فیض کاشانی کتاب "مفتاح الحساب غیاث الدین جمشید کاشانی" را کتابت نموده و به فرزندش علم الهدی هدیه می کند. این نسخه هم اکنون در کتابخانه مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی (شماره نسخه 13539) نگهداری می شود.
#فیض کاشانی در حوالی ۱۷ سالگی این نسخه را نگاشته بوده است.
#نسخه_خطی
#تراجم_علما
✍پ.ن: اینکه برخی علما مثل خواجه نصیر و شیخ بهایی ، معماری و مهندسی هم بلد بودن و طراحی برخی از اماکن به آنها نسبت داده شده، بخاطر این بوده که حساب و هندسه و... هم می خواندند! در "بول اِبِل" و "مقدمه واجب" گیر نمی کردن!
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥تالیف کتاب در بدترین شرایط اجتماعی!
از رویدادهاى مهم عصر ملاّ محمّداسماعیل خواجویى، فتنه افغانها در ایران و به ویژه در اصفهان بود.
🔹در سال (1122 هـ .ق.) افغانها به ایران حمله کردند و سیزده سال بعد یعنى در سال (1135 هـ .ق.) کاملاً بر ایران مسلّط شدند. حاکمیت متجاوزان افغان تا سال (1142 هـ .ق.) طول کشید. در این مدتِ بیست و دو ساله بر اثر بى کفایتى زمامداران ایران و درنده خویى متجاوزان، سرزمین ایران در فقر و فلاکت به سر مى برد و همه جا ناامنى و جنایت حاکم بود. این عالم جلیل القدر در متن این بحران، با غم و رنج و بلاى خانمان برانداز افغانها گرفتار بود و هیچ راه نجاتى برایش فراهم نبود.
🔸برخى از عالمان حوزه علمیه اصفهان در فراز و نشیب این حوادث، یا به شهادت رسیدند، یا مفقود الاثر شدند و یا از آن جا براى همیشه کوچ کردند. مراکز علمى و فرهنگى اصفهان توسط مهاجمان ویران گردید و کتابهاى کتابخانه هاى بزرگ این شهر تاریخى به عنوان سوخت در حمامهاى اصفهان به کار گرفته شد. کتابخانه هاى کوچک، یا محبوس ماند و دچار آفت شد یا در زمین و باغچه منازل دفن گردید، یا طعمه زاینده رود شد، یا محراب مساجد از اوراق آن ها پر شد و یا به صورت قاچاق از کشور خارج گردید.
🔻علاّمه خواجویى با وجود این حوادث، با همّت والا موفّق به تحصیل، تدریس و تألیف و پژوهش شد و در کوران آن وقایع مصیبت بار، توانست اثر مهمّى به نام «چهل حدیث» بنگارد. وى در خصوص زمان و مکان تألیف این کتاب تحقیقى چنین مى نویسد:
این کتاب را در زمان و مکانى گرد آوردم که دیده ها و دلها پریشان مى گشت و خون مؤمنین ریخته مى شد و عِرض و ناموس مردم هتک مى گردید و اموال و اولاد مردم به غارت و اسیرى مى رفت و دریاى انواع ظلم و ستم موج مى زد و ابرهاى پى در پى ناراحتى ها و غمها سایه افکنده بود، زمان هرج و مرج و فتنه بود، همه مضطرب و ناراحت و فکرها مشغول و مشوّش بود، در چنین حالى بود که این کتاب را تألیف نمودم(۱)
🔺بعد از شکست افغانها، مجدداً اصفهان به یک مرکز علمى تبدیل شد و از نو جان گرفت. یکى از عالمان پرتلاش و علاقه مند در بازسازى این حوزه، ملاّ محمّداسماعیل خواجویى بوده است
(۱):احوال و آثار علاّمه #خواجویى، ص 18.
#تراجم_علما
#سیره_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
❓مراد از حدیث "اکثر اهل الجنه البُله" چیست؟
پاسخ مرحوم آیت الله مدنی تبریزی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
آقایان علوی بروجردی و بیات زنجانی و محقق داماد و موسوی تبریزی و مرتضی جوادی آملی و پیرمردهای باقی مونده از جریان صانعی و منتظری که سریع برای مهسا امینی پیام تسلیت و بیانیه و... دادند نمیخواهند برای اتفاقات اخیر مثل آتش زدن قرآن و پرچم امام حسین ع و پرچم کشور و دهها جنایت دیگه، تسلیتی بیانیه ای ، اعتراضی بکنند؟!؟
یادمون نمیره که بسیاری از شماها در فتنه۸۸ هم حامی موسوی و کروبی بودید! خجالت بکشید و حیا کنید از خون شهدا
اونایی که خودشونو از دشمنان اسلام و قران و اهلبیت و انقلاب جدا نکنن و اظهار تبری نکنند ، معلوم میشه که به اعمال و رفتار وحشیانه آنها راضی اند! اون موقع دیگه حق ندارن از اسلام رحمانی و فقه اخلاقمدار و... سخن بگویند!
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥پاسخ به اعتراض یکی از اعضای محترم کانال
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
⚠️وقتی مایه علمی نباشد صاحب شبهه را تکفیر می کنیم!
♨️اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است
✔️آیت الله #جوادی_آملی در دیدار جمعی از اعضای کمیته کرسی های آزاد اندیشی (سال ۹۶):
🔹آزاد اندیشی یک فضای آزاد می خواهد، کسی که در قفس است در همان محدوده قفس می تواند پرواز کند. ما نباید در محدوده فقه و اصول خود را محصور کنیم بلکه باید این محدوده را وسیع کرد؛ اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است و در نتیجه ما آن مایه و ابزار علمی لازم برای آزاد اندیشی را در اختیار نداریم.
🔹نتیجه خالی بودن دست ما از مایه علمی لازم این می شود که با شبهه مخالفت می کنیم در حالی که ما «شر بالذات» در عالم نداریم، حتی بیماری سرطان در عین بیماری بودن برکات بسیار علمی دارد! لذا شبهه از مقدس ترین امور است که به علم عمق و گسترش می دهد.
🔹پیامبر اکرم می فرماید: «طلب العلم فریضه» این تای فریضه، تای مبالغه است؛ یعنی خیلی خیلی طلب علم واجب است! همین دینی که این همه طلب علم را واجب می داند و آن را سفارش کرده است به ما گفته چه بخوانیم، فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَهٌ آیَهٌ مُحْکَمَهٌ أَوْ فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ أَوْ سُنَّهٌ قَائِمَهٌ» اما ما آیه محکمه و فریضه عادله و سنت قائمه، هر سه را فقه و اصول دانستیم در حالی که آیه محکمه، تفسیر، حکمت و کلام است. سنت قائمه، فقه است و فریضه عادله، اخلاق و حقوق است.
🔹اگر معرفت شناسی خود را از حسی و تجربی بالاتر نیاوریم فضای علمی خود را محدود کرده ایم آنگاه به جای استقبال از شبهه صاحب شبهه را #تکفیر می کنیم. حوزه باید این «إِنَّمَا» را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد.
🌐 منبع 👉
#نقد_حوزه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥مشاهده برنامه #مناظره بیژن عبدالکریمی و شهریار زرشناس در خصوص «آینده ایران»
برنامه تلویزیونی "شیوه" شبکه چهار 👇
https://telewebion.com/episode/0x29940bc
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥پاسخ به اعتراض یکی از اعضای محترم کانال ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
💥نظر یکی از اعضای محترم کانال
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
فلسفة علم فقه (تعریف، ساختار و اولویتهای پژوهش) .pdf
196.5K
📕 #مقاله فلسفه علم فقه (تعریف، ساختار و اولویتهای پژوهش)
✍سعید ضیائی فر
💧چکیده💧
در این مقاله به سه مطلب دربارة فلسفة علم فقه پرداخته شده است: در مطلب اول تلاش شده است تا با استقصایی نه چندان کامل، کاربردهای سه واژة «فلسفه» «علم» و «فقه» توضیح داده شود، سپس معنا و مراد از این سه واژه بیان شود و سرانجام تعریفی از فلسفة علم فقه ارائه گردد.
در مطلب دوم پس از بیان ویژگیهای ساختار مطلوب در یک علم، ساختار کلّی فلسفة علم فقه در یک مقدمه و چهارده محورِ اصلی پیشنهاد شده است.
در مطلب سوم اولویتهای پژوهشی در محورهای پیشنهادی بررسی شده، و پس از بیان معنا و اقسام اولویت، سه ملاک بهعنوان اولویت پژوهش مطرح گردیده است و بر اساس این ملاکها، محورهای دارای اولویت در بحث فلسفة فقه بررسی شده است.
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
359124_386.mp3
2.54M
🎤 #رهبر انقلاب:
انگیزه هایی وجود دارد که روحیه انقلابی قم را کمرنگ کنند!
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
🔺در اینکه لیدرهای آشوب های اخیر آموزش دیده هستند تردید نداریم
▪️اما اینکه تمامی معترضان رو عضو در فرقه نحس رجوی و یا کومله و دموکرات بدانیم تجاهل است. این ها نسلی رها شده هستند که هیچ کس برنامه ای برایشان نداشت. آنها هویت خود را در شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای ساختند.
✍علی اکبر رائفی پور
🚨پ.ن: عوامل مختلفی مثل عدم تربیت درست و گسترش انحرافات اخلاقی و اندیشه های الحادی خصوصا در فضای مجازی و عدم ارتباط با مکانهای مذهبی و شایعات و شبهات و خصوصا بی عدالتیهای اجتماعی ، همه دست به دست هم دادند و این نوجوانان را به این پرتگاه کشونده اند!
وظیفه حوزه سخت تر شده و این جریان در آینده بسیار گسترده تر خواهد شد اگر به وظیفه خود عمل نکنیم
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
AudioCutter_صدا ۰۸۱(1).mp3
6.48M
#صوت
♦️امروز مساله اول جامعه ما حجاب نیست!
🔸مسئولین بجای حل مشکلات اصلی جامعه مثل بی عدالتی آموزشی، مسکن، بهداشت بواسطه حجاب دوگانه طرح نکند و مردم را بجان هم نیندازند.
🔻در حاشیه سخنرانی های محرم امسال در مورد مبارزه امام حسین ع با فساد اقتصادی بنی امیه ( eitaa.com/m_amin_rezai/2709 ) و فساد سیاسی بنی امیه ( eitaa.com/m_amin_rezai/2709 )طرح کردم یکی از خانم ها پیرامون امر به معروف و نهی از منکر و مساله حجاب سوالی پرسیدند که مختصر پاسخ دادم و حالا شنیدنی است.
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_reza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد علوی بروجردی (بخش اول):
هنر و افتخار نشست دوره ای اساتید این است که به احترام مراجع تقلید تا کنون به مسئله مرجعیت ورود پیدا نکرده و حتی یک رساله از اعضای این نشست بیرون نیامده است!!
کشکول ناب حوزوی
🔺در اینکه لیدرهای آشوب های اخیر آموزش دیده هستند تردید نداریم ▪️اما اینکه تمامی معترضان رو عضو در
💥بخشی از سخنان مهم شهید سید مرتضی #آوینی در مورد اهمیت معرفی الگوی مناسب برای جوانان
📚مبانی توسعه و تمدن غرب ،ص۱۴
✍پ.ن: امروز استکبار چه کسانی را الگوی نوجوانان و جوانان ما معرفی می کند؟! ما چقدر در الگوسازی و معرفی الگوهای ناب دینی وظیفه داریم؟!
#غرب_شناسی
#مدرنیته_و_تاثیرات_آن
💥مطالعه کتاب مبانی توسعه و تمدن غرب به شدت توصیه می شود💥
✍پ.ن۲: ما طلبه ها معمولا فهم عمیق از مدرنیته و تمدن غرب نداریم ، باید عمیق بشناسیم تا بتوانیم در حل مسائل مدرن موفق باشیم
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
آقایان علوی بروجردی و بیات زنجانی و محقق داماد و موسوی تبریزی و مرتضی جوادی آملی و پیرمردهای باقی مو
💥بيانیه انقلابی آیت الله نجم الدین طبسی در مورد وقایع اخیر
❗️ آنچه مایه تعجب است همراهی عدهای از ورشکستگان سیاسی و جمعی از مطرودین از حوزه است که در میان اساتید و برجستگان حوزه فاقد جایگاه علمی هستند.
♨️ شما واقعا اگر درد دین و غیرت مذهب داشتید، در برابر این هنجارشکنیها هم موضع میگرفتید و قتل مأموران قانون و بسیجیان جان برکف را که برای امنیت جامعه به وظیفه قانونی خود عمل کردند، محکوم میکردید.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ
🏴 هتک حرمت به زنان مسلمان، برداشتن چادر از سر زنان مؤمنه و محجبه، آتشزدن قرآن و مساجد، کشتن مأمورین انتظامی و افراد عادی و عابر و جسارت به حریم مرجعیت و نظام اسلامی به بهانه فوت یک شهروند (مرحومه امینی) از اقدامات خرابکارانه و جنایتبار و در راستای اعلان جنگ با خدا و مقدسات اسلامی و در حکم محاربه و فساد فی الأرض است.
❗️آنچه مایه تعجب است همراهی عدهای از ورشکستگان سیاسی و جمعی از مطرودین از حوزه است که در میان اساتید و برجستگان حوزه فاقد جایگاه علمی هستند.
‼️عجبا جرم این همه جنایت و ارتکاب محرمات کمتر از فوت مرحومه امینی است که برای او عزا میگیرند و یا با صدور بیانیه، موضعگیری میکنند؛ اما نسبت به شهادت و یا آتشزدن مأمورین انتظامی مظلوم و در عین حال شجاع و وظیفهشناس کشور ساکتاند؟! و یا چادر از سر نوامیس مسلمین کشیدن و هتک حرمت به محجبهای که از خانواده شهدا بود سخنی در محکومیت آن نمیگویند تا لااقل بگوییم اینها مسلمان هستند و غیرت دینی دارند و نسبت به این جنایات و هتک حرمتها هم حساسیت دارند.
مسجد و قرآن کریم را میسوزانند و بیمهابا به مقدسات اسلامی جسارت میکنند، اما اینان هیچ احساسی از خود نشان نمیدهند، إِنَّكَ لَاتُسْمِعُ الْمَوْتَى.
❓راستی این همه جنایت و هتاکی به مقدسات که این طیف هم در آن شریک هستند گناهش کمتر از مرگ خانم امینی است؟
♨️ البته مراجع ذیصلاح، جریان را پیگیری و به وظیفه دینی و ملی خود عمل میکنند، ولی به خود آیید، ترسم که به کعبه نرسی ای اعرابی! و از مواضع قبیح و خجالتآورتان توبه کنید و برگردید تا گرفتار لعنت و نفرین نسلهای آینده قرار نگیرید همانطوری که امروز منفور و مطرود و مورد لعن این نسل هستید.
این فرهنگ بیبند و باری را شما به راه انداختید و به ارمغان آوردید و جامعه اسلامی ما را گرفتار همان سیاست بیبند و باری غربی کردید و بر اجرای سند 2030 شیطنت ورزیدید و در این مسیر باطل کوتاهی نکردید؛ ولیکن خداوند مکر و حیله و نیرنگ تان را برملا ساخت و رسوای خاص و عام شدید.
🔻 شما واقعا اگر درد دین و غیرت مذهب داشتید، در برابر این هنجارشکنیها هم موضع میگرفتید و قتل مأموران قانون و بسیجیان جان برکف را که برای امنیت جامعه به وظیفه قانونی خود عمل کردند، محکوم میکردید. شما اگر اعتراضی دارید به قانون اعتراض کنید، چرا نهادها را زیر سؤال میبرید؟
⁉️ چرا در برابر تضعیف نظام اسلامی سکوت میکنید؟ چرا با اقدامات سخیفتان این انقلاب اسلامی را که امانت و یادگار #امام خمینی و هزاران شهید و جانباز است، مورد خدشه قرار میدهید؟
چرا با شبکههای معاند و حکومتهای جعلی و رو به زوال و دیکتاتور همصدا میشوید؟
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ العَمی في البَصر وَالبَصيرة. اللّهم إني قد بلغت.
🕌 قم مقدس
🖋 نجم الدین طبسی
📅 ۱۴۰۱/۰۷/۰٢- ٢۷ صفر ١٤٤٤
@velaseddighah
#طبسی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
⚠️آثار بی عدالتی در معنویت جامعه
✍استاد شهید #مطهری:
🔻...اگر در جامعه اى عدالت اجتماعى برقرار نباشد پايه معنويت هم متزلزل خواهد بود.
✅منطق اسلام اين است كه معنويت را با عدالت توأم با يكديگر مى بايد در جامعه برقرار كرد.
🔹در جامعه اى كه #عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بيمار روانى به وجود مىآيند. محروميت ها ايجاد عقده هاى روانى مى كند و عقده هاى روانى تولید انفجار؛ 🔸يعنى اگر جامعه به تعبير على عليه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سيرِ سير تقسيم شود، وضع به همين منوال باقى نمى ماند، بلكه صدها تالى فاسد به همراه خواهد آورد.
يك گروه گرفتار بيماريهايى نظير تفرعن، خودبزرگ بينى و ... مى شوند و گروه ديگر دچار ناراحتي هاى ناشى از محروميت.
🔹سخن درست بگويم نمىتوانم ديد
كه مِى خورند حريفان و من نظاره كنم
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، (آینده انقلاب اسلامی )ج24، ص: 257- با تلخیص و ویرایش جزئی
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺عدالتخواهی را باید تقویت کرد💯 💥مردم ما هم امروز از اوایل انقلاب نسبت به این نابسامانیها حسّاسترن
آقای دادستان کل کشور و پناهیان و بعضی از نماینده مجلس های اصولگرا مثل تقوی و... چرا باید در افتتاحیه پروژه های کلان اقتصادی (که در بعضی موارد به فساد هم مبتلا شدند و مروج اقتصاد سرمایه داری هم هستند) حضور داشته باشند؟!
چرا ایرانمال برای افتتاح مسجد اشرافی خود ، از حاج آقای صدیقی دعوت کرده بود؟! (که البته با اعتراض همراه شد و اقای صدیقی نرفتند)
آیا بین این افتتاحیه ها با ساخت حوزه های اشرافی ارتباطی نهفته؟!
آنچه مشخص است این است که باید گفت آقایان ساده لوح نباشید و گول خمسو زکات دادن یکعده سرمایه دار را نخورید و به راحتی اعتماد نکنید!
هدایت شده از معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
السلام عليك يااباعبدالله الحسين علیه السلام
مجلس روضه هفتگی ارباب و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله حسين علیه السلام
طبق سنوات گذشته برقرار مي باشد.
زمان: چهارشنبه شب ها بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت ۱۹:۳۰
مكان:سالاريه فلكه ميثم اقاقيا ۴ پلاك ۱۰۱
بیت آیت الله مددی
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌در روزگار قحطی ایدئولوگهای میانی و ترویجی که همانند دوران آغازین انقلاب مسئولیت پشتیبانی نظری از گفتمان انقلاب اسلامی را برعهده بگیرند، جای خالی امثال #شهید_مطهری ، #شهید_بهشتی ، #شهید_مفتح #شهید_باهنر و #آیت_الله_خامنه_ای در عرصه #ترویج نه رهبری عمیقاً احساس میشود.
⭕️ کسانی که در عین دفاع جانانه از #ارزش_های_اسلامی، مسئله #دوران_مدرن را خوب فهمیده بودند و #سقراط_وار به مقابله با اذهان خشکیده و منجمد برمیخواستند.
⭕️ امروز #گفتمان_انقلاب برای مصون ماندن از #آفت_بی_قراری، بیش از هر زمان نیازمند #بازتولید این افراد است.
⭕️ به عنوان مثال یکی از خلاء های که در جامعه ایران حس می شود #مسئله_عدالت می باشد که مردم شدیدا طالب آن هستند و در این بین جریان های متولد می شوند که بدون داشتن #عقبه_فکری_قوی این خلاء را درک کرده و با محتوا عقیم خود ، سعی دارند جامعه را اقناع کنند در حالیکه جامعه را به سوی #بی_قراری و #بی_دولتی سوق می دهند.
⭕️ از سوی هم جریان های حوزوی بدون اینکه درکی از چیستی #نظام_سازی ، #حکمرانی ، #سیاست_گذاری و #نهادسازی داشته باشند به ترویج مطالب خام در عرصه #عدالت اکتفاء می کنند و این خود در بلند مدت باعث #سطحی_نگری در فهم مسئله های کشور می شود.
⭕️ به نظر می رسد عدم پرداخت به #نظریه_ای_عدالت یکی از مشکلات اساسی در #حکمرانی_دینی می باشد که این نیز بدون کار #اجتهادی_حکمی مقدور نخواهد شد لذا دوباره باید به #باز_خوانی_تراث و #امتداد آن در عرصه #حکمرانی بیندیشیم.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
ظرفیتهای فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر__.pdf
250.6K
📒 #مقاله ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر
✍استاد ابوالقاسم #علیدوست
💧چکیده:
برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید، برخی از این ظرفیت ها عبارت هستند از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعده ساز. در میان برخی از منبع واره انگاشته شده ها ظرفیت هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می شود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد. شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخ گو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است.
🗃منبع: اقتصاد اسلامی سال شانزدهم تابستان 1395 شماره 62
#فقه_تمدنی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
هدایت شده از علی نصیری
✳️ فروکاستن اعتماد عمومی از روحانیت خسارتی بس بزرگ است!
در روزهای حضور در اربعین حسینی با جوانانی پاک و متدین نشست و برخاست داشتیم.
جوانی نورسته و دلداده به دین و معنویت در آن بین بود که برای اولین بار کربلا آمده بود و چقدر شگفت زده از این همه شور و شیدایی بود!
به تعبیر خودش امام حسین (ع) معجزه های فراوانی در این سفر به او نشان داد.
با این همه شبی تا نزدیک سحر با این ناچیز به گفت و شنود پرداخت.
از خاطرات خود در دوران مدرسه و همراهی با اردوهای دینی و همنشینی با روحانیان گفت.
ما حصل و برآیند گفتگوی او یک کلمه بود: من دیگر اعتمادی به طبقه روحانی ندارم؛ حتی به مراجع و ...
آن چه مایه تاثر و تاسف این ناچیز شد، ابراز چنین سخنان همراه با یأس از جوانی بود که این چنین در سر هوای دین و دین داری دارد و این نکته ای بود که خود او نیز متذکر شد و گفت: ببینید اگر من در این حال و هوا این نگاه را دارم در میان دوست و رفیقان من که در میان آنان از نماز و زیارت خبری نیست، چه می گذرد!
بسیار کوشیدم که از این همه یأس، سرخوردگی و بی اعتمادی او بکاهم.
نمی دانم چقدر موفق شدم.
فروکاسته شدن از اعتماد به عالمان دین و تقریباً به انتها رسیدن اعتماد به این طیف که طبعاً هدایت و تربیت امتی بدست آنان سپرده شده، با شهود عینی طی دو دهه حضور در دانشگاه ها مدعایی نیست که نیاز به اثبات داشته باشد.
البته طیف ریشه دار دینی جامعه که باورهای دینی با تمام تار و پود آنان گره خورده را باید از این امر استثنا کرد
و از این جهت نباید همراهی و همدلی این طیف با مظاهر دین از جمله روحانیت را مساوی و مساوق با نگاه غالب جوانان این مرز و بوم دانست.
مهم ترین اشکال نسل نو از نگاه خود آنان این است که میان گفته و عمل عالمان دین تطابق و همسانی دیده نمی شود.
پیدا است که شماری از کژمداری ها و کژرفتاری ها و ناراستی ها در کنار تبلیغات کوه افکن بدخواهان دین و روحانیت در تولید چنین امری دخالت تام داشته اند.
از سویی دیگر، به گفته همه کسانی که به تحلیل ناآرامی های اخیر در کشور پرداختند، قریب به نود درصد از کسانی که در این آشوب ها شرکت داشتند و از قضا شعارهایی علیه روحانیت سر دادند، زیر بیست سال سن داشتند.
در این که آنان تحت تاثیر تبلیغات مسموم این و آن قرار داشته و دارند، تردیدی نیست.
اما همه سخن در این است که چرا ما در دو دهه اول انقلاب با چنین پدیده ای روبرو نبودیم؟!
چرا تبلیغات پی در پی آن روز دشمنان و بدخواهان تا این اندازه در نسل جوان کشور تاثیر نمی گذاشت؟!
این که اصرار کنیم همه چیز بر وفق مراد بوده و عموم مردم عاشق و شیدای عالمان دین اند و فقط چند نفری اذنابِ درس آموخته از مکتب معاندان داخل و خارج کشور قیل و قالی کرده و می کنند، نوعی خوش باوری جاهلانه و در خواب رفتن زمستانه است که ممکن است خسارت ها به بار آورد!
اینها زنگ خطر بزرگی است که باید به آن توجه و تفطن ویژه داشت و فکری به حال آن کرد.
باید توجه داشته باشیم که نسل تاثیر گذار در آینده این کشور و نسلی که پایه های حمایت و دفاع از باورهای اسلامی و شیعی بر دوش آنان سنگینی می کند، همین جمعیت جوان کشور است و اگر خدای ناکرده رابطه و اعتماد آنان از روحانیت به عنوان پل اتصال با دین گسسته شود، دیگر نه از تاک نشانی خواهد بود نه از تاک نشان!
امروز باری بس سنگین بر دوش عالمان دین در این کشور گذاشته شده که باید بکوشند آن را به مقصد و مقصود برسانند و آن بازگرداندن اعتماد عموم مردم به این طبقه است.
لازم است حوزه علمیه مجالی کافی برای این نکته فراهم آورد و با صاحب نظران خیرخواه از درون و برون سازمان روحانیت به شور و مشورت پرداخته و در کنار آسیب شناسی، راه هایی برای توقف این بی اعتمادی و در برابر؛ تقویت اعتماد و علقه عمومی به روحانیت را مورد واکاوی و مداقه جدی قرار دهد.
باید صداقت، صفا، یکرنگی، مردمی بودن و با مردم زیستن، فاصله گرفتن از این جناح و آن جناح و سیاسی کاری غیر مبتنی بر اخلاق الهی و ده ها آفت و آسیبب دیگر به هر میزان و به هر درصد که وجود دارد، از میان روحانیت رخت بربندد.
من آن چه شرط بلاغ است با تو می گویم
تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال
که گفته اند: من انذر اعذر
علی نصیری
عصر پنجشنبه
هفتم مهر ماه 1401
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir