گلدسته- 26 آبان- لمس اسماء متبرکه.mp3
4.61M
آنچه در پوشۀ صوتی بیان شد، مطابق فتوای آیتالله خامنهای بود که ممکن است در مواردی با فتوای آیتالله سیستانی متفاوت باشد. مطابق نظر آیتالله سیستانی:
• کسی که وضو ندارد، بنابر احتیاط لازم جایز نیست اسم ذات خداوند متعال را به هر زبانی که نوشته شده باشد (اللّه، خدا، GOD ) با بدنش لمس کند و همین طور است لمس صفات مخصوص الهی به هر زبانی که نوشته شده باشد.
• احتیاط مستحب است که فرد، اسم مبارک پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و امامان(علیهم السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) را هم بدون وضو لمس ننماید.
• لمس «ا...» که به جای اسم «اللّه» نوشته میشود و نیز لمس ضمیری که به «اللّه» بر میگردد، مثل «ه» در «باسمه تعالی» یا «هو» در «هُوَ الباقی»، بدون وضو جایز است.
گلدسته- 8 آذر- وظایف واجب فرزند نسبت به والدین.mp3
6.47M
برنامۀ رادیویی گلدسته- هشتم آذر 1401- وظایف واجب فرزند نسبت به والدین
گلدسته- 10 آذر- وضو- شک در افعال و جهت مسح.mp3
4.1M
برنامۀ رادیویی گلدسته- ده آذر 1401- شک در افعال وضو/ جهت مسح در وضو
✅ تغییر جنسیّت / ملاک در جنسیّت افراد
ملاک در جنسیّت واقعی افراد از جهت مذکّر یا مؤنّث بودن، نوع اندامهای تناسلی آنان است، کسی که آلت تناسلی حقیقی مردانه و بیضههای طبیعی دارد، مرد است و کسی که مَهْبِل و رحم و تخمدان طبیعی دارد، زن است، هرچند به علّتی آن را برداشته یا از بین رفته باشد.
بنابراین، معیار تشخیص جنسیّت، نوع اندام تناسلی خارجی و داخلی فرد است، نه تمایلات رفتاری و روحی و احساسی و نه نوع کروموزمها و ساختار ژنتیکی فرد، هرچند غالباً نوع کروموزمها و ساختار ژنتیکی افراد، متناسب با نوع اندام تناسلی خارجی و داخلی آنها است.
📌 آنچه گفته شد متن فتوای آیتالله سیستانی است که در توضیح المسائل جامع، ج 4، م 697 آمده است؛
#گزیده_کتاب
#خمس
✅ خمس اموال میت
⚠ اختلاف فتوای آیتالله سیستانی با آیتالله خامنهای در مورد استفاده از «درآمدهایی از میت که مشمول خمس است ولی هنوز خمس آن پرداخت نشده است» برای تجهیز خود میت.
📌 برگرفته از ص ۱۲۵ کتاب خمس، تألیف علیرضا کریمی، چاپ دوم، شرکت چاپ و نشر بینالملل
گلدسته- 3 آذر- انتشار شایعه.mp3
3.59M
برنامۀ رادیویی گلدسته- 3 آذر 1401- انتشار شایعه
توضیح: پوشۀ صوتی برنامۀ گلدسته که بر روی پایگاه اینترنتی برنامه قرار میگیرد، ۳۰ دقیقه است. گاهی بیانات حجتالاسلام کریمی بطور کامل در همان ۳۰ دقیقه قرار گرفته است و گاهی هم متأسفانه بخشی از بیانات در پوشۀ صوتی برنامه قرار نگرفته و مطلب به صورت ناقص بیان شده است؛
در صورت اول، بیانات ایشان از پوشۀ صوتی برنامه به صورت کامل جدا شده و در کانال بارگذاری میشود؛
اما در صورت دوم، ناگزیر ما هم بخشی از بیانات ایشان را که در پوشۀ صوتی وجود دارد، انتخاب کنیم و در کانال قرار دهیم تا آنچه در کانال قرار میگیرد به صورت منسجم باشد و یک نکته، ولو کوتاه، بطور کامل تقدیم مخاطبان گردد.
کریمی- بیان احکام
✅ تغییر جنسیّت / ملاک در جنسیّت افراد ملاک در جنسیّت واقعی افراد از جهت مذکّر یا مؤنّث بودن، نوع
✅ تغییر جنسیّت واقعی
📝 اگر مقصود از تغییر جنسیّت، تغییر واقعی دستگاه تناسلى داخلى و خارجى باشد که معیار اختلاف زن و مرد محسوب میشود، چنانچه این عمل با امور حرام (مانند کشف عورت یا نگاه یا لمس آن هرچند توسط پزشک همجنس) همراه باشد، شرعاً جایز نیست؛ علاوه بر آن، هرچند امر مذکور به خودی خود (فى حدّ ذاته) با قطع نظر از ملازمات حرام آن جایز است، ولى تا کنون این نوع تغییر جنسیّت محقّق نشده و آنچه تا به حال صورت پذیرفته، همان تغییر ظاهرى است که تأثیرى در تغییر احکام شرعی ندارد.
مانع در اعضای وضو.mp3
3.95M
برنامۀ آفتاب شرقی
توضیح تکمیلی: آیتالله سیستانی و آیتالله خامنهای میفرمایند بعد از وضو حتی اگر شخص یقین داشته باشد که هنگام وضو توجه نداشته در اعضایش مانعی بوده یا خیر، به شرطی که احتمال عقلایی داده شود که مانع بعد از وضو ایجاد شده یا احتمال عقلایی داده شود که با وجود مانع، آب خود به خود به اعضای وضو رسیدهاست، وضویش صحیح است. توجه شود که فتوای ایشان برای بعد از وضو است، و الا در هنگام وضو اگر شخص احتمال دهد مانعی هست، باید برطرف کند.
گلدسته- 8 دی.mp3
3.46M
برنامۀ گلدسته- 8 دی 1401
موضوع: عملهای زیبایی
نکتۀ تکمیلی: بینی عملشده یا گونۀ کاشتهشده لازم نیست از نامحرم پوشانده شود.
خرید نسخۀ الکترونیکی کتابهای «خمس (چاپ دوم)» و «احکام کاربردی» در سایت طاقچه:
✅ چاپ دوم کتاب خمس:
https://taaghche.com/book/136282
✅ احکام کابردی:
https://taaghche.com/book/136246
گلدسته- 18 دی- تغییر نیت نماز.mp3
6.05M
برنامۀ گلدسته- 18 دی- تغییر نیت در نماز به نمازی دیگر
کریمی- بیان احکام
برنامۀ گلدسته- 18 دی- تغییر نیت در نماز به نمازی دیگر
نکات تکمیلی:
1- طبق نظر آیتالله سیستانی جواز عدول از نماز قضای بعدی به نماز قضای قبل از آن، محلّ اشکال است (بنا بر احتیاط واجب جایز نیست)، هرچند هر دو نماز قضا مربوط به ظهر و عصر یک روز یا مغرب و عشای یک شب باشد. (توضیح المسائل جامع، ج 1، م 992) اما طبق نظر حضرات آیات خمینی و خامنهای عدول از یک نماز قضا به نماز قضای دیگری که در ادای آنها ترتیب معتبر است، واجب است. (تحریر الوسیلة، کتاب الصلاة، القول فی النیة، م 12؛ رسالۀ نماز و روزه، م 147)
2- اگر هنگامی كه مشغول خواندن نماز سه يا چهار ركعتی است، نماز جماعت برپا شود و اطمينان ندارد كه بعد از اتمام نمازش به جماعت میرسد، چنانچه به ركوع رکعت سوم نرفته است، مستحب است به نيّت نماز مستحب، نماز را دو ركعتی تمام كند و خود را به جماعت برساند. (تحریر الوسیلة، کتاب الصلاة، القول فی النیة، م 12؛ توضیح المسائل جامع، ج 1، م 1960؛ رسالۀ نماز و روزه، م 694) اما اگر هنگامی که نمازگزار مشغول نماز مستحبی است، نماز جماعت بر پا شود و وی ترس این داشته باشد که چنانچه نماز مستحبی را تمام کند به جماعت نرسد، هرچند به این مقدار که تکبیرة الاحرام امام را درک نکند، مستحب است نماز را رها کرده و مشغول نماز جماعت شود؛ بلکه به نظر آیتالله سیستانی در این صورت با شروع گفتن اقامه در نماز جماعت، قطع نماز مستحبی، مستحب است. (تحریر الوسیلة، کتاب الصلاة، القول فی احکام الجماعة، م 15؛ توضیح المسائل جامع، ج 1، م 1959)
3- عدول از فریضه به نافله در یک مورد دیگر نیز جایز است: طبق نظر امام خمینی کسی که نماز ظهر روز جمعه را میخواند قبل از اینکه به رکوع رکعت سوم برسد، اگر سورۀ جمعه را در رکعت اول نخوانده است، میتواند نیت را به نافله برگرداند تا در نماز ظهر جدیدی که میخواند، سورۀ جمعه را بخواند. همچنین است اگر سورهای غیر از جمعه را شروع کند و بعد از قرائت نیمی از آن یادش بیفتد که میخواسته سورۀ جمعه را بخواند. اما طبق نظر آیتالله سیستانی این حکم فقط به نماز جمعه اختصاص دارد و برای زمانی است که قرائت سورۀ جمعه را در رکعت اول کاملاً فراموش کند؛ و الا اگر در بین قرائت سورۀ دیگری یادش بیاید که سورۀ جمعه را نخوانده، نباید به نافله عدول کند، بلکه میتواند همانجا سورۀ جمعه را از ابتدا بخواند. (تحریر الوسیلة، کتاب الصلاة، القول فی النیة، م 12 و العروة الوثقی، کتاب الصلاة، فصل فی النیة، م 20)
4- طبق نظر آیتالله خامنهای کسی که فقط یک نماز قضا دارد، بنا بر احتیاط واجب باید ابتدا نماز قضا را بجا آورد و بعد نماز ادا را بخواند. لذا اگر نماز ادا را شروع کند، بنا بر احتیاط واجب باید عدول کند به نماز قضا. (رسالۀ نماز و روزه، م 147 و 639) اما به طور کلی اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد، انسان میتواند در بین نماز، چنانچه یادش بیاید که نماز قضا بر ذمّه دارد، نیّت را به نماز قضا برگرداند؛ بلکه در این صورت، چنانچه وقت فضیلت نماز ادایی وسعت داشته باشد، عدول از نماز ادا به نماز قضا، مستحب نیز هست. (تحریر الوسیلة، کتاب الصلاة، القول فی النیة، م 12؛ توضیح المسائل جامع، ج 1، م 993)
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
✅ اعتکاف
(قسمت اول: مکان اعتکاف)
📝 اعتکاف در یکی از مساجد چهارگانه (مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه و مسجد بصره) صحیح است.
اعتکاف در مساجد جامع طبق نظر آیتالله #خامنه_ای و آیتالله #سیستانی صحیح است، اما طبق نظر #امام_خمینی محل اشکال است و باید به قصد رجاء و احتمال مطلوب بودن از نظر شرع در این مساجد اعتکاف کرد.
در مساجد غیر جامع، اعتکاف از نظر امامخمینی جایز نیست! اما آیتالله سیستانی اعتکاف در چنین مساجدی را به قصد رجاء و امید مطلوب بودن جایز میدانند. طبق نظر آیتالله خامنهای نیز اگر در چنین مساجدی نماز جماعت برپا میشود و امام جماعت این مساجد عادل است، میتوان به قصد رجاء اعتکاف کرد.
ـــــــــــ
1) آیتالله سیستانی میفرمایند: «منظور از مسجد جامع، مسجدی است كه اختصاص به محلّه یا منطقۀ خاص یا گروه خاصّی نداشته باشد و محلّ اجتماع و رفتوآمد مردم مناطق و محلّات مختلف شهر باشد.»
2) توضیح المسائل امامخمینی، م 1721؛ توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، م 2105
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
کریمی- بیان احکام
✅ اعتکاف (قسمت اول: مکان اعتکاف) 📝 اعتکاف در یکی از مساجد چهارگانه (مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد ک
📌 آیتالله سیستانی: اعتکاف در مسجد جامع هر شهر صحیح است؛ مگر در زمانی که امامت آن مسجد اختصاص به فرد غیر عادل داشته باشد که در این هنگام، بنابر احتیاط واجب، اعتکاف صحیح نیست. (توضیح المسائل جامع، ج 2، م 273)
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 هزینه های غیر ضروری در ادارات دولتی
💠 سؤال: اگر در یکی از ادارات دولتی یا سازمان های عمومی با هدف به اتمام رساندن بودجه در ماه های آخر سال، مخارج زائد و غیر لازمی (از قبیل تعویض و نوسازی وسائل اداری قابل استفاده مانند رایانه، میز و صندلی و یا رنگ آمیزی ساختمان و یا برگزاری گردهمایی و همایش های پر هزینه و کم فائده) صورت گیرد، آیا این کار شرعا جایز است؟ و در صورت عدم جواز آیا موجب ضمان است؟
✅ جواب: در فرض سؤال، این کار شرعا جایز نیست و از جهت اتلاف بیت المال موجب ضمان است.
#قوانین_و_مقررات #بیت_المال
🆔 @leader_ahkam
گلدسته- 13 دی- واسطۀ واریز حقوق.mp3
3.03M
برنامه گلدسته- 13 دی
موضوع: دستمزد واسطه در امر واریز حقوق
گلدسته- 15 دی- بازنشر پیام.mp3
4.29M
برنامه گلدسته- 15 دی
موضوع: بازنشر پیامهایی که علم به صحت آنها نداریم.
#گزیده_کتاب
#احکام_کاربردی
📚 نماز جعفر را میتوان جزء نوافل شبانهروزی حساب کرد؛ یعنی مثلاً شخص میتواند 4 رکعت از نافلۀ شب را به کیفیت نماز جعفر بخواند و هم نیت نافله را داشته باشد و هم نیت نماز جعفر. بلکه سایر نمازهای مستحبی مثل نماز غفیله و نماز اول ماه را هم میتوان جزء نوافل شبانهروزی به حساب آورد. ص 118
📌 بنابراین میتوان دو رکعت نماز بجا آورد و در آن هم نیت نافلۀ مغرب و هم نیت نماز غفیله داشت.
✅ "لحاظ کردن تورم" در نظرات آیت الله سیستانی:
۱. تورم در باب غصب:
اگر «پول رایجی» که غاصب به جهت از بین رفتن «مال قیمی مغصوب» در نزدش موظّف به پرداخت آن است با گذشت زمان تغییر کرده و تغییر پدید آمده، در ارزش مالی پول باشد، مثل اینکه در اثر «تورّم و کاهش قدرت خرید»، ارزش مالی پول در روز پرداخت، کمتر از ارزش آن در زمان از بین رفتن مال غصب شده، باشد، در این صورت غاصب باید علاوه بر پرداخت قیمتی که مال غصب شده در روز تلف داشته به صورت پول رایج، کاهش ارزش پول مذکور را نیز بپردازد. (توضیح المسائل جامع، ج 3، م 1518)
۲. تورم در باب دین:
اگر فرد مبلغی «پول» از دیگری قرض بگیرد یا ثمن معاملۀ نسیه یا اجرت در عقد اجاره و مانند آن یا مهریّۀ زن به صورت «پول» و دین بر ذمّۀ فرد (بدهکار) باشد و در زمانی که بدهکار قصد دارد بدهی خود را به طلبکار بپردازد، ارزش پول کاهش یافته باشد، پرداخت همان مقدار اولیّه کافی است؛
مگر آنکه کاهش ارزش پول، فوقالعاده زیاد باشد؛ مثلاً ارزش پول به اندازۀ یک بیستم مبلغ اولیّه شود؛ که در این صورت، پرداخت آن مبلغ، بنابر احتیاط واجب کافی نبوده و بنابر احتیاط لازم است با پرداخت مبلغ بیشتر با طلبکار مصالحه کند و مناسب است طرفین برای مصالحۀ کاهش نسبی قدرت خرید در عموم کالاها و ارائۀ خدمات را در نظر بگیرند. (توضیح المسائل جامع، ج 3، م 911)
نکته: در رابطه با مورد (2) نکاتی مهم متغیر مسئله می باشند که می توانید به مسائل قبل و بعد این حکم مراجعه نمایید.
۳. تورم در باب خمس:
در مواردی که افزایش قیمت کالای مخمّس یا در حکم مخمّس خمس دارد چنانچه این افزایش قیمت ناشی از تورّم باشد، ثبوت خمس در مورد آن محلّ اشکال است و بنابر احتیاط واجب احکام مربوط به ترقّی قیمت بر آن جاری میگردد و احتیاط مذکور در موردی است که افزایش قیمت جنس به مقداری باشد که با در نظر گرفتن نزول قیمت نقد رایج کشور و پایین آمدن قدرت خرید با آن، ربح و سود بودنش از نظر عرف محرز نباشد.
به عنوان مثال، اگر تاجری مال التّجارۀ مخمّــس وی 10 عدد یخچال به قیمــت 100 میلیون تومان باشد، ولی در اثر تورّم سه برابری ناشی از کاهش ارزش پول کشور، در انتهای سال خمسی جدیدش، قیمت یخچالها سه برابر یعنی 300 میلیون تومان شده باشد، ثبوت خمس نسبت به ترقّی قیمت مال التجارهاش (یخچالها) محلّ اشکال است و در صورتی که مجتهد جامع الشرایط دیگر با رعایت الأعلم فالأعلم قائل باشد که تورّم خمس ندارد، میتواند در این مورد از وی تقلید نماید و بر این اساس لازم نیست خمس افزایش قیمت یخچالها را بپردازد.
حکم مذکور در این مسأله، شامل سایر مواردی که افزایش قیمت کالا باعث تعلّق خمس میشود نیز میگردد. (توضیح المسائل جامع، ج 2، م 647)
گلدسته- 20 دی-جواب سلام در پیامک و در نماز.mp3
2.91M
برنامه گلدسته- 20 دی
موضوع: جواب سلام در پیامک و نماز