eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.3هزار دنبال‌کننده
221 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣 ان‌شاءالله از فردا به مناسبت ماه مبارک رمضان هر روز یک مسئله شرعی تقدیم مؤمنین گرامی خواهد شد.
1⃣ تغییر نیت در زمانی که متوجه شویم ماه رمضان فرا رسیده‌است 📝 در یوم الشک، یعنی روزی که معلوم نیست آخر شعبان یا اول رمضان است، اگر فرد نیت روزۀ مستحبی یا روزۀ قضا کرده باشد، ولی در بین روز متوجه شود که آن روز، روز اول ماه رمضان است، کافی است نیت خود را از روزۀ مستحب یا روزۀ قضا به «مطلقِ روزه» تغییر دهد و البته می‌تواند بطور مشخص نیت روزۀ رمضان کند. زیرا در ماه رمضان شخص لازم نیست حتماً نیت روزۀ ماه رمضان کند؛ بلکه اگر فقط قصد روزه داشته باشد و روزۀ نوع دیگری را قصد نکند، مثلاً قصد روزۀ قضا یا روزۀ نذر یا روزۀ مستحب نکند، کافی است. 📌 برگرفته از کتاب احکام کابردی، تألیف حجت الاسلام و المسلمین کریمی که ان‌شاءالله به‌زودی منتشر خواهد شد.
21.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توضیحات تکمیلی فیلم: طبق نظر آیت‌الله سیستانی 📌آمپول و سِرُم، روزه را باطل نمی‌کند؛ هرچند آمپول تقویتی یا سرم قندی نمکی باشد. 📌کسی که می‌خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندان‌هایش را خِلال کند یا مسواک بزند، ولی اگر بداند غذایی که بین دندان‌ها مانده، در روز فرو می‌رود، باید خِلال کند یا مسواک بزند.
2⃣ خوابیدن بعد از جنابت 📝 طبق نظر امام‌خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای کسی که در بیداری جنب شده یا پس از جنب شدن در خواب (احتلام)، بیدار شده و احتمال می‌دهد که پیش از اذان صبح برای غسل بیدار خواهد شد و تصمیم بر غسل هم داشته باشد ولی بیدار نشود، روزه‌اش صحیح است، ولی اگر بعد از بیداری دوباره خوابید و تا صبح بیدار نشد، باید قضای آن روز را به جا آورد. اما آیت الله‌سیستانی برای صحت روزه نسبت به خواب اول بنابراحتیاط واجب، «احتمال بیدار شدن» را کافی نمی‌دانند. بلکه می‌فرمایند اگر اطمینان داشته است که اگر بخوابد قبل از اذان صبح بیدار می‌شود و بیدار نشود، روزه او صحیح است.
3⃣ روزۀ کسی که جنابت خود را فراموش کرده‌است 📝 فردی که می‌دانسته جنب شده‌است، اما فراموش می‌کند و با حالت جنب وارد روز یا روزهای ماه رمضان می‌شود، طبق نظر آیت‌الله سیستانی و امام‌خمینی باید قضای روزه‌اش را بگیرد. اما طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای اگر این فراموشی برای یک روز بوده، قضا لازم نیست، ولی اگر این فراموشی چند روز طول بکشد – یعنی فقط یک روز نباشد - باید قضای همۀ ایام فراموشی را بگیرد.
کریمی- بیان احکام
به طور کلی کارهایی که روزه را باطل می‌کند (مفطرات روزه)، در صورتی باعث بطلان روزه می‌شود که فرد آگاهانه (با توجه به اینکه روزه است) و عمدا (نه از روی جبر) آن را انجام دهد. اما این قاعده استثنائاتی نیز دارد. یعنی مواردی وجود دارد که: الف) افطار عمدی است، ولی روزه صحیح است؛ ب) افطار عمدی نیست، ولی قضای روزه واجب است. در فایل بالا، این موارد ذکر و توضیح داده شده‌است.
4⃣ خون لثه هنگام روزه 📝 اگر فرد یقین دارد، در فضای دهانش خون هست، حق ندارد با اختیار آن خون را فرو ببرد. اما اگر شک دارد که در دهانش خون هست، لازم نیست جلوی آینه برود و بررسی کند. همچنین اگر بدون اختیار خون فرو برود، روزه باطل نمی‌شود. ضمناً خون لثه و دندان چنانچه در آب دهان مستهلک شود، یعنی از بین برود، محکوم به طهارت است و فرو بردن آن، روزه را باطل نمی‌کند. بعضی افراد که دندانشان را کشیدند و یا لثه‌شان طوری خونریزی دارد که اگر بخواهند از فرو رفتن خون در حلق جلوگیری کنند، به سختی غیر قابل تحملی یا به تعبیر رساله: عُسْر و حَرَج، می‌افتند، وظیفه‌شان این است که تا وقتی کارشان به حد عسر و حرج نرسیده باید از فرو رفتن خون جلوگیری کنند؛ اما اگر به عسر و حرج رسید و خون، پایین رفت، روزه‌شان باطل می‌شود و باید قضای آن را بعداً بجا آورند. کفاره هم ندارد. 📌 برگرفته از کتاب احکام کابردی، تألیف حجت الاسلام و المسلمین کریمی که به‌زودی منتشر خواهد شد.
5⃣ مضمضه کردن آب هنگام روزه 📝 طبق نظر امام‌خمینی اگر روزه‌دار آب را بدون قصد آشامیدن وارد دهان و مضمضه کند و بعد بدون اختیار آب وارد حلق بشود و پایین برود، روزه‌اش باطل می‌شود؛ البته باید ادامۀ روز را از انجام مبطلات روزه اجتناب کند و پس از ماه رمضان هم قضای آن را بجا آورد و کفاره هم لازم نیست. مگر اینکه مضمضه به جهت وضو و غسل باشد؛ چه وضو برای نماز واجب باشد چه نماز مستحب و چه بطور کلی به قصد داشتن طهارت؛ البته احتیاط مستحب آن است اگر مضمضه برای وضوی نماز واجب نباشد و آب بی‌اختیار فرو رود، روزه را قضا نماید. اما طبق نظر آیت‌الله سیستانی فقط کسی که آب را برای رفع تشنگی مضمضه کند و سپس آب بی‌اختیار فرو رود، باید روزه‌اش را قضا کند و اگر مضمضۀ او جهت دیگری داشته باشد، و آب بدون اختیار پایین برود، روزه صحیح است؛ طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای نیز در غیر مضمضه برای وضوی نماز واجب، اگر آب بی‌اختیار فرو رود، بنا بر احتیاط واجب مکلف باید روزۀ آن روز را قضا نماید. دو نکته: اولاً این مسئله فقط برای آب است نه برای غذا و چیزهای دیگر؛ و ثانیاً مربوط به مضمضمه است نه استنشاق. 📌 برگرفته از کتاب احکام کابردی، تألیف حجت الاسلام و المسلمین کریمی که به‌زودی منتشر خواهد شد.
6⃣ آیا در ماه مبارک رمضان می‌توان به دندان‌پزشکی رفت؟ اگر مطمئن باشیم که در صورت مراجعه به دندان‌پزشک حتماً آب یا هر چیز دیگر، حتی بدون اختیار، از حلق ما پایین می‌رود، در اینجا تا ضرورتی نباشد نباید در طول روز ماه رمضان به دندان‌پزشکی رفت. اما اگر چنین اطمینانی نباشد، ایرادی ندارد که فرد دندان‌پزشکی برود و اگر رفت باید مراقبت کند که چیزی از حلقش پایین نرود. اما اگر آب پایین رفت، همان احکام مضمضه را دارد که دیروز ذکر شد. بنابراین طبق نظر امام‌خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای باید باقی روز را امساک کند و بعد از ماه رمضان هم طبق نظر امام بنا بر فتوا و طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای بنا بر احتیاط قضای این روز را بجا بیاورد. البته طبق نظر آیت‌الله سیستانی، اگر قبل از رفتن اطمینان نداشت چیزی پایین می‌رود، ولی بعداً بدون اختیار پایین رفت، اشکالی ندارد و روزه صحیح است. 📌 برگرفته از کتاب احکام کابردی، تألیف حجت الاسلام و المسلمین کریمی که به‌زودی منتشر خواهد شد.
7⃣ امساک تأدبی 📝 هر فردی که وظیفه داشت در ماه رمضان روزه بگیرد، یعنی عاقل و بالغ بود، روزه برایش ضرر نداشت، مسافر نبود و ...، به هر نحوی که روزه‌اش باطل شد، حق ندارد دوباره کارهای باطل‌کنندۀ روزه را انجام دهد؛ یعنی هر بار که کار باطل‌کنندۀ روزه را انجام می‌دهد، گناه می‌کند. البته آیت‌الله سیستانی در این مسئله احتیاط واجب دارند نه فتوا. 📌 برگرفته از کتاب احکام کابردی، تألیف حجت الاسلام و المسلمین کریمی که به‌زودی منتشر خواهد شد.
8⃣ مسافرت پیش از ظهر ماه رمضان 📝 هرگاه روزه‌دار پیش از ظهر مسافرت نماید، طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای در صورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد، روزه‌اش باطل است. ولی اگر قصد سفر در روز بوده بنا بر احتیاط واجب روزه بگیرد و پس از ماه رمضان آن روز را قضا کند. اما بنا بر نظر امام‌خمینی و آیت‌الله سیستانی اگر روزه‌دار پيش از ظهر مسافرت كند، وقتی به حد تَرَخُّص برسد، نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد؛ چه شب قبل قصد سفر داشته یا نداشته‌است. 📌 برگرفته از کتاب احکام کابردی، تألیف حجت الاسلام و المسلمین کریمی که به‌زودی منتشر خواهد شد.