🔺مخالفت ملاعلی کنی با خط آهن، وی معتقد بود اگر پای خارجی ها به کشور باز شود دین مردم از دست می رود.
✍آیت الله #شبیری_زنجانی
📚جرعه ای از دریا، جلد 3، ص 307.
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
✍شهید آیت الله بهشتی:
تحقيق درباره اسلام بايد به وسيله كسانى صورت گيرد كه علوم اسلامى متداول و معمول را حداقل تا سرحد اجتهاد تحصيل كرده و به شيوه تحقيق در اين علوم و مآخذ آن آشنايى كافى داشته باشند. كسانى كه معلومات اسلامیشان در حد معلومات عمومى يا قدرى بيش از آن است ولى در اين رشته به حد تخصّص نرسيده اند، نبايد در مسائل مربوط به اين رشته ها از خود نظر اجتهادى دهند. مكرر ديده شده افرادى فاضل و مؤمن و علاقمند به اسلام چه در لباس روحانيت و چه خارج از آن، درباره يك مسئله اسلامى نظرى تازه ابراز میكنند و در آن به چند آيه يا روايت استناد میکنند. در ميان اين افراد كسانى پيدا میشوند كه قريحه و استعدادى سرشار دارند و چه بسا با اين قريحه خوب و ذوق و استعداد سرشار، از آن آيات يا احاديث مطلبى را استنباط كرده اند كه قبلاً به ذهن دانشمندان و محققان اسلامى نرسيده است. ولى اين نوع استنباط نبايد خود آنها و ديگران را به اشتباه اندازد و خيال كنند كه كار آنها در حد يك تحقيق تازه اسلامى است و نظر تازه اى كه داده اند در حدّ يك نظر تحقيقى داراى امتياز است.
📚کتابچه "طرح کوششی نو در راه شناخت تحقیقی اسلام"
#شهید_بهشتی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥 #رهبر انقلاب:
حقیقتاً ما نیازمند آن هستیم که یک تحوّل بنیادین در علوم انسانى در کشور بهوجود بیاید.
@taba_ir
#علوم_انسانی_اسلامی
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
💠 #دکتر_مهدی_محقق در بیان خاطرات خود از #شهید_بهشتی میفرماید:
✨ سال ١٣٢٥ بیش از ٤٠، ٥٠ نفر از طلاب قم و جاهای دیگر، در امتحان #دانشکده_الهیات، یا معقول و منقول شرکت کردند، وقتی اسم قبولشدگان را اعلام کردند؛ مرحوم بهشتی شاگرد دوم و من شاگرد سوم شده بودم. در حقیقت ایشان شاگرد اول بودند، ولی شاگرد اول کسی بود که ٢٥ سال از ما بزرگتر بود و آدم محترمی بود و هرجا میرفت امتحان بدهد، به او نمره را میدادند...
🍃 اولین خاطرهای که از مرحوم شهید بهشتی دارم این است که دیدم کتاب کلفتی زیر بغلش بود. گفتم این چیست؟ گفت این دایرهالمعارف اسلام است. نگاه کردم و گفتم اینکه انگلیسی است! گفت مگر تو نمیدانی که مستشرقین (خاورشناسان)، مقالات مهمی بهصورت «الفبایی» نوشتهاند و من نمیدانستم. او میدانست و میخواند. این کنجکاوی ایشان را نشان میدهد. برخی اصولا آن کنجکاوی که چیزی را بیشتر یاد بگیرند، ندارند. ولی مرحوم شهید بهشتی کنجکاو بود یاد بگیرد.
✨ وقتی که لیسانس گرفتم نزد رئیس فرهنگ شهرستانها، آقای احمد راد رفتم که درعینحال، مستوفی مدرسه سپهسالار هم بود؛ او به من گفت قزوین و دامغان نیرو نیاز داریم... گفتم میخواهم بروم قم. گفت یک روز دیر آمدی. دیروز قم را به حسینیبهشتی دادیم.
🍃سال ١٣٤٧ هم که به کنگرهای در «مونپلیه»، فرانسه رفته بودم، یکی از استادهای آلمانی پرسید ملا بهشتی را میشناسی؟ گفتم بله، ما دوست بودهایم. گفت او وقتی آمد آلمان یک کلمه آلمانی بلد نبود، الان به زبان آلمانی درباره اسلام و فلسفه صحبت میکند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔺از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ؛
شانزدهمین شماره دوماهنامه «مفاخر ماندگار» منتشر شد
🔹شانزدهمین شماره دوماهنامه «مفاخر ماندگار» همراه با گفت و گوی اختصاصی با دکتر رضا #داوری_اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ایران به همت انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.
حسن بلخاری، مهدی #محقق، مهدی حجت، منوچهر #صدوقی سها، سید محمد بهشتی، امیر اسماعیل آذر، رضا اشرف زاده، محمد کاظم کهدوئی، مهدی محبتی،کوروش کمالی سروستانی، مهدی ماحوزی، علیرضا قیامتی،علی بهجت ، سید محمد تقی مصطفوی، فرهاد نظری، ابولکلام سرکار، سروسا رفیع زاده، شریف مراد اسرافیل نیا، آزرمیدخت صفوی، زرینه خان و کاوه خورابه، استادان و پژوهشگرانی اند که در این شماره از این دوماهنامه فرهنگی، آثار و گفتارهایی از آن ها منتشر شده اند.
🔻دوماهنامه «مفاخر ماندگار» به مدیرمسئولی حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سردبیری کاوه خورابه معاون پژوهشی انجمن، در شمارگان ۵۰۰ نسخه، به قیمت ۵,۰۰۰ تومان عرضه میشود.
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🔺یادگیری زبان انگلیسی در حوزه علمیه
🎤سخنرانی شهید #بهشتی در جمع طلاب مدرسه حقانی:
🔹محیطی که ٢٠٠ معمم در کنار بقیه تربیت کند، مورد علاقه هیچیک از ماها نیست. اگر امکاناتی داریم، میگذاریم در اختیار آن عاشقها، نه در اختیار آن نِقنِقزنها! عاشق که اینقدر نق نمیزند. عاشق که اینقدر آفتاب و سایه نمیکند. عاشق که اینقدر پرتوقع نمیشود. گفته میشود چرا کتابهای درسی اصلاح نشده است؟ چه کسی باید این کار را بکند؟ میگویید ماها در حد توانمان نکردهایم یا میگویید نشده است؟ اگر نکردهایم، شما بکنید؛ این شمایید حامل بقیه کار.
🔸تفاوت امروز با ٣٠ سال پیش را شماها نمیتوانید بفهمید چیست. ماها میفهمیم که مال آن ٣٠ سال پیش هستیم. درست ٣١ سال از ورود من به قم میگذرد. آنوقت چه امکاناتی داشت، حالا چه دارد؟ بنده چهار کتاب Reader خوانده بودم، آمده بودم به قم، طلبههای علاقهمند در گوشهوکنار میآمدند روزهای جمعه، در وقت بیکاری من، انگلیسی پیش بنده میخواندند. حالا بهترین استاد انگلیسی ممکن را برای آقا آماده میکنید، میگویی بفرمایید، ناز میکند! همهاش عیبگیری، خردهگیری. تذکر، انتقاد سازنده، پیشنهاد قابل عمل، چشم! نقنق، بهانهگیری، تنبلی و تنآسایی باید از قاموس کار این مدرسه به کلی حذف شود. اگر چهار نفر هم اینجا بمانند، با آنها کار میکنیم. ٢٠٠ نفر میخواهیم چه کار کنیم؟!
📷 حکم دبیری زبان انگلیسی شهید بهشتی در دبیرستان حکیم نظامی قم . سال 1330ه.ش
#خاطرات_علما
#نقد_حوزه
#یادگیری_زبان
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥 تفسیر قرآن از سید ضیاء طباطبائی
✍سید علی طباطبایی(نسخه شناس و فرزند محقق طباطبایی)
کتابی با عنوان تفسیر روشنی چاپ شده است که در صفحه عنوان نام «سید ضیاء الدین الطباطبائی الیزدی» را برای مؤلف و البته با عنوان «استنباط» آورده است. پژوهشگر بزرگوار جناب دکتر عبدالحسین طالعی کتاب را نشانم دادند. این تفسیر در مجلدات متعدد در سالهای مختلف چاپ شده است. آنچه سراغ داریم جلد دوم چاپ سال ۱۳۳۷ شمسی در چاپخانه دولتی ایران و جلد سوم آن چاپ چاپخانه حاج محمدعلی علمی در پنج سال بعد است. یا مجلدات پراکنده چاپ شدهاند، یا طبع مکرر داشته است.
البته که سید ضیاء، هم مذهبی بود و هم اندک فضلی داشته است، و البته که سالهای سال از آن فعالیت سیاسی پرقدرت فاصله گرفت و در آرامش زیست، اما باز هم تألیف یک تفسیر بر تن او قبای گشادی بود و جای تأمل و درنگ داشت. صرفاً استبعاد داشتم و منکر نبودم. اما بعد در کتاب کلک خیالانگیز، زندگی نورالدین زرین کلک دیدم که درباره پدرش میرزا محمد خان آمده است: «پدر، گرایش سیاسی نداشت، بیشتر مذهبی و اخلاقی بود، همهاش دنبال حقیقت بود... یک بار رفته بود پیش سید ضیاء الدین طباطبائی که تازه از فلسطین برگشته بود و در سعادت آباد پایین اوین املاک زیادی داشت و زراعت میکرد. برای اینکه به او برسند راههای خاکی زیادی را طی کردند. اسم سعادتآباد را هم سید ضیاء روی آن منطقه گذاشت. پدر از سید ضیاء درباره حقیقت میپرسید.. پدر من تفسیری بر قرآن نوشته بود که برای چاپش نیاز به گرفتن پول از سید ضیاء الدین طباطبائی داشت. با اینکه پدرم با کارهای سید ضیاء مخالف بود و به حکومت صدروزهاش کابینه سیاه میگفت... با این حال رفته بود سراغ او که برای تفسیر قرآنش از او کمک مالی بگیرد. اسم تفسیرش را هم گذاشته بود تفسیر روشنی چون میگفت ضیاء یعنی روشنی و این اسم را گذاشتم تا سید ضیاء پول چاپش را بدهد..» کلک خیالانکیز، ابراهیم نبوی، H&S Media ، 2016 ، ص ۱۴۰.
بعد هم در ذیل آن میگوید: «نمیدانیم که واقعاً این تفسیر چاپ شد یا نشد».
پس ظاهراً این کتاب اثر سید ضیاء نیست. حال، یا این چاپ که اشاره کردم همان اولین چاپ کتاب است که به سید ضیاء نسبت داده شده، یا احتمالاً چاپی پیشتر داشته که در آن به بانی نفقه طبع کتاب اشاره شده و در چاپ بعدش به خطا اسم سید ضیاء به عنوان صاحب تفسیر آمده است. خطایی که نمونههای متعدد در فهارس سست دارد. باید در فهارس چاپ سنگی هم جست و جو کرد.
البته مقدمهای را هم که جعفر شجاع کرمانی دربارۀ سید ضیاء بر کتاب سرگذشت پُرت سعید اثر داستانی سید ضیاء نوشته دیدم. آنجا هم «تفسیر روشنی» به او نسبت داده شده است. اما ظاهراً نویسنده بدون تحقیق این را نوشته و از روی یک کتابشناسی ترجمههای فارسی قرآن (که البته به آن ارجاع نداده است) این اشتباه را مرتکب شده. ظاهر امر چنین است.
🔻کانال تلگرامی سید علی طباطبایی
🌐 سایت بنیاد محقق طباطبایی 👉
#تفسیر
#نسخ_خطی
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 تفسیر قرآن از سید ضیاء طباطبائی ✍سید علی طباطبایی(نسخه شناس و فرزند محقق طباطبایی) کتابی با عنوا
📚تصویری از #تفسیر روشنی (منسوب به سیدضیاء طباطبایی)
مرتبط با یادداشت دیروز👇
https://eitaa.com/kashkolenab/452
🔺عقلتان را تعطيل و تسليم كسي نكنيد هر چقدر هم طرف بزرگ باشد!
✍️علامه #جعفری
🔹روزي طلبه فلسفه خواني نزد من آمد تا برخي سوالات بپرسد. ديدم جوان مستعديست كه استاد خوبي نداشته است. ذهن نقاد و سوالات بديع داشت كه بي پاسخ مانده بود. پاسخ ها را كه مي شنيد، مثل تشنه اي بود كه آب خنكي يافته باشد. خواهش كرد برايش درسي بگويم و من كه ارزش اين آدم را فهميده بودم، پذيرفتم. قرار شد فلان كتاب را نزد من بخواند. چندي كه گذشت، ديدم فريفته و واله من شده است. در ذهنش ابهت و عظمتي يافته بودم كه برايش خطر داشت. هرچه كردم، اين حالت درو كاسته نشد. مي دانستم اين شيفتگي، به استقلال فكرش صدمه مي زند. تصميم گرفتم فرصت تعليم را قرباني استقلال ضميرش كنم.
🔸روزي كه قرار بود براي درس بيايد، در خانه را نيم باز گذاشتم. دوچرخه فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازي و حركات كودكانه كردم. ديدمش كه سر ساعت، آمد. از كنار در، دقايقي با شگفتي مرا نگريست. با هيجان، بازي را ادامه دادم. در نظرش شكستم. راهش را كشيد و بي يك كلمه، رفت كه رفت.
🔹اينجا كه رسيد، مرحوم علامه جعفري با آنهمه خدمات فكري و فرهنگي به اسلام، گفت:
براي آخرتم به معدودي از اعمالم، اميد دارم. يكي همين دوچرخه بازي آنروز است!
🔸درس استاد آن شب آن بود كه دنبال آدمهاي بزرگ بگرديد و سعي كنيد دركشان كرده و از وجودشان توشه برگيريد. اما مريد و واله كسي نشويد. شما انسانيد و ارزشتان به ادراك و استقلال عقلتان است. عقلتان را تعطيل و تسليم كسي نكنيد. آدم كسي نشويد، هر چقدر هم طرف بزرگ باشد.
#خاطرات_علما
#نقد_حوزه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
بیاناترهبرانقلابدردیداراعضایستادبرگزاریکنگرهملیچهارهزارشهیداستانیزدآهنگهایزنگآهنگهایزنگ1.mp3
3.08M
💥رهبر انقلاب: شهید آیت الله #صدوقی فقط یک روحانی فعّال نبود، یک رهبر بود؛ بنده این را از نزدیک در یزد مشاهده کردم...
١٣٩٩/١٢/٢۵
@khamenei_voice
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی در اندیشه شهید بهشتی.pdf
468.7K
📚 جزوه: ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی
در اندیشه شهید #بهشتی
📍ارائه در موسسه دین و اقتصاد
✍حجت الاسلام محسن قنبریان
@m_ghanbarian
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab
💥سخنرانیهای شهریور ۹۶ تا شهریور ۹۷ جهانگیری، کتاب شد!😳
سازمان اسناد و کتابخانه ملی کتاب مجموعه سخنرانیهای معاون اول رئیسجمهور را با عنوان «گفتارهایی در باب توسعه ایران» منتشر کرده است.
🔻خدا قبول کند ان شاءالله!!🤨
💯حتما مطالعه بفرمایید💯
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥استاد #رحیم_پور ازغدی:
🔹اگر من مسئول حوزه باشم کاری که میکنم اینه که ...
✍طلبه نابغه ای را میشناختم که به خاطر مشکلات مالی از حوزه خارج شد که اگر می مان، سرمایه ای میشد برای اسلام و شیعه!!!
#نقد_حوزه
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab
بررسی شیوه های تقریرنویسی.mp3
20.02M
💥بررسی شیوه های تقریر نویسی در مقطع سطح و خارج
🎤آیت الله حسینی گرگانی
زمان: چهارشنبه 18 فروردین 1400
انجمن علمی شهید میثمی ره مدرسه عالی انوار طاها ص
سلسله نشست های علمی تا اجتهاد
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥آیا در قم فقط گربه های سیاه مانده اند؟
✍استاد شهید #مطهری :
خطیب بسیار فاضل و مبرز مرحوم اشراقی قمی از خطبای تقریبا درجه اول ایران که هم فاضل بود و هم سخنور، یک وقتی در قم، بالای منبر، افتاده بود تو دنده انتقاد از قمی ها (خیلی انسان معتقد و خوبی هم بود). می خواست بگوید این مردم عوام قم ما خیلی خرافاتی هستند و از جمله می گفت: قمی ها به گربه سیاه خیلی احترام می گذارند و فکر می کنند که گربه سیاه از ما بهتران است. لذا وقتی گربه سیاه می آید فورا از بهترین غذاهاشان و گوشت خالص برایش می اندازند. بر عکس برای گربه های دیگر اهمیتی قائل نیستند. آن مقداری هم که باید شرعا به او داد به آنها نمی دهند، لذا همه گربه های دیگر در قم منقرض شده اند و فقط گربه سیاه ها مانده اند. هر چه نگاه می کنی در این شهر گربه سیاه می بینی، آن هم چاق و چله.
از منبر آمد پائین. طلبه خیلی خوشمزه ای بود خرم آبادی. اتفاقا مرحوم اشراقی عینک سیاه به چشمش زده بود. وقتی آمد نشست، آن طلبه به همان زبان خرم آبادی و خیلی ساده و لطیف گفت: قربانت! ما که تو این شهر گربه سیاه نمی بینیم، تو عینک سیاه به چشمت زده ای و همه گربه ها را سیاه می بینی.
خیلی مرحوم اشراقی خندید. حالا حساب این است: آدم عینک سیاه که به چشمش بزند -اگر چه آن داستان شوخی بود- همه گربه ها را سیاه می بیند. قرآن می گوید: تقوا داشته باشید تا عینک درونتان سفید باشد و جهان را همچنان که هست ببینید
📚آشنایی با قرآن،ج ۳، ص ۲۲
#خاطرات_علما
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب شکاف طبقاتی، توزیع مجدد ثروت و رهیافتهای قرآنی
✍مرتضی صاحب فصول
🔻توضیحات :
کتاب پیشرو، تحقیقی حول «آیه های قرآنی ناظر به توزیع مجدد ثروت» میباشد. توزیع مجدد ثروت، با تعریف و شرحی که در این کتاب خواهد آمد، یکی از مباحث مهم اقتصادی امروز جهان است، در آن حد که حل بسیاری از مشکلهای اجتماعی در گرو انجام بایسته و شایسته آن شمرده میشود.
💰قیمت: ۲۵۶,۰۰۰ ریال
🛍 خرید کتاب 👉
#عدالت_اسلامی
#اقتصاد_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
✍ #علامه_طباطبایی:
آيا نبايد در يك چنين جهانى- كه قدرت و استقلال مادى و معنوى به دست حريفان سرسخت ما افتاده است- به يارى حقايق اين دين پاك شتافته و در احياى كلمهاش بكوشيم؟
يا بايد اين امانت گرانبهاى آسمانى را به دست افكار مخالف و زبان و قلم بيگانگان سپرده، و خود در خانه را بسته و به عيش تاجرى خود ادامه داده، و به عذر اينكه دين صاحب دارد! و خداوند عزّ اسمه حافظ و نگهدار و امام زمان (عج) صاحب و طرفدار آن است، آن را به خدا و امام زمان (عج) سپرده و به ساحت قدس امام عليه السلام عرض كنيم {«فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ»}!
حفاظت خدا و حمايت امام نسبت به دين، چه دخلى به وظيفه عبودى ما دارد؟!
📚شیعه(مجموعه مذاکرات با پروفسور کربُن) ، ص ۱۸۷
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
آیت الله #مصباح_یزدی در سال تحصیلی 64_63 در درس خود خطاب به روحانیون و مذهبیون حجتیه ای:
⁉️چطور شما برای کارهای خودتان صبر نمیکنید تا امام زمان عج تشریف بیاورند؟!!
❓چرا برای تصرف در اموال امام صبر نمیکنید تا امام زمان عج بیاید؟!!
✅چقدر جای شرمساری است که کسانی نعمت جمهوری اسلامی را ندیده بگیرند و به اهمیت این نعمت عظمی توجه نکنند.
📰روزنامه اطلاعات، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۴، ش ۱۷۵۹۴،ص۶
✍پ.ن: چه ناجوانمردانه است که برخی جاهلانه یا خائنانه ایشان را حجتیه ای معرفی میکنند.
@aboutalebi57
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله #جوادی_آملی:
قلم را روی زمین نگذار، بگذار روی گوشت!
مگر میشود انسان اهل علم باشد و اهل قلم نباشد؟
#نقد_حوزه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥مرحوم شیخ هادی نجم آبادی، فقیه و عالم وارسته قبل از عصر مشروطه💥 ✍ آیت الله #شبیری_زنجانی "دو عالم
💥طالقانی شاگرد مکتب نواندیشی دینی نجم آبادی
کتاب «محو الموهوم و صحو المعلوم» نوشته روحانی مشروطه خواه آیت الله سید اسدالله موسوی خرقانی است. خرقانی که از شاگردان معروف آیت الله شیخ هادی #نجم_آبادی روحانی نواندیش و قرآن پژوه عقلگرای روزگار قاجار است، در این کتاب «راه تجدید عظمت و قدرت اسلامی» را با رویکردی نواندیشانه و مصلحانه تشریح کرده است. مقدمه ده صفحه ای این کتاب نایاب را یکی از شاگردان مرحوم خرقانی یعنی آیت الله سید محمود علایی #طالقانی نوشته است. در همین راستا، بنده بر این نظرم که آیت الله طالقانی از جمله شاگردان «مکتب نواندیشی دینی نجم آبادی» به شمار می رود. البته اثبات این ادعا، پژوهشی روشمند در قالب مطالعه ای تطبیقی را تمنا می کند. گزاره هایی همانند بازگشت به قرآن، مدارا و بردباری دینی، عدالت اجتماعی، اصلاحگری مذهبی، مقابله جدّی با استعمار و استبداد، خرافه ستیزی، دغدغه مندی نسبت به چرایی و چگونگی انحطاط ایران و مسلمانان، الهیات و اجتهاد عقلایی، گفت و گوی ادیان و فرهنگ ها و... از جمله کلیدواژه های مشترک اندیشه و آرمان های دو روحانی شجاع البرزی یعنی نجم آبادی و طالقانی است.
✍حسین عسکری
19 شهریور 1398
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
آیتالله سعادت مصطفوی از بیمارستان مرخص شد
| همسر آیتالله سعادت مصطفوی در گفتگو با نقد اندیشه:
«عمل جراحی ایشان رضایتبخش بوده و از بیمارستان ترخیص شدند. اکنون در منزل هستند و دوران نقاهت را طی میکند.»
آیتالله سیدحسن سعادت مصطفوی، حکیم سینوی، متولد سال ۱۳۱۵ در شهر قائن خراسان و صاحب آثاری چون «شرح نمط سوم اشارات و تنبیهات ابنسینا» است.
➕توئیت
twitter.com/naghdeandisheh/status/1415261882886369288?s=21
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
شکوفايي علم و صنعت و تمدن اسلامي.mp3
4.77M
💥شکوفايي علم، صنعت و تمدن اسلامي در زمان امام حسن عسکري عليه السلام
🎤 آیت الله احمد #عابدی
#تمدن_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
ETHICS_Volume 5_Issue 1_Pages 67-90.pdf
530.7K
📚 #مقاله درآمدی روششناسانه بر نظریۀ عدالت در اقتصاد اسلامی
💦چکیده💧
فعالیتهای علمی در حوزه عدالتپژوهی را میتوان به ساختن بنایی تشبیه نمود که تحقق هر مرحله، مقدمه و امکانی برای ورود به مراحل بعد است. از این رو نگرشهای گوناگون در موضوعات حوزه عدالتپژوهی ناشی از تفاوت دیدگاهها در مراحل قبلی است. دراین میان کاربست روش مناسب، رکن اساسی برای دستیابی به اصول عدالت اقتصادی است. این مقاله با بهرهگیری از روش تحلیل فلسفی، روشهای دستیابی به پاسخ مسائل اصلی عدالت اقتصادی در آموزههای اسلامی را مورد مطالعه و ارزیابی قرار میدهد. در پژوهشهای اسلامی که تا کنون در باب عدالت و به ویژه عدالت اقتصادی صورت گرفته است، فضای کلی «مبناگرایی» حاکم بوده است. رابطه عدالت اقتصادی و حقوق اقتصادی و همچنین ویژگیهایی همچون اصل امضایی بودن فرامین شارع مقدس در امور اقتصادی و جایگاه عرف و بناء عقلا در تعیین مصادیق حقوق اقتصادی، سبب تفاوت ماهوی مباحث روششناسی عدالت در حوزه اقتصاد با سایر حوزههای عدالتپژوهی میگردد. از این رو در این نوشتار روشهای «مبنا گراییِ نصمحور»، «مبنا گرایی علِّی»، «مبناگرایی فطری- ولایی» و «مبناگرایی منسجِم کارکردگرا» به عنوان مهمترین روشهای شناخت عدالت در اقتصاد اسلامی، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. این پژوهش نشان میدهد روش «مبناگرایی منسجِم کارکردگرا» نسبت به سایر روشها، برای شناخت عدالت اقتصادی در آموزههای اسلامی، از اصالت و کارآمدی بیشتری برخوردار است
#عدالت_اسلامی
#اقتصاد_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب اسلام و محیط زیست
✍ آیت الله #جوادی_آملی
🔸 هرچه در طبيعت و عالم خلقت، از زيبايي و اتقان برخوردار است، در عالم امر از جمال و كمال برتر كامياب است. بيشك انسان كريم كه صاحب مقام خلافت الهي است، زيباييها، جمال و جلال الهي را در طبيعت نيز حافظ است و با نگرش الهي در آباداني، احيا و سالم سازي محيط پيرامون خود، متعهد است.
🔹 بنابراين، حفظ محيط زيست، پيش از آنكه علمي تجربي و طبيعي باشد، دانشي تجريدي و انساني است و از خاستگاه انساني انسان جوانه ميزند و تنها نگاه طبيعي و مادي به آن داشتن، محدود دانستن اين فن و بيتوجهي به اين شأن شريف انساني است.
🔺 كتاب «اسلام و محيط زيست» با طرح مباحثي نوين چون زيبايي خلقت انسان و جهان، ضرورت حفظ تابلوي زيباي آفرينش، آباداني زمين و تأسيس مدينه فاضله توسط خليفهٴ الهي، رابطه ايمان با آباد كردن زمين، صبغهٴ علوم انساني و ديني محيط زيست، رابطه اعمال نيك و بد با حوادث طبيعي، تلاش در طبيعت و تأثير آن در سلامت محيط زيست، تأثير حسن معاشرت در سلامت محيط زيست و... دريچهاي والا از اين علم را به روي علاقهمندان ميگشايد.
💡 ساختار بندی کتاب:
🔑این کتاب با یک مقدمه، در پنج فصل:
📖 فصل ۱: آبادانی زمین و تأسیس مدینه فاضله توسط خلیفه الهی
📖 فصل ۲: صبغه علوم انسانی و دینی محیط زیست
📖 فصل ۳: رابطه اعمال نیک و بد با حوادث طبیعی
📖 فصل ۴: تلاش در طبیعت و تأثیر آن در سلامت محیط زیست
📖 فصل۵: تأثیر حسن معاشرت در سلامت محیط زیست
🛍جهت خرید به سایت مرکز بین المللی نشر اسراء مراجعه بفرمایید🔻
nashresra.ir
#اسلام_و_محیط_زیست
🔴 @kashkolenab