eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
دوران جدید که امام ما آن را با قیام و ایستادگی و اتکال به خدا و تکریم و تعظیم نسبت به ارزشهای معنوی و با اعتمادش به آحاد مردم آغاز کرد، إن شاء الله ملتها را از شرّ سلطه‌های جهانی نجات خواهد داد و دوران زوال قدرت‌های بزرگ مادّی جهانی را نزدیک خواهد کرد. این، از برکات آن بزرگوار است. ملت ما، پشت سر رهبر با عظمت و استثنایی خود، اولین ملتی بود که قدم در این دوران جدید گذاشت و پایه‌های آن را مستحکم کرد و با مقاومت خود، برای ملتهای دنیا، شاهدی بر صدق این ادعاها شد. انقلاب بزرگ ما، خصوصیاتی مخصوص به خود داشت. این خصوصیات که بارها هم در تحلیل‌های ملت ما و آشنایان با انقلاب تکرار شده، اولین بار در یک انقلاب مشاهده میشد: تکیه‌ی به اسلام، هدفگیری ایجاد حکومت اسلامی، تجدید نظر در مفاهیم سیاسی عالم مثل آزادی و استقلال و عدالت اجتماعی و چیزهای دیگر و حرکت به سمت دنیا و جامعه‌ای که بر پایه‌ی ارزش‌های اسلامی بنا شده باشد. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 آقای کمال حیدری مدتی با شاذگویی خود را در بین رسانه‌های معاند مطرح کرد. اما تازگی پا فراتر گذاشته و به دروغگویی و تهمت زدن آن هم از نوع تفرقه‌افکنانه روی آورده است. وی مدعی شده است که شیعیان أهل سنت را کافر باطنی می‌دانند. این درحالیست که با مشاهده فیلم فوق معلوم می‌شود که خود وی چندین سال قبل با استناد به منابع و کتب معتبر شیعه این ادعا را رد کرده بود!! 👈آیا تحقیقات قبلی خود را فراموش کرده یا برای اظهارات جدید خود از جایی سفارش گرفته یا شاذگویی های گذشته اش را برای مطرح شدن کافی ندیده است؟ اللهم اجعل عاقبة امرنا خیراً 🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نصیحتی که امام هم به شاه و هم به مسئولان جمهوری اسلامی کرد امام خمینی(ره) در سخنرانی‌هایشان بارها مسئولان نظام اسلامی را نسبت به عمل به اسلام و رسیدگی به محرومان توصیه کردند و می‌فرمودند این چه غلطی است که بخواهیم احکام اسلام را با قوانین غربی بسنجیم؟ ایشان فرموده‌اند من شاه را هم برای عمل به اسلام نصیحت کردم، ولی نشنید. ⏯ ویدئوی کامل مستند را در آپارات و یوتیوب ببینید 🆔 @ofogh_tv
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸برای ضربه به طب سنتی، اشتباهات موردیِ آن را می کنند🔸 آن زمانی که می خواستند طب سنتی ما را از تولید مثل باز دارند و منقرض کنند، مثلاً اگر طبیب های سنتی ما اشتباه کوچکی در یک موردی کرده بودند را در روزنامه ها و مجله ها می نوشتند و اصل طب را یا طب گیاهی را زیر سوال می بردند. بسیاری از طبیبان ما قبل از این که تجارب دورۀ طبشان را حتی به یک شاگرد منتقل کنند از دنیا رفتند. به آن ها فرصت یک روز تدریس در دانشگاه را ندادند، فرصت نوشتن تجارب خودشان را ندادند. ما طبیبان بسیاری داشتیم که اگر طب بالینی و کلینیکیِ خودشان را نوشته بودند الآن زمینۀ آن بود که همان تجارب، بهترین کمک برای دانشجویان پزشکی ما در ضمن تحصیل بشود. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢توجه ♨️ در اولین فرصت از علوم انسانی_اسلامی با خبر شوید📱💻 با گوشی خود📲 در منزل در سراسر کشور شرکت کنید! 🔹نشست‌های_تخصصی_آنلاین 🔻 دوره‌های آموزشی و فرهنگی 🔸کرسی های نظریه پردازی، 🔹همایش‌ها، 🔻 کنفرانس ها، 🔸جشنواره‌های علمی، 🔹دوره های آموزشی در حوزه و دانشگاه باخبر شوید. 🔰عضویت http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
💐رو سفید باش 🔹و ما باید خودمان را مهیا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه به زیارت ایشان موفق‌ شدیم ان شاء اللّه، طوری باشد که روسفید باشیم پیش ایشان. 📅امام خمینی(ره) | ۷ تیر ۱۳۵۹ 🌸آغاز ولایت و امامت منجی عالم بشریت، امام مهدی (عج) گرامی باد ✅ @EMAM_COM
🌷 امام سجاد علیه السلام: بهترین مردم هر زمان کسانی هستند که حضرت (عج) هستند. 📗بحارالانوار ج۵۲ ص۱۲۲ عليه‌السلام
💠 امامت در کودکی 🌸 آغاز امامت امام مهدی علیه‌السلام مبارک باد 🔹 مهدی علیه‌السلام برای پیشوایی مسلمانان جانشین پدرش گشت. این بدان معناست که او در زمانی بسیار زود از زندگی مبارکش به امامت، با همۀ مفاهیم فکری و معنوی آن، رسید. امامت زودهنگام پدیده‌ای بود که پیش از وی نیز در چند تن از پدرانش علیهم‌السلام به‌تحقق پیوست. 🔸 پدیدۀ امامتِ زودهنگام یک پدیده واقعی بود و در شمار اوهام به‌شمار نمی‌رفت؛ زیرا امامی که به صحنه پای می‌نهاد و در سن کودکی خود را پیشوای معنوی و فکری مسلمانان می‌خواند و همۀ آن جریان گسترده، ولایت و امامت وی را می‌پذیرفت، می‌بایست مقدار روشن و قابل‌مشاهده و بلکه عظیمی از دانش و معرفت و افق دید گسترده را می‌داشت و در فقه و تفسیر و عقاید چیره‌دست می‌بود؛ زیرا اگر چنین نبود، آن پایگاه‌های مردمی به امامتش رضایت نمی‌دادند. 🔹 اگر امام خردسال همچون دیگر کودکان واقعاً از لحاظ فکری و فرهنگی کودک بود، روش بسیار آسان و کاملاً موفق برای دستگاه حاکم این بود که آن خردسال را با حقیقت کودکانه‌اش به شیعیان و غیرشیعیانش نشان بدهد و بر ناکارآمدی وی برای امامت و راهبری روحی و فکری استدلال ورزد. می‌توان گفت که قانع کردن مردم برای ناکارآمدی انسانی چهل یا پنجاه ساله جهت پذیرش امامت سخت است؛ زیرا وی از فرهنگ زمان خویش بهره فراوان گرفته است. اما قانع کردن دیگران نسبت به ناکارآمدی یک کودک معمولی برای امامت به‌معنای موردقبولِ شیعیان امامیه، هر قدر هم آن کودک زیرک و هوشمند باشد، کاری دشوار نیست. این کار آسان‌تر و ساده‌تر از راه‌های پیچیده، خطرپذیری‌ها و شیوه‌های سرکوبی بود که حاکمان آن روزگاران در پیش می‌گرفتند. 🔸 تنها توجیه برای سکوت دستگاه خلافت آن دوره و بازی نکردن با این برگ آن است که آنها می‌دانستند امامت زودهنگام پدیده‌ای حقیقی است، نه چیزی ساختگی و تصنعی. پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام، ص۶۴ 🆔 @SHAHIDSADR
⭕️ شبهه دیگری از جناب عبدالکریم سروش درباره دین و روحانیت بسم الله الرحمن الرحیم ان الذین یکفرون بالله و رسله و یریدون ان یفرقوا بین الله و رسله و یقولون نؤمن ببعض و نکفر ببعض و یریدون ان یتخذوا بین ذلک سبیلا اولئک هم الکافرون حقا و اعتدنا للکافرون عذابا مهینا شبهه دیگری که جناب عبدالکریم سروش مطرح می‌کند؛ درباره دین و روحانیت است و میگوید: «روحانیت فقه پوسیده را ابزار قدرت قرار داده و دین را از نقش آفرینی اصلی خود باز داشته است تنها الهامی که از دین گرفته‌اند این است که احکام جزایی (قصاص، دست بریدن، سنگسار و...) را وسط جامعه بیاورد.» ایشان در این عبارت چهار ادعا را مطرح کرده است: اول اینکه فقه پوسیده است و دوم اینکه روحانیت با فقه پوسیده ابزار قدرت ساخته است سوم اینکه روحانیت دین را از نقش آفرینی اصلیش بازداشته است و چهارم اینکه تنها الهامی که روحانیت از دین گرفته آوردن احکام جزایی در جامعه است؛ هر چهار ادعای سروش محل تأمل است: ادعای اول اینکه فقه پوسیده است پاسخ این است که به چه دلیل فقه پوسیده است آیا منصفانه است که پشت سر هم ادعاهای بی دلیل ارایه کنند. فقه شیعه مبتنی بر اجتهاد در قرآن و سنت است اجتهاد به تعبیر اقبال‌لاهوری موتور محرک تشیع است. اجتهاد اجازه نمیدهد که فقه پوسیده شود. فقیهان در طول تاریخ با روش اجتهاد، مرتب مسائل جدید را با قواعد اصولی و قواعد فقهی پاسخ می‌دهند این که می بینیم امروز فقه پزشکی، فقه بانکداری، فقه مالیات، فقه سیاسی، فقه فرهنگ و سایر فقه های تخصصی در حوزه علمیه شکل گرفته، نشان از فقه اجتهادی پویا دارد و به هیچ وجه پوسیده نیست. ادعای دوم اینکه فقه، ابزار قدرت سیاسی قرار گرفته است؛ پاسخ این است که این مطلب چه اشکالی دارد وقتی قوام حکومت سیاسی به قوانین اجتماعی آن است؛ قوانین اجتماعی در حکومت اسلامی نیز برگرفته از احکام فقهی و مبتنی بر اجتهاد است. پس همانگونه که قوانین هر حاکمیتی، ابزار قدرت آنها است؛ قوانین اجتهادی نیر ابزار قدرت حکومت اسلامی در ایران است. ادعای سوم این بود که روحانیت، دین را از نقش آفرینی اصلیش بازداشته است. این سخن هم ناتمام است چون حقیقت اسلام عبارت است از عقائد و احکام شرعی و اخلاق اسلامی؛ به هیچ وجه روحانیت تنها بر احکام شرعی بسنده نکرده و بر عقائد و اخلاق اسلامی نیز تاکید دارند. پیش فرض جناب سروش از ادعایش این است که احکام شرعی بخشی از حقیقت دین نیست لذا این گونه درباره روحانیت و نقش آفرینی دین سخن می گوید. حال از ایشان سوال می‌کنیم که نقش‌آفرینی اصلی دین چیست؟ پاسخش طبق سخنان دیگرش، این است که نقش آفرینی دین در تجربه دینی یعنی احساس دینی است این ادعا قطعاً باطل است چون نقش‌آفرینی اصلی دین، موحد شدن و تقرب به خدا از طریق عقاید و احکام شرعی و اخلاق شرعی است علاوه بر اینکه گسترش مناسک حسینی در تقویت تجربه دینی مومنان بسیار موثر است و اما عجیب این است که جناب سروش با همین هم مخالفت می کند. ادعای چهارم این بود که روحانیت تنها احکام جزایی مانند قصاص و دست بریدن و سنگسار و غیره را از دین الهام گرفتند؛ این هم نسبت ناروایی است که به روحانیت می دهد. روحانیت تاکید بر جریان سه ساحت دین اسلام یعنی عقائد و احکام و اخلاق در جامعه است و احکام جزایی هم بخشی از دین به شمار می آید. اگر سروش این مطلب را قبول نداشته باشد مصداق نؤمن ببعض و نکفر ببعض می‌شود و مشمول آیات سوره نساء می گردد که خداوند سبحان ایمان به بعض دین و کفر به بعض دین را مصداق کفر می شمارد. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✍ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم چهار آبان ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
🔰 ضرورت تأسیس نهاد «سنجش و ارزیابی، برای انقلابی‌ماندن حوزه‌های علمیه» ✍ به گزارش ، در برنامه رادیویی "نقد و نظر" در با موضوع «نقش حوزه علمیه در پشتیبانی تئوریک از انقلاب اسلامی» حجت‌الإسلام دکتر ، به تبیین نقش حوزه علمیه در پشتیبانی تئوریک از انقلاب اسلامی و چگونگی ارزیابی حوزه علمیه با معیارهای انقلابی پرداخت. 🔺 حجت‌الإسلام رهدار یکی از راهکار‌های انقلابی‌ماندن حوزه‌های علمیه را «تأسیس نهاد سنجش و ارزیابی در حوزه‌های علمیه برای ارزیابی با ملاک‌های انقلاب اسلامی» عنوان کرد. 🔺 این استاد حوزه و دانشگاه، راهکار دیگرِ استمرارِ انقلابی‌ماندنِ حوزه‌های علمیه را «آسیب‌شناسی و نقد حوزه‌های علمیه و روحانیت از سوی مردم و متخصصان» عنوان کرد و افزود: ارزیابی و نقد روحانیت و مطالبه‌گری از روحانیت نسبت به ادای وظیفه به انقلاب می‌تواند از سوی مردم صورت بگیرد. و می‌توان از ارزیابی مردم استفاده کرد؛ زیرا عقل جمعی کم‌تر به خطا می‌رود؛ همان‌طور که تاکنون در ارزیابی‌های مردمی با وجود تبلیغات سوء علیه روحانیت و اشکالات برخی از روحانیون، اما مردم، ارزیابی منصفانه‌ای نسبت به روحانیت داشته‌اند؛ همچنین با ارائه و عرضه تمامی فعالیت‌های حوزه علمیه و روحانیت می‌توان از متخصصان سایر رشته‌ها در نقد روحانیت استفاده کرد. 📝 گزارش در خبرگزاری رسا 🔻 🌐 rasanews.ir/002nSH 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
3_990728_نقدونظر رادیومعارف_نسبت حوزه و انقلاب_ دکتر رهدار و دکتر ابوطالبی.mp3
13.28M
📻 فایل صوتی برنامه رادیویی "نقد و نظر" 🔘 با موضوع: 🔺 «کاستی‌های پذیرش شئون انقلابی در حوزۀ علمیّه» 🔢 قسمت سوم 🗓 زمان پخش: ۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ⏰ ساعت پخش: ۱۴:۵۰ 🎙 کارشناسان برنامه: حجت‌الإسلام دکتر حجت‌الإسلام دکتر 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
رهبرانقلاب اسلامی: یکی از خصوصیات دوران امام زمان اینست که هنوز دوران، دوران مبارزه با قدرت‌هاست. ایشان اکتفا نمی‌کند که یک جامعه‌ای داشته باشد و حصاری به دورش بکشد. امام زمان با هر حرکت ظالمانه‌ای در دنیا مقابله می‌کند، یعنی عدلِ او یک عدل جهانیست. ۶۶/۱/۲۴ امام زمان "ارواحنافداه" با اقتدار و قدرت و تکیه بر توانایی‌ که ایمان والای خودِ او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهّز به آن قدرت کرده است، گریبان ستمگران عالم را می‌گیرد و کاخ‌های ستم را ویران می‌کند[و عدالت را اجرا می‌کند]. ۸۱/۰۷/۳۰ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
هدف بزرگ پیامبران و هدف قیام ولیّ‌عصر "عجّل‌الله‌فرجه" تامین است. اولین ارزش در نظام ما از لحاظ عملی، باید تامین باشد. این مهم باید در تمام برنامه ریزی‌ها و عمل‌ها و امثال آن، مورد توجه قرار گیرد. کتاب میراث فاطمی، صفحه ۱۱۵ عليه‌السلام
هدایت شده از روی خط سلامت
⚫️ علت بالا بودن و میرِ بیماران مبتلا به در بیمارستان‌ها چیست؟! ▪️در ایران؛ ده‌ها هزار نفر از داروهای بی‌اثر و امتحان نشده با عوارض استفاده کرده‌اند‼️ ▪️[به علت تبلیغاتِ آقایان بیگانه‌پرست این داروها در بازار سیاه با بیش از سیصد میلیون ریال خرید و فروش شده است.] 💚 @teb114_ir
🔰 معاونت راهبردی مؤسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه برگزار می‌کند: ⚙ سلسله‌نشست‌های 🔸 نشست پنجم 🔘 با موضوع: «جایگاه مفهوم قرآنی طاغوت در فقه مقاومت» 👤 ارائه‌کننده: حجت‌الإسلام والمسلمین استاد 🗓 دوشنبه ۵ آبان (امروز) ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 پردیسان، خيابان شهروند، خیابان البرز، كوچه ۱، پلاک ۶، ساختمان پردیس حكمت 🌐 درگاه مجازی شرکت در جلسه 👉 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
📌 در واکنش به اظهارات اخیر 🔶 حجت الاسلام در نوشتاری بررسی کرد؛ ✅ اسلام اهل سنت؛ تحلیل ادله موافقان و منکران ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/kamaaal 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حقوق بشر به سبک آمریکایی 👈🏻 واکنش پلیس آمریکا به گزارش‌هایی در مورد نقض حقوق شهروندی توسط نیروی پلیس؛ بیشتر کتک می‌زنیم! 🆔 @ofogh_tv
🔻روشنگری یکی از اساتید سطوح عالی حوزه در مورد بیانیه آیت الله اراکی 🔰 به گزارش روابط عمومی دفتر، انتشار بیانیه ی حضرت آیت الله اراکی در رد اظهارات دروغ و فتنه انگیز سید کمال حیدری، موجی از تأییدها و انتقادات را در پی داشت. استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه حجت الإسلام و المسلمین محمدهادی هدایت، در جهت تبیین و روشنگری ابعاد مختلف این بیانیه، و استناد آن به مبانی اصیل فقهی و علمی، مقاله ی زیر را به روابط عمومی دفتر ارسال نمودند که در اختیار مخاطبان گرامی قرار می گیرد. 🌐 http://mohsenaraki.ir/farsi/روشنگری-یکی-از-اساتید-سطوح-عالی-حوزه-در/ 🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/4134666240C9da417fa9d
به اطلاع فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی می رساند شماره 82 تاریخ اسلام (تابستان 1399) در سامانه اختصاصی نشریه با مقالات ذیل بارگذاری شده است: بررسی انتقادی گزارشهای ناظر بر آیه اطعام وثیقة‌المدینه و جایگاه معرفتی آن در شکلگیری جامعه اسلامی در مدینه سيره‌نگاري جابر بن عبدالله انصاري؛ شفاهي يا مکتوب؟ گفتمان‌کاوی آثار عاشورایی دکتر محمد‌ابراهیم آیتی کارکرد مسألگی و تواتر انعکاسی در الهیات تاریخی تأثیر ناامنی بر روند حج‌گزاری خراسانیان از ابتدای قرن سوم تا میانه قرن پنجم هجری بررسی تاریخی جشن‌های یمن در دوره طاهریان (858-945 ه.ق.) جایگاه تفلیس در قلمرو اسلامی از آغاز فتوحات تا اوایل قرن ششم هجری اداره پژوهش @bouresearch
به اطلاع فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی می رساند شماره 44 آیین حکمت (تابستان 1399) در سامانه اختصاصی نشریه با مقالات ذیل بارگذاری شده است: فطرت به مثابه یک نظریه انسان‌شناختی رقیب برای علوم انسانی مدرن بررسي و نقد ديدگاه‌هاي برخي فيلسوفان معاصر غرب دربارۀ چيستي قضاياي پيشين حرکت جوهری سلوکی نفس ناطقه انسانی بررسی سه دیدگاه در باب چیستی «قانون طبیعی» بررسی تطبیقی سیالیت انسان در حرکت جوهری نفس ملاصدرا و اطوار دازاین در اندیشه هایدگر تحليل نظريه حکایت در علم حصولی از دیدگاه استاد فیاضی اداره پژوهش @bouresearch