اهداف-آموزشی-درس-6-نشانه-ایـ-یـ-ی-ای-فارسی-(سری2)-اول-دبستان_Biamoz.com.pdf
1.05M
اهداف آموزشی نشانه ایـ
صفحه آغازین تم ۱۱ ریاضی اول ابتدایی "تعطيل شدن مدرسه"
مفاهيم:
چپ / راست، اول تا هفتم، وسط / کنار / بين، جلو / پشت.
مهارت ها:
_ جمع کردن کيف و کتاب و وسایل مدرسه
_ خارج شدن به نوبت از کلاس
_ پايين آمدن از پله ها
_ خروج به نوبت از مدرسه
_ منتظر شدن برای رسيدن والدين،
_ آداب سوار شدن ماشين يا اتوبوس
#تم_۱۱
#صفحه_آغازین_تم۱۱
#صفحه_۷۱
اهداف صفحه ۷۲ تم ۱۱
۱) درک مفهوم تساوی با شمردن تعداد اعضاء دو دسته.
۲) درست کردن دسته های با تعداد مساوی با تناظر يک به يک.
۳) تمرين کامل کردن نيمه ی ديگر شکل با استفاده از درک مفهوم تقارن.
توصيه های آموزشی صفحه ۷۲ تم ۱۱
۱) به دانش آموزان نمونه های واقعی را که تعداد عضوهای دسته ها برابر باشند را نشان دهيد.
برای مثال از آنها بخواهيد در هنگام غذا خوردن تعداد قاشق ها را با تعداد چنگال ها يا تعداد ليوان را با تعداد بشقاب روی سفره غذا مقايسه کنند.
٢) لازم نيست در رسم شکل های سمت راست در فعاليت بالای صفحه دقت زيادی شود.
لذا بيشتر توجه دانش آموزان را به تعداد مساوی جلب کنيد نه رسم شکل های زيبا و دقيق!
٣) در رسم شکل متقارن در هر نمونه شطرنجی توجه دانش آموزان را به اينکه تعداد مربع های رنگی در دو طرف خط بايد مساوی باشند جلب کنيد.
٤) در فعاليت پايين تقارن نسبت به يک خط افقی برای اولين مرتبه مطرح شده است.
لذا دو نيمه ی بالا و پايين بايد مثل هم باشند در صورت لزوم تا کردن روی خط را يادآوری کنيد.
#صفحه_۷۲_ریاضی
#تم_۱۱
اهداف صفحه ۷۳
🔹 آموزش نماد تساوی.
🔹درک دسته های با تعداد مساوی.
🔹 نوشتن يک تساوی عددی.
🛑روش تدريس صفحه ۷۳
∗ ابتدا با نشان دادن عددها با انگشتان دست از دانش آموزان بخواهيد ۴ شیء را در طرف راست قرار دهند.
سپس دوباره بانشان دادن عدد ۴ با انگشتان دست ديگر از آنها بخواهيد ۴ شیءرا در طرف چپ قرار دهند
و سپس از آنها بخواهيد تعداد اشياء دو طرف را مقايسه کنند
و شما توضيح دهيد که تعداد اشياء دو دسته با يکديگر مساوی هستند، سپس نماد تساوی را بيان کنيد.
∗∗ به صفحهٔ آغازين تم برگرديد و در مورد تعداددانش آموزان سمت چپ و تعداد دانش آموزان سمت راست بپرسيد.
سپس در مورد چيزهايی که در تصوير می بينند و با يکديگرمساوی هستند توضيح بخواهيد.
∗∗∗ با توجه دادن دانش آموزان به اينکه نماد تساوی را درست بکشند، از آنها بخواهيد فعاليت صفحهٔ ۷۳ کتاب را انجام دهند.
ابتدا عدد هر دسته را بنويسند در صورتی که دو عدد نوشته شده برابر بودند، نماد تساوی را بگذارند.
🛑توصيه های آموزشی صفحه ۷۳
🔸 در برابر مفهوم مساوی بودن دو طرف، مساوی نبودن مطرح می شود ولی در حال حاضر نيازی به بيان نماد نامساوی نيست.
🔸 پس از انجام فعاليت های دست ورزی و انجام تمارين تصويری کتاب، به سمتی پيش برويد
که دانش آموزان بدون ديدن و يا لمس کردن اشياء و فقط با ديدن نمادهای عددها مساوی بودن يا نبودن را تشخيص دهند.
اهداف صفحه ۷۴
🔹درک مفهوم عدد ۸ و برقراری ارتباط بین نمايش های مختلف آن عدد
🔹 درک مفهوم ترکيبی عدد ۸ واينکه ۸ به صورت ۵ و ۳ديده شود.
🔹 توانايی نوشتن صحيح نماد عدد ۸
🛑روش تدريس صفحه ۷۴
∗ با انگشتان دست از عدد ۶ شروع کنيد واز آنها بخواهيدنمايش های مختلف عدد ۶ رانشان دهند،
سپس نمايش های مختلف عدد ۷ و درنهايت نمايش های مختلف عدد ۸ را نشان دهند.
از آنها بخواهيد ۸ تا نخود و لوبيا روی ميز به گونه ای بچينند که ۵ تا
لوبيا و ۳ تا نخود باشد.
به آنها بگوييد که اين ۸ تا را به چند روشديگر می توانند بچينند.
به اين ترتيب ترکيب های مختلف عدد ۸ رابا استفاده از کم و زياد کردن تعداد نخودها و لوبياها به دست آورند،
دانش آموزان را تشويق کرده که همه ترکيب ها را به دست آورند.
∗∗ از دانش آموزان بخواهيد ۸ تا پنجرهٔ مدرسه را درتصوير آغازين بخش با رنگ دلخواه رنگ آميزی کنند،همين عمل را می توانند با پنجره های ساختمان های مجاور نيز انجام دهند به گونه ای که ۵ تا يک رنگ و ۳ تا رنگ ديگر باشد.
∗∗∗ با توجه دادن دانش آموزان به اينکه ۸ به صورت ۵ و ۳ است، فعاليت صفحه ۷۴ را انجام دهيد.
درهنگام تمرين نوشتن عدد ۸ به نقطه شروع و جهت حرکت قلم و نحوه نوشتن نماد عدد ۸ توجه لازم داده شود
و با حرکت بين دانش آموزان بررسی شود که همهٔ آنها عدد را به صورت صحيح بنويسند.
🛑توصيه های آموزشی صفحه ۷۴
🔸 از دانش آموزان بخواهيد تعداد هرقسمت را همراه با شما با صدای بلند بگويند.
🔸 ازدانش آموزان بخواهيد که نوشتن عدد ۸ را درمنزل تمرين کنند.
🔸 نمادهای عدد ۸ را به انگشتان دست، کيک ۵ قسمتی، چوب خط، مربع های رنگ شده و… مرورکنيد.
اهداف صفحه ۷۶
🔹 سرشماری با کمک چوب ها.
🔹برقراری ارتباط نمايش چوب خطی و نماد عددها.
🛑روش تدريس صفحه ۷۶
∗۴ نفر از دانش آموزان را جلوی تخته بياوريد. يک مسئول انتخاب کنيد.
هر نفر بايد شماره مربوطه به دانش آموزان جلوی تخته را ببيند و به او برای مسئول شدن رأی دهد.
سپس شماره ها راروی تخته بنويسيد. يک دانش آموز رأی را می خواند
شما برای آن فرد يک چوب خط می گذاريد.
هر بارکه چوپ خط هابه ۵ رسيد دستهٔ ۵ تايی درست کنيد.
∗∗ به صفحه ی آغازين اين بخش مراجعه کنيد تا با يک فعاليت دو نفره تعداد دانش آموزان يا اشکال يا اشياء را سرشماری کنند.
∗∗∗ دانش آموزان تعداد اشکال مورد نظر را به صورت يک فعاليت گروهی دو نفره که يک نفر نام شکل ها را بگويد وديگری چوب خط بکشد، سرشماری کنند.
🛑توصيه های آموزشی صفحه ۷۶
🔸توجه داشته باشيد که با شمارش هر شیء يک چوب خط را رسم کنند
تا اشياء يا اشکال تمام شود، نه اينکه ابتدا اشياء رابشمارند
و بعد به تعداد شمارش شده، چوب خط نشان دهند. در اين صورت سرشماری با چوب خط اتفاق نيفتاده است.