eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
572 ویدیو
363 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓اقتصاد اسلامی به چه معناست؟ ✍آیت الله : 🔸منظور ما از اقتصاد اسلامی- که موضوع بحث ما در این رساله است- نظام مالی و سیستم اقتصادی اسلام است نه علم اقتصاد. برای توضیح این مطلب لازم یادآور شویم که: «علم اقتصاد بر آنچه با زندگی اقتصادی رابطه دارد با معیارهای علمی و اصطلاحات ویژه ی خود می‌نگرد، و روابط پدیده‌های اقتصادی را روشن می‌سازد، ولی «مکتب اقتصادی» برای تنظیم اقتصاد، قوانینی را که متکی به عدالت باشد ارائه می‌دهد. » 🔻بعبارت دیگر رسالت «علم اقتصاد» کشف پدیده‌های خارجی و روابط آنها در زندگی اقتصادی است و رسالت «مکتب اقتصادی» ایجاد قانون بر اساس عدالت اجتماعی برای تنظیم زندگی اقتصادی است و بگفته ی حضرت آیت الله «سید محمد باقر صدر»: «تفاوت میان علم اقتصاد و مکتب اقتصادی تفاوت تاریخ و اخلاق است» زیرا علم تاریخ در مسیر علمی خود علل پدیده‌ها - مثلا علل و عوامل غلبه ی اسلام بر ایران- را بیان می‌کند، و روابط و آثار و نتایج آن را روشن می‌سازد بی آنکه به حقانیت آن وقایع نظری داشته باشد که آیا سزاوار بود چنان شود یا نه. اما اخلاق بیانگر آنست که حوادث و پدیده‌های وقوع یافته با عدالت مطابق است یا خیر. 💥بنابراین آنان که می‌گویند «در اسلام اقتصاد نیست زیرا بحث و اصطلاحی از بحثها و اصطلاحات علم اقتصاد در اسلام دیده نمی شود» به تفاوت میان نظام اقتصادی و علم اقتصاد توجه نکرده اند. 🔹اصولا اسلام نیامده است که حوادث و پدیده‌ها را با اصطلاحات و معیارهای علم اقتصاد کشف کند و چنین مسئوولیتی هم ندارد، بلکه اسلام زندگی اقتصادی را در پرتو عدالت تنظیم می‌کند. متون اسلامی، ما را به مجموعه ای از قوانین آشنا می‌سازد که زندگی اقتصادی انسان و رابطه ی اقتصادی او را در دادوستد و تولید و توزیع تنظیم می‌کند، و لازم نیست در متون اسلامی یک اصل کلی مانند «اصل آزادی اقتصادی» در مکتب سرمایه داری وجود داشته باشد، بلکه از متون اسلامی موضع اسلام در برابر اصل آزادی اقتصادی روشن می‌شود، مثلا اسلام جائز می‌داند زمین آباد شود، ولی اجازه نمی دهد کسی زمین را بدون آباد کردن مالک شود. اسلام تجارت را جائز می‌داند ولی به حاکم اسلامی هم اجازه ی کنترل قیمتها را داده است. از مجموع این دستورات در آیات و روایات موضع اسلام در برابر آزادی اقتصادی معلوم می‌شود. ما نیز در این رساله 👇 برآنیم که اثبات کنیم اسلام مکتب اقتصادی دارد... 📚 مقایسه ای بین سیستمهای اقتصادی ، جلد ۱ ص۹ ، انتشارات موسسه در راه حق 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
💥لباس روحانیت! نام شخص میانی واضح نیست، و اما شخص سوم گویا فرزند همان فرد اول است. فرد اول: ملا آقا بابا با مراجعه به کتب تراجم و رجال، و فهرستگان نسخه‌های خطی، ملاحظه می‌شود ملا آقا بابا، یا همان محمدرضا جدید الاسلام، نویسنده کتاب منقول الرضائی یا همان اقامه الشهود فی رد الیهود است. وی در جوانی‌، در زمان فتحعلی‌شاه (حدود ۱۲۳۷ق) شیعه شد، و بنابر برخی گزارشات سلطنت ناصر الدین شاه را نیز درک کرد. یکی دیگر از یهودیانی که چند سال بعد از ملا آقا بابا، اسلام آورد حاجی بابا قزوینی یزدی، نویسنده محضر الشهود فی الرد الیهود است. این کتاب حدود پنجاه سال پیش توسط آیت الله سید احمد به چاپ رسیده است. توضیحات و معرفی‌های بیشتر را می‌توانید در فنخا، ذیل نام هر یک از این افراد مشاهده نمایید. پس، اولا این افراد روحانیت شیعه بوده‌اند. ثانیاً، اگر حدود ۱۱۹سال پیش لباس یهودیان چنین بود، باید هزاران مدرک برای آن وجود داشت و همه از آن مطلع می‌بودند، اما اسناد و شواهد خلاف این است. هرچند عبدالرضا داوری از ولی‌نعمتان خود اعلام برائت کرده، اما روحانی‌ستیزی از ویژگی‌های مشترک وی و رحیم مشایی و رفقای سابقش می‌باشد. 🌐میراث خطی شیعه ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
لیبرالیسم-پرفسور درخشان.pdf
741.6K
ليبراليسم: ريشۀ فساد و چپاول پرفسور مسعود درخشان ** مقدمه‌ای برای كتاب دستبرد ناپيدا ترجمۀ دكتر حسين حسن‌زاده و عليرضا زماني انتشارات دانشگاه امام صادق عليه‌السلام- دي‌ماه 1400 مطالعه این مقدمه ارزشمند را به همه عزیزان توصیه می‌کنم ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
💥سرّ موفقیت 🎤آیت الله سید مرحوم مرد متدین و متعبدی بود. مخصوصا این اواخر سیر و سلوک عرفانی هم داشت. اذکاری را بین الطلوعین ملتزم بود. عارفی او را راهنمایی کرده بود. خیلی آقامنش و با عزت بود. حاضر نبود زیر بار ذلت برود. بااین همه آنچه سر موفقیت او به شمار می آید به نظر من نظم فکری ایشان بود. این خیلی مهم است. ممکن است کسی کوهی از علم و دانش باشد ولی فکرش نظم فکری نداشته باشد. این چنین فردی نمی تواند موفق باشد مرحوم مطهری علاوه براین که از نظر علمی وزنه ای بود فکرِ علمیِ منظمی هم داشت. هر چه را که نوشت درست و بجا بود 🔻در این جا قضیه ای را نقل می کنم که بیانگر شخصیت علمی آن بزرگوار است بنده حدود دو سال قبل از هجرت امام به پاریس به نجف مشرف شدم.خدمت امام رسیدم،از جمله مطالبی که به ایشان عرض کردم شکوه از پایین آمدن سطح علمی طلبه ها در حوزه علمیه قم بود.امام این را قبول داشتند از این روی فرمودند: باید چاره ای بیندیشیم از جمله به من پیشنهاد کردند که دراین زمینه فعالیتی داشته باشم عرض کردم: برای من میسور نیست ایشان فرمود:پس این موضوع را با آقای مطهری آقااشراقی و آقا اخوی (آقای پسندیده) در میان بگذارید به ایران که آمدم قضیه را به شهید مطهری گفتم و یادآوری کردم که:ایشان از شما برای این جهت استمداد کرده است طولی نکشید مرحوم مطهری به من گفتند:امام از نجف برای من نامه ای فرستاده اند و در آن نامه نوشته اند: در قم برای طلاب برنامه ای داشته باشم لذا ایشان هفته ای دو روز به قم می رفت و تصمیم داشت برای همیشه به قم برگردد که انقلاب اسلامی پیروز و ایشان شهید شدند @kashkolenab
💥نظر استاد شهیدی‌پور درباره نظام اقتصادی اسلام (درس خارج فقه پول- 30مهر 99) ⚡️ این‌که ما بگوییم اسلام نظام اقتصادی ندارد؛ یک سری احکام تعبدی است، این‌ها را مراعات کنید، بعد دیگر هر چی شد مهم نیست، این خلاف مفاد آیات و روایات است. 📖 ما یک علم اقتصاد داریم که روشن است، علم اقتصاد راه‌های علمی برای مبارزه با تورم یا ایجاد رونق اقتصادی را نشان می‌‌دهد که اگر این کار را بکنید تورم پایین می‌آید اگر آن کار را بکنید رونق اقتصادی حاصل می‌‌شود و امثال آن. چقدر سود بدهید اقتصاد رشد می‌‌کند سود را کم کنید نتیجه‌اش چه می‌‌شود. این علم اقتصاد است و هیچ کس ادعا ندارد اسلام علم اقتصاد دارد. اصلا علم اقتصاد ناشی از تجربه است و اسلام دین آسمانی است برای هدایت انسان‌ها. اصلا‌ شأن اسلام بالاتر از این است که بخواهد به عنوان دینی که علم اقتصاد دارد یا علم طب دارد، بخواهد کار بکند. چون فراتر از زمان‌ها و مکان‌ها است. در این موارد، شرائط مختلف زمان‌ها و مکان‌ها تاثیر دارد. 🖋 اما مکتب اقتصادی که بگوییم اسلام ندارد این درست نیست. بالاخره اسلام وراء این احکام تعبدی، یک ارزش‌‌هایی را در مسائل اقتصادی مطرح کرده است. اگر ما فقط بگوییم احکام تعبدی داریم، حیل ربا جایز است، زکات هم اگر همان نُه مورد بود زکات می‌‌گیریم، ‌نبود نمی‌گیریم، حالا مردم مبتلا به فقر بشوند ما وظیفه‌ای نداریم!، خدا خودش زکات را در نُه چیز قرار داده، ما بیاییم بگوییم زکات در بیشتر از نه چیز است؟ اگر بگوییم اسلام مکتب اقتصادی ندارد و یک سری احکامی است که ما اجراء می‌‌کنیم و به نتیجه‌اش کار نداریم، در این صورت قطعا اسلام نظام اقتصادی نخواهد داشت چون یک سری احکام تعبدی و شکلی است که باید این شکل را مراعات کنیم. 📖 به قول مرحوم آقای تبریزی که خودشان طبعا طرفدار همین مطلب بودند که یک احکام تعبدی است، ‌ظلم بودن ربا هم ظلم تعبدی بودن آن است چون خدا حرام کرده ظلم شده و الا اگر خدا حلال می‌‌کرد ربا را که ظلم نبود. «لاتَظلمون» چون خدا گرفتن سود را در قرض حرام کرده است؛ و لکن از راه‌های دیگر بیایید، به جای این‌که بگویید قرض به شرط سود می‌‌دهیم که ربا است بیایید جعاله بر قرض، مقترض بگوید من اقرضنی فله علیّ‌ کذا و کذا. 🖋 ما می‌‌گوییم اسلام وقتی می‌‌گوید ربا نگیرید ظلم است، این نشان می‌‌دهد یک طرز تفکری دارد که این محتوا را ظلم می‌‌داند. عرفی نیست بگوییم این شکل ظلم است. این شکل را عوض بکنید ظلم نیست. 🕋 اسلامی که می‌‌گوید ما زکات را واجب کردیم تا فقر را در جامعه برطرف کنیم، اگر مصادیق زکات -که امروز درهم و دینار وجود ندارد و بقیه موارد هم اندک است- موجب برطرف شدن فقر در جامعه نشد این خلاف این است که «ان الله اشرک الفقراء فی اموال الاغنیاء و لو علم انه لایکفیهم لزادهم» یا آیه «کی لا یکون دولة بین الاغنیاء منکم». هدف از تشریع احکام اقتصادی که از ثروتمندان زکات بگیرند یا احکام دیگر این است که ثروت فقط در بین اغنیاء در گردش نباشد، دیگران هم از این اموال استفاده بکنند. زکات برای رفع فقر فقراء‌ است و اگر وضع طوری بشود که رفع فقر فقراء‌ نشود باید حاکم مسلمین جایگزینی درست کند که رفع فقر فقراء‌ بشود. این اقتصاد اسلام را نظام‌مند می‌‌کند و دیگر نباید با تغییر شکل آن، نظام‌ اقتصادی اسلام مختل بشود. ✅ این‌ها یعنی نظام‌مند بودن اقتصاد دین. و این نظام باید حفظ بشود. اگر بناء باشد با تغییر شکل این نظام مختل بشود این کشف می‌‌کند آن تغییر شکل‌ها مشکل دارد. 🖋 فقهایی که می‌‌گویند احکام دین، احکام تعبدی است حالا حکمت‌هایی دارد سر جای خودش و ما اگر این احکام تعبدی را رعایت کردیم و از راه‌های دیگری که خدا منع نکرده استفاده کردیم، دیگر کاری نداریم به این‌که نتیجه‌اش چه می‌‌شود. این یعنی اقتصاد اسلام نظام ندارد، مکتب اقتصادی در اسلام نداریم. و ما به نظرمان این خلاف مفاد آیات و روایات است. ✍حجه الاسلام محسن امیدوار از اعضای مرکز تخصصی حوزه مشکات 1399/08/02 @meshkat_qom 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
نظریه اقتصادی امامَین انقلاب.mp3
12.65M
💥 نظریه‌ی اقتصادی امامَین انقلاب 🎤استاد احمدعلی یوسفی 🔸شنبه، نهم اسفند ۱۳۹۹ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بسیار بسیار کم کار کردیم! 🎥آیت الله (ره): کل فعالیت روحانیت و حوزه را که مقایسه می‌کنیم با نیازهایی که جامعه داشت و بستری که فراهم شده بود و می‌شد کار بکنند، اعتراف می‌کنم که بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم. هرکسی از خودش سوال کنه که چیکار کرده برای اسلام... 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
♨️تاثیر گناه بر علم ✍آیت الله : بسته شدن و واژگونی دل، ویژه کافران و منافقان نیست، بلکه به هر میزانی که دل آدمی به زنگار گناه آلوده گردد، واژگون و مختوم گشته، به همان اندازه از فهم آیات الهی محروم می گردد و این واژگونی دل از آلودگی به مکروهات آغاز میشود و به گناهان صغیره و سپس به کبیره می رسد و از اکبر کبایر که کفر به خداست، سر بر می آورد. معیار سنجش بیماری قلب نیز مقدار بی توجهی انسان به فهم آیات الهی یا انزجار از آنهاست. 📚 تسنیم ج 2 ص 234 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
41.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️اقتصاد نهاد دین از کجا باید تامین شود؟ ایده استقلال نهاد دین از دولت در اندیشه‌های «جان لاک» صورتی نظری و فلسفی یافت. لاک، دولت را نگاهبان حقوق و آزادی‌های فردی می‌دانست، حال آنکه کار نهاد دین بالذات دواطلبانه و آزادانه است. در تقویت ایده لاک، کانت نیز صراحتاً از استقلال ساختاری و اقتصادی نهاد دین در برابر دولت سخن گفت. به باور کانت بار مسئولیت و مخارج نگهداری کلیسا نباید بر دوش دولت بیفتد و آن بخش از مردم که تابع عقیده و کیش خاصی هستند، باید آن را تامین کنند. پس از انقلاب اسلامی؛ با استقرار حکومت دینی، استقلال نهاد دین از حکومت غیرممکن به نظر میرسید. در میان نظریه‌های موجود در باب اقتصاد نهاد دین دو نظریه «وابستگی یا دولت محور» و «استقلال یا حوزه محور» قابل بازخوانی است. آیا استقلال حوزه بر استقلال مالی آن از قدرت سیاسی استوار است یا کمک مالی قدرت سیاسی به حوزه استقلال آن را مخدوش نمی‌کند؟ ✂️برشی از برنامه سوره مرحوم دیانی 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ◼ @kashkolenab
«درآمدی بر فهم تمدنی از قرآن»حبیب الله بابایی.mp3
21.23M
💥فایل صوتی نشست تخصصی با موضوع «درآمدی بر فهم تمدنی از قرآن» 🎤 حجت الاسلام دکتر حبیب اله @Habibollah_Babai 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
روش شناسی فقه هنر ایت الله علیدوست.mp3
18.17M
💥فایل صوتی نشست علمی « روش‌شناسی اجتهاد در فقه هنر » از سلسله نشست های علمی بر کرانه فقه 🎤 آیت الله ابوالقاسم 🏢برگزار کننده: مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، ۱۴۰۰/۱۰/۱۶ 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#معرفی_اساتید 🔹حضرت استاد علی #ربانی_گلپایگانی ✴️کانال دروس خارج کلام جدید🔻 @kharejkalam 🌐آرشیو
اجتهاد کلامی در منابع وحیانی .pdf
905K
📕 "اجتهاد کلامی در منابع وحیانی" ✍استاد علی (استادِ درس خارج کلام حوزه علمیه قم) 💧چکیده💧 اجتهاد در علم کلام با اجتهاد در علم فقه و سایر علوم دینی و بشری، تفاوت ماهوی ندارد. حقیقت اجتهاد کلامی در معنای فنّی و مصطلح اجتهاد، عبارت است از توانمندی بر استنباط و اثبات عقاید دینی و دفاع از آنها با بهره‎گیری از منابع و ادله عقلی و نقلی. این معنای اجتهاد کلامی واجب کفایی است، اما معنای ساده آن که عبارت است از تفکر عقلی ساده درباره اصول اعتقادات دینی که در توان عموم مکلفان است، واجب عینی است. موضوع بحث در این پژوهه، معنای فنی و اصطلاحی اجتهاد کلامی است که پس از بیان حقیقت و حکم شرعی آن، با بهره‏گیری از روش نقلی – تحلیلی، کارکردهای آن در منابع وحیانی و نمونه‎هایی از استنباط‎های کلامی بر اساس قواعد اصولی تبیین شده است. 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 متن بیانیه ی مهم رئیس محترم حوزه های علمیه (آیت الله اعرافی) و چهار عضو محترم خبرگان رهبری (اعرافی
💥باید به ستاد راهبری معماری شهرسازی حوزه علمیه خداقوت بگویممحسن مقصودی(مجری برنامه ثریا شبکه۱): اگر یادتون باشه در ماه های اخیر در ثریا چند برنامه انتقادی، پیشنهادی در خصوص طرح نهضت مسکن دولت رفتیم و تو برنامه پیشنهاد داده شد که مسکن های جدید بویژه در شهرهای متوسط و کوچک به صورت ویلایی ساخته شود. تاکید بر توسعه افقی با الگوی ایرانی اسلامی به جای توسعه عمودی آپارتمانی کنونی. این برنامه ها خوشبختانه بازتابهای زیادی داشت و دوستان وزارت راه و شهرسازی هم استقبال کردند. در همین راستا این هفته به دعوت دوستان این وزارتخانه جلسه ای مفصل (بیش از دو ساعت) با آقای مهندس رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی داشتیم. مهمان برنامه، آقای دکتر عباس جهانبخش، که استاد دانشگاه هستند و همکاران پژوهشی ایشان که از استادان دانشگاه و حوزه علمیه بودند مباحث تکمیلی را ارائه دادند (از تجربیات کشورهای مختلف و طرح های مشابه در ایران و وجهان) و مورد استقبال آقای وزیر قرار گرفت. باید به ستاد راهبری معماری شهرسازی حوزه علمیه خداقوت بگویم. یک کار علمی بسیار خوب در خصوص شهرسازی مبتنی بر اصول علمی، بومی و مبانی دینی و کاملا اقتصادی (ساخت زیست شهرهای ویلایی با امکان طراحی اشتغال بومی و محلی) که قبلاً بخشهایی از آن در ثریا نشان داده شد و مورد استقبال زیاد مخاطبان بود. در این جلسه برخی مستندهای برنامه هم مجددا پخش شد، از جمله مسکن مهر ویلایی در شهر جدید امیرکبیر و یا مستند خانه سازی ویلایی حاج سعید قاسمی در زلزله سرپل ذهاب با فناوری های سبک سازی مدرن و مقاوم سازی در عین سرعت بالای پروژه های ویلایی ساخته شده در آن مناطق. این جلسه شروع خوبی بود و قرار شد همکاری و جلسات تیم های پژوهشی با وزیر و مسوولان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص ادامه یابد. ما البته در برنامه ثریا همین مسیر مطالبه گری را ادامه می دهیم و امیدواریم در طرح نهضت ملی مسکن، نسبت به طرح خوب مسکن مهر، شاهد جهش کیفی و کمی باشیم. یکی از این تغییر ریل ها و جهش ها باید در حوزه شهرسازی صورت گیرد. به هیچ وجه نباید در شهرهای متوسط و کوچک که زمین در اطراف شهرها هست مجددا شاهد ساخت آپارتمانهای چندین طبقه و نزدیک به هم باشیم. (در شهرهای جدید هم که کنار کلان شهرها ایجاد می شوند باید همین رویکرد در شهرسازی لحاظ شود) خوشبختانه آقای وزیر با این موضوع موافق بود و‌ این رویکرد را قبول داشت. ایشان به برخی مشکلات اجرایی این مسیر اشاره کردند که باید با کمک همه دستگاه ها حل شود. در ثریا این موضوع را بیشتر پیگیری و مطالبه می‌کنیم تا حصول نتیجه ان شاءالله. بیانیه چند ماه قبل برخی علمای حوزه را اینجا بخوانید👇 https://eitaa.com/kashkolenab/693 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
📚 "تخطیط المُدُن فی الاسلام" ✍علامه سيد جعفر مرتضی عاملی(ره)👇 http://ito.lib.eshia.ir/81420/1/0 ✅کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
💥مقدّس اردبيلى اموال خود را با فقرا تقسيم مى‌كرد و براى خود به اندازه سهم يكى از فقرا نگاه مى‌داشت ✍آیت الله : عالم ربّانى مقدّس (احمد بن محمّد) - كه متبحّر در علوم فقه و كلام و تفسير و حديث و در ورع و تقوا ضرب المَثَل و ملاقات او با امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء در ميان سيره نويسان مسلّم است - در مرتبه عالى از زهد و ساده زيستى و احتراز از تجمّل گرايى بود و در سالهايى كه مردم از لحاظ وضع مالى در مضيقه و تنگدستى بودند اموال خود را با فقرا قسمت مى‌كرد وبراى خود نيز به اندازه سهم يكى از فقرا بر مى‌داشت. علاّمه در بِحار مى‌گويد: «مقدسّ اردبيلى در پرهيزگارى و زهد و فضل به مرتبه بسيار بالايى نائل شد كه مانند او را در ميان متقدّمين و متأخّرين نشنيده‌ام.» 📚اسلام مجسم ، حسین نوری همدانی ، ص۳۷۳ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
💥 الشافی في الإمامة 🔹 کتابی کلامی است درباره ، به زبان عربی، در پاسخ به شبهات قاضی عبدالجبار معتزلی در ردّ عقاید شیعه 🔸 این کتاب مورد توجه عالمان مسلمان بوده و نقد و تلخیص‌هایی نوشته شده است. تلخیصُ الشّافی نوشته شیخ  از مشهورترین آنها است. ⭐️سیدِ مرتضی (۳۵۵-۴۳۶ق) خود نیز در دیگر آثارش، همچون تنزیه الأنبیاء و الذخیرة فی علم الکلام به الشّافی ارجاع داده است 🔻 الشافی در سال ۱۳۰۱ق در ایران چاپ سنگی شد همچنین در سال ۱۴۱۰ق با تصحیح عبدالزهراء خطیب حسینی، توسط مؤسسه انتشاراتی الصادق در قالب چهار جلد منتشر شد. 🖼اخیرا هم چاپ نفیس ۵جلدی، از انتشارات آستان قدس رضوی در مشهدمقدس انتشار یافت. ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
🔅رسائل و مکاسب 🔻آیت الله شاهرودی: من خودم در نجف از مرحوم آقای شاهرودی[بزرگ] و مرحوم آقای سید عبد الهادی شیرازی شنیدم که می‌گفتند: این کتاب‌ها[کتابهای شیخ انصاری] در اصل یادداشت‌هایی بودند که شیخ آنها را به مجلس درس خود می‌آوردند و بر اساس آنها تدریس می‌کردند و پس از آن این یاداشت‌ها جمع آوری و بررسی شد و سپس در قالب کتاب رسائل و مکاسب به چاپ رسید، حتی خود شیخ، زمانی که بحث ظن رسائل چاپ شده بود، ناراحت شده و به انتقاد پرداخته بود. 📚جایگاه شناسی علم «گامی ‌به سوی تحول»، نوشته سید حمید رضا حسنی و مهدی علی پور، ص ۳۴۰، مصاحبه با آیت الله محمدابراهیم جناتی ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
4_5918134844176467616.mp3
1.92M
❓خطای تفکر غربی در مورد مسئله چیست!؟ 🎤رهبر معظم انقلاب ۹۳/۱/۳۰ 🔆کشکول ناب حوزوی🔻 🅾 @kashkolenab
💥عکسی از جلسات " گعده علمی" آیت الله سید احمد 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔹جلسات اخلاقِ برخی از شاگردان مرحوم استاد سعادت پرور (پهلوانی) ، در شهر مقدس قم پی نوشت : شیخ جعفر ناصری از شاگردانی مرحوم حاج اقای سعادت پرور نیستند... @borhan_maaref @ShiaTowhid @seratemostaghim_ir @forooghetohid @alfetrah @ostadvatankhah @nasery_ir @ostadayoobi 🔻اصلاحیه : جلسات حاج اقای ایوبی و حاج اقای ناصری، در مکان و زمانی که در تصویر ذکر شده بود، برگزار نمی گردد... 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥راه مبارزه تحریم و منع نیست! ✍استاد شهید : من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم‏ الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌شان احترام فراوان قائلم، هشدار می‌دهم و بین خود و خدای متعال اتمام حجت می‌کنم که نفوذ و نشر اندیشه‌های بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعمّ از آنکه از روی سوء نیت و یا عدم سوء نیت صورت گیرد، 🚨خطری است که کیان اسلام را تهدید می‌کند. ⚠️راه مبارزه با این خطر تحریم و منع نیست! مگر می‌شود تشنگانی را که برای جرعه‏ای آب له‏له می‏زنند، از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد؟! ✅این ما هستیم که مسئولیم. ما به قدر کافی در زمینه‌های مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده‏ ایم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهی باشدی بیشتر این جویها خواجه چرا می‏دود تشنه‌ در این کویها راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینه‌ها با زبان روز است. حوزه‌های علمیه ما که امروز اینچنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافته‏اند باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند، باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست. 📚نهضتهای صدساله اخیر ص۹۳ ، ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab