب تمام شده و مردم به خانههایشان برگردند؛ اگر این اتفاق میافتاد، کمترین خسارتش این بود که انقلاب ما هم مثل سایر انقلابها تبدیل به #دیکتاتوری میشد.
🔘 آمریکا میخواهد انقلاب به دیکتاتوری تبدیل شود
◽️همه انقلابها به دیکتاتوری ختم شدهاند و هیچ انقلابی نتوانسته بقای خود را بر دوش #مردم بگذارد. این منازعه بهدلیل رهبری حضرت امام (ره) به نفع جریان انقلاب تمام شد و اینکه مردم به خانههایشان برگردند و این حرکت هم مثل جریان مشروطه عاقبت خوشی پیدا نکند، اتفاق نیفتاد. انقلاب مستلزم سختی و مشقت است، چون به دنبال #تغییر_عظیم بوده، بقای انقلاب بدون تغییرات در محیط پیرامون ممکن نیست، درنتیجه قدرتهای بزرگ مانع میشوند.
◽️یکی از درخواستهای آمریکاییها از ما از ابتدای انقلاب این بوده که انقلاب به مرزهای خودش محدود شود، امروز هم این نزاع را با داخل و خارج داریم که محدود به مرزهای خودمان شویم. آمریکاییها مار خورده و افعی شدهاند، یعنی تجربه زیادی در خوردن و نابود کردن انقلابها دارند.
🔘 بازتولید نسلی، لازمه انقلاب
وی ایجاد نظام اجتماعی و نسلسازی را یکی از مؤلفههای قدرت و اقتدار یک کشور دانست و گفت: هر انقلابی اگر نتواند نسل تازه بسازد و آن را جایگزین نسل قبلی کند، از حرکت میایستد. بااینحال انقلاب اسلامی توانسته نسلهای جدیدی را ایجاد کند که انقلاب را پیش ببرند و این موضوع بسیار مهمی است.
◽️#انقلاب_دائمی بهعنوان یک ایدهآل توسط برخی مانند چگوارا و دوبره مطرح شده و ما توانستیم این را #محقق کنیم؛ یعنی #مردم همچنان درصحنهاند. البته ما اقتضائات این مسئله را طی سالها بهخوبی ندیدهایم که در جای دیگر میتوان راجع به این موضوع بحث کرد.
◽️بحثی که مقام معظم رهبری درباره ریزشها و بهویژه رویشها مطرح کردند را ما با عنوان #بازتولید_نظام_اجتماعی میشناسیم که یکی از نمودهای آن را در راهپیمایی اینروزها (تشییع شهید سلیمانی) دیدیم.
◽️آیا ما تصور این را داشتیم که روزی انگلیسیها و آمریکاییها را بگیریم و گریه کنند؟ امروز میبینیم که بهراحتی با آنها برخورد میکنیم. ما ظرفیتهای اقتصادی زیادی هم داریم و کافی است مدیریت خوب روی این ظرفیتها قرار بگیرد و کار کند.
◽️باید دستاوردهای این عرصه را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم. یک ایدهآلهایی داریم که قاتل روشنفکران است و از دید اهل نظر و اهل فکر کشنده بوده، یکی از تفاوتهای نگاه اهل نظر با عوام نسبت به حضور مردم، همین است. این احتمال که مردم به صحنه نیایند، از دید روشنفکران بیشتر مطرح میشود؛ چراکه مردم #رشد خودشان را احساس میکنند، اما روشنفکران همیشه #ایدهآلها و #فاصله با آنها را میبینند.
◽️نکته دیگر اینکه مدیریتهای #طراز انقلاب اسلامی هنوز شکل نگرفته و یا ناقص شکل گرفته است.
🔘 حمایت مردم از انقلاب، امری بینظیر در دنیا
⁉️ مگر میشود یک کشور درحالی که رو به ضعف حرکت میکند و درحال شکست است، مردم آن هرسال درصحنه حاضر شوند؟! این همان عاملی بوده که دشمنان انقلاب را کلافه کرده است.
⁉️ چرا مردم 40 سال است که به خیابان میآیند؟ آیا تماماً بدبختی و شکست میبینند و درنتیجه به خیابان میآیند؟
◽️خیر، بلکه یک ارزیابی ناخودآگاه دارند که مسیر مثبت است. مشکلات را میبینند و به دنبال حل آنها هستند، اما این ارزیابی را هم دارند. ما کشوری بودیم که هیچچیز نداشتیم، اما این حجم عظیم از کار و تغییرات را صورت دادهایم و همچنان داریم به این تلاش خودمان ادامه میدهیم و امروز میبینیم که در رشتههای مختلف علمی رتبههای بالا داریم. اینها همینطوری که بهدست نیامده است.
▫️ادامه دارد ...
#انجمن_مدرسان_بیانیه_گام_دوم
◽️@Analysts
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سلام حضرت سجاد علیهالسلام
🚩 مرثیهسرائی #حاج_سید_مجید_بنی_فاطمه در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیهالسلام در حسینیه امام خمینی(ره).
۹۹/۶/۲۴
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
⚡️ امام سجاد(ع) دو اقدام را به انجام رساندند: یکی ایجاد یک معنویت حقیقی در تاریخ اسلام، و دیگری، احیای گرایش به اهل بیت(ع) بر محور سید الشهداء(ع).
⚡️ تربیت انسان به این است که یک عمر برای امام حسین(ع) گریه کرده باشد.
«امام سجاد(ع) دو اقدام را به انجام رساندند: یکی ایجاد یک معنویت حقیقی در تاریخ اسلام، و دیگری، احیای گرایش به اهل بیت(ع) بر محور سید الشهداء(ع).
یکی از کارهای ایشان که جزء عبادات علنی امام سجاد(ع) بود بکاء بر سیدالشهداء(ع) است. گاهی به نظر میرسد که این چه مبارزهای است؟ گریه، مبارزه مسنها و پیرمردها و پیرزنها است!
درحالیکه اینگونه نیست. این درک از کار حضرت سجاد(ع) غلط است. برخی از انقلابیهای قبل انقلاب اسلامی، میگفتند «چرا از مردم اشک میگیرید، اسلحه به دستشان بدهید!». متوجه نبودند که اسلحه را مارکسیستها هم میدهند! کشته دنیا که به دردی نمیخورد.
اگر بخواهید آدمی تربیت کنید که هستیاش را برای امام و در راه ولایت بدهد باید یک عمر برای امام حسین(ع) گریه کرده باشد، صاف شده باشد و حق و باطل را شناخته باشد، انگیزه جهادش درست شده باشد. زیارت عاشورا همین است، انگیزه درگیری بین حق و باطل را بر محور عاشورا ایجاد میکند.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 باید خودمان کشور را اداره کنیم
نتیجه ی وابستگی اقتصادی وابستگی سیاسی ست.
🔹ما باید وابستگیمان را از اجانب و غرب و شرق قطع کنیم. اگر ما بخواهیم که مملکتمان یک مملکت مستقلِ آزادِ مال خودمان باشد، باید در این اموری که مربوط به #اقتصاد است، مربوط به فرهنگ است، مربوط به امور دیگرِ کشور است، خودمان فعالیت کنیم، و ننشینیم دیگران انجام بدهند.
📥 دریافت سایر کیفیت ها👇🏻
http://emam.com/posts/view/21966
🏴 @EMAM_COM
❇️ #وبینار دهم #کرونا
🔘 موضوع: «فقهالمناسک کرونایی»
🎙 ارائهدهنده: حجتالاسلام والمسلمین دکتر #احمد_رهدار
🗓 سهشنبه، ۲۵ شهریور
⏰ ساعت ۸ صبح
💡 در ساعت مقرر، از طریق لینک زیر، بهعنوان «مهمان» میتوانید وارد کلاس شوید:
🌐 https://bit.ly/3dFiIb6 👈
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
توهین به پیامبر اسلام و تاریکیهای «قرن انوار»
1. مایکل آلن گیلسپی در کتاب بسیار خواندنیِ «ریشههای الهیاتی مدرنیته» در فصل نهایی کتاب با بیان تناقضهای روشنگری به اعدام لوئی چهاردهم در فرایند انقلاب فرانسه اشاره میکند و ظهور «نور طبیعی» یا «نور سکولار» در بیان فرانسیس بیکن (در نامه تقدیمیِ احیای بزرگ»، رنه دکارت (در سخن از نور بزرگ خِرَد ما) و توماس هابز (در تلقی کلمات روشن به مثابه نور اذهان بشری) و بالاخره در نوشتۀ «روشنگری چیست؟» کانت را نوعی از آزادی (یا همان رهایی) انسان مدرن تلقی کرده و نهایتا میگوید: «رویاهایی امیدوارانۀ «قرن انوار» (century of lights) نقش بر آب شد و ارتجاع از همه سو سر برآورد. به رغم پیروزی مدرنیته، هیچکس قادر نبود فراموش کند که مدرنیته تیغی دو لبه دارد، تیغی حیاتبخش و مرگآور.» گیلسپی در ادامه همین فصل مینویسد: «مجموعه فجایعی که در قرن بیستم دامن بشریت را گرفت، موجب تشکیک در برداشت مترقی یا رو به پیشرفت تاریخ شد. از این منظر، دست پنهان بیشتر به دست شیطان شبیه بود تا دست خداوند و مکر عقل به تیز فهمیِ شرارتآمیزِ شیطانی فریبکار شباهت داشت تا ارادۀ خداوند نیکخواه، و سرانجام ضرورت دیالکتیکی به زنجیرهای آهنین استبداد میمانست تا راه آزادی». گفتههای گیلسپی در دستپنهان شیطان در عصر انوار را امروزه میتوان در سلسله اهانتهای شیطانی به مقدسات اسلامی را به وضوح مشاهده کرد.
2. «شارلی ابدو» جانشین مجله «هاراکیری» است که از سال 1960 تا 1961 است که به خاطر توهین به ارزشهای ملی فرانسه توسط دولت بسته شد، در سال 1966 دوباره منتشر شد و اینبار پس از مرگ ژنرال شارل دوگل دوباره به دستور وزیر کشور بخاطر توهین به شارل دوگل تعطیل شد. در دهه 1980 کارمندان قدیمی همین مجله را با نامی تازه یعنی «شارلی ابدو» منتشر کردند. مجله به علت کیفیت پایین محتوا در آستانۀ تعطیلی شدن بود که گروه جدیدی به تیم قدیمی مجله پیوسته و از سال 1992 هفته نامۀ «شارلو ابدو جدید» را منتشر کرد. رویکرد توهین در این مجله این بار در سال 2011 با وهن مقدسات مسلمانان جهت تازهای به خود گرفت و سلسله توهینهای فکاهی را از شخصیتهای ملی فرانسه به شخصیتهای مذهبی مسلمانان سوق داد و البته با این کار تیراژ مجله را به طور خارقالعادهای بالا برد.
3. علاوه بر انگیزههای رسانهای، چرایی توهین به مقدسات در جهان غرب را باید در تاریخ غرب و مناسبات آن با «دیگر«های غیر غربی نیز دنبال کرد. زمانی میتوان توهین به مقدسات دیگران را در غرب فهم کرد که مثلا اصطلاح «بَربَر» در میان یونانیان باستان را که در مورد غیر هِلنها (چه آنهایی که ساکن یونان بودند و پدر و مادر یونانی نداشتهاند، و چه آنهایی که متعلق و ساکن در امپراتوری فارس بودند) بکار میرفت، فهم کرد. این رویکرد به دیگرها بعد از دوره روم و یونان باستان، بین شرق و غرب و حتی بین مسیحیت غربی کاتولیک (در روم) و مسیحیت شرقی ارتدوکس (در بیزانس) ادامه یافت (نمونهاش را در آغاز جنگهای صلیبی بین صلیبیان و مسیحیان بیزانس ببینید) و سپس بعد از ظهور اسلام این نفرت و دیگر ستیزی نسبت به مسلمانان بوجود آمد که بخشی از آن ابتدا در اندلس (در خود غرب) و سپس در کشورهای اسلامی (مثلا مصر) ظاهر گردید. استمرار این دیگرسازی در دپارتمانهای شرقشناسی با ابژه کردنِ انسان شرقی، فرهنگ شرقی، و ادیان شرقی خاصا اسلام صورتی علمی و آکادمیک به خود گرفت.
ادامه 👇👇
@Habibollah_Babai
4. رفته رفته و بعد از دورههای متأخرِ قرون وسطی و ظهور رنسانس و سپس پیدایش اصلاحات دینی، نه فقط اسلام بلکه خود مسیحیت هم مغضوب انسان مدرن بورژوا قرار گرفت. این بار و در این دوره مدرن، دیگریِ انسان مدرن، نه فقط انسان غیر غربی و یا مسلمان شرقی، بلکه انسان مذهبی و مسیحی را هم دربرگرفت. در این میان نه فقط مسلمانان، بلکه مسیحیان معتقد و مقدسات مسیحی نیز مورد نفی و نقد و بلکه استهزاء قرار گرفت. این حرکت تاریخی آنچنان ادامه یافته است که نه فقط در کشورهای اروپایی که سابقهای طولانی در سکولار بودن و دینستیزی داشتهاند، بلکه در آمریکا نیز که یک کشور مذهبی و دینی است، مقدسات خود مسیحیان (در محافل خصوصی و عمومی و در عرصههای علمی و غیر علمی) گاه به سخره گرفته شد. جالب اینکه امروزه مسلمانان در غرب بیش از مسیحیان به حضرت مسیح حرمت مینهند و از تقدس عیسی مسیح ع (در برابر نگرش سکولار به حضرت عیسی) دفاع میکنند. در کلاسهای الهیاتی امروز آمریکا (مثلا در دانشگاه UVA) بهشوخی گرفتن مسیح و جک گفتن در باره او رایج و عادی است. جلوه این روحیه و این فرهنگ را در عرصههای دیگر نیز متوان دید، مثلا ببینید فیلم «آخرین وسوسه مسیح» (The Last Temptation of Christ) در سال 1988 مشاهده کرد.
5. چنین فرهنگ عرفیای در کشورهای اروپایی خاصا در فرانسه (و انقلاب آن علیه کلیسا)، هلند، و کشورهای اسک
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
توهین به پیامبر اسلام و تاریکیهای «قرن انوار» 1. مایکل آلن گیلسپی در کتاب بسیار خواندنیِ «ریشهها
اندیناوی، و در میان اقشار مرفه شهری (بر خلاف کشورهای اروپا شرقی و همین طور بر خلاف مناطق روستایی در اروپا)، برخاسته از نوعی از سکولار شدن افراطی و اعراض از خدا (مرگ خدا) و حتی ظهور الهیاتهای مرگ خداست. این فرایند طولانی در تاریخ 250 سال گذشته از تاریخ انقلاب فرانسه تا کنون، رشد کرده تا به وضعیت کنونی رسیده است. بنابراین توهین به مقدسات (چه مقدسات اسلامی و چه مقدسات ادیان ابراهیمی حتی مسیحیت) در اروپای غربیِ نه یک اتفاق بلکه یک تاریخ بوده است.
6. نباید این نکته را از نگاهها دور داشت که امروز بسیاری از کلیساها در فرانسه از جمله در شهر پاریس در آستانه تعطیل شدن هستند و بسیاری از مردم نیز در مراسم کلیسایی شرکت نمیکنند، در مقابل، مسلمانان در فرانسه مراسم دینی پر رونقی دارند به گونهای که نه فقط مسلمانان بلکه بسیاری از غیرمسلمانانِ نیازمند نیز منتظر حلول ماه مبارک رمضان میمانند تا بر سر سفره افطار آنها (که آنجا فرقی بین مسلمان و غیرمسلمان نیست) حضور یابند و از آلام زندگی روزانهشان بکاهند. رونق مراسم و مناسک اسلامی مسلمانان به گونهای است که برخی از ارباب کلیسا به فروش کلیساها خُرده میگیرند و و میگویند اگر اکنون مسیحیان به کلیسا نمیآیند و میخواهید کلیساها خالی از مومنان و عبادتکنندگان نباشد، آن را به مسلمانان بدهید تا در آن عبادت کنند. طبیعی است که در چنین جوی شکننده برای مسیحیان، کسانی بخواهند به اسلام و مسلمانی توهین کنند و در توهینشان از حمایتهای دولت و حمایت برخی از ارباب کلیسا نیز برخوردار باشند.
ادامه 👇👇
@Habibollah_Babai
7. در این شرایط، توهین به مقدسات اسلامی اَبزاری است برای اِبراز خود تا بلکه مقدسات و معنویات دینی به نظامات اجتماعی سکولار غلبه پیدا نکند و صدای سکولار در میانۀ انبوهی از جمعیتهای مسلمان گم نشود. البته عوامل چنین توهینهایی احتمالا نمیدانند بازگشت جنگهای ایمانی و مذهبی به دنیای غرب بازگشت استبداد شیطانی مدرن به جامعه اروپایی خواهد بود.
8. نکته مهم و قابل توجه اینکه توهین به مقدسات اسلامی در جهان غرب پیامدهایی برای دنیای غرب دارد، و بازتاب آن در جهان اسلام هم تبعاتی برای جامعه مسلمانان دارد. یکی از این پیامدها جرأت و جسارت برخی نومینالیستهای وطنی است که در یک گام از آنچه در فرانسه رخ داده به بهانه آزادی بیان دفاع کرده و یا دست کم سکوت پیشه کنند، و در گام دیگر مزاج ایمانی ایرانیان را هر از گاهی با نیش و کنایههای وهنآمیز به مقدسات دینی بیازمایند و مسیرهای غیراخلاقیِ غرب را هم تقلید کنند.
@Habibollah_Babai
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔺آمار سازمان بهداشت جهانی از افسردهترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹
@beinesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺معترضانی که با خودشان رو راست نیستند
👈🏻محمد مرندی متخصص مطالعات آمریکا در برنامه این هفته #گذرنامه از برخورد دوگانه برخی فعالان اجتماعی و رسانهای میگوید، زمانی که به عدم اجازه ورود به پزشکان بدون مرز اعتراض میکردند تا وقتی که به حضور نیروهای حشدالشعبی برای کمک به سیلزدگان خوزستان هم معترض شدند
📺 برنامه #گذرنامه این هفته به همین مسئله و عکسالعمل مسلمانان جهان به توهینهای صورت گرفته پرداخته است
⏯ تماشای این قسمت از گذرنامه در یوتیوب :
https://youtu.be/ZIcDD3PDKts