فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️صلوات خاصه امام حسن مجتبی علیه السلام ❇️
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ وَ وَصِيِّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّه،السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ
أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ مَظْلُوما وَ مَضَيْتَ شَهِيدا
وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ بَلِّغْ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلامِ
أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🙏
#حدیث
💠امام رضا (علیه السلام)
🔹لاَ يَكُونُ اَلْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى تَكُونَ فِيهِ ثَلاَثُ خِصَالٍ: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ، وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فَأَمَّا اَلسُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمَانُ اَلسِّرِّ، وَ أَمَّا اَلسُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَمُدَارَاةُ اَلنَّاسِ، وَ أَمَّا اَلسُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فَالصَّبْرُ فِي اَلْبَأْسَاءِ وَ اَلضَّرَّاءِ
🔸مؤمن به مرحله ايمان نمى رسد مگر آنكه داراى سه خصلت باشد: خصلتى از پروردگارش، خصلتى از پيامبرش صلى الله عليه و آله و خصلتى از ولىّ خدا . امّا خصلت پروردگارش، كتمان و مخفى نگه داشتن اسرار؛ و خصلت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، با مردم مدارا كردن؛ و خصلت ولىّ خدا، شكيبايى در برابر ناملايمات و سختيهاى زندگى است.
📗تحف العقول ص۴۴۲
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
☀️ به کانال کانون مهدویت کاشان بپیوندید.
#گروه-تبلیغی-تخصصی-نورالثقلین
@kashanemahdavy
🌼 بسم الله الرحمن الرحیم 🌼
🔶دبیر پژوهشی روزنامه سراج
حجتالاسلام مجتبی خندان
🌸🌼 منشأ عصمت 🌼🌸
قسمت ۴:
عصمت پیامبران به معنای پاکی آنها از هرگونه آلودگی به زشتی و پستی و مصونیت آنها از خطا در دریافت و ابلاغ وحی است.( سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۶، ص۴۸-۴۹. )
برخی عصمت در حوزه وحی را از اصول مشترک و مورد اتفاق همه ادیان الهی دانستهاند. (انواری، نور عصمت بر سیمای نبوت، ۱۳۹۷ش، ص۵۲. )
گرچه درباره چیستی و مراتب آن میان پیروان ادیان و اندیشمندان مذاهب اسلامی اختلاف نظر وجود دارد.( صادقی اردکانی، عصمت، ۱۳۸۸ش، ص۱۹. )
در قرآن عصمت پیامبران به معنای اصطلاحی آن به کار نرفته ( یوسفیان و شریفی، پژوهشی نو در عصمت معصومان(ع)، ۱۳۸۸ش، ص۴۱. )
ولی مفسران ذیل آیاتی مانند آیه ۳۶ سوره بقره، آیه ۲۳ سوره اعراف و آیه ۱۲۱ سوره طه درباره داستان آدم و حوا و برخورد آنها با شیطان، آیه ۳۳ سوره آل عمران درباره برگزیدگی برخی پیامبران، آیات ۳ تا ۵ سوره نجم درباره سخن گفتن پیامبر اسلام(ص( از روی وحی نه هوا و هوس و برخی دیگر از آیات، عصمت پیامبران را بررسی کردهاند. ( نقی پورفر، پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن، ۱۳۸۱ش، ص۳۳۹-۳۴۵. )
منشأ عصمت پیامبران را گاه موهبت (ملا صدرا، تفسیر القرآن الکریم، ۱۳۶۱ش، ج۵، ص۲۲۴.) و لطف الهي ( مفید، تصحیح الاعتقادات الامامیه، ۱۴۱۳ق، ص۱۲۸؛ علم الهدی، الذخیره، ۱۴۱۱ق، ص۱۸۹.) در حق آنان و گاه قوهای درونی (علم راسخ و زوال ناپذیر) در وجود پیامبران دانستهاند که مانع انجام گناه از سوی آنان میشود.( طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۷، ص۲۹۱؛ ج۵، ص۷۹.)
گستره عصمت پیامبران نیز در چند مرحله و مرتبه مصونیت از شرک و کفر، مصونیت در دریافت و ابلاغ وحی، مصونیت از گناهان و مصونیت از خطا در امور روزمره تصویر شده و درباره هر مرحله میان متفکران مذاهب مختلف، نظرات متفاوتی ارائه شده است. ( سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۵، ص۳۰.)
عدهای از اندیشمندان دسترسی به مقام عصمت را در اثر جبر عوامل بیرونی دانستهاند ( یوسفیان و شریفی، پژوهشی در عصمت معصومان(ع)، ۱۳۸۸ش، ص۳۹-۴۱.)
ولی در مقابل برخی با برشمردن پیامدهای جبری انگاشتن عمصت انبیاء از جمله سقوط ارزش انسانی ( ری شهری، فلسفه وحی و نبوت، ۱۳۶۶ش، ص۲۰۷-۲۰۸. ) و عدم استحقاق پاداش، ( فاضل مقداد، ارشادالطالبین، ۱۴۰۵، ص۳۰۱. ) مقام عصمت را سلبکننده اختیار پیامبران ندانستهاند.
جلب اعتماد مردم به نبوت پیامبران از دلائل عقلی وجوب عصمت پیامبران است (علامه حلی، کشف المراد، ۱۳۸۲ش، ص۱۵۵. )
مخالفان عصمت پیامبران به دو دسته از آیات ناسازگار با عصمت همه پیامبران (سبحاني، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۵، ص۵۱و۵۲؛ سبحانی، عصمة الانبیاء فی القرآن الکریم، ۱۴۲۰ق، ص۶۹ و۷۰.) یا آیات ناسازگار با عصمت برخی از پیامبران استناد کردهاند (سبحانی، عصمة الانبیاء فی القرآن الکریم، ۱۴۲۰ق، ص۹۱-۲۲۹؛ جوادی آملی، وحی و نبوت در قرآن، ۱۳۹۲ش، ص۲۴۶-۲۸۶؛)( مکارم شیرازی، پیام قرآن، ۱۳۸۶ش، ج۷، ص۱۰۱-۱۶۰. ) که در جواب گفته شده این آیات از جمله آیات متشابه است که باید با ارجاع به آیات محکم تأویل و تفسیر شود (میلانی، عصمت از منظر فریقین، ۱۳۹۴ش، ص۱۰۲و۱۰۳. ) و اینکه تمام آیاتی که با عصمت پیامبران ناسازگار است، بر ترک اولی حمل میشود. (میلانی، عصمت از منظر فریقین، ۱۳۹۴ش، ص۱۰۱-۱۰۲.)
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
☀️ به کانال کانون مهدویت کاشان بپیوندید.
#گروه-تبلیغی-تخصصی-نورالثقلین
@kashanemahdavy
📣💖📣 فردا انشاالله برنده مسابقه شماره ۱، سهشنبه های مهدوی اعلام شده و دومین مسابقه بارگذاری خواهد شد. 📣💖📣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهادت_امام_رضاعلیه_السلام🍂🖤
#تسلیت_باد 🥀
🤲الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج🌸
🌱دوستان مهدوی سلام
39.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سلسله-مباحث-معارف-مهدویت
🔶حجت الاسلام مجتبی خندان
🔰آیات المهدوی ۲
مسابقه شماره 2⃣
❇️طبق فرمایش امام صادق علیه السلام آيه ۵ سوره قصص در مورد چه کسانی است؟
الف)مردم آخرالزمان
ب)امت پیامبر
ج)یاران و صحابه امام زمان عج الله
د) همه موارد.
✅پاسخ صحیح خود را تا روز جمعه به شماره ۰۹۳۷۰۱۴۸۰۷۰پیامک نمایید.
#گروه-تبلیغی-تخصصی-نورالثقلین
@kashanemahdavy