eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.4هزار دنبال‌کننده
216 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
کفارۀ شکستن روزۀ قضای ماه رمضان یا شکستن روزۀ استیجاری روزۀ قضای ماه مبارک رمضان، اگر قبل از اذان ظهر افطار شود، ایرادی ندارد و کفاره هم ندارد؛ اما بعد از اذان ظهر تا اذان مغرب، فرد حق ندارد روزه را افطار کند و اگر افطار کند، کفاره‌اش اطعام ده فقیر است (یا ده فقیر را سیر کند یا به هر فقیر حداقل یک مُدّ (تقریباً 750 گرم) نان یا گندم یا حبوبات بدهد) و اگر توانایی اطعام ده فقیر را ندارد باید، سه روز روزه بگیرد و طبق نظر حضرات آیات سیستانی و خامنه‌ای لازم نیست که این سه روز پی‌درپی باشد، ولی طبق نظر امام خمینی بنا‌بر احتیاط واجب باید پی‌درپی باشد. اگر هم فردی قضای روزۀ میّتی را گرفته باشد، طبق نظر امام خمینی، بنا‌بر احتیاط واجب و طبق نظر آیت‌‌الله سیستانی بنا‌بر احتیاط مستحب بعد از اذان ظهر روزه‌اش را باطل نکند. @karimi_bayan_ahkam
حدود نگاه مرد به زن نامحرم 📝 نگاه مرد به زن نامحرم به غیر صورت و دست‌ها تا مچ حرام است؛ دیدن خود مچ هم حرام است! این دو موردی هم که استثنا شده (اکثر مراجع این دو مورد را استثنا کردند) به شرط آن است که اولاً نگاه، شهوت‌آلود نباشد یا از این نگاه، خوف وقوع در حرام پیش نیاید که اصطلاحاً در رساله‌ها با عنوان «ریبه» مطرح می‌شود؛ ثانیاً صورت و دست بدون زینت باشد واِلّا مرد نباید نگاه کند. 📝 البته دربارۀ پوشاندن زینت، آیت‌الله سیستانی مواردی را استثنا کردند؛ نظیر: سرمه، انگشتر، دستبند، النگو، بند انداختن، ابرو برداشتن و بلند کردن ناخن طبیعی (بدون لاک)؛ اما طبق نظر امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای هر چیزی که در عرف زینت محسوب می‌شود باید پوشیده شود و بدان نگاه نشود. 📌 تذکر اول: آنچه دربارۀ استثنائات پوشش بانوان (صورت و دست‌ها تا مچ و به فتوای برخی مراجع بعضی زینت‌ها مثل انگشتر)گفته شد، به دو شرط است: 1) ایمن بودن خانم از وقوع در حرام؛ 2) قصد خانم، جلب‌توجه نامحرم و مبتلا کردن او به نگاه حرام نباشد. اگر این دو شرط تحقق پیدا نکرد، خانم وظیفه دارد هم صورت و دست‌ها و هم زینت‌ها را به‌طور کلی بپوشاند. 📌 تذکر دوم: درضمن طبق نظر امام خمینی، خانم‌ها اگر صورت خود را اصلاح کنند، بدون داشتن مفسده، مجاز هستند صورتشان را نمایان کنند. @karimi_bayan_ahkam
نگاه مرد مسلمان به زن غیر مسلمان و زن مسلمانی که به رعایت حجاب اهمیت نمی‌دهد نگاه کردن مردها به بدن خانم‌های غیر مسلمان به شرطی که شهوت‌آمیز نباشد یا خوف وقوع حرام در آن نباشد، به ‌مقداری که به‌طور متعارف نمی‌پوشانند، اشکال ندارد. دربارۀ زنان مسلمانی که که به رعایت حجاب اهمیّتی نمی‌دهند و اگر کسی آنان را در این مورد نهی از منکر نماید اعتنا نمی‌‏کنند، بین مراجع اختلاف‌نظر وجود دارد. آیت‌الله سیستانی، حکم نگاه به این زنان را مثل حکم نگاه به زنان کافر می‌دانند؛ اما امام خمینی در این مسئله احتیاط می‌کنند؛ یعنی نگاه به آنان را بنا‌بر احتیاط واجب جایز نمی‌دانند. @karimi_bayan_ahkam
وظیفۀ زنان باردار و شیرده در صورت نگرفتن روزه در ماه رمضان سال‌های قبل 🔒 الف. درخصوص قضای روزه‌ها: 🔑- طبق نظر امام خمینی و آیت‌الله سیستانی قضای روزۀ زن باردار و شیرده در هیچ فرضی ساقط نیست. 🔑- طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای اگر تا ماه رمضان سال بعد (تمام ۱۱ماه بعد نیز) معذور از قضا کردن بوده، و عذر او ترس ضرر رسیدن به خودش باشد، قضا ساقط می‌شود. 🔒 ب. درخصوص کفارۀ تأخیر: ۱. اگر بدون‌عذر قضای روزه‌ها را نگرفته است، کفارۀ تأخیر واجب است. ۲. اگر به‌علت داشتن عذر در طول سال، قضای روزه‌ها را نگرفته است: 🔑- طبق نظر آیت‌الله سیستانی بنا بر احتیاط واجب، در این صورت هم کفارۀ تأخیر بپردازد. 🔑- طبق نظر امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای، کفارۀ تأخیر واجب نیست. 🔒 ج. در خصوص فدیه (1): 1. روزه برای بچه ضرر دارد: در این فرض نسبت به زن شیرده مطلقا فدیه واجب است، اما راجع به زن باردار سه قول است: 🔑- طبق نظر آیت‌الله سیستانی بر حامل مقرب (2) فدیه واجب است و بر حامل غیر مقرب فدیه واجب نیست. (آیت الله سیستانی) 🔑- طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای بر حامل مقرب فدیه واجب است و حامل غیر مقرب نیز به احتیاط واجب باید فدیه بدهد. 🔑- طبق نظر امام خمینی زن باردار (مقرب یا غیر مقرب) باید فدیه بدهد. 2. روزه برای خودش ضرر دارد: 🔑- طبق نظر آیت‌الله سیستانی بر زن شیرده فدیه واجب است و در باردار اگر حامل مقرب بوده فدیه واجب است و اگر غیر مقرب بوده فدیه واجب نیست. 🔑- طبق نظر امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای در این فرض بر زن شیرده و باردار بنابراحتیاط واجب فدیه واجب است. (1) یعنی برای هر ‌روز یک مُدّ (تقریباً 750 گرم) طعام، یعنی گندم یا جو یا نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد. (2) منظور از حامل مقرب: زن حامله‌ای است که زایمان او نزدیک است؛ مثل اینکه وارد ماه نهم حاملگی شده است. ______ 📚 العروه الوثقی، کتاب الصوم، روزه، احکام قضا، م13؛ و کتاب الصوم، فصل فی موارد جواز الافطار، المورد الخامس؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ ۱۷۰۵ و ۱۷۰۳ و ۱۷۲۸ و ۱۷۲۹؛ رساله آموزشی آیت‌الله خامنه‌ای، درس63، با تغییرات اخیر؛ توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، ج۲، م۲۰۴ @karimi_bayan_ahkam
نگاه به عکس و فیلم زن نامحرم 📝 حکم دیدن عکس و فیلم نامحرم با دیدن خود نامحرم تفاوت دارد. اینکه دیدن عکس زن مسلمان نامحرم حلال است یا حرام، بستگی به دو مطلب دارد: اول اینکه آیا بیننده، فرد نامحرم را می‌شناسد یا خیر؛ دوم اینکه نامحرم از زنانی است که به حجاب تقید دارد یا نسبت به عدم رعایت حجاب باکی ندارد. نگاه مردان به عکس خانم‌ها درصورتی‌که در عکس حجاب کامل ندارند، اگر خانم را می‌شناسد و خانم هم بی‌باک نیست و تقید شرعی دارد، مرد حق ندارد عکس او را ببیند (آیت‌الله سیستانی احتیاط واجب دارند)؛ اما اگر از آن دسته خانم‌هایی است که به رعایت حجاب اهمیت نمی‌دهند، نگاه غیرشهوانی و بدون خوف وقوع در حرام به فیلم یا عکس اشکال ندارد. بنابراین طبق نظر امام خمینی و آیت الله سیستانی، اگر مرد خانم را نمی‌شناسد یا اینکه بشناسد ولی آن خانم جزء زنان مبتذله (متهتک) باشد، باز به‌شرطی که نگاهش شهوانی نباشد و خوف وقوع حرام هم در آن نباشد، اشکال ندارد که عکس را ببیند. 📌 اما طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای نگاه کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنابراین اگر نگاه از روی لذت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانی که دیدن آن هتک محسوب شود، نباشد، اشکال ندارد. در نتیجه در نظر ایشان تفاوتی بین فرد آشنا و غیر آشنا نیست. 📝 دربارۀ نگاه به فیلم (فیلم، در حقیقت حاصل کنار هم گذاشتن تعداد زیادی عکس است) خانم‌ها درصورتی‌که خانم در فیلم حجاب کافی را ندارد، دو نظر هست و بین فیلم زنده و غیر زنده فرق است؛ ازنظر امام خمینی و آیت‌الله سیستانی، حکم نگاه به فیلم در هر صورتی مثل حکم نگاه به عکس است. 📌 اما از نظر آیت‌الله خامنه‌ای بنا‌بر احتیاط واجب نباید به تصویر زن نامحرم که به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شود، نگاه کرد؛ ولی در پخش غیر‌مستقیم تلویزیونی اگر قصد لذت و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه کردن اشکال ندارد. پس نگاه به فیلم غیر زنده مانند نگاه به عکس است؛ اما دربارۀ نگاه به فیلم زنده اختلاف‌نظر وجود دارد که آیا در حکم نگاه به عکس است یا در حکم نگاه به خود شخص. @karimi_bayan_ahkam
نگاه به عکس و فیلم مرد نامحرم 📝 طبق نظر آیت‌الله سیستانی، نگاه کردن بانوان به عکس یا فیلم مرد نامحرم - چه اینکه به صورت پخش مستقیم باشد یا غیر مستقیم - در صورتی که اعضای بدن مرد در آن بیش از مقدار متعارف (سر، دست‌ها، قدم و ساق پا) برهنه باشد مانند بعضی از تصاویر ورزشکاران یا مسابقات ورزشی یا برخی مجالس سینه زنی، بنابر احتیاط لازم جایز نیست. 📝 طبق نظر امام خمینی، نظر به عکس و فیلم مرد نامحرم اگر طرف را نشناسد مانع ندارد؛ مگر آن که‏‎ ‎‏مفسده‌ای بر آن مترتب باشد.‏ 📝 طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای، مشاهدۀ فیلم مرد نامحرم که بیش از حد متعارف برهنه است، بطور پخش زنده جایز نیست، در پخش غیرزنده هم اگر با لذت و ﯾﺎ با ﺧﻮﻑ ﺍﺭﺗﮑﺎﺏ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ باشد ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﻭ ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ. (بنابراین طبق نظر ایشان، نگاه به عکس و فیلمِ پخشِ غیر زنده به شرط نداشتن لذت و خوف گناه جایز است) @karimi_bayan_ahkam
لزوم شرکت در انتخابات از منظر فقهی یکی از قواعد فقهی قاعده نفی سبیل است. انجام دادن هر کاری یا انجام ندادن کاری که منجر به استیلای سیاسی فرهنگی اقتصادی کفار یا ضعف اسلام و مسلمین شود از محرمات است و هر کاری که باعث تقویت شود در مقابل کفار لازم است. لذا عدم حضور در پای صندوق رای یا انتخاب افرادی که باعث تضعیف مسلمین یا نفوذ و استیلای کفار شود هم از این قاعده مستثنی نیست. البته لزوم شرکت در انتخابات به این مطلب محدود نمیشود. بلکه حقی قانونی و مسئولیت آور برای هر شهروند است. آیت الله سیستانی بارها در بیانیه‌های خود مردم را به مشارکت در انتخابات و انتخاب افراد صالح و پاکدست ترغیب کرده و آن را فرصتی مهم برای ایجاد تغییری واقعی در مدیریت کشور میداند. (سایت دفتر آیت الله سیستانی، بخش عربی، بخش «البيانات الصادرة»، بیانیه شماره های 11، 21، 37) @karimi_bayan_ahkam
حکم خوردن سحری با تحقیق و بدون آن
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
1.23M
✅ نکاتی در مورد قصد اقامت ده روز برای مسافر ماه در پیش است و این ماه مقارن شده با ایام نوروز. اگر کسانی بخواهند هم سفر بروند و هم بگیرند، باید این نکات را رعایت کنند.
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
952.1K
✅ نکاتی در مورد در بحث نماز و روزه مسافر وطن اصلی، وطن اتخاذی و چگونگی تحقق اعراض از وطن.
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
نکات تکمیلی این بحث بر اساس فتاوای آیت‌الله سیستانی: مسأله 1764. منظور از «وطن»، یکی از مکان‌های سه‌گانۀ زیر است: 1. «وطن اصلی»؛ منظور از آن مقرّ و اقامتگاه اصلی فرد می­باشد که معمولاً محلّ سکونت پدر و مادر و زادگاه فرد است که پس از تولّد در آنجا زندگی می­کرده است. 2. «وطن اتّخاذی دائمی»؛ منظور از آن محلّی است که انسان برای اقامت دائمی خود انتخاب کرده است و می‌خواهد باقیماندۀ عمرش را در آنجا بماند. 3. «وطن موقّت»؛ جایی را که انسان محلّ زندگی خود یا مقرّ کاری یا تحصیلی خویش قرار داده است - هرچند قصد نداشته باشد که همیشه در آنجا بماند - چنانچه به گونه­ای باشد که عرف او را در آنجا مسافر نگویند، طوری که اگر موقّتاً ده روز یا بیشتر، جای دیگری را محلّ زندگی خود قرار دهد، باز هم عرف، محلّ سکونت و زندگی­اش را جای اوّل (مقرّ موقّت) بگویند، آنجا برای او، وطن محسوب می­شود که آن را «وطن اتّخاذی موقّت» یا «وطن موقّت» می‌نامند. بنابراین، کسی که تصمیم دارد مثلاً یک سال و نیم یا بیشتر، در مکانی سکونت نماید مثل دانشجوی قمی که قصد دارد یک سال و نیم یا بیشتر شهر تهران را مقرّ تحصیلی خود قرار دهد و از شنبه تا چهارشنبه در تهران ساکن باشد و روز پنج‌‌شنبه و جمعه نزد خانواده‌‌اش به وطن خود (شهر قم) بر‌‌گردد‌، در دو هفتۀ اوّل، در صورتی که قصد اقامت ده روز در تهران ندارد، بنابر احتیاط واجب، نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و بعد از آن نمازش در شهر تهران که وطن موقّت او محسوب می‌‌شود، تمام است؛ امّا اگر فرد قصد دارد در محلّی که وطن اصلی‌‌اش نیست، مدّت زمان کوتاهی بماند به گونه‌‌ای که آن مکان عرفاً محلّ زندگی و سکونت او محســوب نشده و عرف او را در آن مکان، مسافری محسوب نماید که قصد دارد مدّت کوتاهی آنجا بماند و بعد به جای دیگر برود، در این صورت، آن مکان وطن فرد محسوب نمی‌شود. شایان ذکر است، در نوع دوّم و سوّم وطن (وطن اتّخاذی دائم و وطن اتّخاذی موقّت) فرق ندارد که فرد، خودش مستقلّاً آن را انتخاب کرده باشد یا اینکه آنجا به تبعیّت از شخص دیگر، وطن او محسوب گردد؛ مثلاً اگر فرزند عرفاً تابع والدین محسوب شود و هنوز استقلال در تصمیم گیری در این جهت را نداشته باشد (چه بالغ و چه نابالغ)، چنانچه والدین او شهر مشهد را به عنوان وطن اتّخاذی دائمی یا موقّت خویش انتخاب کرده و در آن ساکن شوند، شهر مشهد برای آن فرزند که همراه آنان در مشهد ساکن شده نیز وطن محسوب می‌گردد. https://www.sistani.org/persian/book/26575/7146/ مسأله 1772. اگر انسان از وطن خود صرف نظر کند و دیگر نخواهد در آنجا زندگی کند، زمانی که از آنجا خارج می­شود، از وطنش اعراض کرده است. بنابراین، از آن زمان، هر وقت برای صلۀ رحم، زیارت، تفریح و... به آن مکان می­رود، آنجا برای او حکم وطن را ندارد و نمازش در آنجا شکسته است، هرچند فرد، وطن دیگری هم برای خود انتخاب نکرده باشد؛ مگر آنکه عنوانی که موجب تمام شدن نماز است مانند کثیر‌ السفر یا خانه به دوش یا قصد اقامت دهه، بر این فرد صدق کند که در این صورت، باید نمازش را تمام بخواند. مسأله 1773. ملاک در «إعراض و روی گرداندن از وطن»، آن است که فرد اطمینان داشته باشد در آینده برای زندگی و سکونت به آن مکان بر نمی‌‌گردد. بنابراین، فردی که از وطنش به جهتی مانند مأموریّت شغلی، ازدواج و تحصیل خارج می‌‌شود و شهر دیگری را به عنوان وطن انتخاب می‌‌نماید، چنانچه احتمال قابل توجّه بدهد که در آینده برای سکونت و زندگی به وطن سابقش بر می‌‌گردد، در این صورت، اعراض محقّق نشده است و هر وقت به آن مکان می‌‌رود، نمازش کامل است. البتّه در مورد مکانی که انسان براى مدّت محدود - مانند دو یا سه سال - براى کار یا تحصیل و مانند آن وطن موقّت خویش قرار داده، براى اعراض از آن کافى است از آنجا خارج شده و قصد داشته باشد براى مدّت طولانى آنجا را محلّ سکونت خویش قرار ندهد، طورى که اگر دوباره به آنجا برای سکونت بر گردد، از نظر عرف یک توطّن جدید به حساب ­آید، نه استمرار توطّن سابق. https://www.sistani.org/persian/book/26575/7147/
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
بحمدلله در طول سال‌هایی که این کانال فعال بوده است، مسائل متعددی در مورد روزه، قضای روزه، مبطلات روزه، نیت روزه و ... محضر مومنین ارجمند تقدیم شده است و ان‌شاءالله باز هم متذکر مسائلی خواهیم شد. جهت دسترسی به مسائل شرعی در موضوع روزه هشتگ را لمس فرمایید. @karimi_bayan_ahkam
تجسس در گوشی همراه و امور دیگران.mp3
4.32M
حکم شرعی تجسس در امور دیگران (از جمله تجسس در گوشی همراه آنان) @karimi_bayan_ahkam
صدقه و پول کنار گذاشتن برای آن.mp3
7.77M
نکاتی در مورد صدقه و پولی که برای صدقه کنار گذاشته می‌شود @karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ نکاتی در مورد صدقه و پولی که برای صدقه کنار گذاشته می‌شود @karimi_bayan_ahkam
نکات تکمیلی در مورد این مسئله 📌 آیت‌الله سیستانی: محقّق شدن صدقه در مواردی که افراد برای کمک به فقرا یا ایتام و انفاقات مستحبی، پول را در صندوق یا قلّک و مانند آن می‌اندازند، چند صورت دارد: الف. صندوق صدقه متعلّق به مؤسّسه‌ای خیریّه یا تشکّلی مانند آن- که عرفاً متولّی جمع‌آوری صدقات مستحبی و کمک به فقرا و ایتام محسوب می­شود باشد - چه اینکه صندوق در محلّ مؤسّسه یا محلّ تجمّع مردم یا خیابان و مانند آن باشد و یا در اختیار مردم در منازل یا اتومبیل و... قرار گرفته باشد؛ ب. صندوق صدقه، متعلّق به چند خانواده یا افراد گوناگون باشد؛ مثل اینکه صندوقی به عنوان تصدّق به فقرا یا ایتام، در قسمتی از آپارتمان، مجتمع یا اداره‌ای نصب شده و خانواده‌های متعدّد ساکن در آن یا کارمندان اداره، در آن پول بیندازند و فرد یا افرادی، متولّی عرفی جمع‌آوری صدقه به صورت مذکور و رساندن آن به نیازمندان باشند؛ در موارد «الف» و «ب»، با انداختن پول در صندوق به قصد تصدّق و انفاق، صدقه محقّق شده و پول از ملکیّت فرد خارج گردیده است. ج. صندوق یا قلّک شخصی، که فرد برای کمک به فقرا در آن پول می‌اندازد تا پس از مدّتی پول‌های جمع‌آوری شده را به فقیر بدهد؛ در این صورت، با انداختن پول در صندوق یا قلّک، صدقه محقّق نمی‌شود و تا وقتی پول به فقرا یا وکیل آنان تحویل داده نشده، مال در ملکیّت مالک اولیّۀ پول باقی است. اگر انسان پولی را به عنوان صدقه کنار بگذارد، با این امر صدقه محقّق نشده و حکم قسمت «ج» از مسألۀ قبل را دارد؛ البتّه، انسان می‌تواند مثلاً از فقیر معیّنی وکالت بگیرد تا صدقات و مبالغی را از طرف او قبول کرده و تحویل بگیرد تا بعداً به او برساند که در این صورت، خودش نیز می‌تواند پولی را به قصد اینکه مال فقیر باشد در محلّی قرار دهد و باکنار گذاشتن پول، صدقه محقّق می‌شود. 📌 دو استفتاء از آیت‌الله خامنه‌ای: سؤال: آیا صدقه ای را که برای فقرا جمع آوری شده است، می توان در محلی سرمایه گذاری کرد و اصل و سود آن را برای فقرا مصرف کرد؟ جواب: جایز نیست، مگر اینکه با اجازه اهداءکننده باشد. سؤال: پولی که به عنوان صدقه از مردم جمع آوری شده و صدقه دهنده، شرطی برای مصرف آن نگذاشته است، آیا می توان آن را در هر امر خیری هزینه کرد؟ جواب: صدقه باید به فقیر داده شود و مصرف آن در امور خیر دیگر، نیاز به کسب رضایت از صاحب آن دارد. ــــــــــــــــــــــ م 1328 و 1329 توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، ج 3 و https://www.leader.ir/fa/content/22866 https://www.leader.ir/fa/content/26436 @karimi_bayan_ahkam
1.14M
به مناسبت آغاز سال جدیددر اهمیت صلۀ رحم @karimi_bayan_ahkam
نماز استغفار مرحوم طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق حدیثی از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم نقل کرده است: «هرگاه در زندگی‌ات دچار تنگی معیشت و کارت به سستی گرایید، حاجتت را به خدا عرضه کن و نماز استغفار را ترک نکن.» کیفیت نماز استغفار بدین گونه است: در هر رکعت، یک بار حمد، و یک بار سوره قدر خوانده شود بعد از خواندن این دو سوره، 15 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ» سپس در رکوع، 10 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ» بعد از بلند شدن از رکوع، 10 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ» در هر دو سجده، 10 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ» بعد از هر دو سجده، 10 گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ» ملاحظه می‌شود که این نماز مشابه نماز جعفر طیار است؛ البته لازم به ذکر است: در این نماز بر خلاف نماز جعفر طیار، باید ذکر رکوع و سجده گفته شود و نمی‌توان به استغفار اکتفا کرد. ________________ 📝 عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ إِذَا رَأَيْتَ فِي مَعَاشِكَ ضِيقاً وَ فِي أَمْرِكَ الْتِيَاثاً فَأَنْزِلْ حَاجَتَكَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعْ صَلَاةَ الِاسْتِغْفَارِ وَ هِيَ رَكْعَتَانِ تَفْتَتِحُ الصَّلَاةَ وَ تَقْرَأُ الْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ مَرَّةً وَاحِدَةً فِي كُلِّ رَكْعَةٍ ثُمَّ تَقُولُ بَعْدَ الْقِرَاءَةِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً ثُمَّ تَرْكَعُ فَتَقُولُهَا عَشْراً عَلَى هَيْئَةِ صَلَاةِ جَعْفَرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يُصْلِحُ اللَّهُ لَكَ شَأْنَكَ كُلَّه‏ 📌 طبرسی، حسن بن فضل. ۱۳۷۰. مکارم الأخلاق. ۱ ج. قم: الشريف الرضي. ص 328 @karimi_bayan_ahkam
استخاره (1) در مورد استخاره، طی چند فرسته نکاتی ذکر می‌شود: «استخاره» اقسامی دارد: الف. استخارۀ دعایی؛ ب. استخاره برای رفع تردید (با قرآن و تسبیح و غیر آن). در مسائل بعد، توضیحات مربوط به این دو نوع استخاره ذکر می‌گردد. 1⃣ «استخار‌ۀ دعایی»، نوعی از دعا است که فرد از خداوند متعال می‌خواهد آنچه خیر و به صلاح اوست را در مورد امر خاصّی یا مطلق امور برایش پیش آورد؛ این نوع استخاره در هر عمل مشروعی که انسان تصمیم بر انجام آن دارد، مستحب است و اختصاص به مورد تحیّر و تردید ندارد. 2⃣ استخاره برای رفع تردید (با قرآن و تسبیح و غیر آن)، عملی است که فرد در «موارد تحیّر و تردید» با قرآن یا تسبیح یا رُقعه و مانند آن انجام می‌­دهد و از خداوند متعال طلب خیر می‌نماید. این نوع استخاره، مخصوص موارد حیرت و دو دلی است که راهی برای تعیین مورد صلاح و خیر وجود ندارد و به قصد رجاء انجام می‌­شود، تا از این طریق، فرد از سرگردانی و دو دلی در تصمیم‌گیری و انتخاب رهایی یاید. ــــــــــــــــــــــــــــ منابع: در توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی توضیحات خوبی در مورد استخاره آمده است و آنچه در این فرسته ذکر شد و در فرسته‌های بعد خواهد آمد برگرفته از همین منبع است، لازم به ذکر است نظر امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای نیز مغایر با نظر آیت‌الله سیستانی نیست. منابع این چند فرسته در اینجا ذکر می‌شود: https://www.leader.ir/fa/book/11?sn=4568 https://www.leader.ir/fa/content/22953 http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_126825/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%A6%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C_%D8%B3_/%D8%AC_10/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D9%87 https://www.sistani.org/persian/book/26576/5988/ https://www.sistani.org/persian/book/26575/7334/ @karimi_bayan_ahkam
استخاره (2) نماز استخاره از نمازهای مستحبی است که برای طلب خیر از خداوند متعال در هنگام اقدام به امری مانند ازدواج، مسافرت و... خوانده می‌­شود و به صورت‌­های مختلف در روایات توصیه شده است، چند نمونه از آنها در ذیل ذکر می‌­شود: 1⃣ در کیفیّت نماز استخاره از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که فرمودند: دو رکعت نماز بخوان و بعد از آن از خداوند متعال طلب خیر نما، (مثلا می‌توان گفت: أَسْتَخیٖرُ اللّهَ بِرَحْمَتِه خیَرَةً فیٖ عافیَة») پس سوگند به خدا هیچ مسلمانی از خدا طلب خیر نکند، مگر آنکه خداوند متعال برای او حتماً خیر قرار می­‌دهد. 2⃣ از مُرازم نقل شده که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هنگامی که فردی از شما قصد انجام کاری را داشت، دو رکعت نماز بخواند، سپس حمد و ثنای خداوند متعال را به‌جا آورد و صلوات بر محمّد و آل محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بفرستد و بگوید: «اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ هٰذَا الْأَمْرُ‌ خَیْراً لی فی دینی وَدُنْیَایَ فَیَسِّرْهُ لی وَقَدِّرْهُ لی وَإِنْ کَانَ غَیْرَ ذٰلِکَ فَاصْرِفْهُ عَنّی». مُرازم می­‌گوید: از حضرت پرسیدم چه سوره­‌ای (بعد از حمد) در این دو رکعت نماز بخوانم؟ امام صادق فرمودند: هر سوره‌­ای کافی است و اگر خواستى «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَد» و «قُلْ یاٰ أَیُّها الْکافِرُون» در آن دو رکعت بخوان و خواندن «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَد» معادل خواندن یک سوّم قرآن است. 3⃣ از زراره نقل شده که می­گوید به امام باقر علیه‌السلام عرض کردم: هنگامی که خواستم کاری را انجام دهم و قصد استخاره داشتم چه بگویم. امام باقر فرمودند: در این هنگام روز سه‌شنبه و چهار‌شنبه و پنچ‌شنبه را روزه بگیر، سپس در روز جمعه در مکان نظیفی دو رکعت نماز بخوان و بعد از اتمام نماز رو به آسمان کرده و بگو: «اللَّهُمَّ إِنّی أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحیمُ أَنْتَ عَالِمُ الْغَیْبِ، إِنْ کَانَ هَذَا الْأَمْرُ خَیْراً (لی) فیمَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ فَیَسِّرْهُ لی وَبَارِکْ لی فیهِ وَافْتَحْ لی بِهِ، وَإِنْ کَانَ ذٰلِکَ لی شَرّاً فیمَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ فَاصْرِفْهُ عَنّی بِمَا تَعْلَمُ، فَإِنَّکَ تَعْلَمُ وَلَا اعلم وَتَقْدِرُ وَلَا أَقْدِرُ وَتَقْضی وَلَا أَقْضی وَأَنْتَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ» و این دعا را صد مرتبه تکرار می‌­نمایی. @karimi_bayan_ahkam
برخی افراد می‌خواهند با توجه به مضاعف شدن ثواب اعمال در ، خمس مال خود را فردا شب (شب ۲۳ ماه رمضان) بپردازند. آیا چنین کاری مجاز است یا خیر و اگر چنین کاری انجام دهند، موعد سال خمسی آینده چه زمانی خواهد شد؟ 👇👇👇
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
1.48M
کریمی- بیان احکام
✅ استخاره (1) در مورد استخاره، طی چند فرسته نکاتی ذکر می‌شود: «استخاره» اقسامی دارد: الف. استخارۀ
استخاره (3) 📝 استخارۀ نوع «ب» (برای رفع تردید) در چند مورد جایگاه ندارد و صحیح نیست: 1⃣ مواردی که خلاف شرع است، مانند سقط جنین، قطع رحم، ارتباط نامشروع، دریافت وام ربوی، خروج زن از منزل بدون اذن از شوهر. 2⃣ برای تفأّل و پیش­گویی و اطلاع از غیب؛ مثل اینکه آیا در امتحانات قبول می‌­شود یا خیر؟ آیا در آینده کسب و کارش رونق پیدا کرده و خوب می‌­شود یا خیر؟ آیا فلانی او را دوست دارد یا نه؟ آیا در آینده صاحب اولاد خواهد شد یا نه؟یا در پیدا کردن دزد و قاتل و مانند آن، مثل موردی که وسیله‌ای از او سرقت شده و به فردی مشکوک است و استخاره می‌کند که دزد همین فرد است یا نه؟ 3⃣ بعد از تحقیق و مشورت و اثبات خوبی یا بدی عمل؛ همچنین، شایسته است انسان در اموری که می­خواهد دربارۀ آن تصمیم بگیرد، ابتدا تأمّل و دقّت کند و با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و از راه­‌های عقلایی که برای تشخیص مصلحت وجود دارد بهره برد و در صورتی که با این کارها تحیّر او برطرف نشد، چنانچه خواست استخاره نماید. 📝 وسواس در امر استخاره صحیح نیست، اینکه انسان برای کوچک و بزرگ، ریز و درشت امور زندگی با وجود آنکه وظیفه‌­اش عقلاً و شرعاً و عرفاً روشن است یا با اندکی تأمّل یا مشورت معلوم می­‌شود، رو به استخارۀ غیر دعایی آورد و بدون انجام استخاره حاضر به انجام آن نباشد صحیح نیست؛ گاه این امر موجب اتلاف عمر خویش یا ایذاء اطرافیان یا اشخاصی که برای او استخاره می­ گیرند می‌شود. @karimi_bayan_ahkam
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
2.88M
احکام فطریه (زکات فطره) آثار و برکات فطریه مکلف باید چه مشخصاتی داشته باشد تا فطریه بر او واجب شود؟ این مشخصات از چه زمانی باید در فرد محقق شده باشد؟ آغاز شب از غروب است یا از اذان مغرب؟ چه کسانی نان‌خور مکلف محسوب می‌شوند؟ مهمان شب عید فطر نان‌خور است؟ اگر کسی نان‌خور اشخاص حقوقی باشد، فطریه‌اش بر عهدۀ چه کسی است؟ اگر کارفرما (شخص حقیقی) غذای مکلف در شب عید فطر را می‌دهد، فطریه بر عهدۀ کیست؟ جنس زکات فطره؟ وقت پرداخت یا کنار گذاشتن زکات فطره؟ اگر کسی بخواهد پول بدهد، ولی پولی بیشتر از قیمت سه کیلو غذا کنار بگذارد، چه حکمی دارد؟ زکات فطره باید به چه کسانی داده شود؟ آیا می‌توان زکات فطره را از شهر محل سکونت خارج کرد؟ کارت به کارت زکات فطره چه حکمی دارد؟ چه کسی فقیر به حساب می‌آید؟ @karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ استخاره (1) در مورد استخاره، طی چند فرسته نکاتی ذکر می‌شود: «استخاره» اقسامی دارد: الف. استخارۀ
استخاره (4) 📝 شایسته است انسان رجاءً، موارد ذیل را در هنگام استخاره مراعات نماید: 1. با وضو و طهارت باشد، بلکه غسل کردن برای خواندن نماز استخاره مستحب است و از وضو کفایت می‌کند؛ 2. رو به قبله باشد؛ 3. در استخاره با قرآن، رعایت احترام قرآن را بنماید؛ 4. حال توجّه و دعا و اقبال الی اللّه داشته باشد؛ 5. دعاهای نقل شده از اهل بیت­ علیهم‌السلام جهت استخاره را بخواند؛ 6. در استخاره با قرآن، با مفاد آیات و تفسیر آن آشنایی داشته باشد؛ 7. از خداوند متعال، طلب خیر همراه با عافیت نماید. 📝 فردی که برای دیگران استخاره می‌­کند، لازم است از گفتاری که مصداق «قول بدون علم یا حجّت» محسوب می­شود بپرهیزد. @karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ استخاره (4) 📝 شایسته است انسان رجاءً، موارد ذیل را در هنگام استخاره مراعات نماید: 1. با وضو و ط
📌 تذکر: کفایت غسل استخاره از وضو، نظر آیت‌الله سیستانی است و بطور کلی طبق نظر ایشان غسل‌های واجب و غسل‌هایی که استحباب آن‌ها ثابت شده است، از وضو کفایت می‌کند؛ اما طبق نظر حضرات آیات امام خمینی و خامنه‌ای فقط غسل جنابت از وضو کفایت می‌کند.