🌼بسم الله الرحمن الرحیم 🌼
🔶دبیر پژوهشی روزنامه سراج
حجتالاسلام مجتبی خندان
✨منشأ عصمت ✨
🔶قسمت سوم :
1) لطف الهی
علامه حلی چهار سبب را منشا این لطف الهی دانسته که مجموع آنها موجب پیدایش عصمت دانستهاند:
1. شخص معصوم از نظر روحی یا جسمی دارای ویژگیها و امتیازاتی خاصی است که باعث میشود در او ملکه اجتناب از گناه به وجود آید.
2. برای شخص معصوم، آگاهی به عواقب ناگوار گناهان و ارزش اطاعت از خدای متعال حاصل میشود.
3. این آگاهی با نزول پی در پی وحی و یا الهام، ژرف و گستردهتر میگردد.
4. شخص معصوم نه تنها بر واجبات، بلکه بر ترک اولی نیز مؤاخذه میشود، بهطوری که حس میکند هیچ گونه اغماض و اهمالی در مورد او وجود ندارد. (حلی، کشف المراد، ۱۴۱۳ق، ص۴۹۴.)
ملاصدرای شیرازی عصمت پیامبران را موهبتی الهی دانسته که خداوند به بندگان مخلص خود میدهد و به واسطه آن قوه وهم که پاسخ دهنده به شیطان است و هیچگاه عقل نوع انسان نمیتواند بر آن غالب گردد، به تسخیر قوه عقل درمیآید. (ملا صدرا، تفسیر القرآن الکریم، ۱۳۶۱ش، ج۵، ص۲۲۴.)
اشاعره که آفرینش تمامی افعال آدمی را بدون واسطه به خداوند نسبت میدهند، درباره عصمت پیامبران اختلافاتی دارند؛ برخی از آنها معتقدند خداوند اعمال زشت و قبیح را برای انبیا ایجاد نکرده و از همین رو آنان معصوماند (ایجی، المواقف، بیروت، ص۳۶۶. ) و عدهای دیگر معتقدند خداوند فقط قدرت طاعت را برای معصومان خلق کرده و بر این اساس آنها توانایی انجام گناه ندارند.( تفتازانی، شرح المقاصد، ۱۴۰۹ق، ج۴، ص۳۱۲. )
2) ملکه درونی
سید مرتضی در نظر دیگری مقام عصمت را ملکه و ویژگی درونیای توصیف کرده که قدرت بر انجام گناه را سلب نمیکند اما در عین حال پیامبران به هیچ وجه دست به ارتکاب گناه نمیزنند. شیخ طوسی و ابن میثم بحرانی هم عصمت را ملکه و قدرتی درونی برای پیامبران میدانند. (سید مرتضی، تنزیه الانبیاء، ص۱۹؛)( طوسی، تلخیص المحصل، ۱۹۸۵م، ص۳۶۹؛ )(بحرانی، النجاة فی القیامة، ۱۴۱۷ق، ص۵۵. )
3) علم و آگاهی از نتیجه گناه
علامه طباطبایی منشأ عصمت را قوه و تواناییای میداند که صدور گناه از معصوم را ناممکن میسازد. وی این قوه را همان علم راسخ و زوالناپذیر درباره طاعت و گناه تعبیر کرده که اولاً قابل تعلیم نیست و ثانیاً مغلوب شهوتها نمیشود. (طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۷، ص۲۹۱؛ ج۵، ص۷۹.)
برخی نیز معتقدند که منشأ و خاستگاه عصمت، این است که انسانهای معصوم نسبت به باطن گناهان و آثار و عواقب شوم آن و پیامدهای خوشایند کارهای خوب، علم حضوری دارند به طوری که گویا آن را میبینند لذا هیچگاه قصد نمیکنند که معصیتی را انجام دهند. (ری شهری، فلسفه وحی و نبوت، ۱۳۶۳ش، ص۲۱۰.)
4) اراده و انتخاب
نظریه دیگر در باب منشأ عصمت، این است که عصمت همان ملکه تقوا است که در اثر تکرار اعمال خیر و دوری از گناهان برای انسان حاصل میشود، البته شدت این ملکه در عصمت بسی بیشتر از تقواست. تکرار کردن اعمال خیر نیازمند اراده و انتخاب است، در نتیجه عامل اصلی عصمت به اراده و انتخاب انسان معصوم برمیگردد. این نظریه حتی علم کامل به حقایق هستی و زشتی گناهان را در نتیجه همین اراده نیرومند معصومین میداند. (ری شهری، فلسفه وحی و نبوت، ۱۳۶۳ش، ص۲۱۵. )
ناصر مکارم شیرازی نیز در تفسیر آیه ۳۳ سوره احزاب، مقام عصمت را یک حالت تقوای الهی میداند که به امداد پروردگار در پیامبران و امامان ایجاد شده و با وجود این حالت چنان نیست که آنها نتوانند گناه کنند، بلکه قدرت این کار را دارند و با اختیار خود از گناه چشم میپوشند. وی اعطای این موهبت الهی به معصومان را به خاطر مسئولیت سنگین رهبری جامعه دانسته است. (مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۱ش، ج۱۷، ص۳۰۵ )
5) علم و اراده
برخی از اندیشمندان اسلامی راز عصمت معصومین را در دو عنصر علم به حقایق و کمالات و اراده نیرومند در رسیدن به آنها میدانند، زیرا که انسان در صورت جهل، کمال حقیقی را نخواهد شناخت و کمال خیالی را به جای کمال حقیقی قرار خواهد داد و در صورت نداشتن اراده لازم، محکوم هواهای نفسانی خویش شده و به هدف مطلوب نخواهد رسید. (مصباح یزدی، راه و راهنما شناسی، ۱۳۹۵ش، ص۳۰۲.)
6) مجموع عوامل طبیعی، انسانی و الهی
برخی از محققان معاصر بر این باورند که عصمت، معلول عامل واحدی نیست بلکه معلول عوامل طبیعی(یعنی: وراثت، محیط و خانواده)، انسانی(یعنی: شعور و آگاهی، اراده و انتخاب، عقل و ملکه نفسانی) و لطف و موهبت خاص خداوند است.( قدردان قراملکی، کلام فلسفی، ص ۳۸۸-۳۹۰. )
🏴#آجرکاللهیاصاحبالزمان
◾️چقدر آخر این ماه سخت و سنگین است...
◾️تمام آسمان و زمین بی قرار و غمگین است...
◾️بزرگتر ز غم مجتبی و داغ رضا...
◾️فراق فاطمه با خاتم النبیین است...
🏴سیاه پوش بیست و هشتمین روز صفر، شانه به شانه آسمان فشرده در ابر مدینه مى گرییم، ایام عزا تسلیت باد.
#شهادت_پیامبر_اکرم ﷺ🖤🍂
#شهادت_امام_حسن_مجتبی علیه السلام🖤🍂
#تسلیٺ_باد🍂💔
🤲الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج🌸
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
☀️ به کانال کانون مهدویت کاشان بپیوندید.
#گروه-تبلیغی-تخصصی-نورالثقلین
@kashanemahdavy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️صلوات خاصه امام حسن مجتبی علیه السلام ❇️
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ وَ وَصِيِّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّه،السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ
أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ مَظْلُوما وَ مَضَيْتَ شَهِيدا
وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ بَلِّغْ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلامِ
أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🙏
#حدیث
💠امام رضا (علیه السلام)
🔹لاَ يَكُونُ اَلْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى تَكُونَ فِيهِ ثَلاَثُ خِصَالٍ: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ، وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فَأَمَّا اَلسُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمَانُ اَلسِّرِّ، وَ أَمَّا اَلسُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَمُدَارَاةُ اَلنَّاسِ، وَ أَمَّا اَلسُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فَالصَّبْرُ فِي اَلْبَأْسَاءِ وَ اَلضَّرَّاءِ
🔸مؤمن به مرحله ايمان نمى رسد مگر آنكه داراى سه خصلت باشد: خصلتى از پروردگارش، خصلتى از پيامبرش صلى الله عليه و آله و خصلتى از ولىّ خدا . امّا خصلت پروردگارش، كتمان و مخفى نگه داشتن اسرار؛ و خصلت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، با مردم مدارا كردن؛ و خصلت ولىّ خدا، شكيبايى در برابر ناملايمات و سختيهاى زندگى است.
📗تحف العقول ص۴۴۲
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
☀️ به کانال کانون مهدویت کاشان بپیوندید.
#گروه-تبلیغی-تخصصی-نورالثقلین
@kashanemahdavy
🌼 بسم الله الرحمن الرحیم 🌼
🔶دبیر پژوهشی روزنامه سراج
حجتالاسلام مجتبی خندان
🌸🌼 منشأ عصمت 🌼🌸
قسمت ۴:
عصمت پیامبران به معنای پاکی آنها از هرگونه آلودگی به زشتی و پستی و مصونیت آنها از خطا در دریافت و ابلاغ وحی است.( سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۶، ص۴۸-۴۹. )
برخی عصمت در حوزه وحی را از اصول مشترک و مورد اتفاق همه ادیان الهی دانستهاند. (انواری، نور عصمت بر سیمای نبوت، ۱۳۹۷ش، ص۵۲. )
گرچه درباره چیستی و مراتب آن میان پیروان ادیان و اندیشمندان مذاهب اسلامی اختلاف نظر وجود دارد.( صادقی اردکانی، عصمت، ۱۳۸۸ش، ص۱۹. )
در قرآن عصمت پیامبران به معنای اصطلاحی آن به کار نرفته ( یوسفیان و شریفی، پژوهشی نو در عصمت معصومان(ع)، ۱۳۸۸ش، ص۴۱. )
ولی مفسران ذیل آیاتی مانند آیه ۳۶ سوره بقره، آیه ۲۳ سوره اعراف و آیه ۱۲۱ سوره طه درباره داستان آدم و حوا و برخورد آنها با شیطان، آیه ۳۳ سوره آل عمران درباره برگزیدگی برخی پیامبران، آیات ۳ تا ۵ سوره نجم درباره سخن گفتن پیامبر اسلام(ص( از روی وحی نه هوا و هوس و برخی دیگر از آیات، عصمت پیامبران را بررسی کردهاند. ( نقی پورفر، پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن، ۱۳۸۱ش، ص۳۳۹-۳۴۵. )
منشأ عصمت پیامبران را گاه موهبت (ملا صدرا، تفسیر القرآن الکریم، ۱۳۶۱ش، ج۵، ص۲۲۴.) و لطف الهي ( مفید، تصحیح الاعتقادات الامامیه، ۱۴۱۳ق، ص۱۲۸؛ علم الهدی، الذخیره، ۱۴۱۱ق، ص۱۸۹.) در حق آنان و گاه قوهای درونی (علم راسخ و زوال ناپذیر) در وجود پیامبران دانستهاند که مانع انجام گناه از سوی آنان میشود.( طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۷، ص۲۹۱؛ ج۵، ص۷۹.)
گستره عصمت پیامبران نیز در چند مرحله و مرتبه مصونیت از شرک و کفر، مصونیت در دریافت و ابلاغ وحی، مصونیت از گناهان و مصونیت از خطا در امور روزمره تصویر شده و درباره هر مرحله میان متفکران مذاهب مختلف، نظرات متفاوتی ارائه شده است. ( سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۵، ص۳۰.)
عدهای از اندیشمندان دسترسی به مقام عصمت را در اثر جبر عوامل بیرونی دانستهاند ( یوسفیان و شریفی، پژوهشی در عصمت معصومان(ع)، ۱۳۸۸ش، ص۳۹-۴۱.)
ولی در مقابل برخی با برشمردن پیامدهای جبری انگاشتن عمصت انبیاء از جمله سقوط ارزش انسانی ( ری شهری، فلسفه وحی و نبوت، ۱۳۶۶ش، ص۲۰۷-۲۰۸. ) و عدم استحقاق پاداش، ( فاضل مقداد، ارشادالطالبین، ۱۴۰۵، ص۳۰۱. ) مقام عصمت را سلبکننده اختیار پیامبران ندانستهاند.
جلب اعتماد مردم به نبوت پیامبران از دلائل عقلی وجوب عصمت پیامبران است (علامه حلی، کشف المراد، ۱۳۸۲ش، ص۱۵۵. )
مخالفان عصمت پیامبران به دو دسته از آیات ناسازگار با عصمت همه پیامبران (سبحاني، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۵، ص۵۱و۵۲؛ سبحانی، عصمة الانبیاء فی القرآن الکریم، ۱۴۲۰ق، ص۶۹ و۷۰.) یا آیات ناسازگار با عصمت برخی از پیامبران استناد کردهاند (سبحانی، عصمة الانبیاء فی القرآن الکریم، ۱۴۲۰ق، ص۹۱-۲۲۹؛ جوادی آملی، وحی و نبوت در قرآن، ۱۳۹۲ش، ص۲۴۶-۲۸۶؛)( مکارم شیرازی، پیام قرآن، ۱۳۸۶ش، ج۷، ص۱۰۱-۱۶۰. ) که در جواب گفته شده این آیات از جمله آیات متشابه است که باید با ارجاع به آیات محکم تأویل و تفسیر شود (میلانی، عصمت از منظر فریقین، ۱۳۹۴ش، ص۱۰۲و۱۰۳. ) و اینکه تمام آیاتی که با عصمت پیامبران ناسازگار است، بر ترک اولی حمل میشود. (میلانی، عصمت از منظر فریقین، ۱۳۹۴ش، ص۱۰۱-۱۰۲.)
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
☀️ به کانال کانون مهدویت کاشان بپیوندید.
#گروه-تبلیغی-تخصصی-نورالثقلین
@kashanemahdavy
📣💖📣 فردا انشاالله برنده مسابقه شماره ۱، سهشنبه های مهدوی اعلام شده و دومین مسابقه بارگذاری خواهد شد. 📣💖📣