👆👆👆 جدیدترین ویرایش کتاب سه جلدی منهاج الصالحین تالیف حضرت آیتالله سیستانی (چاپ ۱۴۴۵ ق)
هدایت شده از اطلاع رسانی گروه علمی احکام
🌔 ماه گرفتگی امشب
در روز شنبه 6 آبان ماه گرفتگی جزیی از ساعت ۲۳ و پنج دقیقه شب آغاز می شود و در ساعت ۲۳ و ۴۴ دقیقه به حداکثر خود می رسد؛ و در ۲۳ دقیقه بامداد یکشنبه هفتم آبان ماه این ماه گرفتگی جزیی به پایان می رسد.
طبق گزارش مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در این هنگام سایه زمین ۶ درصد از سطح ماه را می پوشاند.
مطابق فتوای مراجع تقلید نماز آیات برای این آیه شرعا واجب است.
جهت مطالعه اطلاعات تکمیلی به درسنامه نماز آیات مراجعه کنید.
هدایت شده از اطلاع رسانی گروه علمی احکام
🔓وقت خواندن نماز آیات در خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی
الف) ابتدای وقت آن
-از زمانی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند نماز آیات را باید بخواند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی)
ب) انتهای وقت آن
-بنا برا حتیاط واجب به قدری تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. (حضرت امام، امام خامنه ای)
-تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد، گر چه بهتر است به قدری تاخیر نیاندازد که شروع به باز شدن کند ولی تمام کردن نماز آیات را می توان تا بعد از باز شدن خورشید یا ماه تاخیر انداخت. (آیت الله سیستانی)
-وقت آن تا زمانی است که همه آن باز نشده باشد. (آیت الله مکارم)
💡 اگر خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نماز را با چه نیتی بخواند؟
-باید نیت ادا و قضا نکند. (حضرت امام، امام خامنه ای)
-نیت ادا مانعی ندارد. (آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی)
📚آدرس:
توضیح المسائل مراجع ،ج1 ،م 1495، سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 1052067.
توضیح المسائل مراجع ،ص 815 ،م 1496- تحریر ،ج1 ، ص 192 ،م 4 – عروة الوثقی،ج1 ، ص618 ،فصل فی صلاة الایات، سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 1052067 تاریخ: 1398/10/29.
هدایت شده از اطلاع رسانی گروه علمی احکام
🔒 قضای نماز آیات بر حائض و نفساء:
🔑- اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدتي كه خورشيد يا ماه باز مي شوند در حال حيض يا نفاس باشد نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد. (مشهور مراجع تقلید)
🔑- احتیاط واجب آن است که قضا کند. (آیات عظام فاضل، گلپایگانی، صافی)
🔑- اگر در حال حیض یا نفاس زن، خورشید یا ماه بگیرد نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد و در غیر موقّت مانند زلزله و رعد وبرق بنابراحتیاط واجب بعد از پاک شدن، نماز را بدون نیت ادا و قضا بجا آورد. (آیت الله وحید خراسانی)
🔑- اگر در حال حیض یا نفاس زن، خورشید یا ماه بگیرد، پس اگر هنگام کسوف یا خسوف خبردار شده است، باید قضا نماید همچنین اگر خبردار نشد و کسوف یا خسوف کلی بود، باید نماز آیات را قضا کند والّا قضا واجب نیست. و اگر در حال حیض یا نفاس، زلزله یا رعد و برق و مانند اینها اتفاق بیفتد، باید بعد از پاک شدن، نماز آیات را بخواند. (آیت الله شبیری زنجانی)
📚آدرس:
توضیح المسائل مراجع، م۱۵۰۶، توضیح المسائل جدید (سایت) آیت الله شبیری، م۱۵۱۵.
هدایت شده از پخش انقلاب اسلامی
#تجدید_چاپ و به روزآوری
احکام خمس
مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی)
ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
تعداد صفحات: 128
نوبت چاپ: پنجم
قطع: رقعی
قیمت: 60000 تومان
📌 ارتباط با پخش انتشارات انقلاب اسلامی
021-66405100
ارسال پیام به آیدی:
@adminpub
@KhameneiBookCo
ارتباط تلفنی با نامحرم.mp3
4.17M
ارتباط تلفنی با نامحرم
@karimi_bayan_ahkam
تذکری در مورد طلاق و عده.mp3
4.52M
تذکری در مورد طلاق و عدۀ پس از آن
@karimi_bayan_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
پدر حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی، امروز دار فانی را وداع گفت.
مراسم تدفین آن مرحوم انشاءالله فردا در استان اصفهان برگزار خواهد شد.
از خداوند متعال آمرزش و حشر با ائمه اطهار علیهمالسلام را برای آن مرحوم و صبر و اجر الهی را برای بازماندگان مسئلت مینماییم.
📌 اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.
برای شادی ارواح تمام شیعیان امیرالمومنین علیهالسلام خصوصا پدر حجتالاسلام کریمی، فاتحهای قرائت فرمایید.
کریمی- بیان احکام
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون پدر حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی، امروز دار
اطلاعیه مراسم ترحیم مرحوم حاج عبدالکریم کریمی، پدر حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی
کریمی- بیان احکام
اطلاعیه مراسم ترحیم مرحوم حاج عبدالکریم کریمی، پدر حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی
✅ کیفیت و احکام نماز لیلة الدفن (نماز وحشت)
سزاوار است در شب اوّل قبر، دو رکعت نماز لیلة الدفن (نماز وحشت) برای میّت بخوانند و کیفیّت آن این است که در رکعت اوّل بعد از حمد، یک مرتبه آیة الکرسیّ (خواندن آیة الکرسی، تا آخر آیۀ 257 (هُمْ فیها خالِدُوْنَ)، بنا بر احتیاط لازم است.) و در رکعت دوّم بعد از حمد، ده مرتبه سورۀ «إنّا أَنْزَلْناه» را بخوانند و بعد از سلام نماز بگویند: «اللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها إِلیٰ قَبْرِ فُلان» و به جای کلمۀ فُلان، اسم میّت را بگویند.
شایان ذکر است، کیفیّت دیگری نیز برای نماز لیلة الدفن (نماز وحشت) نقل شده است: در رکعت اوّل بعد از حمد، دو مرتبه سورۀ توحید «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَد» و در رکعت دوّم بعد از حمد، ده مرتبه سورۀ «التکاثر» را بخوانند و بعد از سلام نماز بگویند: «اللهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها إِلیٰ قَبْرِ فُلان» و به جای کلمه فلان، اسم میّت را بگویند.
طبق نظر امام خمینی بهتر است نماز وحشت به هر دو کیفیت خوانده شود.
نماز لیلة الدفن (نماز وحشت) را هر موقع از شب میتوان خواند، ولی بهتر است در اوّل شب بعد از نماز عشاء خوانده شود.
📌 تحریر الوسیلة، القول فی مستحبات الدفین و مکروهاته، ختام فیه امران، مورد دوم (فی استحباب صلاة الوحشة)، توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، ج1، م 2066 و 2068
فتاوای اختصاصی آیتالله سیستانی:
• اگر بخواهند میّت را به شهر دوری ببرند، یا به جهت دیگر، دفن او به تأخیر بیفتد، در مورد کیفیّت اوّل خواندن نماز لیلة الدفن، باید آن نماز را تا شب اوّل قبر او به تأخیر بیندازند و امّا در مورد کیفیّت دوّم، ظاهر آن است که مستحب بودن آن اختصاص به اوّلین شب بعد از فوت دارد.
• اگر انسان نماز لیلة الدفن را بخواند، ولی آیة الکرسیّ یا سورۀ «إِنّا أَنْزَلْناه» یا قسمتی از آنها را سهواً نخواند یا کمتر از مقدار معیّن شده برای آن بخواند و محلّ تدارک آن بگذرد مانند اینکه بعد از نماز متوجّه اشتباه خویش گردد، نماز خوانده شده کفایت از نماز لیلة الدفن نمیکند.
📌 توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، ج1، م 2067 و 2069
بخش اول مطالب ارائه شده توسط استاد کریمی در قم 1402.docx
3.05M
چکیدهای از مطالب ارائه شده در همایش پاسخگویان احکام دفتر آیتالله خامنهای در قم، آبان 1402
کریمی- بیان احکام
2⃣ مراسم ختم حاج عبدالکریم کریمی، پدر حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی در تهران: پنجشنبه، مسجد م
امشب (دوم آذر) نیز پس از نماز مغرب و عشا مجلس ختمی در مسجد هدایت واقع در خیابان ری، خیابان رقیبدوست، خیابان هدابت برقرار است.
نثار ارواح مومنان، خصوصا حاج عبدالکریم کریمی، فاتحهای قرائت فرمایید.
✅ مسح سر و پا در وضو
📝 در مسح سر و پا و در وضو باید دو نکته را توجه کرد؛ اولا اینکه مسح باید با کدام عضو انجام بگیرد. ثانیاً با کدام رطوبت باید مسح انجام شود.
در مورد نکتۀ اول:
طبق نظر امام خمینی مسح باید با کف دست یا پشت آن انجام بگیرد و ایشان احتیاط میکنند که با ساعد دست، مسح انجام نشود.
آیتالله سیستانی مسح با کل دست از آرنج تا سر انگشتان را جایز میدانند.
اما طبق نظر آیتالله خامنهای تنها با کف دست (که شامل انگشتان هم میشود) میتوان مسح کرد.
در مورد نکتۀ دوم:
طبق نظر امام خمینی میتوان دست را به سایر اعضای خیسشده با وضو کشید و مسح کرد؛ یعنی طبق نظر ایشان، با مطلق آب وضو میتوان مسح انجام داد و کافی است مسح با آب غیر وضو انجام نشود.
اما طبق نظر حضرات آیات سیستانی و خامنهای تا دست خشک نشده باشد (مقصود از دست قبلاً ذکر شد) نمیتوان از رطوبت دیگری استفاده کرد.
📌 حال اگر کف دست خشک شود، تکلیف چیست و برای مسح سر و پا از چه رطوبتی باید استفاده کرد؟
📝 طبق نظر امام خمینی میتوان از رطوبت باقیمانده در سایر اعضای وضو استفاده کرد.
📝 طبق نظر آیتالله سیستانی، میتوان از قسمتهای دیگر دست (از آرنج تا سر انگشتان) کمک گرفت؛ اما اگر تمام دست خشک شد، تنها میتوان از رطوبت باقیمانده در ریش استفاده کرد و استفاده از رطوبت جاهای دیگر بنابر احتیاط واجب کافی نیست.
📝 طبق نظر آیتالله خامنهای باید از ریش یا ابرو رطوبت گرفت.
تحریر الوسیلة، فصل فی الوضوء، القول فی واجبات، م 14 و 16 و 17 و العروة الوثقی، کتاب الطهارة، فصل فی افعال الوضوء، م 25؛ توضیحالمسائل جامع، ج1، م 274 و 277 و 283؛ اجوبة الاستفتائات، س 113.
خرید اقساطی با قیمت بیشتر.mp3
4.52M
خرید اقساطی کالا با قیمت بیشتر
@karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
چکیدهای از مطالب ارائه شده در همایش پاسخگویان احکام دفتر آیتالله خامنهای در قم، آبان 1402
بخش دوم مطالب ارائه شده توسط استاد کریمی در قم 1402.docx
33.8K
چکیدهای از مطالب ارائه شده در همایش پاسخگویان احکام دفتر آیتالله خامنهای در قم، آبان 1402- قسمت دوم
موضوع: احکام نماز جماعت
@karimi_bayan_ahkam
515.7K
✅ توضیحاتی در مورد گناه بزرگ قذف؛ یعنی نسبت زنا یا لواط دادن به کسی که پاکدامن است.
📌 نکته: فحش و نسبتهای قبیح دیگر مثل «دیوث» تعزیر دارد نه حد
@karimi_bayan_ahkam
نماز فرادا در صف جماعت.mp3
5.49M
آیا انسان میتواند در صف نماز جماعت بایستد، ولی نماز فرادا بخواند؟
@karimi_bayan_ahkam
بخش سوم مطالب ارائه شده توسط استاد کریمی در قم 1402.docx
309.2K
چکیدهای از مطالب ارائه شده در همایش پاسخگویان احکام دفتر آیتالله خامنهای در قم، آبان 1402- قسمت سوم
موضوع: اموال در اختیار مسجد
@karimi_bayan_ahkam
✅ نقاشی، مجسمهسازی و عروسکسازی
📝 «تصاویر» سه نوع هستند که حکم هر یک از آنها، به شرح ذیل است:
الف. اگر تصویر مربوط به موجودات بیروح مثل گل، بوته، درخت و... باشد، نقّاشی آن - هرچند برجسته باشد - و نیز ساختن مجسّمۀ آن، اشکال ندارد.
ب. اگر تصویر موجودات روحدار بدون برجستگی باشد، مثل نقّاشی انسان و حیوان و طرّاحی عکس کامپیوتری، اشکال ندارد و تصاویر فتوگرافی (عکس) و تصاویر تلویزیونی معمول در زمان ما هم، همین حکم را دارد.
ج. اگر تصاویر موجودات روحدار، به شکل مجسّم و برجسته باشد؛ مثل مجسّمۀ انسان و حیوان، جنّ و فرشتگان یا موجودات خیالی روحدار مثل سیمرغ و غول بین آیتالله خامنهای و آیتالله سیستانی اختلاف نظر وجود دارد.
📌 طبق نظر آیتالله سیستانی چنانچه تصویر کامل یا در حکم کامل (تصویر در حکم کامل مانند تصویر برجستۀ شخص نشسته، یا تصویر برجستۀ نیم رخ از انسان یا کسی که دستش را پشت سرش قرار داده است) باشد یا تصویر ناقص از موجود روحدار (تصویر ناقص از حیوان روحدار، مانند مجسّمه یا تصویر برجستۀ شخص دست بریده یا پا بریده یا فردی که سر ندارد و در این مورد، فرق ندارد که نقص به جهت فقدان عضوی باشد که در حیات نقشی ندارد مثل دست یا پا و یا به جهت فقدان آنچه در حیات مؤثّر است، مثل سر باشد.) به حساب آید، ساختن و اجرت ساخت آنها، بنابر احتیاط لازم، حرام است و در حرام بودن ساخت آن فرقی بین سنگ، چوب، فلز، پلاستیک، گچ، پارچه، کاموا و مانند آن نیست؛ بنابراین اشیایی مانند عروسکهای اسباببازی یا نمایشی، گچبری اشکال حیوانات و مانکنهای مخصوص نمایش لباس همگی در حکم مجسمه هستند. البته باید توجه شود که آنچه بنابر احتیاط واجب حرام است، ساختن و اجرت گرفتن برای ساختن است؛ و الا خرید و فروش و نگهداری در منزل جایز است. هرچند نگهداری مجسمه در منزل کراهت دارد.
📌 اما طبق نظر آیتالله خامنهای ساخت مجسمه از موجودات روحدار و همچنین خرید و فروش و نگهداری و امر به ساخت مجسمه هم اشکال ندارد و بالطبع اجرت گرفتن در برابر ساخت آن هم ایراد ندارد.
📣 تذکر ۱: مرحوم امام خمینی نیز نظرشان مشابه نظر آیتالله سیستانی بود؛ با این تفاوت که ایشان فتوا به حرمت ساخت مجسمه موجودات روحدار و گرفتن اجرت از آن میدادند، ولی آیتالله سیستانی احتیاط واجب دارند.
📣 تذکر ۲: تمام مواردی که به فتوای آقایان جایز است، در صورتی است که ساخت و ترسیم نقاشی و مجسمه مصداق ترویج باطل و گمراهی و یا مستلزم مفاسد دیگری نباشد.
منابع: تحریر الوسیله، المکاسب المحرمه، م ۱۲؛ توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، ج۲، م ۴۱۸، ۴۲۰ و ۴۲۱؛ اجوبة الاستفتائات، س ۱۱۲۲، ۱۱۲۳، ۱۱۲۵، ۱۱۲۶ و ۱۱۲۹.
@karimi_bayan_ahkam
✅ پایبندی به قراردادها (عقود)
مسئلۀ اول: اگر با کسی قراردادی ببندیم (عقدی حاصل شود) باید به کلیۀ تعهداتی که در این قرارداد پذیرفتهایم، عمل نماییم (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُود)؛ حتی اگر طرف مقابل به تعهدات خویش عمل نکند، این مجوز برای ما ایجاد نمیشود که مقابله به مثل کنیم و همه یا بخشی از تعهدات خویش را اجرا نکنیم. به عبارت دیگر تا وقتی قرارداد پابرجاست و فسخ نشده است، نمیتوانیم بر اساس آیۀ «فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُم؛ پس هر كس بر شما تعدّی كرد، همان گونه كه بر شما تعدّی كرده، بر او تعدّی كنيد» عمل کنیم. بله؛ اگر قرارداد بهکلی فسخ شود، آنگاه دیگر تکلیفی برای انجام تعهدات قبلی نداریم.
📌 نکته: راه حل این است که در ضمن قرارداد شرط کنیم هر یک از طرفین در صورتی که یک طرف به تعهدش عمل نکرد، حق دارند مقابله به مثل کنند.
مسئلۀ دوم: اگر یکی از طرفین به تعهدات خویش عمل نکند، آیا برای طرف دیگر حق فسخ قرارداد ایجاد میشود؟ در اینجا موارد مختلف است. در عقد نکاح، به مجردی که یکی از زوجین به تعهد خویش عمل نکنند، حق فسخ ایجاد نمیشود؛ اما در عقود دیگر مثل بیع، صلح، اجاره، معاهده با کفار و ... اگر یکی از طرفین به تعهد خویش عمل نکنند، حق فسخ برای طرف مقابل ایجاد میشود.
@karimi_bayan_ahkam