🌼بسم الله الرحمن الرحیم🌼
دبیر پژوهشی روزنامه سراج:
حجت الاسلام دکتر مجتبی خندان:
قسمت دوم:
عصمت:
🔶عصمت اجتناب و دوری از گناه و نافرمانی خداوند است و به کسی که عصمت داشته باشد و از گناه دوری نماید، معصوم گفته میشود. اعتقاد به عصمت پیامبران و امامان شیعه از گناهان عمدی و سهوی، از آموزهها و اعتقادات شیعه است. عصمت از سهو و خطا در امور روزمره زندگی این افراد، مورد اختلاف بین علما است.
🔶اعتقاد به حقانیت هر دینی و عمل بر اساس آموزههای آن، وابسته به اثبات عصمت پیامبر آن دین است. در مباحث دروندینی، عصمت پیامبران در دریافت و ابلاغ وحی، با دلیل عقلی اثبات میشود؛ اما عصمت در حیطه عملی زندگی آنان، بیشتر متکی به دلیل نقلی است.
🔶عصمت به معنای محفوظ ماندن، مصونیت پاکدامنی و نگهداشتن نفس از گناه «وسیله بازداشتن» و « ابزار مصونیت» است.
🔶تعاریف مختلفی از عصمت ارائه شده است. معروفترین تعریف عصمت، تفسیر آن بر اساس «لطف الهی» است. بر این اساس خداوند آن را به بعضی انسانها اعطا میکند و در پرتو آن، دارنده عصمت در عین قدرت بر انجام گناه و ترک طاعت، از ارتکاب گناه و ترک طاعت مصونیت مییابد.
🔶• دیدگاه اشاعره: متکلمان اشعری به واسطه اعتقاد به مجبور بودن انسان در اعمال و رفتار، عصمت را به نیافریدن گناه در معصوم از جانب خداوند تعریف کردهاند (ایجی، شرح المواقف، ۱۳۲۵ش، ص۲۸۰.) ( )
• دیدگاه امامیه و معتزله: متکلمان امامیه و معتزله بر اساس اعتقاد به حسن و قبح عقلی و قاعده لطف، عصمت را به "خودداری اختیاری انسان از ارتکاب گناه، به واسطه لطفی که خداوند در حق او دارد؛ معنا کردهاند.( الشریف المرتضی، رسائل الشریف المرتضی، ۱۴۰۵ق، ص۳۲۶.)
🔶• علامه حلي ، عصمت را لطف خفی از سوی خداوند نسبت به بندهاش میداند به گونهای که دیگر انگیزهای برای ترک اطاعت و یا انجام معصیت در او نمیماند ؛ هر چند توان انجام آنها را دارد (حلی، الباب الحادی عشر، ۱۳۶۵ش، ص۹.)
🔶 این ملکه اگرچه از سنخ تقوا و پرهیزگاری است، اما در مرتبهای بالاتر از آن قرار دارد، به نحوی که صاحبش را از ارتکاب هر عمل زشت حتی در حد فکر گناه، باز میدارد (سبحانی، محاضرات فی الالهیات، ۱۴۲۸ق، ص۲۷۶.)
• موجب ایجاد بالاترین اندازه اعتماد عمومی به آنها میشود (مطهری، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ۱۳۹۰ش، ج۲، ص۱۵۸.)
این مطلب ادامه دارد...
در قسمت بعد خواهیم دید⤵️
منشأ عصمت
ا┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
☀️ به کانال کانون مهدویت کاشان بپیوندید.
#گروه-تبلیغی-تخصصی-نورالثقلین
@kashanemahdavy
7.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تنها جایی که پرچم_ایران پایین میاد ...
روی جنازههامونه ...
کم خون ندادیم برای بالا موندنش ...
#پرچم_ایران_بالاست 🇮🇷✌
🌼بسم الله الرحمن الرحیم 🌼
🔶دبیر پژوهشی روزنامه سراج
حجتالاسلام مجتبی خندان
✨منشأ عصمت ✨
🔶قسمت سوم :
1) لطف الهی
علامه حلی چهار سبب را منشا این لطف الهی دانسته که مجموع آنها موجب پیدایش عصمت دانستهاند:
1. شخص معصوم از نظر روحی یا جسمی دارای ویژگیها و امتیازاتی خاصی است که باعث میشود در او ملکه اجتناب از گناه به وجود آید.
2. برای شخص معصوم، آگاهی به عواقب ناگوار گناهان و ارزش اطاعت از خدای متعال حاصل میشود.
3. این آگاهی با نزول پی در پی وحی و یا الهام، ژرف و گستردهتر میگردد.
4. شخص معصوم نه تنها بر واجبات، بلکه بر ترک اولی نیز مؤاخذه میشود، بهطوری که حس میکند هیچ گونه اغماض و اهمالی در مورد او وجود ندارد. (حلی، کشف المراد، ۱۴۱۳ق، ص۴۹۴.)
ملاصدرای شیرازی عصمت پیامبران را موهبتی الهی دانسته که خداوند به بندگان مخلص خود میدهد و به واسطه آن قوه وهم که پاسخ دهنده به شیطان است و هیچگاه عقل نوع انسان نمیتواند بر آن غالب گردد، به تسخیر قوه عقل درمیآید. (ملا صدرا، تفسیر القرآن الکریم، ۱۳۶۱ش، ج۵، ص۲۲۴.)
اشاعره که آفرینش تمامی افعال آدمی را بدون واسطه به خداوند نسبت میدهند، درباره عصمت پیامبران اختلافاتی دارند؛ برخی از آنها معتقدند خداوند اعمال زشت و قبیح را برای انبیا ایجاد نکرده و از همین رو آنان معصوماند (ایجی، المواقف، بیروت، ص۳۶۶. ) و عدهای دیگر معتقدند خداوند فقط قدرت طاعت را برای معصومان خلق کرده و بر این اساس آنها توانایی انجام گناه ندارند.( تفتازانی، شرح المقاصد، ۱۴۰۹ق، ج۴، ص۳۱۲. )
2) ملکه درونی
سید مرتضی در نظر دیگری مقام عصمت را ملکه و ویژگی درونیای توصیف کرده که قدرت بر انجام گناه را سلب نمیکند اما در عین حال پیامبران به هیچ وجه دست به ارتکاب گناه نمیزنند. شیخ طوسی و ابن میثم بحرانی هم عصمت را ملکه و قدرتی درونی برای پیامبران میدانند. (سید مرتضی، تنزیه الانبیاء، ص۱۹؛)( طوسی، تلخیص المحصل، ۱۹۸۵م، ص۳۶۹؛ )(بحرانی، النجاة فی القیامة، ۱۴۱۷ق، ص۵۵. )
3) علم و آگاهی از نتیجه گناه
علامه طباطبایی منشأ عصمت را قوه و تواناییای میداند که صدور گناه از معصوم را ناممکن میسازد. وی این قوه را همان علم راسخ و زوالناپذیر درباره طاعت و گناه تعبیر کرده که اولاً قابل تعلیم نیست و ثانیاً مغلوب شهوتها نمیشود. (طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۷، ص۲۹۱؛ ج۵، ص۷۹.)
برخی نیز معتقدند که منشأ و خاستگاه عصمت، این است که انسانهای معصوم نسبت به باطن گناهان و آثار و عواقب شوم آن و پیامدهای خوشایند کارهای خوب، علم حضوری دارند به طوری که گویا آن را میبینند لذا هیچگاه قصد نمیکنند که معصیتی را انجام دهند. (ری شهری، فلسفه وحی و نبوت، ۱۳۶۳ش، ص۲۱۰.)
4) اراده و انتخاب
نظریه دیگر در باب منشأ عصمت، این است که عصمت همان ملکه تقوا است که در اثر تکرار اعمال خیر و دوری از گناهان برای انسان حاصل میشود، البته شدت این ملکه در عصمت بسی بیشتر از تقواست. تکرار کردن اعمال خیر نیازمند اراده و انتخاب است، در نتیجه عامل اصلی عصمت به اراده و انتخاب انسان معصوم برمیگردد. این نظریه حتی علم کامل به حقایق هستی و زشتی گناهان را در نتیجه همین اراده نیرومند معصومین میداند. (ری شهری، فلسفه وحی و نبوت، ۱۳۶۳ش، ص۲۱۵. )
ناصر مکارم شیرازی نیز در تفسیر آیه ۳۳ سوره احزاب، مقام عصمت را یک حالت تقوای الهی میداند که به امداد پروردگار در پیامبران و امامان ایجاد شده و با وجود این حالت چنان نیست که آنها نتوانند گناه کنند، بلکه قدرت این کار را دارند و با اختیار خود از گناه چشم میپوشند. وی اعطای این موهبت الهی به معصومان را به خاطر مسئولیت سنگین رهبری جامعه دانسته است. (مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۱ش، ج۱۷، ص۳۰۵ )
5) علم و اراده
برخی از اندیشمندان اسلامی راز عصمت معصومین را در دو عنصر علم به حقایق و کمالات و اراده نیرومند در رسیدن به آنها میدانند، زیرا که انسان در صورت جهل، کمال حقیقی را نخواهد شناخت و کمال خیالی را به جای کمال حقیقی قرار خواهد داد و در صورت نداشتن اراده لازم، محکوم هواهای نفسانی خویش شده و به هدف مطلوب نخواهد رسید. (مصباح یزدی، راه و راهنما شناسی، ۱۳۹۵ش، ص۳۰۲.)
6) مجموع عوامل طبیعی، انسانی و الهی
برخی از محققان معاصر بر این باورند که عصمت، معلول عامل واحدی نیست بلکه معلول عوامل طبیعی(یعنی: وراثت، محیط و خانواده)، انسانی(یعنی: شعور و آگاهی، اراده و انتخاب، عقل و ملکه نفسانی) و لطف و موهبت خاص خداوند است.( قدردان قراملکی، کلام فلسفی، ص ۳۸۸-۳۹۰. )
🏴#آجرکاللهیاصاحبالزمان
◾️چقدر آخر این ماه سخت و سنگین است...
◾️تمام آسمان و زمین بی قرار و غمگین است...
◾️بزرگتر ز غم مجتبی و داغ رضا...
◾️فراق فاطمه با خاتم النبیین است...
🏴سیاه پوش بیست و هشتمین روز صفر، شانه به شانه آسمان فشرده در ابر مدینه مى گرییم، ایام عزا تسلیت باد.
#شهادت_پیامبر_اکرم ﷺ🖤🍂
#شهادت_امام_حسن_مجتبی علیه السلام🖤🍂
#تسلیٺ_باد🍂💔
🤲الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج🌸
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
☀️ به کانال کانون مهدویت کاشان بپیوندید.
#گروه-تبلیغی-تخصصی-نورالثقلین
@kashanemahdavy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️صلوات خاصه امام حسن مجتبی علیه السلام ❇️
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ وَ وَصِيِّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّه،السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ
أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ مَظْلُوما وَ مَضَيْتَ شَهِيدا
وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ بَلِّغْ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلامِ
أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🙏