eitaa logo
دروس معرفتی و ادبی (استاد مافی)
2.5هزار دنبال‌کننده
137 عکس
102 ویدیو
73 فایل
مطالب کانال: #تدریس_کتاب_کشف_المراد (کلام اسلامی) #تدریس_ادبیات_عربی (قواعد ادبی) #تفسیر_قرآن و #شرح_دعا #سخنرانی #مهدویت ✅ فهرست صوت دروس؛ https://eitaa.com/kashfolmorad/601 ✍️ارتباط با ادمین کانال @Ya_mahdi_zahra
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️قال مولانا ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیه الصلاة و السلام: اَلاْیمانُ أَرْبَعَةُ أَرْکانٍ: اَلتَّوَکُّلُ عَلَى اللّه‌ِ، وَ الرِّضا بِقَضاءِاللّه‌ِ، وَ التَّسْلیمُ لِأَمْرِاللّه‌ِ، وَ التَّفْویضُ إِلىَ اللّه‌ِ. ترجمه: ایمان چهار رکن دارد: به خدا، راضى بودن به ، گردن نهادن به ، کارها به خدا. 📚تحف العقول ص۴۴۵ ❤️ 🔰@kashfolmorad
(۲) (سه صفحه) 🔷نقش امام در این عالم چیست؟ 🔸در جلسه گذشته در خصوص علل فاعلی و علل غایی بحث شد. گفته شد یکی از فوائد امام در عالم تکوین این است که هم در قوس صعود و هم در قوس نزول امام موثر است؛ یعنی امام هم در سلسله علل فاعلی هم در سلسله غایت قرار دارد. هر جا بحث از علل میشود، بحث فلسفی است. 🔸عالم از نظر فلسفی و عرفانی از خدا شروع شده و به سمت پایین می آید و از پایین به سمت بالا میرود و این دو قوس در کنار هم دایره میشوند. فلاسفه معتقدند کل اجسام این عالم در حالت طبیعی دایره هستند. 🔸عالم از طرف خداوند شکل میگیرد‌. اولین عالمی که میتواند وجود را از ناحیه خداوند بگیرد است. عالم عقل همان عالم مجردات تامه هستند. مجردات تامه، مجرداتی هستند که ذاتاً و فعلاً مجرد هستند. یعنی بدون نیاز به ابزار مادی در این عالم هر کاری را انجام میدهند(بعنوان مثال ملائکه مقرب) 🔸از مرحله عقل به سمت پایین، نامیده میشود. حکمای مشاء عالم مثال را قبول نداشتند، آنها معتقد بودند به عالمِ عقل و عالمِ ماده. عالم مثال از اشراق شروع شد، که در واقع همان عالم برزخ است بین عالم عقل و عالم ماده؛ که بخشی از عالم عقل را دارد و بخشی از عالم ماده. یعنی ذاتاً مجرد است در عالم مثال، اما فعلا مادی است یعنی در مقام کار با ابزار مادی کار انجام میدهد(مانند نفوس انسان) 🔸بنا به نظر مشاء، نفس ما ذاتاً مجرد است اما در مقام کار مادی است. نفس برای همین به بدن نیاز دارد چون کارهایش را با ابزار بدنی با ماده انجام میدهد. در عالم برزخ هم با بدن برزخی کار انجام میدهد، در عالم حشر با بدن حشری کار انجام میدهد، نفس نیاز به مرکب دارد. 🔸یک مرحله دیگر که پایین تر میایم عالم ماده است که از آن به نیز تعبیر می‌شود. هم ذاتاً مادی است هم فعلاً مادی است(بعنوان مثال تمام اشیاء که در عالم وجود دارند). انسان هر سه عالم را در خود دارد لیکن به نحو بسته. 🔸انسان از عالم ماده عبور میکند(ذاتاً و فعلاً مادی است)، در عالم مثال قرار میگیرد(ذاتاً مجرد ‌و فعلاً مادی) و بعد در عالم عقل قرار میگیرد(ذاتاً و فعلاً مجرد) تمام زندگی انسان مانند شکل دایره است. برخی در همان مرحله ماده می مانند، برخی از این مرحله عبور کرده و وارد عالم مثال می‌شوند که اول سیر و سلوک است، اول تمثلات است، وارد عالم مثال می‌شوند و تمثلات را می‌بینند. ماهم عالم عقل نزولی داریم هم عالم عقل صعودی، هم عالم مثال صعودی داریم هم عالم مثال نزولی، هم عالم ماده نزولی داریم هم عالم ماده صعودی. 🔸هر چیزی که در مرحله پایین می‌بینیم، در مرحله بالا و بالاتر اصل و حقیقت‌ آن وجود دارد. یعنی عکس آن در عالم مثال وجود دارد اینها نزول پیدا میکنند. در عالم مثال وجود دارند و در عالم عقل. 🔸اوحدی از افراد به مرتبه ای می‌رسند که از عالم مثال عبور کرده و در عالم عقل قرار میگیرند. ممکن است این سوال مطرح شود که این موضوع با ستارالعیوب بودن خداوند سازگار است؟! غالب افرادی که چشم برزخی پیدا نموده اند که قابل اثبات نیز نمیباشد، برزخ نزولی را میبینند، که تشخیص افراد برایشان مقدور نیست. در خصوص اوحدی از افراد که به برزخ صعودی راه پیدا میکنند، موضوع سازگاری با ستارالعیوب بودن خداوند با توجه به روایت قرب نوافل و فرائض قابل پاسخگویی است(رسیدن به مقام فنا) 🔸عالم مثال توسط شیخ اشراق مطرح و بوسیله ملاصدرا توسعه داده شد. عالم مثال محل وجود اجنه بوده و تمثلات شیطانی از آنجا شروع میشود. عالم مثال همان است که در خواب تجربه میشود، در عالم بیداری به شرط ضعیف شدن حواس ظاهری از عالم ماده و قوی شدن حس باطن، نیز میتوان عالم مثال را تجربه نمود. مثال: داستان ابوعلی سینا در خصوص اطلاع یافتن از جهان غیب با استفاده از کودک نابالغ. 🔸از کار افتادن حواس ظاهری جهت قوی شدن حس باطنی برای عوام است، زیرا انسان میتواند به مرحله ای برسد که حس ظاهر و باطن را همزمان داشته باشد بعبارتی بتواند حواس خود را کنترل نماید. از دو طریق میتوان به این مسیر رسید: عرفان و علوم غریبه. هرگز حدیث حاضر غایب شنیده ای او در میان جمع و دلش جای دیگر است. 🔸هنگامی انسان وارد عالم برزخ میشود، لحظه به لحظه تمثلات میبیند، لیکن تشخیص رحمانی یا شیطانی بودن تمثلات مستلزم داشتن استاد است. عالم مثال همان عالم مکاشفه(کشف باطن) است. صفحه ۲👇 🔰@kashfolmorad
🔸نقش امام در این عالم چیست؟ امام هم در قوس صعود هم در قوس نزول همه کاره است. در قوس نزول در این عالم تمام موجودات حظ و بهرهٔ وجودیشان را از امام میگیرند و همچنین هر موجودی بخواهد در قوس صعود در مسیر رشد حرکت نماید، بوسیله امام رشد میکند. هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ اوست که اول، و پایان و چیره و مسلط و آگاه از درون همه‌ی اشیاء است، و او از همه چیز به‌خوبی آگاه است.حدید۳ 🔸 همان است که پتانسیل آن در همه انسانها وجود دارد و در انسان به فعلیت(وحدت)میرسد. هر چه از بالا به پایین میاییم کثرت بیشتر و هر چه از پایین به بالا میرویم وحدت بیشتر میشود.در پایین قدرت تعقل( عاقل شدن) در انسانها وجود دارد لیکن هر چه در پایین است یک پک بسته است. امیرالمومنین علی(ع) میفرمایند:(شعر منسوب به حضرت) اَ تزعم انک جرم ثقیل و فیک انتوی العالم الاکبر؛ شما فکر می‌کنید یک موجود کوچک هستید، در حالی‌که کل (جهان) در درونتان نهفته است» 🔸جنبه و نقش غایی امام علت غایی، علتی است که باعث رسیدن به هدف میشود؛ و غایت، خودِ هدف است.تصور الغایه علت غایی و خودِ غایت در خارج خودِ غایت است. حکماء معتقدند علت غایی برای فعل است و غایت برای فاعل. 🔸در اینجا سوال مهمی مطرح میشود. هدف این عالم چیست؟ غرض و غایت خداوند از خلقت عالم چیست؟ عده ای را یک جور معنا نموده اند، گفته اند غرض خداوند از خلقت یعنی فایده خلقت، چون خداوند غنی به ذات است، غرض هم، همان فایده است. پس فایده به خدا نمیرسد، پس خداوند از خلقت این عالم هیچ غرضی ندارد‌.اشاعره معتقدند: افعال خداوند معلل به اغراض نیست و خداوند کار بی غایت و غرض انجام میدهد؛ بطوریکه اگر از عالم اشعری سوال پرسیده شود هدف خداوند از خلقت عالم چیست؟ میگوید سوال تو غلط است، خداوند هدف ندارد، تو هدف داری چون ضعیفی میخواهی قوی شوی(به فایده برسی) خداوند فایده نمیخواهد چون همه چیز دارد، پس خداوند افعالش بدون غرض است. 🔸حدود ۹۰ درصد اهل سنت، اشاعره هستند که قائل به میباشند. حکام ظالم در طول تاریخ از مکتب جبر دفاع میکردند چون می‌توانستند تمام خرابکاریهای خود را توجیه کرده و تمام کارهای ناشایست خود را به خداوند نسبت دهند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. 🔸شیعیان معتقدند افعال خداوند غرض دارد، خداوند کار عبث نمیکند. افرادی باز اشتباه کرده و غرض را به معنای فایده بکار برده اند و چون خداوند غنی به ذات است فایده به خداوند نمیرسد و به فعل می‌رسد همان صحبت هایی که در بین مردم گفته میشود. من نکردم خلق تا سودی کنم. بلکه تا بر بندگان جودی کنم. گویی خداوند فاقد صفت «جود» بوده و با خلق انسانها به این صفت دست یافته است. نظام فکری حاکم شیعه همان بیت فوق است. 🔸علامه طباطبایی در کتاب «نهایه الحکمه» و در تفسیر «المیزان» به درستی علت غایی و غایت را بیان نموده است. ایشان میگویند چیزی که فاعل همیشه آنرا مدنظر قرار میدهد غایت است، فاعل همیشه در کارش غایت و غرضی دارد. غرض از نگاه فلسفی از مراتب کمال فاعل است؛ یعنی فاعل کمالی ندارد که میخواهد به آن برسد و بدنبال آن میرود. لیکن اگر دقیق تر و عمیق تر بنگریم غرض، کمال فاعل است و گاهی این غرض اقتضائاً لکماله الموجود است چون ذات کامل است باعث سرریز شدن کمالات میشود و گاهی اکتساباً لکماله المفقود است یعنی چون ناقص است بدنبال کسب آن غرض است. غرض کمال فاعل است و کمال فاعل از فاعل جدا نیست. غرض خودِ فاعل است و کمال انسانها همان وجودشان بوده که توسعه یافته است. وجود انسان است که توسعه می یابد؛ یعنی کاری که انسان انجام میدهد به کمال برسد،اما گاهی یفعل اقتضائاً لکماله الموجود است.(که در مورد حضرت حق اینگونه است) علامه طباطبایی میفرمایند: و هو تعالی يفعل ما یفعل و يحكم ما یحکم‌ لانَّه الله. خداوند هر کاری میکند، هر حکمی میکند چرا میکند؟؟ چون الله است. چون خداوند فیاض علی الاطلاق است. 🔸روایت عرفانی از داود نبی علیه السلام است که فرمود: «یا رَبّ لِماذا خَلَقْتَ الخَلْق؟ قال: کُنْتُ کَنزا مَخفّیا فَاَحبَبْتَ اَن اُعْرَف فَخَلَقْتُ الخلَقَ لاُِعرَف» یعنی: پروردگارا! برای چه مخلوقات را آفریدی؟ خدای تعالی فرمود: گنجی پنهان بودم، دوست داشتم که شناخته شوم، پس خلق را آفریدم تا مرا بشناسند. «کَنْزا» یعنی گنجی بودم، اشارت به صفات ربوبیّت است. خداوند عین ظهور است اگر بگوییم خداوند مخفی است،این نقص است. صفحه ۳👇 🔰@kashfolmorad
🔸خداشناسی، مبدأ شناسی و غایت شناسی است. خداوند همانطور که مبدأ المبادی است، غایت الغایات است. تمرکز بروی خداشناسی موجب پاسخ بسیاری از ابهامات خواهد شد. چون خداوند فیاض است، نباید از فعل خداوند پرسید که چرا عالم را خلق نمودی؟ اگر خلق نمی‌کرد باید پرسیده شود که چرا خلق نکردی؟! با توجه به تمام صفات لایزالش( قوی، کریم، سخی و ...) 🔸امام غایتِ خلقت است، یعنی هدف خلقت، امام است. اگر نقش امام را از این عالم نادیده بگیریم؛ یعنی فعل خداوند بدون غایت و هدف است. در حالیکه خداوند کار بدون غایت(عبث) انجام نمی‌دهد. 🔺إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً. «من در زمین جانشینی (برای خود) قرار می‌دهم.»بقره۳۰ جاعل اسم فاعل با تنوین، مفید استمرار است. اسم فاعل زمانی میتواند مفعول بگیرد که معنای آینده و استمرار داشته باشد. 🔺تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ در آن شب، فرشتگان و روح، با اجازه پروردگارشان، برای (تدبیر) هر کاری (که خدا مقدّر کرده است،) آرام‌آرام فرود می‌آیند.قدر۴ تَنَزَّلُ در آیه فوق مفید استمرار است. از آیات فوق استفاده میشود که از ورود اولین انسان بر روی کره زمین تا روز قیامت باید خلیفه بر روی زمین باشد، لذا اولین انسان روی زمین خلیفه بوده است. هدف از خلیفه(اعم از امام، پیغمبر و ...) کمک به سیر و رشد است به سمت صعود. 🔺وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ من جن و انس را تنها از آن رو آفریدم که مرا بپرستند.ذاریات۵۶ اگر غایت خلقت انسان، عبادت است؛ همیشه باید انسانی باشد که بهترین عبادت را به خداوند عرضه نماید و انسان کامل همان امام است وگرنه غرض کار خداوند ضعیف خواهد بود. 🔺قالَ الْحُسَيْنُ عليه السلام: اَيُّهَا النّاسُ! اِنَّ اللّه َ جَلَّ ذِكْرُهُ ماخَلَقَ الْعِبادَ اِلاّ لِيَعْرِفُوهُ، فَاِذا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، فَإذا عَبَدُوهُ اسْتَغْنُوا بِعِبادَتِهِ عَنْ عِبادَةِ ماسِواهُ. فَقالَ لَهُ رَجُلٌ: يَابْنَ رَسُولِ اللّه ِ بِأَبى أَنْتَ وَاُمّي فَما مَعْرِفَةُ اللّه ِ؟ قالَ: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمانٍ إِمامَهُمْ اَلَّذى يَجِبُ عَلَيْهِمْ طاعَتُهُ. امام حسين عليه السلام فرمود:اى مردم! همانا خداى بزرگ بندگان را نيافريده مگر براى آنكه او را بشناسند، وقتى او را شناختند او را پرستش خواهند كرد، هنگامى كه او را پرستش كردند از بندگى غير او بى نياز مى شوند. مردى گفت: اى فرزند رسول خدا، پدر و مادرم فدايت باد، شناخت خدا چيست؟ فرمود: عبارتست از شناخت مردم هر زمان امامشان را، آن امامى كه اطاعت او بر آنها واجب است. 📚، جلد۱، صفحه۹ 🔺ملاصدرا:و ایضاً انَّ وُجودَهم غایه وجود الخلائق وجود ائمه اطهار، غایت وجود خلائق من الجن و الانس است‌‌. یعنی کل عالم اگر خلق شدند بخاطر این است که غایت این عالم، امام است. یعنی کل عالم برای امام خلق شده است، اگر امام نبود عالم خلق نمیشد. 📚، جلد۲، ص۴۷۶ 🔰@kashfolmorad
(س) 🔷 تسلیم بودن حضرت فاطمه زهرا (س) در مقابل رضای الهی 🔸وقتی در زندگی اهل بیت(ع)، علی الخصوص حضرت زهرا(س) دقیق میشویم، چیزی که بسیار مشهود است تسلیم بودن ایشان در مقابل رضای الهی است. 🔸امام زين العابدين(ع) میفرمایند: الرِّضا بمَكروهِ القَضاءِ مِن أعلى دَرَجاتِ اليَقينِ. راضى بودن به قضاى ناخوشايند(خدا) از بالاترين درجات يقين است. 📚 علیهم السلام،جلد۱،صفحه۲۷۸   🔸تسلیم امر پروردگار بودن در شراشر زندگی اهل بیت(ع) مخصوصاً مادر بزرگوارشان (س) مشهود است و آثار بسیار عجیبی در این تسلیم بودن در مقابل ذات اقدس ربوبی است. اینکه خداوند سبحان را، هو الاول و الاخر و مسبب الاسباب بدانیم در تمام ابعاد زندگی شخصی و اجتماعی ما موثر بوده و زندگی زیبایی را برای ما رقم میزند. 🔸روایتی از حضرت زهرا(س) که میفرمایند: مَنْ أَصْعَدَ إِلَي اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الیه أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه‏. کسی که عبادت پاک و خالص خود را به بالا بفرستد، خداوند عزیز و جلیل، بهترین مصالحش را بر او نازل می گرداند. 📚 عليه السلام ج ۱، ص ۳۲۷ 🔸از روایت فوق، اینگونه برداشت میشود که هر کس بخواهد کاری انجام دهد اعم از نماز، روزه، خمس، زکات، نوشتن مقاله، زدن هشتگ و ... میبایست این امر را خالصاً مخلصاً برای خداوند سبحان انجام دهد و به سمت او بفرستد و بگوید انجام میدهم. هرگونه نفی، اثبات، موضع گیری و ... صرفاً برای رضایت پروردگار باشد. در اینصورت خداوند بهترین مصلحت را برایش رقم زده و بهترین آینده را برایش پیش بینی میکند. 🔸بعنوان مثال شخصی از منزل به قصد خریدن گوشت بیرون میرود، قبل از رسیدن به قصابی، تصمیم میگیرد ابتدا نان بخرد بعد به قصابی برود، بعد از خریدن نان به سمت قصابی می‌رود و میبیند گوشت تمام شده است. ممکن است ناراحت شود که خرید گوشت تازه را از دست داده است. قطعاً این مصلحت از جانب خداوند بوده، وقتی مومنانه زندگی کرده، نماز باصفا خوانده، عبادت با معنویت داشته، قربه الی الله بوده و ..‌‌. آن روز ممکن است ذبح آن گوشت ذبح درستی نبوده یا مسأله ای بوده که در زندگی و سعادت شخص اثر سوء داشته و خداوند بدین گونه برایش رقم زده است. 🔸وقتی انسان میگوید، خدایا من تو را میبینم، هوالاول و الاخر هو الظاهر و الباطن، خدایا به نام تو شروع میکنم و به نام تو تمام میکنم همانگونه که اول کار با بسم الله الرحمن الرحیم است قرآن کریم می‌فرماید: دَعْواهُمْ فِيها سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نیایش آنان در آنجا این است که «خدایا، تو را (از هر بدی) منزه می‌دانیم». و در آنجا، درود (خدا بر) آنان، سلام (و اعلام امنیت کامل) است، و پایان‌بخش نیایششان این است که «سپاس و ستایش، از آنِ خداست که مالک و صاحب‌اختیار جهانیان است».یونس۱۰ در اینصورت خداوند در تمام عرصه های زندگی شخصی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ‌..‌.بهترین ها را رقم خواهد زد. 🔰@kashfolmorad
🔺(ع) به شاگردان خود روح مشی و عظمت میدهد، بخش مهم تعلیمات اسلامی روح کرامت است، سیدالاستاد علامه طباطبایی رضوان الله علیه می‌فرمود: کرامت یک واژه عربی است که معادل فارسی ندارد، کریم غیر از عظیم است، غیر از کویر است، غیر از محترم است. ما اگر خواستیم کرامت را که یک واژه عربی است معنا کنیم ناچاریم چند کلمه فارسی را مرکب کنیم و از مرکب کار بسیط ساخته نیست. کرامت باری دارد که لغت عرب آن بار را میکشد. 🔺(ع) درس کرامت داد، فرمود: اگر ظاهرت خوب است، باطنت را هم مثل ظاهرت بکن. مَن كانَ ظاهِرُهُ أرجَحَ مِن باطِنِهِ خَفَّ ميزانُهُ. هر كس ظاهرش بهتر از باطنش باشد، ترازويش سبك آيد. 📚،ص۵۵۴. 🔺بعد فرمود: إِنِ اِسْتَطَعْتَ أَنْ لاَ تُعَامِلَ أَحَداً إِلاَّ وَ لَكَ اَلْفَضْلُ عَلَيْهِ فَافْعَلْ. 📚، جلد۱،صفحه۲۹۳. در معاملات، درگفتگوها، در نوشتن ها اگر کسی اشکالی به شما وارد کرد شما به طرزی اشکال رو جواب دهید که لک الفضل؛ نه اینکه لک الفضل یعنی ثابت کنی من با سوادترم، نه. ثابت کنی کریم تری. اگر اشکالی کرد؟ کریمانه حل کنی. در برخوردهای مالی و غیر مالی کاری کنی که دستت بگیر نباشد، دست بخشنده داشته باشی، میخواهی گفتاری را رد کنی، کریمانه رد کن. چیزی را از کسی گرفتی افضل از اون رو بده، دستِ بگیر نداشته باش. هر کسی در هر شرایطی با هر کسی معامله میکند، خواه معامله علمی، خواه معامله اخلاقی خواه معامله مالی، بکوش که؛ و لک الفضل. 🔺(ع): لو يَعلَمُ السائلُ ما في المَسألَةِ ما سَألَ أحَدٌ أحَدا، و لَو يَعلَمُ المَسؤولُ ما في المَنعِ ما مَنَعَ أحَدٌ أحَدا. اگر سائل بداند كه در سؤال و خواهش كردن چه نهفته است، هرگز كسى از كسى چيزى درخواست نمى كرد و اگر كسى كه از وى خواهشى مى شود بداند كه در نوميد كردن چه نهفته است، هرگز كسى را نوميد برنمیگرداند. 📚،300. اگر کسی بداند سوال چقدر بد است، هیچکسی از غیر خدا سوال نمیکند و اگر کسی بداند منع کردن چقدر بد است هیچکسی هیچ سائلی را منع نمیکند. امام محمد باقر(ع) درس کرم میدهد. 🔹حضرت آیت الله جوادی آملی «اَدامَ اللهُ ظِلَّه» (ع) 🔰@kashfolmorad
(س) 🔷 دخالت حضرت فاطمه زهرا(س) در مسائل سیاسی و اجتماعی 🔸یکی از مسائلی که در زندگی پرشور و هیجان وجود مقدس و نازنین (س) بسیار قابل توجه است، مسأله دخالت ایشان در است. 🔸وجود مقدس حضرت زهرا(س)، وجودی منحصر به یک مسأله (مانند عبادت فردی و محراب) نبودند، بلکه ایشان پا به عرصه جامعه نهاده و در مسائل سیاسی و اجتماعی روز دخالت کرده اند که این امر منجر به شهادت ایشان گردید. 🔸حضرت زهرا(س) یک عارف منزوی نبوده، بلکه ایشان یک عارف حماسه ساز بودند. در واقع باهم گره خورده اند؛ امکان ندارد کسی در عرصه عرفان بعنوان یک عارف ظاهر شود و در مسائل سیاسی و مسائل هیجانی، اصطلاحاً اهل حماسه نباشد، قطعا عرفان و حماسه بهم پیوسته اند‌. 🔸همانطور که وجود مقدس و نازنین بعنوان یک عارف در عرصه کربلا آن صحنه باشکوه را رقم میزند. یا وجود مقدس و نازنین (ع) بعنوان امام العارفین در دوران چهار الی پنج سالی که حکومت ظاهری که داشتند سه جنگ بزرگ در جهان اسلام را رقم میزند؛ سه کشتار عظیم. 🔸در این مسأله که وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) در مسائل سیاسی وارد شدند و در همین مسأله سیاسی، فرزند خود را از دست دادند و خودشان نیز به مقام شهادت رسیدند جای هیچ حرف و بحثی نیست، لیکن برخی از افراد، جریان آن حضرت را دستاویزی قرار داده که در مسائل سیاسی وارد شوند، از دیدگاه منطقییون، کلی این مسأله، بعنوان کبری قضییه پذیرفته شده است که ما باید در مسائل سیاسی وارد شویم، نقش آفرینی کنیم و اساساً دیانت از سیاست جدا نیست؛ لیکن در صغری قضییه که افراد باید درک درست و شناخت عمیقی از مباحث سیاسی و مسائل سیاسی روز داشته باشند جای بحث است. 🔸اگر افراد فهم غلطی از مسائل سیاسی داشته و فاقد بینش و بصیرت قابل اعتمادی باشند، بدون شک، عدم ورود این افراد به مسائل سیاسی مفید به فایده تر خواهد بود. والا لطمه ای که اینگونه افراد وارد میکنند به مراتب بیشتر از ضربات دشمنان است. داشتن و به مانند رجال سیاسی تاریخ از قبیل مرحوم مدرس، حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری لازمه دخالت در امور سیاسی است. 🔸حضرت امیرالمومنین علی(ع) به زیبایی در این خصوص فرمودند: كُنْ ذَنَباً وَ لاَ تَكُنْ رَأْساً دنباله رو باش و سرکرده مباش‌. 📚.ج۷۵،ص۲۶۹ @kashfolmorad
(س) 🔷لقمه های ملکوتی حضرت فاطمه زهرا(س) 🔸هزار و اندی سال پیش، پس از وجود مبارک و نازنین (ص)، به مقام شامخ تنها بازمانده ایشان، جسارتها، توهین ها و بی ادبیها شد و دختر پیغمبرشان را به رساندند‌. 🔸حضرت زهرا(س) فرزندان خردسال خویش را رها کرده و این دنیا را با قلبی پردرد، پهلویی شکسته، دستی آسیب دیده و صورتی کبود وداع گفت و علی را با ایتامش، با مشکلات مدینه و مردم تنها گذاشت. 🔸در شب شهادت ، حضرت فاطمه زهرا(س)، باید دست گدایی را بلند کرده و از بی بی دو عالم کم نخواهیم، چرا که کم خواستن خسران خودمان است، باید از فاطمه(س) خودِ فاطمه را خواست. 🔸قرآن کریم در یکی از آیات سوره مبارکه دهر(انسان) جریان وجود مقدس حضرت زهرا(س) به همراه خانواده را که روزه میگیرند، بیان میکند. هَلْ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً. سه روز متوالی بهنگام افطار افرادی مسکین، یتیم و اسیر به در خانه حضرت آمده و ایشان غذای خانواده را به آنها داده و با آب افطار مینمایند، وقتی پیغمبر می آید و حال وخیم این خانواده را می‌بینند و جویای احوالشان می‌شود؛ مطلع میگردد که ایشان غذای خود را به افراد مسکین، یتیم و اسیر داده اند. ادامه داستان ماجرای آمدن غذا از بهشت و تناول کردن‌. وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً. 🔸اگر بخواهیم میهمان سفره بابرکت حضرت زهرا(س) باشیم و از لقمه های ملکوتی که آن حضرت با دست شکسته بر دهان مومنین و رهجویان حقیقت میگذارند، استفاده نماییم و به تعبیر زیبای قرآن که میفرماید حضرت زهرا(س) لقمه های قدسی میدهد؛ باید در این آستانه و درگاه در کسوت مسکین و یتیم و اسیر باشیم؛ در این درگاه «منیت» جایی ندارد و اگر با حالت تکبر و نخوت بیاییم چیزی عایدمان نخواهد شد، اگر حقیرانه بیاییم میرسیم. @kashfolmorad
10-mahdaveat-ostad mafi.mp3
37.23M
📖 🔹جلسه:دهم موضوع:فوائد امام غائب(۳) 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
🔺اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ:طُوبَى لِلذَّاكِرِينَطُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى: أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ. 🔺ترجمه: خداوند در آسمان هفتم، ملکی را منصوب کرده که به او «داعی» می گویند. هرگاه ماه رجب فرا می رسد، آن ملک هر شب تا صبح چنین ندا می دهد: خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اهل طاعت! همانا خداوند متعال می فرماید:«من همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، و مطیع کسی هستم که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت می کنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا می کنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت می نمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است». إقبال الأعمال ج ۲، ص ۶۲۸ قدر لحظات عمر را بدانیم که چقدر زود دیر میشود😭 🔺بشارت میدهد هر دم عصای پیر در دستم که مرگ اینجاست یا اینجاست یا اینجاست یا اینجا؟ صائب تبریزی /عضو شوید👇 ✅@kashfolmorad
(۳) (دو صفحه) 🔷نقش غایــی امام در روایات چیست؟ 🔸نَحْنُ أَئِمَّةُ اَلْمُسْلِمِينَ وَ حُجَجُ اَللَّهِ عَلَى اَلْعَالَمِينَ وَ سَادَةُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ قَادَةُ اَلْغُرِّ اَلْمُحَجَّلِينَ وَ مَوَالِي اَلْمُؤْمِنِينَ وَ نَحْنُ أَمَانُ أَهْلِ اَلْأَرْضِ كَمَا أَنَّ اَلنُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ اَلسَّمَاءِ وَ نَحْنُ اَلَّذِينَ بِنَا يُمْسِكُ اَللَّهُ «اَلسَّمٰاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى اَلْأَرْضِ إِلاّٰ بِإِذْنِهِ» وَ بِنَا يُمْسِكُ اَلْأَرْضَ أَنْ تَمِيدَ بِأَهْلِهَا وَ بِنَا «يُنَزِّلُ اَلْغَيْثَ» وَ بِنَا يَنْشُرُ اَلرَّحْمَةَ وَ يُخْرِجُ بَرَكَاتِ اَلْأَرْضِ وَ لَوْ لاَ مَا فِي اَلْأَرْضِ مِنَّا لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَمْ تخلو [تَخْلُ] اَلْأَرْضُ مُنْذُ خَلَقَ اَللَّهُ آدَمَ مِنْ حُجَّةِ اَللَّهِ فِيهَا ظَاهِرٌ مَشْهُورٌ أَوْ غَائِبٌ مَسْتُورٌ وَ لاَ تَخْلُو إِلَى أَنْ تَقُومَ اَلسَّاعَةُ مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ فِيهَا وَ لَوْ لاَ ذَلِكَ لَمْ يُعْبَدِ اَللَّهُ قَالَ سُلَيْمَانُ فَقُلْتُ لِلصَّادِقِ(ع) فَكَيْفَ يَنْتَفِعُ اَلنَّاسُ بِالْحُجَّةِ اَلْغَائِبِ اَلْمَسْتُورِ قَالَ كَمَا يَنْتَفِعُونَ بِالشَّمْسِ إِذَا سَتَرَهَا اَلسَّحَابُ. ما امامان مسلمانان و حجتهاى خدا بر عالميان و سادات مؤمنان و پيشواى دست و روسفيدان و سروران اهل ايمانيم؛ امان اهل زمين هستيم چنانچه ستاره‌ها امان اهل آسمانند، مائيم كه خدا بوسيله ما آسمان را نگاهداشته تا بر زمين نيفتد جز با اجازه او و براى ما آن را نگهداشته تا بر اهلش موج نزند و براى ما باران ببارد و رحمت خويش نشر كند و زمين بركات خود را بيرون دهد و اگر امام در زمين نباشد زمين اهل خود را فرو برد. سپس فرمود از روزى كه خدا آدم را آفريده خالى از حجت نيست كه يا ظاهر و مشهور بوده است و يا غايب و مستور و تا قيامت هم خالى نماند او حجت خداست و اگر چنين نباشد خدا را نپرستند، سليمان راوى حديث گويد از امام صادق (ع) پرسيدم چگونه مردم به امام غائب بهره‌مند شوند؟ فرمود چنانچه به آفتاب پس ابر بهره‌مند شوند. 📚، جلد۱، ص۱۸۶ ↩️در کتابهای ذیل روایاتی در خصوص اینکه هرگز زمین از حجت خدا خالی نمیشود آمده است: 🔺در مرحوم شیخ کلینی بابی وجود دارد؛ بابُ اَنَّ الاَرض لاتَخْلوا مِنْ حُجهٍ که ۱۳ روایت در این خصوص داریم. 🔺در کمالُ الدین و تَمام النعمه شیخ صدوق حدود ۴۰ حدیث در این مورد وجود دارد. 🔺در بحارالانوار بابی داریم؛ که حدود ۱۰۰ حدیث در این خصوص مطرح شده است. ✔️ روایات زیادی وجود دارد در خصوص اینکه زمین از حجت خدا خالی نخواهد شد، پس این موضوع بسیار مهمی است، مسأله علت غایی این عالم بسیار حائز اهمیت و باارزش بوده که ائمه به آن تاکید دارند. 🔸قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع):تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ؟ قَالَ: «لَوْ بَقِيَتِ الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ، لَسَاخَتْ». ابو حمزة گويد به امام صادق(ع) عرض كردم: زمين بدون امام مي ماند؟ فرمود: اگر زمين بدون امام باشد فرو رود (و نظمش از هم بپاشد). 📚(ط - دارالحديث)، ج‌۱، ص۴۳۷ 🔸عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع) قَالَ: لَوْ أَنَّ اَلْإِمَامَ رُفِعَ مِنَ اَلْأَرْضِ سَاعَةً لَمَاجَتْ بِأَهْلِهَا كَمَا يَمُوجُ اَلْبَحْرُ بِأَهْلِهِ . امام باقر(ع)فرمود چنانچه امام از زمين بر گرفته شود زمين با اهلش مضطرب گردد چنان كه دريا. 📚، جلد۱، ص۱۷۹ 🔸مرحوم میفرماید اینها کنایه است؛ یعنی اگر امام در بین مردم نباشد مردم به جان هم افتاده و یکدیگر را نابود میکنند. سیدمرتضی در کتاب الشافی میفرمایند: قوله «و لعله كناية عن هلاك البشر» أنكر السيد المرتضى (ره) في الشافى أن يكون مذهب الامامية زوال الارض و هلاكها تكوينا و ... سیدمرتضی در کتاب الشافی فی الامامه انکار کرد این موضوع را که مذهب امامیه این باشد که زمین از بین میرود، ایشان میگوید زمین از بین نمی‌رود بلکه مردم دچار فتنه میشوند و همدیگر را از بین میبرند. که هر دوی اینها را مرحوم در شرح اصول کافی نقل کردند: و لعلّه كناية عن هلاك البشر و فنائهم و يحتمل أن يريد الحقيقة لأنّ الغرض الأصلي من انكشاف بعض‏، الأرض هو أن يكون مسكنا لهم و كونه مسكنا لغيرهم من الحيوانات المتنفّسة إنّما هو بالعرض فإذا فات الغرض الأصلي عاد إلى وضعه الطبيعي. شاید این کنایه باشد از اینکه بشر هلاک می‌شوند و از بین میروند‌. ایشان احتمال دادند حقیقت اراده شده باشد نه مجاز؛ وقتی غرض از زمین اینست که زمین مسکن انسان، حیوانات و موجودات روی زمین باشد؛ وقتی غرض اصلی زمین که وجود امام باشد از بین برود، بودن زمین ارزشی ندارد و خداوند کار بدون هدف و غرض انجام نمیدهد، لذا زمین از بین میرود. @kashfolmorad
🔸، در شرح اصول کافی برای توضیح این مسأله از استفاده میکند و میگوید وقتی خداوند را بشناسید(توحید)، مسأله معاد، نبوت و امامت نیز حل میشود. 🔸اَللّهُمَّ‌عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّكَ‌اِنْ‌لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى‌رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ‌لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ‌اَعْرِفْ‌حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ‌عَرِّفْنى حُجَّتَكَ‌فَاِنَّكَ اِنْ‌لَمْ تُعَرِّفْنى‌حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ‌عَنْ‌دينى. خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم. 📚، جلد۵۲، صفحه۱۴۶ 🔷آثار تشریعی امام یعنی آثاری که مربوط به شریعت، دین و مکلفین است، یعنی در این فضا امام چه اثری دارد؟ 1⃣ وجود امام لطف است. اولین مطلبی که در خصوص امام میتوان گفت اینست که وجود امام لطف است؛ یعنی خداوند کاری میکند که بواسطه آن کار به اطاعت نزدیک میشویم یا از معصیت دور میشویم. وجود امام حی و حاضر در جامعه لطف است، اما امامی که غائب است چگونه ما را به اطاعت نزدیک میکند؟ _یقرب الی الطاعه_ یا چگونه ما را از معصیت دور میکند؟ _یبعد عن المعصیة_ 🔸طبق روایات، امام بصورت ناشناس در بین مردم حضور دارد و غیبت امام در مقابل ظهور است نه حضور، امام، حاضرِ غائب از نظر است. حضرت ولی عصر(عج) در بین مردم حضور فیزیکی دارد و فرق ایشان با سایر ائمه این است که حضرت در کل دنیا حضور فیزیکی دارد. 🔸اعمال مکلفین در هر شب و روز بر امام عرضه میشود: تُعْرَضُ اَلْأَعْمَالُ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَعْمَالُ اَلْعِبَادِ كُلَّ صَبَاحٍ أَبْرَارُهَا وَ فُجَّارُهَا فَاحْذَرُوهَا وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ تَعَالَى: «اِعْمَلُوا فَسَيَرَى اَللّٰهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ»وَ سَكَتَ. توبه۱۰۵ در هر بامداد كردار بندگان نيكوكار و فاسق بر رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله عرضه مى‌شود، پس بر حذر باشيد (از كردار ناشايست) و همين است معنى قول خداى تعالى«در عمل كوشيد كه خدا و رسولش كردار شما را ميبينند» و ساكت شد. 📚، جلد۱، ص۲۱۹ 🔸سوال: اگر وجود امام لطف است یعنی وجود پیامبر و امامان سابق نیز لطف اند. اگر خداوند میخواست با ناظر بودن امام مردم را از گناه بازدارد، امامان قبل همه بعنوان ناظر هستند، پس چه نیازی به امام حی و حاضر بود؟ پاسخ: غالب مردم از اینکه یک نفر حی و حاضر ناظر بر اعمال آنها باشد به نسبت افرادی که از عالم برزخ بر اعمال آنها نظارت نمایند، تفاوت بسیاری قائلند. 🔸 در کتاب تجرید الاعتقاد که علامه حلی بر آن شرحی نوشت با عنوان کَشْفُ الْمُراد فی شَرحِ تَجْریدِ الْاِعتِقاد جمله ای در خصوص امام میگوید: وُجودهُ لُطف، و تصرّفُه لطفٌ آخَر و عدمُه منّا. وجود امام لطفی است از جانب خداوند و تصرف او لطفی دیگر؛ که نبود این تصرفات ظاهری امام از جانب ماست.(ما خود را محروم کرده ایم از این لطف دوم) @kashfolmorad