952.1K
✅ نکاتی در مورد #وطن در بحث نماز و روزه مسافر
#روزه #روزه_مسافر
وطن اصلی، وطن اتخاذی و چگونگی تحقق اعراض از وطن.
کریمی- بیان احکام
✅ نکاتی در مورد #وطن در بحث نماز و روزه مسافر #روزه #روزه_مسافر وطن اصلی، وطن اتخاذی و چگونگی تحقق
نکات تکمیلی این بحث بر اساس فتاوای آیتالله سیستانی:
مسأله 1764. منظور از «وطن»، یکی از مکانهای سهگانۀ زیر است:
1. «وطن اصلی»؛ منظور از آن مقرّ و اقامتگاه اصلی فرد میباشد که معمولاً محلّ سکونت پدر و مادر و زادگاه فرد است که پس از تولّد در آنجا زندگی میکرده است.
2. «وطن اتّخاذی دائمی»؛ منظور از آن محلّی است که انسان برای اقامت دائمی خود انتخاب کرده است و میخواهد باقیماندۀ عمرش را در آنجا بماند.
3. «وطن موقّت»؛ جایی را که انسان محلّ زندگی خود یا مقرّ کاری یا تحصیلی خویش قرار داده است - هرچند قصد نداشته باشد که همیشه در آنجا بماند - چنانچه به گونهای باشد که عرف او را در آنجا مسافر نگویند، طوری که اگر موقّتاً ده روز یا بیشتر، جای دیگری را محلّ زندگی خود قرار دهد، باز هم عرف، محلّ سکونت و زندگیاش را جای اوّل (مقرّ موقّت) بگویند، آنجا برای او، وطن محسوب میشود که آن را «وطن اتّخاذی موقّت» یا «وطن موقّت» مینامند.
بنابراین، کسی که تصمیم دارد مثلاً یک سال و نیم یا بیشتر، در مکانی سکونت نماید مثل دانشجوی قمی که قصد دارد یک سال و نیم یا بیشتر شهر تهران را مقرّ تحصیلی خود قرار دهد و از شنبه تا چهارشنبه در تهران ساکن باشد و روز پنجشنبه و جمعه نزد خانوادهاش به وطن خود (شهر قم) برگردد، در دو هفتۀ اوّل، در صورتی که قصد اقامت ده روز در تهران ندارد، بنابر احتیاط واجب، نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و بعد از آن نمازش در شهر تهران که وطن موقّت او محسوب میشود، تمام است؛
امّا اگر فرد قصد دارد در محلّی که وطن اصلیاش نیست، مدّت زمان کوتاهی بماند به گونهای که آن مکان عرفاً محلّ زندگی و سکونت او محســوب نشده و عرف او را در آن مکان، مسافری محسوب نماید که قصد دارد مدّت کوتاهی آنجا بماند و بعد به جای دیگر برود، در این صورت، آن مکان وطن فرد محسوب نمیشود.
شایان ذکر است، در نوع دوّم و سوّم وطن (وطن اتّخاذی دائم و وطن اتّخاذی موقّت) فرق ندارد که فرد، خودش مستقلّاً آن را انتخاب کرده باشد یا اینکه آنجا به تبعیّت از شخص دیگر، وطن او محسوب گردد؛ مثلاً اگر فرزند عرفاً تابع والدین محسوب شود و هنوز استقلال در تصمیم گیری در این جهت را نداشته باشد (چه بالغ و چه نابالغ)، چنانچه والدین او شهر مشهد را به عنوان وطن اتّخاذی دائمی یا موقّت خویش انتخاب کرده و در آن ساکن شوند، شهر مشهد برای آن فرزند که همراه آنان در مشهد ساکن شده نیز وطن محسوب میگردد.
https://www.sistani.org/persian/book/26575/7146/
مسأله 1772. اگر انسان از وطن خود صرف نظر کند و دیگر نخواهد در آنجا زندگی کند، زمانی که از آنجا خارج میشود، از وطنش اعراض کرده است.
بنابراین، از آن زمان، هر وقت برای صلۀ رحم، زیارت، تفریح و... به آن مکان میرود، آنجا برای او حکم وطن را ندارد و نمازش در آنجا شکسته است، هرچند فرد، وطن دیگری هم برای خود انتخاب نکرده باشد؛ مگر آنکه عنوانی که موجب تمام شدن نماز است مانند کثیر السفر یا خانه به دوش یا قصد اقامت دهه، بر این فرد صدق کند که در این صورت، باید نمازش را تمام بخواند.
مسأله 1773. ملاک در «إعراض و روی گرداندن از وطن»، آن است که فرد اطمینان داشته باشد در آینده برای زندگی و سکونت به آن مکان بر نمیگردد.
بنابراین، فردی که از وطنش به جهتی مانند مأموریّت شغلی، ازدواج و تحصیل خارج میشود و شهر دیگری را به عنوان وطن انتخاب مینماید، چنانچه احتمال قابل توجّه بدهد که در آینده برای سکونت و زندگی به وطن سابقش بر میگردد، در این صورت، اعراض محقّق نشده است و هر وقت به آن مکان میرود، نمازش کامل است.
البتّه در مورد مکانی که انسان براى مدّت محدود - مانند دو یا سه سال - براى کار یا تحصیل و مانند آن وطن موقّت خویش قرار داده، براى اعراض از آن کافى است از آنجا خارج شده و قصد داشته باشد براى مدّت طولانى آنجا را محلّ سکونت خویش قرار ندهد، طورى که اگر دوباره به آنجا برای سکونت بر گردد، از نظر عرف یک توطّن جدید به حساب آید، نه استمرار توطّن سابق.
https://www.sistani.org/persian/book/26575/7147/
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
به طور کلی کارهایی که روزه را باطل میکند (مفطرات روزه)، در صورتی باعث بطلان روزه میشود که فرد آگاهانه (با توجه به اینکه روزه است) و عمدا (نه از روی جبر) آن را انجام دهد.
اما این قاعده استثنائاتی نیز دارد. یعنی مواردی وجود دارد که:
الف) افطار عمدی است، ولی روزه صحیح است؛
ب) افطار عمدی نیست، ولی قضای روزه واجب است.
در فایل بالا، این موارد ذکر و توضیح داده شدهاست.
#روزه
گلدسته- 16 اسفند- ضرر به بدن.mp3
2.58M
برنامۀ گلدسته- 16 اسفند 1401
موضوع: حکم ضرر به بدن به واسطۀ تغییر در ظاهر بدن
اگر شخصی با نگاه به ساعت و امثال آن و با وجود اطمینان به اینکه هنوز وقت اذان نشده، سحری خورده باشد و بعد معلوم شود صبح شده بوده و برای مثال ساعت خراب بوده است، طبق نظر آیتالله سیستانی روزۀ او باطل و فقط قضای روزه بر او واجب است و کفاره ندارد و البته باید تا پایان روز امساک نماید. اما طبق نظر آیتالله خامنهای روزۀ او صحیح است و قضا ندارد.
#روزه
گلدسته- 1 فروردین- صله رحم.mp3
3.22M
برنامۀ گلدسته- اول فروردین 1402
موضوع: صلۀ رحم و قطع رحم
گاهی صلۀ رحم، مفسده در پی دارد. آیا در این صورت باز هم صلۀ رحم واجب است؟
✅ قابل توجه مقلدین آیتالله خامنهای:
طبق نظر معظمله، اشخاصی که سال خمسیشان فرا رسیده است، ولی اگر خمس مالشان را پرداخت کنند، برای مخارج زندگی خود تا آخر ماه دچار کمبود میشوند، لازم نیست خمس بدهند.
#خمس
سوال: عرض سلام و خسته نباشید آیا حسب آیه «الَّذِینَ یکنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا ینفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ» کسی که ثروت زیادی را برای خود میاندوزد - به رغم پرداخت خمس و زکات آن - باز هم مرتکب حرام شده است؟
پاسخ دفتر آیتالله خامنهای: صرف مورد مذکور حرامی مرتکب نمی شود. (nzk56z9)
پاسخ دفتر آیت الله شبیری زنجانی: خیر (110206)
پاسخ دفتر آيت الله سیستانی: اگر انچه بر او واجب است انجام دهد حرام نيست مثلا اگر بداند كسانى از مسلمانان گرسنهاند يا در اثر بيمارى جان مىدهند و او كمک نكند وظيفه خود را انجام نداده است. (1383037)
پاسخ دفتر آیت الله مکارم: در شرائط عادى و معمولى، یعنى در مواقعى که جامعه در وضع ناگوار و خطرناکى نیست و مردم از زندگانى عادى بهره مندند، پرداختن زکات کافى است و باقیمانده کنز محسوب نمى شود (البته باید توجه داشت که اصولاً با رعایت موازین و مقررات اسلامى در درآمدها، اموال به صورت فوق العاده متراکم نمى شود; زیرا اسلام آن قدر قید و شرط براى آن قائل شده است که تحصیل چنین مالى غالباً غیر ممکن است).
و اما در مواقع فوق العاده و هنگامى که حفظ مصالح جامعه اسلامى ایجاب کند، حکومت اسلامى مى تواند محدودیتى براى جمع آورى اموال قائل شود. (آن چنان که در روایت على(علیه السلام) خواندیم) و یا به کلى همه اندوخته ها و ذخیره هاى مردم را براى حفظ موجودیت جامعه اسلامى مطالبه کند (آن چنان که در روایت امام صادق(علیه السلام) درباره زمان قیام قائم آمده است که با توجه به ذکر علت در آن روایت سایر زمان ها را نیز شامل مى شود; زیرا مى فرماید: فَیَسْتَعِیْنَ بِهِ عَلى عَدُوِّهِ).
ولى تکرار مى کنیم این موضوع تنها در اختیار حکومت اسلامى است و او است که مى تواند چنین تصمیمى را در مواقع لزوم بگیرد (دقت کنید). جهت مطالعه بیشتر می توانید به تفسیر آیه 34 سوره توبه در بخش قرآن کریم سایت؛ در آدرس زیر مراجعه فرمایید: http://makarem.ir/quran/?lid=0&view=1
(140112260023)
✅ تظاهر به روزهخواری
📝 تظاهر به روزهخواری که مصداق هتک حرمت ماه مبارک رمضان است حرام است، هرچند فرد در روزه نگرفتن عذر شرعی داشته باشد؛ البتّه اگر معذور بودن وی در بین اهل عرف امر روشن و آشکاری باشد - مانند پیرمرد کهنسالی که به جهت مشقّت زیادی که معمولاً تحمّل نمیشود روزه نمیگیرد یا مریضی که رزوه برایش ضرر دارد و بیماریاش عیان و آشکار است - طوری که تظاهر وی به روزهخواری عرفاً مصداق هتک نباشد اشکال ندارد؛ امّا برای بیماری که عذرش آشکار نیست، تظاهر به روزهخواری جایز نیست.
#روزه
📌 توضیح المسائل جامع، ج ۲، م ۱۴۲
گلدسته- 13 فروردین- بیماری و روزه.mp3
2.18M
برنامۀ گلدسته- 13 فروردین 1402
موضوع: بیماری و روزه
در چه صورتی بیماری مجوز روزه نگرفتن است؟ آیا سردرد و ضعف مجوز روزه نگرفتن است؟
#روزه
کریمی- بیان احکام
✅ عدالت امام جماعت (قسمت اول) 📝 یکی از شرایط امام جماعت، عدالت است. اگر برای کسی عدالت امام احراز ن
گلدسته- 9 اسفند- عدالت امام جماعت.mp3
4.07M
گلدسته- 10 فروردین- قطره گوش و چشم.mp3
1.38M
برنامۀ گلدسته- 10 فروردین 1402موضوع: استفاده از قطرۀ گوش و چشم
اکر مزه به حلق برسد یا اگر خود قطره به حلق برسد، چه حکمی دارد؟
#روزه
👆👆👆
دو پیام صوتی بالا در مورد #خمس است.
پیام اول راجع به افرادی است که میخواهند با توجه به مضاعف شدن ثواب اعمال در #شب_قدر، خمس مال خود را فردا شب (شب ۲۳ ماه رمضان) بپردازند. آیا چنین کاری مجاز است یا خیر و اگر چنین کاری انجام دهند، موعد سال خمسی آینده چه زمانی خواهد شد؟
پیام دوم راجع به این است که اگر پولهایی که مشمول خمس نیست (مانند ارث و مهریه)، صرف مئونه گردد و مقداری از درآمد بدست آمده در بین سال، سر سال خمسی باقی بماند، آیا مکلف تنها باید خمس مقدار درآمد باقیمانده را بدهد یا میتواند مقدار پولی را که از اموال غیرمشمول خمس صرف مئونه کرده است، از درآمد باقیمانده در انتهای سال کم کند و سپس خمس مقدار باقیمانده را بپردازد؟
✅ سه استفتاء از آیتالله خامنهای:
❓آیا حرف زدن پشت سر شخص معینی که مخاطب او را نمی شناسد غیبت است؟
جواب: کسی که عیب او گفته میشود اگر برای مخاطب بهکلی ناشناس و مجهولالهویه باشد، این عیبگویی غیبت محسوب نمیشود، ولی اگر مردد میان چند نفر محدود باشد، بنا بر احتیاط واجب باید اجتناب شود.
❓نگاه ( بدون قصد لذت ) به تصویر بدونِ حجاب زن نامحرم، در صورتی که صاحب تصویر را بشناسد چه حکمی دارد؟
جواب: در صورتی که عنوان هتک صدق کند و یا مفسده ای بر آن مترتب شود جایز نیست.
❓نشان دادن عکس یا فیلم بدون حجاب زن محجبه به مرد نامحرم یا گذاشتن آن در صفحه شخصی یا پروفایل در شبکهها یا پیامرسانهای اجتماعی، توسط صاحب عکس یا دیگران چه حکمی دارد؟
جواب: بنابر احتیاط جایز نیست.
مورد اول از این جهت که هتک به حساب میآید، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
2.88M
✅ احکام فطریه (زکات فطره)
آثار و برکات فطریه
مکلف باید چه مشخصاتی داشته باشد تا فطریه بر او واجب شود؟ این مشخصات از چه زمانی باید در فرد محقق شده باشد؟
آغاز شب از غروب است یا از اذان مغرب؟
چه کسانی نانخور مکلف محسوب میشوند؟ مهمان شب عید فطر نانخور است؟
اگر کسی نانخور اشخاص حقوقی باشد، فطریهاش بر عهدۀ چه کسی است؟
اگر کارفرما (شخص حقیقی) غذای مکلف در شب عید فطر را میدهد، فطریه بر عهدۀ کیست؟
جنس زکات فطره؟
وقت پرداخت یا کنار گذاشتن زکات فطره؟
اگر کسی بخواهد پول بدهد، ولی پولی بیشتر از قیمت سه کیلو غذا کنار بگذارد، چه حکمی دارد؟
زکات فطره باید به چه کسانی داده شود؟
آیا میتوان زکات فطره را از شهر محل سکونت خارج کرد؟
کارت به کارت زکات فطره چه حکمی دارد؟
چه کسی فقیر به حساب میآید؟
#فطریه #زکات_فطره
@karimi_bayan_ahkam
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
4⃣1⃣ دستهبندی عذرهای شرعی برای روزه نگرفتن
📝 کسانی که به دلایل موجه شرعی روزه نگرفتهاند، دو دستهاند:
اول) کسانی که قضای روزه هم بر آنان واجب نیست.
دوم) کسانی که باید قضای روزه را بعداً بجا آورند.
دستۀ اول عبارتند از:
1⃣ بیمارانی که بیماریشان تا ماه رمضان سال آینده استمرار دارد؛
2⃣ پیرانی که قادر به روزه گرفتن نیستند یا برای آنها روزه عسر و حرج دارد؛
3⃣ کسانی که بیماریای دارند که بر اثر آن زیاد تشنه میشوند و تحمل تشنگی برای آنها عسر و حرچ دارد؛
4⃣ و کسانی که در تمام طول مدت روز عقل ندارند، یعنی دیوانگان و کسانی که بدون نیت روزه از قبل اذان صبح تا اذان مغرب بیهوش شدهاند،
⚠ البته طبق نظر امام خمینی دسته دوم و سوم اگر بتوانند بعد از ماه رمضان روزه بگیرند، بنا بر احتیاط واجب باید قضای روزه را بجا آوردند.
و باقی افراد معذور جزء دستۀ دوم هستند؛ یعنی:
زنان حامله و شیرده، (طبق نظر آیتالله خامنهای اگر زن حامله و شیرده روزه برای خودش ضرر داشته باشد و این ضرر تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، قضا از او ساقط میشود: یعنی در حکم دستۀ اولی است که در بالا ذکر شد.)
بیمارانی که بیماریشان تا ماه رمضان بعد استمرار ندارد،
مسافران،
کسانی که روزه برایشان عسر و حرج دارد (غیر از دستۀ دوم و سوم که در بالا ذکر شد)،
کسانی با حجت روزه نگرفتهاند (مثل کسی که اول رمضان را به خیال اینکه هنوز سیام شعبان است، روزه نگرفته یا کسی که سیام رمضان را به اعتقاد اینکه عید فطر فرا رسیده، افطار کرده)،
و زنان حائض و نفساء،
📌 نکته: افرادی که به واسطۀ مستی عقل خود را در طول روز از دست دادهاند، بنا بر فتوا و افرادی که بیهوشیشان در تمام مدت روز اختیاری بوده، مثل فردی که برای عمل جراحی، خود را در اختیار دکترِ بیهوشی قرار میدهد، بنا بر احتیاط واجب باید روزۀ خود را قضا نمایند.
البته اگر بیهوش در طول روز به هوش بیاید، و قبل از اذان صبح نیت روزه را داشته، بنا بر احتیاط واجب باید روزه را تمام کند و دیگر قضا لازم نیست؛ اما اگر تمام نکرد، قضا واجب است. مست نیز اگر در طول روز از مستی خارج شود، بنا بر احتیاط واجب هم باید روزه را تمام کند و هم باید قضای آن را بجا بیاورد.
#روزه
کریمی- بیان احکام
4⃣1⃣ دستهبندی عذرهای شرعی برای روزه نگرفتن 📝 کسانی که به دلایل موجه شرعی روزه نگرفتهاند، دو دسته
✅ بر کدام دسته از افرادی که با عذر شرعی روزه نگرفتهاند فدیه (کفاره) واجب است؟ (طبق نظرات آقایان سیستانی و خامنهای)
1️⃣ پیرمرد یا پیرزنی که روزه گرفتن به سبب پیری، برای وی سختی فوقالعادهای دارد که معمولاً تحمّل نمیشود، باید برای هر روز یک مُدّ طعام (تقریباً 750 گرم) گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد. اما اگر روزه گرفتن برای وی، به سبب پیری اصلاً ممکن نباشد، طبق نظر آیتالله سیستانی لازم نیست فدیه هم بدهد، ولی طبق نظر آیتالله خامنهای بنا بر احتیاط واجب فدیه بر وی واجب است.
2️⃣ اگر انسان مبتلا به بیماریای باشد که تحمل تشنگی و عطش برای او سختی فوقالعادهای دارد که معمولاً تحمّل نمیشود، باید برای هر روز یک مُدّ طعام به فقیر بدهد. اما اگر روزه گرفتن برای وی اصلاً ممکن نباشد، طبق نظر آیتالله سیستانی لازم نیست فدیه هم بدهد، ولی طبق نظر آیتالله خامنهای بنا بر احتیاط واجب فدیه بر وی واجب است.
3️⃣ اگر انسان به علّت بیماری، روزۀ ماه رمضان را نگیرد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد طول بکشد، به گونهای که در تمامی ایّام سال نتواند روزه بگیرد، قضای روزههایی را که نگرفته بر او واجب نیست؛ ولی باید برای هر روز یک مُدّ (تقریباً 750 گرم) طعام، یعنی گندم یا جو یا نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد که آن را «فدیۀ سالانه» هم مینامند. پرداخت کفّارۀ مذکور قبل از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد، در بین سال - قبل از گذشتن زمان قضای روزه - صحیح نیست؛ بلکه لازم است به مقداری صبر نماید تا زمان قضای روزه بگذرد. مثلاً کسی که سی روز کفّاره (فدیه) از ماه رمضان قبل به عهده دارد، میتواند با اتمام روز پانزدهم ماه شعبان، کفّارۀ پانزده روز را بپردازد، و نیز کسی که کفّارۀ ده روز به عهدۀ اوست، با اتمام روز بیست و پنجم ماه شعبان، میتواند کفّارۀ پنج روز را بپردازد.
4️⃣ زنی که وقت زایمان او نزدیک است (اصطلاحاً این زن را حامل مقرب میگویند؛ مثل زنی که وارد ماه نهم حاملگی شده است) و روزه برای خودش یا بچّهاش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست؛ بلکه در موارد ضرر حرام، نباید روزه بگیرد؛ اما باید بعداً روزه را قضا نماید و طبق نظر آیتالله سیستانی در هر دو صورت (ضرر برای خودش یا ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مُدّ طعام به فقیر بدهد؛ ولی طبق نظر آیتالله خامنهای در صورت ضرر برای جنین بايد برای هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد و در صورتی که برای خودش ضرر دارد، بنا بر احتیاط واجب باید فدیه بدهد.
5️⃣ اگر زنی زایمان او نزدیک نبود ولی روزه برای خودش یا جنینش ضرر داشت، طبق نظر آیتالله سیستانی حکم بیمار را دارد و فدیه بر او واجب نیست؛ ولی طبق نظر آیتالله خامنهای بنا بر احتیاط واجب حکم همان زنی را دارد که زایمان او نزدیک است.
6️⃣ زن شیرده (خواه مادر بچّه یا دايه، با اجرت باشد يا بدون اجرت) که شیر او کم است، چنانچه روزه برای خودش یا بچّهای که شیر میدهد ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست، بلکه در موارد ضرر حرام، نباید روزه بگیرد؛ اما باید بعداً روزه را قضا نماید و طبق نظر آیتالله سیستانی در هر دو صورت (ضرر برای خودش یا ضرر برای کودک) باید برای هر روز فدیه بدهد، ولی طبق نظر آیتالله خامنهای اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، بنا بر احتیاط فدیه واجب است و اگر برای کودک ضرر داشته باشد، فدیه بنا بر فتوا واجب است.
نکات:
الف) اگر زن حامله یا زن شیرده به جهت عذر حیض یا سفر به حدّ مسافت شرعی واجب نباشد روزه بگیرد، پرداخت فدیه بر وی لازم نیست و فقط قضای روزه بر او واجب است.
ب) از آنچه ذکر شد، معلوم شد که تفاوت فدیۀ دستۀ سوم (فدیۀ سالانه) با فدیۀ سایر دستهها (فدیۀ روزانه) در زمان وجوب پرداخت آنهاست. فدیۀ روزانه را میتوان در بین سال هم پرداخت کرد؛ ولی پرداخت فدیۀ سالانه قبل از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد، در بین سال - قبل از گذشتن زمان قضای روزه - صحیح نیست؛ بلکه لازم است به مقداری صبر نماید تا زمان قضای روزه بگذرد.
ج) طبق نظر آیتالله خامنهای اگر زن حامله و شیرده، روزه برای خودش ضرر داشته باشد و این ضرر تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، در حکم همان مریضی است که بیماری او استمرار دارد و قضا از او ساقط میشود؛ اما باید برای هر روز یک فدیه (فدیۀ سالانه) بدهد و بنا بر احتیاط واجب باید فدیۀ روزانه نیز پرداخت کند؛ اما اگر روزه برای فرزندش ضرر داشته باشد، قضای روزه پابرجاست و البته فدیۀ روزانه نیز باید پرداخت شود. اما طبق نظر آیتالله سیستانی در هر صورت قضا و فدیۀ روزانه پابرجاست.
#روزه #کفاره #فدیه
_____
توضیح المسائل جامع، ج 2، مسائل 185 و 186 و 199 و 203 و 204 و 205 و 206
رسالۀ نماز و روزه، مسائل 923 و 953 و 954 و 955 و 957 و 958
هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
کفاره و فطریه.pdf
216.3K
کریمی- بیان احکام
#گزیده_کتاب #احکام_کاربردی ✅ تفاوتها و اشتراکات #کفاره (فدیه) و زکات فطره (#فطریه)
📌 در کتاب #احکام_کاربردی به تفاوتها و اشتراکات #کفاره ( #فدیه) و #فطریه (#زکات_فطره) اشاره شد. اما نکتهای در این باب مغفول ماند و در کتاب ذکر نشد و آن نکته این است:
فقیری که زکات فطره یا کفاره به او پرداخت میشود، باید شرایطی داشته باشد که این شرایط تقریباً مثل هم هستند.
📝 طبق نظر امامخمینی فقیری که به وی زکات داده میشود، باید شیعۀ دوازده امامی باشد و بنا بر احتیاط واجب به شرابخوار و کسی که گناهی در حد شرابخواری را آشکارا انجام میدهد، نباید زکات داد. همچنین اگر پرداخت زکات موجب کمک به گناه یا ترغیب فرد به گناه شود، در این صورت هم نباید زکات را به آن فقیر داد. در مورد کفاره هم ایشان همین نظرات را دارند، با این تفاوت که قید ایمان (شیعۀ دوازده امامی) را بنا بر احتیاط واجب میدانند و نیز فتوا میدهند به کسی که بطور علنی جوری گناه میکند که پردههای حیا را میدَرَد، کفاره داده نشود. (۱)
📝 طبق نظر آیتالله سیستانی نیز زکات را باید به شیعیان دوازده امامی داد؛ کسی که زکات را در مسیر حرام صرف نکند؛ و بنابر احتیاط واجب پرداخت زکات به او، کمک بر گناه محسوب نشود؛ همینطور بنا بر احتیاط واجب شرابخوار و بی نماز نبوده و آشکارا معصیت نکند. طبق نظر ایشان همین شرایط برای کفاره هم برقرار است؛ با این تفاوت که قید ایمان (شیعۀ دوازده امامی) را بنا بر احتیاط واجب میدانند. البته اگر شیعه دوازده امامی یافت نشود، پرداخت کفاره به غیر شیعه که از نظر فکری مستضعف محسوب میشود، طبق نظر ایشان اشکال ندارد؛ مگر آنکه ناصبی باشد. (۲)
__
۱- تحریر الوسیله، کتاب الکفارات، القول فی احکام الکفارات، م ۱۸ و کتاب الزکاة، القول فی اوصاف المستحقین للزکاة، شرط اول و دوم
۲- توضیح المسائل جامع، ج ۲، م ۱۱۴۷ و ۱۱۵۰ و ۱۱۵۱؛ ج ۲، شروط اول تا چهارم کسانی که مستحق زکاتاند
گلدسته- 20 بهمن 1401- مشاهده محتویات فلش دیگران.mp3
2.75M
برنامۀ گلدسته- 20 بهمن 1401موضوع: مشاهدۀ محتویات فلش یا سیدی یا گوشی دیگران
اگر فلش یا سیدی یا گوشی کسی پیش ما جا مانده باشد، آیا مجازیم محتویات آن را بیینیم؟
📝 والدین موظّفند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و پوشش و مسائل مربوط به معاشرت با نامحرم عادت دهند و چنانچه کوتاهی آنان در این امر باعث شود فرزندشان نسبت به نامحرم بیتفاوت شود و پس از رسیدن به سنّ تکلیف در رعایت حجاب و عفّت و برخورد با نامحرم سهلانگار گردد، شرعاً در پیشگاه الهی مسئول هستند.
_________
توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، ج 4، م 38