ماه آزادی از آتش
منقوله از پیامبر ص:
...سمی شهر رمضان شهر العتق لان الله فیه کل یوم و لیلة ستمائة عتيق و في آخره مثل ما اعتق فيما مضي...
ماه مبارک رمضان ماه آزادی نامیدند به خاطر این که خداوند در این ماه در هر روز و شبی ششصد بنده را آزاد میکند و در انتهای این ماه به اندازه ی تعداد تمام آزادشدگان این ماه بنده آزاد میکند.
تو شبهای قدر یکمی با دقت بیشتر این ذکر رو بگیم:
"سبحانک یالااله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب"
بلکه ماهم جزء آزاد شدگان این ماه قرار بگیریم.
#ماه_مبارک_رمضان
@RajabTaRamazan #حدیث
هر روز ترجمه ۴ فراز از دعای زیبای ابوحمزه (۷)
1️⃣پس اگر پروردگارا گذشت کنی، سابقه اینکه از گناهکاران پیش از من گذشتهای طولانی است، زیرا کرمت پروردگارا از مجازات اهل تقصیر بسیار بزرگتر است و من پناهنده به فضل توأم، از تو به تو گریزانم، خواهان چیزی هستم که وعده دادهای و آن چشمپوشی از کسانی است که به تو گمان نیک بردهاند، خدایا فضل تو گستردهتر و بردباریات بزرگتر از آن است که مرا به کردارم بسنجی، یا به خطایم بلغزانی، ای آقایم من چیستم و چه ارزشی دارم؛
2️⃣سرور من، مرا به فضلت ببخش و باگذشتت بر من کرم کن و به پردهپوشیات خطاهایم را بپوشان و به بزرگواری و جودت از توبیخم درگذر، آقای من منم کودکی که پروریدی، منم نادانی که دانا نمودی، منم گمراهی که هدایت کردی، منم افتادهای که بلندش نمودی، منم هراسانی که امانش دادی و گرسنهای که سیرش نمودی و تشنهای که سیرابش کردی و برهنهای که لباسش پوشاندی و تهیدستی که توانگرش ساختی و ناتوانی که نیرومندش نمودی و خواری که عزیزش فرمودی و بیماری که شفایش دادی و خواهشمندی که عطایش کردی و گنهکاری که گناهش را بر او پوشاندی و خطاکاری که نادیدهاش گرفتی؛
3️⃣و منم اندکی که بسیارش فرمودی و ناتوان شمردهای که یاریاش دادی و رانده شدهای که مأوایش بخشیدی، من پروردگارا کسی هستم که در خلوت از تو حیا نکردم و در آشکار از تو ملاحظه ننمودم، منم صاحب مصیبتهای بزرگ، منم آنکه بر آقایش گستاخی کرد، منم آنکه جبّار آسمان را نافرمانی کرد، منم آنکه بر معاصی بزرگ رشوه دادم، منم آنکه هرگاه به گناهی مژده داده میشدم شتابان به سویش میرفتم، منم آنکه مهلتم دادی باز نایستادم و بر من پرده پوشاندی حیا نکردم و مرتکب گناهان شدم و از اندازه گذراندم؛
4️⃣و مرا از چشمت انداختی، باک نکردم، پس با بردباریات مهلتم دادی و با پردهپوشیات مرا پوشاندی تا آنجا که گویی مرا از یاد بردهای و از مجازات گناهان برکنارم داشتهای، گویا تو از من حیا کردهای! خدایا، آنگاه که نافرمانی کردم، نافرمانیات نکردم چنانکه منکر پروردگاریات باشم و نه چنانکه سبک شمارنده فرمانت باشم و نه با گستاخی در معرض کیفرت قرار گیرم و نه تهدیدت را ناچیز شمارم، ولی خطایی بود که بر من عارض شد و نفسم آن را برایم آراست و بدبختیام مرا بر آن یاری نمود و پردۀ افتادهات بر من مغرورم نمود، در نتیجه با کوششم نافرمانیات کردم و به مخالفتت برخاستم اکنون چه کسی مرا از عذابت نجات میدهد و فردا از چنگ ستیزهجویان و دشمنیکنندگان چه کسی رهایم میکند و به رشته چه کسی بپیوندم اگر تو رشتهات را از من بگسلی؛
#ماه_مبارک_رمضان
@RajabTaRamazan #ادعیه
ماه_مبارک_رمضان اول سال قمری است یا ماه محرم؟
در روایات ما بر ماه مبارک اول السنه یعنی اول سال یا راس السنه اطلاق شده با اینکه ما میدانیم ماه محرم اول السنه می باشد.
یکی از وجوه جمع این دو مطلب در کتاب اقبال الاعمال ج 1 ص 4 بیان شده:
لعل شهر الصیام اول العام فی عبادات الاسلام و المحرم اول السنة في غير ذلك من التواريخ ...
شاید ماه مبارک رمضان اول سال در عبادت های اسلام بوده[ اول بودن شاید به منظور افضلیت در عباداتش و ...] و ماه محرم اول سال در بحث تقویم و تاریخ باشد.
#ماه_مبارک_رمضان
@RajabTaRamazan #حدیث
اگر توانایی افطار دادن نداشتی نا امید نباش
منقول از پیامبر ص:
هر کس مومنی را افطار دهد (در ماه رمضان) ثواب آزاد کردن بنده ای برایش خواهد بود ، و گناهانش آمرزیده گردد.
عرضه داشتند: یا رسول الله همگی توانایی افطار دادن نداریم؟
فرمودند: خداوند متعال کریم است و به آن کس که حتی یک جرعه شیر و یا شربتی آب و یا دانه ای خرما افطار دهد و بیش از این نتواند همین ثواب را خواهد داد.
#ماه_مبارک_رمضان
@RajabTaRamazan #حدیث
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت کثرت دعا در ماه رمضان از زبان آیتالله آقا مجتبی تهرانی(ره)
@Farsna
ماه امت من
منقول است از پیامبر ص که فرمودند:
...الا ان رجب و شعبان شهرای و شهر رمضان شهر امتی...
بدانید که ماه رجب و شعبان ماه های من و ماه مبارک رمضان ماه امت من است.
در روایت دیگری منقول است از امام صادق ع که فرمودند: خداوند روزه ماه رمضان را بر هیچ یک از امتهای پیش از ما واجب نکرده است.
اینجا سوال پیش می آید که پس آیه وجوب روزه که میفرماید: ... کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم (روزه بر شما واجب شد چنانکه بر آنانکه پیش از شما بودند واجب گردید) چگونه با کلام امام صادق ع جور در می آید؟
جالب اینجاست که راوی همین سوال رو در ادامه از امام ع میپرسد و ایشان در جواب میفرمایند:
خداوند روزه ماه رمضان را بر پیغمبران واجب گردانیده بود نه بر امتها،پس این امت را به ماه رمضان بر امتهای گذشته برتری داد، و وجوب روزه آن را بر رسول خدا ص و بر امت آن حضرت قرار داد.
برگرفته از الصحیفة السجادية . ترجمه و شرح فيض الإسلام ص 283
#ماه_مبارک_رمضان
@RajabTaRamazan #حدیث
ماه_مبارک_رمضان که از هر آفتی سالم ماند سال از آفت سالم می ماند
منقوله از امام صادق ع:
اذا سلم شهر رمضان سلمت السنة و قال راس السنة شهر رمضان.
هروقت ماه رمضان [از آفات] سالم ماند تمام سال هم سالم می ماند چونکه ماه رمضان اول و راس تمام سال می باشد.
علامه مجلسی ره در کتاب ملاذالاخیار دو احتمال میدهند:
1️⃣ بحث کامل و سلامت در حساب و تقویم مد نظر باشه.
2️⃣ بحث سلامت از گناه باشد یعنی اگر تونستی در ماه مبارک از گناهان دوری کنی باقی سال رو نیز به توفیق الهی میتونی دوری کنی...
#ماه_مبارک_رمضان
@RajabTaRamazan #حدیث
هدایت شده از خبرگزاری فارس
شب قدر زائر امام حسین شوید
🔹عاشقان زیارت کربلا میتوانند با ثبتنام در سامانه زیارت نیابتی امام حسین (ع) در آدرس imamhussain.org/enaba زائر کربلا شوند. ثبتنام تا ساعت ۱۷:۳۰ شنبه ادامه دارد.
@Farsna
فردی که حتی در شب قدر هم امکان دارد بخشیده نشود
منقوله از پیامبر ص:
...چون شب قدر در آید، خداوند بعدد آنچه در ماه رجب و شعبان و ماه رمضان تا قبل شب قدر آمرزیده است ، در آن شب ببخشد،
مگر
آن کس را که میان او و برادر دینی او عداوتی باشد که فرشتگان را دستور فرماید آنان را مهلت دهید تا با یکدیگر صلح و سازش کنند.
#ماه_مبارک_رمضان
#شب_قدر
@RajabTaRamazan #حدیث
✅✅ ــــــــ المراقبات ـــــــ ✅✅
››› پاره ای_از_کتاب المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
🔸موضوع: #شب_قدر🔸
شناخت شب قدر و درک فضیلت آن
در روایتی، صد بار خواندن سوره دخان، تا شب بیست و سوم، برای شناخت این شب، آمده است، و در روایت دیگر آمده است که بجای آن می توان هزار بار سوره قدر را خواند. در اقبال روایتی آمده است که گرچه صحت آن ثابت نشده ولی بخاطر اهمیت زیاد آن و بامید صحت و ثبوت آن در واقع، سزاوار است به آن عمل شود. و آن روایتی است از ابن عباس که می گوید: به رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم عرض کردم:
«رسول خدا درود و سلام خدا بر تو. خوشا بحال کسی که شب قدر را ببیند، فرمودند: ابن عباس آیا نمازی به تو یاد ندهم که در صورت بجا آوردن آن در هر شب، بیست بار و بیشتر، شب قدر را ببینی. عرض کردم: بفرمایید - درود خدا بر تو. فرمود: یک نماز چهار رکعتی بعد از نماز مغرب و قبل از نماز «وتر» بجا می آوری، در هر رکعت یک بار فاتحة الکتاب و سه بار سوره جحد(کافرون) و سه بار سوره توحید می خوانی، و بعد از سلام سیزده بار «استغفر اللّه» می گویی. بحق کسی که من را به پیامبری برانگیخت، کسی که این نماز را بجا آورد و در آخر آن سیزده بار تسبیح بگوید و از خدا آمرزش بخواهد، شب قدر را خواهد دید. و روز قیامت شفاعت او در مورد هفتصد هزار نفر از امتم قبول می شود.
و خداوند او و پدر و مادرش را می آمرزد. اگر خدا بخواهد».
منظور از بیست بار دیدن شب قدر و بیشتر در این روایت بروشنی معلوم نیست و ممکن است منظور این باشد که پاداش او بهتر از لذت بیست بار دیدن شب قدر است، مانند این روایت که: ثواب یک تسبیح بهتر از ملک سلیمان است. که چنین چیزی هم بعید نیست. ولی این که بگوییم مراد این است که ثواب این نماز بالاتر از ثواب شب قدر و بیش از بیست برابر ثواب عبادت شب قدر می باشد، بعید است، چنانچه صاحب کتابی که سید قدّس سرّه این روایت را از آن نقل کرده اینطور فهمیده است.
⭕️جهت مشاهده سایر پیام ها با موضوع مراقبات هشتک #المراقبات را لمس کنید
#ماه_رمضان
@RajabTaRamazan
🌼
🍀🌼
🌼🍀🌼
✅✅ ــــــــ المراقبات ـــــــ ✅✅
››› پاره ای_از_کتاب المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
🔸موضوع: #شب_قدر🔸
مراد از دیدن شب قدر و لذت آن
چنانچه قبلا اشاره کردیم، دیدن شب قدر بمعنی کشف وقایعی است که در این شب اتفاق می افتد. یعنی فرود آمدن مطالب مهم بر زمین، همانگونه که برای امام عصر علیه السّلام در این شب آشکار می گردد.
توضیح مطلب این که: خداوند متعال بین عالم ارواح و عالم اجسام عالمی بنام عالم مثال و برزخ دارد. عالمی که بین این دو عالم است. نه مانند عالم اجسام تنگ و تاریک و نه مانند عالم ارواح وسیع و روشن است. زیرا عالم ارواح عاری از کدورت ماده و تنگی شکل و اندازه بوده و عالم اجسام در بنده ماده و شکل است و عالم مثال عاری از ماده ولی در بند صورت و اندازه است که خود مشتمل بر عالمهای زیادی است. و هر موجودی در عالم اجسام، شکلهای مختلفی غیر از شکلی که در عالم اجسام دارد در عالمهای مثال دارا می باشد. و هر موجودی در این عالم بعد از پیدایش در دو عالم اول، بگونه ای که مناسب با آن دو عالم است، بوجود می آید. بلکه منشأ هر موجودی در عالم مثال از گنجینه های خداوند است که در این آیه به آن اشاره شده است: «چیزی نیست مگر این که گنجینه های او نزد ماست.»«» و هر جسم یا حسیّی در این عالم از عالم مثال و توسط فرشتگان خداوند بهره می گیرد.
روایات دال بر این است که مقدار ارزاق موجودات این عالم و اجلهای آنان، در شب قدر بر زمین نازل می شود. و این مطلب برای خلیفه خداوند در این شب آشکار می گردد و هویدا شدن نزول این مطلب مهم، توسط فرشتگان برای او، دیدن شب قدر نامیده می شود. و لذت این آشکار شدن و دیدن نزول این مطلب مهم و فرود آمدن فرشتگان را فقط اهل آن درک می کنند و شاید ملکوت آسمان ها و زمین که إبراهیم خلیل آن را دید از همین قبیل باشد.
هر انسانی نصیب کاملی از این عالمها دارد که مخصوص به خود اوست، ولی بیشتر مردم از عالمهای مثالی خود غافل بوده و از غفلت خود نیز غافل هستند، و همینطور نسبت به عالمهای روحانی خود، مگر کسانی که خداوند با اعطای معرفت نفس به آنان بر آنان منت گذاشته است. معرفت عالم مثال از راه معرفت نفس می باشد. زیرا روح حقیقت نفس است. بنابراین کسی که حجاب ماده از روی روح و نفسش برداشته شود و نفس خود را در عالم مثال مجرد از آن ببیند، می تواند براحتی، به حقیقت روح خود که مجرد از شکل است، نیز منتقل شود. و این شناخت همان است که در این فرمایش پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم آمده است: «کسی که خود را شناخت، پروردگار خود را شناخته است.» و وجه ارتباط شناخت نفس با معرفت پروردگار را نمی داند مگر کسی که به این شناخت رسیده باشد. برای برطرف کردن انکار و استبعاد درک شب قدر برای عاملین عابد، و ایجاد شوق برای رسیدن به آن همین مقدار بیان کافی است.
⭕️جهت مشاهده سایر پیام ها با موضوع مراقبات هشتک #المراقبات را لمس کنید
#ماه_رمضان
@RajabTaRamazan
🌼
🍀🌼
🌼🍀🌼