⭕️در کنار مضجع شریف و نورانی عارف بالله آیت الله شیخ محمد بهاری «رحمة الله علیه» دعا گوی تمام دوستان هستم...
🔺آیت الله نائینی رحمة الله علیه فرمود:
شهر آنجاست که شیخ محمد بهاری در آن آرمیده است...
🔺آری شهر و آبادی و آبادانی جاییست که مردان الهی در آنجا هستند والا در و دیوار ساختمان و ماشین که آبادی نیست...
جایی که اولیای خدا در آن نباشند خرابه ای بیش نیست...
#سرگذشت
🔰@kashfolmorad
🔹️لینک صوت های کلاس #مهدویّت
ج۱.
https://eitaa.com/kashfolmorad/852
ج۲.
https://eitaa.com/kashfolmorad/869
ج۳.
https://eitaa.com/kashfolmorad/883
ج۴.
https://eitaa.com/kashfolmorad/929
ج۵.
https://eitaa.com/kashfolmorad/953
ج۶.
https://eitaa.com/kashfolmorad/981
ج۷.
https://eitaa.com/kashfolmorad/994
ج۸.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1028
ج۹.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1061
ج۱۰.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1078
ج۱۱.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1086
ج۱۲.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1114
ج۱۳.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1139
ج۱۴.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1179
ج۱۵.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1213
ج۱۶.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1304
ج۱۷.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1321
ج۱۸.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1334
ج۱۹.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1344
ج۲۰.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1362
ج۲۱.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1379
ج۲۲.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1387
ج۲۳.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1428
ج۲۴.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1530
ج۲۵.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1618
🔹️لینک فیلمهای برنامه تلویزیونی #لبّیک با حضور استاد مافی #پنجشنبه_های_حسینی
ق۱.
https://eitaa.com/kashfolmorad/860
ق۲.
https://eitaa.com/kashfolmorad/876
ق۳.
https://eitaa.com/kashfolmorad/892
ق۴.
https://eitaa.com/kashfolmorad/911
ق۵.
https://eitaa.com/kashfolmorad/923
ق۶.
https://eitaa.com/kashfolmorad/936
ق۷.
https://eitaa.com/kashfolmorad/958
ق۸.
https://eitaa.com/kashfolmorad/972
ق۹.
https://eitaa.com/kashfolmorad/985
ق۱۰.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1006
ق۱۱.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1097
ق۱۲.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1108
ق۱۳.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1120
ق۱۴.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1143
ق۱۵.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1182
ق۱۶.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1201
ق۱۷.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1225
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ #بصیرت و #غیرت در سیستم فکری اهلبیت علیهمالسلام چگونه است؟؟
🎬 برنامه #لبیّک شبکه استانی ایلام
محرم۱۴۰۲، با حضور استاد مافی
#پنجشنبه_های_حسینی ❤
✅ @kashfolmorad
💚السلام علیکم یاصاحب الزمان💚
درد را درمان توانم کرد در تنهاییم
بی کسی را رام خواهم کرد در سربازیم
عقل را همراه خواهم برد در دلواپسی
قلب را زنجیر خواهم کرد در دام کسی
صبر را زیبا کنم در خانهٔ آوازها
صوت غمگین را به ترجیع آورم در سازها
چین پیشانی کنار لرزش دستم چه زود
پرده بر میدارد از پیریْ کـِنار رازها
آنقدر گفتند رازت را مگو کزیاد رفت
آنکه با عشقش بهار آورد در گلزارها
عمر رفت و خاطرات تلخ و آه و آه ها
با که گویم عاقبتْ من ماندم و صیادها
🔺گزیده ای از اشعار استاد در رسای امام عصر(عج)
🔰@kashfolmorad
04-mahdaveat-ostad mafi.mp3
43.16M
📖#تدریس #مهدویَّت
🔹جلسه:چهارم
موضوع:دلائل عقلی ضرورت وجود امام(۳)
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
🌷زندگینامه مختصر مرحوم #علامه_طباطبایی
🔺ولادت ایشان در پایان سال ۱۳۲۱ هجری قمری مصادف با ۱۲۸۲ شمسی در تبریز به وقوع پیوست. #علامه در سن پنج سالگی مادر و در سن نه سالگی پدر خود را از دست داد و با برادرش #سید_محمد_حسن تنها ماند. نسب علامه از طرف پدر به امام حسن مجتبی علیه السلام و از طرف مادر به حضرت امام حسین علیه السلام می رسد.
🔺ایشان این دوره از تحصیل خود را چنین بازگو می کند:
«در اوایل تحصیل که به نحو و صرف اشتغال داشتم علاقه زیادی به ادامه تحصیل نداشتم و از این روی هر چه می خواندم، نمی فهمیدم... پس از آن یک بار عنایت خدایی دامنگیرم شده، عوضم کرد. در خود یک نوع شیفتگی و بی تابی نسبت به تحصیل کمال حس نمودم؛ به طوری که از همان روز تا پایان تحصیل که تقریباً هیجده سال طول کشید هرگز نسبت به #تعلیم و #تفکر، احساس خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش کردم... در خور و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضروری قناعت نموده، باقی را به #مطالعه می پرداختم. بسیار می شد ـ به ویژه در بهار و تابستان ـ که شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه می گذراندم...»
🔺#علامه پس از اتمام اولین مراحل علمی در ۱۳۰۴ شمسی رهسپار #نجف_اشرف شد و ده سال در آن مرکز بزرگ تشیع به تکمیل معلومات خود در شعب مختلف علوم اسلامی پرداخت. فقه و اصول را نزد استادان معروف #نائینی و #کمپانی و فلسفه را نزد #سید_حسین_بادکویی که خود از شاگردان جلوه و آقا علی مدرس بود و ریاضیات را نزد #آقا_سید_ابوالقاسم_خوانساری و اخلاق و عرفان را در محضر #میرزا_علی_قاضی که در حکمت عملی و عرفان، مقامی بس ارجمند داشتند، تلمذ کرد. سر سلسله اساتید ایشان #مرحوم_قاضی است.
🔺مرحوم #علامه پیرامون استاد خود مرحوم #قاضی چنین می فرماید:
«ما هر چه داریم... از مرحوم قاضی داریم. چه آنچه را که در حال حیاتش از او تعلیم گرفتیم و از محضرش استفاده کردیم و چه طریقی که خودمان داریم و از مرحوم قاضی گرفته ایم».
🔺تحصیلات #علامه_طباطبائی فقط محدود به سطوح عادی فقه نبود، بلکه علاوه بر عمیق ترین تحصیلات در #صرف و #نحو و #فقه و #اصول، ایشان یک دوره کامل از ریاضیات قدیم از «اصول» اقلیدس تا «مجسطی» #بطلمیوس و نیز فلسفه و کلام و عرفان و تفسیر را فراگرفت و در این علوم به مرحله اجتهاد نائل آمد.
🔺دوران ده ساله اقامت #علامه در تبریز همراه با تدریس و تألیف سپری شد و فصلی جدید از حیات وی را فراهم کرد.
تا این که «فیض روح القدس» بار دیگر مدد فرمود و با آمدن چنین آیه ای در استخاره، #علامه راهی قم گردید: «هُنَالِک الْوَلَایةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَیرٌ ثَوَابًا وَخَیرٌ عُقْبًا»؛ در آن جا، یاری به خدای حق تعلق دارد. اوست بهترین پاداش و بهترین فرجام.
🔺آن روز حوزه علمیه قم از ضربات سهمگین رضاخان، رهایی یافته بود و با حضور آیات و مراجع بزرگواری چون #آیت_الله_بروجردی انسجام بیشتری پیدا کرده بود، فرصتی طلایی فراهم آمده بود تا #علامه_طباطبایی، نیازهای جامعه را سنجیده و بر طبق آن ها، برنامه ای منظم و کارآمد تنظیم کند. تفسیر و فلسفه درس هایی بود که ـ بر اساس احساس وظیفه علامه ـ شروع شد و تعجب بسیاری را برانگیخت چرا که تدریس تفسیر دانشی به دور از تحقیق تلقی می شد، اما پشتکار و اخلاص #علامه کار را بدان جا رساند که #المیزان حاصل سال های تلاش و تدریس گردید.
درس فلسفه نیز در آن عصر خوشنام نبود.
از این رو تلاش های بسیاری در تعطیل این درس انجام می شد، اما رفتار مؤدبانه استاد و برخورد مهربانانه آیت الله العظمی بروجردی ابرهای تیره سوء تفاهم ها را کنار زد و سعایت ها را بی اثر نمود.
به هر روی تشکیل جلسات عمومی و خصوصی این عالم فرهیخته و حضور شاگردان اندیشمندی چون #استاد_مطهری باعث نقد و بررسی فلسفه های غربی ـ مخصوصاً ماتریالیسم دیالکتیک ـ گردید و آثار و برکات جاودانه ای در تدوین کتب فلسفی به همراه خود آورد.
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
#سرگذشت
✅ @kashfolmorad
جلسه نود دوم کتاب کشف المراد.mp3
17.14M
📖#تدریس #کتاب #کشف_المراد
🔹جلسه:نود و دوم
موضوع:آیا کافر و کودک هم در مقابل مصیبت ها، از طرف خداوند عِوَض دریافت می کنند؟(۱)
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
40.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ مراحل سیر وجودی در #زیارت_عاشورا چیست؟؟
🎬 برنامه #لبیّک شبکه استانی ایلام
محرم۱۴۰۲، با حضور استاد مافی
#پنجشنبه_های_حسینی ❤
✅ @kashfolmorad
#تقریر_جلسات_مهدویت
#جلسه_اول#مهدویت
"اهمیت مباحث #مهدویت"
ما با استفاده از قرآن، روایات و عقل میتوانیم به این نتیجه برسیم که:مباحث #مهدویت از مهمترین مسائل عصر ماست. برای نمونه به یک آیه از قرآن و یک روایت از مجموعه روایات مهدوی اشاره می کنیم.
ادله ضرورت طرح مباحث #مهدویت:
📌قرآن
آیه ۲۰۰ سوره آل عمران
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
(۴) امر در آیه وجود دارد.
اصْبِرُوا [صبرکنید]
صابِرُوا [صیغه مفاعله باهم دیگر صبر کنید]
رابِطُوا [محکم کردن ارتباط با امام؛ صیغه مفاعله؛ مبالغه آمیز است]
اتَّقُوا [انجام واجبات و ترک محرمات]
🔺صیغه امر ظهور در وجوب دارد؛ مگر قرینه ای وجود داشته باشد که حمل بر غیر وجوب شود.
✅نگاه به #مهدویت وجوبی ست؛ نه استحبابی و نه جوازی
📌روایات
🔺برخی از مهمترین کتب روایی ما از این قرار است:
اولین کتاب در مورد امام زمان (عج)؛ الغیبة محمد بن ابراهیم نعمانی؛ ۴۴۵ روایت دارد. وی شاگرد کلینی بوده و کاتب کتاب کافی کلینی است.
کتب اربعه:《کافی؛ کلینی》
《من لا یحضره الفقیه؛صدوق》
《تهذیب؛ شیخ طوسی》
《استبصار؛شیخ طوسی 》
🔺در کتاب کمال الدین و تمام نعمه جلد(۱) ص ۳۱۹_۳۲۰ شیخ صدوق از امام زینالعابدین علیهالسلام روایت شده که فرمودند:
«مردم زمان #غیبت_امام #مهدی (علیهالسلام) که معتقد به امامت آن حضرت هستند و منتظر ظهورش میباشند از مردم هر زمانى برترند؛ زیرا خداى تبارک و تعالى عقل و فهم و معرفتى به آنها عطا کرده که غیبت نزد آنها مانند عیان است و آنها را در این زمان مانند مجاهد در رکاب رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) با شمشیر قرار داده است.
آنان به حقیقت شیعیان مخلص و صادق ما هستند و دعوتکنندگان به دین خداى عزوجل در پنهان و آشکار میباشند».
توضیح:
در این روایت برای شیعیانی که قائل به امامت حضرت مهدی علیهالسلام هستند و منتظر ظهور ایشان میباشند چهار فضیلت بیان شده است:
اول:بافضیلت ترین مردم کل زمانها هستند.
دوم:مانند مجاهد در رکاب رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) با شمشیر هستند.
سوم:شیعیان مخلص و صادق هستند.
چهارم:دعوتکنندگان به دین خداوند در پنهان و آشکار هستند.
🔺با توجه به این روایت، دلیل بهرهمندی آنان از این فضائل هم این است که:
با وجود اینکه امام زمان این شیعیان از چشم آنان غائب است و او را نمیبینند، ولی به وجود او اعتقاد دارند و از چنان عقل و فهمی برخوردار هستند که گویا امام زمانشان را در ظاهر میبینند.
#تقریرات
🔰@kashfolmorad
#تقریر_جلسات_مهدویت
#جلسه_دوم_مهدویت
#دلایل_ضرورت_وجود_امام(۱)
📌#ادله_عقلی
1⃣دلیل جامعه شناختی با نگاه زمینی:
فلاسفه برای اثبات لزوم بعثت از این دلیل استفاده نموده اند. فلاسفه معتقدند انسانها برای رسیدن به سعادت و کمال به قانون صحیح و حاکم مقبول نیازمندند.
یعنی ما در جامعه نیاز به حاکمی داریم که قوانین الهی را اجرا نماید؛ حاکم به اقتضاء در هر عصری میتواند نبی، رسول، امام و ولایت فقیه باشد.
نقدی که بر این نظریه وارد شده، این است که صرفاً به جنبه اجتماعی امامت اشاره شده؛ در صورتیکه ما معتقدیم امامت هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی. با توجه به روایات اگر فقط یک نفر روی زمین باشد آن شخص یا پیغمبر است یا امام.
2⃣نیاز به مفسر داشتن کلام وحی:
کسی که تالی تلو(جانشین) قرآن است میتواند قرآن را تفسیر نماید. ما با ادله قطعی در قرآن میگوییم؛ پیغمبر اسلام خاتم الانبیاء ست یعنی بعد از او پیغمبری نیست.لیکن باید در کنار قرآن کسی باشد که تالی تلو پیغمبر باشد که آن شخص امام است.
یکی از وظایف مهم امام تفسیر کلام الله است.
پیغمبر اکرم حضرت محمد(ص) در حدیث ثقلین می فرماید:
(انِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ يَفْتَرِقا حَتى يَرِدا عَلَيَّ الحَوْضَ)
که در واقع به همین موضوع اشاره دارند و می توان گفت این حدیث بازخوانی دلیل عقلی است که اقامه شده است.
3⃣برهان هدفمندی:
انسان مرکب از جسم و روح است. روح انسان مانند جسمش در حال تکامل میباشد. اگر انسان بخواهد از نظر جسمی و روحی(علی الخصوص) به تکامل برسد نیاز به راهنما دارد.
آن راهنما عقل نیست؛ چون عقل کلیات را متوجه میشود و زندگی انسانها پُر از جزئیات است. پس لزوم و ضرورت وجود انسانی لحاظ میشود که آن موجود امام است که باعث تکامل بشر میشود.
4⃣دلیل استقرایی:
استقراء نوعی شکل استدلال است که مقدمات آن از نتیجه بصورت محتمل پشتیبانی میکند.
منطق دو بخش دارد:
🔺منطق صورت: اگر بخواهیم نتیجه معقول بگیریم باید شکل استدلال معقول باشد.
شکل جزئی به جزئی⬅️تمثیل
شکل کلی به جزئی⬅️قیاس
شکل جزئی به کلی⬅️استقراء
🔺منطق ماده
بعد از تشکیل صورت باید ماده را در آن وارد نمود و نتیجه بستگی به ماده ای دارد که در آن قرار داده شده است.
که یا برهان است یا جدل و یا خطابه
💢تمام پیغمبران از آدم تا خاتم همه برای خود جانشین منصوب کرده اند.
💢هیچ پیغمبری وجود ندارد که جانشین نداشته باشد.
✅ پس قطعا پیغمبر جانشین دارد.( دلیل استقرایی)
#تقریرات
🔰@kashfolmorad