بسم الله الرحمن الرحیم
*تا پایان مهلت قانون دریافت آثار ۳ ( سه) روز باقی مانده...*
✅به دلیل استقبال خوب و دور از انتظار و همچنین درخواست شرکت کننده گان ، فراخوان اولین دوره جایزه ادبی #کودکانفلسطینی؛ داستانک پنج خطی تمدید شد...
علاقهمندان برای ارسال اثر به اولین دوره جایزه ادبی #کودکان_فلسطینی؛ تا ۸ آذر ماه فرصت دارند. تا آثار خود را به این دبیرخانه ارسال نمایند.
محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد اما داستانکهای ارسالی به این جشنواره نباید قبلاً در کتاب مستقل یا مشترک چاپ شده باشند.
نوآوری و خلاقیت، کیفیت پایانبندی، بومی بودن اثر، کیفیت زبان اثر، فضاسازی مناسب، درون مایه منطبق با اتفاقات اخیر فلسطین و ظلمی که به کودکان فلسطینی شده ، میزان مهارتهای تکنیکی، ازجمله ملاکهای ارزیابی هر اثر در فراخوان اولین دوره جایزه ادبی کودکان فلسطینی عنوان شده است.
از نویسندگان و هنرمندان محترم درخواست می شود آثار مکتوب خود را با هشتگ #کودکانفلسطینی و با ذکر مشخصات کامل خود به دبیرخانه کانون نویسندگان به آی دی ایتا: @Kanonnevis
یا ایمیل:
milmilmir14@gmail.com
ارسال نمایید.
به سه اثر برتر لوح تقدیر و جوایزی ارزنده به رسم یادبود اهدا خواهد شد.
📒 در ضمن تمامی آثار در جراید و نشریات بومی منتشر، و در پایان به عنوان یک مجموعه داستانک منتشرخواهد شد .
🕐مهلت ارسال آثار تا ۷ آذر ۱۴۰۲ خواهد بود. و اختتامیه آذر ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#کودک فلسطینی
🎤پویش بزرگ #کودکانفلسطینی
🇵🇸@koodakgaza
🔴آموزش نویسندگی
✳️درس سوم
✳️موضوع : نقشه مفهومی
✳️مدرس : اکرم احمدی
اگر شما می خواهید یک نویسنده یا شاعر حرفه ای حرفه ای شوید باید بعد از آنکه مسیر هنری تان را مشخص کردید ، عناصر سازنده و جایگاهشان را در آن اثر بیابید.
نقشه مفهومی مشخص می کند هنر مورد نظر شما مثل شعر سپید یا داستان کوتاه یا بلند یا شعر کلاسیک و... چه ساختمانی دارد، چه عناصری دارد، اصلا این عناصر در کجای این ساختمان و چگونه باید بیایند.
این نقشه مفهومی همان مبحث فنی کار است.
حالا بیایید درباره نقشه مفهومی بیشتر بدانیم.
یکی از رویکردهای آموزشی بهره گیری از نقشه مفهومی در مراحل گوناگون آموزش است.
این نقشه یک نمودار گرافیکی از روابط عناصر میان متن است و مجموعه ای از مفاهیم و معانی را در چارچوب منظم و سلسله مراتبی منطبق بر ساختار و یادگیری مغز انسان با ایجاد ارتباط های منطقی بین انها در سطوح مختلف قرار می دهد.
استفاده از نقشه مفهومی به عنوان راهبردی آموزشی را ، نخستین بار نواک در اوایل دهه ۱۹۸۰ عنوان کرد.
این نقشه موجب بیشترین بازدهی و افزایش یادگیری را در کسب هنر دارد و موجب طبقه بندی ذهن و متعاقبا نوشته می شود.
نقشه مفهومی از هسته ، عناصر و روابط آنها ایجاد شده است.
👌نکته قابل توجه مدرسانی که از این گونه طرح ها استفاده می کنند، این است که استفاده از گروه بندی هنرجویان ، تشخیص مفاهیم اصلی از فرعی ، تشخیص و بیان نکات کلیدی و تکمیل نقشه هنرجویان بسیار موثر است.
در مباحث بعدی ساختار نقشه مفهومی را در متن شروع می کنیم و شما می توانید نوشته های خود را با این سنجه ها و معیارها بسنجید تا متوجه شوید چقدر کار شما فنی بوده است.
🔊دبیرخانه کانون نویسندگان استان لرستان
🔊@kargahghalam
به نام خداوند لوح و قلم ،
حقیقت نگار وجود و عدم ،
خدایی که داننده رازهاست ،
نخستین سرآغاز آغازهاست ...
با سلام و احترام .
💢بدینوسیله به اطلاع می رساند ، عزیزانی که در دوره مجازی کلاس نویسندگی شرکت کرده اند ، دوشنبه ساعت 22 شب ، جلسه هشتم در اپیکیشن《 قرار》 برگزار میشود .
از همه ی عزیزان خواهشمندیم راس ساعت مقرر حاضر باشند .
🔴لینک جلسات نویسندگی 👇:
برای ورود به کلاس روی لینک زیر کلیک کنید .
https://gharar.ir/r/0cb97fff
🔊دبیرخانه کانون نویسندگان استان لرستان
🔊@kargahghalam
بسم الله الرحمن الرحیم
*تا پایان مهلت قانون دریافت آثار ۲ ( دو) روز باقی مانده...*
✅به دلیل استقبال خوب و دور از انتظار و همچنین درخواست شرکت کننده گان ، فراخوان اولین دوره جایزه ادبی #کودکانفلسطینی؛ داستانک پنج خطی تمدید شد...
علاقهمندان برای ارسال اثر به اولین دوره جایزه ادبی #کودکان_فلسطینی؛ تا ۸ آذر ماه فرصت دارند. تا آثار خود را به این دبیرخانه ارسال نمایند.
محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد اما داستانکهای ارسالی به این جشنواره نباید قبلاً در کتاب مستقل یا مشترک چاپ شده باشند.
نوآوری و خلاقیت، کیفیت پایانبندی، بومی بودن اثر، کیفیت زبان اثر، فضاسازی مناسب، درون مایه منطبق با اتفاقات اخیر فلسطین و ظلمی که به کودکان فلسطینی شده ، میزان مهارتهای تکنیکی، ازجمله ملاکهای ارزیابی هر اثر در فراخوان اولین دوره جایزه ادبی کودکان فلسطینی عنوان شده است.
از نویسندگان و هنرمندان محترم درخواست می شود آثار مکتوب خود را با هشتگ #کودکانفلسطینی و با ذکر مشخصات کامل خود به دبیرخانه کانون نویسندگان به آی دی ایتا: @Kanonnevis
یا ایمیل:
milmilmir14@gmail.com
ارسال نمایید.
به سه اثر برتر لوح تقدیر و جوایزی ارزنده به رسم یادبود اهدا خواهد شد.
📒 در ضمن تمامی آثار در جراید و نشریات بومی منتشر، و در پایان به عنوان یک مجموعه داستانک منتشرخواهد شد .
🕐مهلت ارسال آثار تا ۷ آذر ۱۴۰۲ خواهد بود. و اختتامیه آذر ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#کودک فلسطینی
🎤پویش بزرگ #کودکانفلسطینی
🇵🇸@koodakgaza
هدایت شده از کانون نویسندگان
به نام خدا
⛔️ توجه... توجه🚫
هنرآموزان عزیز به اطلاعیه زیر توجه کنند:
با توجه به ثبت نام تعدادی از متقاضیان برای شرکت در کلاسهای آموزش داستان کوتاه (سری دوم) و لزوم سطح بندی و کلاس بندی این عزیزان روزهای چهارشنبه ۸آذرماه (همین هفته) از ساعت ۴تا۶برای جلسه توجیهی و ثبت نام به فرهنگ ارشاد مراجعه نمایند. دوستان توجه نمایید که راس ساعت مقرر حضور داشته باشید.
باتشکر
📝دبیرخانه کانون نویسندگان استان لرستان
🔊@kargahghalam
هدایت شده از کودکان فلسطینی
کد شرکت کننده در پویش:
#۹۶
موهای سفید من
آرايشگر چنگ انداخت لای خرمن موهای بلندم و از بالای عینکش نگاهم کرد
- چکار کردی این دو ماه با خودت ؟ دسته دسته موهات سفید شده. یکی دو تا نیست. چند هزار تا هم بیشتره
لبخند تلخی زدم و گفتم:
- شش هزار و صد و پنجاه تاست. به تعداد کودکان شهید غزه.
#کودک فلسطینی
🎤پویش بزرگ #کودکانفلسطینی
🇵🇸@koodakgaza
📖با سلام محضر دوستان بزرگوار
کلاس فیلمنامه نویسی امشب راس ساعت ۲۱🕓 در اپلیکیشن قرار تشکیل می شود.
🔹️🔹️🔹️
@sabzian_kh
🔴🔴🔴
دوستان حتما این اپلیکیشن را نصب کرده و با لینکی که در اختیار شما قرار داده می شود راس ساعت مقرر وصل شوید.
@sabzian_kh
با سلام خدمت دوستان بزرگوار
📖لینک برنامه قرار
https://gharar.ir/r/4f1b3961
🛎 به امید خدا راس ساعت ۹ شب کلاس فیلمنامه نویسی با حضور استاد نعمت پور برگزار میشود.🔸️🔸️🔸️
🔴آموزش نویسندگی
✳️درس چهارم
✳️موضوع : انتخاب مسیر
✳️مدرس : اکرم احمدی
شاید بپرسید منظور از انتخاب مسیر چیست؟
در اینجا یعنی من قرارست چه بنویسم؟
در چه قالبی؟ کدام موضوع ها مورد علاقه من است؟
وقتی بدانید قرار است شعر سپید یا کلاسیک یا داستان کوتاه یا بلند یا ..را کار کنید، تازه در اول مسیر قرار گرفته اید.
بعد مرحله بعد را دریابید یعنی چگونگی رفتن در این مسیر
از خودتان بپرسید : دغدغه من چیست؟ هدفم از نوشتن چیست؟ اصلا چرا می نویسم؟ قرار است فقط برای خودم بنویسم یا دیگران هم از نوشته هایم استفاده کنند؟
اگر روزی قرار است اثر من جهانی و در تمام اعصار باقی بماند ، بهترست چه روشی پیش بگیرم؟
پاسخ به این سوالات در آغاز مسیر، فلسفه شما را از نوشتن مشخص می کند.
اگر در اول راه مسیرتان را مشخص کنید و بدانید چه و چرا و چگونه و برای چه کسانی قرار است، بنویسید، همواره با صلابت و استوار و ثابت قدم خواهید بود.
یادتان باشد قبل از آموزش عناصر هر هنری اول با خودتان و هنرتان تکلیفتان را مشخص کنید.
قبل از تولید هر اثر بدانید به تعداد مخاطبانی که اثرتان را می خوانند مسئول هستید.
⚪️سومین دوره فراخوان سالیانه چاپ کتاب کودک انتشارات نامه مهر 1402
🟢3 اثر برگزیده ی این فراخوان، بهصورت رایگا
ن و با هزینهی ناشر چاپ خواهند شد.
🟠شرایط ارسال در تصویر ضمیمه شده است.
🔴شرکت در این فراخوان محدودیت سنی یا جغرافیایی ندارد.
🟣 محدودیت موضوعی وجود ندارد.
🟡 در این مرحله نیازی به تصویرگری برای آثار ارسالی نیست.
☑️مهلت ارسال : 8 آذر تا 8 بهمن
☑️اعلام نتایج 25 بهمن 1402
⚜️زمان ارسال اثر خود، حتما از ادمین شمارهی ثبت دریافت کنید.⚜️
به منظور کمک به همکاران ما در هیات تالیف جهت داوری آثار، حتی الامکان ارسال آثار خود را به روزهای پایانی موکول نکنید.
📱فایل صوتی سوالات متداول در کانال تلگرام نشر قرار داده میشود.
📲ادمین نشر نیز در اینستاگرام، تلگرام (09355039558) و پیام رسان ایتا و بله (09376687090) پاسخگوی شما عزیزان خواهد بود.
سپاس از شما دوستان و با آرزوی موفقیت در عرصهی قلم و همهی مراحل زندگی 🌹
🔴آموزش نویسندگی
✳️درس پنجم
✳️موضوع : تعریف داستان و قصه ، تفاوت ها و شباهت ها
✳️مدرس : اکرم احمدی
داستان گونه ای ادبی است که به شکل امروزی یک هنر نو است. ولی از دیرباز باعنوان قصه و حکایت در ایران مرسوم بوده است و پیشینه ای به وسعت نسل بشر داشته است.
داستان روایتی است از سلسله وقایعی واقعی یا غیر واقعی( تخیلی) و آمیخته با جزئیات که در نظم خاصی با وجود شخصیت های مختلف ( اصلی و فرعی) در زمان و مکان های مشخصی توسط نویسنده نوشته می شود و خواننده یا شنونده می تواند آن ها را مجسم كند.
ذهن خلاق نویسنده داستان را با الهام از واقعیت ها و وقایع ذهنی و تخیلی اش می نویسد.
داستان قوی باید برای خواننده باور پذیر باشد یعنی حتی اگر در ژانر فانتزی هم نوشته شده باید خواننده شخصیت ها را باور کند و با لذت و کنجکاوی وقایع را دنبال کند.
داستان باید ابتدا بک طرح منسجم ، استوار و تاثیر گذار داشته باشد. در داستان های بلند طرح می تواند قبل از آنکه به صورت داستان نوشته شود ، در پیرنگ جای گیرد . سپس در قالب داستانی کوتاه یا بلند آفریده شود.
عناصر داستان شخصیت ، مکان ، زمان ، آکسیون ، مقدمه ، اوج ، تنه ، غافلگیری ، حادثه ، توصیف ، اپیزود ، دیالوگ ، راوی ، مونولوگ ، عنوان ، درونمایه و ...هستند.
در داستان همه چیز مشخص است، از شخصیت ها گرفته تا مکان و زمان.
ساخت قصه در دو حالت قرار دارد :
یا محصول یا ذهنیت جمع است و خالق مشخصی ندارد و با نقل پی در پی و سینه به سینه منتقل شده است یا در ذهن یک نویسنده قصه گو ساخته و پرداخته شده است.
قصه و داستان هر دو روایت هایی لبریز از رویداد هستند ، ولی آنچه داستان را از قصه جدا می كند، طرز بیان روایت و چگونگی عناصر است.
برای مثال افراد در داستان شخصیت محسوب می شوند و مشخصات و شناسنامه خود را دارند حال آنکه در قصه افراد تیپ هستند و خیلی واضح مشخصتشان معلوم نیست. برای همین قصه را برخی تیپیک می گویند.
در داستان مکان و زمان مشخص است ولی در قصه مکان ها و زمان ها نسبی هستند .
در قصه می گویند در روزگاری قدیم و در داستان می گویند : اوایل بهار سال ۱۳۵۸ بود که
در قصه های كهن معمولاً قهرمانانی وجود دارد که از الگوهای مشخصی پیروی می كنند و معمولا یا خوب یا بد هستند ( سیاه یا سفید)، ولی شخصیت ها در داستان معمولا خاکستری و سایه روشن هستند و صرفا مثبت یا منفی نیستند مگر در موارد خاص.
به این جملات دقت کنید:
در قصه : در سرزمینی دور پادشاه ستمگری بود که ....
در داستان : در سرزمین خورشید ها پادشاه الیزا با آنکه بسیار مهربان بود ولی خیلی زود دستور قصاص مجرمان را صادر می کرد و ...
تفاوت دیگر در ساختمان ادبی آن هاست. ساختمان ادبی قصه معمولاً ساده است و تنها در آن ماجراها به صورت کلی آمده و به جزئیات کمتر پرداخته می شود ، حال آنكه در داستان جزئیات نقش کاربردی زیادی دارند.
معمولا زبان قصه شفاهی است و ماهیت آن گفتاری دارد. البته بسیاری از قصه ها هم به زبان رسمی نوشته شده اند ولی منظور این است که قصه ذاتی حکایت گونه و شفاهی دارند. حال آنكه داستان به زبان رسمی نوشته می شود و تنها در دیالوگ ها و مونولوگ ها می توان گفتاری سخن گفت و تمام ملاحظات زیبایی شناسی زبان در داستان به كار گرفته می شود.
یكی دیگر از تفاوت ها در زمان و مكان است. قصه های سنتی تعلق زمانی و مكانی آشكار ندارند.حال آنكه در داستان های امروزی حتی از نوع فراواقعی و فانتزی زمان و مكان ان قدر دقیق بیان می شود که برای خواننده قابل تجسم است.
حکایت های سعدی نمونه ای از قصه های کوتاه است که درونمایه اخلاقی و آموزشی دارند.
از معروفترین قصههای بلند فارسی هم می توتن به سمک عیار، دارابنامه، سندبادنامه، حسین کرد شبستری نام برد.
انواع قصه :
۱- افسانه تمثیلی «Fable»: قصه کوتاهی است درباره حیوانات که از آن با عنوان افسانه حیوانات نیز یاد شده است.
۲- حکایت اخلاقی «Parable»: شخصیتهای آن برخلاف افسانه تمثیلی مردمان و انسانها هستند و برای ترویج اصول مذهبی و درسهای اخلاقی نوشته میشده است.
۳- افسانه پریان «Fairy tale»: قصههایی درباره پریان، دیوها، جنها، غولها، اژدهاها و دیگر موجودات مافوق طبیعی و جادوگرانی که حوادثی شگفتآور و خارقالعاده میآفرینند.
۴- افسانه پهلوانان «Heroes Tale»: قصههایی که در آنها از نبرد میان پهلوانان و قهرمانان واقعی، تاریخی و افسانهای صحبت میشود.
۵- اسطوره «Myth»: قصههایی درباره خدایان و موجودات فوق طبیعی که ریشه اصلی آنها اعتقادات دینی مردم قدیم است.
در داستان شما حق نتیجه گیری ندارید و پیام در دل داستان نهفته است ولی در قصه ها پیام گاه مستقیم در قالب بیتی یا از زبان راوی یا ...به وضوح بیان می شود.